Play i RBM – Ostrzeżenie o awarii z nielimitowanym transferem LTE
Krótka informacja dla wszystkich abonentów Play, którzy w swoich taryfach mają usługę nielimitowego transferu LTE. Dotyczy to także użytkowników opisywanej przeze mnie usługi Darmowy Internet LTE w RedBullMobile. Od wczoraj, od około godziny 16:00 pojawiło się dużo zgłoszeń o tym, że mimo prawidłowego korzystania z tej usługi: modem ma wymuszoną pracę tylko w LTE i odpowiednia opcja abonamentowa jest aktywna, to połączenia nie są darmowe, a są naliczane normalnie z głównego pakietu, a w przypadku RedBullMobile – zużywany jest pakiet danych oraz (w starszych taryfach) środki z konta głównego.
UWAGA: Abonenci Play i nielimitowanego LTE: sprawdzajcie saldo swoich kont i pakietów!
Na razie nie wiadomo jakiego procenta użytkowników dotyczy ten problem, ale z pewnością wszyscy użytkownicy powinni mieć świadomość potencjalnego problemu, a także w razie wątpliwości zgłosić się z reklamacją do operatora.
Jakie są objawy problemów?
Zwykle użytkownicy dowiadują się o problemie, gdy zupełnie niespodziewanie dostęp do Internetu zwalnia (aktywuje się lejek) lub całkowicie jest blokowany (kończą się środki). O ile w przypadku taryf abonamentowych problem może sprowadzić się się do odczekania do kolejnego okresu rozliczeniowego, w RBM konieczne jest doładowanie konta lub aktywowanie pakietu danych, aby pozbyć się lejka.
Na stronie Play24 możemy sprawdzić historię swoich połączeń i ustalić, czy i jak zostaliśmy rozliczeni za ostatnie połączenia – warto to zrobić: wybieramy opcję Połączenia i sprawdzamy, czy wszystko rozliczane jest prawidłowo.
Kogo dotyczy problem?
Raporty użytkowników wskazują na wszystkich, którzy mają usługi powiązane z tak zwanym bezlimitowym dostępem LTE (w praktyce 100 GB, ale to inna historia). Pierwsi zauważyli to klienci prepaidowi RedBullMobile z usługą Darmowy Internet LTE, potem pojawiły się raporty taryf dostępu do Internetu i taryf tzw. rodzinnych, gdzie usługa nielimitowanego dostępu do Internetu w zasięgu LTE jest dostępna okresowo, albo przez całą umowę.
Od kiedy występuje problem?
Raporty wskazują na wczorajsze (21 maja 2015) popołudnie. Około godziny 17 otrzymałem pierwszą informację, ale niektórzy w billingu zauważyli pierwsze błędne naliczenia około godziny 16.
Co sprawdzić?
Zaczynamy od sprawdzenia, czy odpowiednie usługi mamy aktywne. W abonamentach promocja czasem jest okresowa (kilka pierwszych miesięcy umowy), w przypadku RBM musimy aktywować usługę co 30 dni.
Jeżeli usługa jest aktywna, a w Play24 widać, że środki nam znikają z konta, natychmiast składamy reklamację – np. na infolinii.
Gdzie o tym poczytać?
Oczywiście raporty pojawiają się tutaj na blogu w komentarzach, a także na profilu jdtech na facebooku. Informacje są także na forum Play.
Aktualizacja: Problem został rozwiązany
23 maja około południa problem został rozwiązany po stronie operatora i pierwsze reklamacje zostały rozpatrzone pozytywnie. Jeżeli ktoś zauważył na swoim koncie ubytek danych z niewłaściwych pakietów, należy pamiętać o zgłoszeniu się do operatora – bez tego środki/pakiety raczej nie zostaną samoistnie zwrócone.
Warto pamiętać, że problem nie dotyczył wszystkich abonentów, ale z pewnością był to znaczący procent sądząc po liczbie zainteresowanych problemem osób.
zeżarło pakiet 300 mb, kupiłem nowy za 5 zł, ruszyło, napisałem zgłoszenie, oddali 9 zł, jak dla mnie OK, usterki się zdarzają, ważne jak firma z nich wychodzi, tu wyszła z twarzą
u mnie po awarii usługa działa jeszcze lepiej niż przed, mianowicie prędkość do tej pory nie przekraczała 14 Mb/s UP 12 Mb/s DOWN teraz mam po każdej stronie równe 20 Mb/s, mam nadzieje że nie są to jedynie tymczasowe osiągi i już tak zostanie
http://www.speedtest.net/my-result/4383301557
U mnie po staremu nie przekracza 2-3 Mbit/s w szczycie telekomunikacyjnym.
