Aero2: Nowa pula adresów IP i znowu problemy
Dzisiaj kolega ezaq podesłał mi dwie informacje: dobrą i złą. Dobra jest taka, że pula adresów IP dla Aero2 została ponownie powiększona, tym razem o nieco ponad 2000 adresów. Zła jest taka, że ponownie użytkownicy usługi bezpłatnej mają spory związany z tym problem: jeżeli otrzymają adres IP z nowej puli, nie mogą normalnie korzystać z dostępu do Internetu: modem normalnie nawiąże połączenie, ale nic więcej nie działa. Jeżeli jednak trafią na stary adres IP – wszystko działa poprawnie. Mam nadzieję, że problem zostanie szybko rozwiązany.
Opis nowej puli IP, szczegółowe wyjaśnienie problemu oraz rozwiązanie tymczasowe można znaleźć w dalszej części artykułu.
Nowa pula adresów IP…
Od jakiegoś czasu pojawiały się tu i tam raporty o problemach niektórych użytkowników z uzyskaniem dostępu do Internetu ze względu na komunikat o konflikcie adresów IP. Nie mam pewności, czy jest to objaw wyczerpywania się dotychczasowej puli około 3500 adresów, jakie mieliśmy do dyspozycji, czy też efekt innych problemów lokalnych, ale faktem jest, że oto operator postanowił dodać nową pulę:
inetnum: 37.209.128.0 - 37.209.135.255 netname: AERO2-FREE descr: AERO2 Mobile Broadband Services country: PL
Daje nam to nieco ponad 2000 dodatkowych adresów IP, czyli łącznie z przydzielonymi wcześniej adresami mamy teraz ponad 5500 adresów IP, a więc maksymalnie tyle użytkowników BDI może korzystać z dostępu do sieci jednocześnie.
…i problemy z nową pulą
Jednak osoby, które po połączeniu otrzymają adres IP z powyższej puli raportują, że nie są w stanie korzystać z sieci – nie działają żadne strony internetowe i większość innych usług, ale działa między innymi Skype. Oto wyniki mojego śledztwa technicznego.
Po pierwsze postarałem się uzyskać adres z nowej puli, co potwierdziłem poleceniem ipconfig w systemie Windows:
Sufiks DNS konkretnego połączenia : Opis. . . . . . . . . . . . . . . : PL-Aero2 Adres fizyczny. . . . . . . . . . : DHCP włączone . . . . . . . . . . : Nie Autokonfiguracja włączona . . . . : Tak Adres IPv4. . . . . . . . . . . . . : 37.209.130.42(Preferowane) Maska podsieci. . . . . . . . . . : 255.255.255.255 Brama domyślna. . . . . . . . . . : 0.0.0.0 Serwery DNS . . . . . . . . . . . : 193.41.112.14 193.41.112.18
Teraz wykonałem standardowy test ping:
C:\>ping jdtech.pl Żądanie polecenia ping nie może znaleźć hosta jdtech.pl. Sprawdź nazwę i ponów próbę.
No to wiemy, faktycznie coś jest nie tak. Sprawdźmy, czy w ogóle zachodzi jakiś ruch sieciowy:
C:\>ping 87.98.219.28 Badanie 87.98.219.28 z 32 bajtami danych: Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=105ms TTL=56 Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=114ms TTL=56 Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=93ms TTL=56 Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=112ms TTL=56 Statystyka badania ping dla 87.98.219.28: Pakiety: Wysłane = 4, Odebrane = 4, Utracone = 0 (0% straty), Szacunkowy czas błądzenia pakietów w millisekundach: Minimum = 93 ms, Maksimum = 114 ms, Czas średni = 106 ms
A jednak, ruch w sieci działa poprawnie. Spróbujmy więc zobaczyć, o co chodzi z serwerem DNS – bo adresy tych serwerów zostały prawidłowo przydzielone.
