Home > Wiadomości > Aero2 – odpowiedzi na pytania do nowego regulaminu

Aero2 – odpowiedzi na pytania do nowego regulaminu

Zebrałem kilka najczęściej powtarzających się kwestii dotyczących nowego regulaminu procedury Aero2. Najczęściej poruszaną kwestią jest problem okresu przejściowego na styku starych i nowych zasad. Poza tym pojawiło się kilka pytań dotyczących kwestii, których regulamin nie obejmuje oraz takich, które nie zostały do końca wyjaśnione. Opisałem także kilka innych kwestii związanych z formalną stroną UBDI.

Jednocześnie materiał ten nie dotyczy kwestii technicznych, choć do niektórych może się odnosić.

Zapraszam do lektury.

Okres przejściowy

Zamówiłem kartę SIM przed 1 września 2011. Wpłaciłem 55 PLN na konto operatora. Teraz kaucja wynosi 20 PLN. Czy mogę odzyskać nadpłatę?

Tak. Istnieje taka możliwość, o ile karta SIM nie została jeszcze odebrana. W tym celu należy przed odebraniem karty SIM wypełnić wniosek zwrotu depozytu na kwotę 35 PLN i przekazać do za pomocą emaila, albo przy odbiorze karty w siedzibie operatora na ul. Lwowskiej w Warszawie. Wniosek można złożyć tylko do 30 września 2011.

Jeżeli jednak karta została już odebrana, jedyna możliwość odzyskania 35 PLN wymaga zwrotu karty i zamówienia jej ponownie – wraz z odczekaniem na wydanie karty.

Zamówiłem kartę SIM przed 1 września 2011 z opcją odbioru przez pełnomocnika. Czy mogę zmienić swoje zamówienie tak, aby skorzystać z opcji dostawy pocztą?

Niestety operator nie przewidział takiej opcji. Można poprosić o zwrot nadpłaty 35 PLN, ale zmiana zamówienia ze starej procedury na pocztową wymaga całkowitego anulowania zamówienia, zażądania zwrotu kaucji i rozpoczęcia całej procedury od początku według nowych zasad. Ta sama sytuacja dotyczy osób, które wybrały odbiór osobisty, ale mają daleko do Stolicy.

Inne problemy

Moje dziecko chce zamówić kartę na siebie. Czy operator przewiduje wydanie karty osobie niepełnoletniej?

Niestety operator wydaje karty tylko osobom pełnoletnim legitymującym się dowodem osobistym lub paszportem.

Sprawdziłem na mapie zasięgu, że moja miejscowość jest objęta usługami Aero2. Jednak w żaden sposób nie mogę złapać sygnału tej sieci. Co mogę zrobić?

Niestety problem zasięgu sieci to temat rzeka – u wszystkich operatorów. Po pierwsze operator w żaden sposób nie gwarantuje zasięgu. Jeżeli sygnał był, ale podczas korzystania z usługi zniknął, można spróbować zgłosić operatorowi usterkę. W pozostałych przypadkach w zasadzie jesteśmy skazani sami na siebie. Warto oczywiście sprawdzić, czy poprawnie skonfigurowaliśmy telefon/modem i obsługuje on UMTS 900MHz. Na wyświetlaczu telefonu sieć Aero2 może być oznaczona jako 260-17, PL17 lub w najnowszych urządzeniach Aero2.

Warto także zwrócić uwagę na komentarz znajdujący się pod mapą zasięgu na stronie Cyfrowego Polsatu (która w praktyce odpowiada sieci Aero2, jeżeli zignorujemy informacje o LTE): Mapa zasięgu przedstawia orientacyjny zasięg usługi Internet oferowanej przez Cyfrowy Polsat przy użyciu anteny zewnętrznej dołączonej do modemu. Operator z góry więc wskazuje, że mapa dotyczy sygnału poza budynkami.

