Home > Przepis > Aero2 – Najczęściej zadawane pytania

Aero2 – Najczęściej zadawane pytania

Wraz z popularnością bezpłatnego dostępu do Internetu oferowanego przez Aero2 pojawia się coraz więcej pytań, które zaczynają się też coraz częściej powtarzać. Wzorem amerykańskich wynalazców tzw. FAQ, postanowiłem przygotować taki dokument z pytaniami dotyczącymi właśnie usługi, wokół której koncentruje się ostatnio ten blog.

Jeżeli będą pojawiały się kolejne pytania, będę starał się je na bieżąco dodawać to tej listy, a także uzupełniać odpowiednimi odnośnikami do już utworzonych wcześniej materiałów na blogu. Zapraszam więc do lektury, komentowania i zgłaszania uwag oraz nowych pytań, do których odpowiedzi mogą przydać się ogółowi użytkowników tej usługi.

I. Podstawy

  1. Darmowy Internet – Ale o co chodzi?
    Operator Aero2 otrzymał koncesję na prowadzenie sieci komórkowej LTE 2,6GHz i w ramach niej UKE zażądało udostępnienia przez 3 lata bezpłatnego dostępu do Internetu o ograniczonych parametrach dla wszystkich zainteresowanych. Od 10 maja 2011 usługa została udostępniona powszechnie i od tego czasu można zamawiać karty SIM.
  2. I to jest faktycznie za darmo?
    Tak, usługa świadczona jest bezpłatnie. Trzeba jednak wpłacić na konto operatora zwrotną kaucję za kartę w wysokości 20 PLN i ewentualnie opłacić przesyłkę pocztową: 7 PLN. Dodatkowo musimy wyposażyć się we własnym zakresie w zgodny modem, telefon, tablet lub telefon dual-sim.
  3. Aero2 z własnej woli, ot tak daje coś za darmo? Nie wierzę. Na pewno to jakaś ukryta promocja i będziemy płacić.
    Najlepiej zapoznać się z historią tej usługi, którą opisałem w osobnym artykule, Skąd wziął się bezpłatny dostęp do Internetu. Dodam tylko, że to nie jest żadna promocja i nie grożą nam żadne opłaty. Do na prawdę jest za darmo, a wpłacana kaucja 20 PLN za kartę jest w większości zwracana po oddaniu karty.
  4. Jak długo będzie działał ten darmowy Internet?
    Operator ma obowiązek udostępniać go przez:
    • 3 lata od momentu osiągnięcia 75% ludnościowego pokrycia Polski w systemie UMTS 900MHz (oficjalna data: 21 grudnia 2014 21 grudnia 2016)
    • 3 lata od momentu osiągnięcia 50% pokrycia ludnościowego Polski w systemie LTE 2600MHz (czyli nie później, niż od końca 2016 roku, potencjalnie nawet do końca 2019 roku)

    Więcej informacji o terminach napisałem tutaj. W tej chwili (październik 2012) korzystać można tylko z sieci UMTS 900MHz (stanowiącej teraz część sieci Plus GSM), gdyż sieć LTE istnieje na razie tylko szczątkowo.

  5. No to gdzie jest haczyk?
    Nie ma żadnego haczyka. Usługa jest oferowana faktycznie i działa w zasięgu operatora. Są jednak ograniczenia: niska prędkość, wymagania co do sprzętu, skomplikowana procedura oraz konieczność oczekiwania na kartę. Od 1 kwietnia 2014 co godzinę trzeba także wprowadzać kody CAPTCHA.
  6. Gdzie można korzystać z bezpłatnego Internetu?
    Zasięg sieci Aero2 obejmuje już większość powierzchni Polski i cały czas powinien się rozwijać zgodnie z wymaganiami koncesyjnymi. Aktualną oficjalną mapę można znaleźć na stronie operatora. Niestety w tej chwili 100% niezawodnej mapki nie ma, ale więcej informacji w artykule Aero2 – jak sprawdzić, że jesteśmy w zasięgu.
  7. Czy karta uzyskana w Warszawie działa na terenie całego kraju?
    Tak, karta SIM uzyskana w dowolny sposób działa w całym zasięgu sieci Aero2.
  8. To ja chcę zamówić taką kartę SIM. Jak to zrobić?
    Kartę można zamówić tylko wysyłkowo. Kompletną procedurę można znaleźć tutaj.
  9. Jakie są ograniczenia usługi?
    Usługa nie ma stanowić bezpośredniej konkurencji dla komercyjnych rozwiązań dostępu do Internetu, więc nałożone zostały następujące ograniczenia:
    • Maksymalna prędkość transmisji danych to 512kbit/s od 10 maja 2012. Ograniczenie szybkości jest asymetryczne: czyli mamy 512 kbit/s dla danych pobieranych i 256kbit/s dla danych wysyłanych.
    • Połączenie jest zrywane co 60 minut, ale można je od razu nawiązać ponownie. Od 1 kwietnia 2014 musimy wprowadzać kody CAPTCHA po zużyciu 60 minut sesji połączeniowej.
    • Usługa jest świadczona do 21 grudnia 2016 roku, a potem w technologii LTE. Więcej informacji.
  10. Inni operatorzy nakładają limity transferu. Czy takie limity są w Aero2?
    Nie, w ramach usługi nie ma żadnych limitów ilości przesyłanych danych. Praktycznie da się przesłać bardzo dużo danych.
  11. Czy karta SIM Aero2 umożliwia dzwonienie i SMSowanie?
    Nie, wszystkie usługi poza transmisją danych są całkowicie zablokowane. Użytkownik nie dostaje także informacji o przypisanym mu numerze MSISDN, czyli numerze telefonu związanego z kartą SIM.
  12. Co stanie się po okresie 3 5 lat, w którym świadczona jest usługa?
    Po zakończeniu okresów wynikających z koncesji operator ma prawo zakończenia jej świadczenia i tak najprawdopodobniej się stanie. Będzie wtedy można zwrócić kartę i zażądać zwrotu wpłaconej kaucji za kartę SIM. Warto pamiętać, że usługa jest świadczona do 21 grudnia 2016 roku w technologii UMTS 900 MHz, a potem będzie świadczona w technologii LTE w paśmie 2,6 GHz. Więcej informacji.
  13. Od 1 października 2012 Aero2 stanowi część sieci Plus GSM. Czy to oznacza, że w całym zasięgu Plusa można korzystać z bezpłatnego dostępu do Internetu?
    Niestety nie. Usługa bezpłatna nadal świadczona jest tylko na nadajnikach UMTS 900 MHz. Jednak w tej chwili sieć obejmuje większość Polski. Dla dodatkowego utrudnienia nowe karty SIM Aero2 powodują, że wiele telefonów i innych urządzeń zamiast Plus na ekranie (i liście wyboru operatora) wyświetla Aero2, nawet w przypadku nadajników, które nas nie wpuszczą do sieci.
  14. Czy Aero2 planuje zwiększenie prędkości świadczone usługi bezpłatnej?
    Niestety nie. Jedyna zmiana prędkości nastąpiła około 10 maja 2012 (z 256 do 512 kbit/s) i do żadnych więcej zmian operator nie jest zobowiązany, a więc nie ma powodu, żeby je wdrażał. Z drugiej strony w zasadzie warunki koncesji zabraniają mu świadczenia usługi darmowej o lepszych parametrach.

