Home > Analiza > Oficjalny koniec DIL w RBM7MNP

Oficjalny koniec DIL w RBM7MNP

Logo RedBullMobileI sytuacja oficjalne się wyjaśniła raz na zawsze. Darmowy Internet LTE pozostaje w taryfach RedBull Mobile na Kartę I i II (zwanych także RBM7 i RBM5, czasem RBM9) jednak definitywnie znika z „dziwnej” taryfy RBM7MNP. Krótkie przypomnienie: DIL to usługa dająca 100GB transferu za darmo pod warunkiem posiadania aktywnego konta na usługi wychodzące i salda co najmniej 30 PLN tylko w technologii LTE.

Zmiana wchodzi w życie od jutra – warto więc włączyć DIL już dziś, jeżeli chcemy jeszcze ostatni raz skorzystać z tej opcji.

Taryfy RBM7 i RBM5 nie są oficjalnie dostępne i dystrybuowane, ale w moim specjalnym poradniku z końca 2015 jest opisane, jak cały czas można stworzyć taką kartę poprzez migrację – nie trzeba szukać starych starterów z puszką po mniejszych miejscowościach i stacjach benzynowych.

Taryfa RBM7MNP była dostępna dla osób przenoszących karty od innych operatorów w trybie automatycznym (dawało się to kiedyś uzyskać przez Fakt) i jest nadal dostępna dla osób przychodzących od innych operatorów (stąd skrót MNP). Jej główną zaletą był pakiet 1 GB ważny rok jako nagroda za przeniesienie numeru. Drugą zaletą jest oczywiście ważność doładowania za 50 PLN wynosząca 150 dni (RBM5: tylko 100 dni), co jest charakterystyczne dla taryfy RBM7.

Co mogą teraz zrobić użytkownicy RBM7MNP?

  1. Jeżeli nasz DIL się właśnie wyłączył lub wyłączy się dzisiaj – włączamy go ostatni raz, będzie działał normalnie 30 dni.
  2. Jeżeli nie mamy żadnych zachomikowanych pakietów danych np. z pakietów 10/10/30 lub pakietów cyklicznych – po prostu przechodzimy do taryfy RBM5 za pomocą kodów USSD (menu pod numerem *163#), Play24 lub konsultanta. Po migracji zostaną nam tylko środki na koncie głównym. Ważność konta oficjalnie skróci się do 14 dni, ale praktyka pokazuje, że zwykle konto zostaje z tą samą ważnością (informacja jednak nie jest 100% pewna, mogli znowu coś pozmieniać w systemie billingowym).
  3. Jeżeli mamy dużo pakietów dodatkowych (w tym danych) po prostu najlepiej je zużyć, a potem dopiero przenieść się do RBM5.

Niestety nie ma możliwości przejścia z taryfy RBM7MNP do RBM7 bez tego MNP.

Dlaczego Play grzebie przy RBM7MNP, ale poza tym DILa zostawia?

Przyczyn jest kilka.

Po pierwsze chodzi o promocję dla rejestrujących numer (w związku z ustawą antyterrorystyczną/inwigilacyjną) – w taryfie RBM7MNP obowiązuje tutaj wydłużenie ważności konta do 1 roku. Co oznacza, że Play nie dostawałby od nas żadnych pieniędzy przez rok i świadczył usługi. To się im po prostu nie opłaca.

Drugi argument to tak zwani janusze biznesu handlujący kartami RBM m.in. na Allegro i związane z tym obciążenie nie tyle samej sieci ruchem internetowym, co usług dookoła – biur obsługi itd. Stworzenie karty RBM7MNP wymaga migracji – kiedyś do Faktu, teraz do innego operatora i powrót do Play – typowy sztuczny ruch generujący sporo pracy ze strony operatorów, a ma tylko jeden cel – wykorzystanie błędów regulaminowych i systemowych operatora. To tym bardziej się operatorowi nie opłaca.

Dlaczego jednak DIL ciągle jest? Nie mam jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ale z pewnością jest to mieszanka kilku argumentów: w jakimś stopniu jest to promowanie oferty i trzymanie pozytywnego wizerunku u bardziej zorientowanych użytkowników, na pewno chodzi o testowanie sieci LTE (której rozbudowa intensywnie trwa) jednak w miarę możliwości bez szkody powodowanej przez nadmiernie zalewanie sieci ruchem (nieco utrudniona dostępność usługi).

