Home > Analiza > Zasięg LTE 800 MHz Sferii/Plusa

Zasięg LTE 800 MHz Sferii/Plusa

Ikona LTEW ramach swoich samochodowych podróży po Polsce postanowiłem sprawdzić, jak w praktyce wygląda zasięg i działanie świeżo uruchomionej sieci LTE w paśmie 800 MHz, z kanałem 5 MHz działającej w standardowym trybie FDD. W tym celu ustawiłem posiadany sprzęt na odbiór wyłącznie LTE 800 MHz. Do modemu Huawei E3372 włożyłem kartę abonamentową Plusa, całość podłączyłem do mobilnego routera TP-Link MR3040. Interfejs modemu wyświetliłem sobie w telefonie komórkowym tak, aby na bieżąco obserwować poziom sygnału. Przed oczami miałem także diodę modemu, która świeceniem informowała mnie, gdy modemowi udało się nawiązać połączenie.

Z tak przygotowanym zestawem do bezpiecznego monitorowania sieci w czasie jazdy ruszyłem drogą numer 7 z Warszawy w kierunku Gdańska, następnie skręciłem w Płońsku na drogę numer 10 w kierunku Torunia, by ostatecznie odbić na północ w kierunku Żuromina i Lidzbarka (zwanego Welskim). W kilku miejscach, parkując w pobliżu stacji bazowych, zatrzymałem się i wykonałem pomiary wydajności sieci.

Jakie są wyniki moich testów?

Zasięg

Pierwsza dość zaskakująca na początku sprawa to kompletny brak zasięgu LTE 800 MHz w Warszawie i okolicach. Pierwszy sygnał LTE 800 MHz modem zlokalizował w okolicach Nowego Dworu Mazowieckiego. O co może chodzić?

Z pewnością nie są to problemy techniczne związane z infrastrukturą – pojemność przyłącz i radiolinii z pewnością nie jest żadnym utrudnieniem. Także opory Urzędu Komunikacji Elektronicznej nie stanowią żadnej przeszkody administracyjnej: Operator już w styczniu uzyskał wiele pozwoleń na uruchomienie stacji bazowych tej technologii w Warszawie.

Moje przypuszczenie dotyczy pojemności sieci LTE 800 MHz i jej dużego zasięgu. Budowa tego typu sieci w warunkach miejskich po prostu nie zawsze ma sens: niskie częstotliwości służą do zapewniania zasięgu na dużych obszarach, a jednocześnie wąskie pasmo dostępne dla operatora (jedynie 5 MHz) ogranicza znacząco pojemność i maksymalne szybkości, jakie można uzyskać w tej sieci.

Uruchomienie LTE 800 MHz w aglomeracji warszawskiej mogłoby spowodować, że część modemów zamiast pracować w sztandarowym paśmie 1800 MHz, gdzie operator chwali się prędkościami do 150 Mbit/s (realnie oczywiście znacznie mniej), łączyłaby się ze znacznie wolniejszą siecią LTE 800 MHz – na przykład z powodu zbyt słabego sygnału 1800 MHz. Poza oczywistym zmniejszeniem maksymalnej dostępnej prędkości mogłoby to pogłębić frustrację niektórych użytkowników, którzy od jakiegoś czasu są zdenerwowani niejasną polityką związaną z Power LTE i rzekomym brakiem limitów.

Jadąc dalej przede wszystkim zauważyłem to, że zasięg nie jest ciągły, tylko pojawia się od czasu do czasu – stacji bazowych na odcinku 200km było ledwie kilka, każda o zasięgu najwyżej kilku km – nie było mowy o ciągłości transmisji na dłuższym odcinku trasy.

Wydajność

Na trasie zrobiłem kilka postojów i wykonałem pomiary za pomocą między innymi strony speedtest.net. Prędkości oscylowały w okolicach 15 Mbit/s przy ściąganiu danych i 9 Mbit/s przy ich wysyłaniu.