C:\>nslookup jdtech.pl Serwer: oreius.sferia.net Address: 193.41.112.14 *** oreius.sferia.net nie może odnaleźć jdtech.pl: Query refused
No to mamy winnego: serwer DNS aktywnie odmawia nam pomocy – uznał nas za obcych w swojej sieci i nie pozwala zadać pytania. Sprawdźmy, czy problem nie leży w ograniczeniach w ruchu sieciowym:
C:\>nslookup jdtech.pl 8.8.8.8 Serwer: google-public-dns-a.google.com Address: 8.8.8.8 Nieautorytatywna odpowiedź: Nazwa: jdtech.pl Address: 87.98.219.28
Publiczny serwer DNS firmy Google odpowiedział bez zająknięcia. Czyli wiemy wszystko.
Wyjaśnienie problemu
Jak widzimy operator dodał na potrzeby użytkowników BDI nową pulę adresów. Jednak ktoś zapomniał powiedzieć o tym serwerom DNS należącym do operatora (oreius.sferia.net – 193.41.112.14 oraz jadis.sferia.net – 193.41.112.18). Efektem tego jest aktywna odmowa obsługi zapytań do serwerów DNS z nowych adresów IP, a tym samym problemy z normalnym korzystaniem dostępu do Internetu. Problem ten jednak nie dotyczy usług, które nie potrzebują serwerów DNS (a więc zamiany nazw takich, jak jdtech.pl na ciąg liczb takich, jak 87.98.219.28), na przykład Skype.
Rozwiązania tymczasowe
Jak sobie poradzić z tym problemem, zanim operator wprowadzi odpowiednie poprawki w konfiguracji serwerów DNS? Możliwości są co najmniej dwie. Najprostsza to próba rozłączenia i ponownego połączenia, aż otrzymamy adres IP ze starej puli (przypomnę – zaczynający się od liczby 78.*).
Mam także znacznie lepsze rozwiązanie: możemy po prostu zrezygnować z adresów DNS dostarczanych przez operatora i ustawić własne. W zależności od posiadanego systemu operacyjnego musimy wyświetlić konfigurację IP połączenia z Internetem przez Aero2. Ustawienia połączenia znajdziemy na liście połączeń sieciowych w Centrum sieci i udostępniania w Windows 7 lub we właściwościach otoczenia sieciowego w Windows XP. Po wyświetleniu właściwości połączenia sieciowego związanego z Aero2 musimy znaleźć konfigurację protokołu internetowego IPv4, włączyć opcję Użyj następujących adresów serwerów DNS i wpisać adresy 8.8.8.8 oraz 8.8.4.4 (są to serwery należące do firmy Google). W Windows 7 okno konfiguracji protokołu IP powinno wyglądać następująco:
Po tej zmianie staniemy się niezależni od serwerów DNS operatora oraz ich błędnej konfiguracji i wszytko wróci do normy i będziemy mogli normalnie korzystać z sieci.
***
Mam nadzieję, że z jednej strony problem zostanie rozwiązany szybko, a z drugiej strony takie problemy techniczne będą się zdarzały jednak jak najrzadziej.
Podziękowania: ezaq za przesłanie informacji i wstępnej diagnozy
A u mnie wszystko działa dobrze. I nie ma znaczenia, czy stare IP, czy nowe IP, czy Vista, czy Kubuntu. Modem e173u-2. Warszawa.
Połączenie następuje bez żadnego problemu, jednak nie ma dostępu do internetu. Mam przyznany adres IP, wszystko wydaje się OK. ale nie ma połączenia z siecią internetową . Mimo wielokrotnych prób rozłączania i ponownego łączenia nadal brak transmisji danych. Za każdym razem przydzielany jest adres |P prawidłowo !
Wpisanie DNS Google NIE POMAGA i nie ma znaczenia czy otrzymuję adres IP ze „starej” czy „nowej” puli adresów
To samo u mnie.
U mnie podobny problem. Modem nawiązuje połączenie, przydzielana jest mi konfiguracja IP, ale nie mogę korzystać z internetu. Podmiana DNS na OpenDNS nie pomaga. W Wiresharku wygląda to tak, jakby pakiety ode mnie wychodziły, ale nie przychodziła żadna odpowiedź. Jeszcze tydzień temu wszystko działało.
