Home > Analiza > Problemy z szybkością Aero2 – wakacje 2015

Problemy z szybkością Aero2 – wakacje 2015

Logo firmy Aero2Od początku wakacji 2015 otrzymuję zauważalnie zwiększoną liczbę raportów od użytkowników Aero2 dotyczących problemów z działaniem usług dostępu do Internetu. Poza pojawiającymi się od zawsze problemami z zasięgiem i szybkością, pojawił się nowy trend: coraz więcej osób narzeka na problemy z zawieszaniem się połączenia. Zwykle po około 5-15 minutach połączenie ulega swego rodzaju zablokowaniu.

Postarałem się zebrać jak najwięcej informacji na ten temat i znalazłem kilka wspólnych punktów dotyczących wszystkich raportów. Okazuje się, że o ile winę za ten stan rzeczy prawdopodobnie ponosi operator przez zmianę konfiguracji sieci, to użytkownicy także ponoszą część odpowiedzialności.

Przyjrzymy się problemowi bliżej.

Zacinanie się transmisji

Większość raportów od użytkowników Aero2 opisuje mniej więcej następującą sytuację:

  1. Nawiązujemy normalne połączenie.
  2. Wpisujemy kod CAPTCHA.
  3. Korzystamy z dostępu do Internetu, ale po jakimś czasie (zwykle klika do kilkunastu minut, ale znaczniej mniej niż 60) połączenie nadal jest, jednak ruch zamiera i nie można korzystać z Internetu.
  4. Aby odzyskać połączenie z Internetem, należy rozłączyć się i połączyć ponownie, jednak sytuacja dość szybko znowu się powtarza.

Czasem pojawiają się problemy nawet z wyświetleniem (a więc i wpisaniem) kodu CAPTCHA.

Otrzymałem także kilka innych raportów związanych z typowymi problemami z sieciami komórkowymi: od problemów z transmisją występującymi w godzinach szczytu telekomunikacyjnego, przez zaniki sygnału, aż po problemy z konfiguracją modemu, prawidłowym włożeniem karty SIM do modemu, czy awariami samych kart. Te problemy nie są związane z opisywaną tutaj sytuacją.

Pominąłem także przypadki, w których modemy pracują w trybie 2G (dostępnym obok UMTS 2100 MHz dla kart Aero2 od stycznia tego roku) z powodu słabego sygnału 3G. Więcej o tych problemach pisałem już na blogu w osobnym artykule o znamiennym tytule Chaos po udostępnieniu UMTS 2100 MHz dla Aero2. Tutaj zwykłe wymuszenie pracy w trybie 3G (inaczej nazywanym czasem WCDMA) powoduje, że problem znika.

Pomijam także problem losowego resetowania się modemu E173u-2, który występuje w Aero2 w sieci UMTS 900 MHz od wielkiej wymiany kart. Chodzi o sytuacje, w których modem po prostu nagle znika z systemu tak, jakby został fizycznie odłączony i podłączony ponownie.

Po szczegółowym zebraniu informacji od użytkowników, do których udało mi się dotrzeć i których przypadki wydały mi ze sobą związane, znalazłem wspólną wszystkich powtarzających się od czerwca zgłoszeń.

Kategoria modemu

Wszyscy użytkownicy potwierdzili, że ich modemy nie spełniają wymogu regulaminowego, który mówi o konieczności korzystania z modemów kategorii 10 (lub wyższej). Najczęściej chodzi o korzystanie z popularnych do dziś modemów kategorii 8, takich jak Huawei serii E173, ale także E169, Nokia CS-15. Jednocześnie żaden z potwierdzonych przypadków nie dotyczył modemów kategorii wyższych, głównie kategorii 14 (np. E3131).

Dla przypomnienia, operator żąda korzystania z odpowiednio szybkich modemów (komunikujących się z siecią z prędkością co najmniej 14 Mbit/s) prawdopodobnie w obawie o przeciążenia i wydajność całej sieci. Szczegółowo zapis ten i powiązane z nim sprawy techniczne opisałem na blogu w artykule O co chodzi z HSPA kategorii 10?. A to, czy wasz modem spełnia wymóg kategorii 10 możecie sprawdzić na liście zgodnych modemów.

Do tej jednak pory operator nigdy nie korzystał z uprawnień regulaminowych, które umożliwiają nawet odłączanie od sieci użytkowników korzystających z nieregulaminowych urządzeń. Czy to się teraz może zmienić?

Wydaje się, że nie.

Opisany wyżej problem jest prawdopodobnie związany ze zmianami w konfiguracji sieci. Teraz, w celu zapewnienia większej przepustowości sieci, modemy niższych kategorii otrzymują niższy priorytet i są gorzej traktowane przez sieć operatora. Efektem ubocznym może być blokowanie się tych modemów w trybie wolnej transmisji i problemy z powrotem do szybszych trybów, zwłaszcza przy większym obciążeniu sieci.

Metoda diagnozowania problemu i szczegóły techniczne

Jeżeli używamy modemu, który raportuje tryb pracy w oprogramowaniu czy też za pomocą diody kontrolnej, możemy bardziej szczegółowo przeanalizować problem. Na przykładzie Huawei E173u-2 informacja o trybie pracy modemu jest sygnalizowana za pomocą diody (ale widać to także na pasku stanu w aplikacji sterującej). Modem ma dwie diody: niebieską i zieloną. Zaraz po połączeniu z Aero2 zapalają się obie diody dając w sumie kolor jasnoniebieski (opisywany także jako morski lub niebiesko-zielony) informując o pracy modemu w trybie szybkiej transmisji HSPA.

Użytkownicy raportujący omawiany w tym artykule problem informują, że po jakimś czasie modem przechodzi do podstawowego trybu 3G/UMTS, w którym dioda świeci tylko na niebiesko. W tym trybie modem nie uzyskuje pełnej wydajności 7,2 Mbit/s, ale najwyżej 384 kbit/s. Jednocześnie pingi rosną z około 50 do 300ms, o ile wykonanie tego testu w ogóle jest możliwe.

