Home > Przepis > CAPTCHA w Aero2 – typowe problemy

CAPTCHA w Aero2 – typowe problemy

Po jednym dniu działania kodów CAPTCHA w Aero2 ujawnił się szereg problemów z korzystaniem z tej usługi, a także rozwiązań do niektórych z nich. Przygotowałem krótki spis najczęściej występujących sytuacji. Jeżeli mamy problem z korzystaniem z Aero2 po wprowadzeniu kodów CAPTCHA, warto skorzystać z tego poradnika.

Postaram się go stale aktualizować wraz z wykrywaniem nowych sytuacji szczególnych i problemów, na które natrafiają i będą natrafiać użytkownicy Aero2.

Zapraszam do lektury.

Łączenie z Aero2 z kodami CAPTCHA

Procedurę pełną opisałem dokładnie w osobnym artykule. W skrócie wygląda to tak:

  1. Łączymy się z siecią Aero2 za pomocą skonfigurowanego do pracy z Aero2 modemu lub innego urządzenia.
  2. Uruchamiamy dowolną standardową przeglądarkę internetową.
  3. Wpisujemy adres dowolnej strony, np. aero2.pl.
  4. Zamiast tego wyświetla nam się strona powitalna http://bdi.free.aero2.net.pl:8080/
  5. Klikamy Kliknij tutaj. Załaduje się kod reCAPCTHA.
  6. Przepisujemy dwa wyrazy z obrazka i klikamy Sprawdź.
  7. Pojawia się strona z informacją Odpowiedź prawidłowa. Zrestartuj połączenie Internetowe.
  8. Odłączamy się od Aero2 (przycisk Rozłącz oprogramowania sterującego modemem).
  9. Łączymy się ponownie (przycisk Połącz).
  10. Korzystamy z dostępu do Internetu aż do ponownego żądania wprowadzenia kodu CAPTCHA

Procedura nie jest przyjemna, ale generalnie działa. Mimo wszystko mogą pojawić się różne problemy.

Komputery i laptopy

Mowa poniżej o modemie USB bezpośrednio podłączonym do komputera (ew. przez przedłużacz USB).

Strona bdi.free.aero2.net.pl nie chce się ładować – Najczęstszą przyczyną może być ustawienie na sztywno alternatywnych DNSów w naszym komputerze. W tym przypadku musimy przywrócić automatyczne pobieranie adresów DNS lub wpisać ręcznie adresy DNSów operatora Aero2.

Dla przypomnienia adresy DNS Aero2: 193.41.112.14 oraz 193.41.112.18

Czasem nasza przeglądarka może blokować wyświetlanie treści ze strony. Strona nie zadziała także, gdy korzystamy z Opery z włączoną funkcją Turbo lub OffRoad.

Tablety i telefony (smartfony)

Pierwsze poważne problemy mogą mieć użytkownicy urządzeń typu tablety i smartfony – mówię tutaj i połączeniu za pomocą karty SIM Aero2 umieszczonej w samym urządzeniu.

Kod jest nieczytelny, zbyt mały – w tym wypadku warto zastosować standardową funkcję większości urządzeń z Androidem i iOS: dowolny fragment ekranu w przeglądarce internetowej można powiększyć za pomocą gestu rozsuwanych palców. Można także (za pomocą przycisku z dwiema zielonymi strzałkami) poprosić o wygenerowanie kolejnego kodu, często bardziej czytelnego.

Jak zresetować połączenie? – Wszystkie urządzenia mają funkcję wyłączenia transmisji danych. Można to zrobić na wiele sposobów:

  • Wyłączenie i włączenie zgody na transmisję danych (dla Androida są odpowiednie widżety, np. malutki Data Enabler.
  • Wyłączenie i włączenie zgody na transmisję danych w roamingu.
  • Włączenie i wyłączenie trybu samolotowego – to uniwersalna metoda działająca na wszystkich telefonach i tabletach, jednak wadą jest dłuższy czas oczekiwania, a w przypadku telefonów DualSIM tymczasowo wyłącza także kartę SIM do rozmów.
  • Skrajnym przypadkiem, ale 100% pewnym jest całkowite wyłączenie i włączenie urządzenia (ale nie chodzi o uśpienie).

