CAPTCHA w Aero2 – typowe problemy
Po jednym dniu działania kodów CAPTCHA w Aero2 ujawnił się szereg problemów z korzystaniem z tej usługi, a także rozwiązań do niektórych z nich. Przygotowałem krótki spis najczęściej występujących sytuacji. Jeżeli mamy problem z korzystaniem z Aero2 po wprowadzeniu kodów CAPTCHA, warto skorzystać z tego poradnika.
Postaram się go stale aktualizować wraz z wykrywaniem nowych sytuacji szczególnych i problemów, na które natrafiają i będą natrafiać użytkownicy Aero2.
Zapraszam do lektury.
Łączenie z Aero2 z kodami CAPTCHA
Procedurę pełną opisałem dokładnie w osobnym artykule. W skrócie wygląda to tak:
- Łączymy się z siecią Aero2 za pomocą skonfigurowanego do pracy z Aero2 modemu lub innego urządzenia.
- Uruchamiamy dowolną standardową przeglądarkę internetową.
- Wpisujemy adres dowolnej strony, np. aero2.pl.
- Zamiast tego wyświetla nam się strona powitalna http://bdi.free.aero2.net.pl:8080/
- Klikamy Kliknij tutaj. Załaduje się kod reCAPCTHA.
- Przepisujemy dwa wyrazy z obrazka i klikamy Sprawdź.
- Pojawia się strona z informacją Odpowiedź prawidłowa. Zrestartuj połączenie Internetowe.
- Odłączamy się od Aero2 (przycisk Rozłącz oprogramowania sterującego modemem).
- Łączymy się ponownie (przycisk Połącz).
- Korzystamy z dostępu do Internetu aż do ponownego żądania wprowadzenia kodu CAPTCHA
Procedura nie jest przyjemna, ale generalnie działa. Mimo wszystko mogą pojawić się różne problemy.
Komputery i laptopy
Mowa poniżej o modemie USB bezpośrednio podłączonym do komputera (ew. przez przedłużacz USB).
Strona bdi.free.aero2.net.pl nie chce się ładować – Najczęstszą przyczyną może być ustawienie na sztywno alternatywnych DNSów w naszym komputerze. W tym przypadku musimy przywrócić automatyczne pobieranie adresów DNS lub wpisać ręcznie adresy DNSów operatora Aero2.
Dla przypomnienia adresy DNS Aero2: 193.41.112.14 oraz 193.41.112.18
Czasem nasza przeglądarka może blokować wyświetlanie treści ze strony. Strona nie zadziała także, gdy korzystamy z Opery z włączoną funkcją Turbo lub OffRoad.
Tablety i telefony (smartfony)
Pierwsze poważne problemy mogą mieć użytkownicy urządzeń typu tablety i smartfony – mówię tutaj i połączeniu za pomocą karty SIM Aero2 umieszczonej w samym urządzeniu.
Kod jest nieczytelny, zbyt mały – w tym wypadku warto zastosować standardową funkcję większości urządzeń z Androidem i iOS: dowolny fragment ekranu w przeglądarce internetowej można powiększyć za pomocą gestu rozsuwanych palców. Można także (za pomocą przycisku z dwiema zielonymi strzałkami) poprosić o wygenerowanie kolejnego kodu, często bardziej czytelnego.
Jak zresetować połączenie? – Wszystkie urządzenia mają funkcję wyłączenia transmisji danych. Można to zrobić na wiele sposobów:
- Wyłączenie i włączenie zgody na transmisję danych (dla Androida są odpowiednie widżety, np. malutki Data Enabler.
- Wyłączenie i włączenie zgody na transmisję danych w roamingu.
- Włączenie i wyłączenie trybu samolotowego – to uniwersalna metoda działająca na wszystkich telefonach i tabletach, jednak wadą jest dłuższy czas oczekiwania, a w przypadku telefonów DualSIM tymczasowo wyłącza także kartę SIM do rozmów.
- Skrajnym przypadkiem, ale 100% pewnym jest całkowite wyłączenie i włączenie urządzenia (ale nie chodzi o uśpienie).
Strona bdi.free.aero2.net.pl nie chce się ładować – Sprawdźmy, z jakiej przeglądarki internetowej korzystamy. Systemowa aplikacja nazywana zwykle Internet (ikona kuli ziemskiej) lub Safari daje nam pewność, że połączenie odbywa się bezpośrednio. Nie możemy korzystać z programu Opera Mini, Opera Mobile w trybie Turbo, Opera Mobile w trybie OffRoad, Chrome z włączoną funkcją Ogranicz ilość danych.
Routery WiFi
Wiele osób korzysta z Aero2 poprzez routery WiFi – zarówno zintegrowane, jak Huawei E5220, E5331 i podobne, jak i składające się osobno z routera WiFi i modemu podłączonego przez USB, np. TP-Link MR3420 i Huawei E3131s-2.