Jak długo podziała DIL? Zobaczymy, na pewno gdy operatorowi zacznie nadmiernie ciążyć, zniknie tak szybko, jak to było w Play i nie będzie ostrzeżenia. Na razie jednak DIL działa i ma się dobrze. I dobrze :)

Kategorie:Analiza
  1. Gejspadek
    Lipiec 11th, 2016 at 16:51 | #1

    Gejowa wreszcie O D W O Ł A N A !!!
    Piję szampana!! :-) :-) :-)
    Jeszcze przydałaby jej się dobra kontrola…

  2. sadfasf
    Lipiec 10th, 2016 at 22:22 | #2

    to jaka jest obecnie alternatywa dla aero2 ? wiadomo ze za niedlugo skonczy się

    • Lipiec 10th, 2016 at 22:48 | #3

      Bezpośredniej – nie ma żadnej. Pozostałe od czasu do czasu opisuję na blogu.

    • Marcin
      Lipiec 11th, 2016 at 13:43 | #4

      Ewentualnie Buckshee ale to tylko android bez możliwości tetheru

      • Lipiec 11th, 2016 at 17:30 | #5

        Buckshee opisywałem, będę ponownie testował. Fajne będzie to, jak wszyscy operatorzy będą to mieli dostępne.

        • xdfcghj
          Lipiec 11th, 2016 at 21:12 | #6

          gdzie? kiedy? :)

        • sgdbfzd
          Lipiec 11th, 2016 at 21:43 | #8

          da sie zrobić hotspota?

          • Lipiec 12th, 2016 at 01:46 | #9

            Łaski nie robią, zawsze się da, ale i tak aplikacja sterująca tylko na Androida (można udostępnić ekran do komputera) i może to nie być tak trywialne, jak włączenie funkcji hotspot.

  3. Adam
    Lipiec 8th, 2016 at 13:13 | #10

    Jak to wyglada na dana chwile? Mam RBM5 i ponad 30zl na koncie, wlaczylem darmowe LTE na 30dni, czy cos jeszcze muze wlaczyc (jakis pakiet danych), by po LTE transfer byl darmowy?

    • Lipiec 9th, 2016 at 01:06 | #11

      Musisz mieć jakikolwiek pakiet danych – np. ten z doładowania. Jak pakiet się skończy (ważność lub go zjesz) to ten malutki lejek będzie nie tylko w 3G, ale też w LTE.

  4. hey
    Lipiec 6th, 2016 at 16:37 | #12

    Witam, mam oto taką ciekawostkę dzisiaj przyjechali do mnie z UKE panowie stwierdzili początkowo że moj router huawei b593 strasznie zakłóca i kazali mi wyłączyć bezpieczniki w całym domu a później ponownie włączyć nie odłączając w tym momencie żadnych urządzeń z sieci. Po 3 krotnym włączeniu i wylączeniu bezpieczników panowie stwierdzili że jednak u mnie jest wszystko ok i nic się nie dzieje. Dostali zgłoszenie z PLAY że mają sprawdzić eter bo coś zakłóca. Oczywiście korzystam z RBM na karte :)

    • Lipiec 7th, 2016 at 00:43 | #13

      No to pojechali z pomysłem kosmici, że B593 może cokolwiek zakłócać (o ile nie był modyfikowany) no i chyba wóz pelengacyjny mają do regulacji.
      A zakłóca na pewno jakaś źle ustawiona instalacja wzmacniająca sygnał komórkowy w czyimś domu.

      • hey
        Lipiec 7th, 2016 at 13:51 | #14

        Czysty router B593 nawet bez anten :) chyba sprawdzali wszystkie pasma 1800 żeby wszystko wykluczyć. Tak jest pewnie to o to chodzi z tym sygnałem. Mowili że nawet żarówka energooszczędna spalona może zakłócać albo instalacja nie zdemontowana z domofonu podłączona do prądu :)

        • hey
          Lipiec 7th, 2016 at 13:52 | #15

          Mowili że ludzie z playa nie mogą dzwonić :)

          • Lipiec 7th, 2016 at 15:30 | #16

            No to wskazuje na wzmacniacz sygnału, który źle zamontowany zrobił sprzężenie zwrotne i zakłóca działanie sieci. UKE z tym walczy od lat, a ciągle ludzie to stawiają – i niech stawiają, tylko niech to będzie zrobione prawidłowo i z pełną świadomością, że to nielegalne.
            Ale że wozem pelęgacyjnym nie są w stanie precyzyjnie określić źródła, to mnie zaskakuje – Niemcy w czasie II Wojny dawali sobie z tym świetnie radę.

          • zofia nie
            Lipiec 8th, 2016 at 10:49 | #17

            Niemcy koniec końców przegrali, więc…. :) .. więc Play też nie wygra :) … no a Niemcy znowu przegrali wczoraj.. niedocenili wywiadu Francuzów, którzy pewnie zakłócali Niemcom to i owo …no i podsłuchiwali …..bo mogli.