Modem Sierra Wireless USB 307 – testy łączności z kartą Play Fresh pokazują, że modem jest sprawny.
To już nie jest problem z DNSami – został dawno temu rozwiązany. To jakiś nowy problem, ale na razie nie potrafię wskazać o co chodzi. Raporty są losowe z różnych miejsc Polski i nie trafiłem na nie w Warszawie.
Zauważyłem u siebie ciekawą rzecz – przez chwilę, w momencie łączenia z internetem Aero2 dostaję odpowiedzi na ping. Kilka sekund po nawiązaniu połączenia żaden pakiet do mnie nie dochodzi.
Testy wykonuję we Wrocławiu, a w zeszły piątek bez problemu łączyłem się z internetem w Warszawie. Być może stolica nie jest dotknięta tym problemem.
Ostatnio mam podobne problemy (19-20 kwietnia)-przerwy w dostępie trwają po kilka godzin. Wysłałem zgłoszenie usterki do BOK, zobaczymy jak szybko zareagują…
Ta pula IP to jakaś pomyłka, nie dość że zasięg spadł mi o 15% względem ostatnich 3 miesięcy to jeszcze co raz częściej jest brak danych odebranych, trzeba ponownie połączyć.
Oczywiście modem mam zgodny 21 Mb/s HSPA++
Twoje problemy z pulą adresów IP nie mają związku.
A z czym mają?
Rekonfiguracja sieci w twoim rejonie (przestawienie anten lub ich mocy). Musisz inaczej umieścić modem lub użyć anteny zewnętrznej.
Już wiem co jest grane, mam za mało ramu i za mało prądu w porcie USB w Dell GX260.
Teraz już OK.
znowu nie działa i znowu błąd 619 – nie można nawiązać połączenia, Toruń, Chełmińskie
Bydgoskie, od ok 16 do teraz neta nie było. Nie logowało modemu do sieci, mimo że ładnie bazę widział.
U mnie od 12 do 22 w ogóle nie było internetu, nawet nie wyszukiwał sieci, po 22 połączył się ale nie było internetu przez 10/15 min… odbieram w Toruniu na starówce, ktoś miał podobnie?
Ja zanotowałem okresowy problem z pingami i zanikami sygnału około 18-19 w centrum Warszawy – ale już problemu nie ma
na Bydgoskim tak samo, rano jeszcze działał, a wieczorem nie chciał, tak jak piszesz do ok. 22
Coś się dzieje z Aero2? Bo od jakiejś pół godziny nie działa mi net mimo, iż modem i TNI pokazuje, że jest połączenie.
u mnie też nie działa-pojawia się błąd 619 – nawet nie można nawiązać połączenia
gdzie jestes bella?
A ma ktos jakies rozwiazanie na tablety i smartphony. NA moim HTC Legend dzialal poprawnie, a teraz nie Do tabletu kupilem E173u-2. Ale jak sa zmiany to nie wiem czy modem nie dziala czy trzeba cos zmienic w ustawieniach. Z gory dziekuje za ponoc
Najlepiej napisać w odpowiednich działach http://forum.jdtech.pl dokładnie opisując problem i urządzenie. Niestety nie wiem o jakim tablecie mówisz, nie mam więc nawet podstaw do poszukania informacji, czy tablet ten w ogóle obsługuje modemy podłączane przez USB.
Tablet obsluguje z pewnoscia z innymi modemami na orange i play. Modem sprawdzilem na komputerze tez dziala
Od pięciu dni bez przerwy testuję automatyczne wznawianie połączenia za pomocą routera Pentagram Cerberus P6367 (Tenda 3G150M) działającym z modemem Huawei E173u-2. Przy ustawieniu DNS 193.41.112.14 i 193.41.112.18 wszystko przebiega bezproblemowo niezależnie od nadanego ip (stara i nowa pula). Dostęp do neta urywał się przy automatycznym pobraniu adresów DNS o numerach 10.11.12.13 i 10.11.12.14
To akurat jest znany problem z pppd – czasami takie adresy dns dostajesz. Dlatego też korzystniej ustawić dns na stałe jak masz taką możliwość.