Home > Wiadomości > HD Voice – lepszy dźwięk już w trzech sieciach

HD Voice – lepszy dźwięk już w trzech sieciach

Logo HD VoiceWłaśnie w sieci pojawiły się informacje, że do swojej sieci usługę HD Voice zaczyna wprowadzać Orange. Dołącza więc do T-Mobile i Play, którzy lepszej jakości usługi głosowe świadczą już od kilku lat. W tej chwili już tylko Plus nie ma tego rozwiązania w swojej ofercie. Cała sytuacja jest o tyle zaskakująca, że to właśnie Orange w skali światowej jest liderem we wdrażaniu kodeka AMR-WB, natomiast w Polsce wchodzi z tym jako jeden z ostatnich.

Więcej o tej technologii, historii w Polsce i specyfice, wadach i zaletach – w rozwinięciu artykułu.

Na czym polega HD Voice?

Dla użytkownika sprawa jest prosta – zamiast trudnego czasem do usłyszenia głosu rozmówcy w słuchawce słychać krystalicznie czysty głos pozbawiony niepotrzebnych zakłóceń z tła, które tak często towarzyszą nam przy zwykłych połączeniach. Poniżej prezentacja przykładowej różnicy – widać, jak szum autostrady znika po przełączeniu się na HD Voice.

Od strony technicznej sprawa też nie wydaje się skomplikowana – infrastruktura sieci operatora komórkowego musi obsługiwać obowiązujący w HD Voice kodek AMR-WB (szczegóły opisuję poniżej) i odpowiednio przepuszczać go pomiędzy rozmówcami. Teoretycznie nic prostszego…

Wymagania

Niestety nie każdy, nie wszędzie i nie zawsze może korzystać z HD Voice. Pierwszy wymóg już znamy:

  1. Operator musi obsługiwać HD Voice.
    W Polsce usługa w 2014 roku jest dostępna w T-Mobile (od 2011), w Play (od 2012) i od kilku dni w Orange.
  2. Telefon użytkownika musi obsługiwać kodek AMR-WB.
    Okazuje się, że o ile technologia jest stosowana od wielu lat. Grupa 3GPP nadzorująca rozwój nowych rozwiązań w GSM zastosowała tutaj kodek znany jako G.722.2 i nazwała go przyjaźniej dla ucha Adaptive Multi-Rate Wideband (zaawansowany kodek pracujący z wieloma szybkościami, odmiana szerokopasmowa), w skrócie AMR-WB.
    Obsługuje go w tej chwili większość droższych telefonów na rynku, tych ale ciągle jest mnóstwo modeli, które nie mają i nie będą miały AMR-WB.
  3. Oprogramowanie telefonu musi mieć aktywne HD Voice.
    Niektóre prostsze telefony, jak Nokia E52 mają oficjalne obsługę HD Voice, ale dopiero użycie firmware stworzonego przez danego operatora powoduje, że zaczyna on działać w sieci macierzystej.
  4. Obaj rozmówcy muszą mieć telefony z HD Voice.
    To nie jest specjalnie zaskakujące i wymóg jest podobny, jak w przypadku rozmów video w 3G.
  5. Obaj rozmówcy muszą korzystać z tego samego operatora i tej samej sieci.
    Tu pojawia się pierwszy nietypowy problem – dźwięk zakodowany AMR-WB nie może opuścić sieci macierzystej operatora, gdyż natychmiast zostanie on przekodowany do standardowych kodeków GSM niższej jakości. O tym napiszę jeszcze dalej, ale w tej chwili lepszy dźwięk uzyskują rozmówcy Orange<->Orange, T-Mobile<->T-Mobile i Play<->Play. Wszelkie rozmowy pomiędzy operatorami oraz w roamingu krajowym oznaczają, że HD Voice nie zadziała.
  6. Rozmówcy muszą korzystać z technologii 2G/3G/LTE wskazanej przez operatora.
    W większości sieci na świecie wymóg jest prosty – telefon musi działać w 3G/UMTS. W Polsce wyjątkowo T-Mobile pozwala także na działanie HD-Voice także w 2G. Orange i Play – tylko w 3G, choć niektóre telefony działają w Orange w 2G.

