Aero2 i Huawei E173u-2 – problem rozwiązany
Mam dobre wiadomości dla wszystkich, którzy kupili modem Huawei E173u-2 pod kątem korzystania z UBDI. Jak informowałem niedawno, wiele modemów ma poważne problemy z prawidłowym działaniem z nowymi kartami SIM, które Aero2 wydaje od połowy lipca. Modem Huawei E173u-2 jest modelem, który polecało wiele osób (w tym również ja) ze względu na jego przystępną cenę oraz możliwość bezproblemowego zakupu nowego urządzenia w salonach sieci Play. Niestety okazało się, że nowe karty SIM sprawiają problemy między innymi tego modelu, dlatego za priorytet uznałem znalezienie, sprawdzenie i opisanie rozwiązania tego problemu.
UWAGA: opisane tutaj rozwiązanie jest w tej chwili przede wszystkim opisem archiwalnym. Opisana metoda była jednym z pierwszych rozwiązań problemu. Zalecam skorzystanie z metody odblokowania pasma UMTS 900 MHz za pomocą Top NetInfo.
UWAGA 2: od 1 października 2012 nie jest już stosowana blokada TS11 na kartach SIM Aero2 i artykuł jako taki jest już podwójnie nieaktualny – proponowania zmiana nie ma znaczenia dla kart po wymianie oraz takich, które wymianie nie podlegały.
Uwaga 3: Jeżeli macie problemy z Huawei E173u-2, który po 1 października 2012 zaczął się często resetować, to spróbujcie ustawić w nim pracę tylko WCDMA (w Mobile Partner, Play Online i podobnych programach jest opcja przełączania GSM/WCDMA). To zwykle pomaga na ten problem.
Modem Huawei E173u-2 w wersji dostarczanej przez Play jest bardzo prosty w obsłudze. W samym modemie jest już komplet sterowników i oprogramowanie Mobile Partner w wersji zmodyfikowanej na potrzeby sieci Play – i na tej wersji przeprowadzałem testy (PLAY ONLINE 11.302.09.06.264 i sterownik 2.0.6.704, firmware 11.126.83.00.264). Włożenie nowej karty SIM operatora Aero2 i podłączenie jej do współczesnego komputera u wielu osób, mimo sprawnej karty, działającego modemu i zasięgu sieci, kończy się następującym zespołem objawów:
- Modem za pomocą wbudowanej diody informuje o braku połączenia z siecią (podwójne mignięcia na zielono)
- Na dolnym pasku programu Mobile Partner nie widać informacji o nazwie sieci, ani sile sygnału
- Oprogramowanie Mobile Partner przy próbie łączenia od razu pojawia się komunikat Połączenie zakończone albo Zarejestruj się w sieci przed próbą połączenia.
Janusz, którego możecie spotkać w komentarzach odkrył, że o ile objawy oznaczone 1 i 2 są powtarzalne praktycznie we wszystkich systemach, o tyle problem trzeci występuje jedynie w systemie operacyjnym Windows 7. Sprawdziłem własnoręcznie Windows XP, Windows Vista 32bit – tutaj nie ma problemu z nawiązaniem połączenia oraz Windows 7 32 i 64 bit – w każdej wersji systemu próba nawiązania połączenia kończy się komunikatem Połączenie zakończone.
Jak więc rozwiązać ten problem? Zapraszam do dalszej części opisu.
Jeżeli korzystamy z systemu Microsoft Windows 7 w wersji 32-bit lub 64-bit i wystąpił opisany powyżej zespół objawów mimo pewności co do zasięgu sieci, możemy przystąpić do poprawek w konfiguracji komputera. Czynności tych nie trzeba wykonywać w systemach Windows XP i Windows Vista.
Po dokonaniu normalnej instalacji oprogramowania wbudowanego z modem wystarczy zmienić ustawienia zgodności dal PLAY ONLINE. W tym celu klikamy prawym przyciskiem myszy ikonę tej aplikacji (domyślnie jest zainstalowana na Pulpicie), z menu kontekstowego wybieramy Właściwości, przechodzimy na kartę Zgodność. Teraz klikamy Zmień ustawienia dla wszystkich użytkowników i zatwierdzamy ostrzeżenie systemu UAC, jeżeli mamy go uaktywnionego (bez tego kroku będziemy musieli powtarzać tę czynność po każdym resecie systemu). włączamy opcję Uruchom ten program w trybie zgodności z, po czym z listy wybieramy Windows Vista (Service Pack 2).
