Home > Analiza > Aero2 i CAPTCHA – raport z pola bitwy

Aero2 i CAPTCHA – raport z pola bitwy

Tydzień minął już od zapowiedzi i wstępnego wprowadzenia kodów CAPTCHA przez Aero2 dla użytkowników Bezpłatnego Dostępu do Internetu. Dokładnie w Prima Aprilis koło południa pierwsze osoby zobaczyły dziwne (na pierwszy rzut oka) komunikaty i zaczęły zapoznawać się z bardzo nieintuicyjną procedurą nawiązywania połączenia. Niestety nie jest to żart operatora na pierwszego kwietnia, tylko sytuacja, wobec której znaleźli się użytkownicy usługi bezpłatnej.

Postanowiłem zebrać najważniejsze informacje i przedstawiać aktualną sytuację.

Dlaczego Aero2 wprowadza CAPTCHA?

To pytanie pojawia się najczęściej jako pierwsze. Z punktu widzenia operatora sytuacja jest dość prosta: w ramach BDI wydano około 600 tysięcy kart SIM. Liczba aktywnych użytkowników często w ciągu dnia przekracza 60 tysięcy. Ze względu na brak limitów danych obciążenie sieci wzrasta (zgodnie z deklaracjami Aero2 ruch przekracza średnio 2,5 GB na kartę SIM miesięcznie). 20% zarezerwowanych zasobów sieci oznacza, że w wielu miejscach usługa przestaje zapewniać jakiekolwiek sensowne prędkości.

Dodatkowo usługa darmowa po prostu zmniejsza atrakcyjność ofert komercyjnych i odbiera mniej wymagających użytkowników zarówno operatorom konkurencyjnym, jak i należącym do powiązanej z Aero2 grupy Plus/Cyfrowy Polsat.

Najpierw operator starał się zniechęcać użytkowników sztucznie ograniczając liczbę jednocześnie zalogowanych użytkowników – tak było w marcu 2013 i sytuacja powtórzyła się w lutym 2014. To jednak nie wystarczyło operatorowi. Postanowił zmniejszyć atrakcyjność usługi dla najbardziej uciążliwych użytkowników, którzy przesyłają olbrzymie ilości danych w ciągu miesiąca i korzystają przy tym z automatycznego wznawiania połączenia.

Rozwiązania zastosowane przez Aero2

Operator postanowił wykonać ruch, który w jego mniemaniu nie wymaga zmiany ani regulaminu, ani tym bardziej koncesji, jaka jest związana ze świadczeniem tej usługi. Wymuszenie na użytkownikach obecności człowieka podczas wznowienia połączenia wydawało się jedynym rozwiązaniem. Niestety zastosowano do tego kody reCAPTCHA, które są po prostu trudne do odczytania.

Jednocześnie operator postanowił sztucznie rozbudować procedurę tak, aby utrudnić też życie użytkownikom wszystkich urządzeń, które nie są bezpośrednio podłączone do komputera. Wymuszenie ręcznego rozłączenia i ponownego połączenia po wpisaniu kodu za jednym zamachem obniżyło także atrakcyjność usługi dla posiadaczy telefonów, tabletów, routerów mobilnych i stacjonarnych.

Przez pierwsze 7 dni utrudnienie działa w trybie testowym mającym przyzwyczaić użytkowników do jego działania. Efektem jest to, że kod pojawia się co jakiś czas (a nie zawsze po godzinie) i po jego wpisaniu połączenie może działać w starym trybie przez nawet kilkanaście godzin.

Zarzuty wobec operatora

Użytkownicy od pierwszych chwil walczą z tym, co przygotował dla nas operator. Podnoszone są różne zarzuty. Można wyodrębnić z nich najważniejsze:

  • Punkt 4. c. c) decyzji rezerwacyjnej mówi, że jakiekolwiek ograniczenia treści lub protokołów dostępnych dla użytkownika korzystającego z dostępu nieodpłatnego nie będą dalej idące niż takie same ograniczenia stosowane dla użytkownika korzystającego z usług odpłatnych. Wprowadzenie kodów takie ograniczenia, w rozumieniu wielu użytkowników, wprowadza.
  • Stosowanie odpowiedzialności zbiorowej za niewielki odsetek osób pobierających duże ilości danych.
  • Złożoność i niejasność procedury logowania.
  • Nieczytelność kodów reCAPTCHA (także przez osoby pełnosprawne wzrokowo).
  • Brak czytelnej i skutecznej informacji dla użytkowników przed wprowadzeniem ograniczenia. Niejasne komunikaty na stronach usługi (niezrozumiały dla wielu komunikat o resetowaniu łącza).
  • Brak wsparcia dla urządzeń pozbawionych internetowych przeglądarek z obsługą grafiki.
  • Problemy z działaniem kodów wymagające często modyfikacji konfiguracji urządzeń dostępowych i wyłączenia zabezpieczeń chroniących użytkowników przed zagrożeniami internetowymi (chodzi o DNSy i atak DNS Rebind, który realizuje część captive portalu z CAPTCHA).
  • Brak dostępu do strony aero2.pl w trybie wprowadzania kodu CAPTCHA powoduje, że użytkownik mniej zorientowany nie ma możliwości zweryfikowania, co się dzieje.
  • Nagłe wprowadzenie kodów bez powiadomienia i aktualizacji regulaminu i strony internetowej z odpowiednim wyprzedzeniem

Urząd Komunikacji Elektronicznej

Bardzo duża grupa osób złożyła skargi do UKE. Pierwsza reakcja Urzędu wskazywała na to, że Aero2 już wcześniej sprawdzało w UKE, czy wprowadzone ograniczenie jest według Urzędu zgodne z decyzją rezerwacyjną. Odpowiedzi przychodziły dość szybko i były zupełnie niesatysfakcjonujące dla użytkowników. Urząd nie widział problemu.

Jednak w kolejnych dniach liczba skarg nie malała i UKE postanowiło przyjrzeć się procedurze. Okazało się, że nawet urzędnicy mają problem z wpisaniem kodów i korzystaniem z usługi bezpłatnej, w związku z tym 3 kwietnia rozpoczęła się interwencja w Aero2 wskazująca m.in. na konieczność zmiany systemu reCAPTCHA na coś bardziej czytelnego. Czekamy na efekty tej interwencji.

Reakcje użytkowników

Dominują oczywiście negatywne emocje wobec operatora. Wiele osób nie radzi sobie z problemami, jakie wprowadziła CAPTCHA. Zastosowane przez operatora rozwiązania powodują mnóstwo problemów wśród użytkowników, którzy stosowali Aero2 do normalnego, ograniczonego korzystania z sieci – zgodnie z ideą, jaka przyświecała UKE na początku. Drobne optymalizacje (sztywna zmiana DNSów, zastosowanie routera lub alternatywnego firmware) spowodowały często całkowite odcięcie od sieci.

Część osób po prostu nie rozumie, dlaczego sprawdzenie poczty i przejrzenie wiadomości wymaga skomplikowanych czynności zajmujących nawet kilka minut, z powodu konieczności kilkukrotnego zgadywania nieczytelnego kodu i resetowania połączenia, co może być (na początku) trudne np. w tabletach i telefonach.

Wiele osób postanowiło walczyć o usługę darmową składając skargi do UKE i innych urzędów.

Spora grupa osób intensywnie zaczęła poszukiwać alternatyw dla Aero2 (opisałem już oferty Orange, Heyah Play/RBM, będą następne).

Jest także pewna grupa użytkowników, które przyjęły do wiadomości aktualne status quo i znalazły pozytywy sytuacji – po rozwiązaniu początkowych problemów z CAPTCHA połączenie można teraz nawiązać o każdej porze dnia, a szybkości są większe. Nie dotyczy to całej sieci, jednak takie głosy pojawiają się dość regularnie. Niestety dowodzi to tylko jednego – znacznego odpływu użytkowników z Aero2 BDI.

Część zaawansowanych postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce. Powstały aplikacje ułatwiające pracę z CAPTCHA dla Windows, Androida, modyfikacje routerów OpenWRT oraz trwają prace nad wielopatformowym i uniwersalnym narzędziem tworzonym w ramach jdtech.pl, które będzie wspomagać użytkowników Aero2 i innych sieci w korzystaniu z dostępu do Internetu.