Takie przejście do wolniejszego trybu UMTS następuje zwykle po krótkim czasie bezczynności, gdy przez sieć nie przesyłamy żadnych danych lub przesyłamy ich bardzo mało. Jeżeli pojawi się potrzeba przesłania większej ilości danych (z większą prędkością), modem po uzgodnieniu z siecią, powinien przejść ponownie do szybszego trybu HSPA informując o tym zmianą koloru diody na jaśniejszy (niebiesko-zielony).

U osób, które mają opisywany tu problem, to nie następuje – modem pozostaje w trybie wolniejszym i przez sieć nie udaje się przesłać prawie żadnych danych, czasem nie udaje się nawet wykonać pingów testowych. Pomaga tylko rozłączenie i ponowne połączenie, po którym modem zwykle najpierw działa właśnie w trybie HSPA.

Rozwiązania

Niestety nie ma dobrego rozwiązania tego problemu.

Podstawową opcją jest oczywiście wymiana modemu na zgodny z wymogami operatora (np. Huawei E3131 lub choćby E3372, jeżeli zależy nam na obsłudze LTE w innych sieciach).

Inną opcją jest zapobiegnięcie sytuacji, w której modem może przejść do trybu UMTS. Nie ma niezawodnej metody, ale można cały czas pobierać lub wysyłać jakieś dane (np. słuchanie radia internetowego, albo wykonanie odpowiednio spreparowanego polecenia PING). W tym wypadku jednak tracimy część pasma na ten potencjalnie niepotrzebny ruch sieciowy, a dodatkowo narażamy się na konsekwencje regulaminowe – operator wprost zabrania tego typu praktyk.

***

Sprawę analizowałem około miesiąca i niestety mimo posiadania modemów nawet niższych kategorii w Warszawie i kilku innych lokalizacjach w Polsce, nie udało mi się potwierdzić tego typu problemów ani w sieci UMTS 900 MHz, ani UMTS 2100 MHz. Jednak raporty użytkowników powtarzają się cały czas i występują w różnych lokalizacjach, godzinach (nasilają się podczas szczytu telekomunikacyjnego) i modemach kategorii 8 i niższej.

Czy ktoś z was ma opisywany problem? Jeżeli tak, to przysyłajcie raporty, komentujcie artykuł. Starajcie się opisać dokładnie objawy, podać model modemu, od kiedy występuje problem, o mniej więcej jakiej lokalizacji mowa oraz czy modem faktycznie przycina się w trybie UMTS, o ile w danym modelu można to sprawdzić.

Data pierwszej publikacji 2015.07.26
Kategorie:Analiza
  1. Adam
    Lipiec 28th, 2015 at 00:38 | #1

    Drogie Panie i Panowie….jest rada na wszystkie problemy związane z Aero2 i problem nareszcie zostanie rozwiązany. Poza kartą sim, ktorej Państwo używacie potrzebny jest jeszcze tylko dodatkowo mały zestaw, w którego skład wchodzi modem spełniający niebotyczne osiągi prędkości niczym Ferrari, pomimo że na paliwie zwanym AERO2 i tak nie pojedziemy wiecej niz 512 kb/s ( nie wiem ile to będzie w km/h). Do tego potrzebna będzie antena kierunkowa, najlepiej wieksza niż talerz Cyfrowego Polsatu zamontowana na plecach, byśmy mogli nią w razie potrzeby zareagować na zmiany nadajników w naszej pięknej okolicy. Całość dopełnia jeszcze kubek Melisy 3x dziennie, żeby bez nerwów móc sterować anteną jednocześnie pocierając modem w celu osiągniecia optymalnej temperatury jego pracy i dmuchając na niego by zapewnić chlodzenie w razie przegrzewania. Jeśli spełnią Państwo powyższe wymagania gwarantuję, iż jest poważna szansa na wyświetlenie strony Google, choć ze względu na dużą liczbę detali tejże strony, załadowanie jej w całośći może okazać sie wykonalne tylko po godzinach szczytu.

    • Purgatorium
      Lipiec 30th, 2015 at 21:38 | #2

      No tak, lepiej wydzielać sobie limity płatnego neta jak resztki papieru (wtedy już bardzo wartościowego) w toalecie :)

      A tak serio, to ciekawe kiedy zrozumiemy, że częstotliwości są po prostu nasze – do naszego użytku, a korporacje korzystają z "naszego obecnego stanu świadomości" (że za powietrze się nie płaci, a za przesył danych jeszcze tak).
      Prawdopodobnie Tesla chciał swe odkrycia oddać ludzkości za darmo.
      Podobnie Łukasiewicz (twórca pierwszej lampy naftowej) opowiedział za darmo Rockeffelerowi o sposobach destylacji ropy.
      A efekt?
      Ktoś kłądzie na tym łapę i korzysta z efektu "nowości"
      bo wszyscy chcemy mieć "nowe i ulepszone"

      Kiedyś minuta połączenia kosztowała prawie 3zł, były tzw. pięciosekundówki,a czas połączenia liczony był zawsze za całą minutę.
      I ludzie w to wchodzili, a jak się nie zmieścili w 5sek. t ile płaczu było…

      Podsumowując:
      Aero to świetna sprawa np. do tabletu z gpsem, czy jako awaryjny net w tablecie.Sprawdza się także u osób starszych.

      • Lipiec 30th, 2015 at 22:24 | #3

        Ech, przypomniałeś mi szczenięce (to już była uczelnia) lata z 5s połączeniami w Erze…

        • Purgatorium
          Lipiec 31st, 2015 at 09:21 | #4

          Nostalgia na całego: http://pokazywarka.pl/bmqcfn

          • Lipiec 31st, 2015 at 10:19 | #5

            Poprawiłem link. Ale faktycznie – co prawda ja zacząłem jeszcze wcześniej, ale prawie już nie pamiętam czasów bez telefonów :)

        • Purgatorium
          Sierpień 1st, 2015 at 08:45 | #6

          Trochę przekopałem netu i oto efekt:
          http://gsmonline.pl/artykuly/ostatnie-pieciosekun…

      • Alex
        Sierpień 10th, 2015 at 19:25 | #8

        A lepiej jest wydać trochę i kupić sobie piękny nowy telewizor wyświetlający piękny i czysty obraz, czy nic nie wydać, a na regale postawić sobie pudło kartonowe i udawać, że działa tak dobrze jak Aero2?