Po ustawieniu zgodności zatwierdzamy zmiany za pomocą przycisku OK i ponownie OK, aby zamknąć okno Właściwości.
Niestety okazuje się, że PLAY ONLINE pracujący w trybie zgodności nieprawidłowo zarządza kartą sieciową powiązaną z naszym modemem – nawiązać połączenie z Internetem już można, ale niestety komputer nie otrzyma adresu IP i połączenie nie będzie działało.
W celu rozwiązania tego problemu musimy uruchomić Centrum sieci i udostępniania (Start -> Panel sterowania -> Sieć i Internet -> Centrum sieci i udostępniania). Następnie w lewej kolumnie wybieramy Zmień ustawienia karty sieciowej. W nowym oknie szukamy karty sieciowej o domyślnej nazwie Komórkowe połączenie szerokopasmowe (powinno ono być widoczne tylko wtedy, gdy do komputera jest połączony modem). Klikamy go prawym przyciskiem myszy i w menu kontekstowym wybieramy Właściwości.
Warto zwrócić uwagę, że w polu Połącz używając widoczna powinna być nazwa HUAWEI Mobile Connect – 3G Network Card. Wybieramy Protokół internetowy w wersji 4 (TCP/IPv4) i klikamy przycisk Właściwości. W wyświetlonym oknie przełączamy ustawienia na Uzyskaj adres IP automatycznie oraz Uzyskaj adres serwera DNS automatycznie.
Po ustawieniu tych opcji jak powyżej klikamy OK i Zamknij w kolejnym oknie, aby zatwierdzić zmiany.
Teraz możemy spokojnie skonfigurować profil połączenia z Aero2 zgodnie z opisem, jaki już wcześniej zamieściłem dla Huawei E169 (jeżeli pojawi się zainteresowanie, przygotuję wersję zrzutów ekranów dla aplikacji PLAY ONLINE, ale wszystkie opcje znajdują się dokładnie w tych samych miejscach).
Teraz możemy wrócić do aplikacji PLAY ONLINE, kliknąć Połącz i… rozpocząć korzystanie z usług Aero2. Co ciekawe, od tej chwili (aż do momentu zresetowania modemu) będzie on nie tylko prawidłowo informował diodą o stanie połączenia (jasno-niebieskie stałe światło przy trwającym połączeniu oraz niebieskie miganie przy gotowości), ale także na dole okna programu pojawi się informacja o sieci wraz z siłą sygnału.
UWAGA: Jeżeli problemy z połączeniem pojawią się ponownie, należy sprawdzić oba ustawienia: W przypadku natychmiastowego komunikatu Połączenie zakończone należy sprawdzić, czy program ma ustawione opcje zgodności. Jeżeli połączenie zostało nawiązane, ale nie można z niego skorzystać, należy sprawdzić, czy karta sieciowa modemu ma ustawione automatycznie pobieranie adresu IP i adresów serwerów DNS. Niestety od czasu do czasu zdarza się, że ustawienia te wracają do nieprawidłowych.
Jeżeli program odmówi połączenia, należy sprawdzić, czy modem zainstalował się w trybie karty sieciowej (NDIS). W trybie modemu (RAS) aplikacja PLAY ONLINE może odmówić połączenia. W takim wypadku należy przełączyć modem w tryb NDIS wybierając menu Narzędzia -> Opcje, a tam w opcjach Ogólnych należy upewnić się, że Typ połączenia wybrany został NDIS:
PS: Szczególne podziękowania kieruję do Janusza Błaszczyka, który nie tylko udostępnił do testów swój modem i nową kartę kartę SIM Aero2, ale także w zasadzie to on opracował powyższe rozwiązanie problemu.