II. Zamawianie

  1. Aero2 żąda przedstawienia dowodów wykonania przelewów. Czy wystarczą elektroniczne potwierdzenia przelewu z banku elektronicznego?
    Tak, potwierdzenia przelewu, które można wygenerować praktycznie w każdym banku internetowym np. w postaci  pliku PDF są bez problemu akceptowane przez operatora. Nie trzeba zamawiać podstemplowanej (i zwykle płatnej) kopii.
  2. 1 września 2011 zmienił się regulamin i kwota kaucji. Jak mogę odzyskać nadpłacone 35 PLN?
    Od pierwszego września 2011 kaucja za kartę została obniżona z 55 do 20 PLN. Nadpłacone 35 PLN mogły do końca września odebrać wszystkie osoby, które nie odebrały jeszcze karty, a wpłaciły przed 1 września wyższą kwotę. Jeżeli jednak ktoś odebrał już kartę i nie zażądał zwrotu nadpłaty, może jedynie zwrócić kartę, zażądać zwrotu nadpłaty i ponownie zamówić nową kartę zgodnie z nowym regulaminem.
  3. Mam duże problemy w skontaktowaniu się z operatorem. Nie odpowiada na emaile ani telefony.
    Niestety to znany problem i można jedynie ponawiać próby. Jeżeli mamy taką możliwość, można osobiście odwiedzić siedzibę operatora w Warszawie i spróbować wyjaśnić sprawę. Pomocy można także szukać na blogu jdtech.pl, na forum.jdtech.pl oraz na innych stronach, na których udzielają się osoby zorientowane w temacie, oczywiście czasem bez pomocy samego operatora się nie obejdzie.
    Od października 2013 roku problem praktycznie zniknął – operator odpowiada skutecznie na wiadomości email. Nie ma już jednak infolinii.
  4. Po wypełnieniu zamówienia na kartę SIM za pomocą formularza elektronicznego i przyszło potwierdzenie email, ale nie było w nim załącznika z PDFem zamówienia (albo mail nie dotarł wcale). Co mam zrobić?
    To często zdarzająca się sytuacja. Możliwości są trzy:
    • Można poprosić operatora o dosłanie PDFa. Operator przygotował w tym celu specjalną procedurę: Jeśli wiadomość nie zostanie dostarczona prosimy o informację e-mailem na adres bok@aero2.pl. Koniecznie w temacie wiadomości do Aero2 wpisz swój numer PESEL i informację „Brak Zamówienia”.
    • Można wygenerować samemu taki formularz wypełniając interaktywny PDF, który opublikowałem na stronie z opisem zamawiania karty.
    • Można wydrukować PDFa ze strony operatora i wypełnić formularz ręcznie
  5. Po wysłaniu dokumentów do Aero2 nie dotarło do mnie żadne potwierdzenie od operatora. Czy to normalne?
    Niewielki odsetek zamawiających otrzymuje potwierdzenie w postaci wiadomości email, że ich dokumenty dotarły do firmy. Jednak znakomita większość nie otrzymuje żadnych wiadomości, poza potwierdzeniem wysłania karty pocztą polską.
  6. Kto może zamówić kartę SIM Aero2 do bezpłatnego Internetu?
    Kartę może uzyskać każda osoba pełnoletnia przebywająca na terenie Polski po przedstawieniu dokumentu tożsamości i wpłaceniu kaucji. Może to być obywatel Polski, jak i cudzoziemiec.
  7. Czy osoba niepełnoletnia (dziecko) może zamówić kartę SIM Aero2?
    Operator wydaje karty tylko osobom w pełni zdolnym do czynności prawnych (a więc pełnoletnim, w Polsce obowiązuje próg 18 lat) legitymującym się dowodem osobistym lub (w przypadku obcokrajowców) paszportem.
  8. Ile kart SIM mogę zamówić?
    Aero2 wydaje jedną kartę SIM na każdy numer PESEL lub numer paszportu (w przypadku cudzoziemców). Nie można więc zamówić na siebie kilku kart. Jednak w przypadku zagubienia lub zniszczenia karty istnieje możliwość zamówienia zapasowej karty (po kolejnym opłaceniu kaucji za kartę), ale można to zrobić jedynie dwa razy.
  9. Do kiedy można zamawiać karty SIM Aero2?
    Aero2 ma obowiązek wydawać karty SIM wszystkim chętnym do ostatniego dnia świadczenia usługi (patrz: I.4).

