Home > Analiza > Aero2 wyjaśniło, na czym polega problem z kartami SIM

Aero2 wyjaśniło, na czym polega problem z kartami SIM

Przy okazji przeglądania dokumentów na stronie Aero2 trafiłem po raz kolejny na listę zalecanych i przetestowanych modemów. Na liście ciągle znajdziemy te same 5 urządzeń, które są zalecane od dawna. Jednak w najnowszej wersji dokumentu znalazłem coś, co potwierdza moje przypuszczenia co do zmian, jakie zostały dokonane na karcie SIM od strony technicznej, które powodują opisywane przeze mnie problemy z niektórymi modemami i większością telefonów: brak informowania o sile sygnału sieci, odmowa zalogowania się do sieci oraz inne dziwne zachowania.

Uwaga: artykuł ma znaczenie  jedynie archiwalne. Po zmianie konfiguracji sieci Aero2 i włączeniu jej w struktury Plusa wszystkie karty zostały wymienione i od października 2012 nie posiadają już blokady TS11. Usługi głosowe są nadal niedostępne, jednak blokada jest realizowana na poziomie sieci, jak było to w przypadku tzw. starych kart Aero2, a nie na poziomie kart SIM, jak było to realizowane do października 2012.

Po przewinięciu listy do samego końca znajdujemy tam następujące ostrzeżenie:

Informujemy, że Bezpłatny Dostęp do Internetu jest usługą „data only”, tj. ograniczoną do transmisji danych przy użyciu Karty SIM, którą także można używać ze standardowymi telefonami GSM oraz modemami. Na kartach SIM Bezpłatnego Dostępu do Internetu wyłączone są usługi TS11 (Tele Service: Telephony).

Wyróżniłem ostatnie zdanie, gdyż to właśnie tutaj wyjaśniono precyzyjnie, na czym polega problem.

Krótki wstęp teoretyczny

W sieciach standardu GSM (a taką siecią jest właśnie Aero2 i praktycznie wszystkie inne komercyjne sieci komórkowe w Polsce poza systemem Sferii i faktycznie zamkniętą już siecią analogową Centertela) operacje na potrzeby terminali  realizowane są za pomocą tak zwanych usług. Wśród nich wyróżniamy usługi podstawowe, niezbędne do realizacji podstawowych funkcji dla użytkowników, wśród których wyróżniamy usługi przenoszenia (ang. bearer service) oraz teleusługi (ang. teleservice).

Te pierwsze realizują transmisję informacji pomiędzy punktami dostępu sieci (w uproszczeniu pomiędzy telefonami, albo telefonem i jakimś systemem w sieci operatora), jednak nie zagłębiają się w funkcje, jakie musi realizować urządzenie. Przykładem jest usługa transmisji danych w standardzie GPRS, która kodowo oznaczana jest BS 70 (Bearer Service number 70), która opisuje sposób przesyłania danych podzielonych na pakiety.

Natomiast teleusługi opisują dodatkowo wymagania dotyczące terminali i sposobu realizacji usługi. Typowym przykładem usług tego typu są rozmowy głosowe i przesyłanie SMSów. Oznaczenia kodowe usług głosowych to TS 11 (TeleService number 11) lub 12 dla połączeń alarmowych. W zależności od rodzaju, usługi SMSowe mają oznaczenia TS 21 do 23 w zależności od rodzaju.

Zawsze, kiedy korzystamy z jakichkolwiek usług w sieci komórkowej, najpierw sprawdzane jest, czy mamy do tego uprawnienia (czy wykupiliśmy odpowiednią opcję, albo np. czy mamy środki na koncie). Informacje na temat uprawnień mogą być przechowywane w dwóch miejscach: przede wszystkim w Rejestrze Abonentów Macierzystych (ang. HLR, Home Location Register). Próba skorzystania z jakiejkolwiek usługi powoduje zawsze odwołanie do rejestru HLR, na podstawie którego sieć decyduje, czy udostępni nam wybraną usługę.