Aktualna sytuacja – podsumowanie

Kody CAPTCHA działają ciągle w trybie testowym – nie pojawiają się zawsze i każdemu użytkownikowi (oficjalnie sytuacja będę trwała do jutra). Czekamy na efekty interwencji UKE w Aero2. Usługa działa szybciej, ale dla wielu osób korzystanie z niej stało się zaporowo skomplikowane lub trudne, część osób pozostaje odcięta od sieci i nie potrafi nawiązać połączenia – nie mając dostępu.

Sprawę cały czas pilotuję. Zapraszam do dyskusji pod poszczególnymi artykułami oraz na forum.jdtech.pl.

Kategorie:Analiza
  1. Maciej
    Kwiecień 7th, 2014 at 21:58 | #1

    1. Czemu nie wyświetla mi symbolu transmisji danych h lub 3g obok siły sygnału?
    Przed kapciem było ok.
    2. Czemu ten kapać działa nawet gdy korzystam z naviexpert? Nie ma nic bardziej wqr gdy w trasie trzeba zastanowić się jakie tam wzorki są.

    • Kwiecień 7th, 2014 at 23:03 | #2

      Kapeć pojawia się wtedy, gdy… takie widzimisię ma operator. Wyświetla się także TYLKO w przeglądarkach WWW.

  2. bubu
    Kwiecień 7th, 2014 at 21:26 | #3

    guzik prawda aero 2 nie działa szybciej !!!
    od 3 dni pingi dochodzą do 600ms albo nawet do 999 !!!
    prędkość pobierania w okolicach godz 20-tej to 0.16Mb/s !!!
    plus ta zasrana kapcza – to jest jakaś kpina !!! jutro kolejna skarga i do bólu
    zrzut z dzisiaj http://i.imgur.com/DtFwn7C.jpg

    • Kinga
      Kwiecień 7th, 2014 at 22:23 | #4

      Zgadzam się. U mnie też strony nie chcą się ładować. Tak sobie myślę, że gdyby Aero starało się stale trzymać prędkość na maksymalnym umówionym poziomie to ludzie by się jakoś pogodzili z kapciem.
      A tak, nie dość, że wolno to jeszcze kapeć co godzinę.

      • unknown
        Kwiecień 8th, 2014 at 07:03 | #5

        poczekamy do jutra od jutra kapeć co godzinę wtedy powinno być ok. bo teraz kapec jest co kilka godzin.

  3. Piotr
    Kwiecień 7th, 2014 at 18:19 | #6

    Zwykle daleki jestem od wszelkich teorii spiskowych,ale przez ostatni miesiąc/półtora zauważyłem iż coraz częściej nie łączy mi sie net za pierwszym razem (zazwyczaj 3-5,a w godzinach szczytu nawet więcej).Wczesniej łączył się zawsze za 1 razem.Od wprowadzenia captcha jest połączenie od razu.UWAŻAM IŻ AERO2 SPECJALNIE UTRUDNIAŁO POŁĄCZENIE,ABY PO WPROWADZENIU CAPTCHA,MIEĆ PODSTAWY DO TWIERDZENIA,ŻE ZMIANA TA JEST KORZYSTNA DLA UŻYTKOWNIKÓW TEJŻE SIECI.Co o tym sądzicie ???

    • Kwiecień 7th, 2014 at 19:13 | #7

      Pisałem o tym pod koniec lutego, wraz z historią niedoborów IP: http://jdtech.pl/2014/02/aero2-problemy-z-polacze…

  4. lemur
    Kwiecień 7th, 2014 at 18:06 | #8

    Nie wyobrażam sobie tego kodu wpisywać co godzinę!!! To jest jakiś skandal.

  5. CP Troll
    Kwiecień 7th, 2014 at 15:55 | #9

    Captcha jest super.

  6. Gość
    Kwiecień 7th, 2014 at 15:43 | #10

    Ciekawe podsumowanie http://www.dobreprogramy.pl/Aero2-wyjasnia-swoje-…

  7. Magda
    Kwiecień 7th, 2014 at 14:41 | #11

    Wczoraj mialam pare razy kapcia, dzisiaj jeszcze nie :) . Moze dali sobie spokoj?

