LTE bez limitu w Plus i CP – istotne szczegóły i… limit
Oferta nielimitowanego ilością przesłanych danych dostępu do Internetu w ramach sieci LTE w Plus i CP została ogłoszona kilka dni temu. Teraz mamy wreszcie pełną informację opublikowaną w postaci regulaminów, która bardzo wiele może nam wyjaśnić co do szczegółów. Okazuje się, że… diabeł tkwi tam gdzie zawsze. Operator zapewnił sobie w zapisach możliwość ograniczenia prędkości także w LTE, w zasadzie… jeżeli uzna to za stosowne. I już z tego prawa korzysta.
Pozytywne informacje także są: jak zwykle przy zamawianiu przez Internet możemy skorzystać z nieco większego pakietu danych. Dodatkowo w tych taryfach wszystkie urządzenia dostaniemy w zasadzie za symboliczną złotówkę lub trzy, a jest ich całkiem sporo do wyboru. Jeżeli jesteśmy miłośnikami oglądania filmów przez serwis IPLA, korzystanie z tej usługi nie będzie nam zużywało pakietu danych, co jest istotne w zasięgu 3G. Jest także pakiet nocny, ale tylko w CP.
Przyjrzyjmy się szczegółom.
Limit uznaniowy
Operator reklamuje usługę jako pozbawioną limitów przesyłanych danych w technologii LTE. I faktycznie regulamin zawiera odpowiednie zapisy. Po wykorzystaniu pakietu danych (od 20 do 35 GB w zależności od oferty) prędkość jest ograniczana do 32 kbit/s w 3G oraz 10/20 Mbit/s w LTE (w najwyższej ofercie – nie jest ograniczana).
Jednak niepokój budzi § 2 punkt 8 b) regulaminu Promocji „POWER LTE z modemem lub routerem na 24 miesiące” w sieci Plus:
Zgodnie z rosnącym zużyciem danych przez abonenta, Polkomtel zastrzega sobie możliwość zmiany parametrów technicznych transmisji danych w ramach usługi „LTE bez limitu” z zachowaniem różnic między klasami wskazanymi w lit. a, w tym obniżenie prędkości transmisji danych do 32 kb/s
Podkreślenie zostało wykonane przez… samego operatora. Co to oznacza w praktyce? To proste: jak operatorowi się nie spodoba nasze zachowanie (czyt. pobierzemy/wyślemy za dużo danych), to operator i tak nas przytnie także w LTE mimo tego, że oferta mówi o braku limitu.
Takie zabezpieczenia w tego typu umowach operatorzy na pewno będą umieszczać w sieciach komórkowych ze względu na ograniczoną pojemność sieci. Pytanie brzmi: kiedy operator uzna, że czas założyć kaganiec użytkownikowi? Myślałem, że sprawdzenie tego zajmie trochę czasu. Okazało się, że już kilka dni po udostępnieniu oferty przyszła praktyczna odpowiedź od jednego z użytkowników.
Mianowicie osoba ta raportuje, że w ramach usługi PowerLTE po przesłaniu 100 GB danych został mu założony lejek na LTE przez operatora, czyli ledwie po 3-krotnym przekroczeniu pakietu (co daje około 5-6 godzin przesyłania danych z realną do osiągnięcia w sieci LTE prędkością 40 Mbit/s). Szczerze mówiąc nie wygląda to najlepiej dla operatora i całej usługi.
Aktualizacja: na forum Plusa pojawiła się informacja, że to może być błąd systemowy i limitów raczej nie ma. Z drugiej strony infolinia mówi, że takie ograniczenia mogą być wybiórczo nakładane. W sumie nie wiadomo i czekamy na raporty od użytkowników. Można też śledzić dyskusję na forum plusa. W razie czego warto zgłaszać problemy do Biura Obsługi Abonenta.
Pozytywy
W regulaminach jest też kilka pozytywnych informacji.
- Zakup usługi przez Internet zapewnia nam dodatkowe 5GB transferu w każdym z pakietów.
- Pierwszy miesiąc otrzymujemy gratis.
- Wszystkie oferowane urządzenia (od najtańszego modemu, aż po najdroższy router stacjonarny) kosztują 3 PLN w Plus i 1 PLN w Cyfrowym Polsacie.
- Usługę możemy testować przez 7 dni.
- Możemy za dodatkowe 1,23 PLN zamówić licencję na Kaspersky Internet Security 2014 – mamy na to 30 dni i licencja jest ważna przez cały okres umowy + 30 dni, nie dłużej niż 24 miesiące od użycia kodu.
- W dwóch droższych taryfach mamy nielimitowany (nie zużywa pakietu) dostęp do ipla.pl (a dodatkowo plusbanku w Cyfrowym Polsacie), o ile nie zużyliśmy pakietu podstawowego.