Z tym wiąże się także wątpliwość co do konfiguracji sieci, a co za tym idzie maksymalnej prędkości, jaką można uzyskać w tej sieci. Źródła skojarzone z operatorem wskazują, że jest to prędkość w okolicach lub nieco poniżej 20 Mbit/s – standard LTE wskazuje tutaj na prędkość 18 Mbit/s, czyli transmisję bez użycia technologii MIMO. Z jednej strony jest to optymalne dla sieci o dużym zasięgu (mniejsze prawdopodobieństwo retransmisji i przełączania się klientów w wolniejsze tryby pracy ze względu na jakość sygnału). Jednak tracimy przy tym główną korzyść, jaką daje nam technologia LTE, czyli możliwość wyciśnięcia większych prędkości z tego samego pasma w porównaniu z technologią 3G: tutaj przy paśmie 5 MHz bez problemu można uzyskać 21 Mbit/s (z taką konfiguracją mamy do czynienia w Aero2 UMTS) także bez zastosowania technologii MIMO.

Znacznie częściej operatorzy mając do dyspozycji pasmo 5 MHz korzystają z konfiguracji MIMO 2×2, która zapewnia prędkości maksymalne w okolicach 37 Mbit/s dla LTE.

Pomiary prędkości sieci nadsyłane przez użytkowników nie dają jednoznacznych danych, które pozwoliłyby na ustalenie, jak naprawdę jest skonfigurowana sieć – wyniki większości pomiarów (także moich) mieszczą się poniżej 20 Mbit/s, jednak pojawiło się kilka wskazujących na wyższe prędkości, jednak nie udało mi się ich powtórzyć w kontrolowanych warunkach. Do tego komercyjnie udostępnienie zasięgu powoduje, że rosnący ruch prawdziwych użytkowników w tej sieci uniemożliwia pomiar maksymalnych realnych osiągów.

Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że modemy i telefony odpowiednich danych o trybie pracy sieci po prostu nie udostępniają użytkownikowi – nawet za pomocą specjalistycznych narzędzi takie informacje nie są dostępne.

Możliwe jest także to, że sieć ta jest po prostu testowana i optymalna konfiguracja zostanie po prostu ustalona na podstawie eksperymentów.

Wnioski

Wiele wskazuje na to, że sieć LTE 800 MHz z kanałem 5 MHz nie została uruchomiona w celu faktycznego zapewnienia masowego zasięgu i dostępu do technologii LTE na terenie całego kraju. Dodatkowo potwierdzać to zdaje się dziurawy zasięg, prawdopodobnie nieoptymalna konfiguracja i omijanie dużych aglomeracji.

Najwięcej przemawia za tym, że jest to tylko pokaz możliwości operatora pod względem technologicznym w czasie trwającej aukcji obejmującej pozostałe częstotliwości pasma 800 MHz. Celem tego może być wywarcie nacisku na pozostałych uczestników, a jednocześnie zachęcenie do współpracy.

Warto także przypomnieć, że częstotliwości, na których uruchomiono tę sieć, należą do Sferii, która oficjalnie zgłosiła się do Aero2 i NFI Midas (właściciela Aero2) w celu uzyskania pomocy przy faktycznym uruchomieniu stacji bazowych, jednak realnie sieć buduje Polkomtel (lepiej znany pod marką Plus), który posiada odpowiednie umowy z NFI Midas, technologie, sprzęt i środki. Poza tym wszystkie te spółki tak naprawdę są powiązane kapitałowo z Zygmuntem Solorzem-Żakiem i osobami z nim współpracującymi.

***

Jeżeli macie sprzęt zgodny z LTE 800 MHz FDD oraz możliwość wymuszenia pracy w tym paśmie, dajcie znać, jak sieć działa (lub nie działa) u was. Cenne są informacje zarówno z dużych miast, jak i terenów wiejskich – dzięki temu zobaczymy, jaki jest realny zasięg tej sieci.

