Home > Wiadomości > Aero2 – powtarzalne problemy z działaniem sieci

Aero2 – powtarzalne problemy z działaniem sieci

Od kilkunastu dni z różnych stron napływają informacje od użytkowników Aero2, że mają powtarzające się, ale nie występujące zawsze problemy z działaniem bezpłatnego dostępu do Internetu. Objawy składają się z dwóch podstawowych zjawisk: długiego nawiązywania połączenia z siecią oraz bardzo ograniczoną prędkością działania sieci względem nominalnej szybkości 256kbit/s i częstym zawieszaniu się transmisji.

Niektórzy zauważyli, że problem można wykryć za pomocą zwykłego pinga: okazuje się, że niektóre pakiety okresowo co kilka sekund po prostu znikają w czeluściach sieci.

Tego typu problemy bardzo trudno zidentyfikować w sieciach radiowych (zwykle zrzuca się winę na zakłócenia radiowe, słaby sygnał sieci, przypadkowe zaginięcia pakietów itd.), ale wygląda na to, że tym razem winnego można dość łatwo wskazać.

Wszystko dzięki dociekliwości użytkowników bezpłatnego Internetu. Na aero2forum udało się powiązać te ginące pakiety z zakresem adresów IP przydzielanych logującym się do sieci użytkownikom.

Niektórzy pamiętają, że niedawno została przyznana na potrzeby bezpłatnego Internetu dodatkowa pula adresów IP. W tej chwili dysponujemy następującymi zakresami:

Pula Zakres Opis
Stara 78.30.120.0 – 78.30.123.255 Oryginalna pula rozszerzona w listopadzie
Nowa 78.30.108.0 – 78.30.111.255 Nowa pula dostępna od grudnia 2011

Przyglądając się uważnie problemowi udało się zauważyć, że problem pojawia się lub znika w zależności od adresu IP, który otrzymamy od operatora. i nie ma tutaj znaczenia lokalizacja ani modem. Poniżej przykładowe wyniki testów PING wykonane za pomocą modemu Huawei E353u-2 wieczorem 22 grudnia 2011:

Adres IP: 78.30.120.141 (Pula stara 120-121)

C:\Users\Jakub Danecki>ping -n 100 jdtech.pl

Badanie jdtech.pl [87.98.219.28] z 32 bajtami danych:
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=105ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=129ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=124ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=107ms TTL=56
[...]

Statystyka badania ping dla 87.98.219.28:
Pakiety: Wysłane = 100, Odebrane = 99, Utracone = 1
(1% straty),
Szacunkowy czas błądzenia pakietów w millisekundach:
Minimum = 84 ms, Maksimum = 186 ms, Czas średni = 111 ms

Jak widać, tutaj nie ma żadnych istotnych problemów: jeden zaginiony pakiet na 100 jest rzeczą absolutnie w normie i tak może się faktycznie wydarzyć. Średni czas odpowiedzi ping w granicach 111 ms też nie jest specjalnie wydłużony (wskazuje na pewne obciążenie sieci, ale nie jest to wartość jakaś ekstremalnie duża).

Jednak po ponownym połączeniu możemy natrafić na następujące wyniki:

Adres IP: 78.30.109.15 (Pula nowa 108-109)

C:\Users\Jakub Danecki>ping -n 100 jdtech.pl

Badanie jdtech.pl [87.98.219.28] z 32 bajtami danych:
[...]
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=503ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=255ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=78ms TTL=56
Upłynął limit czasu żądania.
Upłynął limit czasu żądania.
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=98ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=79ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=136ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=81ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=133ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=72ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=141ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=86ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=130ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=88ms TTL=56
Upłynął limit czasu żądania.
Upłynął limit czasu żądania.
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=78ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=74ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=100ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=113ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=109ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=234ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=76ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=133ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=124ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=79ms TTL=56
Upłynął limit czasu żądania.
Upłynął limit czasu żądania.
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=109ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=78ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=202ms TTL=56
[...]

Statystyka badania ping dla 87.98.219.28:
Pakiety: Wysłane = 100, Odebrane = 85, Utracone = 15
(15% straty),
Szacunkowy czas błądzenia pakietów w millisekundach:
Minimum = 70 ms, Maksimum = 2288 ms, Czas średni = 190 ms

Pozwoliłem sobie tutaj zacytować dłuższy fragment historii odpowiedzi ping, gdyż daje się tu zauważyć pewną okresowość pojawiania się problemów. Od razu w statystyce widzimy, że traconych jest około 15% pakietów, średni czas odpowiedzi dochodzi do 200ms, a maksymalny czas oczekiwania na odpowiedź przekroczył 2 sekundy. Takie parametry są dla użytkownika końcowego niedopuszczalne a z drugiej strony wskazują na poważne problemy.

Ponieważ w przypadku obu pomiarów zastosowany został ten sam modem zainstalowany w tym samym miejscu i pomiar powtórzyłem kilka razy przy kolejnych połączeniach, a także sytuacja została potwierdzona przez innych użytkowników uważam, że problem nie dotyczy sieci radiowej operatora Aero2, a konfiguracji routerów w sieci szkieletowej TCP/IP operatora. Bardzo ciekawym objawem jest wspomniana wyżej okresowość pojawiania się zaników pakietów.