U mnie natomiast szybkości spadły o ok. 50%: download z ok. 12 Mb/s na ok. 6 Mb/s, upload z 20 Mb/s na 10 Mb/s, i tak się utrzymują.
To niestety prawie na pewno efekt wzrostu obciążenia sieci.
Jakub, czy ty jesteś w stanie dotrzeć do statystyk (i podać) ile było wejść do tej wiadomości u Ciebie na blogu?
Mam pełen dostęp do statystyk i to analizować je mogę na różne sposoby, ale żaden z nich nie jest jakoś specjalnie miarodajny, bo nie byłem centralnym miejscem wymiany informacji o tym problemie. Do teraz dokładnie 1411 wyświetleń.
Witam chciałem zapytać czy może ktoś się spotkał z problemem w modemie huawei e5377 sygnowanym play a mianowicie chodzi o ładowanie modemu ładowarką i podczas pracy łączenia się z internetem zamiast ładować baterię to ją rozładowuje i co może być tego przyczyną? a sprawdziłem na dwóch różnych ładowarkach i problem ten sam z góry dziękuję.
Używasz ładowarki/zasilacza, który ma zbyt małą moc. Od wielu telefonów dają albo 500mA (przy 5V), albo niewiele więcej, a w komplecie do routera chyba zasilacza odpowiedniej mocy nie było. A router LTE przy większym obciążeniu potrzebuje znacznie więcej mocy i po prostu pobiera ją z zasilacza. dobrej jakości zasilacz 2A (przy 5V) wystarcza bez problemu.
No i jeżeli ktoś kupił zasilacz mobilny do pracy ciągłej, to popełnił niestety podstawowy błąd.
No właśnie najmocniejszy mam od tabletu 1,35A przy 5,2V ale jak pamietam identyczna sytuacja była z tabletem siostry a to już porządny sprzęt bo z tegra4 i jak pamietam oryginalny zasilacz ma 2A i to samo się dzieję także już nie wiem, a nie wiesz może czemu przy wymuszonym LTE wyskakuje błąd pomimo karty obsługujacej LTE oraz włączonej usludze? Sieci lte w recznym wybieraniu wszystkie widzi więc to nie wina zasięgu ale jeszcze dla pewności zamówiłem darmowe startery play lte i to sprawdze dokładniej bo skoro sieci widzi lte karta obsługuje lte to co to może być?
Lepszy zasilacz i/lub lepszy kabel (spróbuj zasilić innym kablem i np. z komputera) powinny rozwiązać problem.
Dostęp do LTE wymaga poza zasięgiem i obsługą przez urządzenie także: odpowiedniej karty SIM oraz… aktywnego dostępu do LTE u operatora. Zadzwoń do operatora i spytaj, czy masz prawo korzystania z LTE. Wydane dawniej karty wymagać mogą ręcznej aktywacji dostępu.
Jeżeli darmowy starter zasięgowy też będzie miał ten problem, to sprawa będzie jasna: oprogramowanie urządzenia ma jakiś problem.
Już rozwiązałem problem ;D pomogła wymiana kabla
Dzięki Jakubie to się ucieszyłem ;D
I spokojnie ładuje się na tej ładowarce 1A ale sądzę że jest za słaba bo trochę się grzeje i pobór mocy jest 7watt to już ciut dużo z tego co się orientuje powinien być ok połowę mniejszy ale to już szczegół grunt że działa jak należy
1A*5V to 5W, do tego straty cieplne na nie najlepszych elementach to się zgadza, że może wyjść przy błędzie pomiaru 5% właśnie 7W.
Cieszę się, że "prosta" naprawa się udała – ale to z doświadczenia właśnie z kiepskimi kablami USB przy modemach.