        • Xela
          Sierpień 16th, 2015 at 14:07 | #9

          Tylko zapominasz że ten twój nowy telewizor też ma limity i pakiety(a płacisz by pocieszyć się samym złudzeniem nowości :) Za 5 lat LTE będzie standardem (za który również ty Alex będziesz chciał płacić jak najmniej :) ) – tak jak dziś za rozmowy i "darmowe minuty" za które trzeba płacić :)

          Reasumując:
          Jeżeli płacić to za konkret a nie za śmieszniutkie taryfy z lejkiem. Proponuję wziąć dziś ulotkę z dzisiejszymi prędkościami internetu (i oczywiście cenami za przesył) i zerknąć na nią za parę lat :)

          • Alex
            Sierpień 16th, 2015 at 22:53 | #10

            Ja nie prowadze mobingu na rzecz usług innego operatora. Również uważam, że limity danych to jakieś nieporozumienie. Tyle tylko, że Aero2 zwyczajnie utrudnia życie swoim własnym użytkownikom, nie dba o nich zupełnie, nie świadczy usługi na takim poziomie jak powinna być świadczona. Reasumując taka polityka raczej nie zachęca do kupna płatnych pakietów Aero2 w celu zwiększenia szybkości, bo zasadniczo problem jest ze stabilnością połączenia.

          • Sierpień 18th, 2015 at 09:20 | #11

            Niestety problem w tym, że Aero2 BDI to nie jest nawet usługa, a my nie jesteśmy abonentami, a jedynie prawnym wygibasem o nazwie "korzystający"… A reszta – 100% w sedno.

          • DJ Beny
            Sierpień 20th, 2015 at 22:34 | #12

            Gratuluje. W takim razie to nie jest forum dla użytkowników tylko dla prawnych wygibasów Aero2. Nie ma to jak fachowa pomoc.

          • Sierpień 21st, 2015 at 14:23 | #13

            Nie rozumiem, jaki ma związek stwierdzenie faktu, że Aero2 nie jest usługą telekomunikacyjną (oficjalne stanowisko UKE i Aero2) z twoim stwierdzeniem, że na jdtech.pl nie można dyskutować o problemach z Aero2.
            Właśnie ja jako jedna z niewielu osób w Sieci zajmuje się problemami, ich diagnostyką i rozwiązaniami – jak w powyższym artykule). Moje podejście koncentruje się na tym, co my możemy zrobić skutecznie jako użytkownicy, żeby pomóc sobie w rozwiązaniu problemów, a nie na tym, jak zaatakować operatora słownie, czy też innymi środkami. Po prostu widzę, co jest bardziej skuteczne (patrz np. akcja ze skargami do UKE – skuteczność zero, a moje porady i powstałe dookoła tego programy – bardzo się przydały setkom użytkowników).

    • Kumi
      Sierpień 19th, 2015 at 11:21 | #14

      Serio myślisz że ktoś używa Aero 2 jako głównego łącza nie mając innego szybszego i przesyłając dużo danych oraz będąc świadomym użytkownikiem? Aero 2 jako główne łącze może w sumie służyć tylko niedzielnym niezbyt wymagającym użytkownikom. Ten internet nie jest za darmo, firma dostała dużą ulgę na częstotliwość a w zamian udostępnia to łącze tym samym ten internet jest zapłatą za tę częstotliwość zamiast pieniędzy. Nie wiem czemu ludzie nadal myślą że jest cokolwiek za darmo? Chyba że uważasz że lekarz jest za darmo bo za wizytę nie trzeba płacić, przedszkole i szkoła też za darmo bo dziecko chodzi i się nie płaci a podatek VAT nas nie dotyczy bo to sprzedawcy płacą. :)

      • Sierpień 19th, 2015 at 15:49 | #15

        No i trafiłeś w sedno: "Aero 2 jako główne łącze może w sumie służyć tylko niedzielnym niezbyt wymagającym użytkownikom." – taki osób poznałem mnóstwo i początkowo klasyfikowałem ich jako osoby wykluczone cyfrowo. Ale potem pojawiło się sporo osób, które po prostu musiały skrajnie zacisnąć pasa, albo po prostu dopiero poznawały sieć, albo potrzebowały łącza dla rodziców, którzy dopiero poznają Internet.
        Reszta to sprawy oczywiste, więc nie muszę chyba odpowiadać :)

        • xyz
          Sierpień 19th, 2015 at 15:50 | #16

          Przecież to kopia komentarza innej osoby który już się ukazał na tym blogu tylko pod innym artykułem i innym nickiem.

          • Sierpień 19th, 2015 at 16:01 | #17

            Podobne w treści komentarze pojawiają się co jakiś czas – to normalne przy dyskusji o Aero2.

          • xyz
            Sierpień 19th, 2015 at 16:26 | #18

            Ten jest skopiowany słowo w słowo, wiem bo jestem jego oryginalnym autorem.

          • Sierpień 19th, 2015 at 23:40 | #19

            1. Link?
            2. No to o co chodzi? Sam skopiowałeś i narzekasz, że to kopią, czy coś innego, bo nie rozumiem?

          • xyz
            Sierpień 20th, 2015 at 08:45 | #20

            OMG, ja go napisałem w którymś artykule niżej i jestem jego autorem, a teraz Kumi nie wiadomo po jaki czort kopiuje go tutaj.

          • Syla
            Sierpień 24th, 2015 at 20:29 | #21

            To chyba dobrze świadczy o autorze komentarza i samym komentarzu. Widoczne wart jest zacytowania! Szkoda że kopiujący zapomniał o "" …

      • Adam
        Sierpień 20th, 2015 at 10:41 | #22

        Nie dosc, ze komentarz jak widac po wpisach na dole kopiowany od prawdziwego autora, to jeszcze ten, co go skopiował chyba nie ogarnia rzeczywistosci. Za darmo, nie za darmo, co za różnica, skoro nie działa. Jak coś jest, to ma działać, a jak nie działa jak potrzeba to jest bezużyteczne. Tyle w temacie.