Jak zresetować połączenie? – W tym przypadku nie jest taj proste jak przy modemie USB i telefonach. Możliwości mamy kilka:
- Wyświetlamy interfejs zarządzania routerem przez przeglądarkę internetową. Jest to często strona pod adresem 192.168.0.1 (TP-Link), 192.168.1.1 (mobilne Huawei), rzadziej 192.168.8.1 (Huawei E5372) lub inny, który wybrał producent lub administrator naszego routera – konkretny adres znajdziemy w instrukcji obsługi. Adres IP routera można też ustalić sprawdzając, jaki jest adres tzw. bramki internetowej (w ustawieniach karty sieciowej, przez którą łączymy się z naszym routerem).
W interfejsie zarządzania praktycznie każdego routera jest gdzieś opcja rozłączenia (i ponownego połączenia). Routery mobilne Huawei pokazują taki przycisk od razu na pierwszej wyświetlanej stronie. Inne routery (TP-Link) mogą wymagać zalogowania się (nazwą użytkownika i hasłem, często jest to po prostu admin i admin) i przejście do opcji zarządzania połączeniem przez modem. W przypadku fabrycznego firmware TP-Linków jest to zwykle Networking->3G/4G i tutaj mamy przycisk Disconnect/Connect.
Metoda ta na pierwszy rzut oka jest skomplikowana, ale działa najszybciej. - Możemy odłączyć i ponownie podłączyć modem do routera.
Metoda grozi uszkodzeniem gniazda USB (w modemie lub routerze) po wielu podłączeniach. - Ostatecznie możemy wyłączyć i włączyć ponownie router. Większość routerów ma wyłącznik na obudowie, niektóre trzeba niestety odłączać bezpośrednio z prądu (wtyczka zasilacza lub cały zasilacz).
Użytkownicy routerów z oprogramowaniem OpenWRT + Gargoyle otrzymali właśnie możliwość instalacji rozszerzenia, które ułatwia resetowanie połączenia bądź całego routera z pierwszego ekranu startowego interfejsu użytkownika (bez logowania). Więcej informacji na forum eko.one.pl. Autorem jest kolega Cezary prowadzący to forum oraz autor polskiej edycji OpenWRT+Gagoyle.
Po tej operacji router ponownie się połączy i umożliwi korzystanie z Internetu do czasu ponownego żądania wpisania kodu CAPTCHA.
Strona bdi.free.aero2.net.pl nie chce się ładować – Problemy pojawiają się w przypadku niektórych routerów, które mają wymienione oprogramowanie na alternatywne. System OpenWRT (także w wersji z interfejsem Gargoyle) ma lub może mieć aktywnych szereg zabezpieczeń, które chronią użytkownika przed zaawansowanymi atakami na serwery DNS. Czasem routery korzystają z własnych serwerów DNS, np. Google albo OpenDNS. W przypadku kodów CAPTCHA musimy niestety korzystać z serwerów DNS operatora Aero2.
Innym problemem jest ochrona przez atakiem DNS Rebind. Problem w tym, że Aero2 właśnie stosuje tę technikę w celu przejęcia naszej przeglądarki i przeniesienie nas na stronę bdi.free.aero2.net.pl. Efektem może być całkowite zablokowanie wyświetlania kodów CAPTCHA. W tym przypadku rozwiązanie (dla zaawansowanych) jest opisane na polskim forum OpenWRT eko.one.pl.
Inną przyczyną może być ustawienie na sztywno alternatywnych DNSów w naszym komputerze. W tym przypadku musimy przywrócić automatyczne pobieranie adresów DNS lub wpisać ręcznie adresy DNSów operatora Aero2.
Dla przypomnienia adresy DNS Aero2: 212.2.96.51 i 212.2.96.52 (dawniej) 193.41.112.14 oraz 193.41.112.18
Nieczytelne kody
Najczęściej powtarzającym się problemem od końca kwietnia 2014 są znacznie bardziej nieczytelne kody które dodatkowo utrudniają korzystanie z Aero2. Pojawiło się kilka sposobów uzyskania standardowych, znacznie prostszych kodów. Procedurę opisałem w osobnym artykule.
