Aero2 – Na czym polegają problemy z Huawei E169
Od jakiegoś czasu dostaję powtarzające się raporty od osób, które za moją radą zakupiły modem Huawei E169 i informują, że mimo spełnienia wszystkich wymagań modemy te odmawiają współpracy z kartami Aero2 w ramach Usługi bezpłatnego dostępu do Internetu. Osobiście sprawdziłem, że E169 jest najbardziej bezproblemowym ze wszystkich modemów Huawei w klasie cenowej poniżej 100 PLN. Jednak raporty te zaczęły się powtarzać od różnych osób i postanowiłem ustalić, w czym problem. W tym celu spotkałem się z kolegą Tomaszem, który miał taki problematyczny modem, który zgodził się wypożyczyć swój sprzęt na testy.
Pierwsze ustalenia były ciekawe: wszystkie problematyczne modemy pochodziły z dystrybucji sieci Play. Miały w miarę aktualny firmware (i jego aktualizacja nie pomagała). Wszystkie standardowe porady nie działały: modem bezradnie migał podwójnie zieloną diodą i odmawiał połączenia z siecią wyświetlając komunikat Zarejestruj się w sieci przed próbą połączenia.
Okazało się, że wyjaśnienie jest o tyle proste, co ciekawe i pouczające. Zapraszam do lektury.
UWAGA: od 1 października 2012 nie jest już stosowana blokada TS11 na kartach SIM Aero2 i artykuł jako taki jest nieaktualny – proponowania zmiana nie ma znaczenia dla kart po wymianie oraz takich, które wymianie nie podlegały.
Opisywane rozwiązanie okazuje się skuteczne dla większości modemów Huawei z dystrybucji Play i zostało sprawdzone między innymi także dla E173u-2, E353u-2 oraz najnowszego E3131, a także routerów E5832 i E586. Zalecam sprawdzenie tego rozwiązania przed zastosowaniem innych metod.
Zacząłem analizę problemu jak zwykle od włożenia tzw. starej karty Aero2 (tej bezproblemowej) i modem zadziałał od razu, co mnie zbiło z tropu i oznaczało pół nocy analizy przyczyny. Sprawdziłem wszystko na co wskazywała logika: od aktualizacji firmware, aż po sterowniki i różne wersje Mobile Partnera i TopNetInfo, włączanie różnych funkcji za pomocą komend AT, aż po wyłączanie podzespołów takich, jak pamięć flash i czytnik kart.
Nic nie pomagało.
W końcu moją uwagę przyciągnęła opcja wyświetlana informacji o BTSach w TopNetInfo. Zauważyłem, że o ile ze starą kartą od razu następuje połączenie z jednym z nadajników Aero2, o tyle z nową kartą modem skacze po BTSach, ale nigdy nie próbuje się nawet łączyć z BTSami właściwego operatora.
Dalsze eksperymenty poszły szybko. Okazało się, że Play mają specyficzną konfigurację pasm, częstotliwości i technologii, która nie radzi sobie z blokadą TS11 stosowaną w nowych kartach Aero2. Przestawienie odpowiednich opcji za pomocą TNI (a potem także w Play Online/Mobile Partner) przeszukiwania rozwiązuje trwale problem. Prawidłowe ustawienia w Play Online/Mobile Partner to:
Czyli: powinniśmy wybrać Typ sieci: Preferowane WCDMA, Zakres: Wszystkie. Jednak w przypadku modemów pochodzących z sieci Play to jednak nie pomaga i konieczne jest użycie sławnego programu polskiej produkcji Top NetInfo, który powstał w ramach z forum bez-kabli. Top NetInfo można pobrać ze strony autora tutaj.
Procedura zmiany konfiguracji modemu jest dość prosta. Jeżeli mamy już zainstalowany modem, przede wszystkim zamykamy aplikacją Play Online/Mobile Partner (nie może być nawet ikonki w obszarze powiadomień obok zegarka).