    • brak
      Kwiecień 7th, 2014 at 15:00 | #12

      raczej nie… ja miałem dzisiaj juz 2 razy

  8. Kwiecień 7th, 2014 at 13:52 | #13

    Jakub, zamieniłeś linki play<>orange w opisie.

  9. Tomson
    Kwiecień 7th, 2014 at 13:50 | #15

    ratujcie, bo od wprowadzenia Captcha nie mogę się połączyć z Aero2!
    do tej pory korzystałem z BDI w telefonie dual sim i nie było problemów
    teraz nie otwiera mi się ta strona na której trzeba przepisać kod
    (przekierowuje mnie na nią, ale zawartość się nie ładuje)
    sprawdzałem na różnych przeglądarkach i nic :(
    co może być problemem ? ? ?

  10. Joanna
    Kwiecień 7th, 2014 at 13:05 | #17

    Gorąco kibicuję rozwiązaniu, które zapewni komfortowe użytkowanie dla osób starszych i mniej doświadczonych. Dla użytkowników nie korzystających z przeglądarek.
    Pomimo, że… Pomimo, ze jestem bardzo zadowolona z działania usługi po 01.04. IP uzyskuje się błyskawicznie, prędkość transmisji znacznie się poprawiła. Korzystam z aero raz w tygodniu, nie bardzo jest sens kupować usługę komercyjną. Za to korzystam intensywnie, ok. 8-9 godzin bez przerwy. WWW, maile, połączenie Team Viewer do komputera w stałym miejscu pobytu. Miesięcznie na pewno 1/3 z tego co podaje aero.
    Przed kapciem to była udręka, dziś korzystanie jest komfortowe. Mam świadomość, że kosztem innych, mniej typowych użytkowników.

    • zenek wurbaś
      Kwiecień 7th, 2014 at 21:43 | #18

      Głupiaś kobieto

      • bramkarz
        Kwiecień 8th, 2014 at 12:59 | #19

        debile obrażający innych z niejasnych powodów – won z forum!!!

        • brak
          Kwiecień 8th, 2014 at 07:07 | #20

          chamy bez wychowania obrażające ludzi … paszoł won!!!

          • socjolog
            Kwiecień 8th, 2014 at 08:31 | #21

            uczenie wieśniaków pisania to wyrzucone pieniądze. Wykształcenie to zawartość głowy, a ta się wieśniakom nie zmieniła.

          • brak
            Kwiecień 8th, 2014 at 08:42 | #22

            słyszałem, że najgorsze są wieśniaki z miasta, nazywani potocznie chuwnoidami którzy mogą sobie tymi papierkami z wyższych uczelni tyłek podetrzeć…

          • Kwiecień 8th, 2014 at 09:17 | #23

            Jeżeli to możliwe proszę jednak o skoncentrowanie się bardziej na sprawie, niż na uczestnikach dyskusji – argumenty ad personam w żaden sposób nie rozwiążą problemu kodów, z jakim mamy tutaj do czynienia.
            Na razie tego nie robiłem, ale w przypadku eskalacji obrzucania się niemerytorycznymi argumentami zacznę usuwać wpisy.

    • bubu
      Kwiecień 8th, 2014 at 09:56 | #24

      a parkować samochód już umiesz ? czy tak jak na youtubie to robisz ?

  11. Dominik
    Kwiecień 13th, 2014 at 14:11 | #25

    Nie zdziwiłbym się.
    Nawet gdyby wprowadzili to UKE pewnie im pozwoli. Przecież oni są poza prawem.
    Cieszcie się że macie jeszcze internet, bo Aero2 może w każdej chwili wyłączyć.
    Bo im wolno wszystko.

  12. tom
    Maj 18th, 2014 at 23:05 | #26

    taaa, ze solosz/zak/podgorski/krok to najlepse kandydate do parlamenta EU i bes tych baranow owiec pasc sie nie pozwoli w PL… widze te pikne laki i te pastuchy (soloza/kroka/podgorskiego/cwortego zapomnialem )

  13. Bonk
    Kwiecień 13th, 2014 at 14:52 | #27

    jest programik AdAway i wiele innych, które skutecznie blokują jakiekolwiek reklamy. Trzeba mieć roota żeby działał ale root to jeden programik. Nie widziałem reklam na Androidzie od lat.

Strony komentarza
1 2 3 ... 5 3432
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>