      • Adam
        Sierpień 20th, 2015 at 10:52 | #23

        I jeszcze jedno…szanuje prawdziwego autora tego komentarza, bo jak rozumiem tyczył się on innego tematu, a nie tego czy Aero2 działa czy nie działa. Ktoś, kto kopiuje czyjeś teksty bez zrozumienia i zupełnie nie w temacie oddaje właściwie bezwartościowy głos. Zastanawiająca jest linia obrony plagiatora przyjęta przez Pana Jakuba. Nie rozumiem czemu pojawiła sie tak od razu. Zaczynam wątpić w bezinteresowność tych wypowiedzi.

        • Sierpień 20th, 2015 at 11:41 | #24

          Dla mnie dyskusja kompletnie niezrozumiała w kwestii kopiowania komentarza. Pogubiłem się kto jest autorem, kto skopiował (i co skopiował, bo źródłowego komentarza nie widzę) i czy ktoś ma o to (i co w tak na prawdę) pretensję, czy nie. Ponieważ żadna z tych osób nie zidentyfikowała się wystarczająco skutecznie, nie bardzo mam podstawy do czegokolwiek, poza skasowaniem wszystkich tych wypowiedzi, czego po prostu nie robię. A odpowiadam na komentarze jak jestem przy komputerze, czasem w kilka sekund po ich publikacji.

          W kwestii samej treści – Aero2 nie jest bezpłatne, a na działanie ma wpływ operator oraz w pewnym stopniu my, czyli korzystający i to dwutorowo – bezpośrednio korzystając z odpowiedniego sprzętu i konfiguracji, a pośrednio – skarżąc się do operatora i UKE.

          • Adam
            Sierpień 20th, 2015 at 12:25 | #25

            I wszystko jasne. Tylko jedna dodatkowa uwaga. Artykuł nie jest o tym, czy Aero2 jest bezpłatne, tylko jak mowi temat o problemach z szybkością w wakacje 2015. Zatem komentarze także powinny być utrzymane w tym temacie, a nie jak tu wielu, ktorzy udzielili odpowiedzi o tym, że inni operatorzy mają lejki i ograniczenia i o tym, że za wizyte u lekarza płaci sie składką na ubezpieczenie zdrowotne. Proponuje wszystkim, którzy chcą zabierać głos najpierw przeczytać cały tekst ze zrozumieniem, a nie udzielać zdawkowych odpowiedzi, które mijają sie zupełnie z tematem.

          • Sierpień 21st, 2015 at 14:06 | #26

            Po części jednak muszę się nie zgodzić – w miarę aktualne artykuły na blogu z natury rzeczy służą jako naturalne miejsce do dyskusji o Aero2.

          • Tola
            Sierpień 21st, 2015 at 14:40 | #27

            Popieram Adama. Sam Pan sobie odpowiedział. Dyskusja o lejkach innych operatorów, składkach za ubezpieczenie zdrowotne czy przedszkole dziecka i o pięciosekundówkach nie jest dyskusją o Aero2 i niczego nie wnosi, a problem nadal pozostaje i jak sam Pan napisal w swoim własnym arytkule nie ma idealnego rozwiązania. Raz mówi Pan, że konieczna jest wymiana modemu, innym razem skłania się Pan ku teorii zrzucania kart Aero2 na koniec kolejki. Jest mnóstwo ludzi, którzy w samej Warszawie nadal mają problemy. Ja do nich należe, mimo, iż także posiadam modem zgodny z wymogami regulaminu. I co? Nic. Dużo treści, ale żadnych konkretów, a na pytanie co z tym zrobić dostaję tu odpowiedź, że Aero2 nie jest za darmo, że inni są jeszcze gorsi albo drożsi i że mogę kupić nowy modem, a jak dalej będzie źle to trudno. Pan natomiast uważa, że to są dobre odpowiedzi, mimo, że w niczym nie pomagają. Pięknie.

          • Sierpień 21st, 2015 at 14:50 | #28

            Rozwiązanie z używaniem modemu odpowiedniej kategorii jest potwierdzone przez mnóstwo raportów. Problemy z modemami kat8 i niższe – potwierdziłem ZANIM napisałem artykuł.
            Problemów z modemami kat14 w sieci Aero2 nasilonych nie stwierdziłem, byłem w kilku wskazanych miejscach i o ile ruch w sieci Plus był większy (mam testową kartę tego operatora), to karta Aero2 zachowywała się w normie zbliżając się do wyników bliskich maksymalnym i zamrażania nie stwierdziłem. Natomiast na modemie E173 – problem pojawia się od czasu do czasu, co potwierdza podaną w artykule diagnozę.

            O priorytetach UMTS napisał jeden z czytelników. Nie udało mi się na razie uruchomić oprogramowania diagnostycznego, więc nie potrafię tego potwierdzić na 100%. Staram się nie podawać niepotwierdzonych osobiście informacji.

            Jeżeli potwierdzona przez wiele osób jako skuteczna propozycja użycia modemu zgodnego z wymaganiami operatora uznawana jest za niepomocną, to nie bardzo wiem, co mam na to odpowiedzieć. No chyba, że chodzi o moje wyjaśnienie, że nie jesteśmy klientami Aero2, a jedynie korzystającymi i nie podlegamy prawu telekomunikacyjnemu na normalnych zasadach – to faktycznie jest jest pomocne w rozwiązaniu problemu technicznego, bo też nie miało tego robić – wyjaśniam tylko, jaką mamy pozycję negocjacyjną z Aero2.

          • Tola
            Sierpień 21st, 2015 at 15:02 | #29

            Dziękuję. To jest przynajmniej konkretna odpowiedź o jaką chodzi tu pewnie wielu osobom, a nie coś w stylu bełkotu Purgatorium o papierze w toalecie. Ja korzystam z modemu E3131-s2 i problemy zdarzały się na tyle często, że poddałam się i przesiadłam się na internet na kartę innego operatora. Celowo nie napiszę jakiego, bo nie chcę nikomu nic sugerować. Osobiście wolałabym, żeby Aero2 działało jak trzeba. Wydaję mi się, że powinien Pan nieco hamować tych, którzy zapędzają się w wypowiedziach typu "źle? to idź gdzie indziej-tam jest jeszcze gorzej". Każdy ma prawo wyboru i wolną wolę, a jeśli tu wchodzi i czyta, to chyba z natury rzeczy szuka rozwiązania, a nie zmiany dostawcy usług.