Strona bdi.free.aero2.net.pl nie chce się ładować – Sprawdźmy, z jakiej przeglądarki internetowej korzystamy. Systemowa aplikacja nazywana zwykle Internet (ikona kuli ziemskiej) lub Safari daje nam pewność, że połączenie odbywa się bezpośrednio. Nie możemy korzystać z programu Opera Mini, Opera Mobile w trybie Turbo, Opera Mobile w trybie OffRoad, Chrome z włączoną funkcją Ogranicz ilość danych.

Routery WiFi

Wiele osób korzysta z Aero2 poprzez routery WiFi – zarówno zintegrowane, jak Huawei E5220, E5331 i podobne, jak i składające się osobno z routera WiFi i modemu podłączonego przez USB, np. TP-Link MR3420 i Huawei E3131s-2.

Jak zresetować połączenie? – W tym przypadku nie jest taj proste jak przy modemie USB i telefonach. Możliwości mamy kilka:

  • Wyświetlamy interfejs zarządzania routerem przez przeglądarkę internetową. Jest to często strona pod adresem 192.168.0.1 (TP-Link), 192.168.1.1 (mobilne Huawei), rzadziej 192.168.8.1 (Huawei E5372) lub inny, który wybrał producent lub administrator naszego routera – konkretny adres znajdziemy w instrukcji obsługi. Adres IP routera można też ustalić sprawdzając, jaki jest adres tzw. bramki internetowej (w ustawieniach karty sieciowej, przez którą łączymy się z naszym routerem).
    W interfejsie zarządzania praktycznie każdego routera jest gdzieś opcja rozłączenia (i ponownego połączenia). Routery mobilne Huawei pokazują taki przycisk od razu na pierwszej wyświetlanej stronie. Inne routery (TP-Link) mogą wymagać zalogowania się (nazwą użytkownika i hasłem, często jest to po prostu adminadmin) i przejście do opcji zarządzania połączeniem przez modem. W przypadku fabrycznego firmware TP-Linków jest to zwykle Networking->3G/4G i tutaj mamy przycisk Disconnect/Connect.
    Metoda ta na pierwszy rzut oka jest skomplikowana, ale działa najszybciej.
  • Możemy odłączyć i ponownie podłączyć modem do routera.
    Metoda grozi uszkodzeniem gniazda USB (w modemie lub routerze) po wielu podłączeniach.
  • Ostatecznie możemy wyłączyć i włączyć ponownie router. Większość routerów ma wyłącznik na obudowie, niektóre trzeba niestety odłączać bezpośrednio z prądu (wtyczka zasilacza lub cały zasilacz).

Użytkownicy routerów z oprogramowaniem OpenWRT + Gargoyle otrzymali właśnie możliwość instalacji rozszerzenia, które ułatwia resetowanie połączenia bądź całego routera z pierwszego ekranu startowego interfejsu użytkownika (bez logowania). Więcej informacji na forum eko.one.pl. Autorem jest kolega Cezary prowadzący to forum oraz autor polskiej edycji OpenWRT+Gagoyle.

Po tej operacji router ponownie się połączy i umożliwi korzystanie z Internetu do czasu ponownego żądania wpisania kodu CAPTCHA.

Strona bdi.free.aero2.net.pl nie chce się ładować – Problemy pojawiają się w przypadku niektórych routerów, które mają wymienione oprogramowanie na alternatywne.  System OpenWRT (także w wersji z interfejsem Gargoyle) ma lub może mieć aktywnych szereg zabezpieczeń, które chronią użytkownika przed zaawansowanymi atakami na serwery DNS. Czasem routery korzystają z własnych serwerów DNS, np. Google albo OpenDNS. W przypadku kodów CAPTCHA musimy niestety korzystać z serwerów DNS operatora Aero2.

Innym problemem jest ochrona przez atakiem DNS Rebind. Problem w tym, że Aero2 właśnie stosuje tę technikę w celu przejęcia naszej przeglądarki i przeniesienie nas na stronę bdi.free.aero2.net.pl. Efektem może być całkowite zablokowanie wyświetlania kodów CAPTCHA. W tym przypadku rozwiązanie (dla zaawansowanych) jest opisane na polskim forum OpenWRT eko.one.pl.

Inną przyczyną może być ustawienie na sztywno alternatywnych DNSów w naszym komputerze. W tym przypadku musimy przywrócić automatyczne pobieranie adresów DNS lub wpisać ręcznie adresy DNSów operatora Aero2.

