Home > Analiza > Aero2 – wymiana kart SIM, co wiemy?

Aero2 – wymiana kart SIM, co wiemy?

Śrubki22 sierpnia 2012 ogłoszone zostało rozpoczęcie procesu wymiany kart SIM użytkowników usługi bezpłatnego dostępu do Internetu Aero2. Po tych kilku dniach postanowiłem podsumować wszystkie informacje techniczne, jakie udało się przez ten czas zebrać. Od numeracji kart SIM, przez liczbę wydanych kart, aż po koszty tej operacji. Zebrałem także trochę informacji technicznych i informacji z pozostałych spółek grupy p. Solorza-Żaka, aby spróbować zmierzyć się z pytaniem: po co Aero2 wymienia karty SIM?

Zapraszam.

Jakie karty podlegają wymianie?

Pierwsze moje szybkie sprawdzenia wskazywały na to, że karty wydane nawet do maja 2012 podlegały wymianie. Potem jednak czytelnicy przekazali mi informację, że niektórzy otrzymywali karty podlegające wymianie w drugiej połowie lipca 2012, a inni mają od początku lipca już karty, które wymianie nie podlegają. Oczywiste okazało się, że to nie data wydania ma tutaj decydujące znaczenie.

Jeżeli chcemy sprawdzić, czy nasza karta SIM podlega wymianie Aero2 zaprasza nas na specjalną stronę internetową, gdzie podajemy numer ICCID naszej karty SIM i po potraktowaniu nas kapciem (ang: CAPTCHA) otrzymamy informację. Ponieważ numery kart SIM są jednak w tej sieci ciągle wydawane w miarę po kolei postanowiłem po prostu sprawdzić, gdzie przebiega ta magiczna granica i czy w ogóle występuje.

Jak pisałem między innymi tutaj oraz tutaj, większość numerów kart SIM Aero2 (i wszystkie wydawane od września 2011) mają numer ICCID o następującej strukturze: 894817110000xxxxxxk (xxxxxx to numer kolejny naszej karty, k to liczba kontrolna). Postanowiłem sprawdzić szereg numerów kart SIM, z którymi miałem do czynienia i doszedłem do wstępnych wniosków, że granica faktycznie istnieje i przebiega gdzieś między 105000 a 115000.

Mając kilka wolnych chwil i kalkulator cyfry kontrolnej (wyliczający ją według algorytmu Luhna) udało mi się za pomocą formularza szybko ustalić, gdzie dokładnie przebiega ta magiczna granica. Wszystkie karty o numerach mniejszych, niż:

894817110000111725k

podlegają wymianie. Obejmuje to także karty z poprzednich serii (których przedrostek zaznaczony tutaj na szaro jest inny i były wydawane w 2011 roku).

Ile może kosztować taka wymiana?

To pytanie zadałem sobie jako jedno z pierwszych: mamy tutaj do czynienia z ponad 100 tysiącami kart SIM usług bezpłatnej.Wysłanie listu poleconego Pocztą Polską to 3,75 PLN (nie liczę potencjalnych zniżek hurtowych). Koperta, karta SIM i dołączona ulotka to nie są wielkie koszty, znacznie więcej kosztuje zatrudnienie ludzi, którzy wykonają tę pracę. Nawet przy dużej automatyzacji trudno będzie zejść poniżej 5 PLN za jedną przesłaną paczkę, czyli mamy koszt na poziomie 500 tysięcy PLN. Dla operatora komórkowego nie są to wielkie wydatki, ale pamiętajmy, że mowa tutaj o usłudze bezpłatnej, z powodu której operator dostał zniżkę na rezerwację częstotliwości, ale od tej chwili nie ma żadnych zasadniczych korzyści.

Co takiego mogło się wydarzyć w sieci operatora, że planuje wydać te 500 tysięcy złotych na wymianę kart SIM?

Po co Aero2 wymienia karty SIM?

Ślad 1: Pierwszy ślad to informacja od czytelników wskazująca na to, że karty nie podlegające wymianie nie mają już blokady TS11. Pisałem o niej wielokrotnie, jako o źródle większości problemów użytkowników usługi bezpłatnej, którzy postanowili używać Aero2 w telefonach. Samo zabezpieczenie działało świetnie, ale dlaczego operator postanowił z niego zrezygnować?