Tu uwaga do korzystających z bardzo ciekawego serwisu btsearch. Serwis korzysta z dwóch baz danych: jedna to oficjalny wykaz pozwoleń radiowych UKE, które pozwalają na instalację masztu, ale nie obligują do tego – posiadanie pozwolenia to tylko prawo do instalacji. Znacznie więcej sensu ma skorzystanie z bazy o nazwie Lokalizacje z bazy BTSearch.pl, która zbiera dane o faktycznie sprawdzonych nadajnikach, jednak i ta baza może nie zawierać wszystkich zamontowanych nadajników, gdyż jest tworzona amatorsko przez ludzi sprawdzających te instalacje w swoim wolnym czasie.

Kupiłem modem UMTS, który nie spełnia wymogu kategorii 10, bo urządzenia te są bardzo drogie. Modem działa bez żadnych problemów z kartą Aero2. Czy coś mi grozi w związku z tym?

Jest to bardzo interesująca kwestia z punktu widzenia praktyki i regulaminu. Faktycznie w tej chwili sieć Aero2 wpuszcza i obsługuje praktycznie wszystkie urządzenia UMTS pracujące na częstotliwości 900 MHz. Jeżeli urządzenie nie zostało zniechęcone problemem zablokowanych usług telefonicznych, w zasadzie nikt nie zauważył na razie żadnych zakłóceń w dostępnie związanych z eksploatacją najpopularniejszych na rynku urządzeń kategorii 8 (w tym m.in. Huawei E169, E173u-2).

Jednak regulamin mówi jasno, że operator nie ponosi żadnej odpowiedzialności za korzystanie z urządzeń, które nie spełniają wymogu kategorii 10. Praktycznym efektem tego jest między innymi fakt nieprzyjmowania przez Aero2 zgłoszeń reklamacyjnych, w których podane zostanie niezgodne z regulaminem urządzenie, z którego korzystamy.

W nowym regulaminie pojawiło się także dodatkowe zagrożenie: operator zastrzegł sobie prawo dezaktywacji karty SIM, która nie spełnia podanych wymogów technicznych. Teoretycznie więc operator może nie tylko w przyszłości nie wpuścić naszego modemu do sieci, ale także wyłączyć nam definitywnie kartę SIM.

Jeżeli więc nie chcemy mieć żadnych problemów z tego tytułu, najlepszym rozwiązaniem jest zakup modemu HSPA kategorii 10 lub wyższej. Jednocześnie jeżeli uzyskam informacje o potwierdzonych przypadkach odcięcia od sieci (lub zablokowania urządzeń) w związku z korzystaniem z wolniejszych modemów natychmiast dam o tym znać.

***

Jeżeli macie jeszcze jakieś pytania regulaminowe, to zapraszam do ich zadawania. Jeżeli sam nie będę potrafił udzielić odpowiedzi, postaram się uzyskać odpowiednie wyjaśnienia od operatora lub UKE.

Data pierwszej publikacji 2011.09.06
Kategorie:Wiadomości
  1. piciek
    Wrzesień 7th, 2011 at 09:58 | #1

    Pytanko mam: Czy jak im wysyłam potwierdzenie przelewu to musi być potwierdzone pieczątką czy wystarczy wydruk z mbanku?

    • wiedzacy
      Wrzesień 7th, 2011 at 10:15 | #2

      Ja dawałem wydruk. Nic nie narzekali :) . Poza tym zgodnie z prawem bankowym z 1997 roku taki wydruk nie wymaga podpisu ani stempla. Tak nawet jest na nim napisane.

      Kiedyś miałem problem z gazownią, że nie chcieli przyjąć do wiadomości takiego dokumentu to się później nieźle zdziwiłem jak z mBanku przysłali mi za 5zł taki sam dokument, ale z pieczątką i stemplem. Tyle to ja sam mogłem zrobić prawie bez kosztów. Wydruk pieczątki jest nie do odróżnienia. Parafkę też mogłem machnąć, przecież nikt nie będzie do każdego dokumentu grafologa wzywał ;) . Z tego powodu nie są one żadnym gwarantem tego, że dane są zgodne z prawdą. I tak w razie wątpliwości należy zadzwonić do banku podając numer transakcji, aby przelew potwierdzić.