PS2: Póki co mam potwierdzenie, że wbudowana w modem aplikacja Mobile Partner dla Mac OS X nie działa w systemie Snow Leopard – objaw jest prawie ten sam co w Windows 7. Na razie nie znam rozwiązania.
PS3: Pojawiło się rozwiązanie definitywnie rozwiązujące problem niezgodności z blokadą TS11: wystarczy dokonać aktualizacji firmware modemu do najnowszej wersji. Zapraszam do zapoznania się z opisem w artykule Aero2 i Huawei E173u-2 – rozwiązanie problemu przez zmianę firmware. Jednak teraz ta metoda, jak i opisana w niniejszym artykule są już nieaktualne:
PS4: Warto zapoznać się z rozwiązaniem dla modemu E169, które działa także z E173u-2 i innymi modelami modemów Huawei dostępnymi w Play – opisana w niniejszym artykule metoda jest już nieaktualna i warto użyć tamtego rozwiązania.
Koleżanka mi przed chwilą napisała, że jej tez nie dawno przysłali a wpłaciła 6 i wysłała dokumenty. Także pewnie w tym tygodniu albo w następnym wybiorę się razem z nią do wawy i odbierzmy te dziadostwa i wówczas testy:)
a mi to wyglada na oprogramowanie play'a,
w weekend przypadkiem u rodziny trafilem na 173-u2 sprzedanego dla Vectry ( z oprogramowaniem 11.126.15.00.755) i działał skubaniec bez problemu
ciekawe ile tego modelu sprzedano w tej wersji.
Czy ktos wie skad to oprogramowanie mozna sciagnac ?
ps moze to nie kwestia kart SIM tylko oprogramowania na terminalach, tzn ze niektore wersje oprogramowania nie współpracuja z ustawieniami sieci Aero2
Zdefiniuj "działał". Pokazywał informacje o zalogowaniu (miganie diody) i sygnale w programie przed połączeniem? I w jakim systemie operacyjnym?
Różnice w konfiguracji SIMów jest niezaprzeczalne – nie tylko w E173u-2, ale i innych telefonach i modemach. Dziś po pracy zabiorę się za testowanie różnych wersji Mobile Partnera.
zanim zaczniesz szukac ekstramalnych wersji spróbuj moze czystego mobile partnera 11.300.05.00.03. U mnie dziala bez zadnych przestawianek a o wiele latwiej dostepny.
Pogubiłem wątki i już sam nie wiem gdzie mam o tym pisać więc zrobię to w tym chyba najaktualniejszym i najświeższym. Zgłoszenie wysłane 5 lipca. Dzisiaj tj. 8 sierpnia po 11 otrzymałem informacje z zaproszeniem po odbiór. Pewnie w przeciągu 2 tygodni odbiór. Pozdrawiam.
Treść maila jak u wszystkich:
Witam,
Zapraszamy po odbiór karty SIM w godz. 9-17.00 od poniedziałku do
piątku.
Prosimy o zabranie oryginału formularza i wskazanego dokumentu
tożsamości wraz z jego kopią.
BOK
Aero 2 Sp. z o.o.
ul. Lwowska 19 Ip Warszawa
Przepraszamy za długie oczekiwanie na kartę.
Pozdrawiam,
Biuro Obsługi Klienta
Aero2 Sp. z o.o.
Ja wpłaciłem depozyt 7 lipca i też dziś dostałem informację o możliwości odbioru karty. Chyba coś się ruszyło.
Też dostałem takie email, zgłoszenie wysłane 4 lipca, wcześniej dostałem wiadomość, że karta będzie dopiero po 15 sierpnia, a tu taka niespodzianka.
Ponieważ modem E173u-2 różnie zachowuje się przy współpracy z różnymi systemami operacyjnymi podzielę się swoim spostrzeżeniem. Używam Sierra Wireless USB 307 – sprawdziłem na platformach XP, Vista, 7 – instalacja i działanie bezproblemowe (przy użyciu załączonego do modemu programu Sierra Wireless Watcher).
Moze teraz jak roznica siega ~60zl to warte rozwazenia przy tych problemach, ale jak kupowalem swojego e173u-2 byl uznawany za najsensowniejsza opcje i byl 2x tanszy.
