LTE bez limitu w Plus i CP – istotne szczegóły i… limit
Oferta nielimitowanego ilością przesłanych danych dostępu do Internetu w ramach sieci LTE w Plus i CP została ogłoszona kilka dni temu. Teraz mamy wreszcie pełną informację opublikowaną w postaci regulaminów, która bardzo wiele może nam wyjaśnić co do szczegółów. Okazuje się, że… diabeł tkwi tam gdzie zawsze. Operator zapewnił sobie w zapisach możliwość ograniczenia prędkości także w LTE, w zasadzie… jeżeli uzna to za stosowne. I już z tego prawa korzysta.
Pozytywne informacje także są: jak zwykle przy zamawianiu przez Internet możemy skorzystać z nieco większego pakietu danych. Dodatkowo w tych taryfach wszystkie urządzenia dostaniemy w zasadzie za symboliczną złotówkę lub trzy, a jest ich całkiem sporo do wyboru. Jeżeli jesteśmy miłośnikami oglądania filmów przez serwis IPLA, korzystanie z tej usługi nie będzie nam zużywało pakietu danych, co jest istotne w zasięgu 3G. Jest także pakiet nocny, ale tylko w CP.
Przyjrzyjmy się szczegółom.
Limit uznaniowy
Operator reklamuje usługę jako pozbawioną limitów przesyłanych danych w technologii LTE. I faktycznie regulamin zawiera odpowiednie zapisy. Po wykorzystaniu pakietu danych (od 20 do 35 GB w zależności od oferty) prędkość jest ograniczana do 32 kbit/s w 3G oraz 10/20 Mbit/s w LTE (w najwyższej ofercie – nie jest ograniczana).
Jednak niepokój budzi § 2 punkt 8 b) regulaminu Promocji „POWER LTE z modemem lub routerem na 24 miesiące” w sieci Plus:
Zgodnie z rosnącym zużyciem danych przez abonenta, Polkomtel zastrzega sobie możliwość zmiany parametrów technicznych transmisji danych w ramach usługi „LTE bez limitu” z zachowaniem różnic między klasami wskazanymi w lit. a, w tym obniżenie prędkości transmisji danych do 32 kb/s
Podkreślenie zostało wykonane przez… samego operatora. Co to oznacza w praktyce? To proste: jak operatorowi się nie spodoba nasze zachowanie (czyt. pobierzemy/wyślemy za dużo danych), to operator i tak nas przytnie także w LTE mimo tego, że oferta mówi o braku limitu.
Takie zabezpieczenia w tego typu umowach operatorzy na pewno będą umieszczać w sieciach komórkowych ze względu na ograniczoną pojemność sieci. Pytanie brzmi: kiedy operator uzna, że czas założyć kaganiec użytkownikowi? Myślałem, że sprawdzenie tego zajmie trochę czasu. Okazało się, że już kilka dni po udostępnieniu oferty przyszła praktyczna odpowiedź od jednego z użytkowników.
Mianowicie osoba ta raportuje, że w ramach usługi PowerLTE po przesłaniu 100 GB danych został mu założony lejek na LTE przez operatora, czyli ledwie po 3-krotnym przekroczeniu pakietu (co daje około 5-6 godzin przesyłania danych z realną do osiągnięcia w sieci LTE prędkością 40 Mbit/s). Szczerze mówiąc nie wygląda to najlepiej dla operatora i całej usługi.
Aktualizacja: na forum Plusa pojawiła się informacja, że to może być błąd systemowy i limitów raczej nie ma. Z drugiej strony infolinia mówi, że takie ograniczenia mogą być wybiórczo nakładane. W sumie nie wiadomo i czekamy na raporty od użytkowników. Można też śledzić dyskusję na forum plusa. W razie czego warto zgłaszać problemy do Biura Obsługi Abonenta.
Pozytywy
W regulaminach jest też kilka pozytywnych informacji.
- Zakup usługi przez Internet zapewnia nam dodatkowe 5GB transferu w każdym z pakietów.
- Pierwszy miesiąc otrzymujemy gratis.
- Wszystkie oferowane urządzenia (od najtańszego modemu, aż po najdroższy router stacjonarny) kosztują 3 PLN w Plus i 1 PLN w Cyfrowym Polsacie.
- Usługę możemy testować przez 7 dni.
- Możemy za dodatkowe 1,23 PLN zamówić licencję na Kaspersky Internet Security 2014 – mamy na to 30 dni i licencja jest ważna przez cały okres umowy + 30 dni, nie dłużej niż 24 miesiące od użycia kodu.
- W dwóch droższych taryfach mamy nielimitowany (nie zużywa pakietu) dostęp do ipla.pl (a dodatkowo plusbanku w Cyfrowym Polsacie), o ile nie zużyliśmy pakietu podstawowego.
