Home > Analiza > Aero2 wyjaśniło, na czym polega problem z kartami SIM

Aero2 wyjaśniło, na czym polega problem z kartami SIM

Przy okazji przeglądania dokumentów na stronie Aero2 trafiłem po raz kolejny na listę zalecanych i przetestowanych modemów. Na liście ciągle znajdziemy te same 5 urządzeń, które są zalecane od dawna. Jednak w najnowszej wersji dokumentu znalazłem coś, co potwierdza moje przypuszczenia co do zmian, jakie zostały dokonane na karcie SIM od strony technicznej, które powodują opisywane przeze mnie problemy z niektórymi modemami i większością telefonów: brak informowania o sile sygnału sieci, odmowa zalogowania się do sieci oraz inne dziwne zachowania.

Uwaga: artykuł ma znaczenie  jedynie archiwalne. Po zmianie konfiguracji sieci Aero2 i włączeniu jej w struktury Plusa wszystkie karty zostały wymienione i od października 2012 nie posiadają już blokady TS11. Usługi głosowe są nadal niedostępne, jednak blokada jest realizowana na poziomie sieci, jak było to w przypadku tzw. starych kart Aero2, a nie na poziomie kart SIM, jak było to realizowane do października 2012.

Po przewinięciu listy do samego końca znajdujemy tam następujące ostrzeżenie:

Informujemy, że Bezpłatny Dostęp do Internetu jest usługą „data only”, tj. ograniczoną do transmisji danych przy użyciu Karty SIM, którą także można używać ze standardowymi telefonami GSM oraz modemami. Na kartach SIM Bezpłatnego Dostępu do Internetu wyłączone są usługi TS11 (Tele Service: Telephony).

Wyróżniłem ostatnie zdanie, gdyż to właśnie tutaj wyjaśniono precyzyjnie, na czym polega problem.

Krótki wstęp teoretyczny

W sieciach standardu GSM (a taką siecią jest właśnie Aero2 i praktycznie wszystkie inne komercyjne sieci komórkowe w Polsce poza systemem Sferii i faktycznie zamkniętą już siecią analogową Centertela) operacje na potrzeby terminali  realizowane są za pomocą tak zwanych usług. Wśród nich wyróżniamy usługi podstawowe, niezbędne do realizacji podstawowych funkcji dla użytkowników, wśród których wyróżniamy usługi przenoszenia (ang. bearer service) oraz teleusługi (ang. teleservice).

Te pierwsze realizują transmisję informacji pomiędzy punktami dostępu sieci (w uproszczeniu pomiędzy telefonami, albo telefonem i jakimś systemem w sieci operatora), jednak nie zagłębiają się w funkcje, jakie musi realizować urządzenie. Przykładem jest usługa transmisji danych w standardzie GPRS, która kodowo oznaczana jest BS 70 (Bearer Service number 70), która opisuje sposób przesyłania danych podzielonych na pakiety.

Natomiast teleusługi opisują dodatkowo wymagania dotyczące terminali i sposobu realizacji usługi. Typowym przykładem usług tego typu są rozmowy głosowe i przesyłanie SMSów. Oznaczenia kodowe usług głosowych to TS 11 (TeleService number 11) lub 12 dla połączeń alarmowych. W zależności od rodzaju, usługi SMSowe mają oznaczenia TS 21 do 23 w zależności od rodzaju.

Zawsze, kiedy korzystamy z jakichkolwiek usług w sieci komórkowej, najpierw sprawdzane jest, czy mamy do tego uprawnienia (czy wykupiliśmy odpowiednią opcję, albo np. czy mamy środki na koncie). Informacje na temat uprawnień mogą być przechowywane w dwóch miejscach: przede wszystkim w Rejestrze Abonentów Macierzystych (ang. HLR, Home Location Register). Próba skorzystania z jakiejkolwiek usługi powoduje zawsze odwołanie do rejestru HLR, na podstawie którego sieć decyduje, czy udostępni nam wybraną usługę.

Drugim miejscem przechowywania uprawnień (rzadko wykorzystywanym) jest karta SIM. Także na niej można ustawić ograniczenia w dostępnie do sieci. Korzyścią dla sieci jest to, że sprawdzenie uprawnień odbywa się w terminalu użytkownika bez obciążania tym zadaniem rejestru HLR.

Na czym więc polega problem?

Jak zacytowałem wyżej, Aero2 wpadło na bardzo prosty pomysł, który całkowicie odciąża rejestr HLR od obsługi całkowicie niepotrzebnych prób wykonania połączeń głosowych w UBDI. Mianowicie poza odpowiednim wpisem w tym rejestrze zablokowane zostały w zasadzie wszystkie usługi poza BS 70, czyli transmisją danych GPRS, z której korzystamy przy dostępie do Internetu. Między innymi zablokowany został teleserwis TS 11, czyli zwykłe połączenia telefoniczne.

