Aero2 – Na czym polegają problemy z Huawei E169
Od jakiegoś czasu dostaję powtarzające się raporty od osób, które za moją radą zakupiły modem Huawei E169 i informują, że mimo spełnienia wszystkich wymagań modemy te odmawiają współpracy z kartami Aero2 w ramach Usługi bezpłatnego dostępu do Internetu. Osobiście sprawdziłem, że E169 jest najbardziej bezproblemowym ze wszystkich modemów Huawei w klasie cenowej poniżej 100 PLN. Jednak raporty te zaczęły się powtarzać od różnych osób i postanowiłem ustalić, w czym problem. W tym celu spotkałem się z kolegą Tomaszem, który miał taki problematyczny modem, który zgodził się wypożyczyć swój sprzęt na testy.
Pierwsze ustalenia były ciekawe: wszystkie problematyczne modemy pochodziły z dystrybucji sieci Play. Miały w miarę aktualny firmware (i jego aktualizacja nie pomagała). Wszystkie standardowe porady nie działały: modem bezradnie migał podwójnie zieloną diodą i odmawiał połączenia z siecią wyświetlając komunikat Zarejestruj się w sieci przed próbą połączenia.
Okazało się, że wyjaśnienie jest o tyle proste, co ciekawe i pouczające. Zapraszam do lektury.
UWAGA: od 1 października 2012 nie jest już stosowana blokada TS11 na kartach SIM Aero2 i artykuł jako taki jest nieaktualny – proponowania zmiana nie ma znaczenia dla kart po wymianie oraz takich, które wymianie nie podlegały.
Opisywane rozwiązanie okazuje się skuteczne dla większości modemów Huawei z dystrybucji Play i zostało sprawdzone między innymi także dla E173u-2, E353u-2 oraz najnowszego E3131, a także routerów E5832 i E586. Zalecam sprawdzenie tego rozwiązania przed zastosowaniem innych metod.
Zacząłem analizę problemu jak zwykle od włożenia tzw. starej karty Aero2 (tej bezproblemowej) i modem zadziałał od razu, co mnie zbiło z tropu i oznaczało pół nocy analizy przyczyny. Sprawdziłem wszystko na co wskazywała logika: od aktualizacji firmware, aż po sterowniki i różne wersje Mobile Partnera i TopNetInfo, włączanie różnych funkcji za pomocą komend AT, aż po wyłączanie podzespołów takich, jak pamięć flash i czytnik kart.
Nic nie pomagało.
W końcu moją uwagę przyciągnęła opcja wyświetlana informacji o BTSach w TopNetInfo. Zauważyłem, że o ile ze starą kartą od razu następuje połączenie z jednym z nadajników Aero2, o tyle z nową kartą modem skacze po BTSach, ale nigdy nie próbuje się nawet łączyć z BTSami właściwego operatora.
Dalsze eksperymenty poszły szybko. Okazało się, że Play mają specyficzną konfigurację pasm, częstotliwości i technologii, która nie radzi sobie z blokadą TS11 stosowaną w nowych kartach Aero2. Przestawienie odpowiednich opcji za pomocą TNI (a potem także w Play Online/Mobile Partner) przeszukiwania rozwiązuje trwale problem. Prawidłowe ustawienia w Play Online/Mobile Partner to:
Czyli: powinniśmy wybrać Typ sieci: Preferowane WCDMA, Zakres: Wszystkie. Jednak w przypadku modemów pochodzących z sieci Play to jednak nie pomaga i konieczne jest użycie sławnego programu polskiej produkcji Top NetInfo, który powstał w ramach z forum bez-kabli. Top NetInfo można pobrać ze strony autora tutaj.
Procedura zmiany konfiguracji modemu jest dość prosta. Jeżeli mamy już zainstalowany modem, przede wszystkim zamykamy aplikacją Play Online/Mobile Partner (nie może być nawet ikonki w obszarze powiadomień obok zegarka).
UWAGA: Oprogramowanie modemu (Play Online w przypadku modemów z tej sieci) musi być zainstalowane w systemie, gdyż w nim zawarte są sterowniki modemu. Bez nich program Top NetInfo nie będzie w stanie dogadać się z modemem. Jednak w czasie pracy programu Top NetInfo aplikacja Mobile Partner nie może być uruchomiona.
