Aero2 – ustalenia w sprawie nowych kart SIM
Dzięki licznym informacjom od czytelników bloga, których przyciągnęła kontrowersyjna wiadomość dotycząca nowych kart SIM i ich nietypowej konfiguracji, udało się ustalić kilka nowych faktów dotyczących tego poważnego problemu. Niestety problem pozostaje nadal nie wyjaśniony do końca, nie wszystkie informacje są spójne i wymagają dalszych testów, zwłaszcza w odniesieniu do najpopularniejszego wśród użytkowników UBDI modemu Huawei E173u-2 w wersji dostępnej u operatora Play.
Podsumujmy więc, co wiemy na dzień 3 sierpnia 2011.
Otrzymałem wiarygodne raporty, że kolejne dwa modele modemów są zgodne z nowymi kartami Aero2:
- Sierra Wireless USB 307 – prosty i w miarę tani modem USB
TomaszTT wskazuje także aukcję, na której można dostać ten modem za 160 PLN. Uwaga jednak na drogą przesyłkę z Wrocławia. - Huawei e585 – routerek WiFi następca E5 i podobny do tego modelu
Dodatkowo pojawiła się ogólna koncepcja przekonania modemu Huawei E173u-2 do tego, aby zaczął poprawnie współpracować z kartami SIM, które mają zablokowane usługi głosowe. Wygląda na to, że całkowite wyłączenie obsługi połączeń głosowych w tym modemie może spowodować, że będzie on się zachowywał tak, jak Huawei E169 w jego domyślnej konfiguracji, który funkcję tę zwykle ma wyłączoną. Jest to jednak informacja na razie niepotwierdzona przeze mnie, dlatego na razie nie publikuję przewodnika, który opisuje jak to zrobić. Postaram się to sprawdzić w najbliższy weekend.
Potwierdziły się informacje dotyczące kilku modeli telefonów z systemem Android (przede wszystkim Galaxy i5700), które podobnie jak mój Galaxy Pad P1000, mimo informowania o braku sygnału sieci, normalnie są w stanie nawiązać połączenie transmisji danych. Bardzo podobnie zachowuje się Nokia e63, czyli podobnie powinno być w innych urządzeniach tego producenta z systemem Symbian (które oczywiście posiadają obsługę UMTS 900MHz).
ezaq potwierdził także moje przypuszczenia co do tego, że nowe karty Aero2 są dostarczane z włączonym PINem, który na szczęście można wyłączyć. Odpowiednie informacje dodałem w istotnych miejscach na blogu. Zauważył także zniknięcie menu SimToolkit związanego z Cyfrowym Polsatem. Potwierdził także brak obsługi kodów USSD na nowych kartach.
Pojawiły się także pojedyncze raporty na temat niedziałającego modemu E169 z nową kartą SIM oraz E173u-2 z Play, który bez problemu działa z nową kartą bez żadnych modyfikacji z ustawieniach modemu, jednak na razie uważam to za przypadki skrajne, jednak warte odnotowania, gdyż może to oznaczać dalsze zmiany w konfiguracji kart SIM przez operatora po doniesieniach o problemach publikowanych w Internecie i zgłaszanych do operatora.
Myślę także nad zorganizowaniem małego spotkania użytkowników Aero2 w celu wymiany doświadczeń i umożliwienia zainteresowanym osobom przetestowania działania UBDI oraz sprawdzenia różnych urządzeń w praktyce z różnymi kartami tego operatora. Przede wszystkim pozwoliłoby to także na przygotowanie listy urządzeń, które działają poprawnie z tą usługą bez opierania się tylko na specyfikacji urządzeń oraz krótkiej liście dostarczonej przez operatora.
PS: podziękowania dla wszystkich raportujących swoje ustalenia a propos Aero2 i usługi UBDI.
U mnie wpłata była ok 01.06.2011, papiery posłane 07.06.2011 r.
A dziś:
"Witam,
Zapraszamy po odbiór karty SIM w godz. 9-17.00 od poniedziałku do piątku.
Prosimy o zabranie oryginału formularza i wskazanego dokumentu tożsamości
wraz z jego kopią.