No na to wyglada że szajs dodają do urządzeń
Zwłaszcza do tych tańszych. Kabelek z kompletu z routerem był na pewno spoko.
tzn nawet nie wiem bo kupilem go od kogoś a z kablem od nokii ale i tak uzywałem innego i na to wygląda że oprogramowanie ma jakiś problem z tym lte bo właśnie wlaczyli mi na T-mobile i nie chce się łączyć więc przejdę się do salonu play pomimo że nie bałem u nich tego ale w sumie ich startery i modem też więc może coś z tym zrobią przynajmniej dopóki nie zapytają o papiery ;D
Sory za słownik ;D
Kabel pewnie nie jest oryginalny i może być uszkodzony i stąd problem.
Co do LTE – ten router niezależnie od pochodzenia problemu z LTE nie ma. Po prostu informacja o LTE nie dotarła jeszcze do karty SIM (wyłącz/włącz urządzenie itd.). Routera nie tkną, jak nie masz dowodu zakupu z Play, w salonach serwisu zwykle nie ma. Aktualizacji softu żadnego nie było, więc też nic nie zrobią. Starter – tak, ale jak dostęp do LTE na ich starterze jest, to tylko tyle mogą sprawdzić.
I ponowne uruchomienie modemu nic nie dało także nie wiem poczekam na te startery i zobaczę ewentualnie się przejdę do salonu zobaczę co powiedzą
Jeszcze chciałbym zapytać Jakubie jaki zestaw do LTE stacjonarny byś polecał czy dwuczesciowy czy jedno itd
Czas zrobić artykuł na ten temat. Wiele zależy od zaawansowania użytkownika, budżetu i wymagań co do niezawodności.
Wersja zintegrowana, prosta w użyciu: b593 – drogo, prosto, ale stabilność taka sobie.
Router+modem – np. MR3420+E3372 – tanio i dobrze, ale wydajność ograniczona, póki nie weźmiemy drogiego routera
Dovado+E398 – drogo, bez faktury na modem i ultrastabilnie.
I szereg rozwiązań pośrednich
Przydało by się bo problem nadal istnieje. Porusz kwestie braku odpowiedzialności konsultantów.
Oj z tą odpowiedzialnością to jak wszędzie – ja też powinienem pisać, że nie odpowiadam za to, jak kupisz modem do Aero2 czy LTE, no chyba, że u mnie
Ale jednak pomagam, bo typowe problemy już dobrze poznałem.
Chyba zaszło nieporozumienie. W prawej kolumnie "The last comments for" w temacie "Play i RBM – Ostrzeżenie o awarii" wypowiedź "Czas zrobić artykuł na ten temat" więc napisałem że przydało by się bo problem aktualny. Dopiero teraz zauważyłem ze ktoś zrobił offtop o zbyt cienkich kabelkach do ładowarki
I macie to wasze "darmowe" LTE
Jak rozsądnie mówili żeby nie głupieć i nie backupować całego internetu oraz traktować to jako ciekawostkę a nie stały dostęp to idioci robili dokładnie przeciwnie. Wiadome było przecież od początku że nie będzie to nigdy na stałe tylko jak im zacznie przynosić straty to zakończą promocję i będą kosić jak dawniej na pakietach internetu bo nikt tam charytatywnie nie ma zamiaru działać.
No i jak pomyślę że jakiś czas temu na pewnym "branżowym" forum wciskali mi "kup se modem lte i ciągnij za darmo internet przecież oni tego nigdy nie wyłączą frajerem jesteś że chcesz kupić abonament do modemu 3g który już masz!!!!!!!" to kolejny raz mi się chce śmiać z wiary ludzi że już nigdy nie będą płacić więcej niż obecne darmowo za nielimitowany internet
Tyle, że działa znowu świetnie.
Ty tak na serio?
Potwierdzam, to się gościu popisał, bo mi też działa już od jakiegoś czasu
u mnie to działa już od bardzo długiego czasu (chyba już prawie rok bedzie) bez problemów jako stały dostęp do netu. więc kolego ukrywający się pod nickiem "heheheheh" gadasz jak potłuczony bredzisz i nie wyzywaj nikogo od idiotów bo sam nim jesteś pisząc takie bzdury!
To już oficjalne – Awarię usunięto http://forumplay.pl/showthread.php/27741-Internet…
Rozpoczęła się procedura zwrotów MB/GB i złotówek na konta główne (jeśli ktoś o to wnosił w reklamacji) i dodatkowo rekompensat – pierwsi Playowcy już dostali zwroty + rekompensaty.