Drugim miejscem przechowywania uprawnień (rzadko wykorzystywanym) jest karta SIM. Także na niej można ustawić ograniczenia w dostępnie do sieci. Korzyścią dla sieci jest to, że sprawdzenie uprawnień odbywa się w terminalu użytkownika bez obciążania tym zadaniem rejestru HLR.

Na czym więc polega problem?

Jak zacytowałem wyżej, Aero2 wpadło na bardzo prosty pomysł, który całkowicie odciąża rejestr HLR od obsługi całkowicie niepotrzebnych prób wykonania połączeń głosowych w UBDI. Mianowicie poza odpowiednim wpisem w tym rejestrze zablokowane zostały w zasadzie wszystkie usługi poza BS 70, czyli transmisją danych GPRS, z której korzystamy przy dostępie do Internetu. Między innymi zablokowany został teleserwis TS 11, czyli zwykłe połączenia telefoniczne.

Efektem zaplanowanym tego powinno być jedynie zablokowanie dostępu do sieci głosowej bez wpływu na inne funkcje. Okazuje się jednak, że producenci niektórych modemów i telefonów nie doczytali zbyt precyzyjnie specyfikacji sieci GSM lub zaimplementowali ją na skróty (po czym nie przeprowadzili odpowiednich testów) i w jakiś sposób związali logowanie do sieci (i wyświetlanie siły sygnału) z działaniem usługi głosowej TS11. Efektem tego są problemy z kartami Aero2, które opisuję od prawie dwóch miesięcy:

  • Niektóre modemy i telefony nie logują się automatycznie do sieci
  • Przy próbie ręcznego wybrania sieci odmawiają wykonania żądania
  • Jeżeli zalogowanie powiedzie się, nie jest wyświetlana siła sygnału sieci (tzw. zasięg)
  • Z powodu braku potwierdzenia siły sygnału i/lub zalogowania, niektóre urządzenia odmawiają nawiązania połączenia przez GPRS (usługa BS 70)
  • Jeżeli nawet zalogowanie się i nawiązanie połączenia powiedzie się, często informacje o sile sygnału nie są nadal wyświetlane lub są nieprawidłowe
  • Nieprawidłowo działają usługi udostępniania Internetu do innych urządzeń np. poprzez wbudowaną funkcję routera WiFi (problem potwierdzony w HTC Desire Z oraz HTC Wildfire)

W niektórych przypadkach problemy te da się ominąć za pomocą… innych błędów w oprogramowaniu modemów i telefonów. Zwykle możliwe jest zignorowanie braku zalogowania do sieci i ręczne wymuszenie połączenia z siecią, oczywiście po poprawnym skonfigurowaniu APNa – czasem powoduje to poprawne zalogowanie do sieci i nawiązanie połączenia. Jeżeli aplikacja sprawdza informacje o sile sygnału i zalogowaniu do sieci przed umożliwieniem nawiązania połączenia, czasem można skorzystać z aplikacji alternatywnej, np. TopNetInfo. Czasem jednak konieczna jest wymiana modemu.

Jak widać źródło problemu tkwi w nieprawidłowej interpretacji blokady TS11 (i ewentualnie innych blokad) na poziomie karty SIM przez oprogramowanie modemów i telefonów. Czyja to wina? Oczywiście na pierwszym miejscu trzeba wskazać producentów modemów, którzy nie zaimplementowali poprawnie specyfikacji GSM. Jednak również nie bez winy jest autor tego pomysłu w sieci Aero2, który bez przeprowadzenia odpowiednich testów z wieloma modemami skorzystał z rozwiązania, które jest tak rzadko stosowane w sieciach GSM, że producenci terminali nie przygotowali odpowiednich testów.

Co ciekawe problem ten nie dotyczy tylko najtańszych chińskich producentów typu Huawei, ale także takich gigantów, jak Ericsson. Tak w ofercie Huawei znajdziemy modemy, które nie mają żadnych problemu z blokadą TS11: np. E169 i E398.

