HD Voice – lepszy dźwięk już w trzech sieciach
Właśnie w sieci pojawiły się informacje, że do swojej sieci usługę HD Voice zaczyna wprowadzać Orange. Dołącza więc do T-Mobile i Play, którzy lepszej jakości usługi głosowe świadczą już od kilku lat. W tej chwili już tylko Plus nie ma tego rozwiązania w swojej ofercie. Cała sytuacja jest o tyle zaskakująca, że to właśnie Orange w skali światowej jest liderem we wdrażaniu kodeka AMR-WB, natomiast w Polsce wchodzi z tym jako jeden z ostatnich.
Więcej o tej technologii, historii w Polsce i specyfice, wadach i zaletach – w rozwinięciu artykułu.
Na czym polega HD Voice?
Dla użytkownika sprawa jest prosta – zamiast trudnego czasem do usłyszenia głosu rozmówcy w słuchawce słychać krystalicznie czysty głos pozbawiony niepotrzebnych zakłóceń z tła, które tak często towarzyszą nam przy zwykłych połączeniach. Poniżej prezentacja przykładowej różnicy – widać, jak szum autostrady znika po przełączeniu się na HD Voice.
Od strony technicznej sprawa też nie wydaje się skomplikowana – infrastruktura sieci operatora komórkowego musi obsługiwać obowiązujący w HD Voice kodek AMR-WB (szczegóły opisuję poniżej) i odpowiednio przepuszczać go pomiędzy rozmówcami. Teoretycznie nic prostszego…
Wymagania
Niestety nie każdy, nie wszędzie i nie zawsze może korzystać z HD Voice. Pierwszy wymóg już znamy:
- Operator musi obsługiwać HD Voice.
W Polsce usługa w 2014 roku jest dostępna w T-Mobile (od 2011), w Play (od 2012) i od kilku dni w Orange. - Telefon użytkownika musi obsługiwać kodek AMR-WB.
Okazuje się, że o ile technologia jest stosowana od wielu lat. Grupa 3GPP nadzorująca rozwój nowych rozwiązań w GSM zastosowała tutaj kodek znany jako G.722.2 i nazwała go przyjaźniej dla ucha Adaptive Multi-Rate Wideband (zaawansowany kodek pracujący z wieloma szybkościami, odmiana szerokopasmowa), w skrócie AMR-WB.
Obsługuje go w tej chwili większość droższych telefonów na rynku, tych ale ciągle jest mnóstwo modeli, które nie mają i nie będą miały AMR-WB. - Oprogramowanie telefonu musi mieć aktywne HD Voice.
Niektóre prostsze telefony, jak Nokia E52 mają oficjalne obsługę HD Voice, ale dopiero użycie firmware stworzonego przez danego operatora powoduje, że zaczyna on działać w sieci macierzystej. - Obaj rozmówcy muszą mieć telefony z HD Voice.
To nie jest specjalnie zaskakujące i wymóg jest podobny, jak w przypadku rozmów video w 3G. - Obaj rozmówcy muszą korzystać z tego samego operatora i tej samej sieci.
Tu pojawia się pierwszy nietypowy problem – dźwięk zakodowany AMR-WB nie może opuścić sieci macierzystej operatora, gdyż natychmiast zostanie on przekodowany do standardowych kodeków GSM niższej jakości. O tym napiszę jeszcze dalej, ale w tej chwili lepszy dźwięk uzyskują rozmówcy Orange<->Orange, T-Mobile<->T-Mobile i Play<->Play. Wszelkie rozmowy pomiędzy operatorami oraz w roamingu krajowym oznaczają, że HD Voice nie zadziała. - Rozmówcy muszą korzystać z technologii 2G/3G/LTE wskazanej przez operatora.
W większości sieci na świecie wymóg jest prosty – telefon musi działać w 3G/UMTS. W Polsce wyjątkowo T-Mobile pozwala także na działanie HD-Voice także w 2G. Orange i Play – tylko w 3G, choć niektóre telefony działają w Orange w 2G.
Jak widzimy szansa na nawiązanie ot tak połączenia HD Voice jest niewielka, jednak ponieważ wszystko dzieje się automatycznie w tle i nie wymaga aktywnego działania użytkownika, osobiście coraz częściej spotykam się z połączeniami HD Voice – głównie w T-Mobile, który technologię tę wprowadził jako pierwszy.