Ja tez tak pomyślałem – różnica w cenie niewielka, a Sierra to jednak HSDPA kat.14 więc bardziej niż „regulaminowa” (myślę ze nawet po 3 latach współpracy z AERO2mi się nie zdeklasuje zbytnio i będę mógł go używać w innych – szybszych sieciach). Poza tym modem jest „polecany” przez AERO2 więc – gdyby cos nie działało – ewentualne problemy z reklamacją (chyba) nie grożą. Na razie miałem okazje pobawić się tym sprzętem w kilku miejscach w warszawie. Praga Południe, Białołęka, Centrum – tak w budynkach (nawet w niekorzystnych warunkach – sadząc po tym jak zachowywał mi się tam net z ery i orange), jak i na świeżym powietrzu (w parku Skaryszewskim i w parku Pole Mokotowskie). O dziwo „antenka” nigdy nie spada mi poniżej 3 kresek:)
Dokładnie, dlatego tak wciągnąłem się w temat tego modemu.
Jestem właśnie na etapie wyboru modemu. Tak apropo zgłoszenie wysłałem 6 lipca, a dzisiaj dostałem zaproszenie po odbiór SIM.
Poważnie zastanawiam się na Sierra USB 307. Skoro cena nie jest aż tak wygórowana i znajduje się na liście rekomendowanej prze operatora to możliwe że jest to dobra opcja. Martwi mnie tylko jedna rzecz, a mianowicie opinie użytkowników: http://www.ceneo.pl/;0154747447-10.htm
Modem podobno się strasznie nagrzewa. Czy ktoś to może potiwerdzić?
Faktycznie SW 307 to w tej chwili najlepszy wybór, jeżeli cena nie stanowi problemu. Co do temperatury pracy – wszystkie modemy HSPA w takich małych obudowach przy obciążeniu nagrzewają się. E173u-2 też nie należy do chłodnych urządzeń. Ponieważ przy tych temperaturach urządzenie pozostaje stabilne nie zawracałbym sobie tym głowy, no chyba że zamierzasz trzymać ten modem w miejscu, w którym będziesz bez przerwy dotykał go gołą skórą – ale wydaje mi się to bezsensownym problem, bo modem należy trzymać jak najdalej od ciała, gdyż wszystko co zawiera wodę (w tym mięso, ciało ludzkie itd.) po prostu pochłania mikrofale i zakłóca pracę modemu.
Jeżeli masz taką możliwość, bierz SW307 w ciemno. Dobry sprzęt, dobra marka i jest na liście zalecanych urządzeń Aero2.
Trochę się grzeje, ale działa bardzo stabilnie. Dla równowagi polecam opinie klientów Komputronika: http://www.komputronik.pl/product/86371/Sprzet_ko…
Potwierdzam – grzeje się. I tu taka moja obserwacja: w mieszkaniu mam siłę sygnału na maksimum i modem jest ciut cieplejszy od otoczenia – tak ze spoko. Ale jak używałem go wczoraj w parku i siła sygnału była na 3 kreski to grzał się (właśnie wczoraj to odkryłem). Podejrzewam ze – tak jak każde tego typu urządzenie (telefon komurkowy0 im dalej jest od stacji bazowej tym więcej prądu zużywa, no i przy okazji – siła rzeczy – więcej ciepła wydziela. Ale tak jak pisze Jakub – czy na prawdę to tak przeszkadza? Dla mnie to żadna wada. A tak ogólnie to wydaje mi się ze modem ma bardzo czuła – dobrą po prostu -antenę.
Grzanie się byłoby wadą, jakby powodowało to przebarwienia i topienie się obudowy. Nie słyszałem o takich przypadkach. A to, że grzanie się jest proporcjonalne do siły sygnału (i ilości przesyłanych danych) to normalne. Do tego w parku pamiętać trzeba, że czarne przedmioty lepiej się nagrzewają od słońca, niż białe (fizyka, ciało doskonale czarna itd.
to prawda z tym czarnym – a wczoraj, tak ogólnie, było koszmarnie gorąco
Formularz zgłoszeniowy wysłałem 1 lipca, dokładnie 29 lipca dostałem maila z zaproszeniem po odbiór karty. Najpierw sprawdziłem działanie na Nokii E63. Wystarczyło stworzyć punkt dostępu "darmowy" (co prawda sam włączony telefon pokazywał jedynie ikonkę 3G, bez sygnału i nazwy operatora, ale po włączeniu Opery i wybraniu APNu od razu łapał zasięg i pojawiała się nazwa Aero2).