Na ten problem należy także zwrócić uwagę przy podłączaniu modemów USB do routerów 3G. Wiele z nich wobec braku informacji o sygnale sieci lub zalogowaniu do sieci może odmówić nawiązania połączenia. Niestety odpowiednie testy trzeba przeprowadzić z każdym połączeniem modem-router lub skorzystać z jednego z modemów 3G, który nie ma problemu z blokadą TS11.

Co możemy z tym zrobić?

Z jednej strony możemy próbować wywrzeć nacisk na UKE i Aero2, aby operator odstąpił od tego rozwiązania, ale tutaj ma on bardzo dobrą podkładkę w postaci… standardów telekomunikacyjnych, które nie zabraniają takiej konfiguracji. Do tego wskazane przez Aero2 modemy działają poprawnie.

Z drugiej strony możemy spróbować zgłaszać problem (ponieważ potrafimy go wreszcie precyzyjnie wskazać) z TS11 do producentów modemów i telefonów, choć zwłaszcza w przypadku starszych urządzeń nie możemy raczej liczyć na jakakolwiek pomoc, a przypadku urządzeń OEM takich, jakie produkuje Huawei – w zasadzie zapomnijmy o jakimkolwiek wsparciu technicznym. Ja spróbuję zgłosić problem do Della i Ericssona w kwestii modemu Dell 5540, czyli Ericsson F3607GW2. Nie liczę na żadne sukcesy, ale kto nie próbuje…

Trzeba także próbować na takich forach, jak XDA-Developers, gdzie funkcjonują osoby tworzące alternatywne oprogramowanie i romy do różnych smartfonów, które powinny być w stanie pomóc w rozwiązaniu tego problemu. Być może w ten sposób uda się ustalić, dlaczego funkcja routera WiFi działa w HTC Desire, a nie działa w HTC Desire Z.

Tymczasem jednak pozostaje nam stałe rozwijanie tabeli zgodności modemów, gdzie zaznaczam nie tylko zgodność techniczną z UMTS 900 MHz, ale także wyniki praktycznych testów z nowymi i starymi kartami SIM Aero2.

Źródło: Urządzenia telekomunikacyjne współpracujące z kartą SIM Bezpłatnego Dostępu do Internetu oferowanego przez Aero2 (PDF); UMTS – System telefonii komórkowej trzeciej generacji, J. Kołakowski, J. Cichocki, WKŁ 2007; specyfikacje standardów GSM i 3GPP.

Data pierwszej publikacji 2011.09.04
Kategorie:Analiza
  1. Graba
    Styczeń 25th, 2012 at 21:02 | #1

    Miałem problem z nową kartą od aero na HTC DESIRE Z (nie mogłem nawiązać połączenia z siecią) ale znalazłem rozwiązanie :
    Najpierw na karcie operatora (era, play itp.) włączam obsługę internetu przez operatora (gprs) , konfiguruje apn dla aero (wystarczy zrobic to raz)
    później wyciągam baterię z włączonego telefonu , wkładam kartę aero czekam 5 min wkładam baterię
    włączam telefon i net juz działa (oczywiście nie pokazuje zasięgu , ale działa)

    • Styczeń 25th, 2012 at 22:18 | #2

      Generalnie zwykle w Androidach działa po prostu utworzenie APN dla Aero2 z kartą Aero2 w środku i cierpliwe męczenie telefonu, aż "zaskoczy" – czasem pomaga reset, czasem użycie innej przeglądarki, ale zawsze w końcu rusza.

