Home > Wiadomości > Aero2 i CAPTCHA – już nie ma ciasteczka

Aero2 i CAPTCHA – już nie ma ciasteczka

Od kilku dni korzystamy już z nowego systemu kodów CAPTCHA w Aero2. Operator ciągle jeszcze wprowadza mniejsze i większe poprawki, być może na podstawie informacji i uwag od użytkowników. Ostatnia zmiana została wprowadzona mniej więcej dwa dni temu i dotyczy sposobu generowania kodów CAPTCHA i sprawdzania naszej odpowiedzi.

Tak jak opisywałem w poprzednim artykule, system operatora tworzy dla każdego użytkownika wpisującego kod tak zwaną sesję, której numer był oryginalnie zapisywany z odpowiednim pliku cookie w przeglądarce użytkownika. To jednak powodowało pewne problemy techniczne i wątpliwości prawne.

W kwestii technicznej podstawowym problemem było to, że wiele osób chroniąc swoją prywatność decyduje się na wyłączenie lub ograniczenie obsługi plików cookie. Powodowało to, że niezależnie od tego, czy wpisaliśmy poprawny czy niepoprawny kod, zawsze pojawiał się komunikat o wprowadzeniu nieprawidłowego kodu.

Wątpliwość prawna dotyczyła innej ciekawej kwestii: operator umieszcza w naszej przeglądarce plik cookie, ale nie informuje o tym nigdzie podczas tej operacji ani w regulaminie. Jedna z interpretacji Prawa Telekomunikacyjnego mówi o tym, że nie musi, gdyż jest to czynność niezbędna do świadczenia usług. Jednak inna interpretacja (potwierdzona przez UKE) mówi o tym, że Bezpłatny Dostęp do Internetu nie jest żadną usługą telekomunikacyjną – tak więc zniesienie obowiązku informowania o ciasteczkach może nie dotyczyć Aero2.

Tak czy inaczej operator z ciasteczka zrezygnował rozwiązując na raz obydwa opisane wyżej problemy.

Szczegóły zmian

Jeżeli kogoś interesują rzeczy, jakie dzieją się niejako pod maską, sprawa wygląda następująco. Wcześniej kod CAPTCHA był generowany przez skrypt PHP działający pod następującym adresem:

http://bdi.free.aero2.net.pl:8080/getCaptcha.html

Numer sesji był przechowywany w ciasteczku PHPSESSID. W tej chwili identyfikator sesji PHP jest przekazywany do tego skryptu jako dodatkowy argument/zmienna (w trybie GET):

http://bdi.free.aero2.net.pl:8080/getCaptcha.html?PHPSESSID=<identyfikator sesji>

Po wpisaniu przez użytkownika kodu do serwisu Aero2 przesyłane są informacje z formularza za pomocą metody POST. Pola odsyłane są następujące:

viewForm=truePHPSESSID=<identyfikator sesji>captcha=<odczytany przez użytkownika kod>

Widzimy, że w takiej konfiguracji nie jest już potrzebne stosowanie ciasteczek.

Problemy?

Od wprowadzenia tych zmian faktycznie liczba zgłoszeń problemów związanych z wpisywaniem kodów zmalała. Jednak raporty przyszły z innej strony: od użytkowników aplikacji wspomagających wprowadzanie kodów dla komputerów i telefonów z systemem Android – będę pisał o tych ułatwieniach w najbliższym czasie.

Na szczęście oprogramowanie to jest aktywnie aktualizowane przez autorów i dzięki temu możemy liczyć na szybkie uaktualnienia zgodnie ze zmianami wprowadzonymi przez Aero2.

To co może niepokoić nieco użytkowników to niestabilna sytuacja w usłudze – od 1 kwietnia 2014 spotkaliśmy się już z kilkoma zmianami bieżącej sytuacji usługi bezpłatnej: wprowadzenie kodów, niejasna sytuacja z czasem, co jaki kody mamy wpisywać, nieczytelność kodów, zmiana kodów na nowe, i opisana powyżej zmiana sposobu działania strony z kodami.

