Home > Analiza, Promocje > Play – 100 GB ważne rok za 9 PLN – przewodnik

Play – 100 GB ważne rok za 9 PLN – przewodnik

Logo PlayOperatorzy postanowili zachęcić nas do rejestracji kart prepaid różnymi sposobami. Pierwszy i ciągle najbardziej interesujący wydaje się być Play, który nie tylko dał całkiem fajne pakiety, ale przez nałożenie promocji na dość skomplikowaną siatkę ofert spowodował, że można uzyskane w ten sposób środki i pakiety danych przedłużać. Postanowiłem wyłapać co ciekawsze oferty i opisać, jak z nich skorzystać w praktyce.

Na pierwszy ogień idzie dość prosta sprawa: Kupujemy starter za 9 PLN, rejestrujemy i po uruchomieniu promocji mamy 100 GB ważne rok i to z możliwością dalszego przedłużania, choć dalej już nie za darmo. Przez ten rok nie musimy zupełnie nic robić, tylko korzystać. Prosto i przez wszystkim tanio. To idealne rozwiązanie np. do tabletu, czy do awaryjnego zastosowania.

UWAGA: opisany poniżej sposób może już nie działać, ponieważ PLAY modyfikuje właśnie swoją platformę rozliczeniową tak, żeby pozostały pakiet ze 100GB był odbierany po 30 dniach jego działania. Informacje na temat bieżących ustaleń można znaleźć w komentarzach pod artykułem.

Starter Play Internet na Kartę na rok

Po pierwsze musimy się wyposażyć we właściwe startery. Potrzebny nam jest starter z edycji z końca 2015 roku – trudno się pomylić, bo nie ma odpowiadających poniższym starterów w najnowszej serii taryf InK (Internet na Kartę). Chodzi o promocję Play Internet na Kartę 3 GB na start + 3 GB gratis przez rok – za 9 PLN. Można kupić także starter za 19 PLN (dostajemy 9 GB o 6 GB na rok), ale to kosztuje więcej i poza tymi dodatkowymi w sumie 9 GB nie ma z tego żadnego więcej pożytku. Szukamy starterów w torebkach wyglądających tak:

Zadziałają także startery z poprzedniej edycji (koniec 2014), ale z tym samym regulaminem: 1+3 na rok za 9 i 3+3 za 19 PLN (od razu widać, że są jeszcze mniej opłacalne, niż te powyżej, ale ja akurat trafiłem na taki jak poniżej). Warto dodać, że użytkownicy raportują, że mimo napisu, że 9 PLN daje 1+3 faktycznie w Play24 widać, że na start otrzymujemy 3 GB. Podobnie powinno być z wersją droższą.

Większość punktów dodała do starterów przywieszki z informacją o obowiązkowej rejestracji i wygląda to mniej więcej tak:

Takie startery też są OK.

Można także zakupić droższe startery za 50 PLN na rok – na nich też działa ta promocja. Dostępne są dwie wersje: starsza Play Internet na Kartę na rok 12 GB (po prawej – na górze widok reklamowy, na dole faktycznie co dostawaliśmy od operatora, oficjalnie startery były dostępne tylko online) oraz aktualna edycja dająca w sumie 25 GB (1 Gb na start i po dwa GB miesięcznie):

Startery Play Internet za 50 PLNJeżeli zdobędziemy lub znajdziemy starszy starter, warto dokonać przejścia na nową edycję – zawsze to 12 GB więcej w ciągu roku.

Nie kupujemy natomiast żadnego z tych starterów z najnowszej edycji 2016:

Charakterystyczne punkty: Brak informacji o pakiecie rocznym, jaśniejszy kolor (wnętrze jest białe) oraz żółty pasek z informacją o rejestracji.

Oryginalna oferta była niezbyt atrakcyjna: co prawda co miesiąc dostajemy dodatkowy pakiet, ale i tak musimy płacić za utrzymanie konta: wychodzi niecałe 1 PLN za dzień (najbardziej opłacalne doładowanie to 2×125 PLN, co daje nam 2×150 dni ważności oraz 2×34 GB.

Jednak tutaj wchodzi promocja związana z rejestracją kart Prepaid.

Rejestrujemy kartę

Od czerwca zaczęła się wielka akcja z rejestracją kart w Play. W przypadku Play Internet na Kartę otrzymujemy za to możliwość uruchomienia bonusa: 1 rok ważności konta (głównego) oraz 100 GB transferu (ważne 30 dni).

No to gdzie jest haczyk?

Konto na dane to posiada osobną datę ważności, ale w założeniu taryfy jest ona taka sama lub większa, niż data ważności konta na połączenia wychodzące, dlatego nie jest wyświetlana w systemie Play24. Jednak w przypadku pakietów cyklicznych zawartych w powyższych starterach okazuje się, że wszystkie te dane lądują na jednym koncie, którego termin ważności przedłuża się co miesiąc o 30 dni, a saldo kumuluje się – czyli jest inaczej, niż w przypadku słynnego już pakietu #Freemium w Virgin, gdzie miesięczne bezpłatne pakiety (dane, minuty i SMS) co miesiąc resetują się.

Tu uwaga techniczna

To nie jest dokładnie kumulowanie się pochodzące z założenia taryfy. To raczej efekt uboczny działania systemu billingowego Play. Mianowicie co noc operator uruchamia procedury, które porządkują nasze konta. Dla nas interesujące są dwie takie procedury:

  • sprawdzanie, czy należy nam się przedłużenie/cykliczne naliczenie jakiegoś pakietu i ew. zmiana daty ważności.
  • sprawdzanie, czy wygasła ważność pakietów pakietów.

I teraz ciekawostka: naliczenie pakietów cyklicznych odbywa się między północą a 1 rano każdego dnia. Natomiast kasowanie pakietów, których ważność upłynęła, wykonywane jest między 2-3 rano. Proces można obserwować za pomocą kodów USSD w godzinach nocnych w dniu, w którym przypada rozliczenie kolejnego cyklu. Najpierw koło 1:00 pojawi się kolejny pakiet i przedłuży się ważność konta, a potem po 3 ewentualnie zniknie pakiet, którego ważność skończyła się o północy, jeżeli nie nastąpiło przedłużenie.

