LTE bez limitu w Plus i CP – istotne szczegóły i… limit
Oferta nielimitowanego ilością przesłanych danych dostępu do Internetu w ramach sieci LTE w Plus i CP została ogłoszona kilka dni temu. Teraz mamy wreszcie pełną informację opublikowaną w postaci regulaminów, która bardzo wiele może nam wyjaśnić co do szczegółów. Okazuje się, że… diabeł tkwi tam gdzie zawsze. Operator zapewnił sobie w zapisach możliwość ograniczenia prędkości także w LTE, w zasadzie… jeżeli uzna to za stosowne. I już z tego prawa korzysta.
Pozytywne informacje także są: jak zwykle przy zamawianiu przez Internet możemy skorzystać z nieco większego pakietu danych. Dodatkowo w tych taryfach wszystkie urządzenia dostaniemy w zasadzie za symboliczną złotówkę lub trzy, a jest ich całkiem sporo do wyboru. Jeżeli jesteśmy miłośnikami oglądania filmów przez serwis IPLA, korzystanie z tej usługi nie będzie nam zużywało pakietu danych, co jest istotne w zasięgu 3G. Jest także pakiet nocny, ale tylko w CP.
Przyjrzyjmy się szczegółom.
Limit uznaniowy
Operator reklamuje usługę jako pozbawioną limitów przesyłanych danych w technologii LTE. I faktycznie regulamin zawiera odpowiednie zapisy. Po wykorzystaniu pakietu danych (od 20 do 35 GB w zależności od oferty) prędkość jest ograniczana do 32 kbit/s w 3G oraz 10/20 Mbit/s w LTE (w najwyższej ofercie – nie jest ograniczana).
Jednak niepokój budzi § 2 punkt 8 b) regulaminu Promocji „POWER LTE z modemem lub routerem na 24 miesiące” w sieci Plus:
Zgodnie z rosnącym zużyciem danych przez abonenta, Polkomtel zastrzega sobie możliwość zmiany parametrów technicznych transmisji danych w ramach usługi „LTE bez limitu” z zachowaniem różnic między klasami wskazanymi w lit. a, w tym obniżenie prędkości transmisji danych do 32 kb/s
Podkreślenie zostało wykonane przez… samego operatora. Co to oznacza w praktyce? To proste: jak operatorowi się nie spodoba nasze zachowanie (czyt. pobierzemy/wyślemy za dużo danych), to operator i tak nas przytnie także w LTE mimo tego, że oferta mówi o braku limitu.
Takie zabezpieczenia w tego typu umowach operatorzy na pewno będą umieszczać w sieciach komórkowych ze względu na ograniczoną pojemność sieci. Pytanie brzmi: kiedy operator uzna, że czas założyć kaganiec użytkownikowi? Myślałem, że sprawdzenie tego zajmie trochę czasu. Okazało się, że już kilka dni po udostępnieniu oferty przyszła praktyczna odpowiedź od jednego z użytkowników.
Mianowicie osoba ta raportuje, że w ramach usługi PowerLTE po przesłaniu 100 GB danych został mu założony lejek na LTE przez operatora, czyli ledwie po 3-krotnym przekroczeniu pakietu (co daje około 5-6 godzin przesyłania danych z realną do osiągnięcia w sieci LTE prędkością 40 Mbit/s). Szczerze mówiąc nie wygląda to najlepiej dla operatora i całej usługi.
Aktualizacja: na forum Plusa pojawiła się informacja, że to może być błąd systemowy i limitów raczej nie ma. Z drugiej strony infolinia mówi, że takie ograniczenia mogą być wybiórczo nakładane. W sumie nie wiadomo i czekamy na raporty od użytkowników. Można też śledzić dyskusję na forum plusa. W razie czego warto zgłaszać problemy do Biura Obsługi Abonenta.
Pozytywy
W regulaminach jest też kilka pozytywnych informacji.
- Zakup usługi przez Internet zapewnia nam dodatkowe 5GB transferu w każdym z pakietów.
- Pierwszy miesiąc otrzymujemy gratis.
- Wszystkie oferowane urządzenia (od najtańszego modemu, aż po najdroższy router stacjonarny) kosztują 3 PLN w Plus i 1 PLN w Cyfrowym Polsacie.
- Usługę możemy testować przez 7 dni.
- Możemy za dodatkowe 1,23 PLN zamówić licencję na Kaspersky Internet Security 2014 – mamy na to 30 dni i licencja jest ważna przez cały okres umowy + 30 dni, nie dłużej niż 24 miesiące od użycia kodu.
- W dwóch droższych taryfach mamy nielimitowany (nie zużywa pakietu) dostęp do ipla.pl (a dodatkowo plusbanku w Cyfrowym Polsacie), o ile nie zużyliśmy pakietu podstawowego.