Data pierwszej publikacji 2015.04.06
Kategorie:Analiza
  1. Lipiec 27th, 2015 at 17:40 | #1

    Trasa A2 – Poznań – Warszawa
    LTE800 przez zdecydowaną większość autostrady :-)

  2. Ryszard
    Kwiecień 26th, 2015 at 18:51 | #2

    Myśle ze LTE800 Plusa jest jeszcze w powijakach. Pracuje w firmie która rozbudowuje ta sieć dla Plusa . Cały czas od ok 2 miesięcy jeździmy po ich stacjach bazowych na wizje lokalne pod kontem rozszerzenia o L800. Projektanci wykonują projekty techniczne i powoli rusza instalacja na pojedynczych obiektach. Musi to jeszcze trochę potrwać aby było bardziej odczuwalne i widoczne poza większymi skupiskami ludności.

    • Kwiecień 27th, 2015 at 00:42 | #3

      Z drugiej strony instalacja tego na bardzo masową skalę jest dyskusyjna, póki nie rozwinie się sprawa z aukcją – instalacja może się skomplikować (choć pewnie nie sprzętowo), jak będą np. 2-3 wycinki po 5 MHz do odpalenia, które nie będą łączne.

  3. Janek
    Kwiecień 14th, 2015 at 19:02 | #4

    …no i pojawiła się zaktualizowana mapa Plusa o LTE800.

  4. Łukasz
    Kwiecień 8th, 2015 at 18:34 | #5

    Czepię się trochę :-) 1.Na jednej nośnej 3G nie da się uzyskać 21 Mb/s (to teoria). 2. Łączyłaby piszemy razem. Naprawdę też razem (to już razi…). 3. Co do samej sieci, chyba nikt nie spodziewał się, że od razu będzie pokryty cały kraj, bez sensu też Warszawka, gdzie zasięg już jest. To jest początek.

    • Kwiecień 8th, 2015 at 23:21 | #6

      1. Podobnie jak 150 Mbit/s w LTE 20 MHz, jednak faktycznie spotkałem się z pomiarami w granicach 137 Mbit/s w LTE i 18 Mbit/s w UMTS 900 MHz. Ale to było na samym początku i/lub nowych, dobrze podłączonych do netu stacjach bazowych.
      2. Poprawiłem, dzięki.
      3. Oczywiście, że nie, ale nikt przede mną nie podał praktycznej strony działania LTE.

      • gość
        Kwiecień 8th, 2015 at 23:28 | #7

        Jest mapka zasięgu tego LTE800?
        Na mapce pokazuje zasięg LTE dla CP, ale dla Plus nic tu nie ma? O! Chyba należy zapytac do CP czy to jakiś błąd bo chyba to błędy te mapki :/
        Sprzedają usługę której nie ma, fake jak słyszalem…

        • Kwiecień 8th, 2015 at 23:30 | #8

          Nie ma map zasięgu samego LTE 800. CP opublikował mapy uwzględniające zasięg LTE 800, ale nijak nie wyróżnia, czy to 1800, czy 800.
          Mapki są robione za pomocą modli komputerowych przy podanych pod mapkami założeniach. Fake to to nie jest, ale czasem odebranie sygnału wymaga użycia anteny, a czasem można odebrać go znacznie dalej, niż pokazuje mapka. Operator z resztą za mapkę nie odpowiada.

          • gość
            Kwiecień 8th, 2015 at 23:36 | #9

            Taaak, no domowego LTE nie ma, ale mobilny jest akuuuurat :)
            Zaczynam się gubić w określeniach ich ofert, mobilny czy domowy.

            Lepiej napisać czy zadzwonić do najbliższego punktu CP?

          • Kwiecień 8th, 2015 at 23:41 | #10

            Jak dla mnie od zawsze piszę, że jakiekolwiek komórkowe łącze, czy to 2G, 3G czy LTE nie nadaje się na 100% zastąpienie internetu dla domu – z powodu limitów, nawet jak oferta reklamowana jest jako bezlimitowa. A jak chcesz, możesz wziąć zestaw od nich na próbę na kilka dni i sprawdzić, jak to działa.