Ciekawe, kiedy doczekamy się ustabilizowania sytuacji tak, aby użytkownicy wiedzieli, jak usługa faktycznie działa, bo taka niestabilność jest trudna do zaakceptowania dla użytkowników, którzy zaufali Aero2 oraz UKE i zdecydowali się na skorzystanie z usługi. Mam przy tym nadzieję, że nie rozpocznie się wojna między Aero2 a twórcami oprogramowania o to, kto komu bardziej ułatwi/utrudni życie w ramach usługi.

Kategorie:Wiadomości
  1. Fqrfiony
    Maj 22nd, 2014 at 16:43 | #1

    Jestem cholernie na was wkurzony. Przez wasze buraczane skargi na recaptcha, teraz zamiast co 4 godziny muszę wpisywać to G*Ó*W*N*O co godzinę. A ten kod wcale nie jest bardziej czytelny, w recaptcha można było strzałkami zamówić nowy kod, dużo czytelniejszy i przepisać tylko jeden wyraz, a teraz jest więcej liter i tak pogięte, że zgaduję 3 razy rzadziej niż recaptche. Najgorsze jednak, że co 1h!!!

    • Marian
      Maj 22nd, 2014 at 19:55 | #2

      Co cztery godziny stary kapeć to był tylko testowo! Docelowo także miał być co godzinę! Właśnie skargi spowodowały że nie wprowadzono tego w życie. Jeżeli obecne kody są trudniejsze to znaczy że nie widziałeś kolego poprzednich łaciatych krów gdzie także trzeba było przepisać oba wyrazy. Teraz to łatwizna. A jak kod nie pasuje to także można go przewinąć i wybrać sobie łatwiejszy!

  2. Bunia
    Maj 22nd, 2014 at 13:02 | #3

    w ramach braku odpowiedzi w sprawie problemu deeskalacji kapcia
    wczoraj zapodałem sobie sezonik Generation Kill
    a od dzisiaj jade Wolfenstein: The New Order ~ 50GB

  3. awex
    Maj 22nd, 2014 at 10:10 | #4

    Kody, kodami, faktycznie są czytelniejsze. Ale trzeci dzień nie mam internetu, bo jest komunikat o braku sieci. Czy też tak macie, czy coś mi wysiadło?

  4. Antek
    Maj 22nd, 2014 at 10:06 | #5

    A co z tymi aplikacjami wspomagających wprowadzanie kodów? Gdzie można coś takiego znaleźć, w celach edukacyjnych naturalnie?

    • Maj 22nd, 2014 at 14:16 | #6

      Artykuł (a właściwie kilka) w drodze. Żadne z rozwiązań akceptowalnych dla zwykłego człowieka nie powoduje, że kodów nie musimy wpisywać wcale.

      • Tombur
        Maj 23rd, 2014 at 22:46 | #7

        a jakie są te nieakceptowalne rozwiązania ? rzut laptopem przez okno ? :)

        • Maj 24th, 2014 at 16:35 | #8

          Korzystanie z dodatkowego (a więc płatnego) połączenia internetowego jako metody przesłania kapcia do systemów, w których ktoś/coś je przepisze za nas.

          • Tombur
            Maj 24th, 2014 at 22:16 | #9

            i co x tego że ktoś przepisze, jeśli będę pobierał jakiś plik z internetu (nie poprzez torrent) to jak wyskoczy kapeć to nawet jak mi go ktoś wpiszę czy ja go wpiszę to bez znaczenia bo mi pobieranie zerwie. nie wszystkie serwery oferują wznawianie pobierania po przerwaniu. zresztą po ponownym połączeniu otrzymam inne ip i serwer może mnie nie rozpoznać

  5. Artur
    Maj 22nd, 2014 at 08:56 | #10

    Czemu teraz po wprowadzeniu nowej wersji Captcha, połączenie zrywa się częściej? U mnie czasami zauważam brak połączenia po około 30 minutach…

    • Maj 22nd, 2014 at 09:15 | #11

      Brak połączenia w znaczeniu słaby lub zatrzymany transfer, czy faktyczne rozłączenie? Bo to jest poważna różnica.

