Home > Przepis > CAPTCHA w Aero2 – typowe problemy

CAPTCHA w Aero2 – typowe problemy

Po jednym dniu działania kodów CAPTCHA w Aero2 ujawnił się szereg problemów z korzystaniem z tej usługi, a także rozwiązań do niektórych z nich. Przygotowałem krótki spis najczęściej występujących sytuacji. Jeżeli mamy problem z korzystaniem z Aero2 po wprowadzeniu kodów CAPTCHA, warto skorzystać z tego poradnika.

Postaram się go stale aktualizować wraz z wykrywaniem nowych sytuacji szczególnych i problemów, na które natrafiają i będą natrafiać użytkownicy Aero2.

Zapraszam do lektury.

Łączenie z Aero2 z kodami CAPTCHA

Procedurę pełną opisałem dokładnie w osobnym artykule. W skrócie wygląda to tak:

  1. Łączymy się z siecią Aero2 za pomocą skonfigurowanego do pracy z Aero2 modemu lub innego urządzenia.
  2. Uruchamiamy dowolną standardową przeglądarkę internetową.
  3. Wpisujemy adres dowolnej strony, np. aero2.pl.
  4. Zamiast tego wyświetla nam się strona powitalna http://bdi.free.aero2.net.pl:8080/
  5. Klikamy Kliknij tutaj. Załaduje się kod reCAPCTHA.
  6. Przepisujemy dwa wyrazy z obrazka i klikamy Sprawdź.
  7. Pojawia się strona z informacją Odpowiedź prawidłowa. Zrestartuj połączenie Internetowe.
  8. Odłączamy się od Aero2 (przycisk Rozłącz oprogramowania sterującego modemem).
  9. Łączymy się ponownie (przycisk Połącz).
  10. Korzystamy z dostępu do Internetu aż do ponownego żądania wprowadzenia kodu CAPTCHA

Procedura nie jest przyjemna, ale generalnie działa. Mimo wszystko mogą pojawić się różne problemy.

Komputery i laptopy

Mowa poniżej o modemie USB bezpośrednio podłączonym do komputera (ew. przez przedłużacz USB).

Strona bdi.free.aero2.net.pl nie chce się ładować – Najczęstszą przyczyną może być ustawienie na sztywno alternatywnych DNSów w naszym komputerze. W tym przypadku musimy przywrócić automatyczne pobieranie adresów DNS lub wpisać ręcznie adresy DNSów operatora Aero2.

Dla przypomnienia adresy DNS Aero2: 193.41.112.14 oraz 193.41.112.18

Czasem nasza przeglądarka może blokować wyświetlanie treści ze strony. Strona nie zadziała także, gdy korzystamy z Opery z włączoną funkcją Turbo lub OffRoad.

Tablety i telefony (smartfony)

Pierwsze poważne problemy mogą mieć użytkownicy urządzeń typu tablety i smartfony – mówię tutaj i połączeniu za pomocą karty SIM Aero2 umieszczonej w samym urządzeniu.

Kod jest nieczytelny, zbyt mały – w tym wypadku warto zastosować standardową funkcję większości urządzeń z Androidem i iOS: dowolny fragment ekranu w przeglądarce internetowej można powiększyć za pomocą gestu rozsuwanych palców. Można także (za pomocą przycisku z dwiema zielonymi strzałkami) poprosić o wygenerowanie kolejnego kodu, często bardziej czytelnego.

Jak zresetować połączenie? – Wszystkie urządzenia mają funkcję wyłączenia transmisji danych. Można to zrobić na wiele sposobów:

  • Wyłączenie i włączenie zgody na transmisję danych (dla Androida są odpowiednie widżety, np. malutki Data Enabler.
  • Wyłączenie i włączenie zgody na transmisję danych w roamingu.
  • Włączenie i wyłączenie trybu samolotowego – to uniwersalna metoda działająca na wszystkich telefonach i tabletach, jednak wadą jest dłuższy czas oczekiwania, a w przypadku telefonów DualSIM tymczasowo wyłącza także kartę SIM do rozmów.
  • Skrajnym przypadkiem, ale 100% pewnym jest całkowite wyłączenie i włączenie urządzenia (ale nie chodzi o uśpienie).

