Aero2 – karta SIM uległa uszkodzeniu, co robić?
Wszystkie rzeczy w życiu mogą ulec uszkodzeniu. Nieszczęście może też przydarzyć się naszej karcie SIM związanej z usługą bezpłatnego dostępu do Internetu Aero2 – możemy ją zgubić, zostanie skradziona, możemy mechanicznie uszkodzić, albo po prostu może się ona zwyczajnie zepsuć. Zgodnie z regulaminem nie możemy sobie po prostu ponownie zamówić nowej karty, bo jedna osoba może posiadać zarejestrowaną na siebie tylko jedną kartę.
Czy w takim razie w przypadku utraty czy uszkodzenia karty tracimy bezpowrotnie kaucję i możliwość korzystania z usługi? Okazuje się, że nie jest tak źle.
Opisane powyżej problemy zostały przewidziane w punkcie ósmym regulaminu, który dotyczy depozytu i wymiany karty SIM. Regulamin rozróżnia tutaj dwie sytuacje: problem z kartą wynikający z winy operatora (co odpowiada mniej więcej gwarancji) oraz sytuacje, za które odpowiada użytkownik. Niezależnie od zdarzenia zawsze pamiętajmy o tym, aby niezwłocznie powiadomić o zaistniałej sytuacji operatora (tego wymaga regulamin).
Wina operatora
Jeżeli karta przestanie działać z przyczyn leżących po stronie operatora (np. wystąpi wada fabryczna karty, albo z bliżej nieokreślonego powodu przestanie ona działać) użytkownik może wystąpić o bezpłatną nową kartę, która umożliwi dalsze korzystanie z usługi.
Niestety regulamin nie precyzuje sposobu zgłaszania tego typu problemu, ani nie wskazuje, czy uszkodzoną kartę należy przekazać operatorowi. W tej chwili jedynie mogę zasugerować skorzystanie z formularza zgłoszenia usterki w celu poprawnego poinformowania o problemie (choć większość pól tego formularza jest raczej przeznaczona do zgłaszania problemów z działaniem sieci operatora, a nie problemów z kartą SIM). Formularz ten jest w starszym formacie Microsoft Word i po wypełnieniu należy przesłać go na adres biura obsługi klienta: bok@aero2.pl.
Operator przewiduje także przyjęcie karty SIM do przetestowania i ewentualne wymiany za pośrednictwem Poczty Polskiej. Podstawy testowania karty i opis procedury wymiany można znaleźć tutaj.
Wina użytkownika
Jeżeli jednak użytkownik jest odpowiedzialny (bezpośrednio jak i pośrednio) za problem z kartą: zagubi ją, zostanie skradziona, uszkodzi mechanicznie lub w inny sposób spowoduje jej zniszczenie, może zamówić nową kartę przechodząc ponownie pełną procedurę zamawiania karty. Oznacza to więc utratę wpłaconej wcześniej kaucji i konieczność ponownego jej wniesienia wraz z ewentualną opłatą za przesyłkę pocztową.
Należy jednak pamiętać, że kartę można powtórnie zamówić maksymalnie dwa razy podczas całego okresu świadczenia usługi bezpłatnego dostępu do Internetu, po czym operator może odmówić wydania kolejnego wtórnika (nawet w przypadku ewentualnego wniesienia kolejnej kaucji za kartę SIM).
Niestety także tutaj nie ma informacji, w jaki sposób należy powiadomić operatora o tym, że ponowne zamówienie wynika właśnie z powodu uszkodzenia bądź utraty karty – poza punktem 6.4 regulaminu, który nakazuje natychmiastowe powiadomienie o zaistniałej sytuacji. Nie ma także informacji o tym, co dzieje się z poprzednią kartą, jeżeli przypadkiem ją odnajdziemy.
Przypuszczalna procedura zamawiania wtórnika karty wygląda więc następująco: w momencie stwierdzenia problemu informujemy droga emailową o utracie karty (operator zaleca wysłanie wiadomości z tego samego adresu email, który został użyty podczas zamawiania karty), a następnie zamawiamy nową kartę SIM tak, jakbyśmy byli nowym użytkownikiem korzystając z jednej ze standardowych procedur.