          • Sierpień 21st, 2015 at 16:45 | #30

            I tu się zgadzamy – jeżeli nas stać na szybsze rozwiązania i działanie Aero2 nam nie wystarcza, to zmiana operatora jest najlepszym rozwiązaniem. Sam opisuję alternatywy dla Aero2 regularnie na blogu.
            Nie chcę wprowadzać cenzury na blogu, więc każdy może się wypowiedzieć – a czasem wynikają z tego ciekawe dyskusje i wnioski. Czasem też nie, ale taka jest natura wolności słowa :)

          • Mik Mik
            Sierpień 24th, 2015 at 12:56 | #31

            Czy zmiana na E5330 powinna rozwiązać problem, czy to zły wybór?

          • Sierpień 24th, 2015 at 17:12 | #32

            Z jakiego urządzenia?
            Router mobilny E5330 spełnia wszystkie wymagania, tak samo jak tańszy zwykły modem na USB E3131.

          • jhsfkdvbds
            Sierpień 21st, 2015 at 17:36 | #33

            Akurat gorzej niż w Aero to nie ma chyba nigdzie, chyba, że będąc na lejku.

          • Adam
            Sierpień 24th, 2015 at 12:38 | #34

            No prosze…nie ma jak urok osobisty i siła perswazji kobiety ;)

          • xyz
            Sierpień 20th, 2015 at 12:42 | #35

            http://jdtech.pl/about

            Pierwszy komentarz należy do zazenowanego pod nim wypowiada się no kurcze i tam też pod nickiem Jan umieściłem ten komentarz, jako odpowiedź wtedy pasował bo no kurczę napisał głupotę że ten internet jest za darmo co nie jest prawdą, nicku Jan już nie używam z racji kretyńskiego wyśmiewania się z tego imienia.

            Nie mam konta, jednak widać datę kiedy napisałem ten komentarz a kiedy napisał go Kumi, chyba że myśli dokładnie identycznie jak ja :)

            Co ciekawe odpowiedzi Jakuba są dosyć różne mimo że odpowiada na ten sam komentarz :) ale może wynika to z ogólnego kontektu komentarzy które pod oboma artykułami są zupełnie różne.

          • xyz
            Sierpień 20th, 2015 at 12:43 | #36

            http://jdtech.pl/aero2

            Poprawny link do komentarza

          • Sierpień 21st, 2015 at 14:13 | #37

            Dobra, widzę :)
            Dyskusja na początku dotyczy tego, e 980 MB wysyłał ktoś przez 10 godzin – czyli dokładnie tyle, ile to powinno trwać na Aero2.
            Odpowiedź moja jest inna, bo inny jest kontekst, ale ogólny wydźwięk jest taki sam.

          • Sierpień 21st, 2015 at 14:11 | #38

            Hm… Najnowszy komentarz dotyczy modemu E1780… do tego pochodzi sprzed ponad 2 miesięcy. Kontekst więc zmienia się z czasem :)
            Właśnie z powodu częściowej anonimowości i nietrzymania się nicków nie widzę powodu do dyskusji o tym, co kto napisał i trochę mnie ten wątek zdziwił.
            W ciągu 2 miesięcy zmieniło się trochę w Aero2, więc odpowiedzi mogą być różne, ale ogólnie moje podejście do aero2 i problemów się nie zmieniło: znamy ograniczenia, szukamy problemów u siebie, potem u operatora, a bicie piany zostawmy sobie na wolny czas i zwróćmy się z nim do Aero2 i UKE, a nie na blog.

      • MIKI
        Sierpień 26th, 2015 at 22:53 | #39

        Masz generalnie rację choć ja używam Aero2 jako jedynego łącza bo nie stać mnie na inne i obecne problemy z ciągłym rozłączaniem są problemem.

    • Witold
      Październik 5th, 2015 at 19:11 | #40

      Odgrzeję trochę temat bo dla mnie lejek jest równoznaczny z aero. Tu musisz przepisać kapcię a w przypadku lejka dokupić neta.Rzeczywiście za 10 lat będzie wstyd się przyznać za co i ile się płaciło.Mój hicior to 512 za 69.99 ponad 10 lat temu. I weź tu dziecku wytłumacz za pare lat to brzmi jak opowieści z komunistycznych czasów słusznie minionych "-wiesz dziecko,kiedyś w sklepach to niczego nie było… -jak to w calym TESCO??"

      • Październik 5th, 2015 at 23:22 | #41

        Masz 100% rację co do postępu z prędkościami internetu i cenami za nie – ja płaciłem 120 PLN za SDI – 115,2 kbit/s symetryczne – w okolicach 2003-2005. A teraz w telefonie mamy wielokrotnie więcej. Aero2 nie jest dla wszystkich i jest to fakt. A od 1,5 roku grupa jeszcze bardziej została ograniczona.

  2. Haha
    Lipiec 27th, 2015 at 17:24 | #42

    A jakie śmieszki na forum plusa: http://plusforum.pl/viewtopic.php?f=98&t=1960…

  3. szybki stefan
    Lipiec 27th, 2015 at 15:09 | #43

    Przytoczę mój komentarz do sprawy sprzed 3 tyg. "Moim skromnym zdaniem laika usługa dziadzieje i staje się pomału nieatrakcyjna i z uwagi na jakość i na kapcie i na niski transfer no i teraz dochodzą te kłopoty z pływającym zasięgiem… drogi Jakubie, powiedzmy sobie uczciwie, to Aero nigdy nie był ideałem, ale jakąś tam alternatywą. Ja nadal z niej próbuje korzystać, mam zakupione modemy,mam karty, mam kompatybilny telefon i tak to leci – a że moje obserwacje wskazują na to, że dostawca nie przykłada się zbytnio do swojego produktu ( niechciane i niekochane dziecko, lekceważenie klientów traktowanych jako zło konieczne ) to dokładam swoją cegiełkę i tyle.
    Myśle, że usługa dotrwa do końca zakładanego teminu i umrze śmiercią naturalną i nie będziemy po niej zbytnio płakać – trochę jednak się zmieniło przez ostatnie 2 lata.
    Podsumowując: było nienajlepiej, jest gorzej."
    Jakub, wszyscy mówią, że jest gradobicie, a Ty swoje " nie macie racji, to przelotna mżawka"
    Chłopie, ja korzystam z tego od początku, ścisłe centrum i mokotów, nie żadne koziedupki na zakarpaciu !!! Nie pomaga żadne wymuszanie, zmiana konfiguracji etc…mam wymuszony 3131 tylko na pasmo 900 i kompletny blackout od 10 do 17. Na drugim 3131 na paśmie 2100 trochę działa, jak nie urwie albo nie zawiesi.
    Tak po prostu traktuje się niedochodową usługę, tyle w temacie.
    Albo ten cały PLUS o kant dupy…bo np.ORANGE lub T-M o niebo lepiej.