Strona bdi.free.aero2.net.pl nie chce się ładować – Sprawdźmy, z jakiej przeglądarki internetowej korzystamy. Systemowa aplikacja nazywana zwykle Internet (ikona kuli ziemskiej) lub Safari daje nam pewność, że połączenie odbywa się bezpośrednio. Nie możemy korzystać z programu Opera Mini, Opera Mobile w trybie Turbo, Opera Mobile w trybie OffRoad, Chrome z włączoną funkcją Ogranicz ilość danych.

Routery WiFi

Wiele osób korzysta z Aero2 poprzez routery WiFi – zarówno zintegrowane, jak Huawei E5220, E5331 i podobne, jak i składające się osobno z routera WiFi i modemu podłączonego przez USB, np. TP-Link MR3420 i Huawei E3131s-2.

Jak zresetować połączenie? – W tym przypadku nie jest taj proste jak przy modemie USB i telefonach. Możliwości mamy kilka:

  • Wyświetlamy interfejs zarządzania routerem przez przeglądarkę internetową. Jest to często strona pod adresem 192.168.0.1 (TP-Link), 192.168.1.1 (mobilne Huawei), rzadziej 192.168.8.1 (Huawei E5372) lub inny, który wybrał producent lub administrator naszego routera – konkretny adres znajdziemy w instrukcji obsługi. Adres IP routera można też ustalić sprawdzając, jaki jest adres tzw. bramki internetowej (w ustawieniach karty sieciowej, przez którą łączymy się z naszym routerem).
    W interfejsie zarządzania praktycznie każdego routera jest gdzieś opcja rozłączenia (i ponownego połączenia). Routery mobilne Huawei pokazują taki przycisk od razu na pierwszej wyświetlanej stronie. Inne routery (TP-Link) mogą wymagać zalogowania się (nazwą użytkownika i hasłem, często jest to po prostu adminadmin) i przejście do opcji zarządzania połączeniem przez modem. W przypadku fabrycznego firmware TP-Linków jest to zwykle Networking->3G/4G i tutaj mamy przycisk Disconnect/Connect.
    Metoda ta na pierwszy rzut oka jest skomplikowana, ale działa najszybciej.
  • Możemy odłączyć i ponownie podłączyć modem do routera.
    Metoda grozi uszkodzeniem gniazda USB (w modemie lub routerze) po wielu podłączeniach.
  • Ostatecznie możemy wyłączyć i włączyć ponownie router. Większość routerów ma wyłącznik na obudowie, niektóre trzeba niestety odłączać bezpośrednio z prądu (wtyczka zasilacza lub cały zasilacz).

Użytkownicy routerów z oprogramowaniem OpenWRT + Gargoyle otrzymali właśnie możliwość instalacji rozszerzenia, które ułatwia resetowanie połączenia bądź całego routera z pierwszego ekranu startowego interfejsu użytkownika (bez logowania). Więcej informacji na forum eko.one.pl. Autorem jest kolega Cezary prowadzący to forum oraz autor polskiej edycji OpenWRT+Gagoyle.

Po tej operacji router ponownie się połączy i umożliwi korzystanie z Internetu do czasu ponownego żądania wpisania kodu CAPTCHA.

Strona bdi.free.aero2.net.pl nie chce się ładować – Problemy pojawiają się w przypadku niektórych routerów, które mają wymienione oprogramowanie na alternatywne.  System OpenWRT (także w wersji z interfejsem Gargoyle) ma lub może mieć aktywnych szereg zabezpieczeń, które chronią użytkownika przed zaawansowanymi atakami na serwery DNS. Czasem routery korzystają z własnych serwerów DNS, np. Google albo OpenDNS. W przypadku kodów CAPTCHA musimy niestety korzystać z serwerów DNS operatora Aero2.

