Aero2 – kolejna reklama pod kodem CAPTCHA
Aktywni użytkownicy Aero2 pamiętają na pewno pojawienie się pierwszej reklamy usługi Aero2 mini pod kodem CAPTCHA, a następnie pojawienie się kolejnej, animowanej jej wersji. Wygląda na to, że Aero2 przeznaczyło obszar pod kodem na regularnie i aktywnie używaną płachtę reklamową. Tym razem pojawiła się tutaj promocja oferty wRodzinie, która jest od niedawna marką należącą od niedawna bezpośrednio do Aero2.
Reklama tym razem jest nieco bardziej stonowana, jednak nadal animowana. Mimo to już teraz zaczynam się zastanawiać, kiedy pojawią się tutaj reklamy innych produktów: grupy Solorza-Żaka, czy też zupełnie niezwiązanych z telekomunikacją produktów i usług. Bo choć samo miejsce jest dość kontrowersyjne, to nie wątpię, że znaleźliby się reklamodawcy, którym to nie przeszkadza.
Przyjrzyjmy się tej reklamie bliżej – znajdziemy kilka… ciekawostek.
W tej chwili strona z kodem przedstawia się następująco:
Sama reklama podobnie jak poprzednio jest animowana (GIF) i składa się z dwóch klatek.
Występuje także w odmianie dla urządzeń mobilnych:
Ciekawie przedstawia się strona, do której prowadzi reklama. Pamiętajmy, że możemy ją oglądać TYLKO przed wpisaniem kodu, więc nie jest wyposażona w żadne aktywne odnośniki – to 100% pasywna, zamknięta strona. Podany adres internetowy strony operatora, ale nie można go kliknąć.
Najciekawiej zrobiło się, gdy zajrzałem w kod źródłowy strony. Okazuje się, że powstała ona za pomocą… edytora Microsoft Word:
Efektem tego jest mnóstwo śmieci w kodzie źródłowym i znacząco zwiększony rozmiar kodu względem prostej strony zrobionej innym, bardziej profesjonalnym edytorem, czy też napisana ręcznie (przy tak prostej stronie nie stanowi to żadnego problemu).
Skąd wRodzinie w reklamach Aero2 i odnośnik na ich stronie internetowej? To dość proste. Pod koniec 2014 roku Aero2 przejęło firmę CenterNet, która jest właścicielem i oryginalnym twórcą marki wRodzinie. De facto jest to przekładanie pieniędzy z kieszeni do kieszeni i nie ma dla nas, użytkowników BDI, żadnego znaczenia poza tym, że z rynku zniknęła jedna ze spółek należących do grupy NFI Midas.
Ciekawostki jednak tutaj są i to nawet dwie.
Przejęcie częstotliwości: Po pierwsze jest to chyba pierwszy przykład pełnego wchłonięcia innej spółki, która posiada koncesję wydaną przez UKE na budowę sieci komórkowej. W Polskim prawie nie ma na razie możliwości po prostu sprzedania aktywów w postaci koncesji innemu podmiotowi – po uzyskaniu decyzji rezerwacyjnej jest ona na przypisana do podmiotu, który wygrał przetarg lub aukcję. Jeżeli więc kilka spółek zostanie zakupionych przed jednego właściciela, nie da się po prostu przekazać koncesji i zamknąć niepotrzebne podmioty. Prawnicy wymyślili więc sposób z przejęciem bez likwidacji – w ten sposób Aero2 stało się właścicielem nie tylko marki wRodzinie, ale przede wszystkim 10 MHz pasma 1800 MHz, który jest używany przez Mobyland do budowy sieci LTE – tej, z której korzystają klienci Plusa i Cyfrowego Polsatu.
Wygląda to trochę jak test na ewentualną reakcję UKE i innych organów Państwa przed ostatecznym uproszczeniem struktury spółek w grupie związanej z Plusem, aby ostatecznie pozbyć się tych wszystkich podmiotów dodatkowych i całość zebrać w jednej spółce. Może to być Cyfrowy Polsat, albo Plus. Dzięki temu może zakończyć się kombinowanie, które teraz polega na tym, że Plus buduje sieć dla Midasa, który korzystając z koncesji CenterNetu/Aero2 i Mobylandu wykorzystuje je do tego, żeby sprzedawać… Plusowi pakiety danych przesyłanych przez tę sieć.
Historia wRodzinie: Po drugie przypomnę krótko historię wRodzinie. Marka ta powstała w 2009 roku jako efekt współpracy fundacji Lux Veritatis związanej z o. T. Rydzykiem w celu rozwijania kontaktu ze słuchaczami Radia Maryja i widzami Telewizji Trwam. Oferta od początku była skierowana do osób starszych. Współpraca zakończyła się już rok później, gdy CenterNet został wykupiony (pośrednio) przez Zygnumta Solorza-Żaka – co prawdopodobnie po prostu nie spodobało się fundacji o. Rydzyka. Warto więc pamiętać, że wRodzinie nie jest od lat marką związaną z Kościołem Katolickim ogólnie, ani o. Rydzykiem w szczególności.
Marka wRodzinie w kontekście Aero2 pojawiła się już kilka razy na blogu. Pisałem o tym m.in. w związku z pojawieniem się kart w siedzibie Aero2, do której chodziło się w celu osobistego odebrania karty SIM (początkowo jedyny sposób). Później karty tego operatora można było także znaleźć w salonie firmowym Sferii przy ul. Dzielnej w Warszawie. Karty były rozdawane bezpłatnie.
***
Jak sądzicie, czy pod kodami zobaczymy reklamy produktów spoza oferty Aero2? Jakie produkty mogłyby przyciągnąć uwagę korzystających z BDI?
Reklama nabrała teraz czerwonego koloru
Ty kolego to chyba nie masz co robić w domu wieczorami, tylko siedzisz i piksel po pikselu analizujesz reklamy i kody captcha od Aero2. Czy ty jestes normalny?
Jeżeli komentujesz mnie, czyli autora tekstu – po prostu poinformowałem o tym, co dzieje się w Aero2 – a informacje przekazali mi użytkownicy – ja to tylko sprawdziłem i pokazałem – jak widać reklamy i działania CAPTCHA się zmienia, dlatego warto to archiwizować.
A jużci
Wy tu się jakimiś pierdołami zajmujecie, a Aero2 właśnie wpisało rezerwację na 2600 w straty. http://www.parkiet.com/artykul/1411145.html To, może być początek końca BDI.
Artykuł już jest, dzięki za cynk.
A ja już krzyżyk postawiłem na Aero2. Przez pewien czas używałem do zapasowej łączności w terenie, później do synchronizacji czasu w routerze. Po wprowadzeniu kodów bardzo szybko karta wylądowała w szufladzie. Szkoda nerwów na takie "usługi". Miałem wyrzucić kartę, ale postanowiłem, że nie odpuszczę nawet części depozytu. W zeszłym tygodniu otrzymali przesyłkę, a teraz czekam na przelew.