III. Sprzęt

  1. Czy każdy modem działa z Aero2?
    Niestety, modemy muszą spełniać szereg wymogów związanych ze specyfiką sieci i koncesją, jaką uzyskał operator. Dostępna w tej chwili praktycznie sieć operatora działa w standardzie UMTS na częstotliwości 900MHz. Dodatkowo operator zastosował dość specyficzną konfigurację sieci (nie wszystkie nadajniki wpuszczają karty Aero2) i przez to niektóre urządzenia odmawiają współpracy z siecią operatora w niektórych lokalizacjach.
    Specjalne zestawienie modemów zgodnych i przetestowanych wraz z ostrzeżeniami znajduje się tutaj.
  2. Jak wybrać modem do bezpłatnego Internetu?
    Można skorzystać z opisanego powyżej zestawienia i sprawdzić, czy posiadany już przez nas modem jest zgodny. Jeżeli chcemy zakupić nowe urządzenie, warto skorzystać z prostego poradnika.
  3. Czy mogę korzystać z Aero2 w telefonie?
    Jeżeli telefon jest zgodny z UMTS 900MHz i poradzi sobie z blokadą TS11, to nie ma przeciwwskazań. oczywiście należy pamiętać, że usługi głosowe, SMS i tym podobne nie są dostępne. Zgodność posiadanego modemu można sprawdzić za pomocą opisanej tutaj procedury. Warto pamiętać o tym, że operator wymaga od nas korzystania z odpowiednio szybkich urządzeń – HSPA kategorii 10, jednak wymogu tego na razie nie egzekwuje. Patrz punkt III.8.
  4. Mój telefon nie loguje się do sieci Aero2, nawet przy próbie ręcznego wybrania sieci.
    To niestety objaw uboczny zastosowanej przez operatora blokady TS11, czyli zablokowania wszystkich usług poza transmisją danych na poziomie karty SIM, co jest dość rzadko spotykanym technicznie rozwiązaniem. Więcej informacji o TS11.
    W celu skorzystania z dostępu do Internetu w większości telefonów (zgodnie z instrukcją) wystarczy skonfigurować APN darmowy i spróbować nawiązać połączenie np. przez uruchomienie przeglądarki internetowej i wybranie jakiejś strony. Mimo braku wyświetlanej siły sygnału i braku możliwości zalogowania do sieci zwykle połączenie z Internetem zostanie nawiązane poprawnie.
    Punkt nieaktualny – od 1 października 2012 karty Aero2 nie mają już blokady TS11.
  5. Mój modem/telefon nie informuje o sile sygnału sieci.
    To kolejny objaw uboczny blokady TS11. Patrz punkt 4. Dzieje się tak praktycznie we wszystkich telefonach/smartfonach i w bardzo wielu poprawnie działających modemach spoza listy zgodności operatora.
    Punkt nieaktualny – od 1 października 2012 karty Aero2 nie mają już blokady TS11.
  6. Na jakiej częstotliwości działa Aero2? Z jakiej korzysta technologii?
    Aero2 pracuje w technologii 3G zwanej również UMTS na częstotliwości 900 MHz (pasmo 8) i w tym paśmie świadczona jest usługa bezpłatnego dostępu do Internetu. Aero2 buduje także sieć w standardzie LTE na częstotliwości 2600MHz (pasmo 38), jednak jej zasięg jest bardzo ograniczony – na koniec 2012 jest bez znaczenia, także ze względu na ograniczoną dostępność sprzętu standardu LTE.
    Aero2 jest także operatorem technicznym sieci LTE związanej z koncesjami firm Mobyland i CenterNet (oferowane komercyjnie przez Plusa i Cyfrowy Polsat) w paśmie 1800MHz, jednak ta sieć nie ma żadnego związku z UBDI.
  7. Jak sprawdzić, czy jestem w zasięgu sieci?
    Należy skorzystać z kilku źródeł informacji. Przede wszystkim warto skorzystać z mapy zasięgu operatora Plus oraz sprawdzić to praktycznie za pomocą odpowiedniego modemu. Więcej informacji w artykule Aero2 – jak sprawdzić, że jesteśmy w zasięgu.
  8. Aero2 wymaga w regulaminie korzystania z urządzeń HSPA kategorii 10. O co chodzi?
    Operator żąda od nas, użytkowników bezpłatnego dostępu do Internetu, korzystania z urządzeń, które potrafią rozmawiać z siecią z prędkością co najmniej 14 Mbit/s. Wynika to najprawdopodobniej z tego, że chce on uniknąć spadku wydajności całej sieci w związku z korzystaniem z wolniejszych modemów i telefonów.
    W regulaminie przewidziana jest nawet sankcja za zignorowanie emailowego ostrzeżenia od operatora w postaci wyłączenia katy SIM (czyli odcięcia od sieci). Jednak na koniec 2011 nikt nie został ostrzeżony przed taką ewentualnością, a ostatnio do sieci zostali wpuszczeni abonenci sieci Plus, którzy korzystają z różnych urządzeń.
    Więcej informacji w artykule Aero2 – O co chodzi z HSPA kategorii 10?