Jak widzimy szansa na nawiązanie ot tak połączenia HD Voice jest niewielka, jednak ponieważ wszystko dzieje się automatycznie w tle i nie wymaga aktywnego działania użytkownika, osobiście coraz częściej spotykam się z połączeniami HD Voice – głównie w T-Mobile, który technologię tę wprowadził jako pierwszy.

Całość przypomina początki wprowadzania technologii 3G i rozmów wideo i aktualną sytuację z LTE i jej wprowadzaniem w kolejnych sieciach (np. to, że nie ma możliwości prowadzenia zwykłych rozmów głosowych w LTE). Właściwie wszystko działa, ale liczba „ale” po drodze jest całkiem spora, a co jakieś czas wywracamy się na kolejnych hopkach. Widzę także pewne paralele z sytuacją i historią usługi bezpłatnej w Aero2, choć w gruncie rzeczy w tym ostatnim przeszkodą tutaj byli i są ludzie oraz koszty, a nie problemy z nową technologią.

Polscy operatorzy i HD Voice

W Polsce HD Voice od lipca 2014 działa już 3 sieciach:

Operator Rok wprowadzenia 2G 3G Jakość dźwięku
T-Mobile 2011 Tak Tak bardzo dobra
Play 2012 - Tak dobra
Orange 2014 Czasem* Tak dobra
Plus brak HD Voice

* – Rzecznik Orange dopowiedział, że HD Voice działa także w 2G, ale tylko w niektórych telefonach – w szczególności Nokia Lumia.
W połowie roku 2014 nie ma możliwości prowadzenia rozmów HD Voice pomiędzy operatorami jak i w roamingu krajowym (dotyczy głównie Play). Plus wcale nie oferuje tej technologii. T-Mobile jako jedyny (i jeden z niewielu na świecie) oferuje HD Voice w trybie 2G/GSM.

HD Voice w praktyce

Pierwsze pytanie użytkowników telefonii komórkowej jest w takim przypadku podobne: czy jest sobie czym zawracać głowę? To oczywiście sprawa osobista – część osób jest zadowolona z jakości dostępnej już teraz w sieciach. Przecież telefonię komórkową projektowano z myślą o tym, że by można było się dogadać i to się udaje już teraz.

Jednak HD Voice to coś jak telewizja HD – słychać po protu lepiej. Nie jest to nam niezbędne do życia, ale jak już jest – komfort rozmowy jest po prostu zauważalnie wyższy. I rzeczywiście słychać wyższe tony, znacznie mniej słychać hałasy w tle, rozmówca jest mniej od nas oddzielony mgłą niskiej jakości i ograniczeniami pasma dźwiękowego. Rzadziej musimy się uciekać do różnych wynalazków przeznaczonych do zapewnienia poprawności zrozumienia, jak literowanie (np. rejestracji) za pomocą imion itd.

Po prostu łatwiej nam się zanurzyć w komunikację i koncentrować na rozmówcy i rozmowie, a nie na pośredniczącej technologii i jej ograniczeniach.

Warto zwrócić jednak na to, że w poszczególnych sieciach HD Voice działa jednak nieco inaczej. Nie potwierdziłem tego technicznie, ale wydaje mi się, że T-Mobile zapewnia lepszej jakości dźwięk, niż konkurenci. Nie ma się co oszukiwać, uzyskanie wyższej jakości to nie tylko zmiana sposobu kodowania i obróbki dźwięku, ale konieczność także przesłania nieco większej ilości danych. W przypadku T-Mobile prawdopodobnie zastosowana została możliwość uzyskania większych przepływności kodeku AMR-WB dla (wyższej tzw. konfiguracji) rozmów HD, co przekłada się na zauważalnie lepszą jakość.