Całość przypomina początki wprowadzania technologii 3G i rozmów wideo i aktualną sytuację z LTE i jej wprowadzaniem w kolejnych sieciach (np. to, że nie ma możliwości prowadzenia zwykłych rozmów głosowych w LTE). Właściwie wszystko działa, ale liczba „ale” po drodze jest całkiem spora, a co jakieś czas wywracamy się na kolejnych hopkach. Widzę także pewne paralele z sytuacją i historią usługi bezpłatnej w Aero2, choć w gruncie rzeczy w tym ostatnim przeszkodą tutaj byli i są ludzie oraz koszty, a nie problemy z nową technologią.
Polscy operatorzy i HD Voice
W Polsce HD Voice od lipca 2014 działa już 3 sieciach:
Operator | Rok wprowadzenia | 2G | 3G | Jakość dźwięku |
T-Mobile | 2011 | Tak | Tak | bardzo dobra |
Play | 2012 | - | Tak | dobra |
Orange | 2014 | Czasem* | Tak | dobra |
Plus | brak HD Voice |
* – Rzecznik Orange dopowiedział, że HD Voice działa także w 2G, ale tylko w niektórych telefonach – w szczególności Nokia Lumia.
W połowie roku 2014 nie ma możliwości prowadzenia rozmów HD Voice pomiędzy operatorami jak i w roamingu krajowym (dotyczy głównie Play). Plus wcale nie oferuje tej technologii. T-Mobile jako jedyny (i jeden z niewielu na świecie) oferuje HD Voice w trybie 2G/GSM.
HD Voice w praktyce
Pierwsze pytanie użytkowników telefonii komórkowej jest w takim przypadku podobne: czy jest sobie czym zawracać głowę? To oczywiście sprawa osobista – część osób jest zadowolona z jakości dostępnej już teraz w sieciach. Przecież telefonię komórkową projektowano z myślą o tym, że by można było się dogadać i to się udaje już teraz.
Jednak HD Voice to coś jak telewizja HD – słychać po protu lepiej. Nie jest to nam niezbędne do życia, ale jak już jest – komfort rozmowy jest po prostu zauważalnie wyższy. I rzeczywiście słychać wyższe tony, znacznie mniej słychać hałasy w tle, rozmówca jest mniej od nas oddzielony mgłą niskiej jakości i ograniczeniami pasma dźwiękowego. Rzadziej musimy się uciekać do różnych wynalazków przeznaczonych do zapewnienia poprawności zrozumienia, jak literowanie (np. rejestracji) za pomocą imion itd.
Po prostu łatwiej nam się zanurzyć w komunikację i koncentrować na rozmówcy i rozmowie, a nie na pośredniczącej technologii i jej ograniczeniach.
Warto zwrócić jednak na to, że w poszczególnych sieciach HD Voice działa jednak nieco inaczej. Nie potwierdziłem tego technicznie, ale wydaje mi się, że T-Mobile zapewnia lepszej jakości dźwięk, niż konkurenci. Nie ma się co oszukiwać, uzyskanie wyższej jakości to nie tylko zmiana sposobu kodowania i obróbki dźwięku, ale konieczność także przesłania nieco większej ilości danych. W przypadku T-Mobile prawdopodobnie zastosowana została możliwość uzyskania większych przepływności kodeku AMR-WB dla (wyższej tzw. konfiguracji) rozmów HD, co przekłada się na zauważalnie lepszą jakość.
Niestety doświadczenia praktyczne (przeprowadziłem setki rozmów HD Voice w T-Mobile, kilkanaście w Play i kilka w Orange) potwierdzają jedno – nie jest to technologia doskonała. Bardzo często zdarza się w czasie rozmowy, że HD Voice nagle się wyłącza i następuje zrzucenie do podstawowej jakości GSM – odbywa się to płynnie i bez zrywania rozmowy, jednak nie zdarzyło mi się, żeby wyższa jakość połączenia wróciła. Odzyskanie jakości HD wymagało zawsze rozłączenia, sprawdzenia spełniania wymagań i ponownego nawiązania połączenia.
Dodatkowo nowatorskie utrudnienie wprowadził Orange – HD Voice działa nie tylko w 3G, ale także 2G jednak w tym drugim wypadku tylko z niektórymi telefonami (wymienione wstępnie zostały modele Nokia Lumia).
Odrobina techniki – kodek AMR-WB
Nie byłbym sobą, gdybym nie dorzucił kilku technicznych informacji o HD Voice.