IV. Korzystanie

  1. Jak skonfigurować mój telefon/modem do pracy w Aero2?
    Dla każdego urządzenia konfiguracja jest nieco inna. Ale najważniejszą rzeczą, którą trzeba ustawić jest APN, zwany także Punktem dostępowym. W przypadku Aero2 i usługi bezpłatnego dostępu do Internetu jego nazwa brzmi: darmowy – wszystkie inne ustawienia pozostawiamy bez zmian. Nie trzeba podawać nazwy użytkownika i hasła, także konfiguracja IP jest przydzielana automatycznie. Należy także zezwolić na transmisję danych w roamingu, gdyż z punktu widzenia telefonu usługa jest realizowane w roamingu w sieci Plus.
  2. Czy w Aero2 można korzystać z usług VoIP typu Skype, czy SIP?
    Tak, w ramach bezpłatnego dostępu do Internetu Aero2 nie może blokować żadnych usług. Głosowe usługi Skype działają bez żadnego problemu, choć należy pamiętać o niedogodności, jaką jest zrywanie połączenia co godzinę.
    Blokada TS11 (czyli połączeń głosowych w sieciach komórkowych) nie ma tutaj żadnego znaczenia, gdyż Skype i SIP są realizowane przez Internet i nie ma znaczenia sposób jego dostarczenia do komputera – z punktu widzenia sieci komórkowej korzystamy zawsze tylko z transmisji danych.
    Podobnie nie ma żadnego znaczenia, że modem GSM z którego korzystamy nie posiada funkcji głosowej (nie jest telefonem komórkowym z głośnikiem i mikrofonem), gdyż nie korzystamy z tych funkcji.
  3. Czy w Aero2 blokowane są jakieś usługi?
    Nie, Aero2 nie ma prawa blokować czegokolwiek. Warto jednak zwrócić uwagę, że połączenia przychodzące z zewnątrz (wywoływane od strony sieci) są odfiltrowywane dla bezpieczeństwa użytkowników. To uniemożliwia uruchomienia usług serwerowych, z którymi połączenia się nawiązuje od strony sieci (nie można na przykład uruchomić własnego serwera WWW, czy FTP na komputerze podłączonym przez modem w Aero2 tak, aby był on widoczny w Internecie). Takie samo ograniczenie dotyczy użytkowników usług Cyfrowego Polsatu. Nie ma to jednak żadnego wpływu na korzystanie z podstawowych usług internetowych takich, jak przeglądanie stron internetowych, czy komunikatory.
  4. Z jakiej puli pochodzą adresy IP przydzielane użytkownikom Aero2?
    Na razie ciągle wszyscy otrzymują publiczne, routowalne adresy IP i nie są ukrywani za NAT, jednak połączenia przychodzące są odfiltrowane i można je nawiązać tylko ze strony użytkownika. Od czasu do czasu publikuję na blogu informacje o rozszerzeniu puli adresów IP na potrzeby usługi bezpłatnej.
  5. Jak długo czeka się na aktywację karty od momentu jej otrzymania?
    Wszystkie dostarczane karty są od razu aktywne i nie trzeba czekać na ich uruchomienie przez operatora mimo, że rezerwuje on sobie w regulaminie kilka dni na ich aktywację.
  6. W jaki sposób można ustawić automatyczne wznawianie połączenia?
    W przypadku modemów podłączanych bezpośrednio do komputera jest kilka sposobów. Najprostszy i uniwersalny opiera się na pominięciu oprogramowania dołączonego do modemu i skorzystania z funkcji wbudowanych w systemy Microsoft Windows. Przykład takiej konfiguracji został opisany tutaj. Są także inne metody: można skorzystać z funkcji oprogramowania TopNetInfo, a także użyć routera, który taką funkcję ma wbudowaną.
    Od 1 kwietnia 2014 co godzinę trzeba także wprowadzać kody CAPTCHA po wykorzystaniu każdych 60 minut połączenia – tej procedury nie można ominąć. Można ewentualnie ułatwiać sobie ich wprowadzanie na różne sposoby.
  7. Moja karta SIM przestała działać/zaginęła/została skradziona. Co mam robić?
    Awarię karty należy zgłosić do operatora, który powinien wydać bezpłatnie nową kartę. W przypadku zagubienia lub zniszczenia karty z naszej winy, należy to natychmiast zgłosić operatorowi i zamówić nową kartę SIM – niestety w takim wypadku kaucja 20 PLN przepada i trzeba za nową kartę ponownie wnieść kaucję. Więcej informacji w artykule Karta SIM uległa uszkodzeniu, co robić? Aero2 przyjmuje także karty SIM do sprawdzenia. Procedurę opisałem w artykule Aero2 – problem z kartą SIM – procedura wymiany.
    Jeżeli jednak jedynym problemem z kartą jest jej wyłamanie do rozmiaru najmniejszego (microSIM) to wystarczy zaopatrzyć się w adapter microSIM, do którego wkładamy kartę i korzystamy z niej dalej. Zdjęcie i opis problemu można znaleźć tutaj.
  8. Podobno karty z sieci Plus logują się do sieci Aero2. Czy to oznacza, że do korzystania z bezpłatnego Internetu wystarczy zakupić dowolną kartę sieci Plus, np. Simplus?