Niestety doświadczenia praktyczne (przeprowadziłem setki rozmów HD Voice w T-Mobile, kilkanaście w Play i kilka w Orange) potwierdzają jedno – nie jest to technologia doskonała. Bardzo często zdarza się w czasie rozmowy, że HD Voice nagle się wyłącza i następuje zrzucenie do podstawowej jakości GSM – odbywa się to płynnie i bez zrywania rozmowy, jednak nie zdarzyło mi się, żeby wyższa jakość połączenia wróciła. Odzyskanie jakości HD wymagało zawsze rozłączenia, sprawdzenia spełniania wymagań i ponownego nawiązania połączenia.

Dodatkowo nowatorskie utrudnienie wprowadził Orange – HD Voice działa nie tylko w 3G, ale także 2G jednak w tym drugim wypadku tylko z niektórymi telefonami (wymienione wstępnie zostały modele Nokia Lumia).

Odrobina techniki – kodek AMR-WB

Nie byłbym sobą, gdybym nie dorzucił kilku technicznych informacji o HD Voice.

Podstawowym kodekiem obowiązującym w sieciach GSM jest AMR. Jego główną cechą jest skuteczna kompresja mowy, dlatego obsługuje częstotliwości dźwiękowe od 200 do 3400 Hz. Prędkość przesyłanych danych jest zależna od potrzeb i możliwości sieci i mieści się w zakresie od 1,8 do 12,20 kbit/s. Efekty działania tego kodeku znamy bardzo dobrze i są one dostosowane do możliwości stacjonarnej sieci telefonicznej.

Natomiast w AMR-WB zakres częstotliwości głosu jest znacznie rozszerzony: 50–7000 Hz (przyjmuje się, ucho ludzkie słyszy od 20 do 20 000 Hz). Widzimy więc, że możliwości już na tym poziomie są znacznie większe. I to na prawdę słychać. Szybkość przesyłania danych jest tutaj większa, niż w podstawowym AMR: od 6,6 do 19,85 kbit/s. Poszczególnych kroków jest dużo, jednak zgrupowano je w tak zwane konfiguracje:

Nazwa Oznaczenie Przepływności kbit/s Uwagi
Configuration A  Config-WB-Code 0 6,6 – 8,85 – 12,65 Wymagana konfiguracja minimalna
Configuration B  Config-WB-Code 2 6,6 – 8,85 – 12,65 – 15,85  
Configuration C  Config-WB-Code 4 6,6 – 8,85 – 12,65 – 23,85  

Prędkości poniżej 10 kbit/s mają zastosowanie awaryjne w przypadku problemów z przesyłaniem danych z wymaganą prędkością (zakłócenia radiowe, brak przepustowości sieci).

Warto wiedzieć, że gotowa jest także specyfikacja AMR-WB+, która jeszcze podwyższa jakość zbliżając się już do jakości znanej nam z płyt CD, ale w najbliższym czasie nie mamy co spodziewać się wdrożenia jej w sieciach komórkowych.

HD i słuchawki bluetooth

Musimy pamiętać, że decydując się na zakup zestawu słuchawkowego, czy też głośnomówiącego, gdy chcemy cieszyć się jakością HD Voice, cały system obsługi dźwięku musi być zgodny z HD Voice, także słuchawka i zestaw bluetooth. Firma Samsung i pozostali producenci w specyfikacji zaznaczają wyraźnie dostępność takiej opcji i faktycznie różnicę słychać. Ja używałem słuchawki Samsung HM7100 z funkcją NFC, która przy okazji umożliwia nawet odtwarzanie muzyki, choć oczywiście nie jest to jakość typowych słuchawek A2DP, jednak można spokojnie posłuchać np. radia internetowego idąc po mieście.

HD Voice i połączenia między sieciami oraz roaming

W tej chwili nie działają połączenia między różnymi operatorami w trybie HD Voice – głos jest w tym wypadku zawsze kodowany w podstawowym trybie AMR niższej jakości. Jeżeli chcemy korzystać z HD Voice, sprawa jest prosta – musimy korzystać z tej samej sieci, tego samego operatora i nie może to być nawet roaming krajowy.

Wyjątkiem jest w Polsce sieć Play oraz holenderski operator KPN. Dostawca rozwiązań wymiany ruchu iBasis w maju 2014 uruchomił punkt wymiany ruchu HD Voice na użytek tego połączenia (co ciekawe to ten sam operator, z którym Plus uruchomił roaming usług LTE w tym samym czasie). Czy ktoś z was miał do czynienia z takim połączeniem?