Ślad 2: Od dłuższego czasu zauważalna jest (całkiem uzasadniona od strony właściciela) integracja ofert i sieci Plus, Aero2 oraz Cyfrowego Polsatu. Pisałem o tym tutaj, tutaj i ostatnio tutaj. Wygląda na to, że przychodzi powoli czas na coraz ściślejszą integrację sieci telekomunikacyjnych tych operatorów. Prawdopodobnie zdecydowano, że utrzymywanie dwóch centrów zarządzania siecią nie ma sensu i systemy Aero2 zostały w jakimś stopniu włączone w struktury centrów Plusa. Ponieważ jednak systemy tych operatorów się różnią (z pewnością Aero2 ma bardziej skomplikowane zadanie, gdyż obsługuje klientów Cyfrowego Polsatu, Plusa, BDI i oczywiście sieci MVNO utrzymywane przez Plusa, o dwóch sieciach LTE nie wspominając), konieczne mogły się okazać zmiany na wielu szczeblach technicznych sieci, które nas, szarych zjadaczy internetu i usług głosowych niespecjalnie obchodzą. Jednak przeglądając strefę abonenta Cyfrowego Polsatu trafiłem na następującą notkę opublikowaną już 2 lipca 2012:

Szanowni Klienci,

W trosce o stały rozwój naszych usług od 2 lipca b.r. rozpoczynamy proces automatycznej aktualizacji Państwa kart SIM. Aby modem pobrał aktualizację musi być połączony z Internetem w sieci HSPA+. Proces nie będzie dla Państwa widoczny ani uciążliwy, konfiguracja odbędzie się w sposób automatyczny.

Wszystkie zmiany w komunikatach, które wyświetlają się w aplikacjach dostępowych mają związek z przeprowadzoną aktualizacją.

Dzięki temu procesowi, jakość naszych usług będzie jeszcze lepsza, co przełoży się na bardziej komfortowe korzystanie z naszego Internetu.

Prawda, że wygląda znajomo?

Okazuje się więc, że sprawa nie dotyczy jedynie klientów BDI, ale też Cyfrowego Polsatu. Jednak klienci CP kart wymieniać nie muszą. Dlaczego?

Ten zestaw poszlak pozwala mi ostrożnie sformułować taką oto hipotezę:

Prawdopodobne wyjaśnienie: W związku z integracją systemów Aero2 i Plusa konieczna okazała aktualizacja kart SIM, w tym prawdopodobnie kluczy szyfrujących służących do identyfikacji abonentów w sieci operatora. Jednak Aero2 w przypadku klientów bezpłatnego Internetu strzeliło sobie w stopę stosując szeroką blokadę usług na poziomie karty SIM – słynną blokadę TS11, która objęła nie tylko usługi głosowe, ale także TS2x, które odpowiedzialne są za wymianę SMSów. Ponieważ aktualizacja kart odbywa się właśnie za pomocą specjalnych wiadomości SMS przeznaczonych dla kart SIM okazało się, że niemożliwe jest zdalne zaktualizowane kart SIM usługi bezpłatnej, a która jest niezbędna do dalszej ich eksploatacji po przełączeniu systemów zarządzania siecią (od 1 października 2012).

Dlatego właśnie, zamiast po prostu dokonać prostej aktualizacji kart SIM, jak w przypadku abonentów Cyfrowego Polsatu, Aero2 musiało ponieść koszty wymiany prawie wszystkich kart wydanych użytkownikom bezpłatnego dostępu do Internetu.

Co z tego wynika dla nas, użytkowników BDI?

Widzimy więc, że wymiana kart SIM nie ma na celu zgnębienia użytkowników usługi bezpłatnej – nikt w tym celu nie wydałby po prostu 500 tysięcy PLN (choć może to się wiązać z zamknięciem 2 punktów odbioru osobistego w Warszawie). Nie chodzi także o to, aby zablokować modemy niezgodne z kategorią 10 (ten zapis regulaminowy Aero2 mógł być egzekwowany już wcześniej). Wszystko wskazuje na to, że jest to jedynie rozwiązanie problemu technicznego powstałego na styku Aero2 i Plusa.

Jednocześnie dzięki któremu najnowsze karty SIM Aero2 będą prawdopodobnie po prostu sprawiały mniej problemów użytkownikom Aero2 dzięki rezygnacji z blokady TS11 – zwłaszcza w przypadku starszych telefonów. Jednak nie spodziewajmy się, że blokad rozmów nie będzie – wszystkie usługi poza transmisją danych będą zablokowane na poziomie HLR, czyli bazy danych abonentów, tak jak to było dawniej w przypadku tzw. starych kart SIM.

Uff: jakieś pytania?

Pozdrowienia dla kolegów Kryniczanina i Edmunda z forum.telepolis.pl, którzy jako jedni z pierwszych w sieci wspominali o takim wyjaśnieniu problemu.

Data pierwszej publikacji 2012.09.02
Kategorie:Analiza
  1. Jacek
    Wrzesień 13th, 2012 at 16:17 | #1

    ?