- Cyfrowy Polsat oferuje nam także pakiety nocne 100GB miesięcznie za dodatkowe 2,90 miesięcznie (pierwsze 3 miesiące bezpłatnie). Godziny nocne od 1:01 do 6:59. Dotyczy oczywiście głównie sieci 3G/HSPA, a nie LTE.
Inne uwagi
Należy pamiętać o kilku drobiazgach związanych z cennikami:
- Zamówienie faktury w postaci papierowej kosztuje około 10 PLN miesięcznie.
- Aktywacja kosztuje 29 PLN.
- W Cyfrowym Polsacie nie jesteśmy właścicielem uzyskanego sprzętu i należy go zwrócić po zakończeniu umowy. Za jeden z routerów trzeba dodatkowo płacić 5 PLN opłaty miesięcznie.
- Oferta sprzętu w CP jest znacznie bardziej ograniczona.
Czy warto?
Wiedząc o limitach w bezlimitowym internecie warto zastanowić się, ile danych tak naprawdę przesyłamy miesięcznie, albo to dokładnie zmierzyć. Dla większości użytkowników 30GB będzie wystarczające, jednak power-userzy będą natykać się na ten uznaniowy limit (nie wiadomo dokładnie czy i kiedy, ale być może w okolicach 100 GB przesłanych danych) i oni powinni dwa razy zastanowić się, czy to to rozwiązanie spełni ich oczekiwania.
PS: Jeżeli ktoś jeszcze napotka limity w Power LTE – bardzo proszę o informację ze szczegółami. To będzie cenna informacja dla innych użytkowników tej usługi.
"7.Cyfrowy Polsat oferuje nam także pakiety nocne 100GB miesięcznie za dodatkowe 2,90 miesięcznie (pierwsze 3 miesiące bezpłatnie). Godziny nocne od 1:01 do 6:59. Dotyczy oczywiście głównie sieci 3G/HSPA, a nie LTE." podane godziny to także "okno serwisowe" kiedy w sieci często prowadzi się naprawy i konserwacje
Posiadam usługę Power Lte 25 GB i założyli mi ten kaganiec po przesłaniu 280 Gb danych :/
W jakim czasie zużyłeś ten transfer? bo chyba na pewno w mniej niż 2 tygodnie?. Poszukuję jakiś alternatyw dla neo i lokalnego dostawcy który nawet do opcji 100Mb oferuję, aż 1Mb wysyłu. Praktycznie o każdej porze na LTE plusa mam min. 90Mb/48Mb, więc przyzwoicie. Jeszcze jak miałem neo 20mb/s to miesięcznie max. 170GB wychodziłem, ale jak wiadomo apetyt rośnie w miarę jedzenia.
Jakie warunki trzeba spełnić, aby można od razu załapać się na rabat na internet -50%?, bo za 50 zł taką ofertę brałbym w ciemno.
Zgłaszałeś do BOA?
W sumie to jest niepoważne ze strony Plusa (nielimitowany internet z limitem). Z drugiej strony jeżeli "bez limitu" oznacza nawet ok. 200 GB/mies. to i tak daje to komfort, że przy normalnym (czyt. przeciętnym) korzystaniu z internetu, nie ma mowy o "lejku". Jakby nie było, na chwilę obecną lepszej oferty nie ma.
U mnie też po 280 GB założyli limit. Więc to raczej nie przypadek Tylko abonament miałem wyższy od Ciebie
Ja po 36 dniach mialem 200GB ruchu (pobieranie + wysylanie). Przyciete dzisiaj do 0.3 Mbita down / 0.1 up
https://www.facebook.com/plus/posts/1020408621534…
Gdzie ten zwolennik pło ? Niech sie teraz wypowie o swojej organizacji co u sowy jada.
jesteś żywym dowodem na to że włączenie do dialogu wykluczonych to tzw mixed blessing. Za pieniądze podatnika do sieci poprzez AERO trafiają wypowiedzi indywiduów, które są wykluczone nie bez powodu i inicjatywa KNE przypomina akcję harcerzy przeprowadzających staruszków przez ulicę na siłę.
panowie u sowy chcieli dobrze – żeby pisiory nie doszly do wladzy! polac im!
Panowie jest za wcześnie na wieszanie psów na tej ofercie. Puki co jest wzorowa i to budzi podejrzenia w tym i moje
"Puki"
Spoko.
