Home > Analiza > Aero2 zostaje na dłużej – szczegóły umowy operatora z UKE i regulamin

Aero2 zostaje na dłużej – szczegóły umowy operatora z UKE i regulamin

Kilka dni temu pojawiło się wreszcie potwierdzenie, że Bezpłatny Dostęp do Internetu w Aero2 pozostaje na dotychczasowych zasadach i nie zostanie wyłączony tak, jak to oryginalnie ustalono 21 grudnia 2016. Data ta była zapisana w regulaminie i była wynikiem negocjacji między Aero2 i UKE z roku 2011, której wynikiem było poprzednie wydłużenie terminu z oryginalnej daty końca 2014 roku.

Jest to więc kolejne wydłużenie działania tej unikalnej w skali światowej usługi działającej już prawie na terenie całego kraju w technologii 3G, ale też 2G (choć przydatność jest tutaj bardzo dyskusyjna ze względu na niskie prędkości), w której cały koszt uzyskania dostępu do Internetu zamyka się w kwocie 27 PLN oraz ew. zakupu modemu komórkowego.

Z wielkim zdziwieniem jednak zauważyłem w wielu innych mediach, że pisze się o 3 dodatkowych latach. W zasadzie usługa ta jest wydłużona praktycznie bezterminowo. Jej wyłączenie może nastąpić teraz dopiero po 3 latach od uzyskania 50% pokrycia ludnościowego siecią LTE 2600 TDD, ale nie ma wymogu, kiedy to się musi wydarzyć – a możliwe, że to nie nastąpi nigdy. Drugim przypadkiem byłaby rezygnacja Aero2 lub utrata koncesji z innego powodu.

Dlatego właśnie zajrzałem do decyzji UKE oraz nowego regulaminu Aero2, żeby zapoznać się ze szczegółami. Oficjalnie negocjacje trwały od 22 sierpnia, ale w praktyce zakulisowe dyskusje zaczęły się pewnie znacznie wcześniej, ale strony czekały prawdopodobnie na zmianę prezesa UKE.

Najważniejsze elementy decyzji UKE

Ważne dla nas są dwa elementy. Po pierwsze usunięto wszystkie wymogi związane z tempem budowy sieci. Operator może ją budować, ale w zasadzie nie musi – może trzymać je sobie niewykorzystane i nikt inny nie będzie mógł skorzystać z tego pasma. Musi tylko oferować usługi w tej technologii komercyjnie – ale do tego wystarczy jedna stacja bazowa. Przypomnę, że na liście pozwoleń jest 119 BTSów, ale nie mam żadnego wiarygodnego potwierdzenia działania choć jednej stacji bazowej w tej technologii.

W zamian za to aktywny pozostał wymóg świadczenia bezpłatnego dostępu do Internetu. Dostęp ten ma być świadczony mniej więcej na dotychczasowych warunkach przez co najmniej 3 lata od momentu, w którym sieć LTE 2600 TDD obejmie swoim zasięgiem 50% ludności Polski. Możliwe, że nie nastąpi to nigdy ze względu na brak wymogów budowy sieci. Z tym, że jedyny określony termin w decyzji do data końcowa aktualnej rezerwacji i jest to 31 grudnia 2024, jednak operator może wnieść odpowiednią opłatę i po prostu przedłużyć rezerwację bez dodatkowych skomplikowanych zabiegów. ERGO: Aero2 potencjalnie zostaje z nami na bardzo długo.

Jakie warunki się zmieniły? Aero2 zobowiązało się dodatkowo do tego, co już robi, a więc udostępnia BDI nie tylko na UMTS 900, ale także na innych pasmach, które są dla niego dostępne (w decyzji wymieniono „pasma poniżej 1 GHz” oraz 1800 MHz i 2100 MHz). Pozostałe zmiany mają charakter techniczno-prawny i nie wpływają na samą usługę.

Choć zwraca uwagę jeden drobiazg: zniknął całkiem zapis dotyczący prędkości uplink – wcześniej była mowa o prędkości 256 kbit/s przed podwyższeniem prędkości z 256 do 512 kbit/s downlink, jednak nic na ten temat nie było przy opisie prędkości podwyższonej. To brzmi trochę jak zabawa w aptekarza, ale już wcześniej zwróciłem uwagę, że niektóre stacje bazowe nie dają sobie rady z tak niskimi limitami i (jeżeli to możliwe) zdarzają się prędkości 400 kbit/s w stronę sieci.

Cytowany w notce prasowej zapis o uruchomieniu komercyjnym sieci w ciągu 18 miesięcy jest bez znaczenia, bo dotyczy przeszłości (w praktyce chodzi o datę… uruchomienia BDI, czyli maj 2010 – tak, jdtech zajmuje się tym tematem już ponad 6 lat).

Zmiany w regulaminie

Za zmianami w decyzji rezerwacyjnej poszły zmiany w regulaminie usługi. Istotne dla nas modyfikacje są dwie:

1. Zniknął punkt 2.7 opisujący datę spełnienia wymogu zasięgowego dla technologii UMTS. Z niego wynikała data 21.12.2016, która w tej chwili wypadła z regulaminu całkiem.

2. Pojawiła się możliwość dostarczania karty SIM przez pośredników (kurierów) prawdopodobnie w celu spełnienia wymogów ustawy antyterrorystycznej dla kart zamawianych pod kątem usług komercyjnych.

