Home > Wiadomości > Do kiedy Aero2 oferuje bezpłatny dostęp do Internetu?

Do kiedy Aero2 oferuje bezpłatny dostęp do Internetu?

Logo firmy Aero2Operator Aero2 zobowiązał się oferować bezpłatny dostępu do Internetu przez trzy lata. Jednak data finalnego zakończenia świadczenia usługi nie jest wcale taka prosta do określenia. Ponieważ jest to ciągle jedno z częściej zadawanych pytań, postanowiłem po raz kolejny wytłumaczyć, jak to z tym BDI jest.

Odpowiedź krótka jest względnie prosta: w technologii 3G/UMTS usługa bezpłatna działać będzie co najmniej do 21 grudnia 2016 roku. Po prawej stronie bloga znajduje się licznik, pokazujący ile czasu zostało do tego momentu.

Nie jest to jednak data ostatecznego wyłączenia BDI – Aero2 będzie świadczyło ją znacznie dłużej, ale to już wymaga wyjaśnienia szczegółowego.

Dlaczego to takie skomplikowane? Bo wszystko w przypadku Aero2 i BDI wydaje się skomplikowane lub jest sztucznie komplikowane, żeby zniechęcać użytkowników.

Bezpłatny Dostęp do Internetu w Aero2 składa się z dwóch osobnych elementów:

  1. Bezpłatny dostęp do Internetu świadczony w technologii 3G/UMTS w paśmie 900 MHz.
    Koncesję na budowę tej sieci Aero2 posiadało wcześniej i z własnej woli udostępnia tę sieć na potrzeby BDI. Nie było takiego obowiązku, ale przyjęli go na siebie i muszą się z tego wywiązywać.
  2. Bezpłatny dostęp do Internetu świadczony w technologii LTE, w odmianie TDD w paśmie 2600 MHz.
    Przy okazji przetargu na to pasmo Aero2 był obowiązek świadczenia usługi bezpłatnej w ramach tej sieci. Udostępnienie posiadanego wcześniej pasma (UMTS 900 MHz) było tylko dodatkowo punktowany.

W obu przypadkach Aero2 ma świadczyć BDI przez 3 lata. Jednak moment, od którego odliczamy tę chwilę nie zależy od decyzji UKE, operatora, ani widzimisię jakiegoś urzędnika czy decydenta. Decyzja rezerwacyjna mówi o tym jasno i odpowiednio:

  1. Dla sieci 3G/UMTS 900 MHz liczymy 3 lata od chwili, w której sieć ta pokryje zasięgiem 75% ludności Polski.
    Operator Aero2 ogłosił, że osiągnął ten wskaźnik 22 grudnia 2011 (według swojej deklaracji, UKE tego nie badało) i od tej chwili liczone były 3 lata. Stąd pierwotna data graniczna to 21 grudnia 2014.
  2. Dla sieci LTE 2600 MHz liczymy niezależnie 3 lata od chwili, gdy operator osiągnie 50% pokrycia ludnościowego Polski.
    Ta chwila jeszcze nie nastąpiła, więc nie wiemy, od kiedy mamy liczyć 3 lata. Zgodnie z wymogiem Aero2 musiało spełnić ten wymóg do końca 2014 roku.

Od razu widzimy, że coś tu nie gra: 2014 rok się skończył, Aero2 dalej działa, o LTE nic nie słychać. O co chodzi?

Pod koniec 2012 roku Aero2 uzyskała zgodę na odroczenie uruchomienia sieci LTE w paśmie 2600 MHz o dwa lata. UKE zgodziło się na to pod warunkiem, że także BDI będzie świadczone dłużej o dwa lata. Stąd aktualnie obowiązująca data: 21 grudnia 2016. Przypominam – data ta dotyczy TYLKO sieci 3G/UMTS 900 MHz. W technologii LTE 2600 MHz usługa będzie świadczona znacznie dłużej, być może nawet do końca 2019 roku.

