Home > Analiza > Nowe, szybsze i droższe pakiety Aero2 Max

Nowe, szybsze i droższe pakiety Aero2 Max

Aero2 Max logoDzisiaj Aero2 wprowadziło do oferty dwa nowe pakiety danych dla użytkowników Bezpłatnego dostępu do Internetu: Aero Max3 oraz Aero Max5. Są to w zasadzie pakiety Aero mini z podwyższoną maksymalną prędkością pobierania danych z 512 kbit/s do 3 Mbit/s – taka przyjemność kosztuje dodatkowe 10 PLN. Dodatkowo oficjalnie wiemy, że usługi dodatkowe są realizowane nie tylko w technologii UMTS 900 MHz, ale także 2G 900 i 1800 MHz oraz 3G 2100 MHz czyli tak, jak obserwujemy działanie kart Aero2 od około 2 miesięcy.

Dodatkowo pojawiła się nowa reklama pod kodem CAPTCHA. Zaktualizowane zostały cenniki i regulamin usług płatnych. Szczegóły w rozwinięciu.

Aero Max – dwa nowe pakiety płatne

Dostępne są dwa nowe pakiety Max3 i Max5. Odpowiadają one dokładnie pakietom Aero Mini3 i Mini5, które są oferowane od kilku miesięcy. Jedyna różnica to dostępna prędkość maksymalna. Wszystkie aktualne pakiety zebrałem w tabelce:

Pakiet Cena Ilość
danych
Ważność
pakietu
Prędkość
maksymalna
Cena 1 GB
Aero Max3 15 PLN 3 GB 30 dni 3 Mbit/s 5 PLN
Aero Max5 20 PLN 5 GB 60 dni 3 Mbit/s 4 PLN
Aero Mini3 5 PLN 3 GB 30 dni  512 kbit/s 1,67 PLN
Aero Mini5 10 PLN 5 GB 60 dni  512 kbit/s 2 PLN

Warto zauważyć, że pakiety nazywają się Aero – w nazwie pakietu nie ma cyferki 2 z nazwy operatora. Jednak dla jasności będę korzystał z nazwy Aero2 Max i Aero2 Mini tak, aby od razu wiadomo było, o jakiego operatora chodzi.

Widać od razu, że za przyspieszenie z 0,5 do 3 Mbit/s musimy zapłacić 10 PLN. W przypadku pakietów serii Max znika dziwna zależność, w której pakiet Mini ważny dłużej (60 dni) i z większą ilością danych (5 GB) tak na prawdę stanowi droższą ofertę porównując koszt 1 GB – uwidoczniłem to w tabelce.

Wątpliwość jaka pojawia się od razu to… brak informacji o dostępnej prędkości wysyłania danych od klienta do sieci. W przypadku Aero2 BDI jest to zawsze 256 kbit/s. W przypadku Aero2 Mini prędkość była taka sama. Nie mam chwilowo możliwości przetestowania wersji Max, ale obawiam się, że także będzie to właśnie 256 kbit/s.

Musimy także pamiętać, że mowa tutaj zawsze o prędkości maksymalnej, a nie gwarantowanej – ale to norma w sieciach komórkowych.

Przypominam, że pakiety płatne Aero2 charakteryzują się tym, że w odróżnieniu od BDI nie ma w nich cogodzinnych przerw, ani konieczności wpisywania kodów CAPTCHA i to właśnie za to płacimy.

Opłacalność

Na pierwszy rzut oka nie jest najgorzej. Aero2 mini to w zasadzie najtańsze pakiety transmisji na rynku (o ile nie liczymy promocji), jednak prędkość 512 kbit/s odstrasza. Za 5 PLN w Orange możemy otrzymać np. 400 MB ważne 2 dni, a za 10 będzie to 650 MB ważne 5 dni (choć jest możliwość wydłużenia bezterminowego za pomocą RWK). W Play można kupić za to 1 GB, jednak ważność to maksymalnie 7 dni.

Zbliżone ceny za 1 GB daje dopiero jednorazowe wydanie 30-50 PLN u innych operatorów, gdy wykupujemy od razu większy pakiet danych. Jednak w tym wypadku nie mamy żadnych ograniczeń co do szybkości.