Podstawowym kodekiem obowiązującym w sieciach GSM jest AMR. Jego główną cechą jest skuteczna kompresja mowy, dlatego obsługuje częstotliwości dźwiękowe od 200 do 3400 Hz. Prędkość przesyłanych danych jest zależna od potrzeb i możliwości sieci i mieści się w zakresie od 1,8 do 12,20 kbit/s. Efekty działania tego kodeku znamy bardzo dobrze i są one dostosowane do możliwości stacjonarnej sieci telefonicznej.
Natomiast w AMR-WB zakres częstotliwości głosu jest znacznie rozszerzony: 50–7000 Hz (przyjmuje się, ucho ludzkie słyszy od 20 do 20 000 Hz). Widzimy więc, że możliwości już na tym poziomie są znacznie większe. I to na prawdę słychać. Szybkość przesyłania danych jest tutaj większa, niż w podstawowym AMR: od 6,6 do 19,85 kbit/s. Poszczególnych kroków jest dużo, jednak zgrupowano je w tak zwane konfiguracje:
Nazwa | Oznaczenie | Przepływności kbit/s | Uwagi |
Configuration A | Config-WB-Code 0 | 6,6 – 8,85 – 12,65 | Wymagana konfiguracja minimalna |
Configuration B | Config-WB-Code 2 | 6,6 – 8,85 – 12,65 – 15,85 | |
Configuration C | Config-WB-Code 4 | 6,6 – 8,85 – 12,65 – 23,85 |
Prędkości poniżej 10 kbit/s mają zastosowanie awaryjne w przypadku problemów z przesyłaniem danych z wymaganą prędkością (zakłócenia radiowe, brak przepustowości sieci).
Warto wiedzieć, że gotowa jest także specyfikacja AMR-WB+, która jeszcze podwyższa jakość zbliżając się już do jakości znanej nam z płyt CD, ale w najbliższym czasie nie mamy co spodziewać się wdrożenia jej w sieciach komórkowych.
HD i słuchawki bluetooth
Musimy pamiętać, że decydując się na zakup zestawu słuchawkowego, czy też głośnomówiącego, gdy chcemy cieszyć się jakością HD Voice, cały system obsługi dźwięku musi być zgodny z HD Voice, także słuchawka i zestaw bluetooth. Firma Samsung i pozostali producenci w specyfikacji zaznaczają wyraźnie dostępność takiej opcji i faktycznie różnicę słychać. Ja używałem słuchawki Samsung HM7100 z funkcją NFC, która przy okazji umożliwia nawet odtwarzanie muzyki, choć oczywiście nie jest to jakość typowych słuchawek A2DP, jednak można spokojnie posłuchać np. radia internetowego idąc po mieście.
HD Voice i połączenia między sieciami oraz roaming
W tej chwili nie działają połączenia między różnymi operatorami w trybie HD Voice – głos jest w tym wypadku zawsze kodowany w podstawowym trybie AMR niższej jakości. Jeżeli chcemy korzystać z HD Voice, sprawa jest prosta – musimy korzystać z tej samej sieci, tego samego operatora i nie może to być nawet roaming krajowy.
Wyjątkiem jest w Polsce sieć Play oraz holenderski operator KPN. Dostawca rozwiązań wymiany ruchu iBasis w maju 2014 uruchomił punkt wymiany ruchu HD Voice na użytek tego połączenia (co ciekawe to ten sam operator, z którym Plus uruchomił roaming usług LTE w tym samym czasie). Czy ktoś z was miał do czynienia z takim połączeniem?
HD Voice – to nic nie kosztuje
Najważniejsza informacja dla klientów: to, że korzystamy z HD Voice nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami poza tym, co wydaliśmy na normalne usługi głosowe i ewentualnie telefon. Żaden operator w Polsce nie zdecydował się na wprowadzenie jakichkolwiek opłat za to, że możemy korzystać z lepszego dźwięku. Tak więc koszty ponosi w tym wypadku operator przez inwestycje w infrastrukturę oraz my, wybierając odpowiedni sprzęt.
HD Voice – warto?
Ja uważam, że warto, po prostu lepiej się rozmawia. Jednak nie spodziewajmy się, że wszystkie nasze połączenia od zakupu telefonu i wyboru operatora na jednego ze wspierających HD Voice będą wysokiej jakości. Jeżeli jednak mamy stałą grupkę rozmówców w tej samej sieci, to faktycznie może się okazać, że HD Voice będzie z nami na co dzień.
Gdy tylko operatorzy umówią się co do wymiany ruchu HD Voice pomiędzy sobą, sytuacja może zmienić się diametralnie i większość rozmów będzie HD.