      • fiutin
        Maj 22nd, 2014 at 20:00 | #12

        brak transferu , np. oglądam serial i nagle przerwa ,trzeba odświeżyć stronę

      • abc
        Maj 22nd, 2014 at 22:43 | #13

        u mnie to jest zrywanie siła sygnału ok -57dbm

      • Artur
        Maj 26th, 2014 at 09:09 | #14

        u mnie się rozłącza, i muszę łączyć się na nowo. Dziś zauważyłem że pierwsze łączenie działa bez Captcha, kolejne za około 20 minut po samoczynnym rozłączeniu już wymagało Captcha.

  6. foflik
    Maj 21st, 2014 at 23:10 | #15

    Jak rzyć proszę pana. Jak rzyć??

    • długi chwost
      Maj 21st, 2014 at 23:18 | #16

      Twoja rzyć ma już umówione spotkanie z moim butem.

    • JakubDnaPrezydenta
      Maj 21st, 2014 at 23:55 | #17

      Zainwestuj w słownik języka Polskiego

    • żopa
      Maj 22nd, 2014 at 18:19 | #19

      hemoroidy, panie, hemoroidy – z powodu kapcia trzeba dłużej siedzieć przy kompie

  7. Piter
    Maj 21st, 2014 at 20:15 | #20

    Ale zapiernicza to Aero,że ho ho http://www.speedtest.pl/test/85584418

  8. 3g6w
    Maj 21st, 2014 at 18:39 | #21

    Jak w nowej sytuacji powinny być ustawione DNS-y : Na automat, czy na DNS-y operatora czy dowolne inne ?

    • Maj 21st, 2014 at 19:26 | #22

      Bez zmian – wpisywanie kodów wymaga DNSów Aero2, potem można dowolnie. Jak ktoś lubi google, to można np. ustawić główny na 8.8.8.8, a zapasowy na jeden z Aero2.
      Generalnie automatyka Aero2 działa sprawnie.

  9. Piter
    Maj 21st, 2014 at 16:44 | #23

    Właśnie tak powinno być panie dzieju,ale aero specjalnie tak to rozwiązało żeby obrzydzić nam korzystanie z niego.Poza tym przy pierwszym połączeniu nie zawsze od razu jest captcha,tylko w dowolnym momencie sesji,a to moim zdaniem jest już celowym utrudnianiem ze strony Aero.

  10. sadasewr
    Maj 21st, 2014 at 16:38 | #24

    jednym słowem ŻENADA

  11. Maj 21st, 2014 at 16:35 | #25

    Usuniecie CAPTCHY jest nie do wywalczenia, natomiast mam nieco kontrowersyjną opcję ale moim zdaniem miałoby sens, choć wiązałoby się z częstrzym wpisywaniem captchy.

    W tej chwili capche mamy co 60 minut połączenia, czyli tak jak od początku informowało Aero2. Z tym, że jak robimy coś co trwa dłużej i wymaga stałego dostępu do netu, musimy poczekać aż zostaniemy poproszeni o captche, przepisać ją i wtedy dopiero zacząć.

    Rozwiązaniem tego problemu byłoby… przepisywanie captchy co połączenie, tak żeby mieć zapewnione, że po każdym połączeniu mamy godzinną sesję, która nie będzie przerwana żądaniem captchy.

  12. podkarpacie
    Maj 21st, 2014 at 17:17 | #26

    dziekuje za kapcia internecik fajnie sie spisuje i oto chodziło

    [URL =http://www.speedtest.pl/][IMG]http://www.speedtest.pl/test/85572591[/IMG][/URL]

  13. dobre_se
    Maj 22nd, 2014 at 01:38 | #27

    Moim zdaniem łamią postanowienia, połączenie miało trwać 60 minut, tak jak jest teraz, może wywalić w dowolnym momencie.

