Home > Wiadomości > Play i RBM – Ostrzeżenie o awarii z nielimitowanym transferem LTE

Play i RBM – Ostrzeżenie o awarii z nielimitowanym transferem LTE

Logo operatora PlayKrótka informacja dla wszystkich abonentów Play, którzy w swoich taryfach mają usługę nielimitowego transferu LTE. Dotyczy to także użytkowników opisywanej przeze mnie usługi Darmowy Internet LTE w RedBullMobile. Od wczoraj, od około godziny 16:00 pojawiło się dużo zgłoszeń o tym, że mimo prawidłowego korzystania z tej usługi: modem ma wymuszoną pracę tylko w LTE i odpowiednia opcja abonamentowa jest aktywna, to połączenia nie są darmowe, a są naliczane normalnie z głównego pakietu, a w przypadku RedBullMobile – zużywany jest pakiet danych oraz (w starszych taryfach) środki z konta głównego.

UWAGA: Abonenci Play i nielimitowanego LTE: sprawdzajcie saldo swoich kont i pakietów!

Na razie nie wiadomo jakiego procenta użytkowników dotyczy ten problem, ale z pewnością wszyscy użytkownicy powinni mieć świadomość potencjalnego problemu, a także w razie wątpliwości zgłosić się z reklamacją do operatora.

Jakie są objawy problemów?

Zwykle użytkownicy dowiadują się o problemie, gdy zupełnie niespodziewanie dostęp do Internetu zwalnia (aktywuje się lejek) lub całkowicie jest blokowany (kończą się środki). O ile w przypadku taryf abonamentowych problem może sprowadzić się się do odczekania do kolejnego okresu rozliczeniowego, w RBM konieczne jest doładowanie konta lub aktywowanie pakietu danych, aby pozbyć się lejka.

Na stronie Play24 możemy sprawdzić historię swoich połączeń i ustalić, czy i jak zostaliśmy rozliczeni za ostatnie połączenia – warto to zrobić: wybieramy opcję Połączenia i sprawdzamy, czy wszystko rozliczane jest prawidłowo.

Kogo dotyczy problem?

Raporty użytkowników wskazują na wszystkich, którzy mają usługi powiązane z tak zwanym bezlimitowym dostępem LTE (w praktyce 100 GB, ale to inna historia). Pierwsi zauważyli to klienci prepaidowi RedBullMobile z usługą Darmowy Internet LTE, potem pojawiły się raporty taryf dostępu do Internetu i taryf tzw. rodzinnych, gdzie usługa nielimitowanego dostępu do Internetu w zasięgu LTE jest dostępna okresowo, albo przez całą umowę.

Od kiedy występuje problem?

Raporty wskazują na wczorajsze (21 maja 2015) popołudnie. Około godziny 17 otrzymałem pierwszą informację, ale niektórzy w billingu zauważyli pierwsze błędne naliczenia około godziny 16.

Co sprawdzić?

Zaczynamy od sprawdzenia, czy odpowiednie usługi mamy aktywne. W abonamentach promocja czasem jest okresowa (kilka pierwszych miesięcy umowy), w przypadku RBM musimy aktywować usługę co 30 dni.

Jeżeli usługa jest aktywna, a w Play24 widać, że środki nam znikają z konta, natychmiast składamy reklamację – np. na infolinii.

Gdzie o tym poczytać?

Oczywiście raporty pojawiają się tutaj na blogu w komentarzach, a także na profilu jdtech na facebooku. Informacje są także na forum Play.

Aktualizacja: Problem został rozwiązany

23 maja około południa problem został rozwiązany po stronie operatora i pierwsze reklamacje zostały rozpatrzone pozytywnie. Jeżeli ktoś zauważył na swoim koncie ubytek danych z niewłaściwych pakietów, należy pamiętać o zgłoszeniu się do operatora – bez tego środki/pakiety raczej nie zostaną samoistnie zwrócone.

Warto pamiętać, że problem nie dotyczył wszystkich abonentów, ale z pewnością był to znaczący procent sądząc po liczbie zainteresowanych problemem osób.

