Home > Wiadomości > Chaos po udostępnieniu UMTS 2100 MHz dla Aero2

Chaos po udostępnieniu UMTS 2100 MHz dla Aero2

Od kilku dni karty bezpłatnego dostępu do Internetu działają nie tylko ze stacjami pracującymi w technologii UMTS 900 MHz, ale także w całym kraju mogą korzystać z podstawowej sieci UMTS 2100 MHz w Plusie oraz w technologii 2G. Na efekty nie trzeba było długo czekać.

Z jednej strony część osób odczuła poprawę działania usługi bezpłatnej – zauważyli oni lepsze transfery i stabilniejszą pracę. Zauważalne to może być przede wszystkim w okresie szczytu telekomunikacyjne. X drugiej strony coraz więcej osób narzeka na różne problemy, których wcześniej nie było: od skaczącego zasięgu, przez niższą wydajność, aż po całkowity zanik sygnału.

Pozbierałem najczęściej zgłaszane problemy i uwagi.

Jakość połączenia poprawiła się

Faktycznie w wielu miejscach, gdzie jest dostępna sieć UMTS 2100 MHz, a jednocześnie UMTS 900 MHz było po prostu przeciążone, osiągane prędkości (o ile były mniejsze od maksimum, czyli pobieranie 512 kbit/s, wysyłanie 256 kbit/s) mogły się poprawić, zwłaszcza w godzinach szczytu. Różnica może być zauważalna zwłaszcza w centrach miast i tam, gdzie dużo osób korzysta z Aero2 – pojemność sieci 2100 MHz jest po prostu znacznie większa.

Niezgodny sprzęt zaczął działać

Sporo osób posiada modemy komórkowe, które co prawda świetnie działają, ale nie posiadają obsługi pasma UMTS 900 MHz. Przez to były zmuszone do zakupu innych urządzeń, albo po prostu zrezygnowały z BDI.

Teraz takie osoby potwierdzają, że ich urządzenia działają poprawnie z Aero2.

Dla niektórych osób jest to o tyle istotne, że zamiast zewnętrznych modemów mogą teraz skorzystać z urządzeń, które mają wbudowane w laptopach.

Posiadane przez wiele osób telefony dualSIM, tablety i starsze smartfony nagle uzyskały możliwość korzystania z Aero2. Przy pomocy aplikacji takich, jak Aero2 Asystent dla systemu Android to może być całkiem skuteczna forma dostępu do Internetu.

Sygnał sieci stał się niestabilny

Wiele osób zauważyło jednocześnie, że sygnał sieci stał się znacznie słabszy, zmienia się znacząco w ciągu dnia, a dodatkowo czasem jest całkiem tracony.

To jest związane z tym, że sieć UMTS 2100 MHz może być skonfigurowana tak, aby była preferowana do komunikacji, jeżeli tylko jest dostępny jej sygnał. Z punktu widzenia operatora przerzucanie użytkowników do sieci o większej pojemności pozwala na optymalizację wykorzystania zasobów, jakimi dysponuje (częstotliwości). Niestety sieć UMTS 2100 MHz czasem jest po prostu już tak zapchana, że dla dodatkowego użytkownika po prostu brakuje pojemności.

Dodatkowo zasięg sieci pracującej na wyższej częstotliwości jest po prostu znacznie mniejszy, a do tego dochodzi ciągle mało znany efekt nazywany oddychaniem komórek 3G – im większy ruch w sieci, tym zasięg sygnału (a więc i komórki) jest mniejszy. Stąd fluktuacje sygnału w ciągu dnia, obserwowane czasem nawet w ciągu minut.

W artykule o radzeniu sobie ze słabym sygnałem sieci pisałem także o braku standardu przeliczania poziomu sygnału sieci na znane nam kreski. Okazuje się, że dla pasma 2100 MHz przeliczenie to może być inne, niż dla 900 MHz i stąd znacząca zmiana pokazywanego poziomu sygnału przy pracy z 2100 MHz.