  2. Jerzy
    Wrzesień 13th, 2011 at 22:38 | #3

    Witam, Zaczęła mi dzisiaj działać "nowa karta" sim aero na modemie Huawei E173u-2 pod Mac Os-em 10.5.8. Wpierw myślałem, że to dzięki temu, że zamiast korzystać z Play mobile partnera skorzystałem z konfiguracji połączeń w ustawieniach sieciowych, ale okazało się, że i z mobile partnerem działa bez problemów. Nie bardzo wiem czego to zasługa. W między czasie próbowałem rozwiązać problem instalując różne software dla mobilnego internetu (iPlus manager oraz Unlimited Connection Manager), które rozwaliły mi konfiguracje zarówno dla Playa jak i iPlusa(z którym łączyłem się za pomocą Telstra Turbo Connection Manager). Po odinstalowaniu iPlus M. i UCM zaczęło działać Aero. Niestety nie mam pod ręką drugiego maca, żeby sprawdzić krok po kroku co konkretnie dało taki efekt i czy w ogóle coś z tych rzeczy.

    • Jerzy
      Wrzesień 13th, 2011 at 23:53 | #4

      A no i jeszcze raz musiałem instalować mobile partnera w związku z tym zamieszaniem…

  3. Marcin
    Wrzesień 7th, 2011 at 14:52 | #5

    mam w domu huawei e1750c, niestety nie działa on z Aero2 , możliwe jest wgranie oprogramowania np. z e173u-2 żeby mógł na nim korzystać z aero2

    • Wrzesień 7th, 2011 at 15:33 | #6

      Marcin, niestety to nie jest wina oprogramowania, czy firmware, a sprzętu – urządzenie fizycznie zostało zaprojektowane do pracy na częstotliwości 900MHz w protokołach UMTS.

  4. Piotr
    Wrzesień 7th, 2011 at 12:20 | #7

    Witam! Z e173u-2 na Viscie 64 zrobiłem tak.1. Zainstalowałem modem z programem Play.2.Utworzyłem nowy profil z APNem darmowy. 3. Odinstalowałem program Play. 4. Zainstalowałem Mobil partnera i wszystko chodzi. Naprawdę proste. Zajęło mi to pół dnia, korzystając z porad na tym forum. Kolegom dziękuję!! Pozdrawiam!

    • Wrzesień 7th, 2011 at 12:52 | #8

      Na Viście w zasadzie nie ma większych problemów. Poza brakiem wskazania siły sygnału przed nawiązaniem połączenia modem działa zwykle bez zarzutu.

      • Wojciech
        Wrzesień 7th, 2011 at 15:37 | #9

        To weź mi teraz powiedz, skoro działa na Viście, a nie działa na innym systemie, to z czym jest problem – z kartą, modemem czy systemem ? Więcej pytań nie mam.

        • Wrzesień 7th, 2011 at 16:36 | #10

          To zależy o co pytasz. Modem e173u-2 z dystrybucji Play działa we wszystkich systemach tak samo – do czasu nawiązania połączenia z siecią nie pokazuje siły sygnału i dioda informuje o tym, że nie zalogował się do sieci – samemu urządzeniu system jest przecież obojętny. Problem który opisałem tutaj: http://jdtech.pl/2011/08/aero2-i-huawei-e173u-2-p… związany jest z niezgodnością oprogramowania o nazwie PLAY ONLINE (brandowany Mobile Partner w dość starej wersji) wbudowanego w modem, które ze względu na wrodzoną niezgodność z Windows 7 powoduje pokazuje swoje dziwne zachowanie w połączeniu z nową kartą Aero2, która ma zablokowaną usługę TS11.
          System nie ma żadnego wpływu na brak prawidłowej reakcji modemu na kartę Aero2 – jeżeli podłączysz modem do zwykłego zasilacza sieciowego z gniazdkiem USB – problem będzie taki sam: E169 zaloguje się do sieci i będzie migał na niebiesko potwierdzając zalogowanie, a E173u-2 będzie cały czas migał podwójnie na zielono informując o braku zasięgu sieci lub analogicznym problemie.