Warto więc zwrócić uwagę przy zakupie telefonu, żeby był zgodny z HD Voice. A przede wszystkim warto usłyszeć różnicę – to co widzimy na filmiku to jednak za mało, żeby docenić korzyści płynące z AMR-WB.
Czy wy korzystacie z HD Voice? Jakie macie wrażenia?
Aktualizacja: HD Voice w Orange działa w 2G – ale tylko w niektórych telefonach. Play uruchomił w maju roaming z jednym operatorem w Holandii.
@pas72, HD Voice ma sporo wspólnego z VoIP ponieżaw został on właśnie zapożyczony z telefonii VoIP do tradycyjnych operatorów, choć z tego co wiem to nie jest to do końca to samo. Np. operator spikon.pl ma bardzo fajne rozwiązania w panelu w zakresie jakości połączeń.
OJ, chyba było odwrotnie – VoIP to przeniesienie na łącza TCP/IP zwykłej telefonii komutowanej i kodeków tam obowiązujących. G.711 pochodzi jeszcze z lat 70-tych i to jest goły, nieskompresowany dźwięk do 3000Hz pchany z szybkością 64 kbit/s – tak działa ISDN i całość infrastruktury z tyłu. G.722 to już lata 80-te, gdy na tym samym 64kbit/s paśmie postanowiono uzyskać lepszy dźwięk stosując prostą kompresję SBC – ciągle na linii ISDN – i to teraz weszło do VoIP (30 lat po wynalezieniu?)
G.722.2 zrobiony dla GSMu i HD Voice w komórkach to już zupełnie inna historia i technologia oparta na kodeku o zmiennej przepustowości AMR i dostosowany do tego, że w sieciach radiowych zakłócenie i spadek przepustowości może pojawić się w każdej chwili.
Witam. Fajny artykuł lecz moje spostrzeżenia są nieco inne.
Przytoczony film to raczej manipulacja. Pierwsza rozmowa to nagranie ze zwykłego mikrofonu zewnętrznego przy kamerze zbierającego wszystko z otoczenia. Druga rozmowa to z mikrofonu kierunkowego dobrej jakości, przypinanego do odzieży.
Jeśli chodzi o hdvoice to własny test był następujący. Rozmówca smartfon sony xperia, play formuła minimax, wybór sieci auto (pewnie play 3g). U mnie telefon siemens me45 bodajże z 2002r., play fresz, 2g tmobile ustawione na sztywno. W drugim przypadku zmiana telefonu na nokia 112, reszta ustawień bez zmian.
W nowej nokii rozmówca stwierdził że wreszcie mnie słychać jakościowo 10/10 a w starym siemensie 3/10 (często tak jakby bulgotanie dźwięku). Ja również w przypadku nokii słyszałem lepiej, żadnych szumów tła prócz pojedynczych oddechów idącego ulicą rozmówcy. Dodajmy ulicą z ruchem tramwajowym.
Zgodnie z artykułem hdvoice nie miało prawa tu zaistnieć ale jakość rozmowy była wybitnie lepsza. Ale to nie był jednostkowy przypadek bo z super jakością spotkałem się z w parze urządzeń nokia lumia 510 – nokia 100.
Oczywiście, że same algorytmy obróbki dźwięku, w tym dodatkowe mikrofony zbierające tło mają duży, czasem na prawdę znaczący wpływ. Jednak po usłyszeniu HD Voice stwierdziłem, że powyższy film wcale nie przesadza. Czasem rozmawiając z aktywny, HD Voice z kompletnie obcymi osobami mam wrażenie, że omyłkowo zadzwonili do mnie przez Skype, gdzie SILK na prawdę daje radę.
A co, jeśli mam przekazywanie połączeń, i np. ktoś z Play dzwoni do mnie (też Play), ale mam ustawione przekazanie na T-Mobile? Obetnie?
Pytam tak czysto z ciekawości, bo ani 3G nie używam, ani na super jakość nie liczę (jakość samych aparatów ma chyba jednak większy wpływ)
Obetnie. Bo ruch wychodzi poza infrastrukturę jednego (macierzystego) operatora przez oficjalny punkt wymiany ruchu.
A co do jakości – na prawdę to słychać i to nie jest ot tak coś tam lepiej – od razu wiadomo, że zadziałało HD Voice i zdecydowanie łatwiej się dogadać.