- Cyfrowy Polsat oferuje nam także pakiety nocne 100GB miesięcznie za dodatkowe 2,90 miesięcznie (pierwsze 3 miesiące bezpłatnie). Godziny nocne od 1:01 do 6:59. Dotyczy oczywiście głównie sieci 3G/HSPA, a nie LTE.
Inne uwagi
Należy pamiętać o kilku drobiazgach związanych z cennikami:
- Zamówienie faktury w postaci papierowej kosztuje około 10 PLN miesięcznie.
- Aktywacja kosztuje 29 PLN.
- W Cyfrowym Polsacie nie jesteśmy właścicielem uzyskanego sprzętu i należy go zwrócić po zakończeniu umowy. Za jeden z routerów trzeba dodatkowo płacić 5 PLN opłaty miesięcznie.
- Oferta sprzętu w CP jest znacznie bardziej ograniczona.
Czy warto?
Wiedząc o limitach w bezlimitowym internecie warto zastanowić się, ile danych tak naprawdę przesyłamy miesięcznie, albo to dokładnie zmierzyć. Dla większości użytkowników 30GB będzie wystarczające, jednak power-userzy będą natykać się na ten uznaniowy limit (nie wiadomo dokładnie czy i kiedy, ale być może w okolicach 100 GB przesłanych danych) i oni powinni dwa razy zastanowić się, czy to to rozwiązanie spełni ich oczekiwania.
PS: Jeżeli ktoś jeszcze napotka limity w Power LTE – bardzo proszę o informację ze szczegółami. To będzie cenna informacja dla innych użytkowników tej usługi.
Ja po przekroczeniu 70 GB załapałem się na spadek prędkości z 50 Mb/s na 0,40 Mb/s, bo Polkomtel uznał, że za dużo obciążam stację bazową. Mam umowę podpisaną przed 30 września 2014 na abonament Power LTE 30 GB – niby bez limitu przy korzystaniu tylko z LTE. Modem mam skonfigurowany tak, że łączy się tylko z usługą LTE. Problem w tym, że my nabywcy nie czytamy regulaminów przed podpisaniem umowy, a tam gołym okiem widać zapisy, które wykluczają nielimitowaną promocję, na dzień dzisiejszy żaden operator nie ma możliwości technicznych aby zapewnić nielimitowane LTE. Drugą sprawą jest to w jaki sposób są szkoleni konsultanci – o czym mają słownie informować a o czym nie. Prawda jest taka, że dopóki my nabywcy będziemy tak się nakręcać nierealnymi reklamami, tak długo Polkomtel będzie górą.
Wobec tego trzeba przestawić odbiór na inną stacje bazową której do tej pory nie obciążałeś to prędkość powinna wrócić. Przynajmniej tak wynika z mądrości polkomtelowych.
BTW u mnie przetransferowane ponad pół terabajta w RBM, do końca miesiąca od aktywacji jeszcze kilka dni a prędkości cały czas max.
Jasne, 500 GB I CI nie przycieli ? Pracujesz u nich w zarządzie ? Mam cp od 4 miesięcy w najwyższej opcji i po 76 GB mam lejek 0.5 Mbps I strony mają problem z włączeniem. Zmiana na inny nadajnik nie pomoże bo on to ograniczają fizycznie na usługe, nawet jak stacja nie jest obciążona. Oszukuję klientów i tyle. Zgłaszajcie wszystko do UKE, może przy natłoku zgłoszeń wymuszą coś na cp i plus.
Nie, nie pracuję w zarządzie P4 ani w żadnym innym. Inni użytkownicy przetransferowali jeszcze więcej danych również bez spadku prędkości. Skoro oferta jest testowa to nie powinno być żadnego limitu transferu danych. Co innego w ofercie komercyjnej, powinno być jasno napisane jaka prędkość po jakim limicie i żadnych niejasności w regulaminie.
Kiedyś w neostradzie można było dokupić nieprzycięty transfer. Czy tu w CP jest coś takiego możliwe? Nikt nie wspomina więc pewnie nie a to jest dziwne bo mogli by dodatkowo zarobić.
Mi obcięli limit po 150GB, dzowniłem na infolinię handlową a oni w dalszym ciągu zapewniają ze nie ma żadnego limitu… podchodzi to pod oszustwo.
Na ich infolini i w salonach cp , plusa dalej mówią że w najwyższej opcji nie przytną internetu nawet po pobraniu 500 GB sam sprawdzałem wczoraj 2014-10-16. Oczywiście posiadam najwyższą opcje u tych złodziei i po przekroczeniu niewiele ponad 30 GB "lejek" 0.5 Mbps. Według zeszłorocznych badań jednego z operatorów telefonicznych przeciętny ich internauta zużywa 60 GB w ciągu miesiąca, na ten rok mają prognozy 100 GB na miesiąc. CP I PLUS reklamują nową usługę jako rewolucje, może ale 14 lat wstecz. A i wtedy miałem szybszy internet bo 1Mbps.