Przycięliby te LTE do 15 Mbps jak w Playu, dali nocny stary dobry „iPlusopobieracz” – nawet z limitem, jeśli koniecznie chcą, na 200GB i byłby Plus syty i user happy. Zamiast zapytać się użytkowników co im bardziej do szczęścia potrzeba – dziesiątki mbps czy 100 GB ruchu danych więcej – to plus robi za besserwissera, "ja wiem najlepiej, ja wam zrobię dobrze". Tylko zamiast dobrze, wychodzi jak zwykle czyli ciekawie w reklamie a w rzeczywistości do bani.
Zrób jakiś przegląd ofert mobilnego internetu dla przeciętnego zjadacza chleba tj. 10-30 GB/miesiąc przy założeniu, że mamy już modem współpracujący z aero. Jakieś pierdoły z biedronki typu 1GB/m to porażka. Ja po tej gufnianym interesie z captchą przerzuciłem się na chwilę na red bull mobile – tam starter dają za free i bodajże 250MB, a później każdy 1GB to chyba 25 zł w ramach doładowania. Dodatkowo trasfer z youtube się nie wlicza, więc chyba warto wykorzystać starter i jako awaryjny net, ale na dłuższą metę to wychodzi drogo.
To jest ciekawy pomysł, tylko jednocześnie wyzwanie, bo oferty zmieniają się średnio co kilka dni. prepaidy opiszę na pewno.
Mam od 6 tygodni LTE – internet mobilny – w Orange. Potwierdzam tu swoje zadowolenie bo w "szczęśliwych godzinach" od 0,00 do 8,00 za opłatą 2,90 zł miesięcznie mam dostęp do sieci bez limitu dziś w szybkości download ok. 4,2 MB/sek (33,6 Mbps), upload ok. 3,3 MB/sek
Internet w orange przerywa i gdy przerwie to trzeba restartować połączenie by znów ruszył. Dlatego zrezygnowałem z lionowego neta.
liony wlasnie taka maja blokade na pobieraczy. Normalny net platny nie robi tak
To zależy od… lokalizacje. Sieć Orange jest często po prostu tragicznie przeciążona.
Jakoś dziwnie to robisz.
Ja mam darmowe karty z RBM, doładowuję za 31 złotych i przez miesiąc mam 15/5. Po miesiącu biorę nową kartę i jadę od nowa. Limitu jeszcze nigdy nie przekroczyłem, a ściągam po 100GB miesięcznie.
Co masz 15/5?
Poza tym zgodnie z regulaminem rbm można zamówić tylko jedną kartę na osobę i mieszkanie, więc to trochę dziwne, jeśli ci wysyłają co chwilę nową.
Za jednym razem jedną. Ale potem można zamówić kolejną, poza tym można kupować w kiosku 9-PLNowe. Ale wyrzucanie i doładowywanie 30 PLN co miesiąc się nie opłaca wg mnie.
Co do opłacalności – w CP za 30/m-c mam 8 giga. W dwa dni bym to wykorzystał. W zwykłej ofercie Play za 30 zł mam 5 giga, ale muszę kupić modem za 400 złotych i limit prędkości to 5 mega. W Orange za 30 złotych dają 3 giga, do tego jestem związany umową przynajmniej na rok. Jedyną wadą tego, co teraz mam jest konieczność zakupu modemu – 150 złotych na start. Ale potem jest całkiem opłacalnie.
15 Mbps downloadu i 5 Mbps uploadu.
RBM pozwala jednorazowo zamówić jedną, po tygodniu można następną. Do niedawna jeszcze Play Online (ta sama taryfa) wysyłał teoretycznie dowolną ilość kart, kiedyś zamówiłem trzy naraz. Ale nie wiem jak jest z tym teraz.
a nie mówiłem ,od razu poddawałem w wątpliwość tą ofertę i jej opis
w tabelce
bez limitu – ale limit
fu
Klauzulę o możliwości ograniczenia prędkości stosuje KAŻDY dostawca internetu, nawet kablowego. Multimedia, Orange przy neostradzie, Netia, UPC, Vecta i operatorzy lokalni mają podobny zapis w regulaminie świadczenia usług. Nie ma w tym niczego niezwykłego.
I tu się mylisz. Przeczytaj dokładnie co jest napisane w regulaminach innych operatorów.
U dostawców, których wymieniłeś, blokady są nakładane, gdy ktoś wykorzystuje ich internet do hackowania (innych lub ich samych) np. wysyłanie ataków ddos czy rozsyłanie spamu. W ich regulaminach taki punkt składa się z kilku części, które opisują różne rodzaje zabronionych ataków. Jest wyraźnie napisane co jest zabronione.
Natomiast w Plusie i CP blokada jest nakładana gdy ktoś pobierze "za dużo" danych, nawet jeśli przesyłane dane nie będą wyrządzać nikomu szkody (nie będą atakiem itp). Zauważ, że u innych dostawców nie ma kary za "rosnące zużycie danych" tylko za ataki.