Co ciekawe zupełnie porzucony pozostał punkt 2.24 definiujący urządzenie telekomunikacyjne jako modem z obsługa UMTS 900 MHz kategorii 10. A przecież doszły pasma 1800 (LTE i 2g) oraz 2100 (3G). Jak widzimy wymóg korzystania z modemu kategorii 10 pozostał i nadal nie będzie egzekwowany poza przypadkami składania reklamacji na usługę, gdy przyznamy się do korzystania z modemu wolniejszego (np. Huawei E173).

Nowy regulamin wchodzi w życie 22 grudnia 2016 i dalej będzie nad nami czuwał.

Niespełnione nadzieje

W komentarzach pojawiały się różne sugestie, co mogłoby ulec zmianie i dlaczego. Oto kilka pozycji i moje wyjaśnienia.

  • Mogliby przyspieszyć, choćby do 1 Mbit/s
    Niestety nie ma takiej możliwości – poza tym, że operatorowi na tym wcale nie zależy, to UKE nie mogłoby ot tak zmienić tak ważnego zapisu, bo spotkałoby się to z protestem (prawie na pewno skutecznym) pozostałych dostawców usług internetowych. Wielu operatorów i tak miało dość kłopotów z tym, że oferowali za grube pieniądze prędkości porównywalne z Aero2.
  • Czemu nie zdjęli kodów CAPTCHA lub ich nie ograniczyli
    To była cała skomplikowana akcja kilka lat temu i operator nie ma żadnego powodu, żeby zwiększać zainteresowanie usługą ponad osoby, które są faktycznie nią zainteresowane i jest im ona potrzebna, jednak nie chcą bądź nie mogą na nią wydawać pieniędzy.
    Przypominam także, że osoby niepełnosprawne mające problemy ze wzrokiem mogą wnioskować o wyłączenie kodów CAPTCHA. Sprawdzona i działa.
  • Przydałaby się zmiana w działaniu kodów – np. wymuszenie kodu tu i teraz.
    Uważam, że można wnioskować do operatora o taką zmianę, choć nie wiem, czy będzie chętny do współpracy. Kiedy to byłoby przydatne? np. jeżeli planujemy sesję z bankiem i nie chcemy, żeby kod pojawił się nam niespodziewanie w środku sesji. Jest kilka innych pomysłów na poprawienie jakości życia bez naruszania status quo, może się uda je zebrać i przekazać jakoś do Aero2.
  • Całe to Aero2 jest bez sensu, komu potrzebne 512 kbit/s
    Tutaj odpowiedź moja jest prosta: na pewno nie jest do usługa dla osoby, która formułuje takie wnioski. Zapewniam, że jest spora gruba osób, która z tego korzysta (choć na pewno nie są to setki tysięcy). Poza tym powiedzmy sobie szczerze – trudno znaleźć porównywalną usługę nie tylko w Polsce, ale i na świecie.

Zmiany na horyzoncie

Ciekawie rysuje się przyszłość sieci UMTS 900 MHz. Niektórzy słyszeli o tym, że Sferia, będąca związana blisko z Aero2, jest właścicielem 5 MHz w paśmie 800 MHz, w którym działa sieć LTE realizowana na potrzeby Plusa i Cyfrowego Polsatu. Jednak ceny z ostatniej aukcji są tak wielkie, że nie ma pewności, czy operator wyłoży około 1,7 mld PLN na to, żeby tę rezerwację na to pasmo przedłużyć w 2018 roku.

Ponieważ LTE zasięgowe (wolniejsze, ale o do dużym zasięgu) każdy operator chce mieć, to grupa Solorza-Żaka myśli o tym, żeby przeznaczyć część posiadanego pasma 900 MHz właśnie na budowę sieci LTE. I tutaj nie wiemy, czy przypadkiem ofiarą tych zamierzeń nie padnie właśnie 5 MHz pasma związane z Aero2, które zostanie przełączone z 3G na LTE. Co prawda Plus posiada jeszcze dwa inne kawałki pasma 900 MHz działające w podstawowej technologii 2G, jednak ograniczanie pasma 2G jest dużo trudniejszą decyzją, niż w przypadku młodszej technologii 3G ze względu na wielość urządzeń m.in. M2M działających właśnie tylko w 2G.

Tak czy inaczej nie trzeba teraz oddawać kart SIM Aero2, żeby odzyskać kaucję – możemy to zrobić jeszcze przez wiele lat. Pojawiła się także promocja łącząca a2mobile i Aero2, którą testuję i postaram się dokładnie opisać.