- Cyfrowy Polsat oferuje nam także pakiety nocne 100GB miesięcznie za dodatkowe 2,90 miesięcznie (pierwsze 3 miesiące bezpłatnie). Godziny nocne od 1:01 do 6:59. Dotyczy oczywiście głównie sieci 3G/HSPA, a nie LTE.
Inne uwagi
Należy pamiętać o kilku drobiazgach związanych z cennikami:
- Zamówienie faktury w postaci papierowej kosztuje około 10 PLN miesięcznie.
- Aktywacja kosztuje 29 PLN.
- W Cyfrowym Polsacie nie jesteśmy właścicielem uzyskanego sprzętu i należy go zwrócić po zakończeniu umowy. Za jeden z routerów trzeba dodatkowo płacić 5 PLN opłaty miesięcznie.
- Oferta sprzętu w CP jest znacznie bardziej ograniczona.
Czy warto?
Wiedząc o limitach w bezlimitowym internecie warto zastanowić się, ile danych tak naprawdę przesyłamy miesięcznie, albo to dokładnie zmierzyć. Dla większości użytkowników 30GB będzie wystarczające, jednak power-userzy będą natykać się na ten uznaniowy limit (nie wiadomo dokładnie czy i kiedy, ale być może w okolicach 100 GB przesłanych danych) i oni powinni dwa razy zastanowić się, czy to to rozwiązanie spełni ich oczekiwania.
PS: Jeżeli ktoś jeszcze napotka limity w Power LTE – bardzo proszę o informację ze szczegółami. To będzie cenna informacja dla innych użytkowników tej usługi.
limit dzienny to na chwile obecną jest jakieś rozwiązanie, przykładowo 6 giga dziennie, komu trzeba więcej zostaje stacjonarny internet, mamy doczynienia z mobilnym internetem.
To ma sens, ale szczerze mówiąc i 6GB dziennie do spory ruch jak na sieci komórkowe, choć przy LTE 150 Mbit/s da się znieść – dlatego właśnie promocje dotyczą LTE, a nie 3G, gdzie przepustowość jest taka sobie. Może napiszę wyliczenia przepustowości poszczególnych technologii, tak dla wiedzy ogólnej…
ok rozumie, jestem początkujący więc moja wiedza mam nadzieje że się polepszy czytając portal.
Zapraszam i chętnie odpowiem na ew. pytania. Temat LTE rozwija się na blogu i takie podstawowe informacje będę publikował od czasu do czasu.
interesuje mnie oferta t-mobile, internet na abonament, ale mam problem, testowałem na kartę internet od t-mobile, zauważyłem jedną rzecz zrywanie połączenia, inne sieci w tych samych warunkach i miejscu było dobrze nie zrywało, czy to przypadek czy jednak jest coś na rzeczy, pozdrawiam.
A jaki to był sprzęt? Może to tylko wina modemu?
modemem ZTE MF823 4G LTE ,zaznaczam że i plus i play oraz orange działał dobrze, modem jest z play, nic nie ustawiałem.
No to wiele wyjaśnia – ani Tmobile ani Orange nie oferują w tej chwili tego modelu – być może wiedzą o tym problemie ze swoją siecią.
Orange chodzi niema problemu, jest tylko w t-mobile na kartę problem jestem tylko w zasięgu DC HSPA+
Czyli nie mówimy o zasięgu LTE, tylko o UMTS 2100 MHz – to na pewno działa na własnej sieci T-mobile, która nie jest uwspólniona z Orange. Tutaj takie niezgodności firmware modułu radiowego z modemem mogą być widoczne, ale może to też być po prostu lokalny problem z siecią. Ciekawe czy w nocy jest podobny problem.
w nocy mało testowałem, ale wydaje się że nie zrywało sesji, ale za bardzo nie pamiętam jak to było, ajak się ma sprawa wspólnej sieci NetWorkS i jej działania z tego co wiem że są wspólne maszty a reszta jest osobno instalowana, a jeszcze jedno podczas jednej sesji IP potrafiło się zmienić kilka razy i to może była przyczyna zrywania połączenia.
Cała infrastruktura (od łącza internetowego po anteny) w Networks! jest wspólna. Instalowana na pozwoleniach jednego albo drugiego operatora, ale poza tym współdzielona na maks, żeby obniżyc koszty utrzymania sieci. Ale nadawane są jednocześnie dwa (albo trzy) identyfikatory sieci i każdy (abonent tmobile i Orange) widzi to jako swoją sieć domową.
