Home > Wiadomości > Play i RBM – Ostrzeżenie o awarii z nielimitowanym transferem LTE

Play i RBM – Ostrzeżenie o awarii z nielimitowanym transferem LTE

Logo operatora PlayKrótka informacja dla wszystkich abonentów Play, którzy w swoich taryfach mają usługę nielimitowego transferu LTE. Dotyczy to także użytkowników opisywanej przeze mnie usługi Darmowy Internet LTE w RedBullMobile. Od wczoraj, od około godziny 16:00 pojawiło się dużo zgłoszeń o tym, że mimo prawidłowego korzystania z tej usługi: modem ma wymuszoną pracę tylko w LTE i odpowiednia opcja abonamentowa jest aktywna, to połączenia nie są darmowe, a są naliczane normalnie z głównego pakietu, a w przypadku RedBullMobile – zużywany jest pakiet danych oraz (w starszych taryfach) środki z konta głównego.

UWAGA: Abonenci Play i nielimitowanego LTE: sprawdzajcie saldo swoich kont i pakietów!

Na razie nie wiadomo jakiego procenta użytkowników dotyczy ten problem, ale z pewnością wszyscy użytkownicy powinni mieć świadomość potencjalnego problemu, a także w razie wątpliwości zgłosić się z reklamacją do operatora.

Jakie są objawy problemów?

Zwykle użytkownicy dowiadują się o problemie, gdy zupełnie niespodziewanie dostęp do Internetu zwalnia (aktywuje się lejek) lub całkowicie jest blokowany (kończą się środki). O ile w przypadku taryf abonamentowych problem może sprowadzić się się do odczekania do kolejnego okresu rozliczeniowego, w RBM konieczne jest doładowanie konta lub aktywowanie pakietu danych, aby pozbyć się lejka.

Na stronie Play24 możemy sprawdzić historię swoich połączeń i ustalić, czy i jak zostaliśmy rozliczeni za ostatnie połączenia – warto to zrobić: wybieramy opcję Połączenia i sprawdzamy, czy wszystko rozliczane jest prawidłowo.

Kogo dotyczy problem?

Raporty użytkowników wskazują na wszystkich, którzy mają usługi powiązane z tak zwanym bezlimitowym dostępem LTE (w praktyce 100 GB, ale to inna historia). Pierwsi zauważyli to klienci prepaidowi RedBullMobile z usługą Darmowy Internet LTE, potem pojawiły się raporty taryf dostępu do Internetu i taryf tzw. rodzinnych, gdzie usługa nielimitowanego dostępu do Internetu w zasięgu LTE jest dostępna okresowo, albo przez całą umowę.

Od kiedy występuje problem?

Raporty wskazują na wczorajsze (21 maja 2015) popołudnie. Około godziny 17 otrzymałem pierwszą informację, ale niektórzy w billingu zauważyli pierwsze błędne naliczenia około godziny 16.

Co sprawdzić?

Zaczynamy od sprawdzenia, czy odpowiednie usługi mamy aktywne. W abonamentach promocja czasem jest okresowa (kilka pierwszych miesięcy umowy), w przypadku RBM musimy aktywować usługę co 30 dni.

Jeżeli usługa jest aktywna, a w Play24 widać, że środki nam znikają z konta, natychmiast składamy reklamację – np. na infolinii.

Gdzie o tym poczytać?

Oczywiście raporty pojawiają się tutaj na blogu w komentarzach, a także na profilu jdtech na facebooku. Informacje są także na forum Play.

Aktualizacja: Problem został rozwiązany

23 maja około południa problem został rozwiązany po stronie operatora i pierwsze reklamacje zostały rozpatrzone pozytywnie. Jeżeli ktoś zauważył na swoim koncie ubytek danych z niewłaściwych pakietów, należy pamiętać o zgłoszeniu się do operatora – bez tego środki/pakiety raczej nie zostaną samoistnie zwrócone.

Warto pamiętać, że problem nie dotyczył wszystkich abonentów, ale z pewnością był to znaczący procent sądząc po liczbie zainteresowanych problemem osób.