          • pidlaszsze
            Lipiec 9th, 2016 at 13:04 | #18

            Drobna korekta prawidłowo piszemy wóz pelengacyjny. Pozdrawiam :)

          • Lipiec 10th, 2016 at 21:11 | #19

            Oczywiście, że pelengacyjny :)

        • Marek
          Lipiec 7th, 2016 at 19:51 | #20

          "nawet żarówka energooszczędna spalona może zakłócać albo instalacja nie zdemontowana z domofonu podłączona do prądu"
          A sprawna zarowka energooszczedna juz nie zakloca?

          " instalacja nie zdemontowana z domofonu"
          O co chodzi w tym? Jeszcze niech powiedza ze mury albo niezdemontowane domy zaklocaja… Mysle ze niektorym slonce lub za ciasna czapka zakloca…

          • Lipiec 8th, 2016 at 01:32 | #21

            Wszelkie urządzenia z nadajnikami mikrofalowymi nieprawidłowo zainstalowane mogą emitować zakłócenia. Instalacja domofonowa może, ale raczej nie w paśmie 1800 MHz. Żarówki energooszczędne też nie w tym paśmie według mnie. A to, że charakterystyka zakłóceń jest inna przy sprawnej lampie wyładowczej i bez niej to akurat normalne, ale nie aż tak.

    • cvbbb
      Lipiec 7th, 2016 at 09:21 | #22

      ja bym sprawdził, czy nie założyli podsłuchów…, albo czy nie zniknęły jakieś cenne rzeczy… :]

    • Han
      Lipiec 8th, 2016 at 10:57 | #23

      Sugestia dla Jakuba – artykuł o tym co UKE może, a czego nie i za co możemy zostać ukarani. Jak się zachować kiedy chcą nam coś sprawdzić, skonfiskować albo nałożyć karę. Bardzo by się coś takiego przydało.

      • hey
        Lipiec 8th, 2016 at 18:09 | #24

        Grzecznie powiedzieli że jeżeli odmówie ich wpuszczenia do domu to dzwonią do zakładu energetycznego i przez zakład wyłączą prąd… dali taki przykład , ktoś zdjął panel przedni od domofonu a nie zlikwidował instalacji do tego domofonu i ona siała… ale nie jest możliwe żeby aż tak mocno taka instalacja siała… z tego co mówili to szukają sygnału który zakłóca ponieważ abonenci PLAY nie mogą dzwonić.

        • vvccsss
          Lipiec 8th, 2016 at 23:22 | #25

          bez nakazu policji nie mieli prawa wejsc i chyba nie mieli prawa zmusic zakl energetycznego do wyłączenia prądu. ja bym kazał im chwilę poczekać za drzwiami….. a w tym czasie wezwał policję.

        • Lipiec 9th, 2016 at 01:08 | #26

          Ale pokazali jakieś papiery na to, że tak mogą zrobić, czy coś? :)
          Powodu nie było, żeby się stawiać, ale warto zawsze wiedzieć, co i jak.
          Ja poprosiłbym tylko o zapewnienie zasilania dla koncentratora tlenowego Matki (500W) na czas eksperymentów. Ale na mnie by raczej nie trafiło, bo ja niestety typowo miastowo-kameniczno-blokowy :)

          • hey
            Lipiec 9th, 2016 at 07:42 | #27

            Nie pokazali tylko tzn. dali do ręki legitymacje i tyle :)

          • hey
            Lipiec 9th, 2016 at 07:46 | #28

            Powiedzieli że jak nie wpuszczę to oni zaraz dzwonią do zakładu :) ale woleli to załatwić dzwonienia bo dał legitymacje do ręki i wszedł do domu szukać sygnału :)

          • dsfigdo
            Lipiec 9th, 2016 at 12:33 | #29

            oj zmanipulował Panem/ Panią. Ja bym jeszcze teraz zadzwonił do policji.. i powiedział, że coś takiego miało miejsce… bo to moglibyć choćby terroryści np z Rosji.. jednego dnia mogą przyjsc znowu, Pan/i ich pozna i wpusci a oni strzelą między oczy z czegoś z tłumikiem….

          • vvccsss
            Lipiec 9th, 2016 at 12:40 | #30

            Była metoda na wnuczka, cyganke, może teraz być metoda na UKE. Ludzie nie wpuszczajcie do domu każdego, kto chce wleźć!! Każcie im poczekać za drzwiami, drzwi zamknąć na klucz i Dzwońcie od razu po policje! Trochę rozsądku!

  5. jacke
    Lipiec 2nd, 2016 at 14:25 | #31

    nagroda Głuchy Telefon dla rbm za to co sie działo od 1 czerwca z dil

    • Lipiec 4th, 2016 at 18:15 | #32

      Aż tak źle nie było, ale chaos wyszedł organizacyjny. Ale wyszli z tego z twarzą.