Kupiłem Power LTE i chciałbym ostrzec wszystkich, aby nie wyszli na takich debili jak ja. Mimo oferty "bez limitu" Plus/Cyfrowy Polsat nakładają lejki uniemożliwiające korzystanie z internetu już po kilkudziesięciu gigabajtach wykorzystanych w danym okresie rozliczeniowym. Jako internet domowy zupełnie niepraktyczny. Jeśli szukasz internetu do korzystania na wsi w weekendy – może być. NIE ŁADOWAĆ SIĘ W 2-LETNIE UMOWY BO ZOSTANIECIE ZROBIENI BEZ MYDŁA TAK JAK JA.
no właśnie. umowy są tak napisane, że ni wiadomo o co chodzi……. "bez limitu" …czego limitu?? prądu?
Umowa jest napisana precyzyjnie, co opisałem wyżej. Brakuje tylko w miarę jasnej informacji, ile to jest "bez limitu". Jak widać coraz więcej osób dostaje bez limitu tylko tyle, ile jest faktycznie gwarantowanego transferu w… umowie. Potem już operator zdjął z siebie wszelką odpowiedzialność.
Jakbyśmy byli w ameryce gdzie sądzą się o wszystko już by mieli sprawę o gwałt zbiorowy na klientach power lte no limit. nie mogę uwieżyć że UKE pozwala na takie praktyki
To akurat nie sprawa UKE, a UoKIKu. I tam proponuję wysłać skargę.
Pakiet 20GB po przekroczeniu 20Gb prędkość ograniczona do 10 MB/s download, 7 Mb/s upload
Po przekroczeniu następnych 14 GB danych prędkość 5 Mb/s download, 2.5 Mb/s upload.
Obecnie od początku okresu rozliczeniowego ściągnięte 36 GB danych i prędkość nadal Mb/s download, 2.5 Mb/s upload ale pewnie już niedługo. To jest kpina nie lte bez limitu. Rozumiem żeby przycinali po 100Gb danych to jeszcze bym zrozumiał ale jak tak dalej pójdzie to limity w postaci 32 kb/s będą nakładać zaraz po przekroczeniu pakietu. Nie dajcie się na to nabrać. Jakbym wiedział to bym został w Aero2 bez podpisywania tej durnej umowy.
https://www.facebook.com/oszukaniplus?fref=ts
ZAPRASZAM DO LAJKOWANIA, NIEDŁUGO PRZEDSTAWIĘ SWÓJ PROBLEM!!! OSZUKANI ŁĄCZMY SIĘ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
CHCIAŁEM PRZESTRZEC WSZYSTKICH
Zawarłem umowę w PLUSie na nielimitowany internet w największym możliwym pakiecie (pakiet ten traktowany jest najbardziej priorytetowo). Warunek nielimitowanego internetu? Pozostawać w sieci LTE (posiadam całodobowo 5/5 kresek LTE).
Nie korzystałem w tym miesiącu z sieci peer to peer a mimo to transfer po umownych 30GB został obniżony. Próbowałem interweniować na infolinii technicznej – pani zgłasza mój problem do techników i w trakcie rozmowy dostaje od razu 2 smsy – o zgłoszeniu sprawy i o jej rozwiązaniu. Pytam więc jak została rozwiązana – tu pada cytat z umowy o możliwości obniżenia transferu.
PRZESTRZEGAM WSZYSTKICH PRZED UMOWĄ O NIELIMITOWANY INTERNET – BZDURA
NIE KUPUJCIE TEGO BADZIEWIA !!!
z iPlusem BEZ LIMITÓW to największa ściema z jaką się spotkałem od początku GPRS !!!
1. Zakupiłem najdroższy pakiet BEZ OGRANICZEŃ, jestm blisko nadajnika Plusa, mam pełen zasięg LTE
2. Plusowi co jakiś coś siada bo przełącza mi się w 3G i blokuje mi internet na 32kb/s !!! a pani na infolinii mówi, że u nich jest wszystko w porządku !!!
3. Bez żadnej informacji blokują łącze na 0.5Mb/s !!! nie wiadomo też dlaczego. Pani w BOA oczywiście o niczym nie wie albo nie dostępu do takich informacji i przyjmuje zgłoszenie o awarii.
4. Oczywiście, żadnej awarii nie ma bo przekładam SIM kartę z telefonu do routera i wszystko śmiga na LTE 20MB/s !!! czyli sami założyli limit tylko na moją kartę ale sami o tym nie wiedzą !!!
5. Minął miesiąc, myślałem, że przekroczyłem limit i mi sięodnowi po miesiącu. A po miesiącu dalej limit na 0.5Mb/s. Już zgłaszałem 2 ponaglenia do zgłoszenia o awarii bo nie mogę zgłosić nowej awarii bo tamta nie została jeszcze rozwiązana !!! OSZUKIWANIE KLIENTÓW NA MAXA !!!
NIE KUPUJCIE TEGO BADZIEWIA !!!!