Data pierwszej publikacji 2015.05.22
Kategorie:Wiadomości
  1. ziom
    Maj 27th, 2015 at 00:52 | #1

    zeżarło pakiet 300 mb, kupiłem nowy za 5 zł, ruszyło, napisałem zgłoszenie, oddali 9 zł, jak dla mnie OK, usterki się zdarzają, ważne jak firma z nich wychodzi, tu wyszła z twarzą

  2. Arczer
    Maj 26th, 2015 at 20:38 | #2

    u mnie po awarii usługa działa jeszcze lepiej niż przed, mianowicie prędkość do tej pory nie przekraczała 14 Mb/s UP 12 Mb/s DOWN teraz mam po każdej stronie równe 20 Mb/s, mam nadzieje że nie są to jedynie tymczasowe osiągi i już tak zostanie ;)
    http://www.speedtest.net/my-result/4383301557

    • Maj 26th, 2015 at 22:29 | #3

      U mnie po staremu nie przekracza 2-3 Mbit/s w szczycie telekomunikacyjnym.

    • MarK
      Maj 27th, 2015 at 22:54 | #4

      U mnie natomiast szybkości spadły o ok. 50%: download z ok. 12 Mb/s na ok. 6 Mb/s, upload z 20 Mb/s na 10 Mb/s, i tak się utrzymują.

  3. Janek
    Maj 25th, 2015 at 12:46 | #6

    Jakub, czy ty jesteś w stanie dotrzeć do statystyk (i podać) ile było wejść do tej wiadomości u Ciebie na blogu?

    • Maj 25th, 2015 at 15:57 | #7

      Mam pełen dostęp do statystyk i to analizować je mogę na różne sposoby, ale żaden z nich nie jest jakoś specjalnie miarodajny, bo nie byłem centralnym miejscem wymiany informacji o tym problemie. Do teraz dokładnie 1411 wyświetleń.

  4. Angelo
    Maj 25th, 2015 at 07:18 | #8

    Witam chciałem zapytać czy może ktoś się spotkał z problemem w modemie huawei e5377 sygnowanym play a mianowicie chodzi o ładowanie modemu ładowarką i podczas pracy łączenia się z internetem zamiast ładować baterię to ją rozładowuje i co może być tego przyczyną? a sprawdziłem na dwóch różnych ładowarkach i problem ten sam z góry dziękuję.

    • Maj 25th, 2015 at 08:46 | #9

      Używasz ładowarki/zasilacza, który ma zbyt małą moc. Od wielu telefonów dają albo 500mA (przy 5V), albo niewiele więcej, a w komplecie do routera chyba zasilacza odpowiedniej mocy nie było. A router LTE przy większym obciążeniu potrzebuje znacznie więcej mocy i po prostu pobiera ją z zasilacza. dobrej jakości zasilacz 2A (przy 5V) wystarcza bez problemu.
      No i jeżeli ktoś kupił zasilacz mobilny do pracy ciągłej, to popełnił niestety podstawowy błąd.

      • Angelo
        Maj 25th, 2015 at 16:39 | #10

        No właśnie najmocniejszy mam od tabletu 1,35A przy 5,2V ale jak pamietam identyczna sytuacja była z tabletem siostry a to już porządny sprzęt bo z tegra4 i jak pamietam oryginalny zasilacz ma 2A i to samo się dzieję także już nie wiem, a nie wiesz może czemu przy wymuszonym LTE wyskakuje błąd pomimo karty obsługujacej LTE oraz włączonej usludze? Sieci lte w recznym wybieraniu wszystkie widzi więc to nie wina zasięgu ale jeszcze dla pewności zamówiłem darmowe startery play lte i to sprawdze dokładniej bo skoro sieci widzi lte karta obsługuje lte to co to może być?

        • Maj 25th, 2015 at 18:32 | #11

          Lepszy zasilacz i/lub lepszy kabel (spróbuj zasilić innym kablem i np. z komputera) powinny rozwiązać problem.
          Dostęp do LTE wymaga poza zasięgiem i obsługą przez urządzenie także: odpowiedniej karty SIM oraz… aktywnego dostępu do LTE u operatora. Zadzwoń do operatora i spytaj, czy masz prawo korzystania z LTE. Wydane dawniej karty wymagać mogą ręcznej aktywacji dostępu.
          Jeżeli darmowy starter zasięgowy też będzie miał ten problem, to sprawa będzie jasna: oprogramowanie urządzenia ma jakiś problem.

