Home > Analiza > Aero2 i CAPTCHA – raport z pola bitwy

Aero2 i CAPTCHA – raport z pola bitwy

Tydzień minął już od zapowiedzi i wstępnego wprowadzenia kodów CAPTCHA przez Aero2 dla użytkowników Bezpłatnego Dostępu do Internetu. Dokładnie w Prima Aprilis koło południa pierwsze osoby zobaczyły dziwne (na pierwszy rzut oka) komunikaty i zaczęły zapoznawać się z bardzo nieintuicyjną procedurą nawiązywania połączenia. Niestety nie jest to żart operatora na pierwszego kwietnia, tylko sytuacja, wobec której znaleźli się użytkownicy usługi bezpłatnej.

Postanowiłem zebrać najważniejsze informacje i przedstawiać aktualną sytuację.

Dlaczego Aero2 wprowadza CAPTCHA?

To pytanie pojawia się najczęściej jako pierwsze. Z punktu widzenia operatora sytuacja jest dość prosta: w ramach BDI wydano około 600 tysięcy kart SIM. Liczba aktywnych użytkowników często w ciągu dnia przekracza 60 tysięcy. Ze względu na brak limitów danych obciążenie sieci wzrasta (zgodnie z deklaracjami Aero2 ruch przekracza średnio 2,5 GB na kartę SIM miesięcznie). 20% zarezerwowanych zasobów sieci oznacza, że w wielu miejscach usługa przestaje zapewniać jakiekolwiek sensowne prędkości.

Dodatkowo usługa darmowa po prostu zmniejsza atrakcyjność ofert komercyjnych i odbiera mniej wymagających użytkowników zarówno operatorom konkurencyjnym, jak i należącym do powiązanej z Aero2 grupy Plus/Cyfrowy Polsat.

Najpierw operator starał się zniechęcać użytkowników sztucznie ograniczając liczbę jednocześnie zalogowanych użytkowników – tak było w marcu 2013 i sytuacja powtórzyła się w lutym 2014. To jednak nie wystarczyło operatorowi. Postanowił zmniejszyć atrakcyjność usługi dla najbardziej uciążliwych użytkowników, którzy przesyłają olbrzymie ilości danych w ciągu miesiąca i korzystają przy tym z automatycznego wznawiania połączenia.

Rozwiązania zastosowane przez Aero2

Operator postanowił wykonać ruch, który w jego mniemaniu nie wymaga zmiany ani regulaminu, ani tym bardziej koncesji, jaka jest związana ze świadczeniem tej usługi. Wymuszenie na użytkownikach obecności człowieka podczas wznowienia połączenia wydawało się jedynym rozwiązaniem. Niestety zastosowano do tego kody reCAPTCHA, które są po prostu trudne do odczytania.

Jednocześnie operator postanowił sztucznie rozbudować procedurę tak, aby utrudnić też życie użytkownikom wszystkich urządzeń, które nie są bezpośrednio podłączone do komputera. Wymuszenie ręcznego rozłączenia i ponownego połączenia po wpisaniu kodu za jednym zamachem obniżyło także atrakcyjność usługi dla posiadaczy telefonów, tabletów, routerów mobilnych i stacjonarnych.

Przez pierwsze 7 dni utrudnienie działa w trybie testowym mającym przyzwyczaić użytkowników do jego działania. Efektem jest to, że kod pojawia się co jakiś czas (a nie zawsze po godzinie) i po jego wpisaniu połączenie może działać w starym trybie przez nawet kilkanaście godzin.