HD Voice – to nic nie kosztuje

Najważniejsza informacja dla klientów: to, że korzystamy z HD Voice nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami poza tym, co wydaliśmy na normalne usługi głosowe i ewentualnie telefon. Żaden operator w Polsce nie zdecydował się na wprowadzenie jakichkolwiek opłat za to, że możemy korzystać z lepszego dźwięku. Tak więc koszty ponosi w tym wypadku operator przez inwestycje w infrastrukturę oraz my, wybierając odpowiedni sprzęt.

HD Voice – warto?

Ja uważam, że warto, po prostu lepiej się rozmawia. Jednak nie spodziewajmy się, że wszystkie nasze połączenia od zakupu telefonu i wyboru operatora na jednego ze wspierających HD Voice będą wysokiej jakości. Jeżeli jednak mamy stałą grupkę rozmówców w tej samej sieci, to faktycznie może się okazać, że HD Voice będzie z nami na co dzień.

Gdy tylko operatorzy umówią się co do wymiany ruchu HD Voice pomiędzy sobą, sytuacja może zmienić się diametralnie i większość rozmów będzie HD.

Warto więc zwrócić uwagę przy zakupie telefonu, żeby był zgodny z HD Voice. A przede wszystkim warto usłyszeć różnicę – to co widzimy na filmiku to jednak za mało, żeby docenić korzyści płynące z AMR-WB.

Czy wy korzystacie z HD Voice? Jakie macie wrażenia?

Aktualizacja: HD Voice w Orange działa w 2G – ale tylko w niektórych telefonach. Play uruchomił w maju roaming z jednym operatorem w Holandii.

Kategorie:Wiadomości
  1. marek
    Luty 16th, 2015 at 19:15 | #1

    A czy ktoś posiada jakaś jeszcze nieogloszona publicznie informacje jakoby sieci miały się dogadać miedzy sobą lub chociaż próbować to robić? To byłby jakiś przełom :-)

    • Luty 16th, 2015 at 19:58 | #2

      W końcu to zrobią, ale na razie nie stanowi to dla nich istotnej marketingowo sprawy.

  2. Michał
    Grudzień 19th, 2014 at 22:54 | #3

    Mam pytanie dla właścicieli LG L65. Czy ten telefon obsługuje HD Voice?

    • seba
      Luty 1st, 2015 at 21:40 | #4

      LG L65 posiada moja siostra, na kartoniku wśród ikon rożnych funkcji jest również logo HD VOICE wiec telefon to obsługuje, nie wiem jak to jest z 2g/3g bo siostra ma w plusie i nie pytalem Jej jak to działa, Ona nawet nie wie ze jest taki standard :-) nie wiem tez czy samo obsługiwanie HD voice przez telefon nie wymaga brandowanego systemu od konkretnego operatora…

      • Luty 1st, 2015 at 21:51 | #5

        Brand może spowodować zarówno pojawienie się, jak i zniknięcie HD Voice. W tym przypadku jednak wydaje mi się, że brand jest bez znaczenia, póki to sprzęt na Polskę.

  3. Michał
    Grudzień 19th, 2014 at 22:21 | #6

    http://www.telepolis.pl/wiadomosci/plus-wdraza-hd… teraz zostało już tylko międzyoperatorskie HD voice.

  4. Jarek
    Październik 11th, 2014 at 10:18 | #8

    To prawda, różnica jest wyraźnie słyszalna, a rozmowa komfortowa. I jeszcze ciekawostka, troszkę łamiąca zasady działania HD Voice. Oboje z żoną jesteśmy w Play. Ja mam samsung Wave 3, który obsługuje HD, żona ma LG L5 II, oficjalnie bez HD, ale gdy oboje jesteśmy w zasięgu 3G (we Wrocławiu to znaczy zawsze) ja słyszę żonę w HD. Sprawdziłem to, ręcznie wymuszając tryb 2G, jest wyraźnie węższe pasmo, a rozmowa właśnie "telefoniczna". W 3G jest czysto, bez szumu i innych zakłóceń i pasmo szersze. Nie sprawdziłem tylko, jak żona mnie słyszy, czy to tylko w jedną stronę działa? nie wiem

    • Październik 11th, 2014 at 10:27 | #9

      Połączenie musi być w obie strony tej samej jakości. HD Voice nie przewiduje jednokierunkowej pracy (choć różne bitrate już tak).