    • Wrzesień 7th, 2011 at 10:57 | #3

      Potwierdzenie musi być zgodne z naszym prawem bankowym. Ergo: potwierdzenie z mBanku (i większości innych) w postaci PDFa jest ważnym dokumentem (masz nawet uwagę na dole każdego potwierdzenia z mBanku z odniesieniem do prawa bankowego na ten temat).

  2. Piotr(TM)
    Wrzesień 6th, 2011 at 23:09 | #4

    Kilka słów w sprawie urządzeń niezgodnych. Zgodnie z regulaminem, jeśli operator podejmie decyzję o wyłączeniu karty SIM z powodu jej użycia w urządzeniu niezgodnym z wymogami AERO2 musi co najmniej 2 dni przed wezwać korzystające do zaprzestania "naruszeń". Mnie się wydaje że stanowisko Aero w kwestii urządzeń trochę złagodniało no bo jak tłumaczyć zdanie które znalazło się w nowym wykazie urządzeń ("…. Karty SIM, którą także można używać ze standardowymi telefonami GSM oraz modemami……"). Jeśli macie "jakieś urządzenie" z obsługą UMTS900, dajcie sobie spokój z zakupem nowego, kat10 w przyszłym roku gdy pojawi się więcej szybszych modemów typu HSDPA DC+ i LTE, raczej stanieje, a jak macie mało kasy kupcie E173u-2, działa bez problemu i antenki tańsze niż do Sierry. Jeśli Aero będzie jakoś limitować BDI to raczej wykorzystując zapis o pojemności sieci przeznaczonej na bezpłatny NET, tym bardziej że nie muszą brać pod uwagę całej sieci a tylko pojemność lokalną.

    • Wrzesień 6th, 2011 at 23:17 | #5

      Masz rację co do wymiany urządzeń – masz działające, nie wymieniaj ot tak. Ale jeżeli zamierzasz się wyposażyć, przemyśl i świadomie kup modem – wiedząc, czym ryzykujesz kupując modem kategorii mniejszej, niż 10. Do tego dodam, że nieprecyzyjne zapisy w innych dokumentach, niż regulamin nie są zasadami wiążącymi strony umowy. A regulamin jest tutaj dość jasny….

    • marcin
      Wrzesień 7th, 2011 at 07:47 | #6

      Operator w nowym regulaminie, jak na moje oko: z jednej strony formalnie uelastycznił zapisy dotyczące rodzajów urządzeń (rozszerzył kat od 10 wzwyż i dodał LTE) – i to na pewno satysfakcjonuje UKE (co czytamy w komunikacie tegoż); ale tez wprowadził sobie nowe „furtki” (np. możliwość odcinania) – a UKE to zaakceptowało. Generalnie ja tez sadze ze jak ktoś ma „słabsze”, ale działające urządzenie, to bym sobie głowy nie zawracał na razie zakupem nowego. Jednak jak ktoś nie ma wcale to bym się nie zastanawiał, i od razu szedł w kategorie wyższą – różnice w cenie są powalające… Na pewno kwestia reklamacji w przypadku złej jakości usługi jest jakby jasna.