Zmiana IP jest w zasadzie możliwa tylko w przypadku zerwania – czy przypadkiem nie masz automatycznego wznawiania połączenia np. przez router?
używam tylko modemu, ustawienia są na auto, ten problem również dotyczył modemu e3131, jaki symbol dokładnie tego modemu nie mogę stwierdzić, zerwanie sesji przy dobrej jakości moim zdaniem było -77dBm, zerwanie następowało nawet gdy szło radio internetowe 128 kb/s
Czyli wiele wskazuje na problem… ze stacją bazową.
to właśnie chciałem wiedzieć, inne osoby też wspominały o tym problemie, ok dziękuje za cierpliwość i wiedzę, myślę że wontek został wyczerpany, jeśli pan ma kontakt z kimś z t-mobile może pan przekazać za sugerować o problemie ze stacjami bazowymi w miasto Jędrzejów i Olkusz, jeszcze raz dziękuje i serdecznie pozdrawiam.
Ja nie mam żadnego kontaktu z operatorami innego, niż jako klient. Zgłoś po prostu na 602900 i już
Wam też modem sam nabija transfer? Przez noc leci 700Mb, bo modem NON STOP pobiera coś z prędkością około 16kb/s!!! (sam modem, 0 urządzeń podłączonych do niego). To się nadaje do reklamacji.
Na pewno sam modem? Jaki modem?
Na pewno sam modem, IDU-100 z tym śmiesznym modułem na przewodzie antenowym. Jest tak od 1 dnia użytkowania. O godzinie 18 wyłączam wszystkie urządzenia, o 10 rano uruchamiam, loguję się na modem, a tam znikło 900mb transferu. Na kontrolce transferu jest ciągle 16kb/sek minimum (nie ma 0kb/sek) http://images65.fotosik.pl/1158/b53800250236dc6b….
Masz pewność, że żadne inne urządzenie nie korzysta z netu? Jest gdzieś lista podłączonych urządzeń?
Sam modem i router "nie mają interesu" w korzystaniu z sieci – może poza okresowym sprawdzaniem aktualizacji, ale to kilka kb na dobę.
Może jest gdzieś lista aktywnych połączeń TCP/IP?
Tak jak mówiłem, modem sam nabija transfer BEZ PODŁĄCZONYCH URZĄDZEŃ. Generuje ciągły ruch na poziomie około 16km/s tak, jak pokazałem to na zdjęciu powyżej.
Nikt tego nie zgłaszał tutaj, ani nie trafiłem na raporty tego typu. Wątpię, żeby operator zrobił to na złość, więc… jak bym zareklamował i niech się oni tym zajmą.
Czy to modem ZTE MF823? Ma strasznie dużo bagów sam plus prosił o aktualizację producenta. Ja go wybrałem bo zgrywa sie z moim routerem ale rzeczywiscie łyka przez noc kilkaset MB i dopóki nie ustawiłem dns na routerze to miałem problemy z połączeniem jak przyszedł sms na karte.
Takie rzeczy to kwestia konfiguracji. U mnie MF823 sprawdza się całkiem fajnie, a do tego można go dość głęboko modyfikować. Ogólnie ciekawy kawałek sprzętu, choć zawsze można coś poprawić. Kwestię routera i DNS – opisywałem już.
u mnie to było 280 GB w CP. Lejek na transfer do końca okresu rozliczeniowego. Teraz to 280 ale za miesiąc dwa lub trzy może to być inna wartość "według uznania operatora". A im więcej użytkowników usługi tym bardziej obciążone nadajniki więc rosnąć nie będzie Normalna oferta z limitem jak u każdego operatora, tylko limit zmienny i według uznania, nie wiadomo czego się spodziewać w danym miesiącu. A abonament miałem najwyższy, prędkość miała w ogóle nie spadać
Polaczki cebulaczki!!!
koles w pakiecie powerLTE 30GB pobral 280GB danych i placz… po prostu zenada. Jakby obcieli internet po pobraniu 20TB w dwa dni to tez byscie tak cebulaczyli?
Wiesz, sprawa jest prosta – albo są limity i są podane wprost (i ja to w pełni rozumiem, w końcu wiem jak działają sieci komórkowe i jakie mają ograniczenia), albo limitów nie ma i nie ma ich na prawdę. Proste i jasne – wtedy może to zastąpić praktycznie neostradę i inne kablowe łącza. Robienie rozwiązań takich, że niby bez limitu, ale po prawdzie cichcem limitu nie ma – uznaję za robienie wody z mózgu i dlatego to piętnuję na blogu.
Pliz (to do operatorów), bądźmy szczerzy i prosto w nos klientowi powiedzmy co i jak, tak będzie dla wszystkich lepiej.
To ja, ten cebulak. Podpisuje umowę z operatorem na dwa lata, krótszej nie można. Operator mi mówi ze spoko, zastąpi to moje łącze bo nie ma limitów. Po czym po paru dniach odcina neta. NA pytanie jak będzie w przyszłym mies. mówi ze może znowu obciąć, po ilu GB? Nie wiadomo, wtedy jak uzna za stosowne. Czyli teraz stosowne 280 GB. Za pól roku 100 GB. A za rok wracamy do tego co na umowie czyli 30 GB gwarantowane. I mam jeszcze rok umowę na internet który nie nadaje się do moich potrzeb. Bo mam w domu więcej niż jeden komputer i urządzenia multimedialne.