Za Waszą namową zaopatrzyłem się właśnie w modem Sierra Wireless USB 307. Podłączyłem, zainstalowałem domyślną aplikację. Mieszkam w Borzęcinie (15 km na zachód od Wwa). W ogródku ciągle zrywał połączenie (wyświetlał 2 kreski na 5), myślałem, że może coś jest nie tak z utworzonym profilem i chciałem się poradzić marcina w kwestii instalacji i konfiguracji. Ale na piętrze już ładnie śmiga, 3 kreski/5. Tutaj wynik speedtesta http://www.speedtest.net/result/1437365281.png
Chciałbym podziękować Jakubowi i wszystkim komentującym za wiele przydatnych informacji, które tutaj dzięki Wam znalazłem i które pomogły mi podjąć decyzję o zabawie z Aero2
Pytanie z innej beczki, czy Mobile Partner/Play Online umożliwia automatyczne łączenie po rozłączeniu ze strony providera? Chyba nie, jakie inne rozwiązanie/oprogramowanie byście polecali? Wiem że do DSL są małe sprytne programiki, używam jednego, ale na innym komputerze i nie pamiętam nazwy.
topnetinfo bodajaze ma automatycznego reconnecta. ale mnie ten progs przeraza mnogoscia konfiguracji
Troche dziwne ze u mnie nie trzeba bylo ani przestawiac zgodnosci czy zmieniac tych roznych ustawien i dziala juz z w7 bezproblemowo. Dobrze byloby wiedziec skad ta roznica, czyzby niebrandowany mobile partner radzil sobie jednak lepiej?
A do tego jest przypadek niedziałającego E169. I właśnie dlatego coraz bardziej sensowna wydaje się koncepcja spotkania, na którym można by te wszystkie przypadki przeanalizować.
Dobra robota! Jak mawia F. Kiepski – "w kupie siła" – dslisie dowód że żadne cwaniaki z Aero2 nam nie straszne:)
Ktos testowal Huawei E173u-2 + Aero2 w polaczeniu z Linuksem?
próbowałem z ubuntu – na razie bez efektów – będę próbował w następny weekend – jak napisze jak poszło.
Mandriva 2010.1 (albo 2010.2 – nie pamiętam) oraz Mint 11 LXDE – bez problemów.
Mam wprawdzie "starą" kartę, nie wiem jak jest z tymi z serii "problematycznych".
Testowałem. Udało mi się uzyskać pracę w trybie NDIS – dokładny opis w komentarzu do artykułu: http://jdtech.pl/2011/09/aero2-zmiany-na-stronach…
Widać ze problem jest ze starszą wersją Mobile Partnera 11.302.09.06.264. Czy sprawdziłeś jak się zachowuje modem przy skonfigurowaniu połączenia systemowego dial-up lub użyciu Top_netinfo, ewentualnie Mobile Partnera w innej wersji 16.001.06.01.50x
Ekstra, czyli problem chyba z głowy. Okazało się także, że martwiłem się na zapas, bo korzystam z XP, a ten jak rozumiem, działa bezproblemowo. Wielkie dzięki za zaangażowanie. Mam nadzieję że ludzie którzy mieli dotychczas problemy potwierdzą że powyższy sposób także i dla nich stanowi remedium.
