Home > Wiadomości > Aero2 – powtarzalne problemy z działaniem sieci

Aero2 – powtarzalne problemy z działaniem sieci

Od kilkunastu dni z różnych stron napływają informacje od użytkowników Aero2, że mają powtarzające się, ale nie występujące zawsze problemy z działaniem bezpłatnego dostępu do Internetu. Objawy składają się z dwóch podstawowych zjawisk: długiego nawiązywania połączenia z siecią oraz bardzo ograniczoną prędkością działania sieci względem nominalnej szybkości 256kbit/s i częstym zawieszaniu się transmisji.

Niektórzy zauważyli, że problem można wykryć za pomocą zwykłego pinga: okazuje się, że niektóre pakiety okresowo co kilka sekund po prostu znikają w czeluściach sieci.

Tego typu problemy bardzo trudno zidentyfikować w sieciach radiowych (zwykle zrzuca się winę na zakłócenia radiowe, słaby sygnał sieci, przypadkowe zaginięcia pakietów itd.), ale wygląda na to, że tym razem winnego można dość łatwo wskazać.

Wszystko dzięki dociekliwości użytkowników bezpłatnego Internetu. Na aero2forum udało się powiązać te ginące pakiety z zakresem adresów IP przydzielanych logującym się do sieci użytkownikom.

Niektórzy pamiętają, że niedawno została przyznana na potrzeby bezpłatnego Internetu dodatkowa pula adresów IP. W tej chwili dysponujemy następującymi zakresami:

Pula Zakres Opis
Stara 78.30.120.0 – 78.30.123.255 Oryginalna pula rozszerzona w listopadzie
Nowa 78.30.108.0 – 78.30.111.255 Nowa pula dostępna od grudnia 2011

Przyglądając się uważnie problemowi udało się zauważyć, że problem pojawia się lub znika w zależności od adresu IP, który otrzymamy od operatora. i nie ma tutaj znaczenia lokalizacja ani modem. Poniżej przykładowe wyniki testów PING wykonane za pomocą modemu Huawei E353u-2 wieczorem 22 grudnia 2011:

Adres IP: 78.30.120.141 (Pula stara 120-121)

C:\Users\Jakub Danecki>ping -n 100 jdtech.pl

Badanie jdtech.pl [87.98.219.28] z 32 bajtami danych:
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=105ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=129ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=124ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=107ms TTL=56
[...]

Statystyka badania ping dla 87.98.219.28:
Pakiety: Wysłane = 100, Odebrane = 99, Utracone = 1
(1% straty),
Szacunkowy czas błądzenia pakietów w millisekundach:
Minimum = 84 ms, Maksimum = 186 ms, Czas średni = 111 ms

Jak widać, tutaj nie ma żadnych istotnych problemów: jeden zaginiony pakiet na 100 jest rzeczą absolutnie w normie i tak może się faktycznie wydarzyć. Średni czas odpowiedzi ping w granicach 111 ms też nie jest specjalnie wydłużony (wskazuje na pewne obciążenie sieci, ale nie jest to wartość jakaś ekstremalnie duża).

Jednak po ponownym połączeniu możemy natrafić na następujące wyniki:

Adres IP: 78.30.109.15 (Pula nowa 108-109)

C:\Users\Jakub Danecki>ping -n 100 jdtech.pl

Badanie jdtech.pl [87.98.219.28] z 32 bajtami danych:
[...]
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=503ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=255ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=78ms TTL=56
Upłynął limit czasu żądania.
Upłynął limit czasu żądania.
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=98ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=79ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=136ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=81ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=133ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=72ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=141ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=86ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=130ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=88ms TTL=56
Upłynął limit czasu żądania.
Upłynął limit czasu żądania.
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=78ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=74ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=100ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=113ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=109ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=234ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=76ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=133ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=124ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=79ms TTL=56
Upłynął limit czasu żądania.
Upłynął limit czasu żądania.
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=109ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=78ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=202ms TTL=56
[...]

Statystyka badania ping dla 87.98.219.28:
Pakiety: Wysłane = 100, Odebrane = 85, Utracone = 15
(15% straty),
Szacunkowy czas błądzenia pakietów w millisekundach:
Minimum = 70 ms, Maksimum = 2288 ms, Czas średni = 190 ms

Pozwoliłem sobie tutaj zacytować dłuższy fragment historii odpowiedzi ping, gdyż daje się tu zauważyć pewną okresowość pojawiania się problemów. Od razu w statystyce widzimy, że traconych jest około 15% pakietów, średni czas odpowiedzi dochodzi do 200ms, a maksymalny czas oczekiwania na odpowiedź przekroczył 2 sekundy. Takie parametry są dla użytkownika końcowego niedopuszczalne a z drugiej strony wskazują na poważne problemy.