Dla przypomnienia adresy DNS Aero2: 212.2.96.51212.2.96.52 (dawniej) 193.41.112.14 oraz 193.41.112.18

Nieczytelne kody

Najczęściej powtarzającym się problemem od końca kwietnia 2014 są znacznie bardziej nieczytelne kody które dodatkowo utrudniają korzystanie z Aero2. Pojawiło się kilka sposobów uzyskania standardowych, znacznie prostszych kodów. Procedurę opisałem w osobnym artykule.

Zmiany:

2014.04.03: Pierwsza edycja poradnika
2014.04.03: Informacja o wtyczce do OpenWRT

Data pierwszej publikacji 2014.04.03
Kategorie:Przepis
  1. Dorota
    Kwiecień 5th, 2014 at 20:59 | #1

    mam lenovo a820. od kwietnia nie moge połączyć się z netem przez aero na komórce bo nie prosi a captcha wcale. jak sobie zrobie router na kompa i wpisze hasło to na komórce działa przez tą nieszczesną godzine i dalej to samo. moze ktos miał podobny problem i wie jak mam wpisywac tego captcha przez komórke?

    • ccc
      Kwiecień 5th, 2014 at 21:26 | #2

      u mnie działa na ruterze wszystko i na modemie samym też zero problemów z kapciem

    • juchas
      Kwiecień 6th, 2014 at 01:55 | #3

      Mam Lenovo A820 i nie mam żadnych problemów.

  2. Gość
    Kwiecień 5th, 2014 at 18:15 | #4

    Firefox wyświetla stronę logowania bdi.freeitd…ze wszystkim oprócz tychże pseudowyrazów. Jak rozwiązać ten problem?

    • Paweł
      Kwiecień 5th, 2014 at 18:35 | #5

      U mnie dobrze wyświetla a też mam FF. Zapisz sobie stronę logowania w startowej i nie usuwaj ciasteczek. Sprawdź ustawienia wtyczek, szczególnie tych które odpowiadają za skrypty lub je wyłącz na czas logowania. Strona z kapciem nie zawsze się automatycznie otwiera dlatego nieraz trzeba kliknąć w linka. Powinno być dobrze.

      • Gość
        Kwiecień 5th, 2014 at 18:41 | #6

        Dzięki – miałem włączoną wtyczkę https everywhere – to przeszkadza

    • Kwiecień 5th, 2014 at 22:57 | #7

      Jeżeli blokujesz coś, np. Javascript (wtyczka noscript) – wyłącz blokowanie.

  3. Golffies
    Kwiecień 5th, 2014 at 13:17 | #8

    A lot of WiFi enabled IP devices are lacking web browser : standalone IP radios, ToIP phones, portable consoles, not taking into account the growing crowd of "IP connected devices", which began with Nabaztag 10 years ago.

    Captcha just denies access to all and every such device. Is it true Internet access anymore ?

    • Kwiecień 5th, 2014 at 14:17 | #9

      Another good point – more and more devices are "headless" (or better – browserless).

    • Jan
      Kwiecień 5th, 2014 at 16:13 | #10

      Exactly, they just denied access to the internet (using all protocols) for devices without web browser.
      IMHO this is breaking the decision (at least point 4. c. c))

  4. Andrzej111
    Kwiecień 5th, 2014 at 10:21 | #11

    Kartę Aero2 mam włożoną do Nokii Lumia 800. W dniu 1 kwietnia wieczorem połączyłem się z Aero2 wg nowych zasad – za pierwszym razem, chociaż zgadzam się, że kod-kapeć jest bardzo trudno czytelny. Od tego czasu do tej chwili (sobota, 5 kwietnia, ok. 10.00) wchodziłem do internetu jeszcze kilka razy i ANI RAZU system nie domagał się kapcia.
    Cieszę się z tego, ale chciałbym też zrozumieć. Czy to cecha Lumii 800? Czy może system Aero2 pamięta raz zalogowane urządzenia mobilne i nie wymaga kodów (trudno być tzw. pijawką przez mały telefon…). Ja z Aero korzystam "modelowo", tzn. łączę się 1-3 raz dziennie na kilka-kilkanaście minut; poczta, główne serwisy informacyjne, rozkład jazdy, żadne gry czy filmy.
    A może Aero sumuje czasy kolejnych sesji i ja jeszcze nie przekroczyłem godziny?