Zarzuty wobec operatora

Użytkownicy od pierwszych chwil walczą z tym, co przygotował dla nas operator. Podnoszone są różne zarzuty. Można wyodrębnić z nich najważniejsze:

  • Punkt 4. c. c) decyzji rezerwacyjnej mówi, że jakiekolwiek ograniczenia treści lub protokołów dostępnych dla użytkownika korzystającego z dostępu nieodpłatnego nie będą dalej idące niż takie same ograniczenia stosowane dla użytkownika korzystającego z usług odpłatnych. Wprowadzenie kodów takie ograniczenia, w rozumieniu wielu użytkowników, wprowadza.
  • Stosowanie odpowiedzialności zbiorowej za niewielki odsetek osób pobierających duże ilości danych.
  • Złożoność i niejasność procedury logowania.
  • Nieczytelność kodów reCAPTCHA (także przez osoby pełnosprawne wzrokowo).
  • Brak czytelnej i skutecznej informacji dla użytkowników przed wprowadzeniem ograniczenia. Niejasne komunikaty na stronach usługi (niezrozumiały dla wielu komunikat o resetowaniu łącza).
  • Brak wsparcia dla urządzeń pozbawionych internetowych przeglądarek z obsługą grafiki.
  • Problemy z działaniem kodów wymagające często modyfikacji konfiguracji urządzeń dostępowych i wyłączenia zabezpieczeń chroniących użytkowników przed zagrożeniami internetowymi (chodzi o DNSy i atak DNS Rebind, który realizuje część captive portalu z CAPTCHA).
  • Brak dostępu do strony aero2.pl w trybie wprowadzania kodu CAPTCHA powoduje, że użytkownik mniej zorientowany nie ma możliwości zweryfikowania, co się dzieje.
  • Nagłe wprowadzenie kodów bez powiadomienia i aktualizacji regulaminu i strony internetowej z odpowiednim wyprzedzeniem

Urząd Komunikacji Elektronicznej

Bardzo duża grupa osób złożyła skargi do UKE. Pierwsza reakcja Urzędu wskazywała na to, że Aero2 już wcześniej sprawdzało w UKE, czy wprowadzone ograniczenie jest według Urzędu zgodne z decyzją rezerwacyjną. Odpowiedzi przychodziły dość szybko i były zupełnie niesatysfakcjonujące dla użytkowników. Urząd nie widział problemu.

Jednak w kolejnych dniach liczba skarg nie malała i UKE postanowiło przyjrzeć się procedurze. Okazało się, że nawet urzędnicy mają problem z wpisaniem kodów i korzystaniem z usługi bezpłatnej, w związku z tym 3 kwietnia rozpoczęła się interwencja w Aero2 wskazująca m.in. na konieczność zmiany systemu reCAPTCHA na coś bardziej czytelnego. Czekamy na efekty tej interwencji.

Reakcje użytkowników

Dominują oczywiście negatywne emocje wobec operatora. Wiele osób nie radzi sobie z problemami, jakie wprowadziła CAPTCHA. Zastosowane przez operatora rozwiązania powodują mnóstwo problemów wśród użytkowników, którzy stosowali Aero2 do normalnego, ograniczonego korzystania z sieci – zgodnie z ideą, jaka przyświecała UKE na początku. Drobne optymalizacje (sztywna zmiana DNSów, zastosowanie routera lub alternatywnego firmware) spowodowały często całkowite odcięcie od sieci.

Część osób po prostu nie rozumie, dlaczego sprawdzenie poczty i przejrzenie wiadomości wymaga skomplikowanych czynności zajmujących nawet kilka minut, z powodu konieczności kilkukrotnego zgadywania nieczytelnego kodu i resetowania połączenia, co może być (na początku) trudne np. w tabletach i telefonach.

Wiele osób postanowiło walczyć o usługę darmową składając skargi do UKE i innych urzędów.

Spora grupa osób intensywnie zaczęła poszukiwać alternatyw dla Aero2 (opisałem już oferty Orange, Heyah Play/RBM, będą następne).