BOK
Aero 2 Sp. z o.o.
ul. Lwowska 19 Ip Warszawa
Przepraszamy za długie oczekiwanie na kartę. "
oj. pomyłka, nie w czerwcu a w lipcu wysyłałem
Wydzwaniam do Aero2 od trzech dni i nikt nie raczy podnieść słuchawki!!
To wygląda jak "typowa awaria" stacji bazowej lub segmentu sieci u operatora.
Dlatego właśnie wydaje mi się, że albo zmienili ponownie konfigurację kart, albo masz jakąś nietypową konfigurację modemu. W "normalnym" E173u-2 zmiana koloru diody przy nowym SIMie nigdy nie następuje. Natomiast ze starym simem dzieje się dokładnie tak, jak piszesz.
"(…) nowe karty Aero2 są dostarczane z włączonym PINem" – moja odbierana 12.07, czyli raczej należąca do kategorii "starych" też miała włączony PIN, co oczywiście nie jest żadnym problemem – od razu go wyłączyłem. Na razie (tfu, tfu) działa z E173u-2.
Miałem pod ręką wersję tego modemu z Plusa i tam rzeczywiście nie ma UMTS 900, jak ktoś się chce upewnić co do wersji modemu to pod plastikową obudową jest wyryty (wygrawerowany) konkretny model.
Czyli masz nowa karte, stare sa jak przpuszczam z numeracja 7000-7300 a co wyzej to juz "nowe".
Odejmij ok. 1000 i będziesz bliżej numeracji "starych" kart Moja karta z 27.06 ma numer bliżej 6k niż 7k. Natomiast obecnie wydawane karty mają numery już prawie 16k.
Czyli jednak na tej numeracji nie mozna polegac. Bo dwa czy trzy dni temu ktos odebral z numerem 13000 wiec niemozliwoscia jest by dobrneli do w tak krotkim czasie do 16000.
Poczekajcie, dziś postaram się dokończyć i opublikować wyniki moich wyliczeń. Podpowiem, że karty po drodze miały dziurę w numeracji.
Hej,
Ja jestem za spotkaniem, a nawet … chętnie się na nie wybiorę.
Pozdro
Ludzie spokojnie to tylko Polska. Fajnie że piszecie od kiedy czekacie na karty. Super inni czytelnicy bloga już wiedzą że normalny czas oczekiwania to około 30-40 dni. Ale teraz wylazła nowa sprawa z modemami. Apeluję więc do posiadaczy modemów (szczególnie E173u-2, może ktoś ma nowszy E173-s2), jeśli piszecie czy karta działa czy nie podawajcie dwie informacje, pierwsza kiedy odebraliście kartę, i druga bardzo ważna proszę pisać wersję firmware i wersję software modemu (informacje te można znaleźć w Mobil Partnerze w menu Narzędzia(Tools)/Diagnostyka(Diagnostic) na karcie Diagnostic / Device. Te info będzie pozwalało zorientować się z czym problem z tymi modemami i czy można go jakoś zgrabnie (np. przez podmianę firmware) z pożytkiem dla wszystkich rozwiązać. I jeszcze na koniec rada dla osób które posiadają jakiekolwiek urządzenie obsługujące UMTS w paśmie 900, jeśli macie jakikolwiek modem/telefon nie kupuj nowego bo to bez sensu. Aero2 ma zapewnić interoperacyjność z dostępnymi na rynku urządzeniami tzn. takimi które posiadają certyfikat CE i są zgodne z normami ITU, więc jeśli w reklamacji piszą że nie mogą Ci pomóc bo masz niezgodne urządzenie, to po prostu piszą bzdury i uważam że następnym krokiem powinno być skierowanie skargi do UKE na postępowanie operatora, które nijak ma się do decyzji rezerwacyjnej. Nie wiem może za krótko żyję ale jeszcze nie trafiłem na telefon/modem który z mety byłby niezgodny z jakąś kartą SIM, a tu wysyp takich całkiem zresztą nowoczesnych urządzeń, to jest ewidentna dyskryminacja ze strony opa.
Co do czasu oczekiwania opublikuję jutro moje małe opracowanie. Będzie prościej i miejsce do dyskusji tylko o tym.
E173u-2: jak widzisz prace trwają. Napiszę coś więcej, jak sprawdzę aktualne pomysły na "naprawienie" tego modelu. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, zajmę się także wersjami firmware.
