Home > Wiadomości > Aero2 – co w trawie piszczy, 5 października 2011

Aero2 – co w trawie piszczy, 5 października 2011

W ciągu ostatnich kilku dni pojawiło się kilka informacji, które są zbyt drobne, żeby utworzyć na nich oddzielne informacje. Postanowiłem więc wrócić do tworzenia wpisów zbiorczych pod zgrabnym tytułem Co w trawie piszczy. Zacznę od rosnącej popularności Aero2, zwrotów 35-zotowych nadpłat, problemów z określaniem zgodności modemów z Aero2, a także kilka wspomnę o pierwszych raportach o spadku maksymalnej prędkości z Olsztyna. A na koniec wątek owocowy.

Jest nas ponad 4000

Krótki rzut oka na moją małą bazę danych, którą tworzę tylko dzięki Waszej pomocy, wskazuje, że Aero2 wydało już około 4000 kart bezpłatnego dostępu do Internetu. Oznacza to, że nowy dział obsługi bezpłatnego Internetu ciężko pracuje i przynosi to zauważalne wyniki. Do końca tygodnia postaram się przygotować kolejne wydanie analizy, tym razem wzbogacone o nowy rodzaj wykresu, który będzie orientacyjnie obrazował średnią dzienną szybkość wydawania kart – jest to możliwe dzięki dużej liczbie zgłoszeń od Was.

Aero2 zwraca 35 zł nadpłaty

Wiele osób narzekało, że mimo zgłoszenia chęci odzyskania 35 złotowej nadpłaty związanej ze zmianą regulaminu (przypomnę, że kaucja za kartą została 1 września obniżona z 55 do 20 złotych) przelewu nie mogły się doczekać. Mam jednak potwierdzenia od kilku osób, że upragnione przelewy dotarły do niektórych osób.

Przypomnę jeszcze, że po zwrot nadpłaty mogły zgłaszać się tylko osoby, które zamówiły kartę według starego regulaminu i nie odebrały jeszcze karty SIM. Osoby, które już odebrały kartę mogą jedynie zwrócić kartę według procedury zwrotu i ponownie ustawić się w kolejkę oczekujących.

Modemowa lista płaczu

Dostaję od was wiele raportów na temat zgodności poszczególnych modemów z Aero2. W większości potwierdzają się moje dane, ale ostatnio dostałem co najmniej dwa raporty, że modemy znajdujące się na liście modemów niezgodnych jednak działają z Aero2. Po pierwsze chodzi tu o model Huawei E1820 z dystrybucji Play oraz ZTE MF636 z dystrybucji Orange.

Jak się okazuje, pierwszy z tych modeli mając na obudowie zawsze to samo oznaczenie E1820 jest przez firmę Huawei wyposażany we wnętrzu w kilka różnych konfiguracji sprzętowych. To samo w sobie nie jest problemem, jednak producent zapomniał o tym, żeby poinformować o takich zmianach na opakowaniu. Mam potwierdzone przypadki zgodnego modemu E1820 z dystrybucji Play oraz E1820 z wolnego rynku, który nie działa z Aero2. W przypadku E173 mamy podwersje u-1 oraz u-2, natomiast w przypadku E1820 takich dodatkowych oznaczeń nie ma. Dlatego przesunąłem ten modem do działu ostrzeżeń.

W kwestii ZTE MF636 problem jest większy: producent (podobnie jak Huawei) także nie publikuje specyfikacji w Internecie, jednak do tej pory nie natrafiłem na zjawisko takie, jak w przypadku modemu E1820, żeby producent w tej samej obudowie umieszczał różnie urządzenia. Nie mam jak tego zweryfikować, jednak wygląda na to, że o ile często powtarzana w sieci specyfikacja podaje brak obsługi UMTS 900MHz, o tyle co najmniej dwie osoby potwierdziły mi, że ich modem pochodzący z polskiego Orange działa bez problemu. Na razie pozostawiłem ten modem w niezgodnych z uwagą, że są egzemplarze zgodne.