Zmiany:
2014.04.03: Pierwsza edycja poradnika
2014.04.03: Informacja o wtyczce do OpenWRT
Co do akapitu o wprowadzaniu na smartfonie to możnaby dodać że nie trzeba tak kombinować z przeglądarkami i rozłączaniem bo są dedykowane aplikacje. Np https://play.google.com/store/apps/details?id=com…
Zobacz datę artykułu A teraz zajrzyj do http://jdtech.pl/2014/06/aero2-i-captcha-aplikacj… – w tym tygodniu opis wszystkich aplikacji ze szczegółami.
artykuł jest starawy, ale mimo to przydałaby się aktualizacja adresów DNS
te powyższe 193.41.112.14 oraz 193.41.112.18 nie działają od dość dawna
obecnie są te: 212.2.96.51 i 212.2.96.52
Dzięki, poprawiłem.
mimo że captcha wpisuje poprawnie to po wciśnięciu sprawdź otrzymuje informacje negatywną i wyświetla m i się następny wyraz do wpisania i tak bez końca natomiast po zastosowaniu smartfonu jako rutera captcha wpisywane jest na tablecie lub laptopie wszystko gra , gdy wyłącze udostępnienie przechodząc na obsługe smartfona połączenie funkcjonuje
Opisz dokładnie krok po kroku co robisz, na czym i gdzie jest problem, bo się pogubiłem. Najlepiej na forum.jdtech.pl w dziale CAPTCHA, łatwiej podyskutować.
Napisałem do Aero2 i w odpowiedzi otrzymałem taką lakoniczną odpowiedź:
"Dlaczego mechanizm CAPTCHA jest nieczytelny (niewyraźny, trudny do przepisania)?
Aby spełnił powierzoną mu rolę autoryzacyjną mechanizm CAPTCHA musi być odporny na próby odczytywania go w sposób automatyczny, z wykorzystaniem oprogramowania OCR. Zastosowane rozwiązanie reCAPTCHA Google jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem, używanym na blisko 215 tysiącach stron internetowych na całym świecie"
Ponadto podano mi tę oto stronę, jakbym był laikiem: http://aero2.pl/Bezplatny-Internet/Dla-uzytkownik…
Ciężko jest mi zrozumieć upór właściciela telefonii komórkowej (która zobowiązana jest do utrzymywania sieci Aero2 -był to warunek dotacji UE) w utrudnianiu życia zwykłym internetowym zjadaczom chleba, bo na różnych rzekomo ściągaczy plików przy tak marnej szybkości internetu są inne sposoby. A tak na marginesie w to specjalnie nie wierzę. Sieć przede wszystkim obciążą oglądanie filmów na Youtube i oby w najbliższym czasie go tu nam nie zablokowali.
Wcześniej nie miałem żadnych problemów z Aero2, zaś teraz często nigdy nie wiadomo dlaczego w danej chwili nie ma internetu. Często nie wyświetla się żadna informacja…a ponadto ten internet stał się niestabilny, a powinien być lepszy…
Dla takiego jak ja, który w domu ma sieć internetową 60 Mbps, wiele z tych nieprawidłowości jest nie do przyjęcia, dlatego powinniśmy pisać i interweniować gdzie tylko się da. Współczuję tym mniej obeznanym w sprawach komputerowych. Właśnie im dostarczyciel Aero2 zrobił największą krzywdę.
Witam,
Piszę w sprawie obrazków, które trzeba wpisać aby aktywować internet. Obrazki są kompletnie nieczytelne. Od godziny próbuję wpisać prawidłowy kod, niestety z negatywnym rezultatem. Jestem studentem IV roku informatyki, tażke wiem co piszę. Nie ma żadnych programów, które były by w stanie odświeżać(przepisywać) automatycznie kod z obrazka. Moje pytanie brzmi -dlaczego utrudniacie ludziom korzystanie z internetu ? Koślawe litery z czarnymi plamami na tle, są naprawdę nie na miejscu … Proszę, abyście Państwo coś z tym zrobili… normalne proste CZYTELNE słowa naprawdę ułatwią korzystanie z Państwa darmowego internetu.
// taką wiadomość wysłałem do spółki areo2 // kto popiera łapka w górę //
zmien przegladarke domyslna na inna i wyswietli normalny kod do odczytania .u mnie pomoglo .
maskara z tym aero2 od kilkunastu dni to samo zlodziejstwo jak mucha w smole to dziala dla mnie ta firma to zlodzieje
poczekaj na kapcie co godzine powinno być lepiej
To ja od siebie dodam jeszcze, że programy Internet security potrafią zmieniać DNS na swoje, i blokować te które dostajemy od operatora.
Są faktycznie specjalne usługi w niektórych programach, które filtrują ruch sprawdzając najpierw wyniki we władnym DNS dostawcy.
Od kiedy wprowadzili kody, przez dwa dni było w miarę ok. Od ósmego kwietnia mam problemy z połączeniami i w większości czasu nie mam zasięgu. U kolegi to samo. Dodanm że wcześniej wszystko było ok. Z kodami jest jeszcze jeden problem. Są mało czytelne i kiedy kożystam z map i GPSa normalnie rozłącza po pewnym czasie prosi o kody i kasyje ścieżki ponieważ mapa nie działa. Poprostu stał się bezużyteczny