    • Tiger
      Wrzesień 13th, 2012 at 16:30 | #2

      Najpierw napisz maila do aero2 z reklamacją.

  2. Jacek
    Wrzesień 13th, 2012 at 16:17 | #3

    Dziwna sprawa, dostałęm email i sms ze wyslano przesylke juz 29 lub 30 sierpnia-mail i sms podawaly dwie rozne daty. Do dzis nie mam przesylki, nie mam awizo z poczty a nr przesylki z emaila po wpisaniu na stronie poczty w sledzeniu przesylki nie ma, nie ma takiej przesylki o podanym numerze identyfikatora. Byłem na Poczcie i nie ma nic na moke nazwisko, mój adres czy nr tej przsylki, nic. Adres aktualny, bylem nawet sprawdzic czy moze zwrocono przesylke do nadawcy, ale nie, nie , nikt nic nie zwracal, bo nie bylo tez przesylki.
    To samo ma moja dzieczyna. Pierwsze karty zamowilismy tego samego dnia i tego samego dnia otrzymalismy je. Maila i sma o wymianie dostalismy w tej samej chwili i ona tez ma identyczną sytuacje.
    Czy kogoś jescze to spotkało, czy znacie rozwiazanie takiej sytuacji? Widziałem że ktoś juz o tym wspominał, i daty sie zgadzały, może to jakaś pechowa data i wszyscy ktorzy mieli wtedy dostac paczki mają z tym problem? Jak dostać tą kartę, n ie płacąc teraz za duplikat 20 pln i nie jadąc do Wawy

    • Rafał
      Wrzesień 13th, 2012 at 19:18 | #4

      Ja mam tak samo. Moja karta została niby wysłana 12 września. Dzisiaj jest 13 wrzesień. Po wpisaniu numer listu na stronie poczty polskiej nie znajduje w ogóle takie przesyłki.

      • Adam
        Wrzesień 13th, 2012 at 22:03 | #5

        Moja wysłali jeszcze w sierpniu a dopiero po kilku dniach przesyłka pojawiła się w systemie. A najlepsze było że gdy odebrałem przesyłkę to system śledzenia twierdził że karta jest na poczcie w innym mieście dopiero. Ta usługa w Poczcie Polskiej jest baaardzo nieudolna.

  3. abc
    Wrzesień 13th, 2012 at 00:48 | #6

    ja smsa nie dostalem do dzis ani emaila. Wszystko takie jak przy zamawianiu karty. Karta mnie zaskoczyla pare dni po tym jak wszedlem tu na forum i sie dowiedzialem o wymianie.. mysl byla ciekawe kiedy dojdzie jak czytalem ten temat :) pare dni i listonosz pod drzwiami :)

  4. Bartek
    Wrzesień 12th, 2012 at 22:54 | #7

    Karta nowa w drodze :)
    "Wymiana karty SIM związana jest z kolejną rozbudową sieci Aero2 w technologii Evolved HSPA (HSPA+) na terenie całej Polski. Szczegółowe informacje o wymianie karty SIM Aero2 BDI i datach ważności (jeśli z przyczyn niezależnych zostaną zmienione) podajemy na http://www.aero2.pl."

  5. RadkoR
    Wrzesień 12th, 2012 at 16:40 | #8

    Jako ciekawostkę mogę Wam powiedzieć, że wysłano już ponad 90 000 nowych kart. Jest to informacja uzyskana w U.P. obsługującym Aero2.
    Dzwoniłem dzisiaj do kontrolera z Urzędu Pocztowego 10, gdyż na stronie Poczty nie mogę sprawdzić statusu listu wysłanego do nich.
    Aero2 ma przydzielonego własnego kierowcę na tej poczcie, który dowozi i odbiera korespondencje, gdyż jest tego cała masa. ;)

    • Wrzesień 12th, 2012 at 22:30 | #9

      Widzę tutaj niezłe szpiegostwo gospodarcze :) A liczby się spodziewałem – w sumie wydano niecałe 112 tyś kart, a polowa września za pasem, więc powinni kończyć wysyłkę. Co do kierowcy – to tylko tymczasowe w związku z wymiana kart. Normalnie wydają do 100-200 kart dziennie.

  6. Wrzesień 12th, 2012 at 11:45 | #10

    Ważne! Dnia 11.09.11 przesyłka polecona została wysłana nowa karta SIM Aero2 BDI Wazna od -01.10.12. Odbierz przesylke! Więcej na http://www.aero2.pl Takiego oto dzisiaj dostałem SMS. Telefon w plusie wiec do tych z plusa zamiast e-maili to smsy chyba wysyłają.