Efektem zaplanowanym tego powinno być jedynie zablokowanie dostępu do sieci głosowej bez wpływu na inne funkcje. Okazuje się jednak, że producenci niektórych modemów i telefonów nie doczytali zbyt precyzyjnie specyfikacji sieci GSM lub zaimplementowali ją na skróty (po czym nie przeprowadzili odpowiednich testów) i w jakiś sposób związali logowanie do sieci (i wyświetlanie siły sygnału) z działaniem usługi głosowej TS11. Efektem tego są problemy z kartami Aero2, które opisuję od prawie dwóch miesięcy:

  • Niektóre modemy i telefony nie logują się automatycznie do sieci
  • Przy próbie ręcznego wybrania sieci odmawiają wykonania żądania
  • Jeżeli zalogowanie powiedzie się, nie jest wyświetlana siła sygnału sieci (tzw. zasięg)
  • Z powodu braku potwierdzenia siły sygnału i/lub zalogowania, niektóre urządzenia odmawiają nawiązania połączenia przez GPRS (usługa BS 70)
  • Jeżeli nawet zalogowanie się i nawiązanie połączenia powiedzie się, często informacje o sile sygnału nie są nadal wyświetlane lub są nieprawidłowe
  • Nieprawidłowo działają usługi udostępniania Internetu do innych urządzeń np. poprzez wbudowaną funkcję routera WiFi (problem potwierdzony w HTC Desire Z oraz HTC Wildfire)

W niektórych przypadkach problemy te da się ominąć za pomocą… innych błędów w oprogramowaniu modemów i telefonów. Zwykle możliwe jest zignorowanie braku zalogowania do sieci i ręczne wymuszenie połączenia z siecią, oczywiście po poprawnym skonfigurowaniu APNa – czasem powoduje to poprawne zalogowanie do sieci i nawiązanie połączenia. Jeżeli aplikacja sprawdza informacje o sile sygnału i zalogowaniu do sieci przed umożliwieniem nawiązania połączenia, czasem można skorzystać z aplikacji alternatywnej, np. TopNetInfo. Czasem jednak konieczna jest wymiana modemu.

Jak widać źródło problemu tkwi w nieprawidłowej interpretacji blokady TS11 (i ewentualnie innych blokad) na poziomie karty SIM przez oprogramowanie modemów i telefonów. Czyja to wina? Oczywiście na pierwszym miejscu trzeba wskazać producentów modemów, którzy nie zaimplementowali poprawnie specyfikacji GSM. Jednak również nie bez winy jest autor tego pomysłu w sieci Aero2, który bez przeprowadzenia odpowiednich testów z wieloma modemami skorzystał z rozwiązania, które jest tak rzadko stosowane w sieciach GSM, że producenci terminali nie przygotowali odpowiednich testów.

Co ciekawe problem ten nie dotyczy tylko najtańszych chińskich producentów typu Huawei, ale także takich gigantów, jak Ericsson. Tak w ofercie Huawei znajdziemy modemy, które nie mają żadnych problemu z blokadą TS11: np. E169 i E398.

Na ten problem należy także zwrócić uwagę przy podłączaniu modemów USB do routerów 3G. Wiele z nich wobec braku informacji o sygnale sieci lub zalogowaniu do sieci może odmówić nawiązania połączenia. Niestety odpowiednie testy trzeba przeprowadzić z każdym połączeniem modem-router lub skorzystać z jednego z modemów 3G, który nie ma problemu z blokadą TS11.

Co możemy z tym zrobić?

Z jednej strony możemy próbować wywrzeć nacisk na UKE i Aero2, aby operator odstąpił od tego rozwiązania, ale tutaj ma on bardzo dobrą podkładkę w postaci… standardów telekomunikacyjnych, które nie zabraniają takiej konfiguracji. Do tego wskazane przez Aero2 modemy działają poprawnie.

Z drugiej strony możemy spróbować zgłaszać problem (ponieważ potrafimy go wreszcie precyzyjnie wskazać) z TS11 do producentów modemów i telefonów, choć zwłaszcza w przypadku starszych urządzeń nie możemy raczej liczyć na jakakolwiek pomoc, a przypadku urządzeń OEM takich, jakie produkuje Huawei – w zasadzie zapomnijmy o jakimkolwiek wsparciu technicznym. Ja spróbuję zgłosić problem do Della i Ericssona w kwestii modemu Dell 5540, czyli Ericsson F3607GW2. Nie liczę na żadne sukcesy, ale kto nie próbuje…

Trzeba także próbować na takich forach, jak XDA-Developers, gdzie funkcjonują osoby tworzące alternatywne oprogramowanie i romy do różnych smartfonów, które powinny być w stanie pomóc w rozwiązaniu tego problemu. Być może w ten sposób uda się ustalić, dlaczego funkcja routera WiFi działa w HTC Desire, a nie działa w HTC Desire Z.