    Perfidnie nie rozłączają jak kod się pokazuje, tylko każą wpisać, ale po wpisaniu MUSZĘ nawiązać nowe połączanie.

    Mi to wygląda na perfidne celowe działanie, bo teoretycznie nie zrywają mi połączenia, ale kod mam i rozłączyć się muszę czyli zmuszają mnie do rozłączenia, jednocześnie nie kończą go sami.

    W praktyce jednak oznacza TO ZAKOŃCZENI POŁĄCZENIA przed czasem 60 MINUT.

  14. Maj 21st, 2014 at 16:54 | #28

    Znaczy postulujesz, żeby kapeć był żądany przy każdym połączeniu na początku? Ciekawy pomysł, ale nie wszyscy to poprą. A raczej mało kto.

  15. Marian
    Maj 21st, 2014 at 21:43 | #29

    No to ja tak mam i nie wiem czemu. Dziś był ostatni test w tej sprawie. Połączenie, przepisanie kapcia, rozłącz – połącz na panelu modemu. Potem jedna zakładka do obejrzenia. W sumie dwie minuty korzystania z aero2. I komputer definitywnie wyłączony z sieci. Po czterech godzinach ponowne włączony komputer i od razu oczywiście kapeć! A przecież poprzednia sesja trwała tylko dwie minuty. Żadnego sumowania nie mam, z czego jestem bardzo zadowolon

  16. Maj 21st, 2014 at 16:59 | #30

    Zdaje sobie sprawę, że to mało popularny pomysł, ale wiele rzeczy by uprościł.

  17. dobre_se
    Maj 22nd, 2014 at 01:41 | #31

    A czemu mało kto, to jest tylko gadanie, gdzie masz pan konkretne dane?

    Bo na moje to o wiele więcej osób się łączy na minimum godzinę i w takim trybie używa aero2, a po tym czasie od nowa się łączą na następną.

    Także według mnie kod przy połączeniu byłby lepszy, ale za to GWARANTOWANE 60 min.

  18. 3g6w
    Maj 21st, 2014 at 18:36 | #32

    Tobie może by uprościł, ale dla innych to dalsze utrudnienie ! Nie ma na to zgody ! O nie !!!!!

  19. Maj 21st, 2014 at 19:27 | #33

    Ale ja nie pisałem, że Aero2 nie jest operatorem. Tylko, że BDI nie jest Usługą Telekomunikacyjną wg. Prawa Telekomunikacyjnego.

  20. Maj 21st, 2014 at 20:33 | #34

    Ale powiedz szczerze. Nie wolałbyś, żebyś mógł rozłączyć się w każdej chwili, przepisać CAPTCHE i mieć pewność, że masz godzinną sesję?

  21. Marian
    Maj 21st, 2014 at 21:47 | #35

    Taka prawda jak podawane parametry techniczne na opakowaniach i instrukcjach obsługi wyrobów "made in China'"! Co polski dystrybutor sobie zażyczy to mu chiński producent napisze.Bez żadnej odpowiedzialności.

  22. Maj 21st, 2014 at 22:59 | #36

    http://jdtech.pl/aero2 http://jdtech.pl/2011/09/aero2-jak-zdobyc-karte-s…

  23. 3g6w
    Maj 21st, 2014 at 21:48 | #37

    Taka pewność jest mi potrzebna bardzo sporadycznie, a wchodzę i wychodzę z sieci często. W sumie więc realizacja Twojego projektu spowodował by dla mnie i wielu innych ludzi dalsze zwiększenie upierdliwości kapcia, bo jeszcze częściej trzeba byłoby go wprowadzać.
    A korzyści byłyby bardzo iluzoryczne.
    Pamiętaj, że ludzie korzystają z internetu w BBARDZO RÓŻNY SPOSÓB. Dlatego to co jest dobre dla ciebie, jest dla innych niekorzystne.