    • LeszekTG
      Wrzesień 12th, 2012 at 12:32 | #11

      Do wszystkich wpierw wysyłają sms a później mail

      • Mariusz
        Wrzesień 12th, 2012 at 12:36 | #12

        Ja mam tel. w Play i dzisiaj też dostałem takiego samego SMS. Zapewne jest tak jak napisał LeszekTG bo maila jeszcze nie dostałem.

  7. Roman
    Wrzesień 11th, 2012 at 18:58 | #13

    Mam problem tego typu, że w międzyczasie się przeprowadziłem a karta została wysłana na stary adres. Niestety nie mam jak odebrać przesyłki z tamtego adresu a osoba która tam mieszka jest mi nie znana i nie mam z nią kontaktu. Napisałem dwa emaile do AERO (dodzwonić mi się nie udało) co mam teraz zrobić no i cisza – a zostało niecałe trzy tygodnie do momentu z tego co wiem przestawienia kart SIM. Ktoś mi może coś doradzić??

    Pzdr

    • marcin
      Wrzesień 11th, 2012 at 19:53 | #14

      Ja dostałem już drugi meil mówiący o tym, że moja karta wróciła na Lwowską i tam mogę ją odebrać (na razie nie mam na to czasu, i możliwości – bo jestem na wakacjach – stąd pewnie to "ponaglenie")- jak jesteś z Warszawy, lub masz blisko na pewno możesz zrobić to samo. Jest też opcja ponownej wysyłki na nowy adres. Oto treść meila (fragment) który otrzymałem:
      „…Informujemy, iż przesyłka polecona z nową kartą SIM Aero2 BDI została do nas zwrócona z powodu błędnego/nieaktualnego adresu.

      Nową kartę SIM Aero2 BDI (ważną od 01 października 2012r.) można odebrać na dwa sposoby:

      - osobiście – w naszym biurze na ul. Lwowskiej 19 w Warszawie we wtorki, czwartki i piątki w godzinach 13-17
      lub
      - zamówić ponowną jej wysyłkę na własny koszt. W tym wypadku należy wpłacić 7zł na konto 74 1680 1248 0000 3000 2077 9227 w tytule przelewu podając PONOWNA WYSYŁKA NOWEJ KARTY oraz swój nr PESEL. Potwierdzenie wpłaty należy wysłać wraz z aktualnym adresem korespondencyjnym na adres mailowy bdi_dokumenty@aero2.pl w tytule maila podając te same dane co w tytule przelewu…”

    • Wrzesień 11th, 2012 at 21:43 | #15

      Jeżeli to sprawa życia i śmierci – jedziesz do Warszawy na Lwowską. Jeżeli nie – informujesz Aero2 o zmianie adresu i wpłacasz 7 PLN.

  8. Tiger
    Wrzesień 10th, 2012 at 14:38 | #16

    Przyciśnij listonosza, a karta sim znajdzie się i to szybko ;) . To że nie można skontaktować się z aero2 to już wiedzą wszyscy, a przynajmniej większość.

  9. Kris
    Wrzesień 10th, 2012 at 14:21 | #17

    W dniu28.08 dostałem maila z info o wysyłce.. 31.08 br. otrzymałem przesyłkę z ulotką ale bez karty SIM. Koperta nie posiadała śladów otwarcia a ulotka w miejscu przeznaczonym pod kartę nie posiadała śladów kleju. 03.09 złożyłem mailowo reklamację do operatora… do dzisiaj brak jakiejkolwiek odpowiedzi.. telefonicznie nie da się dodzwonić..

    • Wrzesień 10th, 2012 at 16:45 | #18

      Karty SIM nie są przyklejane do ulotki. Pewnie miałby być, ale zrezygnowano z tego pomysłu. A karty sim pewnie zapomnieli włożyć do koperty. Reklamację złożyłeś, musisz czekać – niestety nic więcej się nie da zrobić poza przyjazdem osobistym na Lwowską w Warszawie.

  10. Dominik
    Wrzesień 8th, 2012 at 23:48 | #19

    Poruszę odmienny temat: czy ktoś ma pomysł jak ominąć ograniczenia narzucone przez NAT operatora w postaci niemożności założenia serwera?

    • Wrzesień 9th, 2012 at 01:09 | #20

      Nie da się tego ominąć inaczej, niż za pomocą VPN do… innego (własnego) serwera w Internecie.

      • Krzysiek
        Wrzesień 11th, 2012 at 20:27 | #21

        Jakubie, jakbyśmy się uśmiechnęli to zrobiłbyś jakiś "tutorial" ? :)

Strony komentarza
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>