Będąc na skraju zasięgu sieci 2100 MHz modem lub telefon może nam przeskakiwać między 2100 a 900 MHz. Zdarza się to nawet jeżeli posiadamy instalację antenową zbudowaną na pasmo 900 MHz i skierowaną na maszt, na którym stacji bazowej 2100 MHz nie ma. Jednak w stacja bazowa 2100 MHz może znajdować się bliżej w innym kierunku i instalacja antenowa może ten sygnał zbierać na tyle, że modem przeskoczy na to pasmo.

O ile same wahania poziomu sygnału nie powinny mieć wpływu na transmisję danych, to już przeskakiwanie między pasmami i zanikanie sygnału może powodować spowolnienia lub skrajnie utrudnić utrzymanie stałego strumienia danych. Podobnie przeskakiwanie między pasmami nie wpływa korzystnie na szybkość.

Szybkość transmisji spadła lub jest zmienna

Część osób informuje niestety o poważnym spadku osiągów sieci, gdy wcześniej wszystko działało poprawnie. Przyczynić się do tego może znaczący spadek siły sygnału po przeskoczeniu do 2100 MHz, albo znaczące przeciążenie sieci. Skakanie między 900 i 2100 MHz także może być przyczyną tych problemów.

Skrajnym przypadkiem jest zejście modemu do trybu 2G (zwanego trochę niepoprawnie GSM), gdzie osiągi maksymalne są 2x niższe od tego, co oferuje nam Aero2, a trzeba pamiętać, że tylko 20% zasobów jest dla nas zarezerwowane. To oznacza, że prędkości tutaj mogą nie przekraczać 50 kbit/s (wobec 512 standardowo).

Co robić, jak żyć?

Po pierwsze, póki nie poznamy oficjalnego stanowiska Aero2 o stałym udostępnieniu UMTS 2100 MHz dla BDI, nie warto robić żadnych gwałtownych ruchów. Całość może być tylko chwilowym zjawiskiem, błędem w konfiguracji sieci.

Tu warto wspomnieć, że z jednej strony Aero2 ma tylko obowiązek udostępnienia sieci UMTS 900 MHz na potrzeby usługi bezpłatnej. Z drugiej strony nie ma zakazu oferowania jej za pomocą innych podmiotów (Plus) i ich pasm. Pojawiła się teoria , że sprawa jest związana z brakiem postępów budowy sieci LTE w paśmie 2600 MHz, jednak według mnie nie wpływa to nijak na obowiązki umowne Aero2 wobec UKE.

Z drugiej strony nie jesteśmy całkiem bezsilni.

  1. Prawie w żadnym wypadku nie chcemy pracować w 2G, więc warto w urządzeniu wymusić pracę Tylko 3G. To da się zrobić chyba w każdym urządzeniu.
  2. Jeżeli w UMTS 900 MHz wszystko działało świetnie, a teraz są problemy, przypominam o (już teraz starym jak świat, ale ciągle aktualnym) poradniku na temat wymuszania UMTS 900 MHz dla modemów Huawei (typu tradycyjnego) oraz niektórych ZTE. Wymuszanie pasm niestety jest zwykle nieodstępne lub trudne w przypadku telefonów i smartfonów oraz większości innych modemów.
    W przypadku urządzeń typu HiLink można co prawda dokonać wymuszenia pasma, ale jest dość skomplikowane (wymaga znalezienia odpowiednich sterowników, następnie wywołania specjalnego adresu URL, a potem już zastosowania metody opisanej wyżej). To raczej dla osób o mocniejszych nerwach.
  3. Jeżeli mamy taką możliwość, ustawmy inaczej modem lub telefon (dalej od okna, bliżej do okna…), może utrzyma on łączność tylko z UMTS 900 MHz.
  4. Dla chętnych – jeżeli mamy żyłkę eksperymentatora, możemy analogicznie do powyższego opisu wymusić UMTS 2100 MHz. To także może pomóc, jednak nie zdziwmy się, gdy z dnia na dzień modem przestanie się logować do sieci, gdy Aero2 przestanie być wpuszczane do sieci 2100 MHz. Wtedy oczywiście musimy przywrócić poprzedni tryb pracy.