    Niestety nie. Sieci Plus i Aero2 mają wspólnego właściciela, dlatego właśnie karty Plusa w niektórych lokalizacjach mogą logować się do sieci Aero2 traktując ją jak własną sieć domową (nie pojawi się znaczek roamingu). Jednak nadal korzystamy tutaj z taryfy, jaką mieliśmy w sieci macierzystej, czyli Plus. Pisałem o tym tutaj.
    Od października 2012 wszystkie karty Aero2 pracują w roamingu w sieci Plus i jest to zjawisko normalne.
  9. Czy usługa bezpłatna działa za granicą?
    Usługa bezpłatnego dostępu do Internetu jest świadczona tylko w zasięgu sieci Aero2, która otrzymała koncesję na nadawanie na terenie Polski. Usługi tej sieci nie są dostępne za granicą ani w roamingu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy znajdujemy się bardzo blisko granicy Polski i jesteśmy w stanie odebrać sygnał z któregoś z nadajników znajdujących się w Polsce.
  10. Telefon/tablet/modem ostrzega mnie, że połączenie w roamingu może oznaczać dodatkowe koszty. O co chodzi?
    Od października 2012 wszystkie karty Aero2 pracują w roamingu krajowym w sieci Plus (ale tylko na nadajnikach Aero2) i jest to zjawisko normalne. Nie grożą nam z tego tytułu żadnego koszty. Należy zatwierdzić ten komunikat lub w odpowiednich opcjach zezwolić na transmisję danych w roamingu – bez tego nie nawiążemy połączenia z Internetem.
  11. Mój telefon/tablet pokazuje mi, że mam w zasięgu sieć Aero2, ale nie mogę się do niej zalogować. O co chodzi?
    Od października 2012 Aero2 stanowi część sieci Plus jednak usługa świadczona jest nadal tylko na nadajnikach pracujących w technologii UMTS i na częstotliwości 900 MHz. Jeżeli w naszej okolicy są tylko nadajniki sieci Plus pracujące w technologii 2G oraz 3G/UMTS w paśmie 2100 MHz, niestety mimo zobaczenia ich na wyświetlaczu nie będziemy mogli się zalogować do sieci.
    Dodatkowo niektóre urządzenia uparcie próbują się łączyć z nadajnikami UMTS 2100 MHz, nawet jeżeli w okolicy są nadajniki UMTS 900 MHz, jeżeli ich sygnał jest znacznie słabszy. W przypadku modemów Huawei możliwe wymuszenie pracy tylko w paśmie UMTS 900 MHz, jednak nie zawsze rozwiązuje to wszystkie problemy. W innych modemach oraz większości telefonów i tabletów takiej funkcjonalności zwykle nie ma i musimy polegać na wbudowanej automatyce.
  12. Kod CAPTCHA nie wyświetlają się na ekranie/tablecie/telefonie. Przez to nie mam połączenia z Internetem. Co robić?
    Najczęściej winę za to ponosi wykorzystywana przeglądarka internetowa lub firewall. W systemie Windows i Android najmniej problemów sprawiają przeglądarki Google Chrome i Firefox (tu uwaga na rozszerzenia, niektóre mogą blokować połączenia). Zapory firewall mogą traktować przekierowanie na strony kodów jako zagrożenie. Niektóre routery także mogą zabezpieczać nas przed „zagrożeniem”, jakim są kody CAPTCHA.
  13. Po wpisaniu kodu muszę się rozłączyć i połączyć ponownie. To strasznie niewygodne zwłaszcza przy routerach. Co można z tym zrobić?
    Niestety to celowe działanie operatora. Możemy sobie jedynie ułatwiać tę czynność przez korzystanie ze stron interfejsu zarządzania routerem (często jest przycisk rozłącz/połącz), albo specjalnych aplikacji/skryptów, których uruchomienie spowoduje szybkie zresetowanie routera. Można je znaleźć (dla niektórych urządzeń) na forum.jdtech.pl.
  14. Po wpisaniu kodu zawsze dostaję komunikat, że jest on niepoprawny mimo właściwego przepisania. Co robić?
    To może być kwestia przeglądarki (patrz p.12) albo w przypadku stosowania aplikacji dla systemu Android takich, jak Aero2 Captcha i Aero2 Asystent, zbyt starej wersji aplikacji.
  15. Czy i jak można pozbyć się kodów CAPTCHA?
    Operator przewiduje takie rozwiązanie tylko dla osób niepełnosprawnych z dysfunkcją wzroku. Opis zasad i sposobu uzyskania wyłączenia kodów jest w osobnym artykule. Żadnych innych metod oficjalnych ani nieoficjalnych nie ma. Jest sposób na automatyzację obsługi kodów, ale wymaga on… drugiego dostępu do Internetu, co czyni sprawę ciekawostką, a nie sensownym rozwiązaniem.
  16. Czy można sobie ułatwić wprowadzanie kodów CAPTCHA?
    Tak, istnieje szereg aplikacji, zarówno dla Windows jak i Androida, które ułatwiają wprowadzanie kodów jak i automatyzują resetowanie połączenia. Kolejne powstają i są rozwijane – warto zaglądać na forum.jdtech.pl do działu CAPTCHA-Oprogramowanie.