***
Jak widać wiele procedur w ramach usługi bezpłatnego dostępu do Internetu nie jest jeszcze do końca jasnych. Jeżeli ktokolwiek z was ma doświadczenia ze zgłaszaniem usterek z kartami SIM w Aero2, to zapraszam do podzielenia się swoimi doświadczeniami.
Mam pytanko a może już to przerabialiście. We wniosku o wydanie duplikatu należy podać numer zagubionej karty. Ale jak to zrobić skoro już jej nie mam ani żadnego maila z potwierdzeniem wysyłania również. Czy mogę wysłać wniosek bez tej informacji i oni sobie sami to odnajdą?
Otrzymałem bardzo szybką odpowiedź z BOK. Można wysłać nie podając tej informacji
Masz kartę SIM, jej ramkę oraz… notatnik. Niestety jak zginie wszystko, to jest problem – nie wiem, czy Aero2 udzieli informacji o numerze ICCID.
Mam takie pytanie napisałem maila do Aero że zgubiłem swoją karte po jednak jakoś ją znalazłem i napisałem do nich kolejnego maila że karta się jednak znalazła.Wie ktoś może jak w takim wypadku postępuje Aero czy mi ją zablokują czy powinno być wszytko ok ?
Oni mają taką bezwładność, że… korzystaj ze starej i dokładnie daj znać, czy ją wyłączyli.
Wyjaśnijcie mi to proszę…odkąd zacząłem przeglądać tego bloga to czytam tylko o narzekaniu gros ludzi, którzy za 20 pln mają dostęp do Internetu, a słów podziękowań choćby do Stwórcy jakiejkolwiek religii czy doktryny właściwie nie ma.
W czym problem? Polska mentalność czy coś więcej?
Ja osobiście podziękowań otrzymałem całą górę i cieszy mnie, że ta robota się przydaje – zależy mi na uzupełnieniu usługi Aero2 o wsparcie techniczne z prawdziwego zdarzenia i ten blog taki właśnie ma cel. A dziękować trzeba pani prezes UKE i po części decydentom w Aero2, którzy taką koncesję zrobili.
A to, że jak komuś działa to się nie odzywa to mnie nie zaskakuje – cała przyjemność w rozwiązywaniu problemów.
Już sprawdziłem – bo zapamiętałem że gdzieś rzucił mi się w oczy taki zapis – i faktycznie okazało się, że znajduje się on po prostu w aktualnym wniosku PDF do zamawiania Aero;
jest to zapis zaraz pod tabelką (w której wpisujemy swoje dane), przy punkcie 2.:
"Zasady zwrotu Depozytu określone są w ust. 8.2. Zwracając Kartę SIM należy również zwrócić obudowę, do której była przymocowana Karta SIM.."
Sam nie zastanowiłem się nawet, czym jest kod PUK i czy do czegoś mógłby się przydać – ale to już taka "wada współczesności" – rozwój technologiczny i przybywające z nim nowe nazwy, skróty, terminy stają się po prostu zbyt rozległe do opanowania i szybkiego przyswojenia – ciężko jest to wszystko ogarnąć, tak samo jak niuanse regulaminowe Aero
Dobra, to mamy newsa. Napiszę o tym krótki wpis. Wydaje mi się jednak, że nie mogą odmówić zwrotu kaucji, jeżeli nie oddamy im ramki, bo takie rzeczy reguluje właśnie regulamin, a nie formularz zamówienia – poza tym analizując już prawnie treść, to "należy zwrócić także…" nie jest równoznaczne z "jest wymagane do otrzymania zwrotu kaucji".
A samą ramkę warto zachować właśnie z powodu PUK: jeżeli zdecydujemy się włączyć PIN, to w przypadku jego zapomnienia można ustanowić nowy PIN (lub go wyłączyć) właśnie za pomocą PUKa.