    • Kwiecień 5th, 2014 at 12:14 | #12

      Ciągle CAPTCHA działa w trybie testowym. Aero2 powiadomiło, że będzie go wprowadzać stopniowo przez tydzień.

  5. kermo
    Kwiecień 4th, 2014 at 11:09 | #13

    czwarty dzień bez internetu. dzisiaj siedzę od 08.00 rano (czyli już 3 godziny) i nie mogę uruchomić modemu (który sam się miał łączyć). restartuję, wyciagam z gniazda, włączam, wyłaczam, sciagnąłem z 10 rodzajów przeglądarek internetowych i … nie moge w zaden sposób osiągnąć okienka do logowania kapcia. nawet w tej chwili mi nie wykrywa w ogóle sieci aero2. jeszcze trochę i rozpierdzielę sobie komputer przez to kapciowanie.

    • Kwiecień 4th, 2014 at 11:33 | #14

      Napisz jaki dokładnie modem (jeżeli E3131, to czy zwykły, czy HiLink), jakie masz DNSy.

      • kermo
        Kwiecień 4th, 2014 at 15:30 | #15

        E3131 ten najbardziej przez Was sugerowany (autouruchamianie) ale raczej zwykły. DNSów nie wpisywałem (auto). w tej chwili nawet nie wykrywa sieci … (program do obsługi w ogóle nie widzi aero2)

      • kermo
        Kwiecień 4th, 2014 at 15:33 | #16

        teraz po wyj eciu karty SIM i włączeniu Internet Menagera pojawiła się sieć Aero2 ale nie da się zestawić połączenia. nie wyświetli się okienko do captcha, zaraz sieć zniknie z modemu i nie będzie wykazywała nic. tak jest od kilku dni.
        Szczecin

      • kermo
        Kwiecień 4th, 2014 at 15:34 | #17

        brak sieci

        • Kwiecień 4th, 2014 at 16:07 | #18

          Brak sieci nie ma związku z kapciem – może po prostu sygnał jest zbyt słaby? http://jdtech.pl/2013/03/jak-sobie-radzic-ze-slab…

    • unknown
      Kwiecień 4th, 2014 at 11:52 | #19

      wyrzuć kompa przez okno i idź na dwór na świeże powietrze. Zacznij żyć w normalnym świecie !

    • zenek wurbaś
      Kwiecień 6th, 2014 at 02:11 | #20

      Jest jeszcze taka możliwość że jesteś po prostu głupi. Wyrzuć komputer przez okno i spokój sobie daj.

  6. Witold
    Kwiecień 4th, 2014 at 11:06 | #21

    A czyż nie jest naruszeniem warunków koncesji fakt, iż wobec braku synchronizacji interwałów godzinowych kapcia i sieci pojawiają się połączenia zrywane przed upływem godziny?
    Z taką sytuacją mamy do czynienia podczas połączenia pierwszego po połączeniu przez nas zakończonym (chyba pozostaje nam reszta z tamtej godziny).
    Dodatkowo moją podejrzliwość budzi sformułowanie operatora o stopniowym wprowadzania kapcia. Jeśli oznacz to, iż interwał kapciowy może być dłuższy od 1 godz., to będzie to również powodować przedstawiony wyżej problem.
    Dawniej nawiązując połączenie miałem każdorazowo gwarancję 1h, a teraz tak nie jest.

    Powiązane pytanie: Czy można wymusić odświeżenie kapcia? Próbowałem z własnej inicjatywy wejść na dedykowaną stronę, ale nie jest to możliwe.

    • Kwiecień 4th, 2014 at 11:32 | #22

      Na razie nie wiemy, jak dokładnie będzie działało to po pełnym uruchomieniu "kapcia". Za okres przejściowy jak teraz – nikt Aero2 koncesji nie odbierze :)

  7. Paweł
    Kwiecień 4th, 2014 at 08:24 | #23

    Myślałem że to jakiś żart ktoś mi robi, wiadomo prima-aprilis ale w końcu po 3 dniach wyświetlił mi się kapeć do wpisania i to też dzięki narzędziom do rozwiązywania problemów. A czy wie ktoś może jak to będzie z ad blokami i innymi antyspamowymi wtyczkami współgrało, bo ja na razie musiałem wszystko powyłączać, no i co z telefonami? Nieraz korzystałem z aero w mojej starej noki 5230 i to głównie przy obsłudze GPS, czy będzie potrzebna jakaś specjalna przeglądarka na symbiana? bo na razie się kapec nie wyświetla.