V. Inne

  1. Gdzie szukać informacji o bezpłatnym Internecie w Aero2?
    Oczywiście najlepsze źródło informacji to jak zawsze niniejszy blog jdtech.pl – wszystkie istotne wiadomości publikuję tutaj na bieżąco. Wiele pouczających dyskusji odbywa się pod poszczególnymi artykułami oraz na specjalnie utworzonym dziale Aero2 forum.jdtech.pl. Jednak w sieci jest kilka innych ważnych, ciekawych i pomocnych stron, z których warto korzystać.
    • Oficjalna strona operatora: aero2.pl.
    • aero2forum.pl – forum zajmujące się tylko tym operatorem i usługą bezpłatnego dostępu do Internetu.
    • bez-kabli - forum zajmujące się ogólnie tematyką bezprzewodowego dostępu do Internetu skupiające wiele osób, które znają się na technologiach mobilnych. Jest tam także wiele wątków poświęconych Aero2.
  2. Dobra, ale na czyich nadajnikach pracuje Aero2?
    Aero2 to kolejny (po Orange, Play, Plus i T-Mobile) operator infrastrukturalny, który buduje swoją sieć nadajników od zera. Ponieważ jednak nie ma już obowiązku budowania wszystkich elementów infrastruktury sieciowej od zera, dlatego poza całkiem niezależnymi BTSami (jak np. na ul. Łubinowej w Warszawie na terenie fabryki Cyfrowego Polsatu) mamy do czynienia głównie ze stacjami bazowymi zbudowanymi na masztach i instalacjach firmy Orange (większość stawianych do połowy 2011 roku, np. nadajnik w Osiecku), natomiast od momentu przejęcia przez p. Solorza-Żaka operatora Plus (Polkomtel) większość nowych stacji bazowych jest stawiana właśnie na masztach Plusa oraz przenoszona na nie.
    Od października 2012 współpraca między Aero2 i Plusem zacieśniła się tak, że Aero2 zaprzestało nadawania własnego wyróżnika sieciowego 260-17 i dla użytkowników sieci jest widoczna jako 260-01, czyli Plus.

FAQ jest stale rozwijane i pewnie przeżyje niejedną reorganizację, ale z pewnością zaoszczędzi sporo pracy przy szukaniu odpowiedzi na często zadawane pytania.

Data pierwszej publikacji 2011.09.30
Kategorie:Przepis
  1. moki102
    Listopad 24th, 2012 at 15:36 | #1

    Witam. Mam jeszcze pytanie dotyczące sposobu wypełnienia formularza. Rozumiem, że ma się tam zaleź adres zamieszkania czyli miejsce w którym obecnie przebywam (i posiadam meldunek tymczasowy) a nie adres zameldowania który jest podany w dowodzie osobistym? Tak więc jeżeli na dowodzie osobistym będzie inny adres a ja podam obecny adres zamieszkania to czy muszę dołączyć jeszcze inne dokumenty potwierdzające meldunek tymczasowy? Dodam, że na dowodzie wpłaty z banku także jest adres zamieszkania (czyli tymczasowy). Pozdrawiam

    • Listopad 24th, 2012 at 16:38 | #2

      Generalnie w formularzu jest to niejasno napisane.
      Adres zamieszkania to adres meldunkowy podany w dowodzie.
      Natomiast po wybraniu "Adres dostawy inny niż adres zamieszkania" możemy przekazać adres, na jaki ma być wysłana karta i ewentualna późniejsza korespondencja.

      • moki102
        Listopad 24th, 2012 at 18:17 | #3

        Rozumiem. Jednak bank w potwierdzeniu wpłaty udostępnił adres tymczasowy. Tak więc czy nie będzie żadnych problemów kiedy w formularzy podam adres z dowodu natomiast na potwierdzeniu wpłaty będzie meldunek tymczasowy? Oczywiście zaznaczę "Adres dostawy inny niż adres zamieszkania". Logicznie rzecz biorąc powinni się domyślić, jednak wolę dmuchać na zimne.

  2. >GREGOR<
    Listopad 23rd, 2012 at 17:35 | #4

    Witam !
    Chciałem podziękować Panu Jakubowi za Pana starania i wysiłki związane z wyjaśnieniem i pomocą w różnych problemach związanych z darmowym internetem. Jako jeden z sympatyków i użytkowników tego internetu chciałem zwrócić uwagę Pana na pojawiający się problem z połączeniem.Chodzi mi o sytuację która trwa mniej więcej od tygodnia.Mieszkam na dolnym śląsku w okolicach Lubin i Polkowic, zauważyłem że od pewnego czasu gdy nawiązuje połączenie a po chwili gdy nie ma pobieranych danych z mojej strony to po mniej więcej 5 min połączenie ze strony operatora zostaje rozłączone.Posiadam kartę Aero2 od kwietnia tego roku na modemie Huawei E-173u-2.i Wszystko by było "ok" gdyby nie to że trzeba się teraz bawić w uruchamianie jakiegoś radio internetowego w tle żeby nie narazić się przerwę w korzystaniu z neta i za każdym razem łączyć się ponownie przez menadżera połączeń. To powoduje utrudnienia w przypadku gdy ja posiadam router pentagram Cerberus p 6367 w domu to jest problem z modemem którego router nie potrafi ponownie połączyć i tu muszę fizycznie restartować router aby ponownie nastąpiło połączenie.Taka sytuacja wcześniej nie miała miejsca i wszystko do tej pory było w porządku po mimo rozłączania mój router po około 1 min. nawiązywał ponownie połączenie. Nie wiem dlaczego operator zdecydował się na rozłączanie nie aktywnego połączenia jeżeli ono trwa około 5 min. Zastanawiam się czy to jest zgodne z regulaminem i czy może jest to związane z niezgodnością urządzeń jeżeli chodzi o kat. 10 ?Proszę o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji i czy aby przypadkiem tak nie zostanie aby zmusić posiadaczy niezgodnych modemów na ich wymianę.
    Pozdrawiam !