Niektórzy operatorzy voip też posługują się terminem "HD Voice". Czy to ma coś wspólnego z komórkowym HD Voice?
Może mieć, ale nie musi. Np. Skype nie używa AMR-WB (jak kogoś to interesuje, to używa kodeka w tej chwili kodeka SILK własnej produkcji), ale z pewnością ich kodek jest typu WB. VoIP masz bogactwo kodeków, ale o ile nie łączysz się pomiędzy abonentami tego samego systemu VoIP, to i tak wylądujesz na jakimś wspólnym mianowniku odpowiadającym jakością AMR lub gorzej (ale zwykle jest to coś bliżej kodekom stosowanym w w ISDN (bazowy G.711, G.726, G.729, G.723 lub typowy dla komórek GSMFR).
Nazewnictwo HD Voice podobnie jak było na początku telewizji HD ma oznaczać zwykle jakość dźwięku lepszą, niż w telefonii stacjonarnej/komórkowej.
Tak oczywiście że ma. W telefonii VoIP też funkcjonuje kodek szerokopasmowy G.722. Warunki są oczywiście takie same jak w telefonii komórkowej. Operator VoIP musi wspierać kodek G.722, w Polsce są to np. Freeconet (nawet stworzył o hdvoice stronę: http://www.hdvoice.pl), Happycall; musisz mieć sprzęt VoIP który obsłuży kodek G.722 – dotyczy to oczywiście dwóch stron rozmowy, oraz pasmo internetowe które to obsłuży (mała przepustowość łącza zrzuci do mniej wymagającego kodeka). Niestety punkty styku pomiędzy operatorami wycinają HDvoice tak jak w komórkowym HDvoice. W praktyce jak dzwonisz w obrębie jednej sieci VoIP mając sprzęt HDvoice usłyszysz HD. Efekt jest lepszy niż w sieciach komórkowych! Telefony stacjonarne HDvoice mają np. lepsze głośniczki które nie muszą być miniaturyzowane jak w komórkach. Osobiście ciekawi mnie na ile różni się kodek z komórek AMR-WB czyli G.722.2 od VoIPowego G.722 i czy da się w przyszłości zrobić punkty styku które nie będą wycinały HDvoice.
G.722 to zabytkowy (1988) kodek, który nie ma wielu zalet nowoczesnego, ale i drogiego (patenty) G.722.2 (czyli AMR-WB z GSM) – nie chodzi tylko o kompresję w locie, ale też tłumienie szumów tła. Faktycznie nadaje się do VoIP, ale tutaj jest podobny problem – mało który punkt wymiany ruchu obsługuje G.722 przy przejściu do innych sieci, o przejściu do POTS i GSM nie wspominając.
Co ciekawe większość urządzeń VoIP obsługuje G.722, ale mało kto z tego faktycznie korzysta – właśnie z powodu problemów z wymianą ruchu.
Największa sieć VoIPów dla ludu – betamax nawet nie ma tego kodeka na liście zgodności. Firmy do wewnętrznych zastosowań z pewnością mają ten kodek, ale przy wyjściu na świat i tak następuje cięcie do lat 70-tych i G.711.
Czy dobrze zrozumiałem, że żeby korzystać z HD Voice w sieci T-mobile telefon musi mieć firmware wgrywany przez T-mobile, a w sieci Play firmware wgrywany przez Play?
nie koniecznie. bez brandu może zadziałać, ale po brandowaniu jest większe prawdopodobieństwo zadziałania. nie wiem jak t-mobile, ale play w opisie swoich telefonów podaje czy ma on HD Voice. koło telefonu obok oznaczenia systemu pojawia się znaczek HD Voice. wystarczy wpisać w wyszukiwarce na ich stronie telefon i sprawdzić.
Nie. Chyba zbyt mocno podkreśliłem ten fakt – poprawię.
Telefon musi obsługiwać tzw. konfigurację kodeków AMR-WB zgodną z wymogami operatora – zwykle (poza Orange) wszystkie telefony posiadające oficjalnie w specyfikacji HD Voice obsłużą to bez problemu niezależnie od tego, skąd pochodzą. Jednak są dwa wyjątki:
1. Nokia wprowadziła kilka dumbfonów…. tzn. ten tego… featurefonów, które oficjalnie nie mają HD Voice, ale w wersji dla T-Mobile zostały w to wyposażone.
2. Orange HD Voice w technologii 2G obsługuje AMR-WB w jakiejś odmianie, która działa tylko w serii telefonów Nokia Lumia. Będę to sprawdzał.