Ponieważ w przypadku obu pomiarów zastosowany został ten sam modem zainstalowany w tym samym miejscu i pomiar powtórzyłem kilka razy przy kolejnych połączeniach, a także sytuacja została potwierdzona przez innych użytkowników uważam, że problem nie dotyczy sieci radiowej operatora Aero2, a konfiguracji routerów w sieci szkieletowej TCP/IP operatora. Bardzo ciekawym objawem jest wspomniana wyżej okresowość pojawiania się zaników pakietów.

Dokonałem także prób za pomocą innych modemów i zauważyłem, że w przypadku E169 (modem HSPA kategorii 8, maksymalna prędkość 7,2 Mbit/s) średnie pingi są nieco wyższe, ale w przypadku natrafienia na felerny adres IP z nowej puli utrata pakietów potrafi sięgnąć nawet 50%, co praktycznie całkowicie uniemożliwia korzystania z Internetu.

Wydaje mi się, że przy konfiguracji nowej puli adresów IP w routerach operatora ktoś przypadkiem (celowości takiego działania nie zakładam) nieprawidłowo skonfigurował któryś z routerów, co powoduje stale występujące, okresowe gubienie pakietów. Mam jednak nadzieję, że problem ten zostanie szybko rozwiązany.

Na razie rozwiązanie jest tylko jedno: jeżeli zostanie nam przydzielony adres IP z nowej puli (78.30.108.0 – 78.30.111.255) i zauważymy opisane powyżej objawy, najlepiej się rozłączyć i połączyć ponownie, aż otrzymany adres będzie pochodził ze starej puli adresów IP.

Więcej informacji: Wątek na aero2forum

UPDATE: bardzo podobne problemy z siecią zaobserwowałem w zasięgu LTE dla usług Cyfrowego Polsatu – na razie dla puli adresów 93.154.248.0-93.154.255.255 – także zarządzanej przez SFERIA-MNT

UPDATE 2011.12.29: Wygląda na to, że problem został wreszcie rozwiązany. Dziękujemy!

Data pierwszej publikacji 2011.12.23
Kategorie:Wiadomości
  1. jan
    Styczeń 14th, 2012 at 20:13 | #1

    dzis sobota wieczór ale wynik ciekawy: http://img842.imageshack.us/img842/1773/aero2c.jp…

  2. O$$a
    Styczeń 6th, 2012 at 17:51 | #2

    Chyba te 20% pojemności sieci się już kończy.

  3. Yarpen
    Styczeń 6th, 2012 at 17:06 | #3

    Na Nokii E63 – na której Aero2 działało – brak połączenia i komunikat:
    "Pakiety danych: Pakiety danych niedostępne.
    Sprawdź usługi sieciowe."
    W Warszawie…

  4. oki
    Styczeń 5th, 2012 at 13:30 | #4

    U mnie od wczoraj problemy z działaniem sieci.
    Rozłącza, lub brak komunikacji z nadajnikiem gdy modem podłączony. Wolniej działa internet, pingi powyżej 200 ms. Często zdarza się, że modem nie może zarejestrować się do sieci (wyszukiwanie dostępnych sieci nie zwraca operatora aero2)

    Takie problemy zaobserwowałem.

    • oki
      Styczeń 6th, 2012 at 16:32 | #5

      OK prostuję:

      Przez 3 dni modem miałem przy monitorze i było w porządku, w czwartym dniu zaczęły się powyższe problemy. Dzisiaj przesunąłem modem bliżej klawiatury i bliżej okna… Problemy ustały.
      W tym położeniu mam -103dBm, a w poprzednim -113dBm.

      Wychodzi na to, ze zasięg się pogorszył…

      • Styczeń 6th, 2012 at 16:39 | #6

        Takie zmiany siły sygnału nie zawsze związane są tylko z modyfikacjami wprowadzonymi przez operatora, ale ma na to także wpływ obciążenie sieci (UMTS ma tendencję to zmniejszania zasięgu wraz z rosnącym obciążeniem), zakłócenia z innych źródeł, a także nawet opady atmosferyczne i wilgotność powierza (woda pochłania mikrofale).