          • Janek
            Kwiecień 9th, 2015 at 07:58 | #11

            Plus obiecuje do końca kwietnia uaktualnić swoją mapę o LTE800.Poczekajmy więc i zobaczymy.

  5. Janek
    Kwiecień 7th, 2015 at 17:57 | #12

    Ciekawe jak się ma faktyczny zasięg LTE800 do tego który pojawił się na stronie CP,a więc tak samo powinno być dla Plusa.Kupię starte Plusa i sprawdzę LTE800 u siebie na wsi,bo z tej mapy wynika,że powinien być na full… http://www.cyfrowypolsat.pl/oferta/internet/mapa-…

    • Kwiecień 7th, 2015 at 20:46 | #13

      Na tej mapie nie ma możliwości wybrania samego zasięgu LTE 800 MHz. Podejrzewam, że to zasięg samego LTE 1800 MHz.

      • Janek
        Kwiecień 8th, 2015 at 17:18 | #14

        Nie może być samo 1800 bo u mnie nie ma żadnego LTE 1800,ba,nie ma nawet UMTS2100 ponieważ jest to teren wiejski,i "najlepsze" co jest to UMTS900,więc skoro zaznaczony jest zasięg LTE to musi to być zakres 800.Niedługo to sprawdzę.

      • Łukasz
        Kwiecień 8th, 2015 at 18:40 | #15

        Na tej mapce na 100% jest LTE 800 + LTE 1800. Weźmy np. Kowiesy między Rawą Mazowiecką i Mszczonowem – nie ma tam LTE 1800, a jest pozwolenie na 800 i jakoś ostatnio zamontowano nowe anteny na wieży Plusa. Ponadto mój telefon wyszukuje wszędzie w okolicy LTE, do tej pory tak nie było. Zresztą zasięg tego LTE jest duży, zbyt duży jak na 1800. Wystarczy porównać mapki Plusa i Cyfrowego Polsatu i od razu wiadomo gdzie jest LTE 800.

        • Kwiecień 8th, 2015 at 23:23 | #16

          Szkoda, że nie ma starej, dobrej mapki Plusa (stare zrzuty tutaj: http://jdtech.pl/2011/11/aero2-jak-sprawdzic-ze-j… ). Tak byłoby prościej.
          Dzięki za hint z porównaniem map – ciekawe, skąd te różnice w czasie publikacji mapek.

          • Łukasz
            Kwiecień 9th, 2015 at 08:30 | #17

            Pytanie jeszcze jak są robione mapy dla CP, bo jak pisdałem wyżej dla Plusa zasięg jest rysowany mniejszy niż jest w praktyce. Teoretycznie powinni to robić ci sami ludzie, więc powinno być podobnie, ale kto wie… Obecna mapa Plusa też nie jest zła, ale brakuje rozdzielenia UMTS900 od 2100 i tak samo pewnie będzie z LTE (CP już tak ma).

          • Kwiecień 9th, 2015 at 13:18 | #18

            Model matematyczny jest raczej ten sam, bo siec buduje ta sama firma i to Plus dostarcza mapy.

      • Łukasz
        Kwiecień 8th, 2015 at 19:02 | #19

        Tak porównując jeszcze mapki Plusa i CP wzdłuż Twojej trasy, LTE 1800 jest tylko w Płońsku, Drobinie, Żurominie i Lidzbarku (nie licząc Warszawy i bliskich okolic). Z kolei z mapki CP wynika, że od Płońska do Żuromina jest cały czas zasięg LTE – tak więc musi to być LTE 800. Dziwne więc, że tak mało tego LTE miałeś.