  3. niekumaty
    Wrzesień 6th, 2011 at 21:53 | #7

    a czy jakas tęga glowa wie moze:
    1. jakiej kategorii jest modem w ipadzie 2
    2. jakie sa max predkosci download i upload w ipadzie 2

    • Wrzesień 6th, 2011 at 22:31 | #8

      http://www.tuaw.com/2011/03/06/ipad-2-gets-same-q…

      "Just like the iPhone 4 before it, the feature I wanted most from the iPad 2 was support for 900 MHz UMTS/HSDPA in its 3G chipset. And just like the iPhone 4, the UMTS/GSM version of the 3G-enabled iPad 2 delivers, with the same quad-band support as the iPhone 4."

      czyli jak HSDPA to na pewno nie klasa 10. ;-)

      • Wrzesień 6th, 2011 at 22:33 | #9

        http://www.apple.com/ipad/specs/

        Wi-Fi + 3G model: UMTS/HSDPA/HSUPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)

        • Wrzesień 6th, 2011 at 23:35 | #10

          Z tego nie wynika niestety ani szybkość maksymalna, ani kategoria. Specs trzeba szukać głębiej :)

    • Wrzesień 6th, 2011 at 22:33 | #11

      iPhone4 i iPad2 mają układy Infineona o maksymalnej wydajności 7,2 downlink i 5,8 uplink, jak podaje Apple, czyli kategorii 8. Jednak Apple ani Infineon nie chwali się dokładnie specyfikacjami na tym poziomie.

  4. jan
    Wrzesień 6th, 2011 at 21:52 | #12

    Teraz bedzie oczekiwania. Ja tazke poslalem wszystko do aero2 listownie. Mam nadzieje, ze przed swietami Bozego Narodzenia otrzymam karte aero2 ;)

  5. Wrzesień 6th, 2011 at 21:20 | #13

    Nie rozumiem tego, że musi to zamawiać osoba pełnoletnia. Przecież w regulaminie nic o tym nie ma. W każdym bądź razie ja już wysłałem wszystko do Aero2 (formularz, przelewy i kopię dowodu osobistego) i nie wiem co teraz będzie.

    • Wrzesień 6th, 2011 at 22:17 | #14

      Zgodnie ze słowami BOKu wniosek powinien zostać odrzucony. Ale jeżeli wysłałeś kopię/skan tymczasowego dowodu osobistego mogą… nie zauważyć :)

  6. Wrzesień 6th, 2011 at 21:18 | #15

    Jakub, pierdoly wyspisujesz. Operator przewidzial mozliwosc opcji wysylki dla osob ktore zlozyly wniosek przez 1 wrzesnia. Oto tresc maila ktorego dostalem dzis od Aero2 (standard na odpowiedz ze strony Aero to 4 dni)
    "Witam.

    Jest możliwość wysyłki Karty SIM pocztą, jednak żeby tak było należy zapoznać się z procedurą jaka jest na stronie.
    Należy wpłacić 7 zl na konto podane na naszej stronie (inne niż depozytowe) i skanem wysłać do nas potwierdzenie wpłaty.
    Jeżeli chodzi o zwrot różnicy depozytu również na naszej stronie znajduje się taki formularz.

    Pozdrawiam,

    Biuro Obsługi Klienta
    Aero 2 Sp. z o.o.

    —–Original Message—–
    From: xxx [mailto:xxx]
    Sent: Thursday, September 01, 2011 5:42 AM
    To: AERO2 BOK
    Subject: wniosek zlozony 22.08.2011 – pytanie

    Witam,
    mam pytanie, poniewaz przeczytalem ze jest mozliwosc wysylki karty. Chcialbym skorzystac z takiej mozliwosci lecz dokumenty zlozylem juz 22.08.2011(na nazwisko ochrona danych) i zostaly one zweryfikowane. Czy musze przechodzic procedure od poczatku? na nowo wypelniac formularz rejestracji i na nowo "stanac w kolejce po karte"? czy moglbym poprostu doplacic te 7zl i doslac potwierdzenie przelewu? oraz bede chcial wystapic o zwrot nadplaty depozytu.