  24. paincakez
    Maj 21st, 2014 at 21:51 | #38

    Również jestem za. Czasem trzeba np. ściągnąć jakiś większy plik, co do tej pory jednoznaczne było ze zresetowaniem połączenia, by od razu mieć pełną godzinę na pobranie danych. Obecnie trzeba zaś czekać np. pół godziny, by rozpocząć ściąganie.

    Podobnie jest z uruchamianiem Aero2 po włączeniu komputera – nigdy nie wiadomo, czy pozostało 5, czy może 50 minut do końca sesji, więc rozpoczęta rozmowa przez Skype / dodawanie załącznika do emaila / etc. może się nagle i raptownie urwać. Akurat ten problem nie dotyczy mnie osobiście (mam HiLinka), z czego jestem bardzo rad.

  25. Piter
    Maj 21st, 2014 at 22:28 | #39

    w Trzciance koło Piły (WLKP),poza godzinami szczytu chodzi normalnie(0,5mb/s,ping70-100) więc antena nic nie zmieni.zasięg mam prawie full.

  26. Maj 21st, 2014 at 23:01 | #40

    Zrobiłem testy z modemem odłączanym – ba, jeden leżał dwa dni poza komputerem – i jest tak, jak mówiłem. Nie potrafię potwierdzić twojej wersji.

  27. Maj 22nd, 2014 at 00:52 | #41

    No właśnie niekoniecznie. Aktualnie reconnect przez upływem godziny nie ma żadnego sensu, więc nie ma potrzeby go robić, więc nie robiąc reconnecta nie byłoby żadnej zmiany z Twojej perspektywy.

    Chyba, że masz jeden z wielu egzemplarzy modemów huawei, który potwierdza, że to co chińskie to beznadziejne, i modem resetuje ci się w różnych momentach.

  28. Marian
    Maj 22nd, 2014 at 02:09 | #42

    A ja nie mam jak udowodnić swojej. Musiałbym chyba nagrać wideo z widokiem ekranu komputera i filmować non stop chociaż przed 45 minut. Ale jaki to ma sens. Bajek tu nie wstawiam tylko opisuję rzeczywistość. Aż szkoda że jeszcze nie trafił się na tym blogu podobny przypadek. Coś w tym musi być bo nawet z sumowania sesji wynika że każda karta jest indywidualnie śledzona i w odpowiednim momencie pojawia się kapeć. Zapytałbym o to w aero2, dlaczego jestem traktowany inaczej niż wszyscy, ale wolę nie ruszać tematu. Dla mnie jest o niebo wygodniej gdy na starcie każdego połączenia mam kapcia i potem gwarantowane 60 minut. A jak zacznę z nimi dyskusję to mogą mi też zacząć sumować czego nie lubię. Cieszę się z tego co mam i na razie tematu nie ruszam.

  29. aaaaaa
    Maj 22nd, 2014 at 07:15 | #43

    Tu mozna zobaczyc jak przerywana sesja dziala w aero. Skonczylem wczoraj uzywac aero o 13.26 czyli zostalo mi 20min sesji jeszcze do kapcia. Rano sie lacze i dostaje 5 min neta i wywala do kapcia polaczenie. Modem lezal wyciagniety w torbie razem z laptopem i nikt tego nie ruszal bo bylo w bagazniku samochodowym zamkniete
    https://lh4.googleusercontent.com/-G1IrBErh5jY/U3…

  30. Pijawka
    Maj 22nd, 2014 at 02:29 | #44

    A ja się cieszę z transferu nocnego w opcji p2p – Rodzina Soprano – będzie to miła powtórka przy kawce i browarku.

  31. paincakez
    Maj 22nd, 2014 at 02:45 | #45

    Ja mam tak samo. Tzn. nie robiłem żadnych testów, ale ilekroć włączę komputer (po kilku godzinach przerwy), zanim połączę się z internetem, zawsze muszę najpierw przepisać kod captcha. Oczywiście komputer wielokrotnie wyłączany był w trakcie trwania 60-cio minutowej sesji. Korzystam z HiLinka.