          • Wojciech
            Wrzesień 7th, 2011 at 18:11 | #11

            Sprawny modem e173u-2 czy jakikolwiek inny pokazuje zasięg Aero2 nawet jak nie ma w nim karty Aero2, mógłbym tam cegłę włożyć i też by pokazał zasięg Aero2 (jeśli będzie), bo przecież to on wykrywa fale radiowe a nie karta SIM.
            Soft z Play to stosunkowo nowa wersja i w pełni obsługiwana przez Win7, 32 i 64 bity, mam i testowałem, z Arero2 też i jakbym podłączył do samego zasilacza USB to też wykryje Aero2, nie ma tu cudów. Weź rozbierz kiedyś swój modem i popatrz co w nim siedzi.

          • Wrzesień 7th, 2011 at 18:28 | #12

            Testowałem 4 sztuki E173u-2 (nawet jeden zakupiłem do testów) z 3ma nowymi i dwiema starymi kartami aero2. To mi daje jakiś pogląd na sprawę. Wydaje mi się że ty po prostu nie masz żadnej karty Aero2 z blokadą TS11. Kiedy została przydzielona tobie (data maila) najnowsza karta z tych, które testowałeś?

          • Wojciech
            Wrzesień 7th, 2011 at 18:49 | #13

            Mam 2 karty z zablokowanymi usługami głosowymi, najnowsza wydana 16.08.2011. a mail dostałem 09.08.2011r. Możesz pisać o TS11 czy WD-40 ale mogę się założyć, że cała historia to niezła ściema, która wkrótce zostanie ukazana jak więcej osób otrzyma karty przez wysyłkę. Nie będę zabierał więcej czasu i miejsca na blogu.
            Pozdrawiam.

          • Wrzesień 7th, 2011 at 19:18 | #14

            Ja także uważam, że to jakaś ściema – Aero2 nie powinno robić takich numerów. Postaram się w ciągu kilku dni opublikować materiał wideo z prezentacją problemu. Nie wpadłbym na pomysł, że ktoś może mieć w tej kwestii wątpliwości.

  5. Wojciech
    Wrzesień 7th, 2011 at 10:41 | #15

    Czytam ten blog i nie rozumiem jakie Wy macie problemy. Mam już 3 karty SIM Aero2 (nie wszystkie "na mnie", m. in. tzw. "nową" kartę i każda z nich działa poprawnie ze wszystkimi modemami, czyli m.in. z e173u-2, e169, e353u-2, Sierra 307, nigdy nie miałem żadnego problemu i nie mam pojęcia jak takowy może występować. To o czym tutaj piszesz, to jakaś totalna bzdura, zblokowanie tej usługi nie może wiązać się z objawami takimi jak sugerujesz, jeżeli macie coś takiego, to oddajcie modemy do serwisu, bo to on jest winny, a nie karta SIM. Wiem, że tutejsi znawcy mnie zaminusują, ale weźcie to na logikę i zastanówcie się trochę. Karta SIM jest zgodna z aktualnymi standardami telko i każdy nowoczesny modem musi ją obsługiwać.
    Pozdrawiam.

    • Wrzesień 7th, 2011 at 11:11 | #16

      Mi osobiście także wydawało się to bzdurą i w pierwszej chwili problem zrzuciłem na uszkodzone urządzenie – pierwszą taką kartę miałem w ręku około 20 lipca. Jednak gdy znalazłem w sieci więcej raportów o tych problemach, to ponownie zdobyłem dostęp do takiej nowej karty i po dokładnym potwierdzeniu problemu w wielu urządzeniach (od telefonów, przez tablety, aż po modemy) napisałem pierwszy artykuł na ten temat: http://jdtech.pl/2011/08/aero2-ostrzezenie-nowe-k… – staram się nie podawać żadnych informacji, których nie sprawdziłem sam, a jeżeli nie mam co do nich pewności, to od razu to zaznaczam.
      Z wymienionych przez ciebie modeli tylko E173u-2 ma ten problem. Ale mam co najmniej dwa raporty z przykładami, że problem ten nie występuje w tym modelu z kartami wydanymi z pewnością z nowej puli – niestety nie udało mi się na razie potwierdzić, czy ta konkretna karta SIM nie ma zablokowanej usługi TS11 – sprawdziłem tylko, że tamten E173u-2 ma identyczny firmware i podobny numer seryjny. Wyjaśnieniem może być więc tylko to, że ta jedna karta mogła prześlizgnąć się (nie pierwszy raz) i nie otrzymała blokady.