Jest także pewna grupa użytkowników, które przyjęły do wiadomości aktualne status quo i znalazły pozytywy sytuacji – po rozwiązaniu początkowych problemów z CAPTCHA połączenie można teraz nawiązać o każdej porze dnia, a szybkości są większe. Nie dotyczy to całej sieci, jednak takie głosy pojawiają się dość regularnie. Niestety dowodzi to tylko jednego – znacznego odpływu użytkowników z Aero2 BDI.

Część zaawansowanych postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce. Powstały aplikacje ułatwiające pracę z CAPTCHA dla Windows, Androida, modyfikacje routerów OpenWRT oraz trwają prace nad wielopatformowym i uniwersalnym narzędziem tworzonym w ramach jdtech.pl, które będzie wspomagać użytkowników Aero2 i innych sieci w korzystaniu z dostępu do Internetu.

Aktualna sytuacja – podsumowanie

Kody CAPTCHA działają ciągle w trybie testowym – nie pojawiają się zawsze i każdemu użytkownikowi (oficjalnie sytuacja będę trwała do jutra). Czekamy na efekty interwencji UKE w Aero2. Usługa działa szybciej, ale dla wielu osób korzystanie z niej stało się zaporowo skomplikowane lub trudne, część osób pozostaje odcięta od sieci i nie potrafi nawiązać połączenia – nie mając dostępu.

Sprawę cały czas pilotuję. Zapraszam do dyskusji pod poszczególnymi artykułami oraz na forum.jdtech.pl.

Kategorie:Analiza
  1. arkadia re4
    Kwiecień 11th, 2014 at 23:32 | #1

    aero2 spokojny internet daje sobie rade i jest najlepszy .

  2. przeglądanie stron
    Kwiecień 11th, 2014 at 23:27 | #2

    złamią kolegę niestety .

  3. przeglądanie stron
    Kwiecień 11th, 2014 at 22:57 | #3

    to mi się podoba aero2 dobrze robisz . 100 % pozytyw .

  4. ………….
    Kwiecień 11th, 2014 at 21:20 | #4

    A ilu było tych ściągaczy może 1 na 500 Userów ! A nawet gdyby ściągali 24Hna24H to przecież w ramach przydzielonego transferu !!! Tak że tłumaczenie operatora to bełkot !!! Bezczelność operatora powinna być natychmiast stłumiona wysokimi karami również za ograniczanie ilości IP które to utrudnienia jako sabotaż stosował ten operator bezczelnie już w roku 2013 !!! Niestety operatorzyna widzi że Lud sprawnie i szybciutko wklepuje kody i to ogłasza wszem i wobec tak że poodświeżajcie troszkę tego "kapcia" – popsujcie nu statystyki logowań bo to jedyny argument tego

    operatorzyny !!!

    • SIM wirus
      Kwiecień 12th, 2014 at 02:25 | #5

      Dokładnie. Z jednej strony oferują dziesiątki Mbit/s a z drugiej 512kbit zatyka. Jeden co ma LTE zatka setkę innych.

  5. eugeniusz
    Kwiecień 10th, 2014 at 19:16 | #6

    no to szczyt zlodziejstraw aero2 nod momentu captcha to badziewie dziala jak much w smole kilka razy z 6 w ciagu kilku dni wpisywalem kod internet polaczenie pokazuje ze jest sygnal ok ale strony sie nie laduja tak jest caly czas od wprowadzenia kodow cptcha ta sytuacja mnie dobija to juz nie jest internet to tpsa z poczatku netu gdzie ledwo mozna maila bylo sprawdzic dla mnie to te firme powinni wyp… z naszego kraju nie sie najedza tymi 20 zl za karte i nie pisac tu ze ktos korzysta duzo z lacza i je zapycha to g… prawda mydlenie oczu internautom jezeli ma byc lacze 256/512 czy tam odwrotnie to ma byc a nie ze wcale nie ma albo jest 10 min w ciagu godz

    • Kwiecień 10th, 2014 at 19:31 | #7

      Nie ładują się wcale? A wykonałeś reset połączenia po wpisaniu kodu?