  32. Maj 22nd, 2014 at 07:49 | #46

    Ja wyjaśnienie mam, ale nie przyjmujesz go – modem Huawei podłączony do źródła zasilania (np. uśpionego komputera) nadal ma zasilanie i widać to przez świecącą (a nie migającą) diodę modemu. I wtedy leci ciągle ten czas.

  33. pas72
    Maj 22nd, 2014 at 04:28 | #47

    "W ocenie Prezesa UKE, określone decyzją warunki świadczenia dostępu telekomunikacyjnego, w tym opłaty za dostęp telekomunikacyjny, stwarzają dla Aero2 niedyskryminujące warunki dostępu telekomunikacyjnego. "
    Niech mnie ktoś uszczypnie, bo cały czas śnię, że żyję w centralnie sterowanym socjalizmie.

  34. Maj 22nd, 2014 at 07:46 | #48

    Kiedy ostatnio dzwoniłeś z TPSA do Aero2 albo odwrotnie? :) Tego dotyczy ta umowa. Czyli jest bez znaczenia dla nas.

  35. mm50
    Maj 22nd, 2014 at 06:21 | #49

    ciesz się, że jeszcze nie musisz pisać podania do UKE przed każdą próbą połączenia się z siecią;-)

  36. dr Sieciak
    Maj 22nd, 2014 at 18:27 | #50

    To raczej bełkot dziennikarski, uwzględniając że AERO2 to hurtownik usług komunikacji radio-tele i umowa zapewne dotyczy sprzedaży ich operatorowi końcowemu tj Orange.

  37. Marian
    Maj 22nd, 2014 at 07:02 | #51

    A ja właśnie też skończyłem nocny transfer. Udało się pobrać tylko 4 GB. Ale i tak dzisiaj Plus "szalał" Transfer był na poziomie 400 kB/s co już dawno się nie zdarzyło. U mnie będzie powtórka z 1970 roku czyli Tora, tora, tora. A aero2 tez z rana pięknie "chodzi" Transfer 640 kb/s czyli ponad regulamin.

  38. Maj 22nd, 2014 at 07:47 | #52

    I po raz kolejny – połączenia nie dłuższe nić 60 minut, a nie równo 60 minut.

  39. Maj 22nd, 2014 at 07:50 | #53

    Wspólny element – HiLink – wyjaśnia to. On utrzymuje połączenie z Aero2 czasem nawet po wyłączeniu zasilania komputera (widać to po diodzie).

  40. Piter
    Maj 22nd, 2014 at 11:26 | #54

    Nie dziwi nic.Do Zusu dzwonisz masz tak samo ja czekałem 25min słuchając tego badziewia byłem 45 w kolejce

  41. Maj 22nd, 2014 at 14:16 | #55

    Pokaż mi abonenta komercyjnego, który ma numer z puli Aero2 i dzwoni albo dzwonią do niego… Bo te komercyjne usługi Aero2 mają na pewno setki abonentów :)

  42. Maj 22nd, 2014 at 14:17 | #56

    Niestety sprawa baz danych jest oczywista – nie ma mowy o udostępnieniu danych w ten sposób.

  43. ble
    Maj 22nd, 2014 at 18:44 | #57

    Duby smalone, waćpan prawisz, "Określenia użyte w ustawie oznaczają: usługa telekomunikacyjna – usługę polegającą głównie na przekazywaniu sygnałów w sieci telekomunikacyjnej" – oto definicja z PT.
    Jeśli jest inaczej to podaj uzasadnienie prawne i nie wykręcaj się, że nie jesteś prawnikiem. Bo rozpowszechniasz stanowisko prawne a skoro nie jestes prawnikiem to bez uzasadnienia, podstawy prawnej nie rozpowszechniaj celowo mylących informacji. Chyba, że najęło cie aero.

  44. Marian
    Maj 22nd, 2014 at 19:39 | #58

    Panie Jakubie. Ja bym przyjął taką teorię gdyby modem HiLink miał własne zasilanie wewnętrzne. U mnie wyłączenie komputera to nie uśpienie tylko definitywne odcięcie od sieci 230V. Więc nie ma w żadnym punkcie PC żadnego zasilania. Modem pozostaje martwy i nie świeci się w nim nic. No chyba że żyje "powietrzem" i łączy się z aeo2. To by znaczyło że Chińczycy zbudowali jednak perpetum mobile!