    • Lipiec 27th, 2015 at 23:15 | #44

      Nie zajmuje się lukrowaniem (nie płaci mi za to nikt), ani obrzydzaniem, staram się po prostu analizować sytuację i ją rozumieć, a następnie dzielić się wiedzą z innymi. Ale zbieram i opinie i twoje wnioski są dla mnie o tyle cenne, że możesz wskazać mi lokalizację, gdzie mogę przeprowadzić testy, które pokażą mi te problemy w praktyce (poprosiłbym o identyfikator LAC i CID stacji bazowych, z którymi masz problem).

      • szybki stefan
        Lipiec 28th, 2015 at 17:54 | #45

        Jakub, wszystko masz w naszej dyskusji sprzed 3 tyg. – prosiłeś o dane, wysłałem dane, miałeś posprawdzać przy okazji itd. itp….- znowu mam wysyłać – po co – wszystko co potrzebne wysłałem 3 tyg. temu !

        • Lipiec 28th, 2015 at 18:03 | #46

          Przepraszam, nie skojarzyłem – komentarzy tutaj pojawia się sporo, nie wszystko pamiętam. Znalazłem w historii i mam prośbę o potwierdzenie, że chodzi o okolice terenu centralnego Politechniki Warszawskiej.

          • Szybki Stefan
            Lipiec 28th, 2015 at 20:39 | #47

            Tak. Warszawa, Plac Politechniki.
            W tej chwili brak okresowo w szczycie pasma 900, a 2100 zrywa,przełącza lub resetuje, gubi zasięg, etc…
            No nie wygląda to dobrze.

          • Lipiec 29th, 2015 at 00:17 | #48

            Na PW zrobię sobie wycieczkę, bo to względnie niedaleko i po drodze będę się tam przemieszczał. Może nawet odwiedzę swój dawny wydział EiTI…

  4. Patryk
    Lipiec 27th, 2015 at 10:27 | #49

    Jakie to polecenie, które podtrzyma HSPA?
    ping -t -l 1 ?

    • Lipiec 27th, 2015 at 13:01 | #50

      Musisz ustalić, jaki minimalny transfer podtrzyma modem w trybie HSPA. W jednej lokalizacji to może być 100bajtów na sekundę, w innej 5 kbajtów. To się może zmieniać także zmieniać w zależności od pory dnia, a nawet od bieżącego obciążenia sieci. Więc wartości parametru -l nie podam, bo nie da się go ustalić ot tak.

    • Tomek
      Lipiec 28th, 2015 at 00:02 | #51

      W moim przypadku sprawdza się ping -t -l 248

      początkowo testowałem z wartością 128, jednak było to za mało aby skutecznie podtrzymywać połączenie;

      na szczęście takie polecenie pingujące stanowi praktycznie pomijalny narzut na nasz transfer czy obciążenie systemu, więc tym nie trzeba się martwić;

      gorzej natomiast jest z wybraniem celu do pingowania – obawiam się, że administratorzy danego hosta będą trochę zdziwieni, gdy zobaczą dziwne pingowania płynące z sieci Aero :-)

      • Patryk
        Lipiec 28th, 2015 at 09:10 | #52

        Pinguj DNSy – 8.8.8.8, 8.8.4.4, 208.67.220.220 albo 208.67.222.222
        One są cierpliwe :)

        • Tomek
          Lipiec 28th, 2015 at 22:27 | #53

          Dziękuję, fajny pomysł!

      • Lipiec 28th, 2015 at 09:29 | #54

        Jednak wartość 248 dotyczy tej konkretnej lokalizacji. Np. u mnie wystarcza… zwykły ping minimalny. Ale w innej lokalizacji nie działa nic – zwala modem do UMTS nawet przy maksymalnym dostępnym transferze.

  5. Piecia
    Lipiec 27th, 2015 at 09:00 | #55

    ja używam Huawei E398 czyli zgodnego z regulaminem i też potwierdzam że czasami zdarza się że modem przechodzi na trybu UMTS i nie wraca już do HSPA, dodatkowo w przypływie rozpaczy włączyłem sobie testowy pakiet 3mbps na 10 dni ale mimo to problem wcale nie zniknął

    • Lipiec 27th, 2015 at 10:08 | #56

      Taki sam eksperyment przeprowadziło kilka innych osób. Spotkałem kilka osób, które eksperymenty tego typu robiły z Plusem i też nawet w abomencie pojawiał się taki problem. To potwierdza, że problem nie jest związany z usługami, z jakich korzystamy, tylko z konfiguracją sieci jako taką.

  6. zyggi
    Lipiec 27th, 2015 at 08:41 | #57

    w Toruniu podobnie – sprawdzone na tablecie Chuwi VX2 i telefonie Maxcom MS450..mimo polaczenia wskaznik transmisji znika, aplikacje sygnalizuja brak dostepu do sieci a po kilku minutach zaczyna dzialac samo z siebie

    • Lipiec 27th, 2015 at 10:07 | #58

      Czy pomaga przejście do trybu offline (bez transmisji danych, albo całkiem samolotowy może być, zwykle jest opcja po przytrzymaniu klawisza zasilania), czy nie?
      Nie wiem, jak Maxcom, ale Chuwi spełnia wymagania kat10 (jest chyba nawet kat14 jak E3131).

