Home > Analiza > Oficjalny koniec DIL w RBM7MNP

Oficjalny koniec DIL w RBM7MNP

Logo RedBullMobileI sytuacja oficjalne się wyjaśniła raz na zawsze. Darmowy Internet LTE pozostaje w taryfach RedBull Mobile na Kartę I i II (zwanych także RBM7 i RBM5, czasem RBM9) jednak definitywnie znika z „dziwnej” taryfy RBM7MNP. Krótkie przypomnienie: DIL to usługa dająca 100GB transferu za darmo pod warunkiem posiadania aktywnego konta na usługi wychodzące i salda co najmniej 30 PLN tylko w technologii LTE.

Zmiana wchodzi w życie od jutra – warto więc włączyć DIL już dziś, jeżeli chcemy jeszcze ostatni raz skorzystać z tej opcji.

Taryfy RBM7 i RBM5 nie są oficjalnie dostępne i dystrybuowane, ale w moim specjalnym poradniku z końca 2015 jest opisane, jak cały czas można stworzyć taką kartę poprzez migrację – nie trzeba szukać starych starterów z puszką po mniejszych miejscowościach i stacjach benzynowych.

Taryfa RBM7MNP była dostępna dla osób przenoszących karty od innych operatorów w trybie automatycznym (dawało się to kiedyś uzyskać przez Fakt) i jest nadal dostępna dla osób przychodzących od innych operatorów (stąd skrót MNP). Jej główną zaletą był pakiet 1 GB ważny rok jako nagroda za przeniesienie numeru. Drugą zaletą jest oczywiście ważność doładowania za 50 PLN wynosząca 150 dni (RBM5: tylko 100 dni), co jest charakterystyczne dla taryfy RBM7.

Co mogą teraz zrobić użytkownicy RBM7MNP?

  1. Jeżeli nasz DIL się właśnie wyłączył lub wyłączy się dzisiaj – włączamy go ostatni raz, będzie działał normalnie 30 dni.
  2. Jeżeli nie mamy żadnych zachomikowanych pakietów danych np. z pakietów 10/10/30 lub pakietów cyklicznych – po prostu przechodzimy do taryfy RBM5 za pomocą kodów USSD (menu pod numerem *163#), Play24 lub konsultanta. Po migracji zostaną nam tylko środki na koncie głównym. Ważność konta oficjalnie skróci się do 14 dni, ale praktyka pokazuje, że zwykle konto zostaje z tą samą ważnością (informacja jednak nie jest 100% pewna, mogli znowu coś pozmieniać w systemie billingowym).
  3. Jeżeli mamy dużo pakietów dodatkowych (w tym danych) po prostu najlepiej je zużyć, a potem dopiero przenieść się do RBM5.

Niestety nie ma możliwości przejścia z taryfy RBM7MNP do RBM7 bez tego MNP.

Dlaczego Play grzebie przy RBM7MNP, ale poza tym DILa zostawia?

Przyczyn jest kilka.

Po pierwsze chodzi o promocję dla rejestrujących numer (w związku z ustawą antyterrorystyczną/inwigilacyjną) – w taryfie RBM7MNP obowiązuje tutaj wydłużenie ważności konta do 1 roku. Co oznacza, że Play nie dostawałby od nas żadnych pieniędzy przez rok i świadczył usługi. To się im po prostu nie opłaca.

Drugi argument to tak zwani janusze biznesu handlujący kartami RBM m.in. na Allegro i związane z tym obciążenie nie tyle samej sieci ruchem internetowym, co usług dookoła – biur obsługi itd. Stworzenie karty RBM7MNP wymaga migracji – kiedyś do Faktu, teraz do innego operatora i powrót do Play – typowy sztuczny ruch generujący sporo pracy ze strony operatorów, a ma tylko jeden cel – wykorzystanie błędów regulaminowych i systemowych operatora. To tym bardziej się operatorowi nie opłaca.

Dlaczego jednak DIL ciągle jest? Nie mam jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ale z pewnością jest to mieszanka kilku argumentów: w jakimś stopniu jest to promowanie oferty i trzymanie pozytywnego wizerunku u bardziej zorientowanych użytkowników, na pewno chodzi o testowanie sieci LTE (której rozbudowa intensywnie trwa) jednak w miarę możliwości bez szkody powodowanej przez nadmiernie zalewanie sieci ruchem (nieco utrudniona dostępność usługi).

Jak długo podziała DIL? Zobaczymy, na pewno gdy operatorowi zacznie nadmiernie ciążyć, zniknie tak szybko, jak to było w Play i nie będzie ostrzeżenia. Na razie jednak DIL działa i ma się dobrze. I dobrze :)

Kategorie:Analiza
  1. awa
    Grudzień 16th, 2016 at 00:55 | #1

    Dzięki za odpowiedź. Kupiłem już aktywowany i ważny faktycznie na 14dni i chciałem przed końcem tego okresu doładować za 50pln, sprawdzając uprzednio Play Menu czy usługa jest dostępna, ale menu Usługi / promocje było puste. Nie doładowałem jeszcze ale teraz już jest normalnie pełne menu i jest opcja DILa. Chwilowo musiało coś nie trybić w menu.

  2. awa
    Grudzień 15th, 2016 at 23:28 | #2

    Max 2 tygodnie temu kupiłem starter RBM z alledrogo, miał być na 150dni. Sprawdziłem w Play menu była możliwość aktywacji DILa, odłożyłem na półkę. Dzisiaj chciałem przed końcem aktywności konta doładować za 50, wcześniej upewniłem się czy w menu jest możliwość wł DILa i niestety menu Usługi jest puste. Po kodzie #163* mam możliwość migracji tylko do taryfy RBM Energy. Coś da się z tym podziałać?

    • Grzegorz
      Grudzień 15th, 2016 at 23:49 | #3

      Przede wszystkim upewnij się, że na pewno masz taryfę RBM7 (wyświetla się na stronie głównej P24, okienko "moja oferta". Jeśli tak, to broń Boże nie próbuj jej zmieniać, bo później już w żaden sposób do niej nie wrócisz!

      • awa
        Grudzień 16th, 2016 at 00:56 | #4

        dzięki za odpowiedź

Strony komentarza
1 2 3 5358
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>