  45. Marian
    Maj 25th, 2014 at 14:46 | #59

    I w zasadzie po dyskusji. Od wczoraj aero2 włączyło mi także sumowanie połączeń. Czyli zależało to jednak od operatora a nie od modemu. Niestety – skończył się kapeć przy każdym nowym połączeniu mimo że nic nie zmieniło się w moim trybie wyłączania komputera (całkowite odcięcie od sieci)

  46. Marian
    Maj 22nd, 2014 at 19:44 | #60

    Na razie jesteśmy dla aero2 królikami doświadczalnymi i różnie u różnych użytkowników działa to sumowanie. Ja w sytuacji opisanej przez Pana miałbym od razu kapcia na samym początku kolejnego połączenia. Bez żadnego sumowania.

  47. Maj 22nd, 2014 at 21:04 | #61

    Oficjalna odpowiedź UKE na pytanie: "Bezpłatny Dostęp do Internetu w rozumieniu Prawa telekomunikacyjnego nie jest usługą telekomunikacyjną, stanowi jedynie bezpłatną formę dostępu do sieci Internet, która wynika z zapisów decyzji rezerwacyjnej.". Dodatkowo "Osoba korzystająca z usługi BDI nie jest Abonentem w rozumieniu Pt, jest użytkownikiem końcowym BDI."

  48. pas72
    Maj 22nd, 2014 at 22:22 | #62

    Jakkolwiek by nie patrzeć na sformułowanie dziennikarza, pozostaje faktem, że jakiś travelgaj decyduje o ekonomicznych warunkach między dwiema firmami. Ktokolwiek łudzi się, że to są warunki rynkowe, niech zada sobie pytanie, jaką realną wartość finansową ma taka jedna decyzja urzędasa i jakim cudem taka firma ma nie "lobbować" takiej decyzji.
    Nie mam pojęcia jaką wartość może mieć pozwolenie na tę umowę Orange z Aero2. Bo Kapcie w BDI to przynajmniej kilka milionów zł.

  49. ażtyle
    Maj 23rd, 2014 at 09:08 | #63

    nadal nie ma podanej podstawy prawnej!
    UKE jako urząd ma OBOWIĄZEK powołac się na podstawę prawną tzn. podac konkretny paragraf z Dz.Ustaw – dopóki nie podaje to powyższe twierdzenia NIC nie znaczą, tyle co pieprzenie przekupek na rynku. Każdy urząd ma się stosowac do paragrafów prawa i podawać do jakich. Tylko tyle i aż tyle.

  50. Maj 23rd, 2014 at 10:10 | #64

    Poczytaj lepiej, dlaczego takie umowy są regulowane – chodziło o to, że w czasach dominacji TPSA to oni blokowali dostęp do swojej sieci, co utrudniało tworzenie nowych telekomów. Teraz mają psi obowiązek się łączyć, a nadzoruje to UKE. I chodzi tutaj o połączenie właśnie na linii TPSA<->Aero2, tylko zmienili po prostu nazwę na Orange ostatnio.

  51. Maj 23rd, 2014 at 10:14 | #65

    To była odpowiedź w trybie dziennikarskim. W sumie ciekawa kwestia, ale nikt z osób bliżej branży tego nie podważa.

  52. mm50
    Maj 23rd, 2014 at 12:23 | #66

    Pieprzysz jak sofista z Bizancjum: urzędnik nie ma prawa podjąc samodzielnej decyzji – nawet oczywistej – bo mógłby urazic cara wydającego specjalnego ukazy na taką okazję.