Data pierwszej publikacji 2015.05.22
Kategorie:Wiadomości
  1. ziom
    Maj 27th, 2015 at 00:52 | #1

    zeżarło pakiet 300 mb, kupiłem nowy za 5 zł, ruszyło, napisałem zgłoszenie, oddali 9 zł, jak dla mnie OK, usterki się zdarzają, ważne jak firma z nich wychodzi, tu wyszła z twarzą

  2. Arczer
    Maj 26th, 2015 at 20:38 | #2

    u mnie po awarii usługa działa jeszcze lepiej niż przed, mianowicie prędkość do tej pory nie przekraczała 14 Mb/s UP 12 Mb/s DOWN teraz mam po każdej stronie równe 20 Mb/s, mam nadzieje że nie są to jedynie tymczasowe osiągi i już tak zostanie ;)
    http://www.speedtest.net/my-result/4383301557

    • Maj 26th, 2015 at 22:29 | #3

      U mnie po staremu nie przekracza 2-3 Mbit/s w szczycie telekomunikacyjnym.

    • MarK
      Maj 27th, 2015 at 22:54 | #4

      U mnie natomiast szybkości spadły o ok. 50%: download z ok. 12 Mb/s na ok. 6 Mb/s, upload z 20 Mb/s na 10 Mb/s, i tak się utrzymują.

  3. Janek
    Maj 25th, 2015 at 12:46 | #6

    Jakub, czy ty jesteś w stanie dotrzeć do statystyk (i podać) ile było wejść do tej wiadomości u Ciebie na blogu?

    • Maj 25th, 2015 at 15:57 | #7

      Mam pełen dostęp do statystyk i to analizować je mogę na różne sposoby, ale żaden z nich nie jest jakoś specjalnie miarodajny, bo nie byłem centralnym miejscem wymiany informacji o tym problemie. Do teraz dokładnie 1411 wyświetleń.

  4. Angelo
    Maj 25th, 2015 at 07:18 | #8

    Witam chciałem zapytać czy może ktoś się spotkał z problemem w modemie huawei e5377 sygnowanym play a mianowicie chodzi o ładowanie modemu ładowarką i podczas pracy łączenia się z internetem zamiast ładować baterię to ją rozładowuje i co może być tego przyczyną? a sprawdziłem na dwóch różnych ładowarkach i problem ten sam z góry dziękuję.

    • Maj 25th, 2015 at 08:46 | #9

      Używasz ładowarki/zasilacza, który ma zbyt małą moc. Od wielu telefonów dają albo 500mA (przy 5V), albo niewiele więcej, a w komplecie do routera chyba zasilacza odpowiedniej mocy nie było. A router LTE przy większym obciążeniu potrzebuje znacznie więcej mocy i po prostu pobiera ją z zasilacza. dobrej jakości zasilacz 2A (przy 5V) wystarcza bez problemu.
      No i jeżeli ktoś kupił zasilacz mobilny do pracy ciągłej, to popełnił niestety podstawowy błąd.

      • Angelo
        Maj 25th, 2015 at 16:39 | #10

        No właśnie najmocniejszy mam od tabletu 1,35A przy 5,2V ale jak pamietam identyczna sytuacja była z tabletem siostry a to już porządny sprzęt bo z tegra4 i jak pamietam oryginalny zasilacz ma 2A i to samo się dzieję także już nie wiem, a nie wiesz może czemu przy wymuszonym LTE wyskakuje błąd pomimo karty obsługujacej LTE oraz włączonej usludze? Sieci lte w recznym wybieraniu wszystkie widzi więc to nie wina zasięgu ale jeszcze dla pewności zamówiłem darmowe startery play lte i to sprawdze dokładniej bo skoro sieci widzi lte karta obsługuje lte to co to może być?

        • Maj 25th, 2015 at 18:32 | #11

          Lepszy zasilacz i/lub lepszy kabel (spróbuj zasilić innym kablem i np. z komputera) powinny rozwiązać problem.
          Dostęp do LTE wymaga poza zasięgiem i obsługą przez urządzenie także: odpowiedniej karty SIM oraz… aktywnego dostępu do LTE u operatora. Zadzwoń do operatora i spytaj, czy masz prawo korzystania z LTE. Wydane dawniej karty wymagać mogą ręcznej aktywacji dostępu.
          Jeżeli darmowy starter zasięgowy też będzie miał ten problem, to sprawa będzie jasna: oprogramowanie urządzenia ma jakiś problem.