Stąd, o ile wszystko jest OK około godziny 1:30 pakiet po dniu, w którym kończyła się ważność danych musi się naliczyć kolejny pakiet cykliczny i to można zweryfikować. Jeżeli przedłużenie nie nastąpiło można prewencyjnie i doraźnie dokonać minimalnego doładowania (za 5 PLN), aby nie stracić 100 GB. Mamy na to od około godz. 1 do 3 rano.

Tak więc aktywacja RWK oraz pakietu 100GB na 30 dni w ramach promocji rejestracyjnej powoduje, że robi się ciekawie. W pierwszym miesiącu korzystania z opisanej tu procedury zobaczymy, że ważność konta danych wynosi właśnie 30 dni.

Jednak startery opisane wyżej mówią o cyklicznym uzupełnianiu konta za pomocą 250 lub 500 MB. Eksperymenty wskazują, że pakiety te sumują się i wzajemnie przedłużają. I faktycznie w Play24 w dziale Pakiety i usługi -> Pakiety -> Internet znajdziemy taki oto wpis:

Warto sprawdzić, czy faktycznie taka pozycja pojawiła się nam w systemie billingowym. Bez niej cała zabawa się nie uda.

Podsumowując: Dzięki RWK nie musimy doładowywać konta, żeby utrzymać jego ważność, a dzięki 100 GB mamy dodatkowe dane do wykorzystania, których ważność będzie podtrzymywana przez pakiet cykliczny – za darmo i bez dodatkowych czynności – przez rok.

Uwaga dotycząca nazewnictwa

Jak widzimy w serwisie Play24, interesująca nas usługa cyklicznego pakietu wbudowanego w taryfę znajduje się tutaj: Pakiety->Internet->Usługa i nazywa się Pakiet 250 MB przez 12 miesięcy – start 30 dni po aktywacji startera. Oglądając inne pozycje widzimy, że niektóre nazywane są pakietem, czasem paczką, czasem usługą mimo, że robią podobną rzecz. Jednak powyższy pakiet jest kompletnie inny od pozostałych pod względem funkcjonalności. Działa on następująco:

  • Pakiet się włącza (staje się zielony) automatycznie w ciągu 24 godzin od aktywacji startera
  • Mija 31 dni.
  • W nocy z 31 na 32 dzień następuje pierwsze dodanie do konta 250/500 MB i zwiększenie ważności konta danych do 30 dni.
  • Mija miesiąc kalendarzowy.
  • W nocy następuje kolejne dodanie danych i wydłużenie ważności.
  • Powyższe dwie operacje powtarzają się w sumie 10 razy.
  • Pakiet znika z konta.

Stąd wyjaśnia się, czemu powinniśmy poczekać 2 dni od momentu aktywacji pakietu cyklicznego do włączenia pakietu RWK i 100 GB za rejestrację.

Procedura

Widzimy, że to działa, więc teraz konkrety. Jak zrobić sobie taką kartę?

  1. Kupujemy prawidłowy starter. Taki, jak na zdjęciu na początku artykułu. Jak nie znajdziemy takiego za 9 PLN, może być ten za 19, jeżeli jesteśmy gotowi wydać więcej. Nie może to być jednak inny starter – ani z aktualnej, najnowszej edycji Play Internet na Kartę, ani w innych podtaryfach PInK i POnK, gdzie konto danych ma osobną datę ważności.
  2. Rejestrujemy kartę (lub ich kilka) w dowolny dozwolony przez operatora sposób.
    • W Salonie Play
    • Kiosku sieci RUCH (tylko przy zakupie)
    • W placówce własnej Poczty Polskiej
  3. Uruchamiamy kartę SIM (wykonujemy choćby jedno połączenie naliczane, np. z Internetem).
  4. Czekamy, aż na naszym koncie aktywuje się pakiet cykliczny (co trwa do 24h). Najłatwiej sprawdzić to w Play24.
    Uwaga: mamy na to tylko kilka dni – w razie problemów trzeba interweniować:
    • PInK 1 PLN – 3 dni
    • PInK 9 PLN – 7 dni (niezależnie od edycji – zarówno 1+3 jak i 3+3 GB)
    • PInK 19 PLN – 14 dni (niezależnie od edycji – zarówno 3+6 jak i 9+6 GB)
  5. Teraz należy odczekać najlepiej dwa dni (minimum to 24 godziny, ale ryzykujemy w tym wypadku utratę pakietu po 30 dniach), aby zrobić sobie margines bezpieczeństwa zazębiania się ważności promocyjnego pakietu danych i pierwszego comiesięcznego doładowania cyklicznym pakietem danych. W przeciwnym wypadku może się zdarzyć, że 100GB się nie przedłuży, bo straci ważność, zanim zadziała kolejny pakiet cykliczny.
  6. Uruchamiamy pakiet Pakiet 100GB i rok ważności konta.
    • Play24: Wybieramy właściwy numer telefonu, Pakiety i Usługi -> Pakiet 100GB i rok ważności konta.
    • USSD: *111*330*1#
    • SMS o treści start.330 pod nr 111

Play24 - Aktywny cykliczny pakiet 250 MB

Play24 - Aktywny cykliczny pakiet 250 MB

 

Status

Stan konta ja sprawdzam za pomocą Play24. Ale można to zrobić jeszcze za pomocą kodu USSD:

  • Ważność i saldo konta głównego i danych: *101#
  • Sama ilość i ważność pozostałych danych: *107# (w dokumentacji taryfy jest błąd i podany jest numer *108#)

Ograniczenia

Nie jest to jednak oferta rozwiązująca wszystkie problemy użytkownika raz na zawsze. Najważniejsze ograniczenia:

  • Korzystamy tutaj z taryfy internetowej PInK (Play Internet na Kartę). Oznacza to, że karta SIM działa tylko w zasięgu sieci macierzystej 3G i LTE Play – nie działa w sieciach partnerów roamingowych. Jeżeli nie jesteśmy zasięgu sieci własnej Play w technologii 3G ani LTE – nie skorzystamy. Nie działa także w zasięgu 2G Play.
  • Jeden użytkownik może skorzystać z promocji rejestracyjnej tylko 310 razy i tylko raz na każdym starterze (2016.10.20 liczba została ograniczona z 10 do 3). Kart możemy zarejestrować ile chcemy, ale aktywacji bonusów związanych z jednym użytkownikiem (identyfikacja zwykle po PESELu) uda się zrobić tylko 10.
  • Promocja rejestracyjna kończy się 1 lutego 2017 roku.
  • Po roku musimy sięgnąć do innych sposobów przedłużania ważności konta, jeżeli będziemy chcieli utrzymać ważność pozostałego pakietu danych – kupując zwykłe doładowania lub korzystając z innych promocji.
  • Promocja działa tylko na tych wskazanych przeze mnie 2 rodzajach starterów.
  • Musimy pilnować aktywacji pakietu cyklicznego przez pakietem promocyjnym 100GB i RWK. Czasem pakiet ten nie aktywuje się lub wcale nie ma go w systemie billingowym – rozwiązaniem jest kontakt z infolinią.
  • Całość może zostać w każdej chwili ukrócona przez Play i wygląda na to, że od listopada 2016 tak się dzieje.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy musimy uważać na ustawienia związane z roamingiem?
    Nie, karta działa tylko w zasięgu Play. Nie zaloguje się do żadnej sieci zagranicznej ani partnerów roamingowych Play w Polsce.
  2. Jak wyglądają statery w nowej edycji NPInK? Nie chcę pomylić się przy zakupie.
    Nie ma kart NPInK odpowiadających pakietom 3+3GB lub 9+6GB na rok. Są karty po 9 i 19 złotych, ale oferują odpowiednio jednorazowe pakiety 3 GB i 30 GB. Mają zupełnie inny wygląd (białe) i jaskrawą informację o obowiązku rejestracji. Zdjęcia wszystkich starterów umieściłem w artykule powyżej.
  3. A co z kartą specjalną 12 GB na rok oraz 25 GB na rok w nowej edycji?
    Nie testowałem. Ale ta 12GB powinna działać. Opłacalność jednak jest znacznie niższa. Działa bez problemu ze starterem z nowej edycji, też za 50 PLN.
  4. Czy opisana procedura działa w innych starterach POnK, PInK i NPInK?
    Żadne inne nie zostały potwierdzone. Na pewno nie działa w żadnym POnK ani z podstawowych PInK. NPInK powstał już po wprowadzeniu promocji rejestracyjnej prawdopodobnie w celu załatania opisanej powyżej dziury regulaminowej.
  5. Regulamin zawiera opis startera za 1 PLN. Czy w nim też działa ta „promocja”?
    Działa po wykonaniu dość skomplikowanej procedury, opis będzie poniżej i w osobnym artykule.

Nie ma dokładnie takich starterów? Nic straconego

Przygotowałem i przetestowałem procedurę uruchomienia pakietu cyklicznego dla starterów zasięgowych, które można otrzymać z Play za darmo. Pojawią się w oddzielnym artykule. Pozwala to na uzyskanie powyższego całkiem bezpłatnie, lub (w wersji nieco uproszczonej) za 5 PLN. Ta procedura jest mocno zagmatwana i jeden fałszywy ruch powoduje, że się nie powiedzie, dlatego precyzja opisu jest tutaj bardzo istotna, dlatego prace nad artykułem się przedłużają. Tutaj umieszczę skrót, a pełny opis będzie oddzielnie.

***

Jak dla mnie to najfajniejsza promocja w tej chwili na rynku, aż szkoda, że trwa tylko do 1 lutego 2017 i umożliwia uruchomienie tylko 10 starterów na osobę. Co sądzicie o tej ofercie?

2016.08.16: Dodanie informacji o zgodnych starterach z edycji 2014 oraz FAQ. Poprawienie składni niektórych zdań tak, aby były bardziej jednoznaczne.
2016.08.17: Modyfikacja wyjaśnienia i zrzut pakietu cyklicznego z Play24
2016.08.19: Kolejne uściślenia – dziękuję za komentarze od specjalistów zajmujących się Play
2016.09.01: Informacja o działaniu edycji 2014 – 3 GB zamiast 1 GB wg opisu na start, przykłady zdjęć starterów niewłaściwych oraz przywieszki.
2016.09.06: Link do sklepu Play ze starterami 9+6 GB.
2016.09.07: Zrzut z Play24 z widokiem pakietu cyklicznego 250 MB
2016.09.27: Dopisana informacja o dobowym odstępie między aktywacją a uruchomieniem pakietu 100GB i informacja o tym, że działa ją także karty 50 PLN na rok z nowej i starej edycji, zdjęcie tych starterów oraz usunięcie startera za 50 PLN z nowej edycji z obrazka odradzającego.
2016.10.21: Zmiany w regulaminie rejestracji. Ograniczenie z 10 do 3 aktywacji.
2016.11.05: Wyjaśnienia, uzupełnienia i dodatkowe informacje na podstawie uwag Specjalisty.
2012.12.04: Informacja o możliwym zakończeniu „promocji”.

Regulaminy źródłowe: Cennik PInK 2015, Regulamin rejestracji PInK, Nowy regulamin promocji od 2016.10.20

Data pierwszej publikacji 2016.08.15
Kategorie:Analiza, Promocje
  1. marcin
    Sierpień 2nd, 2017 at 09:24 | #1

    Mam 5 kart play internet na kartę, na wszystkich w lipcu odpaliłem Darmowy Internet na lato i działało. Mamy 2 sierpień, na wszystkich kartach stan usługi "świeci" się na zielono, a kolejnej puli (3 GB) internetu nie mam na żadnej z nich – dziwne :(

    • marcin
      Sierpień 2nd, 2017 at 12:09 | #2

      Jóź doszedłem o co chodzi – aktywowałem promocje ponie pierwszego a jakiegoś innego dnia – w myśl zasady:
      "Jeśli aktywujesz pakiet 15 lipca, to następny pakiet otrzymasz 15 sierpnia, a kolejny 15 września. Możesz dostać nawet 9 GB! Aktywując promocję we wrześniu – otrzymasz jeden pakiet 3 GB".

  2. rymi
    Lipiec 27th, 2017 at 10:44 | #4

    Czy tę kartę można jeszcze do czegoś wykorzystać? Zaraz mi się kończy ważność, a przedłużać numeru za 50zł na 60 dni nie ma sensu. Czy jest jakaś możliwość utrzymania numeru? Bo nie widzę możliwości zmiany taryfy na inną niż tylko "Internet na Kartę" [z "Play Internet na Kartę 9 zł"]. Da się z tej karty wskoczyć do Fakt krótkim kodem i np wrócić do "Play na Kartę odNOWA"

    • Lipiec 27th, 2017 at 14:00 | #5

      sprawdź działanie kodów, przecież to nic nie kosztuje (choć moim zdaniem się nie uda)
      najprościej przenieść się do całkiem innego operatora (a nie do brandu Playa)
      np. w Virgin roczne utrzymanie numeru kosztuje 5zł (jedno najniższe doładowanie)

      • rymi
        Lipiec 28th, 2017 at 08:14 | #6

        Nie miałem telefonu 3G wolnego na duże karty SIM ;-)

        Ale dziś się udało wypożyczyć:

        Brak dostępnych taryf, na które można by dokonać migracji.