          • Angelo
            Maj 25th, 2015 at 21:35 | #12

            Już rozwiązałem problem ;D pomogła wymiana kabla :) Dzięki Jakubie to się ucieszyłem ;D

          • Angelo
            Maj 25th, 2015 at 21:38 | #13

            I spokojnie ładuje się na tej ładowarce 1A ale sądzę że jest za słaba bo trochę się grzeje i pobór mocy jest 7watt to już ciut dużo z tego co się orientuje powinien być ok połowę mniejszy ale to już szczegół grunt że działa jak należy :)

          • Maj 26th, 2015 at 00:22 | #14

            1A*5V to 5W, do tego straty cieplne na nie najlepszych elementach to się zgadza, że może wyjść przy błędzie pomiaru 5% właśnie 7W.

          • Maj 26th, 2015 at 00:21 | #15

            Cieszę się, że "prosta" naprawa się udała – ale to z doświadczenia właśnie z kiepskimi kablami USB przy modemach.

          • Angelo
            Maj 26th, 2015 at 00:26 | #16

            No na to wyglada że szajs dodają do urządzeń :)

          • Maj 26th, 2015 at 10:06 | #17

            Zwłaszcza do tych tańszych. Kabelek z kompletu z routerem był na pewno spoko.

          • Angelo
            Maj 28th, 2015 at 12:04 | #18

            tzn nawet nie wiem bo kupilem go od kogoś a z kablem od nokii ale i tak uzywałem innego i na to wygląda że oprogramowanie ma jakiś problem z tym lte bo właśnie wlaczyli mi na T-mobile i nie chce się łączyć więc przejdę się do salonu play pomimo że nie bałem u nich tego ale w sumie ich startery i modem też więc może coś z tym zrobią przynajmniej dopóki nie zapytają o papiery ;D

          • Angelo
            Maj 28th, 2015 at 12:24 | #19

            Sory za słownik ;D

          • Maj 28th, 2015 at 12:48 | #20

            Kabel pewnie nie jest oryginalny i może być uszkodzony i stąd problem.
            Co do LTE – ten router niezależnie od pochodzenia problemu z LTE nie ma. Po prostu informacja o LTE nie dotarła jeszcze do karty SIM (wyłącz/włącz urządzenie itd.). Routera nie tkną, jak nie masz dowodu zakupu z Play, w salonach serwisu zwykle nie ma. Aktualizacji softu żadnego nie było, więc też nic nie zrobią. Starter – tak, ale jak dostęp do LTE na ich starterze jest, to tylko tyle mogą sprawdzić.

          • Angelo
            Maj 28th, 2015 at 18:10 | #21

            I ponowne uruchomienie modemu nic nie dało także nie wiem poczekam na te startery i zobaczę ewentualnie się przejdę do salonu zobaczę co powiedzą

          • Angelo
            Czerwiec 9th, 2015 at 01:52 | #22

            Jeszcze chciałbym zapytać Jakubie jaki zestaw do LTE stacjonarny byś polecał czy dwuczesciowy czy jedno itd :)

          • Czerwiec 9th, 2015 at 17:01 | #23

            Czas zrobić artykuł na ten temat. Wiele zależy od zaawansowania użytkownika, budżetu i wymagań co do niezawodności.
            Wersja zintegrowana, prosta w użyciu: b593 – drogo, prosto, ale stabilność taka sobie.
            Router+modem – np. MR3420+E3372 – tanio i dobrze, ale wydajność ograniczona, póki nie weźmiemy drogiego routera
            Dovado+E398 – drogo, bez faktury na modem i ultrastabilnie.
            I szereg rozwiązań pośrednich

          • t_j
            Czerwiec 10th, 2015 at 18:57 | #24

            Przydało by się bo problem nadal istnieje. Porusz kwestie braku odpowiedzialności konsultantów.