          • Angelo
            Maj 25th, 2015 at 21:35 | #12

            Już rozwiązałem problem ;D pomogła wymiana kabla :) Dzięki Jakubie to się ucieszyłem ;D

          • Angelo
            Maj 25th, 2015 at 21:38 | #13

            I spokojnie ładuje się na tej ładowarce 1A ale sądzę że jest za słaba bo trochę się grzeje i pobór mocy jest 7watt to już ciut dużo z tego co się orientuje powinien być ok połowę mniejszy ale to już szczegół grunt że działa jak należy :)

          • Maj 26th, 2015 at 00:22 | #14

            1A*5V to 5W, do tego straty cieplne na nie najlepszych elementach to się zgadza, że może wyjść przy błędzie pomiaru 5% właśnie 7W.

          • Maj 26th, 2015 at 00:21 | #15

            Cieszę się, że "prosta" naprawa się udała – ale to z doświadczenia właśnie z kiepskimi kablami USB przy modemach.

          • Angelo
            Maj 26th, 2015 at 00:26 | #16

            No na to wyglada że szajs dodają do urządzeń :)

          • Maj 26th, 2015 at 10:06 | #17

            Zwłaszcza do tych tańszych. Kabelek z kompletu z routerem był na pewno spoko.

          • Angelo
            Maj 28th, 2015 at 12:04 | #18

            tzn nawet nie wiem bo kupilem go od kogoś a z kablem od nokii ale i tak uzywałem innego i na to wygląda że oprogramowanie ma jakiś problem z tym lte bo właśnie wlaczyli mi na T-mobile i nie chce się łączyć więc przejdę się do salonu play pomimo że nie bałem u nich tego ale w sumie ich startery i modem też więc może coś z tym zrobią przynajmniej dopóki nie zapytają o papiery ;D

          • Angelo
            Maj 28th, 2015 at 12:24 | #19

            Sory za słownik ;D

          • Maj 28th, 2015 at 12:48 | #20

            Kabel pewnie nie jest oryginalny i może być uszkodzony i stąd problem.
            Co do LTE – ten router niezależnie od pochodzenia problemu z LTE nie ma. Po prostu informacja o LTE nie dotarła jeszcze do karty SIM (wyłącz/włącz urządzenie itd.). Routera nie tkną, jak nie masz dowodu zakupu z Play, w salonach serwisu zwykle nie ma. Aktualizacji softu żadnego nie było, więc też nic nie zrobią. Starter – tak, ale jak dostęp do LTE na ich starterze jest, to tylko tyle mogą sprawdzić.

          • Angelo
            Maj 28th, 2015 at 18:10 | #21

            I ponowne uruchomienie modemu nic nie dało także nie wiem poczekam na te startery i zobaczę ewentualnie się przejdę do salonu zobaczę co powiedzą

          • Angelo
            Czerwiec 9th, 2015 at 01:52 | #22

            Jeszcze chciałbym zapytać Jakubie jaki zestaw do LTE stacjonarny byś polecał czy dwuczesciowy czy jedno itd :)

          • Czerwiec 9th, 2015 at 17:01 | #23

            Czas zrobić artykuł na ten temat. Wiele zależy od zaawansowania użytkownika, budżetu i wymagań co do niezawodności.
            Wersja zintegrowana, prosta w użyciu: b593 – drogo, prosto, ale stabilność taka sobie.
            Router+modem – np. MR3420+E3372 – tanio i dobrze, ale wydajność ograniczona, póki nie weźmiemy drogiego routera
            Dovado+E398 – drogo, bez faktury na modem i ultrastabilnie.
            I szereg rozwiązań pośrednich

          • t_j
            Czerwiec 10th, 2015 at 18:57 | #24

            Przydało by się bo problem nadal istnieje. Porusz kwestie braku odpowiedzialności konsultantów.

          • Czerwiec 11th, 2015 at 00:29 | #25

            Oj z tą odpowiedzialnością to jak wszędzie – ja też powinienem pisać, że nie odpowiadam za to, jak kupisz modem do Aero2 czy LTE, no chyba, że u mnie :) Ale jednak pomagam, bo typowe problemy już dobrze poznałem.

          • t_j
            Czerwiec 17th, 2015 at 20:55 | #26

            Chyba zaszło nieporozumienie. W prawej kolumnie "The last comments for" w temacie "Play i RBM – Ostrzeżenie o awarii" wypowiedź "Czas zrobić artykuł na ten temat" więc napisałem że przydało by się bo problem aktualny. Dopiero teraz zauważyłem ze ktoś zrobił offtop o zbyt cienkich kabelkach do ładowarki :-)

Strony komentarza
1 2 3 4664
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>