Innym problemem jest ochrona przez atakiem DNS Rebind. Problem w tym, że Aero2 właśnie stosuje tę technikę w celu przejęcia naszej przeglądarki i przeniesienie nas na stronę bdi.free.aero2.net.pl. Efektem może być całkowite zablokowanie wyświetlania kodów CAPTCHA. W tym przypadku rozwiązanie (dla zaawansowanych) jest opisane na polskim forum OpenWRT eko.one.pl.

Inną przyczyną może być ustawienie na sztywno alternatywnych DNSów w naszym komputerze. W tym przypadku musimy przywrócić automatyczne pobieranie adresów DNS lub wpisać ręcznie adresy DNSów operatora Aero2.

Dla przypomnienia adresy DNS Aero2: 212.2.96.51212.2.96.52 (dawniej) 193.41.112.14 oraz 193.41.112.18

Nieczytelne kody

Najczęściej powtarzającym się problemem od końca kwietnia 2014 są znacznie bardziej nieczytelne kody które dodatkowo utrudniają korzystanie z Aero2. Pojawiło się kilka sposobów uzyskania standardowych, znacznie prostszych kodów. Procedurę opisałem w osobnym artykule.

Zmiany:

2014.04.03: Pierwsza edycja poradnika
2014.04.03: Informacja o wtyczce do OpenWRT

Data pierwszej publikacji 2014.04.03
Kategorie:Przepis
  1. Asmok
    Czerwiec 16th, 2014 at 21:48 | #1

    Co do akapitu o wprowadzaniu na smartfonie to możnaby dodać że nie trzeba tak kombinować z przeglądarkami i rozłączaniem bo są dedykowane aplikacje. Np https://play.google.com/store/apps/details?id=com…

    • Czerwiec 17th, 2014 at 09:26 | #2

      Zobacz datę artykułu :) A teraz zajrzyj do http://jdtech.pl/2014/06/aero2-i-captcha-aplikacj… – w tym tygodniu opis wszystkich aplikacji ze szczegółami.

      • Styczeń 19th, 2016 at 21:17 | #3

        artykuł jest starawy, ale mimo to przydałaby się aktualizacja adresów DNS
        te powyższe 193.41.112.14 oraz 193.41.112.18 nie działają od dość dawna
        obecnie są te: 212.2.96.51 i 212.2.96.52

  2. andrzej
    Czerwiec 3rd, 2014 at 19:04 | #5

    mimo że captcha wpisuje poprawnie to po wciśnięciu sprawdź otrzymuje informacje negatywną i wyświetla m i się następny wyraz do wpisania i tak bez końca natomiast po zastosowaniu smartfonu jako rutera captcha wpisywane jest na tablecie lub laptopie wszystko gra , gdy wyłącze udostępnienie przechodząc na obsługe smartfona połączenie funkcjonuje

    • Czerwiec 4th, 2014 at 10:02 | #6

      Opisz dokładnie krok po kroku co robisz, na czym i gdzie jest problem, bo się pogubiłem. Najlepiej na forum.jdtech.pl w dziale CAPTCHA, łatwiej podyskutować.

