Aero2 – powtarzalne problemy z działaniem sieci
Od kilkunastu dni z różnych stron napływają informacje od użytkowników Aero2, że mają powtarzające się, ale nie występujące zawsze problemy z działaniem bezpłatnego dostępu do Internetu. Objawy składają się z dwóch podstawowych zjawisk: długiego nawiązywania połączenia z siecią oraz bardzo ograniczoną prędkością działania sieci względem nominalnej szybkości 256kbit/s i częstym zawieszaniu się transmisji.
Niektórzy zauważyli, że problem można wykryć za pomocą zwykłego pinga: okazuje się, że niektóre pakiety okresowo co kilka sekund po prostu znikają w czeluściach sieci.
Tego typu problemy bardzo trudno zidentyfikować w sieciach radiowych (zwykle zrzuca się winę na zakłócenia radiowe, słaby sygnał sieci, przypadkowe zaginięcia pakietów itd.), ale wygląda na to, że tym razem winnego można dość łatwo wskazać.
Wszystko dzięki dociekliwości użytkowników bezpłatnego Internetu. Na aero2forum udało się powiązać te ginące pakiety z zakresem adresów IP przydzielanych logującym się do sieci użytkownikom.
Niektórzy pamiętają, że niedawno została przyznana na potrzeby bezpłatnego Internetu dodatkowa pula adresów IP. W tej chwili dysponujemy następującymi zakresami:
Pula | Zakres | Opis |
Stara | 78.30.120.0 – 78.30.123.255 | Oryginalna pula rozszerzona w listopadzie |
Nowa | 78.30.108.0 – 78.30.111.255 | Nowa pula dostępna od grudnia 2011 |
Przyglądając się uważnie problemowi udało się zauważyć, że problem pojawia się lub znika w zależności od adresu IP, który otrzymamy od operatora. i nie ma tutaj znaczenia lokalizacja ani modem. Poniżej przykładowe wyniki testów PING wykonane za pomocą modemu Huawei E353u-2 wieczorem 22 grudnia 2011:
Adres IP: 78.30.120.141 (Pula stara 120-121)
C:\Users\Jakub Danecki>ping -n 100 jdtech.pl
Badanie jdtech.pl [87.98.219.28] z 32 bajtami danych:
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=105ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=129ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=124ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=107ms TTL=56
[...]Statystyka badania ping dla 87.98.219.28:
Pakiety: Wysłane = 100, Odebrane = 99, Utracone = 1
(1% straty),
Szacunkowy czas błądzenia pakietów w millisekundach:
Minimum = 84 ms, Maksimum = 186 ms, Czas średni = 111 ms
Jak widać, tutaj nie ma żadnych istotnych problemów: jeden zaginiony pakiet na 100 jest rzeczą absolutnie w normie i tak może się faktycznie wydarzyć. Średni czas odpowiedzi ping w granicach 111 ms też nie jest specjalnie wydłużony (wskazuje na pewne obciążenie sieci, ale nie jest to wartość jakaś ekstremalnie duża).
Jednak po ponownym połączeniu możemy natrafić na następujące wyniki:
Adres IP: 78.30.109.15 (Pula nowa 108-109)
C:\Users\Jakub Danecki>ping -n 100 jdtech.pl
Badanie jdtech.pl [87.98.219.28] z 32 bajtami danych:
[...]
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=503ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=255ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=78ms TTL=56
Upłynął limit czasu żądania.
Upłynął limit czasu żądania.
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=98ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=79ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=136ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=81ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=133ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=72ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=141ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=86ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=130ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=88ms TTL=56
Upłynął limit czasu żądania.
Upłynął limit czasu żądania.
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=78ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=74ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=100ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=113ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=109ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=234ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=76ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=133ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=124ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=79ms TTL=56
Upłynął limit czasu żądania.
Upłynął limit czasu żądania.