UWAGA: Oprogramowanie modemu (Play Online w przypadku modemów z tej sieci) musi być zainstalowane w systemie, gdyż w nim zawarte są sterowniki modemu. Bez nich program Top NetInfo nie będzie w stanie dogadać się z modemem. Jednak w czasie pracy programu Top NetInfo aplikacja Mobile Partner nie może być uruchomiona.
Następnie uruchamiamy program TNI i powinniśmy zobaczyć coś mniej więcej takiego:
Czerwony prostokąt pokazuje obszar, który powinien informować o zalogowaniu do sieci. Na razie nie działa nic, więc zaczynamy od włączenia obsługi komend AT. Klikamy przycisk Ustawienia na pasku narzędziowym, wybieramy w lewym okienku Komunikacja AT i PIN i pokazuje się na następujące okno:
W tym oknie klikamy wskazaną przeze mnie opcję Komendy AT. Jeżeli program powiadomi nas jakimiś ostrzeżeniami, należy wykonać zawarte tam wskazówki, które zwykle sprowadzają się wybrania właściwego portu do komunikacji na liście rozwijanej znajdującej się kilka linii wyżej. Program przez chwilę będzie testował otwarty kanał komunikacyjny z modemem i po poprawnym zaznaczeniu opcji w lewym okienku wybieramy GPRS/UMTS. Pojawi się następujące okno:
W tym oknie musimy ustawić modem tak, aby nie działał na ustawieniach domyślnych, a wybierał technologię i częstotliwość tak, jak my tego chcemy (i tak, jak wymaga tego operator Aero2). W tym celu zaznaczamy po kolei opcje, które wskazałem czerwonymi ramkami:
Po zaznaczeniu tych opcji klikamy Zastosuj, czekamy chwilkę, aż pojawi się potwierdzenie i zamykamy ustawienia.
Po powrocie do głównego okna programu zauważymy dwie rzeczy: Modem powinien po chwili przywitać nas wesołymi, niebieskimi pojedynczymi mrugnięciami, natomiast główne okno programu zacznie pokazywać siłę sygnału i inne informacje:
Procedurę tę nazwałem potocznie tzw. odblokowaniem i zalecam jej stosowanie dla wszystkich modemów Huawei pochodzących z sieci Play. Modemy pochodzące od innych polskich operatorów nie wymagają tej procedury.
Teraz możemy zamknąć Top NetInfo i normalnie połączyć się za pomocą Mobile Partnera lub np. aplikacji Play Online domyślnie wbudowanej w modem Play – modem będzie już zawsze działał prawidłowo. Możemy oczywiście pozostać przy TNI i korzystać z niego zamiast MP, jeżeli chcemy mieć większą kontrolę nad działaniem modemu i skorzystać z wielu dodatkowych opcji, które oferuje ten programik, jednak jest to już materiał na zupełnie osobny artykuł.
Uwaga: oczywiście nawiązanie połączenia z Aero2 wymaga utworzenia profilu połączenia dla tej sieci. Bez tego aplikacja sterująca po prostu nie wie jeszcze, jak połączyć się z Internetem. Można skorzystać np. z opisu znajdującego się w tym wątku na forum.jdtech.pl.
Opisana tutaj informacja dotyczy jednak nie tylko Huawei E169, ale wszystkich modemów w ogólności. Pamiętajmy, że Aero2 pracuje w technologii UMTS (inaczej nazywanej w modemach WCDMA, HSDPA, HSPA, 3G itd.) na w paśmie 900 MHz tylko w domenie komutacji PS (to ostatnie wiąże się z blokadą TS11). Jeżeli ustawienia modemu i/lub aplikacji do zarządzania połączeniem wykluczą pracę w takim trybie, każdy modem odmówi zalogowania do sieci i nawiązania połączenia.
Pozostaje pytanie: dlaczego jednak modem łączył się bez problemu ze starą kartą SIM, a nowa sprawia mu takie problemy? Oczywiście winę za to ponosi blokada TS11, którą na nowych kartach stosuje Aero2, co opisałem w osobnym artykule.
PS: Podziękowania dla Tomasza za udostępnienie modemu oraz Grzegorza za udział w rozwiązaniu problemu, a także Pawłowi za potwierdzenie teorii, a także Bartkowi za sprawdzenie metody z TopNetInfo.