  3. zenek
    Kwiecień 18th, 2014 at 13:05 | #7

    Napisałem do Aero2 i w odpowiedzi otrzymałem taką lakoniczną odpowiedź:
    "Dlaczego mechanizm CAPTCHA jest nieczytelny (niewyraźny, trudny do przepisania)?
    Aby spełnił powierzoną mu rolę autoryzacyjną mechanizm CAPTCHA musi być odporny na próby odczytywania go w sposób automatyczny, z wykorzystaniem oprogramowania OCR. Zastosowane rozwiązanie reCAPTCHA Google jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem, używanym na blisko 215 tysiącach stron internetowych na całym świecie"
    Ponadto podano mi tę oto stronę, jakbym był laikiem: http://aero2.pl/Bezplatny-Internet/Dla-uzytkownik…
    Ciężko jest mi zrozumieć upór właściciela telefonii komórkowej (która zobowiązana jest do utrzymywania sieci Aero2 -był to warunek dotacji UE) w utrudnianiu życia zwykłym internetowym zjadaczom chleba, bo na różnych rzekomo ściągaczy plików przy tak marnej szybkości internetu są inne sposoby. A tak na marginesie w to specjalnie nie wierzę. Sieć przede wszystkim obciążą oglądanie filmów na Youtube i oby w najbliższym czasie go tu nam nie zablokowali.
    Wcześniej nie miałem żadnych problemów z Aero2, zaś teraz często nigdy nie wiadomo dlaczego w danej chwili nie ma internetu. Często nie wyświetla się żadna informacja…a ponadto ten internet stał się niestabilny, a powinien być lepszy…
    Dla takiego jak ja, który w domu ma sieć internetową 60 Mbps, wiele z tych nieprawidłowości jest nie do przyjęcia, dlatego powinniśmy pisać i interweniować gdzie tylko się da. Współczuję tym mniej obeznanym w sprawach komputerowych. Właśnie im dostarczyciel Aero2 zrobił największą krzywdę.

  4. xXx
    Kwiecień 16th, 2014 at 13:52 | #8

    Witam,

    Piszę w sprawie obrazków, które trzeba wpisać aby aktywować internet. Obrazki są kompletnie nieczytelne. Od godziny próbuję wpisać prawidłowy kod, niestety z negatywnym rezultatem. Jestem studentem IV roku informatyki, tażke wiem co piszę. Nie ma żadnych programów, które były by w stanie odświeżać(przepisywać) automatycznie kod z obrazka. Moje pytanie brzmi -dlaczego utrudniacie ludziom korzystanie z internetu ? Koślawe litery z czarnymi plamami na tle, są naprawdę nie na miejscu … Proszę, abyście Państwo coś z tym zrobili… normalne proste CZYTELNE słowa naprawdę ułatwią korzystanie z Państwa darmowego internetu.

    // taką wiadomość wysłałem do spółki areo2 // kto popiera łapka w górę //

    • MaraKox
      Kwiecień 28th, 2014 at 16:42 | #9

      zmien przegladarke domyslna na inna i wyswietli normalny kod do odczytania .u mnie pomoglo .

  5. eugeniusz
    Kwiecień 16th, 2014 at 13:07 | #10

    maskara z tym aero2 od kilkunastu dni to samo zlodziejstwo jak mucha w smole to dziala dla mnie ta firma to zlodzieje

    • lol
      Kwiecień 16th, 2014 at 13:20 | #11

      poczekaj na kapcie co godzine powinno być lepiej ;)

  6. Darek
    Kwiecień 16th, 2014 at 12:30 | #12

    To ja od siebie dodam jeszcze, że programy Internet security potrafią zmieniać DNS na swoje, i blokować te które dostajemy od operatora.

    • Kwiecień 16th, 2014 at 13:02 | #13

      Są faktycznie specjalne usługi w niektórych programach, które filtrują ruch sprawdzając najpierw wyniki we władnym DNS dostawcy.

  7. Afgan
    Kwiecień 12th, 2014 at 00:21 | #14

    Od kiedy wprowadzili kody, przez dwa dni było w miarę ok. Od ósmego kwietnia mam problemy z połączeniami i w większości czasu nie mam zasięgu. U kolegi to samo. Dodanm że wcześniej wszystko było ok. Z kodami jest jeszcze jeden problem. Są mało czytelne i kiedy kożystam z map i GPSa normalnie rozłącza po pewnym czasie prosi o kody i kasyje ścieżki ponieważ mapa nie działa. Poprostu stał się bezużyteczny :-(

Strony komentarza
1 2 3 4 3413
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>