Tymczasem jednak pozostaje nam stałe rozwijanie tabeli zgodności modemów, gdzie zaznaczam nie tylko zgodność techniczną z UMTS 900 MHz, ale także wyniki praktycznych testów z nowymi i starymi kartami SIM Aero2.

Źródło: Urządzenia telekomunikacyjne współpracujące z kartą SIM Bezpłatnego Dostępu do Internetu oferowanego przez Aero2 (PDF); UMTS – System telefonii komórkowej trzeciej generacji, J. Kołakowski, J. Cichocki, WKŁ 2007; specyfikacje standardów GSM i 3GPP.

Data pierwszej publikacji 2011.09.04
Kategorie:Analiza
  1. Juras
    Wrzesień 28th, 2012 at 13:31 | #1

    Posiadam DELL'a wraz z wbudowanym modemem ericsson'a 5540. Modem oczywiscie nie widzi karty AREO2 po przez oryginalna aplikacje. Zainstalowalem wiec Topnetinfo. Modem dziala, polaczenia z netem sa ale dzialaja kulawo. CZasami smiga dobrze po czym przestaje to dzialac i albo cos sie wiesza albo poprostu nie dziala. Sily sygnalu jednoczesnie z polaczeniem nie mozna zobaczyc. Albo jedno albo drugie. Doczytalem w powyzszym artykule ze nie ma sensu sie tym przejmowac bo blokada TS11 i niedopatrzenie ericssona ma na to wplw. Mam nadzieje ze nowa karta poroblem ten wyeleimnuje. Karte nowa juz posiadam, nie uruchamialem jej jeszcze w DELL'u. Ciekawostka jest fakt ze w sumie z Areo2 korzystam od sierpnia czyli 2miesiace. Ledwo dostalem jedna karte a za chwile przyszla druga (wazna od 01.10.12). Czyzby firma AREO2 dostrzegla problem z moim modemem? Czy moze to czysty przypadek? Mam nadzieje ze nowa karta wyeleiminuje tej problem

    • Wrzesień 28th, 2012 at 18:00 | #2

      http://forum.jdtech.pl/Watek-dell-5540-z-nowa-kar… – działa nawet ze starszymi kartami SIM z TS11. W kwestii wymiany karty SIM w zasadzie wyjaśnienie zostało opublikowane na blogu: http://jdtech.pl/2012/09/aero2-wymiana-kart-sim-c…

  2. jasiek47
    Sierpień 22nd, 2012 at 15:46 | #3

    Zakupiłem modem ZTE MF 195 z polskiego T-mobile wszystkie sieci hulaja nanim az miło natomiast Areo2 nic niby pokazuje siłe sygnału i natym sie konczy tz niełączy z siecia nawet nie wyswietla nazwy dostepnych sieci moze ktos rozwiazał problem z tym modemem bo ja mecze sie z tym jurz prawie dwa tygodnie używajac roznych programów i nic,

    • Sierpień 22nd, 2012 at 18:29 | #4

      1. Czy jesteś w zasięgu sieci?
      2. Czy próbowałeś ręcznie wybrać sieć Aero2?
      3. Czy ustawiłeś profil dla Aero2 z APN "darmowy"?

  3. Kpuc
    Lipiec 8th, 2012 at 21:45 | #5

    Witam, nie bardzo wiem gdzie to wpisać, a chciał bym się podzielić swoimi doświadczeniami.
    Kartę zamówiłem jakoś 2 miesiące temu, 2 dni temu czyli 2012.07.06 dostałem list z sim. Kaere zamówiłem przez stronę, czyli przelewy i wysłanie danych…

    Kartę testowałem w 3 telefonach: Sony ericsson W995, C901 i Nokia C7-00
    W995 wczytał kartę od razu bez problemowo, pokazała się nazwa sieci i zasięg + ikonka Hspa, w C901 również. Musiałem ustawić profil internetowy ''darmowy'' i internet śmiga zarówno w telefonie jak i w laptopie, telefon podłączyłem do laptopa i przez aplikację Sony PC companion, sie łącze.

    W noki c7, ni było tak różowo, karta wo gule nie została zczytana, jak by telefon był w trybie offline, dopiero ręczna konfiguracja sieci dała rezultat i pokazało sie 3,5G + nazwa sieci, dodałem do tego profil ''darmowy'' i zaczeło działać, niestety co chwila mam rozłączono z siecią ;/ 3/s jest połączona i 3 jest rozłączoną.