    pozdrawiam

    • marcin
      Wrzesień 6th, 2011 at 21:30 | #16

      Oj nie wiem czy takie „pierdoły”. Zz zacytowanej przez Ciebie odpowiedzi z BOK wynika jedynie ze musisz postępować zgodnie z regulaminem/procedurą. Nigdzie nie widzę żeby napisali wprost ze można ze dokonać zmiany sposobu odbioru karty. Informują jedynie ogólnie ze mogą wysłać pocztą, i dokonać zwrotu nadpłaty – podkreślając dwukrotnie – zgodnie „procedurą jaka jest na stronie”. Z tego listu z BOK wynika ze Twoja interpretacja może być równie dobra jak Jakuba…

      • Wrzesień 6th, 2011 at 22:18 | #17

        Jak ja nie lubię tego chaosu informacyjnego, jaki wprowadza Aero2 – zwłaszcza, że staram się to wszystko wyjaśniać, ale operator jak widać wcale nie ułatwia :)

    • Wrzesień 6th, 2011 at 22:16 | #18

      Ja napisałem tylko, jaką informację otrzymałem od operatora będąc na miejscu i zadając dokładnie takie pytanie. Jeżeli ty na maila otrzymałeś inną odpowiedź to mamy… kolejny dowód na to, że w Aero2 panuje chaos informacyjny.
      Jednak z pewnością nie wziąłeś pod uwagę kilku problemów, które wynikają z wyjaśnienia, które otrzymałeś:
      1. Z treści tego listu nie wynika, że musisz przesłać wszystkie dokumenty jeszcze raz to operatora, tym razem pocztą zwykłą – a tego wymaga nowy regulamin. Jak rozumiem nie przekazałeś im jeszcze oryginału wniosku.
      2. Nie widzę w odpowiedzi potwierdzenia, że nie tracisz miejsca w kolejce.
      Proponuję się upewnić, co do interpretacji – ja póki co trzymam się tego, co dowiedziałem się osobiście od faceta pracującego w BOA, który odpowiedział bez zawahania i kręcenia, czy też plątania się w zeznaniach.

      • Wrzesień 7th, 2011 at 02:04 | #19

        hmmm moze i masz racje, wyslalem im drugiego mejla z pytaniem co z oryginalami dokumentow (poczekamy 4 dni i odpisza) i czy nie strace miejsca w kolejce, jesli by tak bylo to wole sie przejechac do wawy, sprobuje jutro do nich zadzwonic

        • Fryderyk
          Wrzesień 7th, 2011 at 10:07 | #20

          Ja też czekam od lipca i wolałbym odebrać pocztą. Daj znać, jak dostaniesz odpowiedź, czy traci się kolejkę. Wtedy chyba trzeba będzie prosić o zwrot 35 zł – 7 zł = 28 zł? Co wpisujemy w pole "Kwotę nadpłaconego Depozytu proszę przekazać na:"?

          • Wrzesień 7th, 2011 at 11:02 | #21

            To będzie bardzo ciekawe, jak operator odpowie coś przeciwnego do tego, co uzyskałem ustnie w biurze :) A co do pola "kwotę przekazać na" bym nic nie wypełniał tylko wpisał poniżej numer swojego konta bankowego. A w przypływie dobrego humoru można napisać "na rzecz funduszu ochrony dobrego imienia Aero2 w mediach" :)

          • Fryderyk
            Wrzesień 7th, 2011 at 12:37 | #22

            Wysłałem im maila:

            1. Czy istnieje możliwość zmiany sposobu odbioru na wysłanie pocztą bez utraty kolejki?
            2. Jeśli tak, to czy w ww. formularzu przekreślić kwotę 35 zł i uszczuplić ją o 7 zł, czyli wnioskować o 28 zł zwrotu depozytu?
            3. Czy w polu "Kwotę nadpłaconego Depozytu proszę przekazać na" wpisać nazwę mojego banku?

            i tym razem bardzo szybko dostałem odpowiedź:

            Ad.1 niestety nie, możliwość wysyłki pocztą dotyczy wniosków złożonych od 01.09 na nowych formularzach
            Ad.2 –
            Ad3. Wystarczy podać numer konta Pozdrawiam, Biuro Obsługi KlientaAero 2 Sp. z o.o.