W tej chwili Aero2 ma kolejny problem: Po odsunięciu terminów uruchomienia sieci LTE o 2 lata, dokładnie 31 grudnia 2014 roku minął termin, do którego Aero2 miała zapewnić zasięg swojej sieci w paśmie 2600 MHz dla 25% ludności Polski. Wszystko wskazuje na to, że wymagania nie zostały spełnione, jednak UKE na razie nic z tym nie robi. Operator ryzykuje tutaj utratą koncesji, albo zmianą jej zapisów – z możliwością nawet… wydłużenia okresu świadczenia BDI. Tak więc nawet termin 21.12.2016 nie jest taki 100% pewny jak widać.

Tak więc jak zawsze – w przypadku Aero2 tu i tam czają się niepewności i tajemnice.

Kategorie:Wiadomości
  1. Eryk
    Styczeń 31st, 2015 at 20:05 | #1

    Czy korzystanie z Hiliinków jest zgodne z regulaminem i legalne ?

  2. Styczeń 31st, 2015 at 17:57 | #3

    kiedyś licznik był czerwony i chyba na samej górze, teraz się tak nie wyróżnia stąd może te pytania
    no i może trzeba zmienić treść np. na "Do końca bezpłatnego Internetu UMTS"?

    • Styczeń 31st, 2015 at 21:47 | #4

      To się robi zbyt skomplikowane i za długie, po kliknięciu na tytuł i tak wyświetla się strona z wyjaśnieniem. Generalnie panel boczny trzeba odchudzić generalnie po prostu.

  3. Eryk
    Styczeń 31st, 2015 at 16:51 | #5

    Czy korzystanie z BDI w PC jest zgodne z regulaminem?

    • Styczeń 31st, 2015 at 17:01 | #6

      Regulamin nie mówi nic na temat sposobu korzystania z Aero2, ani urządzeń, jakie można podłączać. Wyjątek dotyczy M2M, tylko automatyzacji (liczniki itd…). Póki z Aero2 korzysta człowiek, można podłączać do dowolnego urządzenia.

    • Styczeń 31st, 2015 at 17:01 | #7

      Oczywiście.

      • gość
        Luty 1st, 2015 at 13:59 | #8

        Aero2 to zywy trup. Teraz to już tylko do południa działa, wcześniej do 18.

        • Luty 1st, 2015 at 16:11 | #9

          W jakiej lokalizacji masz taki problem? Po wymuszeniu "tylko WCDMA" lub "tylko 3G" jest tak samo?

          • gość
            Luty 1st, 2015 at 16:47 | #10

            Zawsze mam połączone poprzez Mobile Partnera. Tylko WCDMA. Na zakładce Windows 8.1 prawidłowo pokazuje że przełącza się do HSPA+

            W jednym miejscu dwa nadajniki U900 + U2100 Plusa, dodatkowo Aero2. Wcześniej późnym południem po prostu Internet się zatrzymywał działał jak w lejku. Teraz cyrki od południa. Jest źle.
            Sygnał silny.

          • Luty 1st, 2015 at 16:54 | #11

            U900 nie ma w Plusie. Aero2 to właśnie U900 Plusowe. Warto spróbować wymusić pasmo 900 lub 2100 i zobaczyć, gdzie lepiej.

          • gość
            Luty 1st, 2015 at 16:59 | #12

            Faktycznie UMTS900 jest dla Orange, działa Aero2 ale na pewno ne przełącza się na U2100 z Plusa. Nie wiem czemu, jeśli ludzie raportują że można. Modem Huawei E3131s-2

          • Luty 1st, 2015 at 21:42 | #13

            Jak sprawdzałeś, że nie przełącza się na U2100?

          • gość
            Luty 1st, 2015 at 22:27 | #14

            MDMA, tam wymuszałem, przez TNI pokazuje mi ten sam BTS. Może tylko przez Aero2. .

            Natomiast ani poprzez kartę prepaid Plus nie mogę wymusić U2100, na mapce BTSearch pokazuje UMTS2100 w dokładnie tej samej lokalizacji co Aero2.
            Innego nadajnika UMTS dla Plus tu na pewno nie ma. A może to że tam jeszcze widnieje U2100 Plusa jako zmP.

            Sygnał zawsze mam silny, dziwne.