      • SIM wirus
        Kwiecień 10th, 2014 at 22:25 | #8

        Może dodatkowo jest filtr na modemy poniżej kat 10 czyli <21Mbit ?

        • Kwiecień 11th, 2014 at 07:30 | #9

          Jest naturalne ograniczanie pasma dla takich modemów, ale nie aż taki jakby to mogło wyglądać na pierwszy rzut oka.
          Przy okazji kat10 to 14 Mbit/s – 21 Mbit/s odpowiada kategorii 14.

          • eugeniusz
            Kwiecień 11th, 2014 at 17:57 | #10

            modem zte636 ….problemy sie zdarzaly z netem jak byly problemy sieci co pisano na forum , sa takie dni ze smiga spoko ale po captcha marnota jest sygnal oczywiscie dobry a strony wywala bo przekroczono limit czasu polaczenia z serwerem a analogicznie na innej sieci takie strony sie w danym momencie otwieraly

  6. Michał
    Kwiecień 10th, 2014 at 08:23 | #11

    Tak i dlatego NIGDY nie kupię nic od pana Solorza. Od momentu wprowadzenia "kapcia" mój net przestał działać zupełnie nawet zwykłej wp itp. nie mogę przeglądać no chyba ze trafie w wolne okno tak jak teraz

    • Nie!
      Kwiecień 10th, 2014 at 10:57 | #12

      widzę że powoli wszystko cichnie odnośnie kapci … ludzie się zmęczyli i przyzwyczajają się powoli do kapci aero2 wie co robi :] jest takie przysłowie… "przy szczekają a karawana jedzie dalej"

      • Kwiecień 10th, 2014 at 14:06 | #13

        Zawsze tak jest, ale ja uważam, że walczyć trzeba i informować ludzi. Wiesz, ciągle wiele osób nie wie nawet o istnieniu Aero2…

        • SIM wirus
          Kwiecień 10th, 2014 at 17:12 | #14

          To już jest koniec interaktywnego korzystania z sieci. Zegarek cofnął się w czasie o 15 lat, ale i 15 lat temu było ICQ i raczkował Skype, sieci społecznościowe nie istniały. Aero2 stało się praktycznie bezużyteczne. Żadne tam megabity nie są potrzebne. Wystarczy te 512kbps, no może 1Mbit bez limitu i utrudnień za dychacza miesięcznie. Więcej warte to nie jest. Gdyby Aero dało mi ofertę za 10PLN to bym zapłacił.

          • SIM wirus
            Kwiecień 10th, 2014 at 17:13 | #15

            Aha i żadnego numeru telefonu nie potrzebuję, żadnych darmowych rozmów czy SMS-ów. Wystarczy sama karta SIM na internet.

          • Kwiecień 10th, 2014 at 17:15 | #16

            Pozostaje ci skorzystać z alternatyw – kilka opisałem.

          • SIM wirus
            Kwiecień 10th, 2014 at 17:34 | #17

            Problem jest taki, że mam kilka urządzeń i często smartfona, tablet i lapka biorę razem. Muszę mieć ten internet w jednym z urządzeń i go tetherować pozostałym. Każde z tych urządzeń generuje ruch i jakieś tam 2 czy nawt 5GB na miesiąc nie załatwia sprawy. Prędkość to oni mogą sobie schować do kieszeni. Te buńczuczne reklamy o dziesiątkach Mbit/s niech schowają sobie w kieszeń. Oferty LTE są perfidne, jak przełączysz się na 3g to zjada pieniądze. Inni jakieś bezpieczne internety, lejki – wszystko do niczego.

          • Dominik
            Kwiecień 11th, 2014 at 20:48 | #18

            Wszystkie alternatywy są po pierwsze droższe, a po drugie jakościowo gorsze od Aero2.
            Więc Aero2 i tak najlepsze mimo captcha.
            Na captchę od razu bym się zgodził, gdyby Aero2 świadczyło tą usługę naprawdę za darmo, tak po prostu, nawet bym się cieszył.
            Ale skoro wszyscy zbudowaliśmy mu sieć to internet bez captcha nam się należy!