          • Wrzesień 7th, 2011 at 12:54 | #23

            Dzięki za potwierdzenie – wygląda na to, że póki co "moja" wersja z artykułu się potwierdza :)

          • Wrzesień 7th, 2011 at 11:05 | #24

            Tu podajesz nazwe swojego banku np: Kwotę nadpłaconego Depozytu proszę przekazać na: Alior Bank" i pod spodem w rubryce numer konta

    • marcin
      Wrzesień 7th, 2011 at 08:21 | #25

      Dla mnie, od strony formalno-prawnej sprawa jest jasna – chodzi o kwestie umów. Jak ktoś zawarł z AERO2 umowę i ma juz kartę (na umowie są podpisy obu stron), to każda operacja – np. zwrot nadpłaty – wymaga co najmniej aneksowania (operator żąda jednak rozwiązania i zawarcia nowej umowy). Osoby które złożyły wniosek na starych zasadach ale karty nie odebrały, dosyłają formularz zwrotu nadpłaty i w momencie odbioru karty podpisują (lub ich pełnomocnicy) 2 dokumenty – i znowu sprawa jest jasna. Jednak operator – na pewno z przyczyn logistyczno-organizacyjnych (a może i innych…) – nie wprowadził żadnego aneksu do umowy dla osób które kartę odebrały, lub chcą zmienić sposób odbioru – po prostu musiałby stworzyć nowe półki, segregatory (to wymaga miejsca, organizacji czasu…) i „bujać się” z czekaniem czy ktoś mu nowa umowę dostarczy, ogarnianiem „kolejki” i porządku w papierach (wniosek wg. starych zasad, potem zmiana, kolejne wydruki, etc.). Pewnie że wszytko da się zrobić, ale „po co”?

      • Wrzesień 7th, 2011 at 10:55 | #26

        Po pierwsze powinno to być prowadzone także w formie elektronicznej (a nie było do tej pory i nie wiem, czy jest), a dodatkowo w regulaminie zabrakło przepisów przejściowych, które regulują problemy na styku regulaminów. Logistyka po stronie firmy nas nie powinna obchodzić :)

  7. slima
    Wrzesień 6th, 2011 at 20:18 | #27

    Dlaczego YETI? Odbieram sygnał w środku lasu 25km od Łodzi. Na małej yagi na dachu.

  8. Wrzesień 6th, 2011 at 20:12 | #28

    W Tomaszowie Mazowieckim jest, miałem okazję sprawdzić. Więc nie takie yeti :)

    • Wrzesień 6th, 2011 at 20:16 | #29

      Jakub, tak swoją drogą to można by zorganizować mapkę – gdzie faktycznie jest zasięg.

      • Wrzesień 6th, 2011 at 20:36 | #30

        Być może miałoby sens zrobienie mapki z punktami, które nanoszą ludzie – "tu korzystam z Aero2". Problemem jest logistyka – zrobienie tego na wzór wikipedii oznacza, że będzie pewna liczba nieprawdziwych raportów wpisów, a ja sam nie dam rady obsłużyć takiej mapki na bieżąco. Jednak sama koncepcja jest godna przemyślenia.

        • Wrzesień 6th, 2011 at 22:08 | #31

          gdzies widzialem taki serwis, w ktorym uzytkownicy mogli zaznaczac skad sa … mysle ze wstawienie takiej mapki w celu zaznaczania miejsc dzialania Aero2 byloby mozliwe i niezajmujace Tobie duzo czasu … tyle ze nie moge sobie przypomniec jego nazwy …

          • Wrzesień 6th, 2011 at 23:10 | #32

            To się da zrobić, ale troszkę pracy z tym jest. Z pewnością potrzebny jest interfejs zgłaszania informacji o testach. Sprawa do przemyślenia. Sama mapa z punktami to nie jest problem – google maps daje to bez żadnych problemów.