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=109ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=78ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=202ms TTL=56
[...]Statystyka badania ping dla 87.98.219.28:
Pakiety: Wysłane = 100, Odebrane = 85, Utracone = 15
(15% straty),
Szacunkowy czas błądzenia pakietów w millisekundach:
Minimum = 70 ms, Maksimum = 2288 ms, Czas średni = 190 ms
Pozwoliłem sobie tutaj zacytować dłuższy fragment historii odpowiedzi ping, gdyż daje się tu zauważyć pewną okresowość pojawiania się problemów. Od razu w statystyce widzimy, że traconych jest około 15% pakietów, średni czas odpowiedzi dochodzi do 200ms, a maksymalny czas oczekiwania na odpowiedź przekroczył 2 sekundy. Takie parametry są dla użytkownika końcowego niedopuszczalne a z drugiej strony wskazują na poważne problemy.
Ponieważ w przypadku obu pomiarów zastosowany został ten sam modem zainstalowany w tym samym miejscu i pomiar powtórzyłem kilka razy przy kolejnych połączeniach, a także sytuacja została potwierdzona przez innych użytkowników uważam, że problem nie dotyczy sieci radiowej operatora Aero2, a konfiguracji routerów w sieci szkieletowej TCP/IP operatora. Bardzo ciekawym objawem jest wspomniana wyżej okresowość pojawiania się zaników pakietów.
Dokonałem także prób za pomocą innych modemów i zauważyłem, że w przypadku E169 (modem HSPA kategorii 8, maksymalna prędkość 7,2 Mbit/s) średnie pingi są nieco wyższe, ale w przypadku natrafienia na felerny adres IP z nowej puli utrata pakietów potrafi sięgnąć nawet 50%, co praktycznie całkowicie uniemożliwia korzystania z Internetu.
Wydaje mi się, że przy konfiguracji nowej puli adresów IP w routerach operatora ktoś przypadkiem (celowości takiego działania nie zakładam) nieprawidłowo skonfigurował któryś z routerów, co powoduje stale występujące, okresowe gubienie pakietów. Mam jednak nadzieję, że problem ten zostanie szybko rozwiązany.
Na razie rozwiązanie jest tylko jedno: jeżeli zostanie nam przydzielony adres IP z nowej puli (78.30.108.0 – 78.30.111.255) i zauważymy opisane powyżej objawy, najlepiej się rozłączyć i połączyć ponownie, aż otrzymany adres będzie pochodził ze starej puli adresów IP.
Więcej informacji: Wątek na aero2forum
UPDATE: bardzo podobne problemy z siecią zaobserwowałem w zasięgu LTE dla usług Cyfrowego Polsatu – na razie dla puli adresów 93.154.248.0-93.154.255.255 – także zarządzanej przez SFERIA-MNT
UPDATE 2011.12.29: Wygląda na to, że problem został wreszcie rozwiązany. Dziękujemy!
Problem rzeczywiście istnieje. Zauważyłem to korzystając z Iply. Kiedy oglądałem jakiś materiał wszystko chodziło płynnie. Teraz czasem po zalogowaniu do sieci widać jak wskaźnik sieci w Menadżerze zadań nierównomiernie skacze a filmy się przycinają. Pomaga ponowne łączenie się z siecią. Dodam że jakość sygnału mam wyśmienitą lub bardzo dobrą. Wydaje mi się że coś pozmieniali żeby co któreś zalogowanie było gorszej jakości.
Pewnie oszczędzają, może to ten sławny kryzys
U mnie sieć totalnie padła za prawie tydzień. Dramat, byłem odcięty od świata, myślałem , że to modem, co się nakombinowałem to szok. Całe Święta bez netu …. ani zadzwonić do serwisu , ani nic. Dzisiaj pierwszy roboczy dzień po świętach właśnie próbuje się dodzwonić do Aero , żeby jakąś awarię mi potwierdzili, a tu nagle pach i od 10:00 ruszyła! Korzystam z nadajnika na Kicarzu .
Ciekawe, czy to była awaria w sieci, czy prace na maszcie. A jakie były dokładnie objawy?