Ja osobiście korzystam z Note 2 i Note 3 pochodzących spoza T-Mobile i działa na nich HD Voice świetnie. Jednak faktem jest, że sprzęt dostarczany i brandowany przez operatora często ma pewne optymalizacje związane z tym operatorem i przez to może działać po prostu lepiej – czy to z LTE, czy to z takimi wynalazkami, jak HD Voice.
Jak wygląda sprawa z HD Voice w Nokii C5-00.2 (C5 5MP)?
Z tego co pamiętam wersja z T-Mobile PL obsługuje tą technologię, a jak C5 z innej dystrybucji?
Oficjalnie tylko wersje 03 i 04 mają zawsze. Operator może sobie pewnie zamówić sobie wersję telefonu z kodekiem – to nie jest wielki problem.
Ogólnie polecam listę http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Smartphones_… i chyba czas zrobić własną.
Jakubie a czy spotkałeś się może z listą telefonów które wspierają HD Voice po 2G?
Podobno między T-mobile i Play (chyba jeśli wymusi się korzystanie z nadajnika T-mobile) jest lepsza jakość rozmowy, czy jest ono realizowane po HD Voice?
Z punktu widzenia telefonu jest kompletnie obojętne, czy realizujesz rozmowę po 2G czy 3G w trybie HD Voice. To sieć decyduje, czy wolno ci przesłać większą ilość danych w danej lokalizacji, w danej technologii i w danym czasie. Ale już planuję jakąś listę zgodności, bo to się robi ciekawe po prostu.
Nie da się rozmawiać w HD Voice na karcie Play, gdy realizujesz połączenie w roamingu – po prostu handover do Tmobile spowoduje zrzucenie do AMR bez WB, albo od razu połączenie będzie niskiej jakości – właśnie z powodu braku punktu wymiany ruchu.
to, że się jest w roamingu krajowym nie oznacza, że rozmowa cały czas idzie po infrastrukturze tego operatora z którym jesteśmy połączeni. zapraszam tutaj: http://www.telepolis.pl/artykuly/obalamy-mity-jak…
Znam ten materiał, ale on mało wyjaśnia w temacie HD Voice. Kodek stosowany w połączeniu jest wypadkową wielu czynników, w tym dwóch tutaj jasnych: Obsługa AMR-WB przez infrastrukturę operatora realizującego połączenie (w tym wypadku Play w roamingu krajowym T-mobile – obsługa AMR-WB jest) oraz obsługa AMR-WB w punkcie styku z partnerem roamingowym (to wiemy na 100%, że nie ma). Dlatego połączenia w roamingu krajowym (na razie) nie uda się zestawić w HD Voice.
Ważne pozostaje, że musimy być w zasięgu macierzystym sieci macierzystej naszego operatora – w przypadku Play poza miastami może być z tym trudność. I pomocna w diagnostyce może być aplikacja monitorująca bieżącego operatora Phono (Android), aplikacja sprawdzająca operatora naszego rozmówcy (Call Direction). Ale czy rozmówca jest w roamingu czy nie – musi nam powiedzieć sam.
gdyby rozmowa w roamingu t-mobile szła tylko po jego infrastrukturze i byśmy dzwonili do t-mobile to mogłoby to działać. ale niestety tak nie jest
Jeżeli abonent Play wykonuje połączenie do abonenta T-Mobile będąc połączonym w roamingu T-Mobile, to ruch i tak wychodzi na chwilę do Play, żeby potem wrócić przez normalny punkt wymiany ruchu ponownie do T-Mobile. I HD Voice nie będzie.
ale gdyby nie wchodziło w play i potem wracało do t-mobile tylko szło cały czas po t-mobile?
To obie strony byłby wtedy abonentami T-Mobile – ergo zadziałałoby bez pudła. Niestety w roamingu jakimkolwiek nie ma możliwości, żeby ruch nie przeszedł przez oficjalny punkt styku sieci i to dwukrotnie.
a jeśli powstałby punkt wymiany ruchu między operatorami dla HD Voice to w Play w roamingu krajowymi również by działało HD Voice?
w sensie zaczęłoby to działać automatycznie czy potrzebny by był jakiś specjalny dodatkowy sprzęt?