W związku z tym moja prośba do czytelników bloga: jeżeli natraficie na jakieś modemy, których nie ma na liście i możecie potwierdzić ich zgodność – nadsyłajcie maile i wrzucajcie komentarze pod listą zgodności. Podobnie jeżeli macie urządzenia niezgodne wg listy, a które u was działają. Dzięki temu lista będzie coraz lepszym źródłem informacji dla wszystkich.

Sieć w Olsztynie nie daje rady

Po raz pierwszy otrzymałem wczoraj raport, że w Olsztynie w godzinach wieczornego szczytu telekomunikacyjnego maksymalna zapewniana wydajność w sieci Aero2 dla bezpłatnego Internetu spada grubo poniżej 256kbit/s nawet do okolic 100-120kbit/s. Niestety nie mogę tego sprawdzić osobiście, ale wygląda na to, że sieć w tym mieście osiąga koncesyjny limit 20% zasobów sieci zarezerwowanych na potrzebny UBDI.

Następnym miastem, w którym taki problem może się pojawić jest Wrocław, gdzie ciągle na całe miasto przypadają tylko dwa maszty. Problemu tego nie powinna odczuć zbyt szybko Warszawa, gdzie potwierdzonych lokalizacji masztów jest kilkadziesiąt.

Musimy się jednak liczyć z tym, ze sytuacja będzie się powoli pogarszała – chętnych przybywa, a nie mamy informacji o tym, żeby rozbudowa sieci szła na wysokich obrotach. Miejmy nadzieję, że zbyt szybko problemy z dostępem do sieci nie staną się codziennością.

iPhone 4S zgodny z Aero2

A na koniec wątek owocowy. Wygląda na to, że nowy Apple iPhone 4S jest pierwszym urządzeniem giganta marketingu zgodnym regulaminowo z Aero2: O ile iPhone 4 i iPad 2 działały już potencjalnie (i w praktyce też) z kartami UBDI, o tyle dopiero dla iPhone 4S deklarowana maksymalna prędkość w trybie HSPA sięga 14,4Mbit/s co oznacza, że jest to urządzenie kategorii 10.

Data pierwszej publikacji 2011.10.05
Kategorie:Wiadomości
  1. Qba
    Marzec 1st, 2012 at 10:24 | #1

    LUDZIE!!! Przecież całe to aero to wielka lipa, firma musi świadczyć usługę bezpłatnie, to co chwila wymyśla nowe tricki, aby tak naprawdę maksymalnie utrudnić życie potencjalnym chętnym, by było ich jak najmniej. Przecież od samego początku jeden punkt wydawania kart na CAŁĄ Polske to była kpina ze wszystkich!!! I tak jest do dziś. Wszelkie problemy powinniśmy zgłaszać do urzędu komunikacji elektronicznej. Tylko oni mogą zagrozić taką karę, że firma przestanie robić sobie z nas żarty…

  2. Październik 7th, 2011 at 13:27 | #4

    "Witam,
    Informujemy, że dnia 05 października 2011r. w Urzędzie Pocztowym Warszawa 120 przesyłką poleconą na adres korespondencyjny wysłana została Karta SIM Bezpłatnego Dostępu do Internetu.
    Pozdrawiam,
    Biuro Obsługi Klienta
    Aero2 Sp. z o.o."

    Papiery wysłane poleconym ekonomicznym 11.09, przelew w tym samym dniu.

    • Romulus
      Październik 18th, 2011 at 23:14 | #5

      A po ilu dniach od wysyłki, karta dotarła do Ciebie?

      • Październik 18th, 2011 at 23:24 | #6

        Z tego co widzę karty idą pocztą od 3 do 7 dni. Póki co tylko jedna zaginęła z tych raportowanych na blogu.

  3. Maniek99
    Październik 6th, 2011 at 16:14 | #7

    Ktoś się może orientuje czy te startery "W rodzinie", które rozdaje Aero2 są już zarejestrowane?

    • Październik 6th, 2011 at 16:28 | #8

      Nie, musisz osobiście się pofatygować na Lwowską i zarejestrować… coś ci to przypomina?