        :-/

        Czyli tylko przenoszenie do innego opa, ale wcale ten numer nie jest aż tak super, aby to robić, a w samym Play nie ma żadnej ciekawej oferty, aby tą kartę po 12 miesiącach trzymać.

        • Lipiec 28th, 2017 at 12:07 | #7

          trzymanie numeru na siłę faktycznie nie ma sensu

          tak mi świta, że pomarańczowi ostatnio przy przeniesieniu dawali rok ważności konta,
          ale nie wiem czy się nie pozmieniało w związku ostatnim przycięciem RWK (swoją drogą przez to Orange całkowicie straciło jakąkolwiek atrakcyjność swojej oferty OFnK)

    • Lipiec 28th, 2017 at 23:34 | #8

      "Wyjąć" z taryf internetowych Play można numer tylko przez przeniesienie do innego operatora spoza powiązanych z Play. Fakt nie wystarczy, musi być coś dalszego – Plus, Orange, T-Mobile, Virgin itd.

    • smyk
      Sierpień 20th, 2017 at 02:15 | #9

      / nie widzę możliwości zmiany taryfy na inną niż tylko "Internet na Kartę" [z "Play Internet na Kartę 9 zł"] /
      Z tego co tu piszą na forum Play to chyba warto: http://tiny.pl/gjd6p
      Z forum cytuję tylko odpowiedzi moderatorów:
      ………….
      25-05-2017, 22:47 #14 jahu // to o czym piszesz jest osiągalne tylko właśnie musisz zmienić taryfę na Internet na Kartę w Play 50 zł. A następnie aktywować usługę 24GB na rok. Są na forum wpisy osób które za naszą radą aktywowały sobie tą usługę po zmianie taryfy //
      ………….
      26-05-2017, 09:57 #15 Play4You //dokładnie tak jak pisze @jahu. Najpierw zmieniasz taryfę na Internet na Kartę, a następnie aktywujesz usługę 24 GB na rok. Usługa 24 GB na rok wydłuża ważność konta o 365 dni //
      ………….
      26-05-2017, 11:10 #17 Play4You // Ważność konta wynosi 365 dni, ważność połączeń internetowych wydłuża się po doładowaniu. Zgodnie z regulaminem: Warunkiem korzystania z usługi jest: 7.1.utrzymywanie Okresu Ważności połączeń internetowych oraz 7.2. posiadanie dodatniego salda środków na koncie (wystarczy 1 grosz).
      ………….
      27-05-2017, 12:04 #21 Play4You // Po aktywacji tej usługi przez rok nie musisz wykonywać żadnych dodatkowych czynności a co miesiąc będziesz otrzymywał pakiet MB //
      ………….
      27-05-2017, 14:16 #23 Play4You // W ramach Usługi Użytkownik, może aktywować pakiet na transmisję danych z limitem 2 GB co miesiąc przez 12 miesięcy (łącznie 24 GB na rok) zwany dalej „Uslugą” na zasadach opisanych w niniejszym regulaminie. Pakiet jednocześnie wydłuża ważność konta o 365 dni //
      ………….

      Czyli robimy przejście z Play Internet na Kartę 9zł na docelowy Internet na Kartę za 50 zł i tam właczamy usługę 24GB/rok czyli 2GB co miesiąc i zyskujemy 365 dni ważność konta, złotówki nam przechodzą, czyli tych 9 zł (a na innej 14 zł bo doładowałem 5 zł) na PINK-9 nie stracę ale resztki ze 100GB tak (chyba że doładuję) no i dodatkowo 24 GB, które można wykorzystać na bieżaco lub w pod koniec, jak się więcej uzbiera.
      ???
      Najnowszy regulamin przejścia: http://tiny.pl/gjd6n

      • Specjalista;)
        Sierpień 20th, 2017 at 12:25 | #10

        Tylko nie zapomnij doładować minimum 41zł (jeśli masz 9zł) aby łącznie było 50zł na tę usługę :)

        • smyk
          Sierpień 20th, 2017 at 18:10 | #11

          "Odkrycia" dokonałem późno w nocy ale poszedłem spać jednak z przekonaniem, że nie wszystko doczytałem do końca …. ;) )
          ps. jedyny w miarę sensowny, jaki widzę, sposób na wykorzystanie zgromadzonych środków na internet + minimalne doładowanie, to wykorzystanie "Dzień bez limitu w Play Internet na Kartę za 4,00 zł" i przesunięcie w czasie, czyli wykorzystanie 90 dniowego okresu oczekiwania na doładowanie, w ostatnim dniu oczekiwania robimy doładowanie za 5 zł (na allegro trafiają się okazje za 3-4 zł) i mamy pierwsze 7 dniowe okienko na skorzystanie z DbLwPINK, nie wykorzystamy, to cykl (90+7) możemy powtórzyć.
          Kiedy ma to sens ? gdy np. korzystając z Aero2 zaplanujmey ściągnięcie sporej ilości danych na kreślony dzień, ot taka rezerwa.

          • cvbhjhy
            Sierpień 22nd, 2017 at 10:01 | #12

            o co chodzi z "90 dniowego okresu oczekiwania na doładowanie" ?

          • marcin
            Sierpień 22nd, 2017 at 10:18 | #13

            gdy wygasa konto wychodzące masz jeszcze 90 dni ważności konta przychodzącego (możesz odbierać połączenia) – bez doładowania i to konto wygaśnie, i to bezpowrotnie.

          • cvbhjhy
            Sierpień 22nd, 2017 at 10:05 | #14

            Ale jeśli tak zrobimy to i tak 100GB z promocji nie przejdzie do nowej taryfy?

          • marcin
            Sierpień 22nd, 2017 at 10:16 | #15

            środki promocyjne nie przechodzą w Play – przechodzi tylko konto główne.

