Home > Wiadomości > Karty Aero2 logują się do wszystkich BTS 2G i 3G w Plusie

Karty Aero2 logują się do wszystkich BTS 2G i 3G w Plusie

Logo firmy Aero2Od kilkunastu godzin użytkownicy Aero2 raportują, że ich karty logują się nie tylko do własnych stacji bazowych Aero2 (z punktu widzenia modemów: sieć Plus, stacje bazowe pracujące w UMTS 900 MHz), ale także do wszystkich innych BTSów sieci Plus. W tej chwili możemy korzystać z zasięgu 2G (900 MHz na pewno, 1800 nie miałem możliwości sprawdzić) oraz 3G zarówno w paśmie 900, jak i 2100 MHz. Sieć LTE nie wpuszcza jednak kart Aero2.

W tej chwili trudno ustalić, czy jest to błąd konfiguracji systemu, czy też celowe działanie, jednak sprawa jest na tyle interesująca, że dzieje się tak na terenie całego kraju, a nie tylko w wybranych rejonach i na niektórych kartach SIM. Ważne jest to, że karty nie tylko są wpuszczane na stacje bazowe, ale także normalnie działają uzyskując prawidłowe transfery.

Wymowny jest poniższy zrzut, który wykonałem jako pierwszy za pomocą modemu Huawei E3372s-153:

Karta Aero2 zalogowana i połączona w technologii 2G

Karta Aero2 zalogowana i połączona w technologii 2G

Dla przypomnienia – oficjalnie karty Aero2 bezpłatnego dostępu do Internetu działają tylko na własnych stacjach bazowych tego operatora w technologii UMTS w paśmie 900 MHz (nazywanym pasmem 8 lub B8). Od 2012 roku, w którym nastąpiła wymiana kart SIM, rozgłaszają, że są stacjami bazowymi sieci Plus, a karty Aero2 logują się w ramach roamingu krajowego.

Sieć 2G niespecjalnie nadaje się do transmisji danych, ale faktycznie udało mi się połączyć i wykonać testy ping. Realne transfery nie przekraczały w moim rejonie 2-3 kbit/s, jednak może to wynikać choćby z obciążenia sieci połączeniami głosowymi, poza tym w tej technologii przy zerowym obciążeniu można wycisnąć najwyżej 200-300 kbit/s.

Następnie wziąłem modem E3131s-2 i po kolei wymusiłem w nim pracę w GSM 900 MHz, UMTS 2100 MHz i tradycyjny, standardowy dla kart Aero2 zakres UMTS 900 MHz. Za każdym razem udało mi się zalogować do sieci, nawiązać połączenie i uzyskać faktyczne połączenie z Internetem. W przypadku obu sieci 3G szybkość przesyłania danych osiągała przepisowe 512/256 kbit/s.

Karta Aero2 zalogowana do sieci GSM 900 MHz, UMTS 2100 MHz i UMTS 900 MHz - zrzuty z Top NetInfo

Karta Aero2 zalogowana do sieci GSM 900 MHz, UMTS 2100 MHz i UMTS 900 MHz - zrzuty z Top NetInfo

Osoby dociekliwe mogą za pomocą map serwisu BTSearch sprawdzić, że faktycznie podane na zrzutach z programu Top NetInfo stacje bazowe znajdują się blisko siebie i nadają w podanych technologiach.

Po wymuszeniu GSM 1800 MHz nie uzyskałem połączenia z siecią, prawdopodobnie w okolicy nie działa żadna stacja bazowa Plusa w tym paśmie.

W tym samym miejscu jest dobry zasięg LTE sieci Plus (faktycznie Mobylandu), jednak karta Aero2 nie została wpuszczona do sieci po wymuszeniu pracy w trybie LTE w modemie E3372s-153.

Co to oznacza dla użytkowników?

W tej chwili działają wszystkie modemy i telefony, nie tylko te obsługujące UMTS 900 MHz. Dodatkowo wiele osób odczuwa przyspieszenie działania Aero2, jeżeli znajdują się w zasięgu sieci Plus UMTS 2100 MHz. Poza tym do bardzo dobrego zasięgu UMTS 900 MHz dochodzi jeszcze lepszy zasięg GSM 900 MHz, o ile ktoś ma cierpliwość do korzystania z tej technologii.