Źródła: Decyzja UKE, Regulamin Aero2 od 2016.12.22

Data pierwszej publikacji 2016.11.29
Kategorie:Analiza
  1. Adam
    Grudzień 5th, 2016 at 02:33 | #1

    6. Pozostawienia captcha w jakiejś okrojonej formie ale pozostawienie, właśnie po to aby wyeliminować AUTOMATYCZNE wznowienia połączenia podczas pobierania, czyli że użytkownik idzie spać albo wyjeżdża na urlop i nastawia pobieranie "całej" Mody na sukces (bardzo długi urlop przy prędkości Aero2 i przy liczbie odcinków) ;) ).
    Jednak jeżeli jakiś zapalony emeryt, rencista (czy duża rodzina gdzie korzysta się dużo, zamiennie) i temu podobne, ma czas i siedzi po 14 godzin na dobę w internecie, to niech siedzi i korzysta (wprowadzając kapcie ręcznie), i niech ma dostęp BEZ limitu, a nie że go 19 tego, czy 27 go dnia miesiąca nagle rozłączy bo przekroczył jakiś narzucony limit (absurdalne!). A potem, 28 go dnia miesiąca, kiedy już będzie pozbawiony dostępu do sieci do momentu nim rozpocznie się kolejny miesiąc – to nagle będzie potrzebował tego dostępu dla jakiejś ważnej sprawy i nie będzie mógł tej sprawy załatwić, będzie musiał czekać kilka dni. To jest właśnie cofanie się w rozwoju, to jest anachronizm – jakiekolwiek limity!!!
    CO WAŻNE – jeżeli miałyby zostać otwarte drzwi dla podobnych rozwiązań – to zapewniam Was, że po jakimś czasie by te limity Aero2 zmniejszyło (pod byle pretekstem), i potem by znów zmniejszyli. I tak by się skończyły takie głupie propozycje, że z Aero2 by się człowiek bał korzystać "bo go zaraz odłączy". A to nie o to chodzi… Jeszcze się nie nauczyliście, że Aero2 jak by mogło to wzięłoby od Państwa ZA DARMO to co dostało (częstotliwość), ale BDI to już by nie świadczyli najchętniej w ogóle.
    Kapcie tak – limity NIE! Limity to krok w tył, a nie w przód. A z Aero2 gdzie cofać się już NIE MA!! Chyba, że chcecie mieć limit 5 GB miesięcznie z prędkością 30 kbps i łaciatym kapciem co 10 minut – wtedy faktycznie jest pole do podobnych negocjacji, BO WŁAŚNIE TYM BY SIĘ ONE ZAKOŃCZYŁY!!! Życzę wtedy powodzenia z takim netem…
    7. Wprowadzenie (indywidualnego) trybu korzystania z Aero2. Chcesz korzystać z większej prędkości (jak w pakietach płatnych) i nie wpisywać kapcia ale nie chcesz płacić – zgadzasz się oglądać reklamy nadawane przez Aero2 (nie wnikam w szczegóły techniczne i inne, ale musiałaby być jakaś forma potwierdzenia, że "obejrzane"). Nie zgadzasz się – wszystko zostaje po staremu.

    • Adam
      Grudzień 5th, 2016 at 02:42 | #2

      To jest komentarz nr 2.

    • Mati
      Grudzień 7th, 2016 at 00:26 | #3

      Błąd na błędzie, tu masz wyjaśnione, co robisz źle – https://yourlogicalfallacyis.com/slippery-slope

      • Adam
        Grudzień 7th, 2016 at 04:04 | #4

        Na jakiejś stronie internetowej jest opisane co (według Ciebie) robię źle?
        Czyli co źle napisałem w mojej wypowiedzi?
        Baaardzo ciekawe!

        To może poszukaj wpierw tam porad odnośnie tego co sam robisz źle i odnośnie własnej, jakże merytorycznej i bogatej wypowiedzi…

        Masz zamiar napisać coś sensownego? Napisz to więc SAMODZIELNIE!!!
        Chyba, że nie potrafisz.
        Jak nie potrafisz, to w ogóle nie pisz, bo narazie trollujesz i nic więcej.

        A skąd w ogóle przypuszczenie u Ciebie, że posługuję się (jakimś) językiem obcym, poza mową ojczystą? A polskiej wersji tej strony nie ma (coming soon).
        Równie dobrze ja mogę z góry założyć, że mówisz po chińsku lub w esperanto i pokierować Ciebie do takich stron, abyś sobie poczytał mądrości w tych językach. Fajnie?

        Ponieważ jesteśmy na polskojęzycznej stronie, to w sytuacji podobnej do tej, możesz być zawsze pewnym tylko tego, że Twój rozmówca zna język polski, inne założenia, to tylko Twoje założenia, które mogą być chybione, a to oznacza, że to u Ciebie są problemy z logiką i popełniasz błąd na błędzie w jednym tylko zdaniu, bo tak "długa" jest Twoja wypowiedź!

        Dodatkowo odsyłanie nieznajomej osoby do obcojęzycznych stron, nie wiedząc (i nie pytając wpierw o to) czy ta osoba zna ten określony język obcy – jest dowodem Twoich kompleksów i pewnej małostkowości (popisujesz się znajomością języka? żałosne!).

        Nie ważne ile języków obcych zna człowiek, liczy się to co ma do powiedzenia. Ludzi znających dodatkowo angielski, niemiecki, francuski, chiński, czy co tam chcesz – nie brakuje. Ludzi znających po kilka języków nie brakuje. Ważne jest to co mają do powiedzenia, a nie liczba sposobów w jakich mogą to przekazać (języków). Tłumacz się zawsze znajdzie. Człowiek mądry – rzadko.

        Dodatkowo krytykować kogoś bez uzasadnienia, tylko napisać zdawkowo "mylisz się" i wkleić link do jakiejś strony, jest zwyczajnie infantylne i dowodzi podstawowego braku obycia w relacjach i komunikacji. Tego uczą teraz w gimnazjach?