Dokonałem także prób za pomocą innych modemów i zauważyłem, że w przypadku E169 (modem HSPA kategorii 8, maksymalna prędkość 7,2 Mbit/s) średnie pingi są nieco wyższe, ale w przypadku natrafienia na felerny adres IP z nowej puli utrata pakietów potrafi sięgnąć nawet 50%, co praktycznie całkowicie uniemożliwia korzystania z Internetu.

Wydaje mi się, że przy konfiguracji nowej puli adresów IP w routerach operatora ktoś przypadkiem (celowości takiego działania nie zakładam) nieprawidłowo skonfigurował któryś z routerów, co powoduje stale występujące, okresowe gubienie pakietów. Mam jednak nadzieję, że problem ten zostanie szybko rozwiązany.

Na razie rozwiązanie jest tylko jedno: jeżeli zostanie nam przydzielony adres IP z nowej puli (78.30.108.0 – 78.30.111.255) i zauważymy opisane powyżej objawy, najlepiej się rozłączyć i połączyć ponownie, aż otrzymany adres będzie pochodził ze starej puli adresów IP.

Więcej informacji: Wątek na aero2forum

UPDATE: bardzo podobne problemy z siecią zaobserwowałem w zasięgu LTE dla usług Cyfrowego Polsatu – na razie dla puli adresów 93.154.248.0-93.154.255.255 – także zarządzanej przez SFERIA-MNT

UPDATE 2011.12.29: Wygląda na to, że problem został wreszcie rozwiązany. Dziękujemy!

Data pierwszej publikacji 2011.12.23
Kategorie:Wiadomości

Komentarze (61)

Wczytywanie... Logowanie...
  • Zalogowany jako
Od miesiąca maja pojawił się Cyrk w AERO2. !!!!!!!!!
Witam, Kto mi pomoże w instalacji aero?
Posiadam - karta sim aero2, wydana w listopadzie 2011 - nie działa na poniższym modemie.
Dodam że nie znam się na tych konfiguracjach i nie znalazłem tych firmware i wersji programu jak w opisie poniżej.

Moje pytanie - jak, co , gdzie powinienem zrobić by karta na tym modemie zadziałała?

Proszę o łopatologiczną instrukcję najlepiej krok po kroku, bo nie mam pojęcia o co tu chodzi.

Tu na forum jest opis co do wersji firmware 83, ale w wersji 16 to nigdzie nie mogę znaleźć. http://www.bez-kabli.pl/printview.php?t=31491&amp.... http://chomikuj.pl/lesiolo/Modemy+GSM http://www.bez-kabli.pl/printview.php?t=31491&amp.... http://netpozytywny.pl/internet/417-aero2-ale-jak.. .http://87.230.26.193/~fala/glowna_gsm.html http://mobile-partner.updatestar.com/pl

Posiadam Modem Huawei E173u-2, koloru białego, kupiony w media markt w styczniu2012,

Dane sprzętu:
Kolor: biały
Port Aplikacji: COM5
Wersja Sprzętu: CD1E153M
Wersja Firmware: 11.126.16.05.264
Wersja Programu: 21.005.11.05.264
IMEI: 86xxxxxxxxxxxxxxx

Flash code: 34787774
Unlock code: 34958038

nr: *99***1#
apn: darmowy

Ten flash code i unlock code, też posiadam.

Jak to uruchomić???

z góry dzięki za pomoc
pozdrawiam
1 odpowiedź · aktywny 688 tygodni temu
Klika razy... dokładnie po 29 minutach: status połączenia aktywne i brak sygnału. Po chwili powrót do zdrowia. Ktoś też tak ma? Pozdro!
dzis sobota wieczór ale wynik ciekawy: http://img842.imageshack.us/img842/1773/aero2c.jp...
U mnie sieć totalnie padła za prawie tydzień. Dramat, byłem odcięty od świata, myślałem , że to modem, co się nakombinowałem to szok. Całe Święta bez netu .... ani zadzwonić do serwisu , ani nic. Dzisiaj pierwszy roboczy dzień po świętach właśnie próbuje się dodzwonić do Aero , żeby jakąś awarię mi potwierdzili, a tu nagle pach i od 10:00 ruszyła! Korzystam z nadajnika na Kicarzu .
7 odpowiedzi · aktywny 691 tygodni temu
U mnie od wczoraj problemy z działaniem sieci.
Rozłącza, lub brak komunikacji z nadajnikiem gdy modem podłączony. Wolniej działa internet, pingi powyżej 200 ms. Często zdarza się, że modem nie może zarejestrować się do sieci (wyszukiwanie dostępnych sieci nie zwraca operatora aero2)