          • smyk
            Wrzesień 8th, 2017 at 17:14 | #16

            hmm…teraz luknąlem na konto Play24 mojego PINK-9:
            ………………
            Stan konta numeru: 123 456 789
            Konto: 9,00 zł (ważne do 08.09.2017)
            Data ważności połączeń wychodzących: 08.09.2017
            Data ważności połączeń przychodzących: 07.12.2017
            Promocyjny Internet: 6 GB
            Internet po doładowaniu: 67,7 GB (ważne do 05.10.2017)
            ……………
            No i zobaczyłem światełko w tunelu ;) czyli że można by uratować te 67GB, ponieważ przy nim jest opisane jako "Internet po doładowaniu" zaś słowo "promocyjny" jest TYLKO przy 6GB (to jest "Internet na lato").
            Te 67GB to są duże resztki z tych 100GB +250 MB co miesiąc no ale czy system nie traktuje ich jednak jako właśnie "po doładowaniu"
            W regulaminie przejścia do InK http://tiny.pl/gjd6n w pkt.5a napisali wyraźnie, ze złotówki przechodzą a w pkt 5c co przepada, ale ani słowa, że przepadają "Gigabajty z Internetu po doładowaniu" więc mam pewną niejasność…

          • smyk
            Wrzesień 8th, 2017 at 23:20 | #17

            No więc zmigrowałem z PINK9 na INK50, nawet szybko poszło, złotówki przeszły i ważność konta wydłużyła się o 1 m-c ale mój powyższy domysł co do GB się nie sprawdził, GB nie przeszły:
            …………………………
            "Pozostalo Ci 9,00zl do wykorzystania do 2017-10-08 23:59:59. Stan promocyjnego konta transmisji danych to 1BYTES do wykorzystania do 2017-09-08 23:59:59."
            ………………………..
            Więc, tak jak podał niżej ard, uruchomiłem 30GB/7dni za 0 zł http://tiny.pl/gj81r
            ……………………….
            "Tydzień bez limitu GB za 0 zł Korzystaj z darmowego internetu bez limitu GB przez cały tydzień! Masz nielimitowany transfer danych przez 7 dni. Do 30 GB z pełną dostępną prędkością, potem prędkość wynosi do 1 Mb/s. Usługa ważna przez 7 dni. Z darmowego pakietu możesz skorzystać tylko raz. Szczegóły na http://www.playnalato.pl"
            …………….
            Nigdzie jednak nie udało mi się znaleźć komendy USSD jak sprawdzić ile GB się zużyło czy ile pozostało (*101# , *106# , *107# nie pokazują), także na Play24 brak info. Oczywiście 30GB działa, złotówek nie zjada i 1Bytes danych są nie ruszone.

      • marcin
        Sierpień 22nd, 2017 at 09:54 | #18

        Dzięki za cynk o takiej możliwości. Co prawda raczej nie skorzystam z możliwości tego manewru, na kartach, na których miałem promo. rejestracyjną (choć może na jednaj, na której mam 20 zł), ale mam jedną kartę Play Internet na Kartę 9 zł na której zebrało się ponad 200 zł na koncie głównym. leżała rok i właśnie dziś kończyła się na niej ważność konta na wychodzące. Wczoraj przeczytałem wasze wpisy i zmigrowałem do Internet na Kartę 50 zł. Konto główne przeszło nienaruszone (pozostałe były puste), i dostałem datę ważności 20.09.2017. Dziś odpaliłem 24 GB na rok i dostałem ważność konta do 22.08.2018 i pierwsze 2 GB ważne do 21.08.2017.
        Myślę że ta oferta/sposób to bardzo dobre wyjście dla osób w podobnej sytuacji – mało używali netu na kartę, konto złotówkowe urosło i nie bardzo jest co z nim zrobić (smsy premium nie działają a sprzedaż na allegro to strata).

        • smyk
          Wrzesień 8th, 2017 at 17:25 | #19

          "jedną kartę Play Internet na Kartę 9 zł na której zebrało się ponad 200 zł na koncie głównym (…) zmigrowałem do Internet na Kartę 50 zł. Konto główne przeszło nienaruszone (pozostałe były puste)"

          Doprecyzuj "pozostałe były puste". Czy w tym miejscu "Internet po doładowaniu" miałeś:
          1. 0 GB lub 0 MB czyli już wcześniej miałeś zużyte GB do zera
          2. w PINK9 np. klika GB ale po migracji do INK50 te kilka GB się nie przeniosło

          • marcin
            Wrzesień 9th, 2017 at 14:57 | #20

            Chodziło mi o konta: "Promocyjny Internet" i "Internet po doładowaniu" – nie miałem tam żadnych danych.
            Co ciekawe przed migracją miałem odpalona usługę internet na lato (w taryfie Pink 9 zł), a po migracji (do INK 50zł) ona nie działa – tzn. w panelu sterowania mam Darmowy Internet na lato wyłączony – możesz włączyć jeszcze 1, ale przy probie włączenia (już po wpisaniu kodu sms) wyskakuje mi komunikat usługa już działa – z promocji możesz skorzystać tylko raz. Za to usługa Tydzień bez limitu GB za 0 zł włączyła mi się bezproblemowo.

          • smyk
            Wrzesień 9th, 2017 at 16:49 | #21

            "w panelu sterowania mam Darmowy Internet na lato wyłączony – możesz włączyć jeszcze 1, ale przy probie włączenia (już po wpisaniu kodu sms) wyskakuje mi komunikat usługa już działa – z promocji możesz skorzystać tylko raz"

            Też to zauważyłem po migracji do INKa (resztki ze 100 GB znikneły a Na Lato miałem już zużyte) i miałem zamiar uruchomić powtórnie Na Lato pod koniec 7 dni bez limitu, no ale…pozbawiłeś mnie złudzeń.
            PS. pozostaje przetestowanie przedłużenia ważności konta (z PINK9->INK50 dało 30 dni) i zachowania złotówek przy migracjach z INK50 do INK9 czy INK19

          • marcin
            Wrzesień 11th, 2017 at 11:56 | #22

            Ważność „połączeń wychodzących wynosi 30 dni od momentu zmiany oferty”, zgodnie z regulaminem migracji do INK (REGULAMIN OFERTY PROMOCYJNEJ ZMIANA OFERTY NA INTERNET NA KARTĘ W PLAY obowiązuje od 29 maja 2017 r. do odwołania). Natomiast migracja do INK50, a następnie uruchomienie usługi „24 GB na rok”, daje: „2 GB co miesiąc przez 12 miesięcy (łącznie 24 GB na rok) […]. Pakiet jednocześnie wydłuża ważność konta o 365 dni” (REGULAMIN USŁUGI 24 GB NA ROKW INTERNET NA KARTĘW PLAY obowiązuje od 26 lipca 2016 do odwołania). To przetestowałam i działa regulaminowo.