Ogólnie pakiety (mini i max) Aero2 są kierowane przede wszystkim do użytkowników BDI, którzy mają już przygotowaną infrastrukturę i chcą wypróbować usługi komercyjnej – bez żadnej dodatkowej zmiany konfiguracji. Opłacalność tego rozwiązania jest ograniczona w porównaniu z abonamentami i większymi pakietami, ale do stosowania od czasu do czasu i przy niewielkich potrzebach – trudno znaleźć coś o mniejszym progu wejścia, czyli koszcie zakupienia i złożoności – żadnych dodatkowych umów długookresowych.

Dostępne technologie

Usługa oficjalnie jest świadczona w technologii 2G i 3G w całej sieci Plusa. Informacja o tym znalazła się w nowym cenniku:

Usługa świadczona jest z wykorzystaniem technologii WCDMA (3G) w paśmie częstotliwości 900 MHz i 2100 MHz, a także w technologii 2G w paśmie 900 MHz i 1800 MHz

Rozjaśnia to nieco sytuację, z którą mamy do czynienia od stycznia – sprawa stała się oficjalna. Jednak w dokumentach podstawowych nie zmieniło się nic związanego z technologiami dostępnymi dla kart BDI bez aktywnych usług płatnych, więc wygląda na to, że te dodatkowe technologie na razie użytkownicy Aero2 w wersji bezpłatnej dostają niejako gratis, ale też nieoficjalnie.

Takie udostępnienie na stałe jest o tyle uzasadnione, że dziwne by było uniemożliwienie aktywowania usługi płatnej tylko dlatego, że jesteśmy poza zasięgiem UMTS 900 (ale bez problemu mamy dostęp do UMTS 2100, lub mamy sprzęt tylko do 2100). Ale mogliby to podać oficjalnie, byłoby po prostu jaśniej.

Reklamy

Aero2 jak zwykle umieściło pod kodem CAPTCHA reklamę:

Reklama pakietów Aero2 Max

Reklama pakietów Aero2 Max

Ponownie jest ona animowana, ale utrzymana w nieco spokojniejszej tonacji. Reklama ta kieruje do strony dostępnej przed wpisaniem kodu:

Strona z reklamą pakietów Aero2 mini i max

Strona z reklamą pakietów Aero2 mini i max

Jak zwykle nie można na niej nic zamówić, póki nie wpiszemy kodu.

I tutaj kolejna ciekawostka: poprzednim razem zwróciłem uwagę na to, że strona była zrobiona za pomocą programu Microsoft Word. Tym razem strona została napisana w maksymalnie skróconym kodzie HTML – niestety wycięte zostały także obowiązkowe segmenty strony (html, head itd.). Został ma czysty kod HTML treści. Przesada w drugą stronę :)

Dodatkowo na stronie głównej aero2.pl pojawiła się wielka rysunkowa reklama nowych pakietów wyświetlana na zmianę z poprzednią reklamą Aero2 mini. O ile rysunek z reklamą starych pakietów (banery-aero4.png) to 220 kbajt, o tyle nowa reklama (plik POCZUJ-ROZNICE-23.03.2015.png) ma 910 kbajt (plik ma przy tym kosmiczną rozdzielczość 1920×1080, choć jest w locie skalowany). Efekt jest taki, że strona Aero2 ładuje się przez darmowy dostęp do Internetu ponad pół minuty w idealnych warunkach, gdy animacja zmieniająca te rysunki już działa i całość wygląda dość dziwnie.

Wnioski

Rozbudowa oferty komercyjnej Aero2 była zapowiadana już wcześniej. I to się wreszcie stało. Nie ma tutaj szoku cenowego, oferta nie jest jakoś szczególnie korzystna cenowo, jednak mimo wszystko dla pewnej grupy użytkowników Aero2 może być ciekawa. Jednak czy na pewno płacenie dodatkowe 10 PLN za przyspieszenie prędkości do 3 Mbit/s jest opłacalne? Na to każdy musi sobie odpowiedzieć we własnym zakresie.