  5. luin
    Wrzesień 24th, 2014 at 12:14 | #10

    http://www.telepolis.pl/wiadomosci/polkomtel-z-su…
    oj dzieje się :P
    teraz tylko doprosić się operatorów o HD Voice między sieciami :D

    • Wrzesień 24th, 2014 at 13:19 | #11

      Ale to nie jest hd voice jako taki.

      • luin
        Wrzesień 24th, 2014 at 14:01 | #12

        mam nadzieję, że Plus jednak wprowadzi HD Voice w 3G, bo w przeciwnym wypadku byłoby to głupotą. telefonów obsługujących VoLTE jest kilka (bodajże 5), poza tym obaj rozmówcy muszą być w zasięgu LTE więc to póki co nie ma to sensu.

        • Wrzesień 24th, 2014 at 15:02 | #13

          HD Voice jest tylko w ograniczonym stopniu związane z VoLTE, więc rozdzielmy te tematy.
          Co do VoLTE to nie chodzi tutaj o połączenie między użytkownikami LTE, tylko zapewnienie obsługi rozmów głosowych w LTE, których teraz nie ma wcale – wymusisz LTE => nie pogadasz.

          • luin
            Wrzesień 24th, 2014 at 22:44 | #14

            ale skoro wprowadzają VoLTE to i zapewne także HD Voice w 3G, więc już wszyscy operatorzy będą go mieli, co umożliwia łatwiejsze porozumienie się już wszystkich operatorów co do lepszej jakości połączeń pomiędzy sieciami

          • Wrzesień 24th, 2014 at 23:29 | #15

            Nic nie wiadomo na temat HD Voice w Plusie – komunikat o tym milczy.

          • luin
            Wrzesień 24th, 2014 at 23:42 | #16

            To by wtedy było całkowitą głupotą wprowadzenie VoLTE bez HD Voice w 3G. Z VoLTE korzystać będzie jedynie kilkaset klientów ze wzgledu na mniejsza ilość smartfonow obsługujących LTE niż HD Voice. Druga kwestia to mały zasięg LTE. Pewnie Plus chce zrobić "wow!" wprowadzając jednocześnie HD voice w 3G i VoLTE

          • Wrzesień 24th, 2014 at 23:48 | #17

            Teraz to tylko kilkuset klientów, ale za kilka lat to będzie mainstream, a Plus powie, że był pierwszy, a to właśnie o to chodzi.

  6. Magdalena
    Wrzesień 13th, 2014 at 21:40 | #18

    Co zrobić żeby HD Voice zadziałało w przypadku korzystania z laptopa jako zestawu głośnomówiącego bluetooth?

    • Wrzesień 13th, 2014 at 23:44 | #19

      Szczerze mówiąc nie mam pojęcia, czy jakikolwiek fabryczny stos bluetooth dla laptopów obsługuje odpowiedni profil i kodek wymagany do obsługi HD Voice – chodzi o HFP w wersji 1.6.
      Krótkie sprawdzenie – jeżeli wbudowany układ Bluetooth jest zgodny, to możesz zakupić i przetestować stos Bluetooth firmy BlueSoleil (chwalą się, że mają HFP w wersji 1.6). Cena to niestety około 30 USD.
      Microsoft Bluetooth Stack w Windows 7,8 i 8.1 mają HFP w wersji 1.5, a to za mało, żeby mieć HD Voice.

      • Magdalena
        Wrzesień 27th, 2014 at 13:31 | #20

        Czy zestaw głośnomówiący, słuchawka bluetooth i telefon też musi obsługiwać HFP 1.6 do HD Voice?