            Czy migracja wewnątrz taryfy INK w Play (np. z INK50 do INK9 czy INK19) wydłuża ważność konta nie sprawdzałem, ale najnowszy jaki znam:
            „REGULAMIN OFERTY PROMOCYJNEJ ZMIANA OFERT W RAMACH INTERNET NA KARTĘ W PLAY obowiązuje od 29 maja 2017 r. do odwołania” mówi że:
            „5. Po przeniesieniu Numeru MSISDN do usługi przedpłaconej w Ofercie Internet na Kartę w Play:
            a. jednostki rozliczeniowe z Pakietu Złotówek zostaną zachowane
            b. jednostki rozliczeniowe z Premii w Ofercie Play Online na Kartę zostaną przeliczone zgodnie ze stawką obowiązującą w dotychczasowej ofercie na Premię w Ofercie Internet na Kartę w Play wyrażoną w MB (megabajtach)
            c. Okres ważności połączeń wychodzących wynosi 30 dni od momentu zmiany oferty .
            6. Przy zmianie oferty na Internet na Kartę w Play nie przysługują dodatkowe pakiety i bonusy przypisane do Zestawów Startowych opisane w Regulaminie promocji Ofert Internet na Kartę w Play „.

            Czyli – teoretycznie – każda migracja w ramach taryfy INK w Play powinna wydłużać ważność konta o 30 dni, a jednostki rozliczeniowe na koncie głównym powinny być zachowane.

    • ard
      Wrzesień 3rd, 2017 at 22:35 | #23

      Na koniec żywotności karty można przejść do taryfy "Internet na Kartę", a następnie aktywować "Tydzień bez limitu GB". Nielimitowany transfer bez limitu gigabajtów (choć podobno, po 30 GB włącza się tzw. lejek). Promocję można włączyć na: Play24, kodem *111*869*1#, SMSem o treści START.869 na numer 111, poprzez menu *111# (jak również poprzez infolinię czy w salonie).

      • marcin
        Wrzesień 4th, 2017 at 15:04 | #24

        Tylko trzeba mieć na koncie głównym chociaż 1 gr. Tak mówi regulamin i praktyka – sprawdziłem na wyzerowanej karcie :(

  3. yjtyjtyj
    Lipiec 25th, 2017 at 12:43 | #25

    Pytanie …techniczne, czy jest jakies oprogramowanie, które "rozdwoi " modem 3g, czy lte, tak , aby łączył się podwójnie? Da się "oszukać" antene, którą widzę przez okno :) ??

    • Lipiec 25th, 2017 at 23:56 | #26

      Musisz to wyjaśnić. Bo nie rozumiem.
      - Modem ma się połączyć z dwiema różnymi sieciami komórkowymi? A jak podłączysz drugi SIM?
      - Modem ma się połączyć z dwa razy z tą samą siecią komórkową? To się nazywa HSPA+DC oraz LTE-A – ale wymaga modemu i wsparcia ze strony sieci. A jak mają być dwa zupełnie oddzielne połączenia, to… musisz znowu mieć dwie karty SIM.

      • yjtyjtyj
        Lipiec 26th, 2017 at 09:16 | #27

        A jak do jednej sieci normalnie, a do drugiej w roamingu krajowym? Chyba, że by było jeszcze oprogramowanie udające kartę sim.. Ale to juz pewnie hackerstwo zaawansowane? :) …dla cba, fbi, itd ? :]

        • Lipiec 26th, 2017 at 09:34 | #28

          1. Logujesz się dwa razy, więc potrzebujesz dwóch kart SIM i różne konta.
          2. Nie można udawać karty SIM – zostało to tak zaprojektowane, że brak karty SIM przez kilka sekund oznacza zerwanie połączenia z siecią komórkową, a znakomitej większości kart SIM (od około 2002 w Polsce wszystkich) nie można skopiować i emulować. Może to zrobić w zasadzie tylko operator.

          Ogólnie chcesz zrobić agregację z wielu operatorów za darmo – tak się nie da. Bierzesz 4 karty SIM, 4 modemy i agregujesz za pomocą protokołu TCP/IP (np. przez VPN). Innego wyjścia nie ma. Robi to w praktyce np Onet Rano transmitując sygnał z samochodu.

  4. smyk
    Lipiec 3rd, 2017 at 16:06 | #29

    Na jednym z PINK-9zl mam uruchomione (w opisnym wyzej artkule Jakuba): 100GB + RWK + 250MB co miesiac
    W paly24 wyglada to tak:
    ……………………
    Konto 9,00 zł (ważne do 08.09.2017)
    Data ważności połączeń wychodzących 08.09.2017
    Data ważności połączeń przychodzących 07.12.2017
    MB/GB po doładowaniu 92101 MB (ważne do 05.07.2017)
    ……………………
    Kiedy bdzie ostatni dzien na wykorzystanie reszteki ze 100GB + 250MB ?
    Z powyzszego cykliczne doladowanie 250MB odbywa sie 05 dnia kazdego misiaca, wiec ostani dzien to bedzie 05.09.2017 czy 05.10.2017 ?? (bo ostatnie przynanie 250 MB bedzie 05.wrzesnia)

    • marcin
      Lipiec 4th, 2017 at 14:53 | #30

      Konto wygaśnie Ci 08.09.2017 i wtedy jest po ptakach – po prostu MB/GB przepadają gdy nie ma ważności konta.
      Zgodnie z taryfą, pierwszy pakiet 250 MB wchodzi 30 dni od aktywacji startera i stąd przesunięcie kilkunastodniowe w stosunku do RWK, który odpaliłeś po kilku dniach od aktywacji. Dajmy na to kartę aktywowałeś 04.09.2016, RWK odpaliłeś 08.09.2016 dostając datę końcową 08.09.2017. Natomiast pierwszy pakiet cykliczny wszedł 05.10.2016, no i licząc ze cykl powtórzy się 12 razy ostatni wejdzie 05.09.2017… ale nic to nie da bo dane wygasną 08.09.2017 – chyba ze przedłużysz doładowaniem.