Data pierwszej publikacji 2015.03.23
Kategorie:Analiza
  1. Łukasz
    Marzec 23rd, 2015 at 22:44 | #1

    Jak na mój gust to oni to wszystko czytają, bo te zwiększone pakiety to odpowiedź na wasze żałosne lamenty, w poprzednich komentarzach… które zresztą śledzę od samego początku… nie przesadzajmy że oferta jest droga w sumie korzystałem z poprzedniego płatnego pakietu bo mnie przymusiła do tego delegacja i byłem pierońsko zadowolony, zwłaszcza że play orange plus (wszystko testowałem) leci w … i wiecznie coś znika z pakietu, czy to abonament czy prepaid. Nie żebym był obrońcą Aero, bo przyznam że nieźle mnie wku… jak wprowadzili kody…. ale u mnie t zajebiście działa więc daję im na razie 10/10 w mojej ocenie…

  2. idiota
    Marzec 23rd, 2015 at 21:47 | #2

    Choćmy zrobimy w jajo aero 2. Wszyscy wykupimy te pakiety i nie będziemy używać.

  3. mnb
    Marzec 23rd, 2015 at 21:45 | #3

    nawet zaktualizowali mapę zasięgu, która od maja nie była aktualizowana.

    • Marzec 23rd, 2015 at 22:05 | #4

      Nawet jakiś czas temu. Ale strona staje się coraz mniej użyteczna – nie ma już ani wiadomości, ważne rzeczy coraz bardziej są pochowane. Jakiś całościowy opis chyba czas im zrobić.

  4. Kamil
    Marzec 23rd, 2015 at 21:42 | #5

    Dajcie spokój! Jeśli ktoś to kupi to go wyśmieję :D

  5. hee
    Marzec 23rd, 2015 at 21:39 | #6

    Ja tam nic nie widzę,bo ublock jest najlepszy i najszybszy
    https://github.com/gorhill/uBlock

  6. dps
    Marzec 23rd, 2015 at 21:37 | #7

    Jako podstawowy internet do komputera: nadal odpada.

    Jako dodatkowy internet mobilny: to zależy. Jeżeli ktoś potrzebuje tego kilka razy do roku, taki pakiet może być ciekawą opcją. W przeciwnym wypadku abonamenty data są nieporównywalnie lepsze.

    Jako internet do telefonu dual-sim/tabletu: robi się ciekawie. 10 zł miesięcznie za 2.5GB to porządny pakiet mobilny, prędkość jest akceptowalna.

    PS. Nie zgadzam się z uwagą pod tabelką. W przypadku pakietów max duży pakiet może mieć sens, więc "dziwna zależność" z pakietów mini zdecydowanie nie została zachowana.

    • Marzec 23rd, 2015 at 21:56 | #8

      Tak to jest, jak cię człowiek po nocy zajmuje małym dzieckiem. Troszkę to zdanie niejasne było – prawdziwe, o ile liczymy o ilości danych na miesiąc. Fałszywe, jeżeli liczymy cenę za 1 GB. Poprawiłem.

    • dps
      Marzec 23rd, 2015 at 23:24 | #9

      Dorzucę rozwinięcie pierwszego punktu z mojego komentarza: analizuję temat zakładając użytkownika dla którego internet przez sieć komórkową to podstawowe/jedyne łącze, a jego potrzeby to więcej niż zupełne podstawy, jednakże bez apetytu na ściąganie dużych ilości danych czy streaming multimedów.

      Naszym benchmarkiem będzie BDI, dostępne dla każdego za okrągłe zero, nielimitowane, aczkolwiek uciążliwe ze względu na kody i transfery szybkie jak… ślimak.

      Czy aero mini ma sens? Absolutnie nie. 3 GB daje w przybliżeniu 100 MB dziennie, a tyle można spokojnie zużyć w czasie JEDNEJ godzinnej sesji BDI na zwykłym, normalnym (bez stosowania sztuczek typu opera turbo z wyłączonymi obrazami) przeglądaniu stron. Przepustowość jest równie beznadziejna jak bez płacenia. Kody w przypadku używania na komputerze da się przeżyć, szczególnie jeśli w grę wchodzi automatyzacja dostępnymi programami.

      Czy aero max ma sens? Również nie. Pakiety są tak samo śmiesznie małe, a dzięki zwiększonej przepustowości będą się zużywać szybciej.