      • Wojciech
        Wrzesień 7th, 2011 at 12:59 | #17

        Ale czy naprawdę nie masz żadnych wątpliwości wiedząc, że tylko jeden typ modemu ma problem ? Aero2 nie ma takich możliwości, żeby na poziomie karty SIM zablokować dany model urządzenia, to jest technicznie niewykonalne, można to zrobić dopiero na poziomie NodeB, ale to można łatwo sprawdzić i Aero2 tego nie robi. Jeżeli naprawdę ktoś ma problem, to albo ma wadliwą kartę SIM (niech zgłosić prośbę o wymianę, przecież można powiedzieć, że korzysta z rekomendowanym modemem) albo co obstawiam – wadliwy modem. Nie rozumiem, dlaczego oskarżasz Aero2 o jakieś blokowanie modemów, zamiast dokładnie zbadać przyczynę.
        Test typu "u mnie nie działa, więc to wina Aero2" nie ma żadnej wartości merytorycznej, w sytuacji kiedy u innych jednak działa. Teza o "prześlizgnięciu się jednej karty, w sytuacji gdy każda pula zostaje wytworzona i wydawana jest w całości z zamówionymi parametrami jest.. a zresztą.
        Pisz co chcesz, twój blog, ale moim zdaniem nieco się ośmieszasz wyciągając takie wnioski.

        • Wrzesień 7th, 2011 at 13:27 | #18

          Ten problem osobiście sprawdziłem na: E173u-2, E5832, Dell 5540 oraz na telefonach komórkowych: HTC Desire, HTC Desire Z, SE C901, Huawei U8500, Samsung Galaxy Pad P1000 i Viewsonic ViewPad 7. Dodatkowo raporty osób z komentarzach potwierdzają te same objawy na kilkunastu modelach Androidów z serii Galaxy, kilku różnych Nokiach z Symbianem (starym i z tych nowych, dotykowych).
          Rozejrzyj się na różnych forach i znajdziesz wiele potwierdzeń tego problemu wraz z propozycjami podobnymi do moich (mimo braku sygnału sieci skonfigurować APN i mimo wszystko się połączyć). Postaram się w ogóle znowu pożyczyć nową kartę Aero2 z zablokowanym TS11 i pokazać na filmie, na czym polega problem.
          Jeżeli jesteś z Warszawy lub okolic, to zapraszam na pokaz – jeżeli znajdziesz jakieś proste rozwiązanie, to bardzo chętnie je opublikuję.

          • Wojciech
            Wrzesień 7th, 2011 at 14:09 | #19

            To, że kilka osób coś potwierdza, nie stanowi ostatecznego potwierdzenia faktu ani przyczyny. Gdybym tylko mieszkał blisko Wwy to chętnie bym zobaczył te modemy na własne oczy, bo brzmi to jak jakieś czary. I nie mówię tego bezpodstawnie, bo jak już wspomniałem mam dostęp do wielu urządzeń i kilku kart, testowałem wiele sposobów i w żaden sposób nie byłem w stanie zreprodukować tego błędu, co oczywiście jest w pełni normalne, i gdyby taki problem występował lub był wynikiem jakichś technicznych ograniczeń na SIM, to można by tu mówić o stworzeniu rozwiązania. Może jak pokażesz ten filmik to coś się wyjaśni.