    • Lipiec 6th, 2017 at 06:59 | #31

      Ostatni dzień to (o ile nie przedłużysz ważności konta) to 08.09.2017 – potem przestaną działać połączenia wychodzące. A jak przedłużysz doładowaniem, to do 04-05.10.2017.

  5. ard
    Lipiec 2nd, 2017 at 20:57 | #32

    Włączyłem sobie na każdej karcie darmową letnią promocję w Play "Internet na lato" 3 GB co miesiąc przez 3 miesiące. Działa. Mam 6 numerów z jeszcze aktualną ważnością konta. Czy ktoś z Państwa tu piszących lub czytających uruchomił może pakiet "Tydzień bez limitu GB za 0 zł"? Czy to promo także zadziałała na tych naszych już zapomnianych kartach? Jeśli tak, to można by jeszcze przez tydzień pojechać na każdym numerze za darmochę. http://playnalato.pl/

    • Grzegorz
      Lipiec 2nd, 2017 at 22:58 | #33

      W regulaminie promocji piszą, że dotyczy ona tylko taryfy Internet na kartę w Play (INK). Więc teraz każda nowa promocja będzie bojkotować taryfę, z której większość z nas zapewne nadal korzysta. Ale nie warto jej zmieniać, bo w nowej obowiązują ograniczenia 10/30/100GB i lejek 1Mb/s. I jeszcze, jeśli dobrze pamiętam, w INK nie ma już usługi Weekendy bez limitu.

      • marcin
        Lipiec 4th, 2017 at 15:16 | #34

        Ja odpaliłem na naszym dobrym Play Internet na Kartę 9 zł – zobaczymy jak dzieła. Pisza że Gigabajty się sumują i są ważne do końca września

        • marcin
          Lipiec 4th, 2017 at 15:22 | #35

          Dodam że dane z promocji na lato nie dodają się do skarbonki "MB/GB po doładowaniu", ale dostają nową pozycje w tabeli – pod nazwą "Promocyjny Internet" .

  6. Miete
    Maj 29th, 2017 at 11:51 | #36

    Trochę z technicznej strony: Karta sim Play, windows 7: "Obecnie połączono z Network Connection", a niżej normalnie komórkowe szerokopasmowe połączenie Play. To normalne, czy ktoś mi sie włamał? Ktoś coś wie?

    • Maj 29th, 2017 at 20:23 | #37

      Jeżeli tak sobie nazwałeś/nie nazwałeś połączenia to jest to normalne. "Network Connection" to po prostu nazwa połączenia sieciowego/karty sieciowej w Centrum sieci i udostępniania.

      • Miete
        Maj 29th, 2017 at 20:50 | #38

        Dzięki za odpowiedź. Wcześniej było "Play" . Może AVG to zmienił. AVG się zaktualizował do nowej wersji i … tylko nazwa została taka sama i logo. Reszta jest zupełnie inna. Pewnie skutek połączenia z avastem chwastem :/

  7. gonzo
    Kwiecień 28th, 2017 at 20:26 | #39

    Witam i mam pytanie – czy ktoś próbował łączyć się w LTE na tych SIM-ach? Zgłosiłem to pytanie w Play24 i dowiedziałem się, że obecnie wszystkie taryfy, również PInK9, działają w LTE. Szarpnąłem się na E3372 i rzeczywiście pochodził na LTE ale tylko jeden dzień. Dziś przestał, myślałem że to jakiś kłopot z nadajnikiem, ale widzę że w Play Internet / Network type nie mogę włączyć ani LTE Only ani AUTO, na którym wczoraj hulał. Nie wiem czy to modem nawalił czy też może operator zdalnie zablokował. Mieliście tak?

    • Kwiecień 29th, 2017 at 07:23 | #40

      Tak, wszystkie współczesne karty Play działają bez problemu w LTE.
      Jeżeli masz zasięg, to zadziała. Jak nie masz (choćby awaria BTSa) to nie zadziała.
      Nie możesz zmieniać konfiguracji rodzaju sieci, jak masz nawiązane połączenie – w większości modemów. Rozłącz się i dopiero próbuj.

      • gonzo
        Kwiecień 29th, 2017 at 13:08 | #41

        OK, to jasne, nie można zmieniać ustawień przy aktywnym połączeniu. O awarii BTS-a też już myślałem. Jednak niepokojące jest to, że w ręcznym wyborze operatora wykrywa prawidłowo ich czterech, ale żaden z nich nie ma LTE, tylko 2G i 3G. Jednoczesna awaria 4 BTS-ów jest mało prawdopodobna. Czy mogło modemowi zaszkodzić TNI, którym próbowałem zlokalizować BTS-a?

        • Kwiecień 29th, 2017 at 20:38 | #42

          Mogłeś w TNI np. wymusić pracę na konkretnym paśmie LTE, którego w twojej okolicy nie ma, albo ograniczyć działanie tylko do wybranych pasm 2G i 3G.

          • gonzo
            Kwiecień 30th, 2017 at 20:30 | #43

            Racja – ustawiałem dla 2G i 3G bo nie zauważyłem opcji 'modem Huawei LTE', LTE już wrócił, dzięki. Ciekawe że w TNI komenda AT 'przywróć ustawienia fabryczne' jest akceptowana, ale najwyraźniej niewykonywana – powinna zresetować wszystkie wcześniej wprowadzone zmiany.

          • Maj 1st, 2017 at 18:32 | #44

            Jest wykonywana, ale nie każdy modem ją obsługuje, a w zasadzie rzadko który :)

  8. Wojtek
    Kwiecień 28th, 2017 at 14:35 | #45

    Hej, na kartach aktywowanych sprzed zmiany regulaminu w październiku, 2016 gdzie 100GB było ważne przez rok, teraz kasują pozostały pakiet danych. Np. mój do niedawna był ważny do 09.10.2017, czyli tak jak połączenia wychodzące, a teraz pojawiła się data 5.05.2017… Napisałem reklamację i otrzymałem taką odpowiedź:
    Szanowny Panie,

    dziękuję za przesłanie zgłoszenia dotyczącego Bonusu za rejestrację.

    Zweryfikowałam Pana sytuację w systemie.

    Dnia 9 października 2016 roku otrzymał Pan bonus za rejestrację numeru internetowego.