Przed założeniem limitu nie było spadków prędkości ani wydajności. Czyli żadnych oznak obciążenia nadajnika. Normalny limit po przekroczeniu ilości danych. Skoro mi się samemu udało obciążyć sieć po miesiącu sprzedaży usługi no limit to co będzie za rok?
Taki ze mnie cebulak, że chce wiedzieć za co będę płacił przez dwa lata umowy. Ciesze się że z Ciebie nie jest cebulak i jak Ci operator przytnie łącze bez limitu po ilości danych której Ci nie powie bo to od jego oceny zależy to jeszcze mu podziękujesz.
Nie za rok, już po 4 miesącach tak tnie, pozdrawiam resztę cebulaków, sam nim jestem przez cp i plus
No i komuś już przycieli :
http://zoba.to/-/c2HNC8/
Nie jednej osobie. Ale nie ma wciąż pewnej informacji – kiedy i czy anulują to.
tak właśnie wygląda DZIADOWSKIE pseudo Państwo w Polsce :-/ , najchętniej karze się najsłabszych a tego typu firmy mają bardzo dobrze dzięki Magdzie Travel .
Jak widać blokują dostęp wedle własnego "widzi mi się " reklamując przy tym ofertę jako bez limitu przesyłanych danych … a UKE oczywiście nie reaguje – bo po co :/
Osoby, które w przedstawiony w linku sposób zostały oszukane, powinny zgłosić to odpowiednim organom. Tego typu praktyka jest niezgodna z prawem. Postanowienie traktujące o nielimitowanym transferze danych jest w te ofercie głównym argumentem, dla którego klienci decydują się na podpisanie umowy.
Niestety w przypadku oferty Plus – zapis w regulaminie jest jasny. W przypadku CP – są szanse, ale nie potrafię ich ocenić.
A w Power LTE z CP też obcinają prędkość?
W regulaminie takiego zapisu dokładnie, jak w Plusie nie ma. Raportów negatywnych nie mam z CP, ale też klientów tego jest mniej (niekorzystny zapis o wynajmie sprzętu). Ale system billingowy jest ten sam, więc…
Jaki niekorzystny zapis?
Sprzęt po zakończeniu umowy należy oddać do CP, przy jednym z urządzeń i najniższej taryfie – płacić czynsz za dzierżawę urządzenia. W Plusie – wszystkie urządzenia przechodzą na naszą własność.
Oddanie sprzętu to nie problem. Zastanawiam się czy warto to wziąć z CP, bo kończy mi się umowa na internet w lutym?
Jak masz jakieś inne usługi w CP i z tego tytułu dostaniesz zniżki – to warto. Jak nie – to zdrowiej chyba w Plusie brać.
Mam TV więc spoko. System bilingowy ten sam, ale w regulaminie CP nie ma takiego punktu jak w regulaminie Plusa.
http://www.youtube.com/watch?v=4hAoYTJPSqA
A widzieliście to: http://www.telepolis.pl/wiadomosci/pelny-raport-o…
Czyżby jednak pan kolekcjoner nazwisk się przeliczył i kupno Plusa wyjdzie mu bokiem?
Liczba wędrujących kart nie ma znaczenia większego – najważniejsze jest, ile ma kart i przychodu na kartę. A tutaj Plus ma dobre wyniki.
Ja czekam na nowe promocje RBM i Play – do końca roku LTE za free. Oby po nowym roku zaserwowali podobną ofertę.
Jeżeli ruch w sieci będzie bardzo duży, to bym się tego nie spodziewał. Jednak konkurencja Plusa jest duża i kto wie…
Myślę, że duże limity i promocje za free oferowane przez dostawców LTE świadczą o dużo większej przepustowości tej sieci w porównaniu do 3G. Pamiętam jak 12 lat temu miałem w necie z kablówki UPC limit 5 GB miesięcznie.
Przepustowość jest znacznie większa – 21 Mbit/s w 3G z jednego sektora w porównaniu do 150 Mbit/s z jednego sektora w LTE przy podobnym zasięgu.
Według mnie taki limit powinien być, bo inaczej siec będzie miała tragiczną wydajność.
Nie mówię, że ktoś ma sobie nie pobrać tych kilkaset GB nawet , ale nie żeby dzień w dzień robił przez kilka h 100 GB.
Z drugiej trony kogo to wina, operatora, dałby normalne oferty z dużym limitem, ale nie, bo w reklamie lepiej wygląda bez limitu, a że będą wycinać ludzi to się pominie.