O co chodzi?

Szczerze mówiąc nie mam żadnych pewnych informacji – na stronie operatora nie ma związanych z tym wiadomości, a fanpage na Facebooku nie funkcjonuje. Na myśl przyszły mi następujące wyjaśnienia:

  • Trwa prawdopodobnie uruchamianie sieci LTE 800 MHz operatora Sferia, która faktycznie będzie realizowana przez Plusa. Podczas konfiguracji sieci po prostu czasowo lub przypadkowo zostały wyłączone ograniczenia logowania dla kart Aero2.
  • Aero2 celowo zapewniło sobie zasięg całej sieci Plus (poza LTE) w celu poprawienia jakości i zasięgu usług komercyjnych świadczonych w ramach usługi Aero2 mini, a zapewnienie tego tylko dla kart z aktywną usługą było zbyt trudne i skomplikowane. Warto zauważyć, że pojemność sieci UMTS w paśmie 2100 MHz jest znacznie większa, niż 900 MHz.
  • Wystąpił po prostu przypadkowy błąd, który zostanie niedługo naprawiony.

Tak czy inaczej warto sprawdzić jak działa teraz u was Aero2 – ta nietypowa sytuacja może nie potrwać zbyt długo.

Udało się wam potwierdzić tę sytuację?

Kategorie:Wiadomości
  1. toja
    Styczeń 21st, 2015 at 11:40 | #1

    Potwierdzam,Dolny Ślask, zasieg bardzo sie polepszył

    • gość
      Styczeń 21st, 2015 at 11:42 | #2

      Dostałeś etat u Solorza czy jedziesz na propagandzie? Co się "polepszyło"? Jak masz 512Kbps tak miało być od początku!

      Jak masz cynk że captcha znieśli to co innego. Jak mówiłem masz etat u Solorza to żaden captcha cię nie dotyczy.

      • toja
        Styczeń 21st, 2015 at 11:48 | #3

        łukaszku nie troluj, i pakuj te karty sim, teraz bedziesz miał więcej roboty

  2. Cez
    Styczeń 21st, 2015 at 11:34 | #4

    W poniedziałek i wczoraj w godzinach popołudniowych zrywało się połączenie, po tym trochę trwało zanim nawiązało połączenie na nowo. Prawdopodobnie coś zmieniali i przez przypadek coś schrzanili lub tak mam być.

  3. Adew
    Styczeń 21st, 2015 at 11:14 | #5

    Odkąd Aero 2 łączy też w 2G chociaż wtedy internetu nie mam, zauważyłem, że zasięg przy 3G strasznie pływa, z reguły są 4 kreski, ale często spada powoli do 3, 2 następnie do 1 i tak się zatrzymuje, po jakimś czasie wraca do 3/4 kresek. Czy w związku z tym mam rozumieć że nie siedzę na U900 tylko na U2100 przez co zasięg tak skacze. Wiadomo dawniej też tak się zdarzało ale było to sporadyczne a teraz zasięg fiksuje prawie cały czas.

    Kartę mam w smartphone więc chyba nie da się sprawdzić na którym paśmie siedzę.

    • Adew
      Styczeń 21st, 2015 at 11:26 | #6

      Myślałem że CID i LAC wskazywany przez Aero 2 Asystenta pomoże to ustalić ale patrząc na BTSearch to w moim mieście w ogóle takich numerów nie ma, jednak nie zgadzają się one z tymi które miałem do tej pory w tej lokalizacji czyli wychodzi że nie siedzę na U900 i stąd ten pływający zasięg.

    • Styczeń 21st, 2015 at 12:12 | #7

      Na to wygląda i jak wymusisz UMTS 900, problem zniknie.

      • Adew
        Styczeń 21st, 2015 at 12:37 | #8

        Tylko jak to zrobić w dual sim made in china from Android?

        • Styczeń 21st, 2015 at 12:48 | #9

          To może być albo trudne, albo niewykonalne. Póki transmisja danych działa jak trzeba, to nie ma co się przejmować.

          • Adew
            Styczeń 21st, 2015 at 12:54 | #10

            Właśnie czytałem w sieci że niby NetMonitor to umie ale u mnie opcji od tego nie ma albo jakimiś kodami od menu serwisowego ale do tego telefonu nie ma szans nic wymyślić.