        • jejj
          Styczeń 6th, 2012 at 19:11 | #7

          hmmm, cieplejszy deszczyk przez to jest ;-)

  5. Jasiek
    Styczeń 1st, 2012 at 20:47 | #8

    Krótkie pytanie – da sie cos zrobić, żeby mobile partner łączył się automatycznie po rozłączeniu tak jak Topnetinfo ? Albo Topnetinfo przestawić na tryb NDIS? Bo w NDIS internet działa duuuużo lepiej. modem H353

    • Styczeń 1st, 2012 at 20:58 | #9

      Niestety z trybem NDIS ciągle jest problem w kwestii wznawiania połączenia, choć sprawa nie jest przegrania, choć rozwiązana także nie. Top NetInfo z powodu tego problemu nie potrafi sterować połączeniem, gdy modem pracuje w NDIS – taka natura tego trybu, trzeba tym inaczej sterować.
      Mobile Partner nie ma funkcji wznawiania połączenia, bo… producent jej nie zrealizował. Próbuj przekonać Huawei, żeby napisał lepszy software.
      I uwaga: modem nazywa się Huawei E353u-2 – z nazwą H353 nie wszyscy się domyślą, o co chodzi :)

  6. Zen
    Grudzień 30th, 2011 at 11:53 | #10

    Czy da się korzystać ze Skype w Aero2?

    • Gandi
      Grudzień 30th, 2011 at 12:04 | #11

      Rozmowy głosowe chodzą ok, o video to raczej zapomnij, może od maja jak przyspieszy do 512.

      • Grudzień 30th, 2011 at 12:30 | #12

        Dokładnie tak – Skype chodzi bez problemu z dokładnością do zrywania połączenia co godzinę (z czym z resztą Skype sobie nieźle radzi – samoczynnie wznawia połączenie w ciągu kilku chwil).

      • Piotr
        Styczeń 3rd, 2012 at 14:00 | #13

        Video też chodzą. Wchodzące video w większości przypadków działają ok. Wychodzące najczęściej też. Tak czy siak używać się da na najnowszych wersjach.

  7. PrzecieżToJa
    Grudzień 29th, 2011 at 03:27 | #14

    myślę, że jak odwołają Streżyńską to bezpłatny internet od Aero2 będzie można spisać na straty (znowu będą jakies dziwne problemy nie do przeskoczenia (tak jak na początku, odbiór tylko w W-wie) a nikomu nie będzie się chciało dyscyplinować takiego giganta Solorza, tak jak robiła to pani Anna

    • Grudzień 29th, 2011 at 11:22 | #15

      Co do dyscyplinowania Solorza-Żaka to ja bym nie był taki pewny, że to jest aż takie skuteczne. Patrz, ile częstotliwości przez politykę UKE ma teraz jeden człowiek. Cholera wie, jak na tym wyjdziemy jako klienci. W sumie jednak napiszę zajawkę artykułu jakąś, żeby było miejsce do dyskusji.

      • operetek
        Styczeń 2nd, 2012 at 12:24 | #16

        Kapitalizm kompradorski :)

  8. kto-pyta-nie-błądzi
    Grudzień 28th, 2011 at 20:40 | #17

    Jakub, sorki ze zadaje tutaj to pytanie, ale nie chce mi sie logowac na forum :) powiedz mi czy orientujesz sie moze czy wbudowany modem w laptopie HP Mini 210-2000ew bedzie smigal z aero2?

    • Grudzień 28th, 2011 at 22:14 | #18

      A który modem masz w środku? Podaj model… a w zasadzie odczytaj sobie (menedżer urządzeń) i zobacz na liście :) Montowane mogą być chyba 2 albo 3 modele, w tym jeden jest niezgodny o ile pamiętam.

      • kto-pyta-nie-błądzi
        Grudzień 29th, 2011 at 17:32 | #19

        tego wlasnie nie wiem bo dopiero zamierzam kupic tego hapeka

        • haron
          Grudzień 29th, 2011 at 18:14 | #20

          Na 100% mogę potwierdzić, że modem "HP un2420 Mobile Broadband Module Modem", montowany w części netbook'ów HP Mini, działa z Aero2 bez problemów, więc jeśli taki jest w 210-2000ew to jest O.K.

          • Grudzień 29th, 2011 at 21:24 | #21

            Service & Maintentance Guide – http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c02619136.pd… – wymienia 3 moduły montowane w 210-2000: Ericsson F3307, bliżej nieokreślony Broadcom (621754-001) i wymieniony wyżej Gobi2000 (un2420). Ten ostatni na pewno chodzi z Aero2, sam używam :)

  9. Gandi21
    Grudzień 28th, 2011 at 11:05 | #22

    Zakładają, że równocześnie nie będzie pracować tyle użytkowników.

  10. Rysiek
    Grudzień 28th, 2011 at 10:44 | #23

    Trochę mała ta pula adresów. Na tylu użytkowników tylko 2048 adresy IP.

    • Grudzień 28th, 2011 at 11:53 | #24

      Na razie jest taka i chyba wystarcza. Jak widać obciążenie nie przekracza 10% na raz zalogowanych kart. Ale pula się rozrasta.

Strony komentarza
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>