    • Listopad 23rd, 2012 at 21:15 | #5

      Jest kilka zgłoszeń z różnych stron Polski na temat problemów z modemami serii E173 z tego typu objawami. Na razie nie udało mi się znaleźć wspólnego mianownika, a w jednym potwierdzonym przypadku problem zniknął po podłączeniu do innego komputera, który dawał więcej mocy w porcie USB. Dlatego na razie głównym podejrzanym pozostaje niedobór mocy w portach USB. Jednak trudno wyjaśnić (samo osłabienie sygnału to za mało) dlaczego tak dzieje się od niedawna (a nie od samego 1 października).

      • jejku
        Listopad 23rd, 2012 at 23:59 | #6

        za mało mocy nagle u wszystkich w usb, taaa…. ;-)

        • Listopad 24th, 2012 at 01:17 | #7

          Jeżeli wielu osobom sygnał się osłabił, bo modemy potrzebują więcej mocy – a więc problemy z zasilaniem pojawić się mogły u większej liczby osób.

          • falitorek
            Listopad 24th, 2012 at 07:59 | #8

            Jakub czy ty aby nie współpracujesz z Aero2, czy może martwisz się o spadek zysków ze sprzedaży ?
            Nie opowiadaj pierdół o spadku mocy w USB, ten temat już przerobiłem.
            Spadek mocy to jest przez ten ich cały roaming.
            Przed wymianą kart miałem praktycznie 80% sygnał – ok. 400 metrów do nadajnika.
            Obecnie w tym samym miejscu mam w porywach 40%.
            To jest celowe ograniczenie dostępności przez zmniejszenie zasięgu.
            Ciekawe jak się do tego UKE odniesie, bo już im to z logami przed wymianą i po wymianie kart, przesłałem.

          • falitorek
            Listopad 24th, 2012 at 08:27 | #9

            Przed wymianą kart w domu mniej więcej ta sama odległość co pisałem wyżej, tylko że parter i mocno osłonięty – miałem w granicach 38% do 40% i spokojnie łączyło bez żadnego problemu – obecnie zero sygnału.
            Jak to wytłumaczysz ? tez spadek mocy w USB ?
            Po za tym co to jest ? żeby działało cokolwiek to: wymuszanie tylko pasma W900, ustawianie roamingu na modemie itd.
            Co to jest dla normalnego śmiertelnika ? co nie ma o tym pojęcia ?

          • Listopad 24th, 2012 at 14:08 | #10

            Spadek sygnału jest spowodowany zwiększeniem obciążenia sieci. Do pewnego stopnia operator może to kompensować, ale właściwości kodowania WCDMA zmienić się nie da, bo to tak działa – trudno dyskutować z prawami fizyki.
            Wymuszanie W900 nie jest konieczne, ale dzięki dyskusjom i eksperymentom na blogu i forum udało się ustalić, że to pomaga. O roamingu napisało samo Aero2 i przy domyślnej konfiguracji typowego modemu wszystko działa normalnie.
            A to, że zwykły szary człowiek może się zagubić pisałem już nawet kilka razy na blogu.

          • Listopad 24th, 2012 at 14:02 | #11

            Ja ciągle czekam na ofertę z Aero2, ale oni nic, normalnie nic. A co, masz jakiś kontakt? :)
            Spadek mocy jest zjawiskiem normalnym występującym w sieciach UMTS i ja tylko o tym informuję – jeżeli to ten problem, to dość łatwo go zdiagnozować i problem rozwiązać. Dlaczego to robię, a nie np. składam skargi na Aero2? Bo wiem, że doradzenie "przesuń modem, przełącz do innego gniazda" itd. często dają natychmiastowe rozwiązanie problemu, a interwencja w Aero2 może dać często najwyżej satysfakcję, a problemu nie rozwiąże.

        • Listopad 24th, 2012 at 19:34 | #12

          Czyli "słabszy sygnał u wielu" to nie jest to samo?
          W każdym razie problem resetowania się połączenia w E173 mnie zastanawia, gdy E3131 w tym samym komputerze i lokalizacji tego problemu nie wykazuje.

  3. abc
    Listopad 21st, 2012 at 20:09 | #13

    Wlasnie wg instrukcji ustawilem sobie xperie x10 mini pro i aero2 smiga!!!!!! normalnie jest net :) tak ze sonyericsson rulezzz :D

  4. Bogdan
    Listopad 21st, 2012 at 13:19 | #14

    Witam i mam pytanie aktualnie posiadam huawei e173 który dysponuje prędkością do 7,2Mb/s a czy w przypadku innego modemu z prędkością do 21 Mb/s np huawei e3131 to jest odczuwalna jakaś różnica np. szybciej otwierane strony. Pozdrawiam

    • Linux-Kubuntu
      Listopad 21st, 2012 at 13:38 | #15

      Nie ma różnicy.