Następnie uruchamiamy program TNI i powinniśmy zobaczyć coś mniej więcej takiego:
Czerwony prostokąt pokazuje obszar, który powinien informować o zalogowaniu do sieci. Na razie nie działa nic, więc zaczynamy od włączenia obsługi komend AT. Klikamy przycisk Ustawienia na pasku narzędziowym, wybieramy w lewym okienku Komunikacja AT i PIN i pokazuje się na następujące okno:
W tym oknie klikamy wskazaną przeze mnie opcję Komendy AT. Jeżeli program powiadomi nas jakimiś ostrzeżeniami, należy wykonać zawarte tam wskazówki, które zwykle sprowadzają się wybrania właściwego portu do komunikacji na liście rozwijanej znajdującej się kilka linii wyżej. Program przez chwilę będzie testował otwarty kanał komunikacyjny z modemem i po poprawnym zaznaczeniu opcji w lewym okienku wybieramy GPRS/UMTS. Pojawi się następujące okno:
W tym oknie musimy ustawić modem tak, aby nie działał na ustawieniach domyślnych, a wybierał technologię i częstotliwość tak, jak my tego chcemy (i tak, jak wymaga tego operator Aero2). W tym celu zaznaczamy po kolei opcje, które wskazałem czerwonymi ramkami:
Po zaznaczeniu tych opcji klikamy Zastosuj, czekamy chwilkę, aż pojawi się potwierdzenie i zamykamy ustawienia.
Po powrocie do głównego okna programu zauważymy dwie rzeczy: Modem powinien po chwili przywitać nas wesołymi, niebieskimi pojedynczymi mrugnięciami, natomiast główne okno programu zacznie pokazywać siłę sygnału i inne informacje:
Procedurę tę nazwałem potocznie tzw. odblokowaniem i zalecam jej stosowanie dla wszystkich modemów Huawei pochodzących z sieci Play. Modemy pochodzące od innych polskich operatorów nie wymagają tej procedury.
Teraz możemy zamknąć Top NetInfo i normalnie połączyć się za pomocą Mobile Partnera lub np. aplikacji Play Online domyślnie wbudowanej w modem Play – modem będzie już zawsze działał prawidłowo. Możemy oczywiście pozostać przy TNI i korzystać z niego zamiast MP, jeżeli chcemy mieć większą kontrolę nad działaniem modemu i skorzystać z wielu dodatkowych opcji, które oferuje ten programik, jednak jest to już materiał na zupełnie osobny artykuł.
Uwaga: oczywiście nawiązanie połączenia z Aero2 wymaga utworzenia profilu połączenia dla tej sieci. Bez tego aplikacja sterująca po prostu nie wie jeszcze, jak połączyć się z Internetem. Można skorzystać np. z opisu znajdującego się w tym wątku na forum.jdtech.pl.
Opisana tutaj informacja dotyczy jednak nie tylko Huawei E169, ale wszystkich modemów w ogólności. Pamiętajmy, że Aero2 pracuje w technologii UMTS (inaczej nazywanej w modemach WCDMA, HSDPA, HSPA, 3G itd.) na w paśmie 900 MHz tylko w domenie komutacji PS (to ostatnie wiąże się z blokadą TS11). Jeżeli ustawienia modemu i/lub aplikacji do zarządzania połączeniem wykluczą pracę w takim trybie, każdy modem odmówi zalogowania do sieci i nawiązania połączenia.
Pozostaje pytanie: dlaczego jednak modem łączył się bez problemu ze starą kartą SIM, a nowa sprawia mu takie problemy? Oczywiście winę za to ponosi blokada TS11, którą na nowych kartach stosuje Aero2, co opisałem w osobnym artykule.
PS: Podziękowania dla Tomasza za udostępnienie modemu oraz Grzegorza za udział w rozwiązaniu problemu, a także Pawłowi za potwierdzenie teorii, a także Bartkowi za sprawdzenie metody z TopNetInfo.
PS2: Opisywana metoda okazała się skuteczna dla wielu innych modemów firmy Huawei pochodzącymi z Play: obok E169 między innymi dla E173u-2, E353u-2 oraz najnowszego E3131, a także E586 i E5832.
Zmiany:18.07.2012 – aktualizacja w związku z nową wersją programu Top NetInfo
Witam,
Podczas odblokowywania modemu w top net info, kiedy chce zmienić na ''Preferowany UMTS'' wyskakuje "Błąd, modem prawdopodobnie nie obsługuje komendy" czy podobny. Modem to Huawei E3131 z play online. Co można na to zaradzić?
Wybrać właściwy port COM od modemu Huawei, a nie innego urządzenia. Powinno pomóc (są co najmniej dwa porty Huawei do wyboru w komunikacji AT).
od kilku dni nie dziala mi aero2, wcześniej chodzilo bez zarzutów na zmienionym firmware. Czy moze to mieć coś wspolnego z ostatnimi zmianami predkosci? Czy moze oprocz zwiekszenia predkości dodali jakies blokady?
Modem e3131 Play, w Top_netinfo po ustawieniu wg opisu i kliknięciu na połącz:
AT
OK
ATE1
OK
AT +CGDCONT=1,"IP","darmowy"
OK
I wywala błąd "DIAL-UP NR 628. The port was disconnected. "
W Mobile Partner po kliknięciu na połącz wyrzuca: "Nie można się połączyć przed zarejestrowaniem w sieci."