Modem mimo szalonych poszukiwań, zmian lokalizacji w ogóle nie wykrywał sieci. Tak jakby jej totalnie nie było. W miejscu, w którym sobie normalnie wisi i ma 30% nie było nic. Ani TNI , a nie Mobile Partner. Wielokrotne resety, wyjmowanie karty, zmiana przedłużacza USB. Nie znajdywał sieci przy ręcznym wyszukiwaniu, mimo tego , że znajdował inne sieci Plus, Era, Orange i 26006 , a naszej nie było. No i w pierwszy dzień roboczy ciach i jest. Do godziny 9 we wtorek po świętach sieć się pojawiła, ale przez godzinę nie dało się do niej zalogować, i około 10 prask i śmiga.
Mam E169, kartę ze starej puli. Coś się jednak chrzani nadal. Rano net śmiga jak szalony, a od godziny 17 totalna masakra ….i tak do późna w nocy. Następnego ranka znowu wszystko pięknie. Mieszkam na końcu świata, korzystam z jednego nadajnika na Kicarzu i tylko z jego. Nie chce mi się wierzyć, żeby w całej okolicy było więcej niż może 5-10 użytkowników Aero…..a sieć popołudniu zachowuje się jakby była na maksa obciążona. Sygnał jest piękny, połączenie następuje idealnie, ale później transfer zerowy i tak jest od około tygodnia.
Róża ma niestety kolce i ta świadomość bardzo mnie martwi….w końcu Aero to najlepszy net jaki mogę mieć. Jest jakaś realna możliwość zgłaszania awarii ?
Wydaje mi się, że to może nie być awaria – regularność tego zjawiska wskazuje na problemy z pojemnością sieci. Pamiętaj, że z sieci Aero2 korzystają nie tylko użytkownicy UBDI, ale także Cyfrowego Polsatu oraz Plusa. A tych może być znacznie więcej…
Zgłosić można, ale nie chwalić się, że testy są na E169 – nie spełnia wymagań kat10 i z tego powodu reklamacja zostanie z automatu odrzucona.
Gdzie korzystasz z tego netu dokladnie?
Piwniczna Zdrój. Użytkowników CP w okolicy jest kilku, nazwijmy rzeczy po imieniu, to jest koniec świata, góry, bardzo wiele osób nie ma zasięgu komórkowego, popularność internetu zdecydowanie niewielka, ksiądz z ambony mówił, że internet to narzędzie szatana. Nie mogę uwierzyć w przeciążenie sieci, a faktycznie objawy te co są kojarzą się właśnie z tym. Druga sprawa , że często jest problem z adresem IP , tzn trzeba się rozłączać i łączyć na nowo, bo transfer zamiera. Jeszcze do niedawna było tak pięknie …jak w raju, a teraz to traci sens.
Napisz do mnie prywatną wiadomość na forum -> Gosc_
Byl tam problem, ale na pewno nie tak dlugi, gdzie dokladnie korzystasz z netu?
Opisany tutaj problem dotyczy warstwy sieciowej lub wyższej. Natomiast większość problemów z komentarzy to problemy najniższej warstwy fizycznej. Trzeba rozróżnić te dwie grupy problemów. Połączenie ma dwie fazy, pierwsza to nawiązanie połączenia z BTS'em a druga z serwerem PPP. Opisany przez Pana Jakuba problem nie wiąże się z gubieniem zasięgu lub niemożnością połączenia, lub też rozłączeniami. Zaobserwowana nieprawidłowość sieci w moim przypadku nie wynikała ze słabego zasięgu (98% siły sygnału) połączenie było stabilne i cały czas byłem podłączony do BTS'a.
U mnie niestety problem występuje i na starej puli nr-ów i na nowej. Dziś specjalnie posiedziałem i pobawiłem się rozłączaniem i łączeniem i to chyba coś innego – znaczy się dalej masakra w działaniu AERO2. Co 1,5 minuty strata całkowicie zasięgu na xx czasu i potem albo złapie, albo trzeba restartować modem /lub uruchamiać od nowa komputer.
Ja raczej zauważam problemy z działaniem sieci jako takiej, przełączanie ciągłe z WDCMA na HSPA lub Plus(Roaming) powoduje że mimo nawiązanego połączenia transmisja jest 0.00 i stoi tak dłuższy czas, lub gubi sieć ( traci z ikonki zasięgu jakiekolwiek oznaczenie) i to uniemożliwia transmisję.