          • Luty 1st, 2015 at 22:53 | #15

            zmP – to "zmiana pozwolenia". Patrzysz na listę pozwoleń, a nie znaczy to, że dana stacja została uruchomiona.
            Co dzieje się po wymuszeniu pracy w paśmie UMTS 2100 MHz za pomocą TNI? Znika sygnał sieci?

          • gość
            Luty 2nd, 2015 at 07:53 | #16

            Tego chyba nie grali :)

            Aero2 i Plus GSM łączy się z tego samego BTS czyli Aero2. Ten sam LAC/CID

            Co ciekawe Aero2 łączy się w Roamingu. Plus bez Roamingu. Niby wszystko prawidłowo, ale dla mnie to nie fair. Jednego razu Orange przełączył się też do tego BTSa wtedy wszystko siadło. Czyżby UMTS900 Aero2 przepuszczało prawie wszystko co można!?

          • Luty 2nd, 2015 at 11:31 | #17

            Po wymuszeniu 900 i 2100 LAC i CID taki sam???

          • gość
            Luty 2nd, 2015 at 12:11 | #18

            Dla U900 LAC i CID taki sam dla Plus i Aero2. U2100 nie pokazuje.

          • Luty 2nd, 2015 at 13:42 | #19

            Jak pisałem, nie ma UMTS Plus – to sieć Aero2, która identyfikuje się jako Plus. Tak jest od końca 2012 roku, więc żadnej nowości.
            Dziwne by było, jakby UMTS 2100 i UMTS 900 Plusa miały takie same CIDy. Standard na to chyba nie bardzo pozwala.

          • gość
            Luty 2nd, 2015 at 13:56 | #20

            Dobrze wiedzieć że na tym jednym nadajniku mam wszystko, gorzej być nie może. Dlatego Aero2 praktycznie tu nie działa.

          • Luty 2nd, 2015 at 14:16 | #21

            Masz tutaj TYLKO Aero2 UMTS 900 z tego, co mówisz. Czy to źle, czy dobrze, to inna historia.

          • gość
            Luty 2nd, 2015 at 14:22 | #22

            A jeśli tam pisze że U2100 "zmiana pozwolenia" to może to znaczyć że nigdy tego pasma tam nie będzie?

            A jeśli wyświetla się co do Orange/T-Mobile ten sam CID/LAC ale na mapce btsearch nie ma go nigdzie to co to znaczy? Dodam że sygnał jest silny, natomiast nei mam pewności czy to NetWorks!

          • Luty 2nd, 2015 at 18:48 | #23

            zmP oznacza, że było pozwolenie o innych parametrach, np. zmienił się maszt (przesunięcie o kilkanaście metrów), albo istotnie zmieniono sposób działania (zasięg, moc itd.) względem oryginalnego pozwolenia. Nie znaczy to, że kiedykolwiek maszt został zbudowany – znam kilka lokalizacji i wśród nich są zmienione, które są w zasadzie kawałkiem lasu od zawsze bez śladu uzbrojenia terenu pod maszt. A pozwolenie wygasa za kilka lat.
            Jak nie ma LAC/CID w BTSearch to znaczy, że… nikt tego masztu nie sprawdził i nie zgłosił do bazy BTSearch i tyle. To zabawa dla fascynatów takich, jak np. ja :)

          • gość
            Luty 2nd, 2015 at 20:16 | #24

            Powiedziano mi że może zgarniam sygnał z NetWorks! kilkanascie km ode mnie. Nie sądzę.

            Zatem u mnie pomiary T-Mobile i Orange pokazywały to samo CID/LAC i te same prędkości. Co by wskzywało na NetWOrks! ale to nadal tylko poza szczytem ~8Mbps

            Natomiast w tej rzekomej lokalizacji T-Mobile miał prędkość HSPA+ DC ok. 15Mbps, natomiast Orange ok. 8Mbps. Być może LAC/CID również był ten sam ale nie jestem pewien.

            Gneralnie mam pingi ok. 40ms cały dzień, ale prędkość w szczycie około 3Mbps.

            Konsultant w Orange odpisał że on nie ma obowiązku podawać lokalizacji nadajników NetWorks! Poczułęm się jakbym w komuniźmie czytał "Nie fotografować".