Mnie kod PUK przerasta, dlatego poddałem się i dałem sobie z nim spokój
Faktycznie te wszystkie zapisy regulaminowe (należy, jest wymagane itp.) w sensie prawnym robią niepotrzebne pomieszanie;
Ciekawe jak procedura zwrotów będzie przebiegała ze strony Aero – obecnie oczywiście nie trzeba się tym martwić, będzie prawdopodobnie to problemem dla Aero gdy w przyszłości nadejdzie moment, w którym nagle zakończą świadczenie tej usługi, bo wtedy pewnie znów nie będą mogli nadążyć z obługą zwrotów depozytów
Oczywiście depozyt 20 zł (dodatkowo w porównaniu z 50 zł początkowo) może być dla wielu użytkowników na tyle małą kwotą, że z tego powodu część osób zrezygnuje z ubiegania się o zwrot; a drugiej strony, jeśli Aero doda np. jakąś "opłatę manipulacyjną" za wykonanie przelewu zwrotnego, to włącznie z kosztem podesłania karty będzie mogło okazać się to po prostu nie warte zachodu dla użytkowników; w każdym razie obecnie nie ma się czym martwić oby tylko Aero działało dobrze w jak największej liczbie miejsc
Właśnie o to im chodzi. A dodatkowe utrudnianie z ramką itd. sprawy nie ułatwia Zauważ, że na zwrot karty mamy 30 dni od zakończenia świadczenia usługi. Szykuje się kolejna aferka wokół Aero2
Jakub to wszystko są super cenne porady – dzięki za nie !!
natomiast sam dopiero dziś zwróciłem uwagę na jedną sprawę, o której wiele osób na razie pewnie nie myśli;
a mianowicie chodzi o przyszłościową kwestię oddawania kart do Aero (aby otrzymać zwrot kaucji);
otóż dopiero teraz zauważyłem (nie pamiętam dokładnie w którym miejscu, ale jest to informacja podana chba już na zbiorczej głównej stronie Aero z odsyłaczami do poszczególnych sposobów zamawiania kart), że aby mozliwe było oddanie karty, Aero wymaga aby zachować także "całą jej obudowę" – mniej więcej tak to jest tam ujęte i sądzę, że chodzi więc o zachowanie także kartonika do którego przymocowana była karta (o wielkości karty płatniczej);
sam już dawno go wyrzuciłem ale na przyszłość (w razie doradzania innym osobom) już będę wiedzieć
Wskaż mi taki zapis – regulamin co prawda mówi, że z kartą SIM (procesorem) związany jest PIN i PUK, ale nie ma mowy o ramce. Podobnie Formularz zwrotu Depozytu nie mówi nic o tym. Abstrahując od tego, że wyrzucanie ramki z PUKiem jest niezbyt mądrym pomysłem, o tyle wymogu zwrotu ramki nie zauważyłem (co nie znaczy, że go nie ma).
Sam również pamiętam że gdzieś istniał zapis o którym mówi Tomek, czytałem cały regulamin w pierwszych dniach października i to chyba w nim zawarta była taka informacja dotycząca konieczności zwrotu karty łącznie z plastikiem z którego została wyłamana.
Znam ten regulamin dość dobrze (ale nie na pamięć) i przeleciałem go ponownie – szczerze mówiąc nie widzę nic, co by nawet sugerowało takie wymagania. Mam też kopie poprzednich wersji stron Aero2 i na nich też nie widzę takiego zapisu.
A jak wygląda sprawa w przypadku zrezygnowania z usługi i zarejestrowania sie ponownie? Też tylko do 2 razy sztuka?
Rezygnacja (ze zwrotem karty) nie jest uszkodzeniem tej karty z winy korzystającego. Czyli można wielokrotnie rezygnować i zamawiać ponownie kartę. W każdym razie zgodnie z regulaminem.
Myślę, że droga mailową nic nie zdziałamy lepiej już dzwonić do Aero2. Na moje kilka maili nie dostałem żadnej odpowiedzi.
Zapytać się telefonicznie można próbować, ale mail to sposób explicite wskazany na stronie usługi.