          • Wrzesień 7th, 2011 at 15:32 | #20

            W sumie niezła myśl, żeby przygotować film – zbiorę dwie karty "nowe" i mojego starego SIMa. Mam dość urządzeń, żeby to zademonstrować. Natomiast nie mam żadnych wątpliwości co do istnienia tego problemu, ale jestem prawie pewien (jak napisałem w artykule), że to efekt zastosowania nietypowego rozwiązania przez Aero2, który nałożył się na niedotestowanie przez producentów sprzętu.

  6. Łukasz
    Wrzesień 6th, 2011 at 16:43 | #21

    Kurcze, właśnie czekam na nowego Desire Z i cieszyłem się że będę mógł sobie na Aero2 przeglądać sieć za free z niego, a tu taka niespodzianka ;/

    • Wrzesień 6th, 2011 at 18:12 | #22

      HTC Desire Z działa bez problemu. Jedynie nie da się udostępniać Internetu dalej przez WiFi.

      • Robert
        Wrzesień 6th, 2011 at 18:36 | #23

        A przez HTC HD2 da się? Jeśli nie przez Windows Mobile to Android z HTC Desire?

  7. Robert
    Wrzesień 6th, 2011 at 13:35 | #24

    Super, dzięki!

  8. Robert
    Wrzesień 6th, 2011 at 12:26 | #25

    Jakub, trochę prośba nie na temat: mógłbyś zrobić favicon do swojej strony? Mam mnóstwo zakładek i to znacznie ułatwiłoby mi pracę :)

    • Wrzesień 6th, 2011 at 13:14 | #26

      Próbowałem, ale znaczek JD się nie mieści w tak małym obszarze, ale dorzucę to do listy zadań :) Muszę po prostu go namalować od zera.

  9. Wrzesień 6th, 2011 at 11:08 | #27

    Czy ktos testowal Aero2 z Netbook Samsung N150 Modem HSDPA (ten od PlusGSM) niby jest opis ze: •Sieci
    GSM 850/900/1800/1900/2100 + UMTS
    •Transmisja danych
    3G
    CSD
    EDGE
    GPRS
    HSDPA
    Prędkość przesyłu 3G: 384 kb/s
    Prędkość przesyłu EDGE: 236,8 kb/s
    Prędkość przesyłu GPRS: 53,6 kb/s
    Prędkość przesyłu HSCSD: nie
    Prędkość przesyłu HSDPA: 7.2 Mbps download/2Mbps upload

    Jednak nie wiem jak to dziala w praktyce, tzn. czy sa jakies problemy. Chce cos takiego dla osoby malo obeznanem , ma tylko jesli zajdzie potrzeba raz na 2 dni sprawdzic poczte. Zasieg Aero2 jest sprawdzalem tel. HUAWEI U8500 Ideos

    • Wrzesień 6th, 2011 at 11:56 | #28

      Podaj dokładny model modemu, jaki jest w nim zainstalowany, to spróbuję znaleźć więcej informacji o nim. Masz dwa sposoby: sprawdź w menedżerze urządzeń, albo rozbierz laptopa i przeczytaj oznaczenia modemu (ale nie karty WiFi). Z tej specyfikacji nie się nic ustalić. Jeżeli możesz, to użyj wbudowanej w laptopa aplikacji do łączenia się z netem i sprawdź tak samo, jak na U8500 (który z resztą nie działa bez aktualizacji firmware z Aero2). czy widzisz sieć PL17.

    • neotion
      Wrzesień 6th, 2011 at 19:00 | #29

      używam z wbudowanym modemem też od PlusGSM) ale NC10 podejrzewam że jest to identyczny modem. Działa bez zarzutu. Wraz z wznawianiem połaczenia po upływie 60 minut.