      Co by można zrobić, żeby pakiety miały istotną wartość dla użytkowników?
      – udostępnić max w cenie mini. Ze względu na mały pakiet danych nie ma ryzyka, że użytkownik będzie co noc kopiował cały internet na dyskietkę. Jeśli aero obawia się hurtowego wykorzystania łącz, cennik może być progresywny (tylko x pakietów na miesiąc w niskiej cenie).
      – zwiększyć pakiet max 30 dniowy do min. 10-15 GB przy zachowaniu obecnej ceny (może być z ograniczeniem tylko w 3G).
      – dorzucić jakiś pakiet nocny
      – umożliwić przedłużanie pakietów, choćby w najmniej korzystny sposób (tylko jednokrotnie i nowy pakiet schodzi przed pozostałością starego)
      – umożliwić tymczasowe, wielokrotne zawieszanie korzystania z pakietów płatnych na rzecz BDI w okresie ważności pakietu

  7. ups
    Marzec 23rd, 2015 at 19:59 | #10

    Błąd w tabeli. Powinno być Aero2 Mini3 -> 1,67 pln (nie 1,43 pln).

  8. gramarnazi
    Marzec 23rd, 2015 at 19:31 | #12

    "Został ma czysty kod HTML treści."

    Mhm

    • Marzec 23rd, 2015 at 19:34 | #13

      Może lepiej byłoby napisać "otagowany HTMLem fragment treści strony be odpowiednich nagłówków" – nie bardzo miałem pomysł, jak to opisać w miarę normalnym językiem :)

  9. mnb
    Marzec 23rd, 2015 at 19:25 | #14

    hahahahahah.. chwila chwila wait… hahahhahah :D
    Aero2 Mini, Max.. to może jeszcze Aero Ekstra, Mega, Hiper? co się będziemy ograniczać :D w każdym kolejnym będzie po 10kb/s większa prędkość :P

  10. Marzec 23rd, 2015 at 19:23 | #16

    Matko Bosko Częstochowsko. Ktoś tam chyba nie słyszał o jpg.

    Z drugiej strony, dobrze, że nie użyli bmp. Zgroza.

  11. Marzec 23rd, 2015 at 19:36 | #17

    Aero2 – stać cię na więcej? :)

  12. Marzec 23rd, 2015 at 19:58 | #18

    Więc uważasz, że pieniądze z depozytów, aero2 trzyma sobie na koncie i wcale nimi nie obraca. Otóż w przypadku depozytów pieniężnych, mogą zrobić z tymi pieniędzmi co chcą, ważne, żeby zwrócili należną sumę.

  13. Marzec 23rd, 2015 at 20:58 | #19

    Od strony prawnej i księgowej – masz rację. W praktyce oczywiście nie musi to być wcale wydzielona kasa.

  14. Marzec 23rd, 2015 at 20:59 | #20

    I tak to zwykle wygląda. Mam nadzieję, że co najmniej 20% ludzi poprosi o zwrot kasy. Ale wątpię, żeby było nas aż tyle.

  15. Marzec 23rd, 2015 at 21:03 | #21

    To trochę bardziej skomplikowane – użytkownicy nie powinni sztucznie klikać w reklamy, Google sprawnie to potrafi wykryć, o ile to w nie klikamy. Klikajmy w te reklamy, które nas interesują i jak jesteśmy treścią zainteresowani.

  16. Gargamel
    Marzec 24th, 2015 at 21:25 | #22

    Mądre jest to, co piszesz, bo trzeba wynagradzać Jakubowi jego dobrą robotę, którą tu robi, tylko że… czy nie lepsza byłaby możliwość wpłacania mu darowizn? Nie mogę się temu nadziwić, że woli zarabiać na tych lokatach za wejścia z reflinka, przez które spływa na niego coraz więcej krytyki, zamiast po prostu dać możliwość wpłacania darowizn. Myślę, że co najmniej kilkanaście osób by wpłaciło nawet po 5-10 zł, bo informacje na tym blogu są pomocne i warto pomóc finansowo w jego rozwoju.

  17. dps
    Marzec 23rd, 2015 at 21:24 | #23

    Zwrot depozytu to raczej wyłącznie z przyczyn ideologicznych, bo obecnie po odliczeniu kosztów dostaniemy zawrotną sumę 14 zł – za jakiś czas pewnie będzie jeszcze mniej, bo poczta kolejny raz podniesie ceny poleconych ;)

    Szczerze mówiąc większą wartość ma dla mnie sama karta SIM, jako element kolekcji.