      • zyggi
        Lipiec 27th, 2015 at 10:19 | #59

        nie wylaczam transmisji, jak pojawia sie problem to albo odpuszczam temat albo wlaczam wifi…Maxcom wg strony dystrybutora/producenta wogole nie obsluguje UMTS900, wiec wychodzi na to ze dziala na 2100..uklad MT6572 wg en wiki ma Multimode Rel. 8 HSPA+ cokolwiek to znaczy ;)

        • Lipiec 27th, 2015 at 12:58 | #60

          Włączenie WiFi i udane nawiązanie połączenia powoduje rozłączenie transmisji danych. Więc de facto to robisz. Po samym mtk nie ma 100% pewności, jaki układ jest na wyjściu, a więc nie wiadomo, czy ma kat8, czy więcej.

  7. Lipiec 27th, 2015 at 06:28 | #61

    Prawie codziennie około południa aero umiera. Czasem na godzinę, czasem na trzy. Po prostu urywa całkowicie dostęp pomimo wpisanego kapcia. Korzystam w telefonie Jiayu G4S w Skoczowie i okolicach.

    • Lipiec 27th, 2015 at 09:54 | #62

      A jak dokładnie wygląda to "urwanie" – jest połączenie w 3G i nie ma transmisji? Czy może jednak przeskakuje do 2G z powodu zbyt słabego sygnału? Czy pomaga wymuszenie pracy tylko w 3G?

  8. mnb
    Lipiec 27th, 2015 at 01:05 | #63

    a może to ten sam problem co z zamrażaniem sesji na kratach Orange (zazwyczaj wakacyjnych 6GB za 6zł)

    • Lipiec 27th, 2015 at 01:08 | #64

      Tego zjawiska nie udało mi się zaobserwować jeszcze, ale raportów jest trochę na ten temat. Ale nikt nie podał prostej i niezawodnej metody, jak to powtórzyć.

  9. Adam
    Lipiec 27th, 2015 at 01:03 | #65

    26.07.2015 Dwie lokalizacje – Warszawa Targówek (róg Radzymińskiej i Tużyckiej) oraz Legionowo. W obu przypadkach Aero2 to czysta fikcja, a nie usługa BDI. Ruch sieciowy odbywa sie w zasadzie tylko przez niecałą minutę lub dwie po nawiązaniu połączenia, po czym ustaje. Pomaga restart połączenia, lecz znów tylko na kilka sekund. Tak od ponad dwóch tygodni. Testowane na dwóch laptopach, dwóch osobnych modemach (Huawei i Nokia CS-15) i dwóch systemach (Windows i Linux Ubuntu). Modemy nie zmieniają trybu pracy, cały czas dioda świeci na niebiesko, a mimo to jest problem z ruchem sieciowym. Nawet odświeżenie tej samej strony po nawiązaniu połączenia bywa czasem wręcz niemożliwe. Po kilku próbach zwykle się udaje, ale komfort korzystania pozostawia wiele do życzenia.

    • Lipiec 27th, 2015 at 01:07 | #66

      Nokia CS-15 nie informuje o trybie pracy kolorem diody. A jaki to modem Huawei?

      • Adam
        Lipiec 27th, 2015 at 12:01 | #67

        Nokia CS-15 informuje kolorem pracy diody o wyborze trybu 2G EDGE (kolor zielony) i 3G (kolor niebieski). Za to aplikacja Nokia Internet Modem pokazuje juz dokladnie podczas połączenia, że jest to HSDPA-HSUPA (dodatkowo w roamingu). Nie zaobserwowałem zmiany na UMTS.

        • Hubert
          Lipiec 27th, 2015 at 12:53 | #68

          Dokładnie, każde urządzenie informuje o trybie pracy diodą, Jakub kolejny raz pokazał swoją niekompetencję. Użytkownicy jak widać też się poznali na braku profesjonalizmu i zwyczajnych brakach wiedzy Jakuba ponieważ dostaje coraz więcej minusów. Szkoda, że cały czas wprowadza w błąd osoby przychodzące tu z pytaniami i robi to świadomie i z premedytacją.

          • Lipiec 27th, 2015 at 13:09 | #69

            Czytaj ze zrozumieniem.
            Jak tam testy Aero2 we Francji? Działa?

          • Tomek
            Lipiec 27th, 2015 at 14:39 | #70

            Hubert traktuję Twój wpis jako żart i prowokację, bo na poważnie się nie da.

            Przecież z kontekstu wyraźnie można się domyślić, że Jakubowi chodziło o informowanie diodą przez modem o "spadnięciu" z trybu HSPA do UMTS, co jest kluczowe w przypadku opisywanych w artykule problemów z modemami E173 (i być może niektórymi innymi), a z wpisu Adama wynika, że modem Nokia CS-15 właśnie nie wprowadza takiego rozróżnienia, a pokazuje tylko, czy aktualnie działa w trybie 2G czy 3G (a to jest niewystarczająca informacja w przypadku diagnozowania tego problemu).

            Pod względem przekazywanej wiedzy i wkładanego w to czasu i pracy sądzę że Jakub jest w czołówce osób dzielących się wiedzą techniczną w internecie, bo trudno byłoby dać od siebie jeszcze więcej wysiłku i czasu.

            Pytanie o problemy, uprzykrzające korzystanie z Aero2, które występują od ok. ponad miesiąca, należałoby skierować bezpośrednio do Aero2, choć niestety stamtąd raczej nie doczekalibyśmy się szczegółowej odpowiedzi technicznej i obietnicy rozwiązania tego problemu.
            O początku według regulaminu do korzystania z Aero2 polecane były modemy odpowiedniej kategorii, więc patrząc od tej strony Aero2 nie musiałoby się z niczego tłumaczyć.

          • Hubert
            Lipiec 28th, 2015 at 09:45 | #71

            Co ty piszesz człowieku. Zobacz na oceny postów Jakuba. Wszystkie mają ujemną ocenę. Braki w wiedzy, braki w kompetencjach. Mało merytoryczne posty które niczego do dyskusji nie wnoszą. Czytający widzą to i oceniają. A oceniają na minus. No ale bloga każdy może założyć i się mądrzyć na nim. Szkoda tylko że podstaw wiedzy brakło.