          • Luty 2nd, 2015 at 23:30 | #25

            TMobile i Orange mogą mieć te same CID/LAC właśnie w ramach Networks i to jest normalne. Co do działania HSPA+DC to tutaj jest mnóstwo tematów pobocznych i nie da się ot tak w 5 minut odpowiedzieć dlaczego u jednego opa działa, a u drugiego nie. Choć powinno być właśnie w Orange, a nie w TMobile, choć przy Networks dużo się zmieniło.
            No i przy HSPA+DC są dwa osobne CIDy, a nie jeden, bo na tym polega DC (Dual Channel/Carrier), że korzystasz z dwóch częstotliwości i czasem też masztów.
            A stacja jest pewnie mocno obciążona i stąd problem.
            Co do lokalizacji – Biuro Olewania Klienta nie tylko nie musi podawać (nie ma to sensu dla przeciętnego użytkownika), ale i po prostu nie wie, jaka jest lista działających BTSów na tę chwilę (to się zmienia czasem kilka razy na minutę – takie info ma tylko centrum zarządzania siecią.

          • gość
            Luty 3rd, 2015 at 07:50 | #26

            Czyli po prostu gdzieś tutaj mam NetWorks! ale na mapce btsearch jeszcze tego nie zaznaczono.

            Chodziło mi o to dlaczego na tym domniemanym tutaj NetWorks prędkości T-Mobile/Orange są dokładnie takie same. A w tej innej lokalizacji T-Mobile 2x szybsze od Orange. No szkoda, choc zauważyłęm że Windows pokazuje połączeni DC, ale mylnie bo tylko niskie pingi na to wskazują a reszta zwykłe HSPA+

          • Luty 3rd, 2015 at 12:02 | #27

            Kwestia podziału zasobów, dostępności innych stacji bazowych (jeżeli mowa o HPSA+DC) itd.

  4. dps
    Styczeń 31st, 2015 at 10:11 | #28

    Pytanie podstawowe: czy jest w ogóle na co czekać ;) Użytkowanie łącza 512kbps już dziś jest mało przyjemne, a przy obecnych trendach z perspektywy 2017 czy 2018 roku to będzie czysty masochizm.

    Dorzućmy do tego egzotyczne LTE TDD (brak kompatybilności z obecnie używanymi i sporą ilością przyszłych urządzeń, z definicji słabsze pokrycie) oraz coraz lepsze i tańsze łącza komercyjne (zarówno stacjonarne, jak i mobilne) i widać, że BDI w naturalny sposób stanie się totalnym marginesem.

    • irek
      Styczeń 31st, 2015 at 12:10 | #29

      jako łącze awaryjne i w smartfonie ma sens. W takich zastosowaniach 512 kbps wystarczy.

      • Styczeń 31st, 2015 at 15:33 | #30

        Przez wiele lat 512 kbit/s będzie wystarczało do wielu rzeczy, a do tego technologie kompresji rozwijają się. Ale oczywiście komfortu nigdy nie będzie.

    • buzz
      Styczeń 31st, 2015 at 15:01 | #31

      Niech wylacza to w cholere albo niech daja minimum 2Mbps. 512Kbps – śmiech na sali. Żeby to na całym świecie działało to rozumiem, bym se wziął na wakacje. A tak? Hahahahah niech spadają.

    • Styczeń 31st, 2015 at 15:28 | #33

      LTE w BDI już jest marginesem (widać to po gwałtownym spadku zainteresowania i poszukiwaniem dochodów przez Aero2 – wpływy z kaucji są zbyt niskie, aby utrzymać BOK, a i oni odpowiadają prawie natychmiast). Natomiast samo LTE TDD nie jest aż takim egzotycznym rozwiązaniem, po prostu Midas ani Solorz nie mają interesu w tym, żeby rozbudowywać kolejną sieć LTE, jak nie wykorzystali jeszcze 1800 MHz, a już rzucają się na 800 i 2600, które będą bardzo pilnowane przez UKE. Przy tym UKE pokazało, że nie przejmuje się za bardzo tym "egzotycznym" pasmem LTE TDD i właśnie to po raz kolejny udowadnia.
      Natomiast nie sądzę, żeby mieli zrezygnować z LTE 2600 – jednak kasy poszło w setkach milionów na to i rezygnacja ot tak to spora górka kasy do odpisania – a NFI Midas to jednak spółka giełdowa (choć od dłuższego czasu ciągnie po ziemi, jednak wydaje mi się, że to celowe).