        Chcesz więc coś mi przekazać – proszę bardzo. Byle samodzielnie, własnymi słowami, wyczerpująco, bez odsyłania nie wiadomo gdzie, i po polsku.

        A jak trollujesz to żegnam od razu, bo nie wdaję się w dyskusje do niczego nie prowadzące!
        Brak logiki, błąd na błędzie Mati!

      • Grudzień 7th, 2016 at 09:00 | #5

        A masz może polski odpowiednik tej fajnej strony?

  2. Adam
    Grudzień 5th, 2016 at 02:32 | #6

    Z tego co wiadomo zwiększenie prędkości nie wchodzi w grę, nie piszę więc o tym.
    Ewentualne zmiany według mnie, o których także inni wspominali:
    1. Zmiana formy wpisywania captcha na obrazkową, lub skrócenie samego kodu o kilka liter (np. cztery litery, a najlepiej cyfry).
    2. Raz na dobę możliwość skorzystania z sesji na żądanie, czyli: zacznij godzinną sesję w tej chwili nawet jeżeli poprzednia się nie zakończyła. Daje to pewność co do długości sesji szczególnie kiedy jest potrzeba połączenia z bankiem lub ściągnięcia pliku określonej wielkości, tak aby "zdążyć" (nie wszystkie pliki są w stanie ściągnąć menadżery pobrań po rozłączeniu i wznowieniu sesji od punktu przerwania połączenia, często zaczynają ściągać od zera).
    3. Ewentualne wydłużenie czasu trwania każdej sesji do półtorej godziny.
    4. Ewentualnie raz na dobę sesja dwu godzinna na zasadzie "tu i teraz".
    5. Propozycje innych wpisywane w komentarzach aby narzucić limty danych (np. 50 GB miesięcznie albo inne kombinacje z limitami) NIE wchodzą w grę! Teraz można ściągnąć przez godzinę 200 MB, czyli w 31 dniowym miesiącu 149 GB. I to jest pozycja odnośnie której nie ma kroku w tył! Ktoś kto wysuwa więc takie propozycje zachowuje się jak człowiek, który idzie do szefa i mówi, że odtąd wystarczy mu już tylko 1/3 wynagrodzenia, bo przecież więcej i tak nie wydaje, więc nie potrzebuje (a potem przychodzi tak zwana "czarna godzina" lub nagły wydatek i jest problem)…
    Nie trzeba ściągać torrentów aby przekroczyć podobne limity, wystarczy youtube, a z niego korzysta większość. Internet to nie tylko zwykłe strony ale też multimedia, filmy, radio, itd – trzeba to sobie powiedzieć raz a dobrze!

    • Adam
      Grudzień 5th, 2016 at 02:43 | #7

      To jest pierwszy komentarz.

    • Adam
      Grudzień 6th, 2016 at 23:17 | #8

      6. Pozostawienia captcha w jakiejś okrojonej formie ale pozostawienie, właśnie po to aby wyeliminować AUTOMATYCZNE wznowienia połączenia podczas pobierania, czyli że użytkownik idzie spać albo wyjeżdża na urlop i nastawia pobieranie "całej" Mody na sukces (bardzo długi urlop przy prędkości Aero2 i przy liczbie odcinków) ;) ).
      Jednak jeżeli jakiś zapalony emeryt, rencista (czy duża rodzina gdzie korzysta się dużo, zamiennie) i temu podobne, ma czas i siedzi po 14 godzin na dobę w internecie, to niech siedzi i korzysta (wprowadzając kapcie ręcznie), i niech ma dostęp BEZ limitu, a nie że go 19 tego, czy 27 go dnia miesiąca nagle rozłączy bo przekroczył jakiś narzucony limit (absurdalne!). A potem, 28 go dnia miesiąca, kiedy już będzie pozbawiony dostępu do sieci do momentu nim rozpocznie się kolejny miesiąc – to nagle będzie potrzebował tego dostępu dla jakiejś ważnej sprawy i nie będzie mógł tej sprawy załatwić, będzie musiał czekać kilka dni. To jest właśnie cofanie się w rozwoju, to jest anachronizm – jakiekolwiek limity!!!
      CO WAŻNE – jeżeli miałyby zostać otwarte drzwi dla podobnych rozwiązań – to zapewniam Was, że po jakimś czasie by te limity Aero2 zmniejszyło (pod byle pretekstem), i potem by znów zmniejszyli. I tak by się skończyły takie głupie propozycje, że z Aero2 by się człowiek bał korzystać "bo go zaraz odłączy". A to nie o to chodzi… Jeszcze się nie nauczyliście, że Aero2 jak by mogło to wzięłoby od Państwa ZA DARMO to co dostało (częstotliwość), ale BDI to już by nie świadczyli najchętniej w ogóle.
      Kapcie tak – limity NIE! Limity to krok w tył, a nie w przód. A z Aero2 gdzie cofać się już NIE MA!! Chyba, że chcecie mieć limit 5 GB miesięcznie z prędkością 30 kbps i łaciatym kapciem co 10 minut – wtedy faktycznie jest pole do podobnych negocjacji, BO WŁAŚNIE TYM BY SIĘ ONE ZAKOŃCZYŁY!!! Życzę wtedy powodzenia z takim netem…
      7. Wprowadzenie (indywidualnego) trybu korzystania z Aero2. Chcesz korzystać z większej prędkości (jak w pakietach płatnych) i nie wpisywać kapcia ale nie chcesz płacić – zgadzasz się oglądać reklamy nadawane przez Aero2 (nie wnikam w szczegóły techniczne i inne, ale musiałaby być jakaś forma potwierdzenia, że "obejrzane"). Nie zgadzasz się – wszystko zostaje po staremu