    • Kwiecień 4th, 2014 at 09:18 | #24

      Adblock nie robi problemu. Jak korzystasz z NoScript, musisz pozwolić na pracę skryptów związanych z reCAPTCHA,. Na Nokii – za pomocą systemowej przeglądarki da się wprowadzić kapcia, choć to niewygodne, potwierdzam.

  8. patryk
    Kwiecień 4th, 2014 at 07:36 | #25

    samsung ace duos – od 01.04 nie pobiera danych :( jakies sugestie ? )

    • Kwiecień 4th, 2014 at 09:16 | #26

      A z którym etapem wprowadzania kapcia masz problem?

      • Paweł
        Kwiecień 4th, 2014 at 09:51 | #27

        Przeglądarka nie mogła się połączyć ze stroną capcha. W komputerze jak i w telefonie. Sprawdzałem na Firefox,IE i Chromie. Dzisiaj mi to się udało w Firefox, ale za sprawą kombinacji w ustawieniach DNS. Na plus jak na razie mogę powiedzieć tyle, że kapeć wyskoczył tylko raz 3 godziny temu i jak na razie dial-up łączy się normalnie co godzinę bez wpisywania.

        • Paweł
          Kwiecień 4th, 2014 at 09:53 | #28

          Sorry nie w tym wątku odpisałem :)

      • patryk
        Kwiecień 4th, 2014 at 16:24 | #29

        z kapciem zadnego – bo sie nie włacza transmisja danych
        z 2 karty bezproblemowo

        aero pomimo sygnalu ok – zdechlo

        • Rafał
          Kwiecień 5th, 2014 at 22:17 | #30

          u mnie tez pomimo sygnału aero nie działa w ace duos, nie włącza się transmisja danych tak jak wcześniej to się odbywało czy ktoś zna rozwiązanie ???

  9. Jacek
    Kwiecień 4th, 2014 at 00:30 | #31

    Panowie pomocy… od dwóch dni męczę się z tą captchą. Problem polega na tym, że na żadnej przeglądarce a próbowałem już na 4 nie wyświetla mi tego kodu captcha. Za każdym razem jest to samo że wyświetla się biały, pusty prostokąt w którym powinien być ten kod a go nie ma :( Pamiętam że raz tylko miałem wcześniej taką sytuację że jak na jakiejś stronie podczas rejestracji był wymagany ten kod to też mi nie wyświetlało, no ale wtedy sobie odpuściłem, aż do momentu gdy padło to na Aero2. Nie wiem, czy mi coś blokuje wyświetlenie tego kody czy co? Miał ktoś podobnie? Jak to ugryźć, od czego zacząć, bo już tracę nerwy. Pomóźcie…

    • Kwiecień 4th, 2014 at 07:08 | #32

      Czy nie blokujesz w przeglądarce skryptów javascript? Użyj innej przeglądarki, nie korzystaj (na próbę) z oprogramowania blokującego reklamy itd.
      Aha – i nie publikuj tego samego zapytania wiele razy na jdtech :)

  10. heh
    Kwiecień 3rd, 2014 at 22:28 | #33

    Abstrahując od zasadności wprowadzenia kapczy to jedno muszę przyznać. Odkąd się pojawiła, łączy mnie najczęściej za pierwszym razem nawet w godzinach szczytu, rzadziej za 2,3. Ale to i tak świetnie w porównaniu do tego co było jeszcze tydzień temu. Kilkanaście prób połączenia w godzinach szczytu i nic. Tak to wygląda obecnie. Jestem zadowolony.

    • jan
      Kwiecień 3rd, 2014 at 23:20 | #34

      Łączy się tak samo dłuuuugo. To jak ze strefami płatnego parkowania, wprowadza się je żeby było więcej wolnych miejsc, a i tak nie ma gdzie stanąć;]

      • heh
        Kwiecień 3rd, 2014 at 23:49 | #35

        Może u Ciebie. Napisałem jak jest u mnie.

Strony komentarza
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>