Home > Wiadomości > Aero2 – powtarzalne problemy z działaniem sieci

Aero2 – powtarzalne problemy z działaniem sieci

Od kilkunastu dni z różnych stron napływają informacje od użytkowników Aero2, że mają powtarzające się, ale nie występujące zawsze problemy z działaniem bezpłatnego dostępu do Internetu. Objawy składają się z dwóch podstawowych zjawisk: długiego nawiązywania połączenia z siecią oraz bardzo ograniczoną prędkością działania sieci względem nominalnej szybkości 256kbit/s i częstym zawieszaniu się transmisji.

Niektórzy zauważyli, że problem można wykryć za pomocą zwykłego pinga: okazuje się, że niektóre pakiety okresowo co kilka sekund po prostu znikają w czeluściach sieci.

Tego typu problemy bardzo trudno zidentyfikować w sieciach radiowych (zwykle zrzuca się winę na zakłócenia radiowe, słaby sygnał sieci, przypadkowe zaginięcia pakietów itd.), ale wygląda na to, że tym razem winnego można dość łatwo wskazać.

Wszystko dzięki dociekliwości użytkowników bezpłatnego Internetu. Na aero2forum udało się powiązać te ginące pakiety z zakresem adresów IP przydzielanych logującym się do sieci użytkownikom.

Niektórzy pamiętają, że niedawno została przyznana na potrzeby bezpłatnego Internetu dodatkowa pula adresów IP. W tej chwili dysponujemy następującymi zakresami:

Pula Zakres Opis
Stara 78.30.120.0 – 78.30.123.255 Oryginalna pula rozszerzona w listopadzie
Nowa 78.30.108.0 – 78.30.111.255 Nowa pula dostępna od grudnia 2011

Przyglądając się uważnie problemowi udało się zauważyć, że problem pojawia się lub znika w zależności od adresu IP, który otrzymamy od operatora. i nie ma tutaj znaczenia lokalizacja ani modem. Poniżej przykładowe wyniki testów PING wykonane za pomocą modemu Huawei E353u-2 wieczorem 22 grudnia 2011:

Adres IP: 78.30.120.141 (Pula stara 120-121)

C:\Users\Jakub Danecki>ping -n 100 jdtech.pl

Badanie jdtech.pl [87.98.219.28] z 32 bajtami danych:
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=105ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=129ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=124ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=107ms TTL=56
[...]

Statystyka badania ping dla 87.98.219.28:
Pakiety: Wysłane = 100, Odebrane = 99, Utracone = 1
(1% straty),
Szacunkowy czas błądzenia pakietów w millisekundach:
Minimum = 84 ms, Maksimum = 186 ms, Czas średni = 111 ms

Jak widać, tutaj nie ma żadnych istotnych problemów: jeden zaginiony pakiet na 100 jest rzeczą absolutnie w normie i tak może się faktycznie wydarzyć. Średni czas odpowiedzi ping w granicach 111 ms też nie jest specjalnie wydłużony (wskazuje na pewne obciążenie sieci, ale nie jest to wartość jakaś ekstremalnie duża).

Jednak po ponownym połączeniu możemy natrafić na następujące wyniki:

Adres IP: 78.30.109.15 (Pula nowa 108-109)

C:\Users\Jakub Danecki>ping -n 100 jdtech.pl

Badanie jdtech.pl [87.98.219.28] z 32 bajtami danych:
[...]
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=503ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=255ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=78ms TTL=56
Upłynął limit czasu żądania.
Upłynął limit czasu żądania.
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=98ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=79ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=136ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=81ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=133ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=72ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=141ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=86ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=130ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=88ms TTL=56
Upłynął limit czasu żądania.
Upłynął limit czasu żądania.
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=78ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=74ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=100ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=113ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=109ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=234ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=76ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=133ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=124ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=79ms TTL=56
Upłynął limit czasu żądania.
Upłynął limit czasu żądania.
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=109ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=78ms TTL=56
Odpowiedź z 87.98.219.28: bajtów=32 czas=202ms TTL=56
[...]

Statystyka badania ping dla 87.98.219.28:
Pakiety: Wysłane = 100, Odebrane = 85, Utracone = 15
(15% straty),
Szacunkowy czas błądzenia pakietów w millisekundach:
Minimum = 70 ms, Maksimum = 2288 ms, Czas średni = 190 ms

Pozwoliłem sobie tutaj zacytować dłuższy fragment historii odpowiedzi ping, gdyż daje się tu zauważyć pewną okresowość pojawiania się problemów. Od razu w statystyce widzimy, że traconych jest około 15% pakietów, średni czas odpowiedzi dochodzi do 200ms, a maksymalny czas oczekiwania na odpowiedź przekroczył 2 sekundy. Takie parametry są dla użytkownika końcowego niedopuszczalne a z drugiej strony wskazują na poważne problemy.