PS. W przypadku XP jak rozumiem nie ma problemów z połączeniami, ale są z wyświetlaniem nazwy sieci, mocy sygnału i prawidłowym informowaniu diodą. Tutaj chyba trzeba by wejść do "połączeń sieciowych" tam odnaleźć to z modemem HUAWEI, właściwości, dalej podobnie. Z tym że ja mam od razu "automatycznie" wszystko poustawiane, więc nie bardzo wiem jak uzyskać to prawidłowe wyświetlanie. Teoretyzuję bo czekam na kartę
Po napisaniu powyższego komentarza nie mogę już wejść na tę podstronę na Firefoksie "400 – Bad Request".
ciacha wywal
Chwilowo to jedyne rozwiązanie – system komentarzy IntenseDebate pogryzł się z czymś w Wordpressie. Wyśledzę problem i naprawię – pewnie w nocy, gdy ruch jest mniejszy. To na pewno da się naprawić raz na zawsze.
Nie chce mi się, szybciej odpalę Chrome.
Właśnie zauważyłem, że ten błąd jest specyficzny dla Firefoksa. To bardzo dziwna sprawa – dziś w nocy nad tym posiedzę.
niestety problem bledu 400 (bad request)
NADAL WYSTĘPUJE – FF 7.0.1
rozwiązanie podane w okienku wyskakującym wraz z błędem jest nieskuteczne (usunięcie pojedynczego cookie, swoją droga u mnie wystąpiło pod inną nazwą),
bo błąd występuje co chwilę przy jakiejkolwiek aktywności na forum
ja rozwiązałem ten problem dodając jdtech.pl do listy witryn, z których ciasteczka nie są akceptowane (i jak narazie działa)
Wywalenie ciasteczek powoduje szereg innych problemów. A skasowanie ciasteczka z treścią ostatniego wpisywanego komentarza, który zawiera polskie literki – zawsze rozwiązuje problem. Ale tego konkretnego wskazanego w opisie. Ew. można wywalić wszystko z jdtech.pl. Niestety na razie nie znam rozwiązania tego problemu – będzie przebudowa wszystkiego, może cię uda to rozwiązać.
Tak, problem został rozwiązany i/lub nie istnieje dla użytkowników XP i Visty. Problem z wyświetlaniem informacji o sile sygnału występuje identycznie we wszystkich systemach i jest związany z konfiguracją karty SIM. Sonduję jeszcze możliwość rozwiązania i tego problemu przez wyłączenie usług głosowych, ale to wiąże się z niebezpieczną i dość skomplikowaną dla przeciętnego użytkownika ingerencją w konfigurację modemu z poziomu komend AT.
Jeżeli korzystasz z Mobile Partnera i/lub aplikacji wbudowanej w modem (a ja koncentruję się na razie na rozwiązaniach najprostszych dla użytkownika końcowego) nie musisz nic robić (ani ustawiać zgodności, ani zmieniać ustawień IPv4 karty sieciowej), poza konfiguracją opisaną tutaj: http://jdtech.pl/2011/07/aero2-jak-nawiazac-polac… z tym, że możesz użyć aplikacji wbudowanej w modem.
Można prościej, wystarczy śiągnąć wersję Mobile Partner 31.003.27.00.03 wpisac PIN oraz w Profil Name np. Aero2 i OK.
sorry, wersja 21.003.27.00.03 Mobile ….
I po tym wyświetla ci siłę zasięgu? Bo ja próbowałem i… nie wyświetla.
Skrót często powtarzanej nazwy programu Top NetInfo – który powstał w ramach forum bez-kabli.pl i tam można go znaleźć.
Główne pytanie – po co to robić w świetle… czerwonego napisu na górze artykułu.
Co chcesz osiągnąć, jaki masz problem?
sprawa jest już nieaktualna, tak? bo też miałem problem na moim win7, że migała mi podwójna zielona migawka i przez jakiś czas modem E353 nie chciał mi się połączyć z internetem, więc go skonfigurowałem według instrukcji i działał, tylko że teraz muszę co chwilę ten sterownik karty aktualizować przy każdym włączeniu komputera.
Opis jest kompletnie nieaktualny i do tego nikt nie wie czemu to działało. W Aero2 tego robić nie trzeba i nic to nie daje. To, że E353 zadziałał po tym wynalazku to zbieg okoliczności – sterowniki E353 od początku były zgodne z Win7.
Opisz dokładniej swój problem: może po prostu jesteś poza zasięgiem sieci swojego operatora?