      • Adam
        Grudzień 6th, 2016 at 23:18 | #9

        Podsumowując. Dla mnie jest generalnie ok, tylko kapeć mógłby być co półtorej lub dwie godziny (czy choćby na żądanie raz lub dwa razy na dobę).
        Dla mnie tłumaczenia Aero2, że muszą dyscyplinować użytkowników wprowadzając rozwiązania utrudniające dostęp (bo ściągają za dużo danych, czyli za dużo korzystają) to tylko mydlenie oczu. Jak mają małą przepustowość – niech ją zwiększą! Co by zrobili gdyby 3 milionów Polaków korzystało z Aero2, zamiast tysięcy jak teraz?? Przecież musieliby także i takiej liczbie zapewnić dostęp. Co by wtedy wprowadzili? Zobowiązali się do świadczenia tej usługi – nie więc to czynią! Żadnych limitów, niech rozbudują sieć tak jak należy, a wtedy i kapeć będzie zbędny (tak jak było kilka lat temu), bo to chodzi tylko o zniechęcenie ludzi, aby wykupywali internet komercyjnie, mała przepustowość to tylko pretekst, a nie faktyczny problem.
        Aero2 ma być internetem z którego się da (w ramach tych prędkości i ustalonych ostatecznie sesji oraz sposobów uwierzytelniania) korzystać 24 godziny na dobę 31 dni w miesiącu jeżeli tylko ktoś zdoła tak korzystać, bo taka jest idea Internetu w ogóle – że działa non stop…
        Ani kroku w tył! :)

        • Adam
          Grudzień 6th, 2016 at 23:20 | #10

          Ok, poprawiłem swoje komentarzem aby były w jednym miejscu. Przepraszam za mały chaos :) .

        • Grudzień 7th, 2016 at 08:55 | #11

          Tu oczywiście chodzi o zniechęcenie użytkowników, których stać na wygodniejsze usługi i tyle.

        • Adam
          Grudzień 8th, 2016 at 17:39 | #12

          Chciałbym jeszcze coś dodać i napisać (o czym wspomniałem już w innym komentarzu pod tym artykułem) o wieku użytkowników Aero2, tak aby wszystko było w jednym miejscu.
          Otóż – zgodnie z ostatnimi wypowiedziami przedstawicieli Aero2 – średnia wieku osób korzystających z Aero2 to OKOŁO lat 40. Wiadomo, że średnie to średnie i nie oddają do końca rzeczywistości i korzysta Z PEWNOŚCIĄ masa ludzi starszych, jednak możemy dzięki temu mieć wyobrażenie o głównej grupie korzystających i ich wieku. A ten wiek to około lat czterdziestu. Pytanie więc jest takie – jaki powinien być internet społeczny dla ludzi mających 40 lat?

          Oczywiście teraz niektórzy mogą odczuć pewien dysonans poznawczy (lub w dziwny sposób poczuć się niekomfortowo), czyli zacząć zastanawiać się – jak to możliwe, że z takiego internetu, tak ograniczonego (prędkość, rozłączanie, captcha) korzystają czterdziestolatkowie? Takie odczucia się zdarzają jak styka się człowiek z mało przyjemną informacją. Dlaczego osoba w sile wieku nie korzysta z internetu szybkiego, bez rozłączania, bez kodów? Czyli internetu komercyjnego? Dlaczego woli się męczyć? Masochiści?
          Nie ma tu żadnej zagadki, sprzeczności – a co za tym idzie dysonansu poznawczego!
          Po prostu w Polsce MASA ludzi zarabia b. mało i w związku z tym – oszczędza na czym może, także na internecie.

          Szybkie info za rok 2014: z 24,6 milionów pracujących, 12,84 miliona pracujący w Polsce (ponad połowa) zarobiła DO 1667 zł (DO oznacza także MNIEJ, czyli od kilkuset zł jeżeli pracują na część umowy śmieciowej [zlecenie] zwanej kiedyś częścią etatu, lub generalnie tysiąc "coś" zł).
          A najwięcej zarabiających jest ilu? 581 tysięcy, czyli 2,5% pracujących zarabia 7 tysięcy zł i więcej. Reszta jest pomiędzy, domyślnie – raczej bliżej tej większości zarabiającej DO 1667 zł (czyli pewnie między dwa, a trzy tyś.), aniżeli tych zarabiających 7 tysięcy. Ciekawi niech sami szukają REALNYCH i dokładnych danych, przedziałów zarobków, nam tyle raczej wystarczy…