  18. Filip
    Marzec 23rd, 2015 at 21:30 | #24

    Ja zarządam zwrotu – niech $olorz wyskakuje z kasy! A i nie kupujcie srałerLte bo to oszustwo jest.

  19. Filip
    Marzec 23rd, 2015 at 21:27 | #25

    Tak naprawde to Google płaci za wyświetlenia. Kasa przydzielana za kliknięcie jest obliczana przez google w oparciu o…. ilość wyświetleń. Więc klikanie na siłe nic nie da, bo te kliknięcia po prostu będą mniej warte.

  20. Marzec 23rd, 2015 at 21:52 | #26

    Mimo wszystko to nasza kasa, dlaczego ma gnić na kontach Solorza?

  21. Marzec 23rd, 2015 at 21:53 | #27

    To znacznie bardziej skomplikowane, znowu :) Całe blogi o tym powstają i nie wyjaśniają sprawy do końca. Ale faktycznie płacone mam za kliknięcie. Ale kwota za klik zależy od wielu czynników.

  22. Marzec 23rd, 2015 at 21:53 | #28

    Ja też sam zażądam zwrotu tego większego depozytu – 55 PLN.

  23. gonzo
    Marzec 24th, 2015 at 13:47 | #29

    Silne zachęty ekonomiczne by wstąpić w szeregi wykluczonych pchają sporą część narodu do jaskiń.

  24. Dominik
    Marzec 29th, 2015 at 17:54 | #30

    Komunikacja publiczna? Bydgoszcz ma rower aglomeracyjny – pierwsze 20 minut za darmo:)

  25. Marzec 24th, 2015 at 23:20 | #31

    Z darowiznami był poważny problem prawny. Teraz tego nie trzeba już rejestrować w ministerstwie finansów, ale póki nie będę miał jasności co do podatkowej części zabawy, wolę po prostu oferować coś przydatnego (modemy i inne oferty), a z afiliacji łatwo rozliczyć się podatkowo.

  26. Marzec 25th, 2015 at 10:12 | #32

    Nie ma tu nic specjalnego – po prostu nie można zamówić starszych pakietów na tamtych zasadach. Różnice regulaminów jeszcze analizuję, bo to cholernie długi dokument.

  27. adam
    Marzec 25th, 2015 at 11:47 | #33

    Widzę że nie zrozumiałeś co miałem na myśli . Nie jestem fanboy Aero2 a pampersy to pewnie ty nosisz jak nie umiesz czytać ze zrozumieniem.

  28. adam
    Marzec 25th, 2015 at 15:13 | #34

    Mam 38 lat więc raczej w ramy "dziecko" się nie łapię, wpis nie jest hejterski bo nie mam nic wspólnego z Solorzem. Tv NC+, internet od operatora osiedlowego, telefon w sieci virgin. W jednym masz racje : stać mnie na zachcianki.
    Potrafię zrozumieć że liczysz każdy grosz i szukasz jak najtańszej oferty w przeliczeniu GB do zł. i wciąż uważam że nie zrozumiałeś mojego postu.
    Więcej nie będę komentował twoich pieluchowych wypowiedzi bo to do niczego nie prowadzi a widzę że wyzwala w tobie frustracje.

  29. Marzec 25th, 2015 at 15:38 | #35

    Nie, te pakiety mają nowe nazwy i kilka nowych zasad, ale zmiany są raczej kosmetyczne. Będę o tym pisał.

  30. Marzec 25th, 2015 at 15:39 | #36

    Za pasmo UMTS 900 zapłacili normalnie. Za 2600 zapłacili tyle co nic. Obowiązki (wg prawników i UKE) spełniają. Więc wszystko jest jednak OK, jakby nam się to nie podobało. A Plus i tak korzysta z tego pasma od lat na zasadach komercyjnych.

  31. Marzec 25th, 2015 at 15:43 | #37

    Mam tylko jedną uwagę – poza tym, że wycieczek osobistych nie lubię i zaraz zacznę ciąć na oślep komentarze – to nie Aero2 jako całość nie działa 12 godzin, tylko "Aero2 u mnie nie działa" – a to poważna różnica w przypadku sieci komórkowych. Bo np. u mnie (kilka lokalizacji testowałem) tylko w jednej są spowolnienia w ciągu dnia.