          • Lipiec 28th, 2015 at 11:28 | #72

            Tak, wiemy już, że potrafisz naciskać minusy.

          • Hubert
            Lipiec 28th, 2015 at 12:08 | #73

            Masz chyba paranoję Jakubie? Tyle razy powtarzałem…. doucz się. Więcej merytorycznych i wartościowych postów, mniej lania wody a ludzie przestaną dawać ci minusy.
            No a póki co, widać jak jest. Dostajesz minusy bo i posty twoje są mierne. Trzeba jednak troszkę znać się na temacie, w którym się wypowiadasz no i radzę mniej zadzierania nosa a więcej życzliwości i pomocy użytkownikom.

          • Lipiec 28th, 2015 at 13:59 | #74

            Mam deja vu… a nie, to ty w kółko mówisz to samo.

          • POGROMCA
            Lipiec 28th, 2015 at 20:15 | #75

            Hahahaha nauczyłeś się zmieniać IP i wciskać minusy? Idioci na tym świecie.

          • Patryk
            Lipiec 29th, 2015 at 12:44 | #76

            śmieszne jest to, że wszedzie jest tyle samo minusów. Szkoda że ten pajac nie ma lepszych rzeczy w zyciu do roboty. Może jak dorośnie to nauczy się niektórych rzeczy i zrozumie.

            Sam nie potrafi osiagnać nic a wpierdala sie komuś, kolego załóż swoj portal tego typu i udzielaj "lepszy" support a nie róbisz gównoburzę.

          • Lipiec 29th, 2015 at 12:52 | #77

            A ja przepraszam, że bawię się w trollowanie z kolegą Hubertem, ale po prostu nie mogłem się powstrzymać :)

        • Lipiec 27th, 2015 at 13:09 | #78

          Obejrzałem jak działa Nokia Internet Modem w wersji od modemu Nokia 21M-02 – dioda modemu tak samo jak wyżej informuje tylko o 2G, 3G lub braku zasięgu (czerwony), natomiast aplikacja faktycznie informuje o zejściu z HSPA do UMTS zmieniając malutkie oznaczenie na pasku na dole z "3,5G" na "3G". Żadnych więcej objawów nie ma. Problem w tym, że informacja pojawia się z opóźnieniem znacznym (kilka s).

          • Adam
            Lipiec 28th, 2015 at 00:12 | #79

            Jak juz wspominałem moja wersja Nokia Internet Modem informuje, że połączenie jest cały czas w trybie HSDPA-HSUPA i nic sie nie zmienia. Jeśli chodziło by o kategorie modemu, to z drugiej strony czemu testy Pana Jakuba na modemach niższych kategorii niczego nie wykazały? Dlaczego są osoby, które zglaszają nawet na tym forum te same problemy, mimo iż piszą, że posiadają modem spełniający wymagania regulaminowe? Osobiście uważam, że wymiana modemu niczego nie gwarantuje, co więcej może się okazać zupełnie bezcelowa i bezużyteczna, a wina jak zwykle leży po stronie usługodawcy, który traktuje świadczenie tejże usługi jak zło konieczne.

          • Lipiec 28th, 2015 at 11:27 | #80

            Nie wykazały, bo dopiero teraz spływają do mnie konkretne lokalizacje, w których problem występuje i mogę wybrać się na wycieczki testowe. Sprawa jest lokalna i dotyczy konkretnych stacji bazowych według mnie. Objawy przycinania się pojawiają także w przypadku korzystających z abonamentów Plusa, więc nie chodzi o samo Aero2.
            Zacinanie się ruchu na modemach spełniających wymagania to jednak rzadkość, jak patrzę na raporty. W najbliższym czasie postaram się zadziałać i porobić pomiary w miejscach, które wskazują czytelnicy.

          • Tomek
            Lipiec 28th, 2015 at 22:20 | #81

            My tu gadu gadu, a tu Hubert minusy wystawia :-) )

            Faktycznie ten problem zapowiada się na wyjątkowo niewdzięczny do rozpoznania :-/
            Niepokojące jest to spostrzeżenie Adama, że na modemie odpowiedniej kategorii również występował ten problem.

            Z tego względu trudno tu domyślić się, jaki może być klucz wyznaczający, które modemy są podatne na ten problem, a które nie.

            U mnie problem spadania na UMTS nagminnie występuje na modemie Huawei E173u-2 (a więc nie spełniającym kategorii).
            (jest to lokalizacja Radom -> okolice skrzyżowania ulic Kieleckiej z Maratońską, a więc jest to na trasie z Warszawy do Kielc, w każdym razie w okolicy jest wiele stacji zarówno Aero jak i Plusa).

            Niestety nie mam na razie możliwości przetestowania innego modemu, ale np. u kolegi w tej samej lokalizacji na innym modelu Huawei (K3520 = E169), również nie spełniającym kategorii 10, problem ten nie występuje.

            Wszystko to wygląda na jakąś wakacyjną Aerozagadkę :-)

  10. Gaba
    Lipiec 26th, 2015 at 18:58 | #82

    Jak podłączam czasem modem to pokazuje mi brak karty. Wypięcie i ponowne wpięcie do gniazda wszystko załatwia.

    • 333
      Lipiec 26th, 2015 at 21:02 | #83

      karta sim została uszkodzona albo modem nie ma dobrego kontaktu z sim lub modem został uszkodzony albo sie przegrzewa …

    • Lipiec 26th, 2015 at 22:37 | #84

      A o jakim modemie mówimy? Czy karta została do końca włożona do modemu? Czy styki karty SIM czą czyste?

      • Wojtax
        Lipiec 28th, 2015 at 20:25 | #85

        Jakub u mnie tak samo jak u Gaba i korzystam z modemu huawei e3131s-2 z playa ale na szczęście nie dzieje się to co dziennie ale mieszkam na ścianie wschodniej, więc to jest związane z ilością rozmieszczenia nadajników.

      • Gaba
        Lipiec 29th, 2015 at 13:10 | #86

        Modem vodafone 3250 (huawei). Karta jest do końca włożona, styki są czyste. W tej chwili jest spokój podejrzewam, że główną przyczyną było przegrzewanie się na upale.

Strony komentarza
1 2 3 ... 5 4743
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>