        • Wrzesień 27th, 2014 at 16:01 | #21

          Jak telefon ma HD Voice, to zwykle ma też HFP 1.6. Słuchawka Bluetooth MUSI mieć jednak HD Voice (HFP 1.6), inaczej usłuszymy tylko standardową jakość profilu Headset nawet, jeżeli połączenie będzie zestawione w HD.

          • Magdalena
            Wrzesień 27th, 2014 at 20:56 | #22

            Czy słuchawki podpinane do telefonu przez gniazdo jack też muszą obsługiwać HD Voice?

          • Wrzesień 27th, 2014 at 21:20 | #23

            Minijack to połączenie analogowe, trudno tu mówić o "technologii" i jakiejkolwiek zgodności. Jak mamy zestaw słuchawkowy na kabelku, nawet sprzed 10 lat to jest on zgodny z HD Voice, bo tu ta technologia jest po prostu obojętna.

          • Magdalena
            Październik 4th, 2014 at 14:22 | #24

            Czy możliwe jest żeby zestaw Bluetooth miał zablokowany profil HFP 1.6 przez software? I nie zgadzam się ze zdaniem że jak telefon ma HD Voice to ma też HFP 1.6 – jako przykład podaję mój Sony Xperia J który ma HFP 1.5 i HD Voice.

          • Październik 4th, 2014 at 14:48 | #25

            Temat robi się coraz bardziej ciekawy, im głębiej w niego wejść.
            HFP de facto jest implementowany programowo, a nie sprzętowo, więc jakby dało się je zaktualizować, to prawie każda słuchawka może mieć HFP 1.6. Podobnie z telefonami.

          • Magdalena
            Październik 4th, 2014 at 18:32 | #26

            Czyli jak telefon ma HD Voice ALE ma profil HFP 1.5 to pozwoli na działanie HD Voice przez Bluetooth czy nie?

          • Magdalena
            Październik 4th, 2014 at 18:36 | #27

            Oczywiście jeżeli słuchawka bluetooth obsługuje profil HFP 1.6

          • Październik 4th, 2014 at 18:47 | #28

            Nie robiłem testów praktycznych, ale HFP 1.5 nie posiada odpowiedniego profilu, więc połączenia HD Voice nie powinno się udać nawiązać.

          • Magdalena
            Październik 7th, 2014 at 22:00 | #29

            Co zrobić żeby HD Voice zadziałało w przypadku używania komputera jako telefonu (jak ma się podłączony pod usb modem z włączoną funkcją voice)?

          • Październik 7th, 2014 at 23:19 | #30

            To temat ciekawy sam w sobie. Nie mam pojęcia, czy są jakieś modemy z HD Voice (krótki research pozwolił ustalić, że w Serii Qualcomm Gobi są jakieś modele z obsługą AMR-WB). Teoretycznie obsługa mogłaby być realizowana w sofcie, a nie w firmware modemu, ale nie mam pewności co do szczegółów. Nie znalazłem na szybko takich informacji.
            Teoretycznie nie ma przeciwskazań technicznych. Ani jednego przykładu praktycznego nie znalazłem.

          • Magdalena
            Listopad 7th, 2014 at 20:55 | #31

            Nie zadziałał mi HD voice na słuchawkach podpinanych przez jack czyli ta technologia nie jest do końca obojętna w tym przypadku.

          • Magdalena
            Listopad 9th, 2014 at 13:59 | #32

            Ponawiam

  7. rytm
    Sierpień 25th, 2014 at 09:38 | #33

    aa i oferta w plaj łączy się obowiązkowo ze zgodą marketingową. Ciekawe czy to legalne

    • Sierpień 25th, 2014 at 09:41 | #34

      Nie łączy się. Najwyżej mogą ci dać zniżkę za zgodę marketingową, ale tego też nie zauważyłem.