        • Kwiecień 8th, 2015 at 23:26 | #20

          Mapka pokazuje pewnie (jak zawsze wg podpisów) zasięg na zewnątrz z użyciem oferowanej w zestawach anteny zewnętrznej. Ja jechałem na czymś bardziej praktycznym – modem USB + router mobilny z USB, całość wewnątrz samochodu – to pokazuje bardziej realny scenariusz używania w ruchu.
          Biorąc pod uwagę to, że uzyskałem zasięg jeszcze na wysokości Nowego Dworu Mazowieckiego widzimy, że mapki także już nie są aktualne, a nakładanie się LTE 1800 MHz uniemożliwia czasem analizę sytuacji za pomocą tych mapek. W Warszawie zasięgu także nie ma, ale tego z tych map nie zobaczymy. Na końcu trasy przed Nowym Miastem Lubawskim także trafiłem na sygnał, ale bardzo słaby i nie wiem skąd.

          • Łukasz
            Kwiecień 9th, 2015 at 08:27 | #21

            Nie, mapy nie są tworzone pod anteny zewnętrzne. Mapka Plusa jest nawet zdecydowanie zbyt pesymistyczna – jest LTE 1800 tam, gdzie nie ma na mapie – sprawdziłem w praktyce. Zresztą znam osobę, która stale używa tego "poza zasięgiem" od dawna. Właśnie od Płońska do Żuromina widać czarno na białym gdzie jest LTE 800, a gdzie tylko 1800. Warszawa i bliskie okolice rzeczywiście już tak się nie da. Jeśli mapy nie są aktualne, to tylko na swoją niekorzyść – raczej nie jest możliwa sytuacja, w której jest zasięg na mapie, a nie ma go w rzeczywistości. Odwrotnie może się zdarzyć – wybudowali, a dopiero nanoszą na mapę – wtedy tym bardziej dziwi, że tak mało zasięgu znalazłeś.

          • Kwiecień 9th, 2015 at 13:18 | #22

            Porządny pomiar wymagałby użycia anteny na dachu samochodu i zatrzymań co kilka km, w celu pomiaru poziomu sygnału. A ja tylko porównałem to z Aero2 (Plus UMTS 900), który jest dostępny na całej trasie (z drobnymi wyjątkami w dolinach w lasach) przy podobnie umieszczonym modemie na desce rozdzielczej samochodu.

  6. heniek
    Kwiecień 6th, 2015 at 21:24 | #23

    No, ale nic nie napisałeś jak to wyglonda z zasięgiem po trasie Warszawa – Lidzbark Welski.

    • Kwiecień 6th, 2015 at 21:33 | #24

      Szczegółowe lokalizacje mogę przygotować, ale w sumie jest tego kilka stacji bazowych o niezbyt wielkim zasięgu. Ale masz rację, chyba dopiszę akapit.

    • Janek
      Kwiecień 8th, 2015 at 14:20 | #25

      A skąd ja mam niby wiedzieć jak jest na trasie Warszawa-Lidzbark…? Napisałem o swojej okolicy.Zobacz na mapie zasięgu.

  7. WyznawcaKrula
    Kwiecień 6th, 2015 at 21:09 | #27

    Tak działa wolny rynek.

  8. Patryk
    Kwiecień 6th, 2015 at 20:18 | #28

    GOP – zero sygnału.
    Droga do Bielska – podobnie, w samym Bielsku też nic.
    Zaczyna się od Bystrej – stacja z LTE1800 dostała też 800, identycznie jak w Szczyrku i w CENTRUM Żywca (?!). Czyżby brakowało już pojemności ? Szczyrk i Bystrą można jeszcze zrozumieć (wysokie lokalizacje, duży i silnie zaludniony obszar do obsłużenia, brak innych, niskich stacji pojemnościowych), ale zastanawia Żywiec.
    Na "dzikiej" Żywiecczyźnie na pewno działa Łękawica i Kocoń, oraz góra Żar (stacje dotychczas U900/G900 only).
    Sygnał z tych wszystkich sajtów jest słabiutki, znacznie poniżej poziomu sygnału U900.

  9. mnb
    Kwiecień 6th, 2015 at 16:07 | #29

    idealnie pokazałaby to aplikacja RFBenchmark. Niestety rzadko który telefon ma możliwość wymuszenia konkretnego pasma.

  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>