PS2: Opisywana metoda okazała się skuteczna dla wielu innych modemów firmy Huawei pochodzącymi z Play: obok E169 między innymi dla E173u-2, E353u-2 oraz najnowszego E3131, a także E586 i E5832.
Zmiany:18.07.2012 – aktualizacja w związku z nową wersją programu Top NetInfo
W programie firmowym z E3131 od Playa dodałem nowy profil o nazie AERO2 , APN "darmowy" i … działa :)
miejsce : Zakopane
Zakupiłem właśnie modem E3131 z Play, testowałem z dwoma kartami Aero2, wybrałem ustawienia zgodne z artykułem. Niestety nie mogę się połączyć z Aero2, PlayOnline widzi mi 4 inne sieci, ale nie Aero2. TNI także nie zorpoznaje sieci. Testowałem już na dwóch komputerach i jest tak samo, oba w centrum Wrocławia. W tym miejscu jest zasięg Aero2 bo znajomi testowali na swoim sprzęcie.
Masz dwie możliwości: 1. albo w tym miejscu w tej chwili nie ma zasięgu (znajomi testowali dokładnie w tym samym miejscu, na tym samym biurku w podobnym komputerze?) albo coś źle ustawiłeś w modemie (np., ustawiłeś tylko sieci 2G).
ja tez nie moglem przejsc kroku migajacej na zielono diody, mimo ze wykonalem wszystkie zalecenie autora – modem nie rejestrowal sie w sieci – rozwiazaniem bylo zdjecie SIMlocka z modemu play. w tym celu odpalilem aplikacje PLAY online i program zapytal o podanie kodu odblokowujacego. Kod uzyskalem generujac ze strony simlock24.pl po wpisaniu nureu IMEI urzadzenia. Teraz dioda miga na niebiesko i widzi siec aero2 takze polowa sukcesu jest, ale dalej nie laczy sie z netem
no i dziala!, polaczenie z siecia tez. pierwsze skuteczne polaczenie wykonalem z aplikacji PLAY online, tworzac nowy profil1, potem juz moglem sie rozlaczyc i stworzyc profil w windowsie: panel sterowania > siec i internet > polaczenia sieciowe. Dzieki za wszystkie porady i wskazowki w artykule i na forum
O tej ewentualności nie wspominałem, bo bardzo mała partia E169 miała simlocki – modemy te weszły mniej więcej w czasie, gdy Play zrezygnował ze stosowania tej bezsensownej metody.
WITAM
MÓJ E3131 działała z jednym zastrzeżeniem, mianowicie w trybie HSDPA+ wszystko jest jak należy, ale ten modem lubi często przełączać się w tryb WCDMA i wtedy prędkość spada do baaardzo niskich wartości i występują problemy z połaczeniem.
Ma ktoś pomysł jak zrobić by modem działał tylko w technologii HSDPA i HSDPA+ ??
Przełączanie między trybami UMTS/HSPA jest normalne i wynika z konfiguracji sieci komórkowej, a nie modemu. Jak nie używasz łącza, modem jest automatycznie zrzucany do UMTS, żeby nie obciążał przy tym także zasobów sieci komórkowej. Jak zaczynasz transmisję – pow chwili modem powinien przeskoczyć ponownie do HSPA. Jedyne co możesz zrobić, żeby wymusić HSPA to utrzymać ruch na łączu – np. ściągając pliki.
Artykuł MISTRZOSTWO ŚWIATA! Rewelacja po prostu. Dziękuję.
Dzieki – ten artykuł ro kawał dobrej roboty.
Witam czy jest jakaś możliwośc żeby zmusić modem huawei E169G do pracy z aero2 ??
Nie, bo jest niezgodny technicznie. http://jdtech.pl/2011/06/aero2-zestawienie-zgodny…
Niestety tylko przez wymianę modemu na zgodny.
Panie Danecki, dziękuję za pomoc wszystkim osobom, które chcą korzystać taniej z BDI przy pomocy modemów Play.