      • Wrzesień 7th, 2011 at 10:15 | #30

        Milo to uslyszec, wydaje sie ze jest to modem GT-Y3300 jednak nigdzie nie znalazlem czy jest on HSDPA+ czyli K10. Tak czy inaczej prawdopodobnie zaryzykuje. Musze jeszcze znalezc takiego Samsunga w dobrej cenie na allegro :)

        • wiedzacy
          Wrzesień 7th, 2011 at 10:24 | #31

          Ten modem na pewno nie jest kategorii 10, gdyż w takiej sytuacji w opisie zaznaczyliby do 14Mb/s a nie 7,2.

        • Wrzesień 7th, 2011 at 11:03 | #32

          Niestety jest bardzo duży problem z Samsungami – nie publikuje on żadnych specyfikacji swoich modemów.

  10. Wrzesień 5th, 2011 at 11:54 | #33

    Czy ta nowa blokada instalowana na kartach SIM przez Aero2 oznacza, że w ten sposób Aero2 uniemożliwia dodzwonienie się na numer alarmowy 112 w krytycznych sytuacjach???

    Jeśli tak, to jest bardzo poważne naruszenie przepisów telekomunikacyjnych (każdy operator ma obowiązek umożliwić dodzwonienie się na numer alarmowy niezaleznie od tego ile impuslów albo złotówek zostało nam na koncie, niezależnie od znajomości numeru PIN karty SIM albo telefonu, niezależnie od ewentualnej zaległości w regulowaniu rachunków, a nawet niezaleznie od posiadanej lub nie umowy na roaming czy to krajowy czy nawet zagraniczny).

    Oprócz naruszenia przepisów telekomunikacyjnych takie postępowanie zachacza również o kodeks karny, ponieważ stwarza realne zagrożenie dla życia i zdrowia ludzkiego, a to już jest ścigane przez prokuratora.

    Takie rażące naruszenie trzeba po prostu zgłosić do UKE, i oni się już zajmą wyperswadowaniem (albo po dobroci albo siłowo) operatorowi, że nie wolno tak robić.

    • Wrzesień 5th, 2011 at 11:59 | #34

      Wspomniałem w treści, że numery alarmowe to TS12. Wygląda na to, że ta usługa zgodnie z wymogami UKE nie jest blokowana. Jednak telefony, które nie mogą się połączyć z jakichkolwiek powodów z siecią Aero2 dadzą sobie radę – połączenia TS12 nie wymagają nawet zalogowania do sieci i zwykle nastąpi szybkie przełączenie na pierwszą wolną sieć.

    • Właściciel
      Wrzesień 6th, 2011 at 00:09 | #35

      W celu połączenia się z numerem alarmowym 112 nie potrzeba mieć w telefonie włożonej karty sim.

      • Wrzesień 6th, 2011 at 00:47 | #36

        To czego nie wiem, to jak zachowuje się terminal, do którego włoży się SIM z blokadą TS12 (czyli połączeń alarmowych). Bo to oczywiste nie jest (ale akurat Aero2 to nie dotyczy, bo takiej blokady tam nie ma)

    • Marzec 31st, 2012 at 22:53 | #37

      Ale w sumie jeśli będzie kłopot z błędną interpretacją blokady TS11, a z dozwolonym TS12 – brak dostępu do 112. Po zgłoszeniu sprawy w UKE uda się uwziąć producentów sprzętu do poprawy sprawy TS11?

      • Kwiecień 1st, 2012 at 02:54 | #38

        Szczerze wątpię, żeby UKE mogło coś w tej sprawie zrobić. Poza tym na kogo łatwiej wpłynąć? Jednego, stosunkowo niewielkiego operatora w Polsce, czy na wielkich producentów za granicą (często poza Europą)?

        • Kwiecień 1st, 2012 at 03:44 | #39

          Przykłady z wojny Apple vs Android, pokazują iż niekiedy i nawet pojedynce państwo w UE ma znaczenie dla rynku. Bo wystarczy by w PL UKE nałożyła na kogoś karę w postaci zablokowania sprzedaży poszczególnych telefonów, to by od razu pozostali regulatorzy musie sprawdzić czy u nich jest ten sam problem.

Strony komentarza
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>