Przez ostatnie 4 godziny ping na poziomie 400-3000ms. Ilość zgubionych pakietów 40-60% niezależnie od puli adresu ip. BTS Krasnystaw. Od kilkunastu minut problem zniknął…
Twój problem związany jest raczej z zasięgiem BTS'a do którego jesteś podłączony, ew z zakłóceniami od innych urządzeń i sieci. Spróbuj w innej lokalizacji.
Jest to możliwe, Aero2 używam zazwyczaj w innej lokalizacji i z innego BTS w innym województwie. Teraz jestem jakieś 9.5 km od BTS wpięty przez ATK-20 i krótki TriLan240 z E353-U2, Teraz za to widzę różnicę w gubieniu pingów dla nowej i starej puli adresów.
Ja za każdym razem ping mam 200 +:/ na e173u-2!! masakra
Niezależnie od adresu IP jaki dostajesz?
szczerze? to nie wiem. ale jak na razie tylko taki miałem.
Wesołych Świąt:)
Dzięki za cenną informację. Do tej pory zjawisko uważałem za skutek wpuszczania Plusa i się myliłem. Przy okazji życzę wszystkim Wesołych Świąt.
Z pewnością jakiś związek jest, ale na razie korzystny dla nas (większy zasięg) i jednocześnie niekorzystny (rozpoczęło się naliczanie 36 miesięcy). Wesołych, ale chyba życzenia wszystkim jeszcze złożę jutro
Ja problem zaobserwowałem jakieś 2 tygodnie temu i zwaliłem to na zakłócenia
Rzadko korzystam z aero2 ale
Strata 30%, bardzo uciążliwe… I rzeczywiście związane jest to z TCP/IP.
I występuje to do dnia dzisiejszego.
Dzięki za wyjaśnienie sprawy. Oby to naprawili w jakimś rozsądnym czasie.
Jak napisałem w komentarzu poniżej – problemy takie występują nie tylko dla usług Aero2 i darmowego Internetu, ale także dla użytkowników LTE Cyfrowego Polsatu (ciekawe, czy dotyczy to użytkowników LTE Plusa, ale podejrzewam, że nie, gdyż ich routerami zarządza chyba kto inny).
z dnia na dzien bedzie zapewne coraz gorzej…
Naprawią ten błądzik i będzie super. Bądźmy dobrej myśli. Nawet Aero2 przemówi ludzkim głosem na Wigilię
PS: Ciekawe, czy w ogóle wiedzą o tym problemie.
U mnie nie ma żadnych problemów Aero 2 – Biała Rawska.
Jakub ,jako fachowiec ,możesz zgłosić aero błędy w działaniu sieci.Od kiedy wpuszczono plusa jest coraz gorzej z jakością darmowego internetu.
To raczej nie ma związku z wpuszczeniem Plusa, a powieszeniem nadajników Aero2 na nadajnikach Plusa. A przede wszystkim z tym dziwnym problemem na routerach – jak w artykule. Ja się mogę zgłaszać do Aero2, ale jestem traktowany dokładnie tak samo, jak wszyscy – a zgłoszeń już (jak widzę) poszło wystarczająco dużo. Mam natomiast nadzieję, że ekipa po prostu przeczyta newsa i poprawi konfigurację.
Powinno juz dzialac poprawnie
Faktycznie poprawia się (ale przy pierwszych testach po twoim wpisie jeszcze problem występował normalnie) – skąd informację masz?
'Ekipa' czyta czasem fora
To że ekipa z Lwowskiej czytuje to wiem, ale cieszę się, że nie tylko oni To zachęca do publikowania rzeczowych informacji i problemach technicznych. Dzięki za info, zbieram info od ludzi, jak tam sytuacja w kwestii tego problemu i będzie informacja, jak się potwierdzi w szerszym zakresie.
Podsumowując – warto pisać o problemach
I po to są fora, blogi i inne punkty nieoficjalnego styku operator<->użytkownicy.