Jeżeli wszystko nam działa w granicach naszych wymagań, najlepiej nie róbmy nic, nie potrzeba działać, póki mamy łączność – stara zasada IT i nie tylko mówi: Działa? Nie dotykaj :)

Data pierwszej publikacji 2015.01.25
Kategorie:Wiadomości
  1. tombur
    Luty 24th, 2015 at 21:01 | #1

    jak można sprawdzić w jakim paśmie pracuje aktualnie modem ?

    • Luty 24th, 2015 at 21:18 | #2

      Większość urządzeń nie daje takiej możliwości wcale.
      W przypadku niektórych można sprawdzić identyfikator stacji bazowej (CID) i jeżeli mamy szczęście i jest ona w bazie danych btsearch – dowiemy się, jakie to pasmo.
      W przypadku niektórych modemów Huawei i ZTE można wymusić pracę w konkretnym paśmie i zobaczyć, czy zmieni się CID – jak po wymuszeniu CID się nie zmieni, to modem wcześniej pracował w tym paśmie.
      W przypadku modemów, które mają tylko jedno pasmo UMTS (np. 2100) i widzimy, że pracuje w trybie 3G/WCDMA/HSPA, to wiemy, że na pewno działa właśnie w tym paśmie.
      Ogólnie – ciekawy problem.

  2. Bogdan
    Luty 2nd, 2015 at 15:51 | #3

    Huawei E3131s-2+reuter TP-LINK MR3420; do najbliższej stacji UMTS900 mam ok.500m (http://beta.btsearch.pl) ale nawet z okna dachowego jej nie widzę (dom w lekkim zaglębieniu i na kierunku nadajnika inne dachy itd) przez poprzedni rok jakoś dawałem rady (siła sygnału w TP-LINK 40-60%); ostatnio zaczął się dramat: siła sygnału 12-50%, sygnał rwał się permanentnie, po wklepaniu kapcia nie mogłem się doczekać jego weryfikacji, a jak się udało to po rozłączeniu połączenia (w TP-LINK) nie mogłem się powtórnie połączyć.
    Dzisiaj do swojego masztu TV (na dachu) przykręciłem antenę ATK LOG 800-2170MHz, skierowałem ją stację bazową (bo z dachu jest już doskonale widoczna) i kanałem wentylacyjnym spuściłem dołączone do anteny 10m przewodu, podłączyłem go przejściówką z Huawei E3131s-2 i w TP-LINK ujrzałem to czego nigdy wcześniej nie miałem: 100% siły sygnału ! I to mi wystarczy.

    • gość
      Luty 2nd, 2015 at 15:58 | #4

      Nieźle, ale ja bym nie kupował pełno-zakresowej anteny.

      • Bogdan
        Luty 2nd, 2015 at 18:01 | #5

        Kupiłem w zasadzie z marszu… wcześniej co jakiś czas złoszcząc się na procenty siły sygnału (kiedy nie pomagały zmiany lokalizacji modemu) przymierzałem się do innych anten ale na rozważaniach się kończyło, bo nigdy nie było u mnie tak źle z Aero2 jak od 1-2 tygodni (styczeń 2015).
        Kupiłem antenę z marszu… (zewnętrzną ! – bo nie miałem dylematu gdzie i jak ją zamocować skoro rok wcześniej montowałem swoje anteny TV), radząc się nieco bezpośrednio w sklepie.
        Nie wiem czy będzie ona przydatna do LTE ? Jak większość zwyczajnych użytkowników nie jestem biegły w temacie częstotliwości, zakresów etc a na opakowaniu owszem jest coś o LTE800 i 1800 ale czas pokaże czy za rok-dwa nie będę musiałem znów wydać paru złotych.

        • Luty 2nd, 2015 at 23:24 | #6

          Dla anteny ważna jest częstotliwość – ona nie wie i nie ma to żadnego znaczenia, jaką technologię przepuszcza przez siebie.