          • Adam
            Grudzień 8th, 2016 at 17:40 | #13

            Tak więc – nie ma co się dziwić, że w Polsce z internetu społecznego korzystają czterdziestolatkowie. Może niektórzy spodziewali się, że tylko biedni emeryci skorzystają, a tymczasem korzystają także BIEDNI PRACUJĄCY, czyli mało zarabiający ludzie w sile wieku.
            I nie ma tutaj się czego wstydzić, trzeba mówić o tym otwarcie, a nie pomijać milczeniem, lub wmawiać sobie, że korzystają tylko "biedni staruszkowie" bo resztę stać na internet komercyjny. NIE stać b. wielu, i to nie ich wina, to jest "normalne" w krajach kolonialnych gospodarczo, a takim jest dziś Polska…
            Wiem, wiem pewien klasyk rzekł, zacytuję: "zawsze można zmienić pracę i wziąć kredyt jeśli kogoś nie stać"… Noo ale zostawmy już ludzi bujających w obłokach i oderwanych od rzeczywistości, w ich oparach absurdu…

            Dyskutujmy więc o internecie społecznym dla czterdziestolatków (głównie), pamiętając też o starszych oczywiście (patrz punkt 7 poniżej). Ale nie dyskutujmy o internecie dla "staruszków" tylko – bo to jest OSZUKIWANIE siebie (służy manipulacji całego tematu), i przeczy podanej informacji i wieku użytkowników.

            Jaki więc internet społeczny być powinien, tak w skrócie, według mnie?
            1.ŻADNYCH limitów!
            2.Okrojone, zmienione kody captcha (obrazkowe, lub mniej liter, może cyfry).
            3.Może dłuższe sesje – po półtorej godziny.
            4.Początek sesji na żądanie nawet jeżeli poprzednia się nie zakończyła (choćby raz na dobę lub dwa razy).
            5.Może jedna sesja dwugodzinna na dobę.
            6.Może oglądanie reklam, w zamian za zniesienie kodów i szybsze połączenie, bez dodatkowego płacenia (wybór indywidualny).
            7.Jestem za zniesieniem kodów captcha WSZYSTKIM użytkownikom po przykładowo 60 roku życia (sam jestem młodszy więc bym jeszcze długo nie skorzystał), bez względu na stan zdrowia, a nawet za przyznaniem im priorytetu transferu wobec reszty użytkowników młodszych (staruszków jest mniej, większość jest młoda lub w sile wieku, więc to raczej nie zapcha sieci) – ale to do dyskusji oczywiście. Dodatkowo wymóg dla nich, że nie przekażą wtedy swojej karty wnuczkowi, który zacznie "szaleć".
            8. Pozostałe warunki bez zmian. Jeżeli sieć (czasowo) miałby się zapychać, to niech spada czasowo prędkość wszystkim, tak jak jest teraz ustalone (widełki prędkości) – a dla limitów ponowne NIE. Nie wolno otworzyć tej puszki pandory, bo to mógłby być koniec (kiedy ustaliliby małe limity, kolejna fala użytkowników by odeszła, jak po wprowadzeniu captcha, dość już zniechęcania ludzi!!!).
            Niech Aero2 działa jak najdłużej i niech będzie jak najbardziej przyjazne dla wszystkich użytkowników, na tym nam zależy!

          • Grudzień 9th, 2016 at 01:30 | #14

            Dużo fajnych pomysłów, ale mam pytanie do punktu 7: biorąc pod uwagę "zaradność" Polaków: jak weryfikujesz wiek siedzącego przed internetem Aero2 – bo przecież nie poprzez wiek osoby zamawiającej. Problem na szczęście sam zauważyłeś.

          • Adam
            Grudzień 9th, 2016 at 13:14 | #15

            Oczywiście, nie da się zweryfikować.
            Myślę jednak, że gdyby zmiany opisane w punkcie 7 miałyby być wprowadzone, to powinno się to odbyć na podobnej zasadzie jak likwidacja kapcia niedowidzącym.
            Czyli osoba mająca problem ze wzrokiem i chcąca korzystać bez kapcia, musi złożyć w BDI odpowiedni wniosek.

            Podobne wnioski o cofnięcie kapcia powinni złożyć wszyscy po (przykładowo) 60 tym roku życia, jeżeli oczywiście byliby tym zainteresowani. Jeżeli nie złożą wniosku – nie będą mieli nowych warunków (a nie że z automatu wszystko).

            We wniosku byłoby zawarte pisemne zobowiązanie składającego (gotowy wzór pisma), pod którym by się musiał podpisać, że "nie przekaże karty wnuczkowi", czyli że na nowych, lepszych warunkach, będzie korzystał z karty BDI – samodzielnie. To tyle, reszty zweryfikować się nie da.

            Pewnie parę odstępstw by się znalazło, ale chyba większość by się dostosowała do tego wymogu, i odpowiednio zachowywała… To już kwestia odpowiedzialności z ich strony.

      • Grudzień 7th, 2016 at 08:54 | #16

        Pomysł z reklamami – spoko, ale zupełnie poza regulaminem. Masz z resztą podobną usługę – buckshee.