    Dlaczego w SE działa a w nokii nie ??? Kto mi pomoże w tym, to chyba go wynagrodzę skrzynka piwa:)

    ps. prędkości praktycznie jak skała (Łódź) 48-50 pobieranie, 20-25 wysyłanie/

    • Kpuc
      Lipiec 8th, 2012 at 21:48 | #6

      ps2. jutro dodam konfingi ustawień jakie zrobiłem, w telefonach. Dziś po prostu już padam z zmęczenia.

      • Lipiec 8th, 2012 at 23:49 | #7

        Najlepiej takie szczegółowe ustalenia opisywać w odpowiednich działach… http://forum.jdtech.pl – od tego to forum jest i ma odpowiednie działy. A problemy z Nokiami symbianowymi wynikają po prostu z blokady TS11, której autorzy tego systemu nie przewidzieli. Co ciekawe niektóre Nokie nie mają większych problemów (tylko zasięgu nie pokazują, dopóki się nie połączą), a inne rwą połączenia co kilka chwil.

  4. Tomm
    Czerwiec 27th, 2012 at 22:51 | #8

    Karta otrzymana dzisiaj. Działa idealnie na HTC HD2.

  5. dankrz
    Maj 30th, 2012 at 11:04 | #9

    modem Nokia 21m-02 (odpowiadam na pytanie czy to aby napewno 21m-02, a nie 21m-01. Tak, sprawdzałem, na naklejce na urządzeniu oraz w programie).
    karta aero2 otrzymana 30.05.2012,
    Brak usługi,nie wykrywa operatora na manualnym wykrywaniu operatora.
    pewnie przez ts11
    napisałem na support Nokia. Może jeszcze się poskarżę aero2.

    • Maj 30th, 2012 at 21:52 | #10

      Nokia 21M-02 nie ma żadnych problemów z działaniem z Aero2, ani blokadą TS11 – po prostu jest prawidłowo zaprojektowana przez producenta. Prawie na pewno jesteś poza zasięgiem lub nie pozwoliłeś Nokii znaleźć operatora (UMTS 900 MHz jest wyszukiwany jako ostatni i dlatego czasem niektóre modemy potrzebują trochę czasu na zlokalizowanie operatora).

      • dankrz
        Maj 30th, 2012 at 22:40 | #11

        piszesz jak byś to był moim egzemplarzem modemu i udawadniał mi że to co sygnalizuje modem to jest nie prawda. Próbowałem w 2 miejscach w Krakowie i nic. Daj mi program diagnostyczny ktory wiecej mi powie niz Nokia Internet Modem, ktory mowi "brak usługi"

        wiecej o moim przypadku na: http://forum.jdtech.pl/Watek-nokia-21m-02-nie-dzi…

        • Maj 31st, 2012 at 01:11 | #12

          Zaproponowałem rozwiązanie – znam ten model dobrze, sam korzystam z takiego modemu. Po prostu nie spotkałem przypadku 21M-02, który działałby z innymi sieciami, a z Aero2 nie – poza jedną sytuacją, w której ktoś przełączył go na sztywno na sieci 2G. Program diagnostyczny – polecam Top NetInfo.

  6. Maj 10th, 2012 at 00:53 | #13

    Nie ma sensu usuwać. Tak szkoleniowo, żeby zwracać na uwagę na daty, zwłaszcza, że je niedawno bardziej wyjąłem na wierzch na prośbę jednego z czytelników :) Ale jak bardzo chcesz to czemu można.

  7. Krzysiek
    Maj 9th, 2012 at 23:09 | #14

    Dobrym rozwiązaniem wyżej wymienionych problemów na pierwszy rzut oka wydaje się być odblokowanie TS 12 (połączenia z numerami alarmowymi). Być może istnieje jednak powód, dla którego Aero2 zdecydowało się na jego zablokowanie (np. brak przypisanego numeru telefonu do karty SIM). Pozdrawiam

  8. Maj 9th, 2012 at 22:58 | #15

    Eee, ale przecież informacja o wyłączeniu usług telefonicznych to była tam umieszczona już ładnych kilka miesięcy temu, kiedy sam przeglądałem ich ofertę…

  9. Mariusz
    Kwiecień 26th, 2012 at 15:38 | #17

    Ja mam modem HP HS2320 w laptopie HP 2530p, nie mogę się połączyć. Korzystam z Ubuntu, cały czas mam "Network timeout". Ma ktoś jakiś pomysł co zrobić?

Strony komentarza
1 2 3 4 950
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>