    • Luty 2nd, 2015 at 18:49 | #7

      A działanie się poprawiło? Bo poziom sygnału nie jest aż tak istotny…

      • Bogdan
        Luty 2nd, 2015 at 22:32 | #8

        nie potrafię racjonalnie ocenić czy działanie się poprawiło, jeśli otwieranie czegokolwiek stało się normalne (w subiektywnie optymalnym tempie) to owszem u mnie poprawiło się, ponieważ przez ostatnie tygodnie miałem albo elementarne problemy z podłączeniem do aero2 albo niestabilność połączenia – tak jak pisałeś: "problemy których wcześniej nie było: od skaczącego zasięgu, przez niższą wydajność, aż po całkowity zanik sygnału"

        • Luty 2nd, 2015 at 23:31 | #9

          Być może wymuszenie UMTS 900 MHz dałoby ten sam efekt bez kosztów.

          • Bogdan
            Luty 3rd, 2015 at 08:37 | #10

            mam luki w wiedzy merytorycznej w tym temacie (nie doczytałem, nie wszystko zrozumiałem etc), aczkolwiek akurat w kwestii wymuszenia 900 kusi mnie pytanie natury ogólnej: domyślam się, że to wymuszenie 900 dotyczy modemu, zatem czy to zabieg na tyle "trwały", że modem podłączony do reutera będzie pamięta, że ma chodzić w UMTS 900 MHz ?

          • Luty 3rd, 2015 at 12:03 | #11

            Prawidłowo wykonany i umieszczony w routerze, który nie próbuje wykonywać poleceń SYSCFG i SYSCFGEX (wielka rzadkość, więc ryzyko małe) powinno być trwałe. I trzeba o tym pamiętać potem przy zmianie operatora na innego.

  3. Gliwice
    Luty 1st, 2015 at 14:57 | #12

    Dziś zrobiłem testy smartfonem w terenie, gdzie swego czasu rzadko kiedy mi się udawało wysłać sms-a z Nokii 5510. Sygnał od -91 do -103 dBm, w ciągu 10 min miałem trzy różne CID (LAC ten sam), typ transmisji też pływał – UMTS, HSPA, HSPA+. Mimo to strony ładował, transmisja do ok 400 kbps.

  4. big ben
    Styczeń 30th, 2015 at 13:47 | #13

    Solar i gajowa trevel wiedzą co robią brak zasięgu , zrywanie połączeń polska rzeczywistość gajowa trave zastąpiła skutecznie poprzedniczkę i nic nie robi tylko szkodzi uke stoi po stronie nadawcy nie po stronie klienta moim zdaniem uke w tym wydaniu to poażka dopuki tavelowa jest na stołku.

  5. Imię
    Styczeń 29th, 2015 at 19:36 | #14

    kolejna próba zniechęcenia użytkowników do korzystania z BDI, nie udało się małą pulą IP, kapcie też nie dały rady, to teraz przyszła pora na zabieranie zasięgu, uniemożliwianie wpisania kodu i ograniczenie transferu do ~20 kb/s.

    • Styczeń 29th, 2015 at 22:56 | #15

      Zasięg nie spada – dodanie pasma zwiększyło wydajność sieci, ale jednocześnie czasem niektórzy zaczęli wpadać w 2G.
      Z kodami to jakaś awaria, nie zdążyłem jej zobaczyć.

      • tester
        Styczeń 29th, 2015 at 23:32 | #16

        ja też nie zdążyłem zobaczyć tej awarii zobaczyć. dzisiaj na U2100 miałem transfery rzędu 30KB/s wiec pasmo jest bardziej zapchane niż U900 bynajmniej u mnie

    • alek
      Styczeń 31st, 2015 at 09:32 | #17

      Zasięg się zwiększył szczególnie w rejonach przygranicznych i z tego należy się cieszyć. U mnie też czasem domyślnie łączy z 2G ale przecież każde urządzenie ma wymuszenie 3g i nie ma problemu. Ogólnie zmiana na Plus

  6. Internauta
    Styczeń 29th, 2015 at 19:16 | #18

    Według mnie Zyguś Stolarz-Żuk coś kombinuje albo to tylko błąd.

  7. Styczeń 29th, 2015 at 17:37 | #20

    Widzieć sieć to zawsze widzimy, ale karty do niej nie chcą się logować.

Strony komentarza
1 2 3 4296
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>