      • Maniek99
        Październik 6th, 2011 at 17:51 | #9

        Aha, czyli tradycja zobowiązuje.
        Dzięki za info.

  4. Mack
    Październik 6th, 2011 at 12:03 | #10

    wlasnie zaktualizowano aero2.pl:
    -aktualnie w magazynie mamy 20 000* kart SIM oraz 
    -od 24 września 2011r. do 30 września 2011r.do 31 października 2011r.
    od 01 października 2011r.po 02 listopada 2011r.

  5. Mack
    Październik 6th, 2011 at 10:03 | #12

    Korekta: We Wrocławiu masztów jest 5 sztuk. Lokalizacje: poludnie miasta: -Karkonoska 9 -Buforowa 4 -Gajowicka 130; polnoc miasta -Bierutowska 8-8a -Bora-Komorowskiego 6
    Pzdr.

    • Październik 6th, 2011 at 11:02 | #13

      Uruchomili już wszystkie 5 masztów? Czy wypisałeś pozwolenia radiowe?

      • Mack
        Październik 6th, 2011 at 11:42 | #14

        Nie sprawdzałem, ale patrzac na mape zasiegu wyglada, ze sa uruchomione. Jesli nie, to wkrotce beda. Fotki konkretnych masztow w sieci mozna zapewne znalezc.

        • Październik 6th, 2011 at 11:57 | #15

          ezaq sprawdzał w wakacje, że faktycznie działają tylko dwa w całym mieście. Pozwoleń jest faktycznie więcej, ale na mapie btsearch także nie ma ich w bazie aktywnych. Pozwolenia latami leżą często nie używane.

  6. Adam
    Październik 5th, 2011 at 23:18 | #16

    W Białymstoku jest dobrze.Świeczuszki w oknach akademików już się palą a Aero2 przynajmniej w moim wypadku trzyma symetrię http://www.speedtest.net/result/1518974464.png pozdrawiam :) ))))))))))

    • Mateo
      Październik 5th, 2011 at 23:49 | #17

      Opole, mimo tylko 2 nadajników również daje rade. Swoją drogą, nie jest przypadkiem tak że modemy kat. 10 i wyżej z HSPA+ powodują mniejsze zapychanie nadajników niż np. te łączące się tylko w technologi HSDPA, czy może technologia użyta przed modem przy połączeniu jest bez znaczenia z punktu widzenia nadajnika i jego pojemności.

      • wiedzący
        Październik 6th, 2011 at 19:37 | #18

        HSPA+ nie jest bez znaczenia dla pojemności sieci UMTS. W korzystnych warunkach może nawet dwukrotnie ją zwiększyć. Ale też jeżeli dużo użytkowników korzysta z danego nadajnika przy słabym sygnale to nie ma tak wielkiej różnicy.

  7. Jurand
    Październik 5th, 2011 at 22:34 | #19

    jak to raczej? co to? totolotek??!! żenua………………………….

  8. Jurand z S.
    Październik 5th, 2011 at 20:53 | #20

    W którym Olsztynie? Tym na Warmii, czy pod Częstochową?

    • Jan
      Październik 5th, 2011 at 21:54 | #21

      Raczej tym na Warmii. Mnie sie wydaje, ze ma to zwiazek z przyjazdem studentow do miasta. Widocznie jest duzo takich, ktorzy sie skusili na darmowy internet.

    • Mariusz
      Październik 5th, 2011 at 22:47 | #22

      W Olsztynie na Warmi. w tej chwili mam perdkosc 80Kb/s bardzo cieżko otworzyc strone :( modem E169 sygnał 99% nieda sie zgłosic reklamacji? z tego sie nieda korzystac :(

      • Październik 5th, 2011 at 23:03 | #23

        80kbit/s przy dobrym sygnale to… złamanie warunków koncesji. minimum powinno być 128kbit/s – ale ja bym się nie awanturował za bardzo, bo efektem ubocznym będzie… odcinanie klientów tak, żeby wcale nie mogli się zalogować, gdy nie będzie im można zapewnić 128kbit/s. Widzę, że czas na artykuł o limicie dolnym.