      • rytm
        Sierpień 25th, 2014 at 09:46 | #35

        "Abonament uwzględnia rabat z tytułu e-Faktury i terminowych płatności oraz rabat z tytułu wyrażenia zgody marketingowej (informacje handlowe i dane transmisyjne)." – 29,99 to ten internet z ostatnich reklam ..chyba

        • Sierpień 25th, 2014 at 09:48 | #36

          Czyli można się nie zgodzić i zapłacić więcej :)

          • luin
            Sierpień 25th, 2014 at 10:12 | #37

            w innych sieciach masz to włączone od razu. tu masz wybór. a prawda jest taka, że ten marketing to wysłanie maila raz na jakiś czas z nową ofertą. ja mam te zgody w Play włączone i nikt do mnie nie dzwoni z super ofertami. tylko mail raz na miesiąc dostaję. pozdrawiam :)

  8. rytm
    Sierpień 25th, 2014 at 09:36 | #38

    "4G to sieć Play w technologii HSPA+." to zdanie z oferty internetu w plaj. Czy to w końcu LTE, czy HSPA+. KToś wie? zamulają strasznie

    • Sierpień 25th, 2014 at 09:40 | #39

      Slang marketingowy Play jest taki:
      4G w Play to po prostu sieć 3G w trybie HSPA+ (czyli 21 Mbit/s). Pisałem o tym bełkocie, taka jest "oficjalna linia partii" czyt. strategia merketingowa.
      LTE w Play to stare dobre LTE.
      3G w marketingu Play nie występuje.
      2G i GSM – są, ale tylko w regulaminach.

  9. wiktor
    Sierpień 22nd, 2014 at 22:14 | #40

    Witam wie może ktoś jak rozwiązać problem nie pojawisnia sie oo godzinie kodów captcha, tzn pojawiaja sie tak na sekunde potem nie chce sie pojawić strona aero z kodem przez co nie mam internetu. Dopiero po 2 -3 dniach pojawia sie strona z kodem .Dziwne to aero takie niby jest dostepne ale ciągle go nie ma….

    • Sierpień 22nd, 2014 at 22:53 | #41

      Spróbuj użyć innej przeglądarki internetowej – może masz jakieś rozszerzenie, które tutaj miesza?

      • wiktor
        Sierpień 23rd, 2014 at 15:03 | #42

        Niestety na 9 innych przegladarkach też nie działa. Tak jakby aero tylko raz wyslalo kod i drugi raz już nie chce wyslać , dziwne to aero a już myslalem że będe mial darmowy internet. Musze poczekać jeszcze dzien jutro już napewno pozwola mi sie połączyć i przeslą kod .

        • Sierpień 23rd, 2014 at 18:26 | #43

          To nie jest na pewno wina Aero2 w znaczeniu, że wybrali ciebie i robią ci na złość. Możliwości są 3:
          1. Coś blokuje działanie Aero2 i strony z kapciem na twoim komputerze (przeglądarka, wtyczka do niej, antywirus/firewall itd.)
          2. Sygnał masz tak paskudnie słaby, że nie działa nic, kody też nie.
          3. Najmniej prawdopodobne: awaria stacji bazowe (ale wtedy też nic nie działa, nie tylko kody, ale dostęp potem).
          Albo po prostu coś źle robisz i to coś prostego.

          • wiktor
            Sierpień 26th, 2014 at 00:02 | #44

            Czy żle coś robie? Coż chyba nie jak internet czasami jest, tylko nie na długo bo za trzecim razem czy czwartym nie pokazuje mi sie kod.Mam nawet taki program który pokaxuje czy do jakiej stacji jestem podłączony i mimo że jestem podlaczony to internetu nie ma.Nic nie robie leży sobie tablet a po dniu dwóch nagle mam kod więc to nie ode mnie zależy tylko od aero.To oni jakimś sposobem reglementuja mi dostep do internetu.Po trzecie z ciekawiści pojechałem pod stacje bazową i to nie pomogło nadal mimo podłączenia pod tę stacje nie działal internet. Poza tym te nadajniki aero są jakies słabe bo mam do stacji 2 km i sila sygnału jest słaba wg net monitor -95dbm , normalnie korxystsm z tmobile i choć mam do stacji 3g 14km to siła sygnalu -71dbm.To pokazuje że aero cos kombinuje z silą sygnału , może specjalnie zmniejszają moc drastycznie by sieć była nieużywalna.