        • Adam
          Grudzień 8th, 2016 at 19:07 | #17

          Chwile poczytałem o buckshee, wygląda to tak:
          1. Wymóg skorzystania – być klientem sieci Orange, Plus, lub T-Moblie.
          2. Niezbędny smartfon z androidem.
          3. Część użytkowników Buckshee informuje o pobieraniu środków z wcześniej zasilonych kart. (…) Jedynym rozsądnym wyjściem jest brak środków na karcie SIM. Czyli musisz mieć telefon, ale z kartą na której nie ma żadnych środków pieniężnych (a więc konieczność posiadania dwóch kart).
          4. Ale co najważniejsze: usługa ma limit przesyłanych danych. Limit jest codziennie przyznawany dynamicznie, w zależności od aktualnej ilości sponsorów i reklamodawców. Czyli, jeżeli dobrze zrozumiałem, ten internet działa jak chce, raz działa, raz nie działa, bo zabrakło sponsorów. Nigdy nie wiesz czy dziś będziesz mieć dostęp do sieci, czy nie.
          5. Gdzieś doczytałem, że jest limit dzienny 120 MB, a tyle to można ściągnąć a AERO2 przez 37 minut. Jeżeli to prawda, to nie ma o czym dyskutować…

          Trudno więc mówić o "podobnej" usłudze. Nie ma porównania wobec ewentualnego oglądania reklam w Aero2, kiedy to, nawet jak zabrakłoby reklamodawców, to pozostaje normalne korzystanie, i powrót do dawnych warunków.
          Dzięki takiemu rozwiązaniu Aero2 – głodne kasy – mogłoby zarobić choć trochę, i użytkownicy by skorzystali. Zależnie od ilości reklamodawców.
          Oczywiście pomijam już kwestię regulaminu i umowy pomiędzy Aero2 a rządem (czy ta umowa zezwalałaby na takie zarabianie)…

          Plus Buckshee to prędkość, ale rozmawiamy o tym, aby właśnie zwiększyć prędkość użytkownikom Aero2 (i brak kodów), w zamian za reklamy więc taki podobny plus miałoby i Aero2.

  3. Robert
    Grudzień 4th, 2016 at 18:05 | #18

    Zamiast kodów lepszy byłby limit np 50GB na miesiąc.

    • Patry
      Grudzień 4th, 2016 at 18:25 | #19

      O! I to jest dobry, normalny pomysł. Dlaczego od razu tak nie zrobili?

  4. Piotr
    Grudzień 3rd, 2016 at 20:56 | #23

    Przepraszam za pytanie, ale jestem niezorientowany zupelnie – czy karte aero nalezy zarejestowac jak inne????

    • Addik
      Grudzień 3rd, 2016 at 21:35 | #24

      Trudno rejestrować coś co już przy wydaniu jest zarejestrowane.

    • Patryk
      Grudzień 3rd, 2016 at 23:58 | #25

      Nie, karta aero2 jest zarejestrowana od momentu zamówienia. Podobnie zresztą jak karty w abonamencie.

    • Grudzień 4th, 2016 at 11:18 | #26

      Nie, to nie jest usługa telko w rozumieniu ustawy Prawo Telekomunikacyjne, a poza tym i tak przecież przekazujesz skan/kopię dowodu przy zamawianiu, choć w zasadzie nie wyczerpuje to definicyjnego "okazania dowodu" wg tzw. "ustawy antyterrorystycznej". W każdym razie teraz takiego wymogu nie ma.

  5. ewiko
    Grudzień 2nd, 2016 at 12:00 | #28

    http://osworld.pl/wykrywanie-obiektow-za-pomoca-o…
    ktos umie nauczyc ten program? mi sie nie udalo a siedzialem chyba z tydzien.

  6. bkjnl
    Grudzień 1st, 2016 at 16:48 | #29

    gdzie jaest art o plejuuuu ??? :-)

  7. eldo
    Grudzień 1st, 2016 at 12:01 | #34

    Brakuje ( płatnego ) pakietu na więcej niż 30 dni, chociaż 120 lub 180 dni a najlepiej 365 dni a tak to niewidze sensu dalszej kontynuacji, bo nie uśmiecha się mi bawić w kody co 30 dni, ewentualnie samo odnawiające się pakiety jak by były to bym to śmiało kupił.

    I teraz pytanie czy jest jakakolwiek szansa na polepszenie płatnej oferty w najbliższym czasie czy lepiej trzymać się konkurencji?.

    • tomek
      Grudzień 1st, 2016 at 13:20 | #35

      Samo odnawiające się pakiety są, w tym sensie, że można mieć zakupionych maksymalnie 5 pakietów i wtedy po zakończeniu jednego pakietu włączy się automatycznie następny. Generalnie pakiety w Aero, a konkretnie pakiet 3 GB za 5 zł na miesiąc jest bardzo opłacalny dla osób, które korzystają niewiele, zużywając po kilka GB miesięcznie. Ale faktycznie gdyby Aero dodało jeszcze jakiś niedrogi pakiet o długiej ważności (właśnie pod kątem osób, które zużywają niewiele, jako alternatywa dla innych dostawców), to byłoby super!

      • eldo
        Grudzień 1st, 2016 at 14:00 | #36

        Czyli 150 dni tak ( spokoju ), czy tak? fajnie ale poco takie konbinacje, a propo małych pakietów to 2zł za pół gb to śmiech.

      • Grudzień 1st, 2016 at 22:21 | #37

        Wcześniej były pakiety dłuższe (90 dni) ale były drogie i pewnie tak zagmatwały ofertę, że się nie przyjęły.

    • Grudzień 1st, 2016 at 22:20 | #38

      Warto pytać i wysyłać swoje pomysły do operatora.

      • eldo
        Grudzień 2nd, 2016 at 12:24 | #39

        Śmiem wątpić gdyż dla właściciela liczy się tylko moneta anie pomysły szarej masy no ale jeśli będzie spadek klienteli to sami ruszą głowami.