  7. Michal
    Kwiecień 9th, 2014 at 21:55 | #19

    Pozostaje czekać, aż Aero w imię weryfikacji i wysokiej jakości usług wprowadzi konieczność rozwiązania krótkiego zadania matematycznego (albo np. pytanie jak z teleturniej Milionerzy).
    …Drogi użytkowniku Aero, rozwiąż proszę trzy całki i dwie pochodne, a my Cię dopuścimy do Internetu i to za darmo…
    Męczę się strasznie z reCAPTCHA. Mimo, że korzystam w zasadzie jedynie weekendowo, na działce, to daje to popalić. Nie wyobrażam sobie wpisywania tego w telefonie, który zabierałem na długie wycieczki w teren do korzystania z map albo Endomondo. Można było wprowadzić bardziej przyjazny mechanizm weryfikacji, tylko po co, skoro użytkownik musi tańczyć jak Aero zagra.
    A więc wkrótce witajcie całki i pochodne… – przecież tak strasznie narzekamy na te nieczytelne słówka – Operator chętnie wsłucha się w nasze skargi i okaże (jak zawsze) dobre serce…

    • Kwiecień 9th, 2014 at 22:41 | #20

      Fajny czynnik edukacyjny :)

      • Dominik
        Kwiecień 11th, 2014 at 20:43 | #21

        Całki to za mało.
        Dajcie coś trudniejszego, aby tylko profesorowie matematyki mogli z tego korzystać. :)
        Pomyślcie o ile spadnie obciążenie sieci, gdy odetniemy wszystkich użytkowników darmowych.
        I jeszcze wam zostanie połowa kasy z depozytów.
        Same plusy.

        • Dominik
          Kwiecień 11th, 2014 at 20:44 | #22

          Plusy i Cyfrowe Polsaty. :)

  8. Hermi
    Kwiecień 8th, 2014 at 19:02 | #23

    Wysyłajcie wszyscy do aero oraz UKE poniższy mail podpisany swoim imieniem i nazwiskiem, zmobilizujmy się wszyscy i pokażmy, że nie zgadzamy się na taką politykę firmy aero, bo ZA CHWILĘ BĘDZIE CAPTCHA CO 3 MINUTY I BĘDZIE TO ZGODNE Z PRAWEM! ! Nie wahaj się-zaspamujmy ich naszym sprzeciwem!
    Wysyłajcie wszyscy do aero oraz UKE -pod adresy:
    -bok@aero2.pl
    - uke@uke.gov.pl