Takie problemy zaobserwowałem.
3 odpowiedzi · aktywny 691 tygodni temu
Chyba te 20% pojemności sieci się już kończy.
Na Nokii E63 - na której Aero2 działało - brak połączenia i komunikat:
"Pakiety danych: Pakiety danych niedostępne.
Sprawdź usługi sieciowe."
W Warszawie...
Czy da się korzystać ze Skype w Aero2?
3 odpowiedzi · aktywny 691 tygodni temu
myślę, że jak odwołają Streżyńską to bezpłatny internet od Aero2 będzie można spisać na straty (znowu będą jakies dziwne problemy nie do przeskoczenia (tak jak na początku, odbiór tylko w W-wie) a nikomu nie będzie się chciało dyscyplinować takiego giganta Solorza, tak jak robiła to pani Anna
2 odpowiedzi · aktywny 692 tygodni temu
Krótkie pytanie - da sie cos zrobić, żeby mobile partner łączył się automatycznie po rozłączeniu tak jak Topnetinfo ? Albo Topnetinfo przestawić na tryb NDIS? Bo w NDIS internet działa duuuużo lepiej. modem H353
1 odpowiedź · aktywny 692 tygodni temu
z dnia na dzien bedzie zapewne coraz gorzej... :(
10 odpowiedzi · aktywny 692 tygodni temu
Awatar kto-pyta-nie-błądzi

kto-pyta-nie-błądzi · 692 tygodni temu

Jakub, sorki ze zadaje tutaj to pytanie, ale nie chce mi sie logowac na forum :) powiedz mi czy orientujesz sie moze czy wbudowany modem w laptopie HP Mini 210-2000ew bedzie smigal z aero2?
4 odpowiedzi · aktywny 692 tygodni temu
Trochę mała ta pula adresów. Na tylu użytkowników tylko 2048 adresy IP.
1 odpowiedź · aktywny 692 tygodni temu
Zakładają, że równocześnie nie będzie pracować tyle użytkowników.
Problem rzeczywiście istnieje. Zauważyłem to korzystając z Iply. Kiedy oglądałem jakiś materiał wszystko chodziło płynnie. Teraz czasem po zalogowaniu do sieci widać jak wskaźnik sieci w Menadżerze zadań nierównomiernie skacze a filmy się przycinają. Pomaga ponowne łączenie się z siecią. Dodam że jakość sygnału mam wyśmienitą lub bardzo dobrą. Wydaje mi się że coś pozmieniali żeby co któreś zalogowanie było gorszej jakości.
Pewnie oszczędzają, może to ten sławny kryzys ;)
Opisany tutaj problem dotyczy warstwy sieciowej lub wyższej. Natomiast większość problemów z komentarzy to problemy najniższej warstwy fizycznej. Trzeba rozróżnić te dwie grupy problemów. Połączenie ma dwie fazy, pierwsza to nawiązanie połączenia z BTS'em a druga z serwerem PPP. Opisany przez Pana Jakuba problem nie wiąże się z gubieniem zasięgu lub niemożnością połączenia, lub też rozłączeniami. Zaobserwowana nieprawidłowość sieci w moim przypadku nie wynikała ze słabego zasięgu (98% siły sygnału) połączenie było stabilne i cały czas byłem podłączony do BTS'a.
U mnie niestety problem występuje i na starej puli nr-ów i na nowej. Dziś specjalnie posiedziałem i pobawiłem się rozłączaniem i łączeniem i to chyba coś innego - znaczy się dalej masakra w działaniu AERO2. Co 1,5 minuty strata całkowicie zasięgu na xx czasu i potem albo złapie, albo trzeba restartować modem /lub uruchamiać od nowa komputer.
Dzięki za cenną informację. Do tej pory zjawisko uważałem za skutek wpuszczania Plusa i się myliłem. Przy okazji życzę wszystkim Wesołych Świąt.
2 odpowiedzi · aktywny 693 tygodni temu
Ja raczej zauważam problemy z działaniem sieci jako takiej, przełączanie ciągłe z WDCMA na HSPA lub Plus(Roaming) powoduje że mimo nawiązanego połączenia transmisja jest 0.00 i stoi tak dłuższy czas, lub gubi sieć ( traci z ikonki zasięgu jakiekolwiek oznaczenie) i to uniemożliwia transmisję.
Przez ostatnie 4 godziny ping na poziomie 400-3000ms. Ilość zgubionych pakietów 40-60% niezależnie od puli adresu ip. BTS Krasnystaw. Od kilkunastu minut problem zniknął...
2 odpowiedzi · aktywny 693 tygodni temu
Ja za każdym razem ping mam 200 +:/ na e173u-2!! masakra
2 odpowiedzi · aktywny 693 tygodni temu
Jak napisałem w komentarzu poniżej - problemy takie występują nie tylko dla usług Aero2 i darmowego Internetu, ale także dla użytkowników LTE Cyfrowego Polsatu (ciekawe, czy dotyczy to użytkowników LTE Plusa, ale podejrzewam, że nie, gdyż ich routerami zarządza chyba kto inny).

Wyślij nowy komentarz

Comments by

>