  32. guest
    Marzec 25th, 2015 at 17:34 | #38

    z którego pasma korzysta? Z tego co sam pisałeś to pasmo 2600 jest wykorzystywane szczątkowo. Mimo że je dostali za tyle co nic, to jednak nie mają z tego tytułu przychodu. A wydatki z tytułu BDI w pasmie 900 cały czas. Może czegoś nie rozumiem?

  33. Marzec 25th, 2015 at 18:16 | #39

    Jeżeli w okolicy korzysta z tej stacji bazowej więcej, niż 10 osób na raz, to… nie ma gorszej lokalizacji. Nie chodzi o sygnał, ale o obciążenie stacji oraz to, jakie łącze ma doprowadzona ta stacja bazowa.

  34. Marzec 25th, 2015 at 18:22 | #40

    CP i Plus korzysta z pasma UMTS 900 MHz należącego do Aero2 – całego, albo do 80%, jeżeli są chętni użytkownicy BDI w danej lokalizacji. 2600 nie używają wcale, ale zapłacili i płacą za to pasmo (wpłaty wnosi się co jakiś czas). Natomiast U900 normalnie dla grupy Midas pracuje cały czas. BDI działa w tym paśmie mimo, że wcale nikt tego od nich nie wymagał – sami się zaoferowali przy koncesji na 2600.

  35. Marzec 26th, 2015 at 08:12 | #41

    Nie bardzo rozumiem, co ma 20% zasobów UMTS 900 MHz w Plsuie/Aero2 do działania infrastruktury NetWorks/Orange/T-Mobile…
    Co do "tu nikt nie korzysta" rozumiem, że objechałeś wszystkie domy w okolicy 10km od stacji bazowej i wszystkich spytałeś.
    Opłaty są na płatne usługi Aero2, a nie za BDI – na czas korzystania z nich przestajesz być użytkownikiem BDI.

  36. Marzec 26th, 2015 at 09:41 | #42

    Przepraszam, ale nie znasz mnie i nie wiesz gdzie mieszkałem i skąd pochodzę, więc takie wycieczki osobiste są bez sensu.
    Natomiast wiem jaki jest zasięg stacji bazowej i samodzielnie kilkanaście stacji samego Aero2 pomierzyłem. I na prawdę wiem, że trudno mówić z jakąkolwiek pewnością, ile osób korzysta z danej stacji bazowej. Taki rzeczy można wyciągnąć tylko z logów operatora, do których nikt poza nim nie ma dostępu.
    A kolejne wycieczki osobiste – przepraszam, ale będę po prostu wycinał.

  37. Marzec 26th, 2015 at 09:42 | #43

    Wreszcie masz jakiś bardzo prawidłowy wniosek – tak dokładnie jest i o tym staram się przypominać abonentom i chętnym na usługi Plusa.

  38. Marzec 26th, 2015 at 11:07 | #44

    Problem z działaniem sieci w twojej okolicy możesz zgłosić tylko ty i tylko do operatora. W kilku miejscach testowych (a nie jest to tylko Warszawa wbrew pozorom) ja zawsze osiągam 512/256. Mam tylko jedno, gdzie w godzinach szczytu wyniki są nieco gorsze.

  39. Marzec 27th, 2015 at 19:50 | #45

    Napisałeś 'z tym', ale nie powiedziałeś, co to jest to to :)

  40. Marzec 29th, 2015 at 11:45 | #46

    Jeżeli chodzi ci o walkę z Aero2 – zaproponuj punkt, w którym można ich prawnie (mają prawników) lub wizerunkowo (PR ich nie obchodzi jak widać) lub dowolnie inaczej chwycić, to chętnie użyję do tego jdtech.
    Na razie nikt czegoś takiego nie zaproponował i dlatego wolę pomagać w rozwiązywaniu problemów.

  41. Michał
    Marzec 30th, 2015 at 08:43 | #47

    Klient nasz pan. Nie podoba się to się idzie do konkurencji.

  42. walerek pompka
    Marzec 30th, 2015 at 08:44 | #48

    a co z kapciem?

  43. Marzec 30th, 2015 at 11:54 | #49

    Próbowałeś boso jeździć na rowerze? :D

Strony komentarza
1 2 3 4524
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>