          • Czerwiec 11th, 2015 at 00:29 | #25

            Oj z tą odpowiedzialnością to jak wszędzie – ja też powinienem pisać, że nie odpowiadam za to, jak kupisz modem do Aero2 czy LTE, no chyba, że u mnie :) Ale jednak pomagam, bo typowe problemy już dobrze poznałem.

          • t_j
            Czerwiec 17th, 2015 at 20:55 | #26

            Chyba zaszło nieporozumienie. W prawej kolumnie "The last comments for" w temacie "Play i RBM – Ostrzeżenie o awarii" wypowiedź "Czas zrobić artykuł na ten temat" więc napisałem że przydało by się bo problem aktualny. Dopiero teraz zauważyłem ze ktoś zrobił offtop o zbyt cienkich kabelkach do ładowarki :-)

  5. heheheheh
    Maj 23rd, 2015 at 22:06 | #27

    I macie to wasze "darmowe" LTE ;) Jak rozsądnie mówili żeby nie głupieć i nie backupować całego internetu oraz traktować to jako ciekawostkę a nie stały dostęp to idioci robili dokładnie przeciwnie. Wiadome było przecież od początku że nie będzie to nigdy na stałe tylko jak im zacznie przynosić straty to zakończą promocję i będą kosić jak dawniej na pakietach internetu bo nikt tam charytatywnie nie ma zamiaru działać.
    No i jak pomyślę że jakiś czas temu na pewnym "branżowym" forum wciskali mi "kup se modem lte i ciągnij za darmo internet przecież oni tego nigdy nie wyłączą frajerem jesteś że chcesz kupić abonament do modemu 3g który już masz!!!!!!!" to kolejny raz mi się chce śmiać z wiary ludzi że już nigdy nie będą płacić więcej niż obecne darmowo za nielimitowany internet ;)

    • Maj 23rd, 2015 at 23:48 | #28

      Tyle, że działa znowu świetnie.

    • lte
      Maj 24th, 2015 at 09:39 | #29

      Ty tak na serio?

      • Czarny
        Maj 24th, 2015 at 11:09 | #30

        Potwierdzam, to się gościu popisał, bo mi też działa już od jakiegoś czasu :)

        • TAK!
          Maj 24th, 2015 at 14:22 | #31

          u mnie to działa już od bardzo długiego czasu (chyba już prawie rok bedzie) bez problemów jako stały dostęp do netu. więc kolego ukrywający się pod nickiem "heheheheh" gadasz jak potłuczony bredzisz i nie wyzywaj nikogo od idiotów bo sam nim jesteś pisząc takie bzdury!

  6. Janek
    Maj 23rd, 2015 at 15:27 | #32

    To już oficjalne – Awarię usunięto http://forumplay.pl/showthread.php/27741-Internet…
    Rozpoczęła się procedura zwrotów MB/GB i złotówek na konta główne (jeśli ktoś o to wnosił w reklamacji) i dodatkowo rekompensat – pierwsi Playowcy już dostali zwroty + rekompensaty.

    • t_j
      Maj 23rd, 2015 at 18:39 | #33

      Jak na razie szybkość wróciła, pomimo wylogowań i ponownych sprawdzeń stanu konta nic nie ubywa, zgłoszenie w trakcie rozpatrywania. Co ciekawe trzeba podać numer zgłoszenie na forum play i osoba podpisana jako pomocplay play4you dopiero przekaże je do weryfikacji.

      • Czarny
        Maj 23rd, 2015 at 18:56 | #34

        Nie wprowadzaj ludzi w błąd, można podać nr zgłoszenia na forum, ale to nie znaczy że zostanie szybciej rozpatrzone..

        • Maj 23rd, 2015 at 19:52 | #35

          Dokładnie.

          • t_j
            Maj 23rd, 2015 at 19:57 | #36

            Z wypowiedzi tego pomcplay wynika co innego. Z resztą po co by kazał podawać numer skoro to nic nie da?