Sprzęt kolejny już nie – wystarczy techniczne włączenie obsługi HD Voice dla partnera roamingowego (zgodzenie się na dodatkowe obciążenie łącz za teoretycznie te same usługi, tylko w nieco lepszej jakości).
w tym linku co wrzucałem wcześniej czytałem, że operator roamingowy ma obsługiwać klientów Playa nie gorzej jak swoich, czyli tak samo lub lepiej. skoro już mają w umowie sprawę traktowania klientów Play'a to HD Voice teoretycznie nie mogą zablokować
Tak, ale HD Voice to usługa dodatkowa, a nie podstawowa – coś jak LTE, albo 3G (w Plusie nie było 3G dla Playowców). Głos w AMR mają wszyscy. Coś więcej? No to już kwestia właśnie umów.
raczej nie było sensu, żeby podpisywać umowę na udostępnienie LTE skoro i tak internet jest ograniczany chyba do 2Mb/s przy pobieraniu. poza tym LTE jest tylko do internetu, a Play'owi chodziło o umowy z innymi operatorami głównie na typowo telefoniczne usługi (SMS/rozmowy). jeśli HD Voice działałoby automatycznie po stworzeniu punktu styku to nałożenie ograniczenia byłoby nierównym traktowaniem klientów Play'a względem swoich własnych.
Ale ponieważ punktów styku HD Voice nie ma, to… tego problemu też
w sumie racja. jeśli powstaną to wtedy będziem się martwić
Tak, jeżeli:
1. Do tego punktu podłączyliby się wszyscy operatorzy na linii ty<->operator roamingowy<->rozmówca i ew. jego operator
2. Operator roamingowy podpisałby umowę i w praktyce realizował obsługę połączeń HD Voice w roamingu (to jest większe obciążenie sieci, więc jakaś forma umowy byłaby potrzebna).
Czyli nie ma tak prosto.
w Orange działa również w 2G jednakże telefon musi to wspierać (np. niektóre nokie lumie). mam telefon z HD Voice od 4 miesięcy i jeszcze nie miałem okazji wypróbowania tego. nie mam z kim ;/ słyszałem również o full HD Voice: http://www.full-hd-voice.com/
Full HD Voice to pewnie zakręcona nazwa na AMR-WB+. Będzie można jej posłuchać dopiero, gdy pojawi się obsługa rozmów VoLTE. W 2G i 3G nie ma na to większych szans.
a i miałem dopisać, że HD Voice nie działa tylko wewnątrz własnej sieci, bo jakiś czas temu Play dogadał się ze swoim partnerem w Holandii i HD Voice działa między polskim Play a holenderskim KPN Mobile (http://www.ibasis.com/about-us/press-release-detail/77)
Z tym samym operatorem w tym samym czasie Plus uruchomił roaming LTE… ciekawy zbieg okoliczności. W obu przypadkach punkt wymiany ruchu dostarczył iBasis.
fajnie by było gdyby po wprowadzeniu HD Voice w Plusie, Play i Plus zdecydowali się zrobić HD Voice między sobą, a w konsekwencji i inne sieci
Technicznie to żaden problem – patrz obsługa HD Voice między Play a holenderskim KPN. Ale to jak zwykle kasa i dobra wola operatorów. UKE raczej ich do tego nie przymusi.
nie wiem czy to takie proste, bo Play i KPN z innymi sieciami innych państw tworzą grupę (jak Plus z Vodafone) i mają taki sam sprzęt, rozwiązania i producenta sprzętu. UKE ich nie przymusi, ale mogłoby zasugerować takie posunięcie. stara prezes p. Streżyńska by się tym zajęła, a ta co jest teraz nawet w wywiadzie nie odróżnia megabajta od megabita.
Do skonfigurowania punktu wymiany ruchu i odsortowania połączeń AMR-WB do przepuszczenia przez ten punkt nie trzeba nie wiadomo jakich inwestycji – zwłaszcza, że to nie ten etap, gdy nie było nawet obsługi SMSów pomiędzy operatorami (ktoś pamięta, że dopiero SMSowy boom na płatne SMSy z powodu BigBrother'a zmusił operatorów do zrobienia wspólnych usług audiotele?)
HD Voice nie ma takiej siły za sobą i bajeru dla klienta, żeby walczyć o to, ale prędzej czy później jak się zrobi wokół tego szum, to czemu nie. Postaram się zająć tą technologią i sprzętem na blogu, bo to po protu ciekawy temat i raczej nie zdechnie, jak DVB-H.
dla mnie to też bardzo ciekawy temat i mam nadzieję, że orange po końcowym uruchomieniu HD Voice (bo na razie są testy) rozgłosi to w radiu, telewizji. przynajmniej zwiększy się świadomość ludzi o istnieniu takiego rozwiązania i stanie się bardziej popularne. co do stworzenia listy sprzętu to gratuluję odwagi. na rynku jest mnóstwo sprzętu z HD Voice od tych topowych, markowych po tanią chińszczyznę. czeka Cię dużo pracy, zwłaszcza, że nie zawsze wiadomo czy w danym telefonie działa HD Voice w 2G. powodzenia
Ciekawe co będzie następne. 4K voice?