E173-s2: nie mam żadnych info o tej wersji. Masz może jakiś link?
Co do specyfikacji terminala abonenckiego w regulaminie Aero2 możemy sobie dyskutować, ale zrobić cokolwiek może tylko UKE. Póki co wiążący dla Aero2 i dla nas jest niestety ich regulamin no i prawo telekomunikacyjne. W związku z tym faktycznie mogą olewać reklamacje dotyczące pracy z modemami, które z punktu widzenia regulaminu nie są terminalem abonenckim. Oczywiście celem takiego działania jest po prostu zaoszczędzenie sobie pracy i zachodu.
Huawei E173s-2 to taka trochę wykastrowana wersja E173u-2. Nie ma UMTS 900MHz i upload tylko 1,92 Mbps. Dostępny jest w T-Mobile: http://apps.t-mobile.pl/productApp-web/user/jsp/p…
Mój modem E173u-2 pochodzi z Play. Wersja firmware 11.126.83.00.264. Wersja sterowników: 2.0.6.706. Do połączeń używam Top_NetInfo. Nawet nie instalowałem Mobile Partnera. Mój modem bez problemów działa zarówno z kartą otrzymaną 27.06 jak i 03.08, choć w tym drugim przypadku nie pokazuje niektórych parametrów połączenia: CID i LAC.
W przyszły weekend będę miał dostęp do innego egzemplarza E173u-2 także z Play, wiec również w nim przetestuję działanie "nowej" karty.
Może rozwiązaniem jest Top_NetInfo?
Spróbuję go przetestować u siebie po powrocie do domu, bo moja "stara" karta przestała działać na E173u-2.
Pozdrawiam
Nie koniecznie wykastrowana wersja 173u-2. Ten modem jest dostępny u Pomarańczowych i według opisu z ich strony obsługuje UMTS 900 (http://www.orange.pl/klienci_ind/orange_free_19/modemy/huawei/huawei_e173s-2?loyalty=24&priceParams=-1:3493:XT_5402). Ten dostępny w Erze to starsza wersja E173 bez dodatkowych literek.
ktoś gdzieś na tym blogu napisał, ze zgłoszenie wysłał 4 lipca i dzisiaj przyszło zaproszenie po odbiór tego dziadostwa. Ja wysłałem z koleżanką 6 lipca czyli rozumując tokiem aero2 powinienem otrzymać w optymistycznej wersji 5 lipca;) Wówczas wsadzę obydwa dziadostwa do tego e173 i opiszę jak i czy w ogóle rabotajet:D eto ustrojstwo no i oczywiście na nokii z symbianem.
Dziś karty odbierały osoby, które formularz złożyły 3-4 lipca. Czas oczekiwania dla tych osób ustabilizował się w okolicach 30 dni. Jest więc szansa, że do końca tygodnia Aero2 wciągnie cię na listę wybrańców Nokia z Symbianem powinna sobie dać radę, o ile jest zgodna z UMTS 900MHz, natomiast co do e173u-2 – powinno się udać ustalić coś wiążącego do niedzieli – mam nadzieję.
Najlepiej skierować to pytanie do Aero2. Ja przelałem gotówkę ~11 lipca i podejrzewam że może to potrwać jeszcze nawet z miesiąc, choć wcześniejszy termin będzie miłą niespodzianką.
Szczerze mówiąc niezbyt mi się teraz spieszy, bo pewnie i tak nie uda mi się podłączyć. Kombinuje teraz tylko gdzie sprzedać modem i jak zminimalizować straty.
Poczekaj spokojnie z tym modemem – wydaje mi się, że do końca tygodnia powinno dać się ustalić procedurę przekonfigurowania modemu na potrzeby Aero2. A wpis ezaqa pozwala nawet przypuszczać, że Aero2 samo rozwiązało problem, choć to wszystko to ciągle tylko przypuszczenia.
Jak długo mam jeszcze czekać na kratę SIM od Aero2?
ps. dzisiaj mija 24 dzień od złożenia przeze mnie wniosku o darmowy internet.
Moja tajna tabelka podpowiada mi, że poczekasz około 40 dni od momentu wysłania zgłoszenia, czyli swobodnie 2 tygodnie przed tobą. W tej chwili przetwarzają zgłoszenia z 4-tego lipca.