Na forum plusa ich pracownik "Krzysiek_Plus" napisał, że takie blokady będą stosowane tylko dla osób "backupjących internet". Problem w tym, żę u dostawców, których wymieniłeś backupowanie internetu JEST dozwolone.
INTERNET BEZ LIMITU TO TAKI KTÓRY POZWALA BACKOPWAĆ INTERNET.
Zgodnie z tą definicją, internet "bez limitu" PowerLTE tak naprawdę NIE JEST bez limitu
Limit, jako granica niemożliwa do przekroczenia istnieje faktycznie w każdym łączu, i wyznacza ją ilość danych jaką możesz pobrać przy danej prędkości przez okres rozliczeniowy. Aby nie mieć limitu musiałbyś mieć nieograniczoną niczym prędkość internetu.
A najzabawniejsze jest to że przecież 100 GB to niewiele więcej niż pozwala (a przynajmniej do niedawna umożliwiał) darmowy internet od Aero2
I jeszcze możliwość przekroczenia nielimitowanego limitu w ciągu zaledwie kilku godzin. Wystarczy np. przez pomyłkę błędnie skopiować jakiś duży katalog i w kilka godzin miesiąc internetu z głowy.
Jeżeli faktycznie jest limit oscyluje wokół tej wielkości, to jest to porażka na całej linii. Liczę jednak na to, że limitu nie ma.
Plus ma również w zwyczaju przycinać limit mimo jego niewykorzystania – składałem już 3 reklamacje w 3 kolejnych miesiącach i wyprowadziłem się do innej sieci.
Właśnie sobie pomyślałem, czy taki limit jest zgodny z prawem? Przecież ilość GB jest podstawowym parametrem usługi którą oferują. Umowa kupna powinna być sformułowana w sposób jasny i jednoznaczny, a taki zapis to podważa. Rozumiem że trudno, ze względów technicznych, zagwarantować prędkość. Jednak operator nie powinien mieć dowolności w ustalaniu limitu przesłanych danych, już po zakupie.
Jeśli chcą się zabezpieczyć to niech jasno określą ten limit. W obecnej sytuacji jest tak jakby np. cena nie byłaby określona, a zależała wyłącznie od widzimisię operatora. Rozumiem że można zablokować usługę po złamaniu prawa czy chociażby przy przesyłaniu zdjęć erotycznych (choć to już dyskusyjne), ale tylko z powodu zużycia nieokreślonej ilości danych? Owszem, mogłoby to mieć miejsce np. przy znacznym przeciążeniu sieci, ale o tym raczej tutaj nie mówimy. Tym bardziej że określają tą usługę jako „bez limitu”, a ilość dostępnego transferu jest najważniejszym parametrem tej usługi.
A mi wygląda na to że znów lejesz wodę jak wcześniej gdy wmawiałeś nam że nie ma w tej ofercie innego sprzętu niż ODU-IDU…
Poczytaj ten wątek: http://www.plusforum.pl/viewtopic.php?f=100&t… pracownicy Plusa tłumaczą że jest problem z systemem bilingowym, powinien zostać naprawiony w przeciągu 1-2 dni, czyli myślę ze lada chwila wszystko będzie ok.
To ściema limit jest. Ta oferta "bez limitu" to KOLEJNY PRZEKRET TW ZEGARKA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
NIE KUPOWAC!
Wcześniej opierałem się na informacjach z konferencji prasowej i tak to wyglądało – informację poprawiłem po jej uściśleniu. Wątek nie wyjaśnia jednoznacznie, czy i kiedy pojawia się limit. Ale dopiszę link i informację do artykułu.
Czy to wam czegoś nie przypomina? Bo mi kojarzy się jako żywo z Aero2 i BDI z kodami CAPTCHA…
Róznica jest taka, że ukryte drobnym drukiem limity w ofercie "LTE bez limitu" to świadoma dezinformacja operatora, a kapeć to skutek mało precyzyjnej umowy z UKE: podpierając się po czasie intencjami "usługi dla wykluczonych cyfrowo" wykluczono różne automaty i pijawki, które obsiadły darmowe dobro:-)
to nie problem z umową ,tylko z guffnianą prezes $$$ ,która nie potrafi wyegzekwować warunków udostępniania a2
Czytałem o tym, sprawdzam w źródle i napiszę jako ciekawostkę.
Rok temu ARPU średnie w Plus było najwyższe wśród PL operatorów i wynosiło około 40 PLN, w tym prepaid około 15 PLN. Ale te 4 mln to niewielki odsetek – przychody za cały rok 2012 to ponad 7 mld PLN.