Moc sygnału pokazuje na poziomie 40%. Już mnie trafia, chyba zostaje tylko testowanie zasięgu?
Zrobiłem to Win 7 /64 bit niestety nie rozwiązuje problemu. Co prawda modem błyska na niebiesko, ale w ustawieniach IPv4 domyślnie olewa pobieranie IP z DHCP. i za kazdym razem trzeba wchodzić i ręcznie ustawiąć
Witam!
Mam problem z modemem Huawei E3131 od Play – po zakupie (standardowo) zgodnie z informacjami zamieszczonymi na blogu odblokowałem pasma UMTS 900MHz za pomocą programu TNI – dioda zaczęła migać na niebiesko (pojedyncze mrugnięcia). Nie pomogło to jednak jeśli chodzi o połaczenie z internetem tzn przez Mobile Partnera przy próbie połączenia po sekundzie wyskakuje komunikat "POŁĄCZENIE ZAKOŃCZONE" (zaznaczam, że program wskazuje iż modem połączył się z siecią WCDMA PL17 Aero2) natomiast przy próbie połączenia przez TNI "wyskakuje" okienko z komunikatem: "BŁĄD DIAL-UP NR 628. THE PORT WAS DISCONNECTED". Dodam jeszcze, że w okienku Historii połaczeń programu TNI pojawiają się przed w/w komunikatem następujące napisy:
AT
OK
ATE1
OK
AT +CGDCONT=1,"IP","Internet"
OK
Wymuszenie technologii lub jej preferencji
Dodam takżę, że próbowałem zmienić tryb na NDIS i nie pomogło… Mam Win 7/64bit.
Jakieś propozycje rozwiązania problemu?????
Powinieneś mieć napisane "darmowy" zamiast "Internet"
Na E3131 wymusiłem tylko UMTS900. Wtedy złapał Aero2
może ktoś mi pomoże,
mam huawey 173u-2, i kartę z kwietnia2012, zrobiław wszystko tak jak w opisie no i działa na komputerze z win7, ale na moim w którym jest winXP coś jest nie tak – modem nawiązuje połaczenie,ale przesyłanie danych jest na poziomie kilku kbps i po chwili spada do zera, ale nie zrywa połączenia, no i internet nie działa. Sprawdzałam na drugin komputerze z winXP i dzieje się to samo, więc to chyba nie wina modemu a systemu, może ktoś wie co blokuje przesyłanie danych.
Zrobiłem w/g instrukcji z modemem E173u-2. Wszystko działa wyśmienicie, a nawet lepiej, gdyż w ogóle nie muszę uruchamiać Mobile Partnera, bo modem po włożeniu do gniazda USB sam się łączy i uzyskuje połączenie. W przypadku uruchomienia komputera z włożonym już modemem, po zalogowaniu modem również automatycznie sam się łączy. Dotyczy to systemu Win7. Wcześniej musiałem uruchamiać Mobile Partnera w trybie zgodności z Vistą, aktualnie program ten mam zainstalowany, bez tego trybu zgodności, a jak wspomniałem modem sam się łączy zaraz po włożeniu. Zrobiłem próbę z Vistą i takich cudów nie ma, trzeba jednak uruchomić Mobile Partnera i kliknąć na connect, by uzyskać połączenie.
Odinstalowałem Mobile Partner i co mogłem pousuwałem z rejestru związane z modemem, po jego podłączeniu jakieś sterowniki system zainstalował – jednak dalej jest to samo. Wiem, że na początku z portami się łączyło później coś się stało i nie działa teraz. Czy jeśli odblokuje modem z Top NetInfo na innym komputerze to będzie działać i na moim?
Prawidłowo odinstalowane oprogramowanie od modemu (wszelkie, tak jak pisałem) powoduje, że modem wykrywa się TYLKO jako wirtualny napęd CD i czytnik kart pamięci – absolutnie nie może wykryć się w trybie modemu (bo przecież nie ma sterowników). Dopiero wtedy można instalować sterowniki wbudowane w modem.
Tak, operację odblokowania robi się tylko raz dla modemu.
Witam,
mam następujący problem – z modemem Huawei E3131 od Play, przy konfiguracji w Top Net Info:
Opcja: "Port do komunikacji z modemem przy pomocy poleceń AT" mam do wyboru tylko ''COM9: Modem HUAWEI Mobile Connect – 3G Modem'; i chcąc aktywować "Komunikację AT" wyskakuje komunikat ''Nie udało się otworzyć portu". Próbowałem za pomocą opcji "Port Manager" podłączyć się do jakiegoś (na liście jest ich do COM40…), ale z żadnym nie idzie się połączyć….. Co robić więc dalej? Macie jakieś wskazówki?