    • ffgg
      Lipiec 4th, 2016 at 18:24 | #33

      play coś daje ciała ostatnio. ich system informatyczny twierdzi jedno, konsultanci coś zupełnie innego. mają kreta w firmie, ktoś coś spiep…., albo hacker im sie dobrał może.

      • Lipiec 5th, 2016 at 10:31 | #34

        To nie daje ciała żaden dział, tylko komunikacja między nimi – jak znam życie billingowcy dostali niepełne informacje (np. ekipa od taryf zapomniała o istnieniu RBM7MNP), nie było czasu na konsultacje, to zrobili po swojemu, po czym wyszło to co wyszło i odwracali część zmian.

  6. eryk
    Lipiec 1st, 2016 at 15:46 | #35

    Czy wie ktoś jak przejść z RBM 7 MNP na RBM 7 (bez MNP)?

  7. dodorendon
    Czerwiec 30th, 2016 at 16:55 | #38

    Mam jeszcze niepotrzebne 3 niaktywowane startery RBM7 z pierwszej edycji ich dystrybucji. Na każdym jest 7 pln i właśnie ta pierwsza pierwsza taryfa. Nigdzie nie ma podanej daty ważności tych starterów, czy można to gdzieś sprawdzić?

    • Lipiec 1st, 2016 at 00:51 | #39

      Nie, tylko przez próbę uruchomienia dowiesz się, czy działają, czy nie. Ale za kilka tygodni nie będziesz miał już możliwości ich uruchomienia bez rejestracji – więc to może sposób – w salonie.

  8. rymi
    Czerwiec 30th, 2016 at 13:44 | #40

    Mobile number portability – przenoszenie numerów pomiędzy operatorami

    • Lipiec 1st, 2016 at 00:49 | #41

      A dokładniej możliwość przenoszenia. To nazwa można powiedzieć funkcjonalności międzyoperatorskiej sieci GSM.

  9. Piter
    Czerwiec 30th, 2016 at 13:19 | #42

    Co oznacza MNP? Może ktoś podpowiedzieć?

  10. p2225
    Czerwiec 30th, 2016 at 11:09 | #43

    A co z RBM5 z przenoszenia do faktu i z powrotem? Tam zostanie? Na Play24 nie mam dopisku "MNP", a w RBM7 już jest. Mam właśnie tą taryfę i 4 lipca kończy się ważnośc…

    • Czerwiec 30th, 2016 at 23:14 | #44

      Nie ma taryfy RBM5MNP, nie ma problemu. TO po prostu RBM5 i działa po staremu.

      • p2225
        Czerwiec 30th, 2016 at 23:35 | #45

        Ufff stokrotne dzięki. :D Czyli po prostu ostatnią niemożliwość włączenia pakietu uznali za "awarię", a teraz to wyłączyli już całkiem. Pewnie rzecznik prasowy powiedział dwa słowa za dużo i musieli coś zrobić.

  11. hey
    Lipiec 9th, 2016 at 23:28 | #46

    oj tam już nie chcę robić z tego afery byli sprawdzili powiedzieli że wszystko ok i niech na tym się zakończy :)

  12. vvccsss
    Lipiec 10th, 2016 at 08:57 | #47

    Może to być temat na ciekawy artykuł Pana Jakuba? Co może UKE… nam zrobić? Wywiad z kimś odpowiedzialnym z UKE i z jakimś prawnikiem, który się zna na tym? Intrygująca ciekawa sytuacja.

  13. Wojtax
    Lipiec 10th, 2016 at 09:17 | #48

    Kuba niech sie zajmie lepiej Aero2 co bdzie dalaj z BDI od 2017r a nie UKE.
    Niech raz dotrzyma slowa.

  14. Lipiec 10th, 2016 at 21:14 | #49

    Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Nie znam żadnych prawników z tego zakresu, sam się znam tylko na technologii, a nie uprawnieniach urzędów w tym zakresie, a już na pewno nie na możliwości ich współpracy między sobą. Wiem tylko, czego nie wolno użytkować i dlaczego – i już o tym wspominałem na blogu.

  15. Lipiec 10th, 2016 at 21:15 | #50

    Czekam na nowego prezesa UKE.

  16. Piter
    Sierpień 31st, 2016 at 17:51 | #51

    Dziś rano po godz. 10-tej włączyłem usługę, zlecenie przyjęte, potwierdzone smsem. Aktywowali dopiero kwadrans przed godz. 18-tą. Nigdy tak długo to nie trwało.

  17. awa
    Grudzień 16th, 2016 at 00:56 | #52

    dzięki za odpowiedź

Strony komentarza
1 2 3 5358
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>