          • Maj 23rd, 2015 at 20:03 | #37

            Bo to dobrze wygląda od strony klienta? :) Poza tym mogli dzięki temu skomasować reklamację w jeden zespół problemowy, co ułatwia diagnozę problemu, a potem masowe rozwiązanie reklamacji.

      • Maj 23rd, 2015 at 19:51 | #38

        Nie przesadzajmy. Reklamacja jest rozpatrywana normalnie zawsze. Wrzucenie w odpowiednim dziale i wątku na forum może to najwyżej przyspieszyć, ale procedur wewnątrz dokładnie nie znamy.

        • t_j
          Maj 23rd, 2015 at 20:00 | #39

          Reklamacja tak ale zgłoszenie już nie. Reklamacja to pismo lub forma ustna zawierająca szereg wymogów aby była uznana za reklamację a te zgłoszenia to tylko wypełnione formularze.

          • t_j
            Maj 25th, 2015 at 16:58 | #40

            Rozwiązano moje zgłoszenie "reklamacyjne", niestety nie przywrócono do stanu sprzed wystąpienia awarii czego wymagałem.
            Przed awarią -> w momencie zaprzestania z korzystania usług -> po uwzględnieniu zgłoszenia.
            Konto: 157zł -> 152zł -> 195zł
            Promocyjne MB: 4114MB -> 0MB -> 1323MB
            Czyli konto zostało doładowane kwotą 43zł a to spowodowało dopisanie odpowiednio ileśtam promocyjnych MB. Napiszcie jak u was te zwroty "reklamacyjne" wyglądały bo nie wiem czy pisać odwołanie.

          • Maj 25th, 2015 at 18:34 | #41

            Nie zawsze mają możliwość przywrócenia stanu sprzed – po prostu robią takie doładowania albo pakiety dodają gratis. Zwykle więcej dają, niżą było, więc powinno być OK. Oceń sam i ew. spytaj na infolinii. Określ jasno czego oczekujesz, to powinni coś wymyślić.

          • t_j
            Maj 29th, 2015 at 19:56 | #42

            Wygląda na to że to nie koniec ale w pozytywnym znaczeniu słowa.
            Nie zgłaszałem ponownie natomiast codziennie sprawdzam billing i pakiety w play24 żeby wyłapać ewentualny nawrót złego naliczania. Dzisiaj loguję się a tu w stanie konta promocyjne MB w ilości… 5597MB. Czyli obecnie wygląda to tak:
            Przed awarią -> w momencie zaprzestania z korzystania usług -> po uwzględnieniu zgłoszenia -> w dniu dzisiejszym
            Promocyjne MB: 4114MB -> 0MB -> 1323MB -> 5597MB
            Oznacza to że doszło 4274MB co do niczego nie pasuje, jest "za dużo" o 160MB w stosunku do mojego żądania przywrócenia stanu sprzed awarii. No chyba że 160MB to ta drobna rekompensata o której wspomina konsultant tyle że w odpowiedzi na zgłoszenie nie było mowy o zwrocie promocyjnych MB i nic nie zużyłem z tych 300 za 5 zeta. Nic innego się nie zmieniło. Ponownie pobrałem plik testowy, wykonałem speedtest, szybkości ok, sprzed awarii. Zrestartowałem modem, czekam aż w billingu pojawi się rozliczenie.
            Więc posprawdzajcie stan konta czy coś wam jeszcze nie dołożyli :-)

          • t_j
            Maj 30th, 2015 at 14:44 | #43

            Rozliczenie prawidłowe. Na forumplay pojawiają się wpisy że innym też podochodziły promocyjne MB.

          • Czarny
            Maj 29th, 2015 at 04:11 | #44

            Ja miałem podobnie, zadzwonili z infolinii, zaproponowali mi 40zł i zgodziłem się na taką propozycje, łącznie przy awarii straciłem 2GB internetu z promocyjnych MB , i potem jeszcze dokupiłem dwa pakiety 300 MB i 1GB za łączną kwotę 14 zł.. Nie wiem czy tak samo było jak u wszystkich, ale chyba się opłacało..

    • Maj 23rd, 2015 at 19:49 | #45

      No i jest postęp.

Strony komentarza
1 2 3 4664
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>