        • slima
          Wrzesień 7th, 2011 at 21:28 | #33

          Ale mapę zasięgu da się normalnie ustalić na podstawie mapy przekaźników, po co kombinować?

          • Wrzesień 7th, 2011 at 21:43 | #34

            Zakładając, że Polska jest idealnie płaska, nie ma drzew i domów, to się zgadzam, pod warunkiem, że masz gdzieś mapę czynnych BTS/eNodeB Aero2. Nie wiem, czy ktokolwiek poza Aero2 takową posiada. Znamy tylko listę pozwoleń radiowych oraz nadajników, które udało się pomierzyć fascynatom (obie na btsearch.pl). A nawet jak jakiś nadajnik został sprawdzony, to nie wiemy, czy któreś z nadajników nie uległy awarii, czy nie zostały tymczasowo wyłączone itd. itp.
            Temat nadajników to temat rzeka :)

  9. krzysiekst
    Wrzesień 6th, 2011 at 19:58 | #35

    Aero2 poza Warszawą to takie YETI chyba ;)

    • Wrzesień 6th, 2011 at 20:34 | #36

      Nie przesadzajmy, mam wiele potwierdzonych informacji z różnych miast, że to działa. Myślę nad zrobieniem osobnego artykułu na ten temat.

      • Wrzesień 6th, 2011 at 21:51 | #37

        w okolicach Mławy Aero2 dziala bez problemow, w Działdowie rowniez – niedlugo znajomi sprawdza w okolicach Przasnysza i jeszcze zapewne w paru miejscach, ktore sa objete zasiegiem HSPA+. ;-) )

        czyli zdecydowanie nie tylko WarsZawa ;-)

  10. zegarek
    Wrzesień 6th, 2011 at 19:35 | #38

    Jedna uwaga co do urządzeń kategorii 10. Zgodnie z przetargiem nie mają prawa stawiać takich wymogów.

    Jasne jest, że AERO2 kombinuje i będzie zniechęcało, ograniczało dostęp itd. w takim stopniu w jakim pozwoli mu na to UKE. Każde inne działanie byłoby przecież na szkode spółki :)

    Cała ta sprawa pokazuje jak nieudolne jest UKE. Nie wiem skąd wzieła sie opinia o tym, że UKE jest jakimś super urzędem, sprawnym i niepopełniającym błędów. Większość kar (o ile nie wszystkie) nałożonych na operatorów nigdy nie było prawomocne i operatorzy skutecznie sie odwoływali. Sprawa z AERO tylko potwierdza niekompetencje UKE . Za niejasności przetargowe odpowiada UKE. Nowy regulamin powstawał też w porozumieniu z UKE.

    • Wrzesień 6th, 2011 at 20:33 | #39

      Zgodnie z koncesją na UMTS wymagania techniczne do urządzeń w sieci ustala… koncesjobiorca. Mogą sobie nawet wymagać czerwonych kropek na obudowie. Natomiast wymagania co do interoperatywności dla UBDI pojawiły się dopiero w koncesji na LTE – a tutaj UKE nie mogło już narzucać wymagań na inne (poprzednie) koncesje operatora, który był jeszcze nie znany.
      Co do nieudolności UKE to raczej bym powiedział, że UKE wykazało się brakiem doświadczenia, ale jak pokazuje przykład TPSA i wielu innych firm – mimo nieskutecznego nałożenia wielu (ale nie wszystkich) kar większość dziwnych, nieprzyjemnych dla klienta i źle wpływających na cenę usług zachowań operatorów zostało ukróconych i to skutecznie. Nie wiem, ale wydaje mi się, że p. Streżyńska sprawdziła się na tym stanowisku mimo pewnych błędów, które urząd w tym czasie popełnił.

Strony komentarza
1 2 965
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>