        • Jurand
          Październik 5th, 2011 at 23:18 | #24

          no bez jaj… większość z 4000 kart aero trafiło do Olsztyna? Ile modemów może obsłużyć taki nadajnik w tym samym czasie? to chyba można jakoś obliczyć?

          • Październik 6th, 2011 at 00:28 | #25

            To trochę liczenie po bandzie, ale spróbujmy. Jeden sektor zapewnia w standardzie 21Mbit/s (zakładam, że wszystkie modemy pracują w kategorii 14). 20% (tylko tyle Aero2 musi zarezerwować na UBDI) tego to jest 4,2Mbit/s. 256kbit/s można więc w tej konfiguracji sieci zapewnić maksymalnie 16-17 osobom. Zgodnie z koncesją minimalnie może być 128kbit/s, co daje nie więcej, niż 32-34 osoby na sektor przekaźnika. Jedna stacja bazowa ma od 3 do 6 sektorów, więc w całym Olsztynie (i okolicach) nominalnie Aero2 musi zapewnić działanie maksymalnie od 100 do 200 kart Aero2 na raz w zależności od struktury sieci (nie wiem ile sektorów ma tamten nadajnik – btssearch powinien mieć taką info).
            Pamiętajmy teraz, że nie każdy ma modem 14 kategorii, operator wymaga maks 10, a większość z nas ma 8mki (7,2Mbit), co powoduje dalszy spadek wydajności sieci.
            Czy widać już problem?

          • Październik 6th, 2011 at 15:29 | #26

            Błąd w rozumowaniu :-) Limit 20% pojemności sieci dotyczy CAŁEJ sieci, a nie każdego jej elementu oddzielnie.
            Proponowałbym nieszczęśliwcom z Olsztyna złożyć formalną reklamację i czekać na odpowiedź. Dopiero potem można podjąć dalsze kroki.

          • Październik 6th, 2011 at 15:45 | #27

            Niestety nie ma nigdzie wyszczególnione jak liczyć te 20%. Jest mowa o "20% zasobów sieci". Naturalne wydaje się, że operator zinterpretuje te dane lokalnie ze względu na specyfikę sieci radiowych.

          • Październik 7th, 2011 at 23:13 | #28

            Nie ma siły :-) Regulator potraktuje to tak, jak zostało zapisane. Dalej proponuję reklamację i opublikowanie jej wyników.

  9. Piotr(TM)
    Październik 5th, 2011 at 20:31 | #29

    Nowa oferta orange net (prawie) za darmo i bez lejka. Drogie Orange (zwane kiedyś IDEĄ) postanowiło przywalić w T (zwanym kiedyś ERĄ) i wydłużyło ważność konta i bonusu internetowego do 2 lat w ofertach na kartę. Teraz wystarczy ładować starterek OFnK, a kasę za pomocą przelewu SMS przenosić na POPA i wykorzystywać do połączeń głosowych, sms itp, za każde doładowanie bonus internetowy od 150MB za 5 zł. do 6GB za 100zł. Polecam jak Aero2 się zapcha. No i jak kolega z Katowic wyżej pisze jest nawet HSDPA +DC czyli prędkość do 22mb/s, (szkoda że w tylko abo do 42Mb/s). A i wszystkie modemy są zgodne OFnK :-) )))), prawie zawsze widać zasięg chyba że go nie ma :-) )))

    • Maniek99
      Październik 5th, 2011 at 20:38 | #30

      Ciekawy kiedy Orange zacznie dłubać w przelewach SMS.

      • Październik 5th, 2011 at 21:29 | #31

        Minął ponad rok i nie dłubie – widać im się to opłaca.

        • Maniek99
          Październik 5th, 2011 at 22:48 | #32

          Ale przedtem myk dotyczył tylko OFnK, a teraz sporo osób będzie jechało na samych przelewach w gadanych taryfach.

    • Październik 5th, 2011 at 21:28 | #33

      Temat OFnK przede mną do opisania – sam korzystam w tablecie.