          • Sierpień 26th, 2014 at 00:09 | #45

            Straszliwie upraszczasz skomplikowane kwestie związane z sieciami komórkowymi. NP. na jakiej częstotliwości i jakiej technologii działa ta "konkurencyjna" stacja bazowa tmobile? Jak sprawdziłeś, że to właśnie te stacje bazowe cię obsługują?
            Czy próbowałeś wybrać się pod INNĄ stację bazową Aero2? Ta może mieć jakiś problem techniczny.

            W jakich godzinach próbowałeś załadować kod? Jak zachowuje się logowanie do aero2 przy korzystaniu z komputera, a nie tabletu? Jaki to system operacyjny? Jaka przeglądarka?

          • wiktor
            Sierpień 30th, 2014 at 09:57 | #46

            Dużo pytań więc tak.1.w jakich godzinach próbuje wpisac kod odp. Od 6 rano do 24 w nocy.Nie mam komputera a sprzęt na jakich próbóje odebrać aero2 to samsung galaxy s samsung note i tablet samsung note 1 i coolpad 7320. Na wszystkich są takie same problemy.Na wszystkich jest android od wersji 4.0 po 4.2 i 4.4.Próbóje na przeglądarkach firefox, opera, delfin , chrome, stockowej i takie same rezultaty.2. Jak wiem która to stacja? Poprzez programy netmonitor i network monitor mini.Pokazują mi do jakiej stacjijestem podłączony i w jakiej odległosci poprzez mapke googlowską.3.czy próbowałem pod inna stację sie wybrać? Tak nawet byłem pod trzema btsami aero i zauważylem jedno rzecz dwie będące na teranach wiejskich działają tak samo jak moj bts czyli źle , natomiast jeden umieszczony w powiatowym miescie działał dobrze i stabilnie.czyli wniosek jaki? Że te nadajniki poza miastami są nic nie warte!!!co do konkurencji tmobile mam 14km i działa w h+tak mi pokazuje a speednet podaje mi 2mbs szybkosc łącza.4.czy ta stacja może mieć problemy techniczne? Jesli je ma to notoryczne i nieuleczalne bo kilka miesiecy na naprawe potrzebują to wiesz mi nie ma takiej usterki.Moim skromnym zdaniem aero kombinuje z nadajnikami na terenach wiejskich i tyle .Niestety nie ma w Polsce żadnej instytucji państwowej która by ich mogłaskontrolować z jakości usług bo u mnie nie ma żadnej jakosci z tego nie da sie korzystać.

          • Sierpień 30th, 2014 at 10:36 | #47

            Jestem na dzikiej wsi właśnie. Przejechałem przez Polskę z radiem internetowym i cały czas działało i działa nadal bez żadnych problemów, więc twoje wnioski właśnie rozbiłem kontrprzykładem.
            Tak, to możliwe, że dwie stacje bazowe podłączone jednym łańcuchem radiolinii mają po prostu problem z wydajnością i przez to działają źle, a ta w mieście ma bezpośredni światłowód i działa OK. Próbowałeś to zgłosić operatorowi podając LAC i CID oraz opis problemu? Bez tego trudno mówić, że problem jest nieuleczalny, jeżeli rozmowy działają prawidłowo, to operator może nie zauważył spadku wydajności łącz tych stacji.
            Możesz sprawdzić ich działanie bez ograniczenia Aero2 – kup starter Plusa i przetestuj.

            Problem ogólny jaki mamy z dyskusją – rozmawiamy pod artykułem o HD Voice w Orange. Nikt tego nie znajdzie – lepiej dyskutować np. na forum.jdtech.pl.

  10. luin
    Sierpień 19th, 2014 at 18:57 | #48

    jak tam lista z telefonami z HD Voice?

    • Sierpień 19th, 2014 at 22:57 | #49

      Znacznie gorzej, niż w przypadku modemów do Aero2 – mam 3 źródła informacji, sprzeczne, do tego wiem, że są na nich poważne błędy (Nokia N9 – opisywana, że ma, ale wiem na 100%, że HD Voice nie ma i w żadnej wersji nie miała – mam ten telefon z resztą). Ale pracuję nad nią.

Strony komentarza
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>