  5. iks
    Styczeń 31st, 2015 at 10:09 | #34

    "jednak UKE na razie nic z tym nie robi".
    Bez obaw – trawelka na pewno jest zajęta z towarzyszami ustalaniem optymalizowania przepływu środków.

  6. Gość
    Styczeń 31st, 2015 at 08:35 | #35

    A co z BDI w przypadku odebrania/rezygnacji z koncesji, do której BDI jest doczepione?

    • Styczeń 31st, 2015 at 11:36 | #36

      W takim wypadku Aero2 nie będzie świadczyć dalej BDI. Dlatego domyślam się, że nie jest to łatwa decyzja dla UKE.

    • Styczeń 31st, 2015 at 15:24 | #37

      To oznacza natychmiastowe wyłączenie usługi bezpłatnej z dnia na dzień (jest odpowiedni punkt w regulaminie).

  7. ezaq
    Styczeń 30th, 2015 at 22:58 | #38

    "Bezpłatny dostęp do Internetu świadczony
    w technologii 3G/UMTS w paśmie 900 MHz.
    Koncesję na budowę tej sieci Aero2 posiadało
    wcześniej i z własnej woli udostępnia tę sieć
    na potrzeby BDI. Nie było takiego obowiązku,
    ale przyjęli go na siebie i muszą się z tego
    wywiązywać."
    Jeśli mnie pamięć nie myli, to chyba jednak był zapis, że zwycięzca udostępni bezpłatny internet na wszystkich posiadanych częstotliwościach poniżej 1GHz.

    • Styczeń 31st, 2015 at 01:11 | #39

      W przetargu były za to dodatkowe punkty, ale obowiązku nie było – tylko dlatego startować mógł Milmex/NetMaks.

    • Styczeń 31st, 2015 at 01:28 | #40

      ezaq: pamiec Cie czesciowo myli. zapomniales o slowie 'faktultatywne' = nieobowiazkowe… bylo to jedno z kryteriow zapewniajacych dodatkowe punkty.

      zajrzyj do punktu "2.4. Ocena ofert za kryterium zobowiązań podjętych w przetargu" w dokumentacji przetargowej:
      "2) fakultatywnego zobowiązania do zapewnienia nieodpłatnego powszechnego dostępu do sieci Internet w paśmie poniżej 1 GHz." https://uke.gov.pl/przetarg-2570-2620-mhz-na-obsz…

  8. Purgatorium
    Styczeń 30th, 2015 at 22:11 | #41

    A jak jest ze stabilnością sieci? Pytam, bo wymusiłem poprawne działanie na swoim modemie.
    Czy Aero się wytłumaczyło?

    • Styczeń 30th, 2015 at 22:13 | #42

      Zero informacji na ten temat niestety.
      A powyższy artykuł napisałem (mimo, że informacja jest już w wielu miejscach na blogu), bo dostaję takie pytania kilka razy w tygodniu.

  9. Gud
    Styczeń 30th, 2015 at 22:01 | #43

    Jestem nałogowym palaczem wypalam ponad paczkę dziennie i alkoholikiem od kilku lat. Aero2 jest dla mnie zbawieniem.

    • Stachu
      Styczeń 31st, 2015 at 10:32 | #44

      Dokładnie my z mieciem jak pijemy codziennie winko to se słuchamy radia przez te aero. Bez tego by nuda była i cisza nas nie stać na te całe internety u prywaciarzy drogie. Oby jak najdłuzej to działało.

  10. tester
    Styczeń 30th, 2015 at 21:33 | #45

    Jest takie bardzo mądre powiedzenie "tylko zmienność nie jest zmienna" :) wszystko inne się zmienia

    • gość
      Styczeń 31st, 2015 at 17:22 | #46

      to ewidentny falsz: zmiennosc tez jest zmienna – raz sie zmienia bardziej, raz mniej. wie o tym kazdy analityk finansowy

Strony komentarza
1 2 4328
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>