  8. Zed
    Listopad 30th, 2016 at 18:02 | #40

    Marzę o powrocie oferty wyłączenia Captcha za 5 zł….

    • Jan
      Listopad 30th, 2016 at 18:35 | #41

      Przecież można wyłączyć kapcia za 5zł.Dostajesz 3GB do wykorzystania na 30dni.Są też inne opcje.

      • Grzegorz
        Listopad 30th, 2016 at 18:49 | #42

        Jak dla mnie to bez sensu. Korzystałem z Aero2 przez ponad rok i nawet przy prędkości 512Mb/s generowałem średnio prawie 20GB transferu miesięcznie. Po tygodniu miałbym kapcia z powrotem.

        • Jan
          Listopad 30th, 2016 at 19:40 | #43

          Oczywiście że tak.Z tym że Aero2 z kapciem jest za darmo!Nie zapominajmy o tym!To internet dla mniej wymagających lub rezerwowy dla niektórych.

        • Grzegorz
          Listopad 30th, 2016 at 22:40 | #44

          Oczywiście miałem na myśli 512 kb/s. Mała literówka.

    • Listopad 30th, 2016 at 21:36 | #45

      Żaden nie był bez limitu danych: http://jdtech.pl/2015/05/aero2-dodaje-do-oferty-n… – cała historia pakietów jest tutaj.

  9. kosior
    Listopad 30th, 2016 at 12:49 | #46

    Jakubie, a co tam nowego w BZ WBK? Czy jest znowu rozdawana jakaś kasa za darmo każdemu kto chce? Bo dawno już niczego nie pisałeś na temat BZWBK

    • Listopad 30th, 2016 at 14:03 | #47

      Była promocja, ale nie miałem czasu jej opisać. Dzisiaj się kończy.

      • Farfocel
        Listopad 30th, 2016 at 14:59 | #48

        Mniej polityki Jakubie polecam. Dla tych co nie wiedzą: http://partiarazem.pl/wybory2015/okreg-32-sosnowi…

        • Farfocel
          Listopad 30th, 2016 at 15:00 | #49

          Jeszcze dodam, że kolega Jakub nawet chwali się tam swoim blogiem, ale coż kariera polityczna jakoś słabo się rozwija.

          • kosior
            Listopad 30th, 2016 at 15:22 | #50

            Haha ale polityk od siedmiu boleści. Faktycznie blogiem się pochwalił skubaniec. Jakubie, mogłeś tam podać adres bloga

        • zosia
          Listopad 30th, 2016 at 17:15 | #51

          To pewnie jakiś inny J…D…

          • Listopad 30th, 2016 at 21:30 | #52

            No proszę, ktoś jednak wpadł na ten szalony pomysł.
            A ktoś da radę zrobić weryfikację tego twierdzenia, albo może przeciwnego?
            Najbardziej doceniam ruszenie głową, oraz ew. googlem. Najmniej doceniam to, co robi kolega "Farfocel". Już raz to przerabiałem tutaj na blogu, drugi raz mi się nie chce za dużo dyskutować, ale chętnie popatrzę, do jakich wniosków dojdziecie.

          • zosia
            Listopad 30th, 2016 at 22:45 | #53

            W sumie ja bym zagłosowała gdyby autor tego bloga wystartował do sejmu. Serio. O dotychczasowych wyjadaczach z sejmu lepeiej nic nie pisać… o wyborcach też :-D

          • Grudzień 1st, 2016 at 00:05 | #54

            Z tym, że pisanie tekstów technicznych i obsługa IT to nie są predyspozycje do zostania politykiem, nie wspominając o tym, że jeszcze trzeba dostać się na listę jakiejś partii. A to wymaga przynajmniej częściowego identyfikowania się z taką partią, a tego to ja nie widzę w zbyt różowych barwach.

          • kosior
            Listopad 30th, 2016 at 22:51 | #55

            Czyli co, jest drugi Jakub Danecki, który też prowadzi bloga? To jest może przypadek? Nie ma takich przypadków vw przyrodzie ☃️

          • Grudzień 1st, 2016 at 00:05 | #56

            A zrobiłeś research?

        • zbyszko
          Listopad 30th, 2016 at 18:26 | #57

          Jakoś coś klepiesz nie na temat …

        • Jan
          Grudzień 1st, 2016 at 10:32 | #58

          Aleś ty głupiiiiii

          • Jan
            Grudzień 1st, 2016 at 10:36 | #59

            To oczywiście o "Farfoclu"

  10. jasc
    Listopad 29th, 2016 at 20:09 | #60

    Bardzo dobra wiadomość! Z BDI "korzystam" od kilku lat zgodnie z pierwotnymi założeniami: zapasowe łącze podczas awarii u dostawcy stałego, światłowodowego internetu (a jest dość niezawodne) + sporadyczne wyjazdy. W praktyce, modem z kartą leży sobie zazwyczaj w szufladzie i czeka na okazje – na tyle rzadkie, że płacenie co miesiąc za komercyjne utrzymanie aktywnej karty nie miało by sensu.

    • efewfwr
      Grudzień 2nd, 2016 at 11:57 | #61

      i nie chcialo ci sie ruszyc *^&*&^&*^ by napisac do wladziuchny by wywalili captcha?

Strony komentarza
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>