  53. ażtyle
    Maj 23rd, 2014 at 10:27 | #67

    z branży nikomu na tym nie zależy – z żadnej branży – nawet tobie, bo jak widać pytania o podstawę prawną takiego twierdzenia już nie zadałeś, nawet w trybie dziennikarskim :-(

  54. dr Sieciak
    Maj 23rd, 2014 at 12:36 | #68

    Trafne uwagi. Jednak czy to nie śmieszne że były monopolista znalazł się teraz po drugiej stronie barykady? Tzn sam kupuje usługi infrastrukturalne, do których kiedyś blokował dostęp innym? Szybkość rozwoju branży powala wiele diplodoków, które wyrosły w kulturze monopolu.

  55. pas72
    Maj 24th, 2014 at 00:47 | #69

    Jest kardynalna różnica między jasnymi zasadami a decyzją urzędnika.

  56. Maj 23rd, 2014 at 15:49 | #70

    Sądzisz, że dział prasowy UKE będzie kłamał świadomie nawet w trybie dziennikarskim nie mają podstawy prawnej?

  57. Maj 23rd, 2014 at 15:50 | #71

    No właśnie to jest postęp w Prawie Telekomunikacyjnym w ciągu ostatnich mniej więcej 10 lat.

  58. Maj 23rd, 2014 at 17:00 | #72

    Nie przemówisz. To co im się wydaje > jak jest naprawdę.

    Przypomina to rozmowę ze ścianą.

  59. dobre_se
    Maj 24th, 2014 at 02:37 | #73

    To może co 15 minut, co tam.

  60. uytl
    Maj 23rd, 2014 at 17:23 | #74

    Mnie nie interesuje czy świadomie czy nie – jako urząd ma podać podstawę prawną i tyle. A dziennikarze są zatrudniani w działach prasowych urzędów, żeby konfabulować i odpychać nie dość dociekliwych mniejszych pseudodziennikarzy.
    I ten, który o to pytał właśnie nie był dość dociekliwy, bo nawet nie przeczytał ustawy PT. 
    Właśnie cały czas chodzi o to by pokazali tę podstawę prawną, ale jak widzę jest z tym jakiś kłopot… czyżby nie mieli…?

  61. asdf
    Maj 23rd, 2014 at 17:26 | #75

    Nie mówimy o decyzji tylko o tym, że cokolwiek urzednik napisze ma na dole podać podstawę prawną z numerem paragrafu, o który się oparł.

  62. Maj 23rd, 2014 at 18:49 | #76

    W sumie możesz się z tym zwrócić osobiście do UKE – jak każdy obywatel i przekazać nam odpowiedź.
    Wydaje mi się, że podstawa prawna jest podawana w przypadku konkretnej decyzji administracyjnej, a nie zapytań dziennikarskich, czy też skarg w trybie zapytań, co robiło z naszymi (użytkowników Aero2) pismami do UKE wcześniej.
    Chętnie bym się zajął takimi tematami, ale czasu na studia prawnicze chwilowo nie mam, poza tym wolę zajmować się tym, na czym znam się lepiej – IT, rozwiązywaniem problemów technicznych i pisaniem popularnych artykułów.

  63. Maj 23rd, 2014 at 18:50 | #77

    W przypadku podejmowania decyzji – zgadzam się w całej rozciągłości.

  64. kulfob
    Maj 24th, 2014 at 02:37 | #78

    Albo z idiotą co nie pojmuje, że oni tego za darmo nie dostali.

  65. Prewok
    Maj 25th, 2014 at 11:44 | #79

    Reconnect przed upływem godziny ma głęboki sens, tyko Ty kolego go nie widzisz.
    - wyłączenie internetu w smartfonach w celu oszczędzania baterii w czasie gdy z tego internetu nie korzystamy.
    - reconnect w celu otrzymania nowego IP
    - zamykanie połączenia przez osoby, które wykorzystują internet głównie do poczty e-mai. W obecnym systemie oznacza to np. dwukrotne wpisanie kodu przy 20-30 sesjach sprawdzania poczty.
    Myślę, że znajdą się jeszcze inne powody wcześniejszego zamykania połączenia.

Strony komentarza
1 2 3 4 3663
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>