    Chciałabym poinformować, że w ramach Oferty Promocyjnej, Użytkownik otrzymuje następujące bonusy:
    100 GB ważne przez 30 dni,
    Rok ważności konta.

    Fakt, że promocyjne GB nie dezaktywowały się po 30 dniach jest błędem systemowym.

    Niestety nie mam możliwości wydłużenia daty ważności promocyjnych GB.

    Czyli ogólnie słabo…

    • marcin
      Kwiecień 28th, 2017 at 19:18 | #46

      Nie dobrze to brzmi…

      Ja mam, między innymi takie karty (gdzie 1000 GB jest nie ruszone – przed chwilą sprawdziłem bo to "martwe dusze" leżące w szufladzie), na których bonus przedłuża się zawsze po godzinie 0:00, 30-tego oraz 1-ego dnia każdego miesiąca. Czyli niedługo napisze czy się przedłużyło.

    • Specjalista;)
      Kwiecień 28th, 2017 at 23:45 | #47

      Kolego @Wojtek, nie panikuj i nie siej dezinformacji (wspólnie z konsultantem z Play :) ).

      1. 100GB NIE miałeś ważne rok (i nikt nie miał). Konto główne było ważne rok, a nie 100GB. 100GB było ważne zawsze miesiąc do przodu po przyznaniu pakietu 250MB (który był/jest przyznawany przez 12 miesięcy i przez 12 miesięcy przedłuża te 100GB).

      2. Data, którą wcześniej widziałeś (9.10.2017) to była tylko i wyłącznie data ważności konta głównego (czyli np. złotówek i rozmów wychodzących).

      3. Data ważności GB NIE była widoczna w Play24 (aż do 19 kwietnia 2017 roku) dlatego błędnie założyłeś (jak kiedyś tutaj @JakubD i wielu innych), że jest to również data ważności GB. Datę ważności GB zawsze mogłeś sprawdzić kodem *101# i *107# i zawsze była ona na miesiąc do przodu (chyba, że doładowałeś konto takim nominałem, który dawał np. 60dni ważności).

      4. Od 20 kwietnia nic się nie zmieniło w kwestii przepadania GB: pakiet 250MB ciągle przedłuża konto GB w PInK. Zmienił się za to tylko sposób prezentacji w Play24 – doszła wreszcie data ważności GB i już nie trzeba wklepywać kodu aby ją sprawdzić.

      5. Jedynym "błędem systemowym" (czytaj "celowym działaniem Play"), który Play naprawił 20 kwietnia 2017 roku był brak informacji (przez ostatnie 2 lata!) o dacie ważności GB (trzeba było sprawdzać kodem albo dzwonić na infolinię).

      6. Konsultanci mają kiepska wiedzę (ten który Ci odpisał się do nich zalicza) i stosują spychologię stosowaną.

      To tyle z mojej strony.

      • romek
        Maj 1st, 2017 at 11:24 | #48

        Odnoszą wrażenie, że plaju zatrudnił się jakiś kret konkurencji, albo "artysta" który wcześniej tworzył ofertę w plusie. Play nie jest juz tak fajny jak kiedys. Pojawiają się nowe oferty w plaju, które tylko pozornie są lepsze, a po wczytaniu się w szczególy wychodzi kwaskowość..

        • Maj 1st, 2017 at 18:33 | #49

          Ale to normalne: Play jedzie na swojej legendzie bycia tańszym i lepszym,podobnie jak Biedronka – ani jeden ani druga nie są tańsze.
          Chodzi o to, że Play nie jest dotowany przez innych operatorów jak było wcześniej i nie ma siły, musi jakoś to sobie odbijać. Ale legenda jest umiejętnie pielęgnowana.

      • xcv
        Maj 1st, 2017 at 11:25 | #50

        ad4. zmieniło się, bo cykliczne 250mb nie przedłużyło 100gb

        • marcin
          Maj 1st, 2017 at 14:24 | #51

          Spokojnie, spokojnie. U mnie – na obu ww. kartach – zgodnie z planem wszystko się przedłużyło – mam no we daty ważności 29.05 i 31.05. A więc wszystko gra. pozdrawiam

  9. lehun
    Marzec 8th, 2017 at 14:23 | #52

    Włączyłem pakiet "24h bez limitu" za 4 zł. Chyba zaciął się i leci już 2 dobę. Ktoś z Was tak miał? :D

    • lkjhgf
      Marzec 8th, 2017 at 16:46 | #53

      Jak będzie lecial trzecią i czwartą to daj znać.

      • lehun
        Marzec 9th, 2017 at 12:18 | #54

        Mój dobowy pakiet już sie zamknął – trwał dwie doby. Chciałem serdecznie podziękować playowi za miłą niespodziankę :D

  10. marcin
    Luty 3rd, 2017 at 12:27 | #57

    Chciałem tu podsumować i podziękować wszystkim za udział w poprawianiu promocji Play, ale moje wpisy na ten temat zawisły gdzieś w niebycie ("Ten komentarz musi być zatwierdzony przez administratora strony zanim zostanie opublikowany"). Jakubie zatwierdź jeden a "nadwyżkę" skasuj. Pozdrawiam

    • Luty 3rd, 2017 at 15:36 | #58

      Tak, za dużo napisałeś długich wiadomości i przytrzymało na filtrze.

      • marcin
        Luty 3rd, 2017 at 16:20 | #59

        Wybacz – chciałem dobrze :)
        Jeszcze raz dzięki za wkręcenie mnie, i wielu innych w ta bardzo udaną promocję.
        Oby takich więcej.

      • Wojtax
        Luty 3rd, 2017 at 18:23 | #60

        Jakub czego blokujesz, czy filtr pojedyncze merytoryczne komentarze i zapytania ?

        • Luty 3rd, 2017 at 18:56 | #61

          Filtr antyspamowy blokuje zachowania, które wskazują na spamowanie. Kolega wrzucił najpierw kilka postów zwykłych, potem nagle jeden z kilkoma linkami, a potem znowu zwykłe – tak dokładnie zachowują się spamerzy. Ja zaglądam do interfejsu i wyciągam takie wpisy i już. Ale albo to, albo góra spamu na blogu. Co wolisz? Takich blokad jest niedużo – 1-2 posty tygodniowo. Ale jeżeli ktoś wpadnie, to blokowane są wszystkie wpisy tej osoby do czasu ręczne ich wyciągnięcia. Ponowne postowanie nie ma sensu.

Strony komentarza
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>