Ponieważ w przypadku obu pomiarów zastosowany został ten sam modem zainstalowany w tym samym miejscu i pomiar powtórzyłem kilka razy przy kolejnych połączeniach, a także sytuacja została potwierdzona przez innych użytkowników uważam, że problem nie dotyczy sieci radiowej operatora Aero2, a konfiguracji routerów w sieci szkieletowej TCP/IP operatora. Bardzo ciekawym objawem jest wspomniana wyżej okresowość pojawiania się zaników pakietów.

Dokonałem także prób za pomocą innych modemów i zauważyłem, że w przypadku E169 (modem HSPA kategorii 8, maksymalna prędkość 7,2 Mbit/s) średnie pingi są nieco wyższe, ale w przypadku natrafienia na felerny adres IP z nowej puli utrata pakietów potrafi sięgnąć nawet 50%, co praktycznie całkowicie uniemożliwia korzystania z Internetu.

Wydaje mi się, że przy konfiguracji nowej puli adresów IP w routerach operatora ktoś przypadkiem (celowości takiego działania nie zakładam) nieprawidłowo skonfigurował któryś z routerów, co powoduje stale występujące, okresowe gubienie pakietów. Mam jednak nadzieję, że problem ten zostanie szybko rozwiązany.

Na razie rozwiązanie jest tylko jedno: jeżeli zostanie nam przydzielony adres IP z nowej puli (78.30.108.0 – 78.30.111.255) i zauważymy opisane powyżej objawy, najlepiej się rozłączyć i połączyć ponownie, aż otrzymany adres będzie pochodził ze starej puli adresów IP.

Więcej informacji: Wątek na aero2forum

UPDATE: bardzo podobne problemy z siecią zaobserwowałem w zasięgu LTE dla usług Cyfrowego Polsatu – na razie dla puli adresów 93.154.248.0-93.154.255.255 – także zarządzanej przez SFERIA-MNT

UPDATE 2011.12.29: Wygląda na to, że problem został wreszcie rozwiązany. Dziękujemy!

Data pierwszej publikacji 2011.12.23
Kategorie:Wiadomości
  1. Sławomir
    Maj 14th, 2014 at 08:15 | #1

    Od miesiąca maja pojawił się Cyrk w AERO2. !!!!!!!!!

  2. jarek
    Styczeń 26th, 2012 at 16:59 | #2

    Witam, Kto mi pomoże w instalacji aero?
    Posiadam – karta sim aero2, wydana w listopadzie 2011 – nie działa na poniższym modemie.
    Dodam że nie znam się na tych konfiguracjach i nie znalazłem tych firmware i wersji programu jak w opisie poniżej.

    Moje pytanie – jak, co , gdzie powinienem zrobić by karta na tym modemie zadziałała?

    Proszę o łopatologiczną instrukcję najlepiej krok po kroku, bo nie mam pojęcia o co tu chodzi.

    Tu na forum jest opis co do wersji firmware 83, ale w wersji 16 to nigdzie nie mogę znaleźć. http://www.bez-kabli.pl/printview.php?t=31491&amp…. http://chomikuj.pl/lesiolo/Modemy+GSM http://www.bez-kabli.pl/printview.php?t=31491&amp…. http://netpozytywny.pl/internet/417-aero2-ale-jak.. http://87.230.26.193/~fala/glowna_gsm.html” rel=”nofollow”>.http://87.230.26.193/~fala/glowna_gsm.html http://mobile-partner.updatestar.com/pl

    Posiadam Modem Huawei E173u-2, koloru białego, kupiony w media markt w styczniu2012,

    Dane sprzętu:
    Kolor: biały
    Port Aplikacji: COM5
    Wersja Sprzętu: CD1E153M
    Wersja Firmware: 11.126.16.05.264
    Wersja Programu: 21.005.11.05.264
    IMEI: 86xxxxxxxxxxxxxxx

    Flash code: 34787774
    Unlock code: 34958038

    nr: *99***1#
    apn: darmowy

    Ten flash code i unlock code, też posiadam.

    Jak to uruchomić???

    z góry dzięki za pomoc
    pozdrawiam

    • Styczeń 26th, 2012 at 19:10 | #3

      Zostaw te wszystkie kombinacje, skorzystaj z tego: http://jdtech.pl/2011/08/aero2-na-czym-polegaja-p…

  3. Jurand
    Styczeń 18th, 2012 at 18:25 | #4

    Klika razy… dokładnie po 29 minutach: status połączenia aktywne i brak sygnału. Po chwili powrót do zdrowia. Ktoś też tak ma? Pozdro!

Strony komentarza
1 2 3 1673
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>