            Mniejsza, liczę, że to naprawią i A2 wróci do U900.

            A jak jest teraz z tym deklarowanym 20% dla A2? Skoro łączy i na U900 i U2100 to na każdej z częstotliwości użytkownicy A2 mają po 20% miejsca czy to wspólnie?

            I jak wygląda sprawa baterii przy U2100 w którym zasięg tak pływa? Jak dobrze myślę to drenuje baterię mocniej niż U900? Przy przemieszczaniu się pozostaje jeszcze skakanie telefonu między obiema częstotliwościami zapewne co też na to rzutuje.

          • Styczeń 21st, 2015 at 13:16 | #11

            20% powinno zostać bez zmian (po 20% zasobów każdego BTSa), ale co dzieje się w tyłu w sieci – tego nie wiemy, trudno to zmierzyć od strony sieci. Obciążenie baterii to znacznie trudniejsza sprawa, niż patrzenie na wskaźnik zasięgu, który nie wiadomo, jak jest liczony. Poziom sygnału pływa także przy UMTS 900, tylko paski są tak zwykle skalowane, że mniej to widać.

        • piotrek
          Styczeń 21st, 2015 at 13:57 | #12

          jeśli masz procesor Mediateka to polecam aplikację MTK Engineering Mode. tam wymusisz każde pasmo.

          • bartek
            Styczeń 22nd, 2015 at 14:48 | #13

            Przetestowałem bo też mam kartę aero2 w chińskim smartfonie – apka MTK EM pozwala mi ustawić tylko WCDMA-IMT-2000 i WCDMA-GSM-900 plus GSMy, których jednak nie da się wyłączyć. Dla każdego z dwóch dostępnych UMTSów dostaję jednak ten sam CID i LAC, co dziwi. Nie jest to GSM bo testy prędkości transmisji dają w obu przypadkach prawie 0.5 Mbps.

          • Styczeń 22nd, 2015 at 18:02 | #14

            Być może to przełączanie nie działa skutecznie w tym modelu telefonu.

          • bartek
            Styczeń 22nd, 2015 at 21:04 | #15

            Chyba nie tylko przełączanie nie działa jak powinno – format podawanego LAC jest tylko cztero- zamiast pięciocyfrowy, a CID siedmio- zamiast pięciocyfrowy. Ponieważ smartfon z grubsza działa, to chyba MTK Engineering Mode sobie nie radzi z modelem.

  4. mieteek
    Styczeń 21st, 2015 at 10:57 | #16

    Aero ma lepszy zasięg niz orange na trasie pociągu olsztyn ( warmia) – gdańsk, orange zgubiło się z 5 razy ,aero tylko raz

  5. Gość
    Styczeń 21st, 2015 at 10:43 | #17

    Internet śmiga aż miło.. nie pamiętam kiedy ostatni raz tak było.. Nowogard (Zachodniopomorskie)

  6. gość
    Styczeń 21st, 2015 at 08:45 | #19

    No tak ale ja pisałem o sytuacji odwrotnej gdy Plus loguje się do BTS Aero2/

    • gość
      Styczeń 21st, 2015 at 08:56 | #20

      Podłączyłem odwrotnie i rzeczywiście Roaming, prowokaxja jakaś czy co? http://www.speedtest.net/my-result/4076514565

      Panowie a jak będę chciał abonament od plusa, to teraz wszystko z btsa plus od nich ciągnie wraz z aero2?

      • Styczeń 21st, 2015 at 10:59 | #21

        Stacje bazowe Aero2 są traktowane jak własne przez karty Plusa.

        • gość
          Styczeń 21st, 2015 at 11:15 | #22

          Jeszcze tylko prezydent Polski ogłosi koniec captcha i może tak zostać :)

    • Styczeń 21st, 2015 at 10:58 | #23

      Nie podczepiłeś postu do dyskusji i przez to nie wiem o co chodzi…

  7. KRK
    Styczeń 21st, 2015 at 08:22 | #24

    Kraków, centrum miasta – potwierdzam. Działa na modemie Huawei 173s-1 w tej wersji z 2100 Mhz, czyli jakby się to utrzymało, to Aero działałoby na byle czym…

  8. piotrek
    Styczeń 21st, 2015 at 08:21 | #25

    nie znalazło Ci DCS'u, bo Plus (podobnie jak Orange) ma to pasmo ukryte. W razie potrzeby sieć przerzuca klientów z GSM900 do DCS. Tylko w Play i T-mobile można wymusić to pasmo. Play z racji tego, że już prawie E-GSM900 nie ma. T-mobile zaś wyłącza to pasmo o północy i włącza ponownie o 6 rano. A teraz zabieram się za testowanie Aero2.