    • Listopad 21st, 2012 at 13:56 | #16

      Teoretycznie – nie. W praktyce – widać krótsze pingi (opóźnienie w reakcji sieci) oraz często udaje się uzyskać większe średnie prędkości transferu zwłaszcza na bardziej obciążonych nadajnikach. Poza tym E3131 jest zgodny z regulaminem BDI, czego o urządzeniach kategorii 8 powiedzieć nie można.

  5. Marek
    Listopad 21st, 2012 at 12:21 | #17

    Dostałem dziś kartę AERO2 i włożyłem do modemu Huawei E173u-2 Play-a.
    Zgodnie z instrukcjami znalezionymi na stronie pobrałem Top_NetInfo, ustawiłem komunikację AT oraz WCDMA/GSM. Po zatwierdzeniu tych zmian w lewym dolnym rogu programu pojawił się poziom sygnału ale w wierszu "Operator:" cały czas jest napisane "czekaj.." lub "nieaktywne". Poza tym pokazuje normalnie Moc Sygnału , Modem itp. Nie ma Ip komputera i serwera ale to zapewne z racji braku połączenia.
    I jeszcze jedno: po ponownym uruchomieniu komputera i wejściu do Top Net Info zauważyłem że znika "ptaszek" przy opcji Komunikacja AT – tak jakby ta opcja nie była zapisywana (WCDMA pamięta).
    Co zrobić żeby ten modem zadziałał?
    Znalazłem sprzeczne informacje: z jednej strony że ten modem z nowymi kartami aero nie działa, z drugiej, że ten problem już nie istnieje. To jak jest w rzeczywistości?

    • mietek
      Listopad 21st, 2012 at 12:50 | #18

      spróbuj z oryginalnym programem play

    • Listopad 21st, 2012 at 13:54 | #19

      Twój modem (sądząc po informacji: "Operator: czekaj") jest w tej chwili poza zasięgiem Aero2, co między innymi jest sygnalizowane zieloną (podwójne mignięcia) diodą tegoż urządzenia. Zacząć warto od tego artykułu: http://jdtech.pl/2011/11/aero2-jak-sprawdzic-ze-j…
      Modem musi wykryć operatora i potwierdzić to miganiem na niebiesko.

  6. erah
    Listopad 13th, 2012 at 21:43 | #20

    H 3131s-2 po podłączeniu według instrukcji z internetu wszystko chodzi o kej mam pytanko czy ten modem automatycznie wznawia po 60 min.Polecam ten modem.

    • Listopad 13th, 2012 at 21:53 | #21

      Sam z siebie praktycznie żadne oprogramowanie wbudowane w modemy nie ma funkcji wznawiania połączeń – wyjątkiem są modemy z jdtech :)

  7. moki102
    Listopad 12th, 2012 at 23:22 | #22

    Witam. Mam pytanie dotyczące sposobu wypełnienia zamówienia. To znaczy do wniosku on line należy dodać pdf potwierdzający wpłatę na konto (depozyt za kartę) i jednocześnie po wydrukowaniu wniosku do dokumentów należy dołączyć wydruk pdf potwierdzający opłatę za kartę oraz wydruk pdf potwierdzający opłatę za wysyłkę?

    • abc
      Listopad 12th, 2012 at 23:50 | #23

      tak jest.

      • abc
        Listopad 12th, 2012 at 23:51 | #24

        i jeszcze formularz podpisany. Ma byc formularz/potwierdzenia wplat/ksero obustronne dowodu osobistego

        • moki102
          Grudzień 2nd, 2012 at 14:41 | #25

          Co do podpisów to na wniosku mają się znaleźć 2 tzn: jeden w polu "czytelny podpis korzystającego" natomiast drugi całkiem na końcu (pod zgodami)?

  8. zbig
    Listopad 4th, 2012 at 23:16 | #27

    Modem e182 w porcie usb działa super. Nie potrafię skonfigurować routera d100 aby zadziałał. Proszę pomóżcie, co muszę konkretnie zmienić w jego ustawieniach, aby zadziałał w aero2. Z góry dziękuję za pomoc.

    • Listopad 4th, 2012 at 23:44 | #28

      Nie wiem, czy D100 w ogóle (nawet po domniemanej aktualizacji, której mi się jeszcze nie udało zrobić) obsługuje ten modem.

      • zbig
        Listopad 4th, 2012 at 23:59 | #29

        Tak.W Polsacie działał

        • Listopad 5th, 2012 at 02:17 | #30

          No to jak tak to musisz jedynie w ustawieniach routera dodać profil dla Aero2 i ustawić APN "darmowy". Jaki masz z tym problem?

  9. Figa
    Październik 9th, 2012 at 11:12 | #32

    Jaki modem polecacie do Aero2 do 200 zł?

  10. www
    Październik 7th, 2012 at 09:27 | #33

    dlaczego interenet jest rozłączany po 60 min., z czego to wynika /trochę to jednak denerwuje, mimo wszystko/

    • Październik 7th, 2012 at 11:05 | #34

      Z treści koncesji, a ta znowu z założenia, że to ma być internet socjalny, który zachęcić ma do zakupu komercyjnego, już nie tak ograniczonego dostępu: http://jdtech.pl/2012/01/aero2-skad-wzial-sie-bez…
      Automatyczne wznawianie połączeń da się zrobić i to na wiele sposobów, a modemy, które oferuję w sklepie http://jdtech.pl/sklep robią to od samego początku bez dodatkowej walki.

Strony komentarza
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>