Niedawno zakupiłem kartę Aero, modem Playa mam od 1,5 roku i nie poradziłbym sobie, gdyby nie pomoc na tym forum, zrozumiałe, proste i wyczerpujące wskazówki. Teraz mam zasięg Aero na poziomie 93% na Marymoncie i będę korzystał w drodze bądź w momencie, gdy mój router bądź UPC nawali )
Dziękuję jeszcze raz w imieniu wszystkich za pomoc w rozwiązywaniu problemów z BDI Aero2.
Witam, posiadam nową kartę sim Aero2 i modem z Playa huawei E173u-2 próbowałem już chyba wszystkich porad i nadal to samo, a mianowicie: Błąd dial-up nr 678 . Według mapy zasięgu internet w mojej miejscowości działa. Proszę o wskazówki co robię nie tak?
1. Sprawdź, czy jesteś w zasięgu (czy modem miga na niebiesko?), wyświetl listę sieci jaką widzi modem
2. Czy utworzony został profil dla Aero2 z APNem "darmowy"?
1. Modem miga 2 razy na zielono. Czy to oznacza że nie mam zasięgu? Czy można ewentualnie dokupić jakąś antenkę? W TopNetInfo w miejscu operator pokazuje "czekaj…", a w miejscu moc sygnału "-77dbm, 58%, CSQ18".
2. Oczywiście profil był utworzony na pierwszym miejscu.
zapomniałem wspomnieć teraz pokazuje nowy błąd:
"Błąd dial-up nr 756. This connection is already being dialed".
A to oznacza, że próbujesz nawiązać połączenie, gdy trwa już inne łączenie się z siecią (np. masz uruchomiony jednocześnie TNI i Mobile Partner/Play Online).
Modem miga dwa razy na zielono. W TNI w miejscu operator pokazuje "czekaj…" , a w miejscu moc sygnału jest "-77dbm, 58%, CSQ18", czyli chyba sygnał jest?
Jeśli chodzi o profil to oczywiście zrobiłem to w pierwszej kolejności.
To znaczy, że sygnał jest, ale nie wiadomo jakiej sieci, na pewno nie Aero2. Wyświetl listę operatorów (w TNI jest taka opcja w dziale Komunikacja AT).
Faktycznie na liście operatorów nie ma Aero2, ale według mapy zasięgu Aero2 jest. Czy mogę dokupić jakąś antenkę? Jeśli tak to jaką i czy da mi to gwarancje dobrego zasięgu i jakości połączenia?
Wyjdź na świeże powietrze. Mapa zasięgu pokazuje zasięg poza budynkami. Jeżeli faktycznie sygnał jest – warto pomyśleć o antenie. Jak nie ma – trzeba sprawdzić, czy na pewno w ogóle jest o czym rozmawiać (ale raczej jest).
Dzięki za pomoc, teraz muszę zainwestować w antenke i powinno hulać, a tak przy okazji czy ten modem też będzie działał z Aero2 ? http://allegro.pl/modem-gsm-3g-usb-zte-mf636-hsdp…
Jeżeli ten egzemplarz jest zgodny to tak, jest zgodny Niestety nawet Orange PL sprzedawał zgodne i niezgodne odmiany i bez testu nie da się ich odróżnić.
Pomóżcie Panowie jak możecie. Modem e3131 wszystko w TNI zrobione. Siła sygnału -91 i 35% (mam antene ale nie podłączoną). Profil utworzony na Play Online ustawiony na darmowy. Jak odpalam POnline tro wychodzi pierwszy komunikat: "błąd karty Sim lub uszkodzona karta SIM". A później przy łączeniu ponownym za każdym razem: "urządzenie zostało rozłączone lub jest niedostępne". Dioda niestety cały czas zielona miga szybko 2 razy w co 3 sek odstępach. Nie jestem informatykiem jak możecie pomóc albo zdiagnozować usterkę to bardzo proszę o pomoc.
Komunikat jest jasny i prosty: "błąd karty Sim lub uszkodzona karta SIM" – włóż poprawnie kartę SIM, problem zostanie rozwiązany.