    • piotrek
      Styczeń 21st, 2015 at 08:42 | #26

      u mnie też loguje do U2100. prędkości z racji tego, że jest wcześnie rano są maksymalne. chwilowa maksymalna prędkość uzyskana to 1.2Mb/s. Nie zgodzę się jednak z " w celu poprawienia jakości i zasięgu usług komercyjnych". Właśnie problem w tym, że teraz Aero2 ma priorytet U2100 nad U900 co skutkuje słabszym zasięgiem, a wiadomo, że sieć "lubi" trzymać użytkownika w wyższych pasmach nawet przy najgorszym zasięgu, gdzie nawet 10kb/s się nie wyciśnie. U mnie jest pełny zasięg U900, a U2100 1-2 kreski i jeszcze skacze zasięg.

    • Styczeń 21st, 2015 at 10:56 | #27

      Na czym technicznie polega to ukrycie? Wyłączają, czy coś?

      • piotrek
        Styczeń 21st, 2015 at 13:54 | #28

        nie można zalogować się do DCS na żądanie. do DCS można się dostać jedynie poprzez przeniesienie z GSM900 przez sieć.

      • Łukasz
        Styczeń 21st, 2015 at 18:31 | #29

        To się nazywa Common BCCH i masz tak nawet zrobione to na tej stacji na Woli gdzie testowałeś. Z grubsza chodzi o to, że tel. przełącza się na DCS dopiero w czasie rozmowy, a na czuwaniu siedzi w GSM. Czasem odwrotnie. A przy transmisji danych to nie wiem, chyba tego nie ma.

      • Patryk
        Styczeń 21st, 2015 at 19:52 | #31

        Nie jest rozgłaszany kanał Broadcast Control Channel (BCCH) dla celi DCS, więc dostęp jest możliwy tylko poprzez handover inicjowany przez BSC.

        Obecność Common BCCH w Orange jest zależna od regionu kraju – np. na południu zawsze rozgłaszano 1800 i nadal się rozgłasza, na Pomorzu odwrotnie, a w tzw. centralnej Polsce bywa różnie.

  9. nikt
    Styczeń 21st, 2015 at 06:10 | #32

    Czy nie jest to naruszenie koncesji? To tak jakby np. dali większą prędkość niż 512/256 kbit/s, co przecież byłoby niezgodne z koncesją.

    • Tomek
      Styczeń 21st, 2015 at 09:45 | #33

      A tracisz coś na tym, albo ktoś cię do czegoś zmusza? Standardowe pasmo zostało zablokowane? Nie, więc w czym problem?

    • Styczeń 21st, 2015 at 10:50 | #34

      Nie. Aero2 ma obowiązek udostępnić zasoby UMTS 900 MHz, ale nie ma nic na temat tego, że nie wolno jej dawać dodatkowo innych zasobów.

      • nikt
        Styczeń 21st, 2015 at 18:57 | #35

        Niezupełnie, takim dodatkowym zasobem byłoby zwiększenie prędkości, a z tego co pamiętam, jest to zabronione. Wydaje mi się również że nie mogą przeznaczać na BDI ponad 20 % pasma. Chociaż myślę że UKE wyraził by zgodę na zmianę tych warunków koncesji. Jest to o tyle ciekawe że, tak jak ktoś wcześniej napisał, może to oznaczać wycofywanie się z BDI.

        • Styczeń 21st, 2015 at 20:20 | #36

          W kwestii 20% – to jest minimum, jakie muszą przeznaczyć, jeżeli są chętni na BDI. Jak chcą, mogą oddać nam całą sieć.

  10. Styczeń 21st, 2015 at 02:42 | #37

    Szkoda, że moja karta mi gdzieś zaginęła, bo bym to chętnie potestował.

    A może to jakiś efekt negocjacji między Aero2 i UKE odnośnie opóźnionego uruchomienia LTE?

Strony komentarza
1 2 3 4 4278
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>