AMR-WB+ z jakością CD – więcej nasze ucho nie potrzebuje (poza może wielokanałowością). Płyty Super Audio CD i inne się nie przyjęły masowo.
W jaki sposób HD Voice powoduje, że mniej słychać autostradę?
Kodek AMR-WB to nie tylko prosta kompresja dźwięku, ale cała i skomplikowana jego wstępna obróbka. Różne sprytne algorytmy potrafią wyłapać, że w danej chwili nic nie mówimy i tę informację wyłapać i wykorzystać do oczyszczenia rozmowy z tła. Lepsze telefony i słuchawki mają dodatkowe mikrofony, które zbierają dźwięk z tła i odpowiednio łącząc informacje wycinają tło. Możliwości są na prawdę wielkie, a możliwości obliczeniowe współczesnych urządzeń pozwalają na dużo.
Testowałem kiedyś w Play. Różnica była, ale nie wiem czy aż tak wielka. Pewne jest to, że trudno trafić na osobę z tej samej sieci korzystającą z HD Voice… Większość moich znajomych siedzi obecnie na 2G z powodu oszczędności baterii. Na marginesie dodam, że Plus korzysta w mojej miejscowości jeszcze z GPRS na najnowszej stacji – wybudowanej 2 lata temu!
z tego co wiem to 2G pobiera więcej baterii niż 3G
W czuwaniu tak, w czasie rozmowy – już tak prosto nie jest. Jednak technologia poszła i optymalizacja układów pod względem wydatku energetycznego powoduje, że różnice nie są aż tak wielkie.
Jak pierwszy raz usłyszałem HD Voice (w sieci Play), to ze zdumieniem zapytałem swojego rozmówcę co za wypasiony telefon ma, że tak dobrze go słychać – okazało się, że sam mam podobny, zupełnie nie wiedziałem wówczas o tym… Od tamtego czasu zainteresowałem się trochę tematem i kolejne telefony jakie kupowałem obsługiwały już kodek do HD Voice. Rozmowa z bliskimi (jesteśmy w tej samej sieci, mamy telefony wybierane przeze mnie) odbywa się teraz tak, jakbyśmy byli w jednym pokoju… Różnica między zwykłym kodekiem a HD Voice jest duża i od razu zauważalna, zwłaszcza jak się jest w głośnym miejscu. Czekam na wymianę ruchu między sieciami, to zdecydowanie usprawni rozmowy.
Zadzwonił i posłuchał?
Dzięki za link. Wiem co i jak testować, dam znać jak się uda coś potwierdzić.
Brak informacji znaczy niepowodzenie? Po 3g i 2g nic?
Nie mam pod ręką dwóch starterów z kartami odpowiedniego rozmiaru do telefonu z HD-Voice – dziś wieczorem dopiero będę mógł zrobić testy.
Mhm…
Czyli nic?
Dojechałem do cywilizacji, mam startery i listę zdań na ten weekend i walczę
No i chwilowo nic z tego – karty RBM uparcie nie chcą wejść na HD Voice.
raz z roamingu T-mobile doświadczyłem tak dobrej jakości, że aż na chwilę się zaciąłem o co chodzi. Co więcej było to na androidzie i w 2G. Najbardziej mnie cieszy, że pojawia się wzmianka o współpracy co do wymiany ruchu HD Voice
Na razie jest źle – HD Voice w Warszawie mam w Play TYLKO 3G-3G Play. Roaming ani 2G nie działają niezależnie od kombinacji. Zgodnie z powyższą tabelą.
W telefonie sobie pasma nie wymuszę. Jak telefon HD Voice sam nie przeskoczy na 1800, to w zasadzie można uznać, że HD Voice w 2G nie ma – bo to zaczyna zależeć od zbyt wielu czynników. Tu gdzie jestem pasma Play są wszystkie dostępne.
na blogu we wpisie "samsung J1 o jutra w Play" p. Gruszka napisał, że był przekonany, że HD Voice w roamingu już działa. :/
Czyli na razie jednak nie działa…