    Szanowni Państwo,

    W związku z wprowadzeniem od 1 kwietnia kodu captcha w dostępie do darmowego internetu aero2, proszę o wyjaśnienie zgodności z polskim prawem następujących podpunktow w postępowaniu spółki aero:
    1. Zmienianie warunków umowy (Regulaminu) w trakcie umowy
    2. Ograniczenie dostępu do treści +konieczne zrestartowanie urządzenia
    3. Nie jest możliwe po wpisaniu kodu,ponowne wyświetlenie tej samej strony, z której korzystało się przed wpisanie kodu-gubienie ważnych danych! !
    4. PRZY ZAWIERANIU UMOWY (Podpisaniu Regulaminu) była tylko podana informacja o rozlaczaniu połączenia co 60 minut a nie o uciążliwym wpisywaniu kodu, który nieraz trzeba próbować wpisać kilka razy, aby zadziałał.
    5. Aero2 w rejonie Zabrze, Tarnowskie Góry, Katowice NIE oferuje prędkości nawet 100kb/s i jeszcze ogranicza dodatkowo dostęp do treści.
    6. Kody captcha są tak nieczytelne, że nieraz trzeba je wpisywać wiele razy, co jest już rażącym nadużyciem i kpiną z użytkowników.
    7. Punkt koncesji "4) zapewnienia, że ograniczenia treści i protokołów dostępnych dla użytkowników korzystających z BDI, nie będą dalej idące niż takie same ograniczenia stosowane dla użytkowników usług płatnych"
    Wprowadzenie captcha to niestety ograniczenie dużo dalej idące – proszę podać na swoją obronę choć jednego operatora usług płatnych, który co godzinę każe wpisywać kod captcha.
    8. Obowiązek wpisywania kodu captcha narzucony przez aero2 nie był określony przy zawieraniu umowy ( podpisanie REGULAMINU), wiec czy nie powinien obejmować osób, które zawierają te umowę od 1 kwietnia a nie JAKO PRAWO DZIAŁAJĄCE WSTECZ?
    9. Jeśli spółka aero zgłasza blokowanie transferu poprzez nadmierne ściąganie plików przez niektórych użytkowników, to dlaczego ograniczenia mają formę odpowiedzialności zbiorowej, a nie zostaną poddane ograniczeniom przesyłu danych tylko osoby, które blokują internetowe łącza poprzez nagminne ściąganie plików.

    Jako użytkownik darmowego internetu aero2, stanowczo protestuję przeciwko wprowadzaniu ograniczeń w dostępie do Darmowego Internetu, które są niezgodne z zawartą na początku umową (rozlaczanie połączenia co 60 minut-tak, wpisywanie kodu captcha NIE! !), a dodatkowo są bardzo uciążliwe.

    Oczekuję rzetelnej odpowiedzi na powyższe 9 podpunktów.
    I proszę nie pisać odpowiedzi w stylu "Wprowadzenie Mechanizmu Captcha w żaden sposób nie narusza Regulaminu ani umowy rezerwacyjnej. Długość każdorazowej sesji połaczenia z Internetem nie zmieniła się. Z Aero2 nie podpisuje się żadnej umowy wypożyczając kartę." gdyż co prawda Umowy nie podpisuje się, ale podpisuje się Regulamin własnoręcznym podpisem ("Korzystający oświadcza, że zapoznał się uprzednio z Regulaminem i akceptuje jego treść") i większość użytkowników podpisała ten regulamin w wersji nie mówiącej nic o wprowadzaniu captcha, a co za tym idzie, właśnie ta wersja jest dla większości dotychczasowych użytkowników wiążąca prawnie.
    Z poważaniem

  9. Oscyp
    Kwiecień 8th, 2014 at 15:28 | #24

    A ja się męczę z "kapciami" co najmniej tak samo jak z jakością połączenia, wczoraj w centrum Polski – po prostu tragedia, transfer na poziomi kilku KB i częste timeout'y… jakoś nie widzę aby jakkolwiek pomogło to w jakości… Bzdura na resorach to łączenie, wpisywanie kodu (btw. nie wiem czy wiecie, ale tylko jeden wyraz wystarczy wpisac poprawnie, ten drugi co wygląda jak skan książki… to faktycznie skan książki i masowe OCR robione przez Google, poczytajcie sobie) i jeszcze to łączenie, rozłączanie, cuda, wianki…. czekam na zestaiwenie alternatyw w jednym miejscu i niech sobie w tyłek wsadzą to Aero – ja tam się upomnę o kaucję, a wy? :)

    • użytkownik
      Kwiecień 8th, 2014 at 16:59 | #25

      Ja też upomnę się o kaucję za karte sie od aero2! captcha utrudnia mi korzystanie z internetu podczas jazdy autem i nawigacji.

  10. Piotr
    Kwiecień 8th, 2014 at 10:46 | #26

    Mnie dziś rozłączyło po 7 minutach,a po ponownym połączeniu nasz ulubiony kapeć :-(

Strony komentarza
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>