Jak na razie szybkość wróciła, pomimo wylogowań i ponownych sprawdzeń stanu konta nic nie ubywa, zgłoszenie w trakcie rozpatrywania. Co ciekawe trzeba podać numer zgłoszenie na forum play i osoba podpisana jako pomocplay play4you dopiero przekaże je do weryfikacji.
Nie wprowadzaj ludzi w błąd, można podać nr zgłoszenia na forum, ale to nie znaczy że zostanie szybciej rozpatrzone..
Dokładnie.
Z wypowiedzi tego pomcplay wynika co innego. Z resztą po co by kazał podawać numer skoro to nic nie da?
Bo to dobrze wygląda od strony klienta?
Poza tym mogli dzięki temu skomasować reklamację w jeden zespół problemowy, co ułatwia diagnozę problemu, a potem masowe rozwiązanie reklamacji.
Nie przesadzajmy. Reklamacja jest rozpatrywana normalnie zawsze. Wrzucenie w odpowiednim dziale i wątku na forum może to najwyżej przyspieszyć, ale procedur wewnątrz dokładnie nie znamy.
Reklamacja tak ale zgłoszenie już nie. Reklamacja to pismo lub forma ustna zawierająca szereg wymogów aby była uznana za reklamację a te zgłoszenia to tylko wypełnione formularze.
Rozwiązano moje zgłoszenie "reklamacyjne", niestety nie przywrócono do stanu sprzed wystąpienia awarii czego wymagałem.
Przed awarią -> w momencie zaprzestania z korzystania usług -> po uwzględnieniu zgłoszenia.
Konto: 157zł -> 152zł -> 195zł
Promocyjne MB: 4114MB -> 0MB -> 1323MB
Czyli konto zostało doładowane kwotą 43zł a to spowodowało dopisanie odpowiednio ileśtam promocyjnych MB. Napiszcie jak u was te zwroty "reklamacyjne" wyglądały bo nie wiem czy pisać odwołanie.
Nie zawsze mają możliwość przywrócenia stanu sprzed – po prostu robią takie doładowania albo pakiety dodają gratis. Zwykle więcej dają, niżą było, więc powinno być OK. Oceń sam i ew. spytaj na infolinii. Określ jasno czego oczekujesz, to powinni coś wymyślić.
Wygląda na to że to nie koniec ale w pozytywnym znaczeniu słowa.
Nie zgłaszałem ponownie natomiast codziennie sprawdzam billing i pakiety w play24 żeby wyłapać ewentualny nawrót złego naliczania. Dzisiaj loguję się a tu w stanie konta promocyjne MB w ilości… 5597MB. Czyli obecnie wygląda to tak:
Przed awarią -> w momencie zaprzestania z korzystania usług -> po uwzględnieniu zgłoszenia -> w dniu dzisiejszym
Promocyjne MB: 4114MB -> 0MB -> 1323MB -> 5597MB
Oznacza to że doszło 4274MB co do niczego nie pasuje, jest "za dużo" o 160MB w stosunku do mojego żądania przywrócenia stanu sprzed awarii. No chyba że 160MB to ta drobna rekompensata o której wspomina konsultant tyle że w odpowiedzi na zgłoszenie nie było mowy o zwrocie promocyjnych MB i nic nie zużyłem z tych 300 za 5 zeta. Nic innego się nie zmieniło. Ponownie pobrałem plik testowy, wykonałem speedtest, szybkości ok, sprzed awarii. Zrestartowałem modem, czekam aż w billingu pojawi się rozliczenie.
Więc posprawdzajcie stan konta czy coś wam jeszcze nie dołożyli
Rozliczenie prawidłowe. Na forumplay pojawiają się wpisy że innym też podochodziły promocyjne MB.
Ja miałem podobnie, zadzwonili z infolinii, zaproponowali mi 40zł i zgodziłem się na taką propozycje, łącznie przy awarii straciłem 2GB internetu z promocyjnych MB , i potem jeszcze dokupiłem dwa pakiety 300 MB i 1GB za łączną kwotę 14 zł.. Nie wiem czy tak samo było jak u wszystkich, ale chyba się opłacało..
No i jest postęp.