      • wodafone
        Październik 6th, 2011 at 10:18 | #34

        Kuba mogę ci pomóc opisać temat siedzę w Orange a po wczorajszym newskie neta mamy na 2 lata!!!

        • Październik 6th, 2011 at 11:03 | #35

          Tak, wiem – przedłużyłem wczoraj swoje OFnK do 2 lat. Ale nie mam chwilowo czasu opisać tego tematu. Jeżeli miałbyś ochotę zrobić opis "jak to się robi w OFnK" to ja chętnie to opublikuję.

  10. Tomasz
    Październik 5th, 2011 at 16:12 | #36

    Witam w Katowicach Piotrowicach tez jest problem z siecią mój Huawei E398 wisi za oknem bo w domu mam 1 kreską (19% na Mobil Partnerze) za oknem jest 5 (98%) jednak z chwilą połączenia ilość spada do 3 (48%) a połączenie bywa zrywane czasem zasięg spada do zera zrywa połączenie. Wg BTS Serch nadajniki są 2 a najbliższy jest 2km od mojego miejsca zamieszkania. Mam nadzieję że nastąpi poprawa zasięgu wg. map Cyfrowego Polsatu u mnie powinno być UMTS 900 a nawet 4G czego pomimo posiadanego modemu nie uraczyłem. Szkoda bo napaliłem się na ten Internet a tu lipa. Zrywanie połączenia i czekanie 3min na ponowne połączenie z siecią potrafi wyprowadzić z równowagi. Kolejny problem w telefonach Nokia 5800 i E52 na liście operatorów mam sieć PL 17 a telefon nie loguje się do niej automatycznie (brak zasięgu) natomiast podczas próby połączenia ręcznego pokazuje że sieć jest zabroniona. O co chodzi? To jest ta blokada na nowych kartach?? Wniosek zostaję z Orange'm na którym przy zasięgu HSPA+ DC a tą technologię po aktualizacji oprogramowania mój E398 obsługuje wyciskam 22mb/s jednak limit 16GB na miesiąc zostaje. Kartę odkładam na półkę i czekam na info o poprawie zasięgu – przynajmniej mój modem przez zimę nie wymarznie…. :) PS. Oj fajnie mogłem się wypisać i serdeczne pozdrowienia dla p.Jakuba blog to strzał w 10!!!!

    • P4trykx
      Październik 5th, 2011 at 16:41 | #37

      u mnie E52 działa. Loguje się do sieci, pokazuje "kreski" oraz nazwę sieci na ekranie. Jeśli chodzi o wybieranie sieci ręcznie i to, że niby sieć jest zabroniona to u mnie też się tak robiło jak byłem na granicy zasięgu. Bliżej BTS-a tel. sam się zalogował. Nie znam się na tyle na GSM ale może przy słabym sygnale tel. odbiera sygnał sieci(pokazuje na liście) natomiast jeśli chce się już zalogować to ma za małą moc aby go BTS "usłyszał". Mam nową kartę wydaną tydzień temu.

    • Maniek99
      Październik 5th, 2011 at 16:47 | #38

      @Tomasz
      Możliwe że ten spadek zasięgu na modemie po połączeniu wynika ze spadku napięcia na przedłużaczu USB. Spróbuj powtórzyć test kiedy modem podpięty jest bezpośrednio pod laptopa, np. z balkonu.

    • Adam
      Październik 5th, 2011 at 18:42 | #39

      Czytaj uważniej blog i informacje w necie:-) .Większość już tutaj o tym było telefonów ma tak, że nie loguje się do sieci dopóki nie dodasz profilu do transmisji danych z nazwą użytkownika "darmowy". Wówczas po odpaleniu przeglądarki czy jakiegokolwiek programu wykorzystującego pakietowa transmisję danych wyskoczy Ci jak chcesz się połączyć i wówczas wybiersz nowo dodany profile o którym wspomniałem wcześniej. U mnie np tak jest jak mam na automatycznym ustawione i dopiero jak odpali się taka przeglądarka/aplikacja pokazuje mi zasięg. Spróbuj a nóż się uda…:)

Strony komentarza
1 2 1106
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>