Home > Wiadomości > Aero2 dodało do listy rekomendowanych niezgodny z regulaminem modem

Aero2 dodało do listy rekomendowanych niezgodny z regulaminem modem

Od pewnego czasu salon Sferii przy ul. Dzielnej 58 w Warszawie, poza wydawaniem kart SIM BDI, sprzedaje modemy Huawei E173u-2. Są to modemy w sposób oczywisty niezgodne z regulaminem operatora, gdyż wymagane jest korzystanie z urządzeń kategorii 10 lub wyższej, a modem Huawei E173u-2 to urządzenie wolniejsze, kategorii 8.

Okazuje się, że w międzyczasie operator Aero2 dodał ten modem do listy rekomendowanych urządzeń. Jest to o tyle zaskakujące, że z jednej strony operator ciągle straszy w regulaminie, że korzystanie z urządzeń niespełniających wymogów może spowodować odcięcie użytkownika od sieci. Z drugiej strony operator za pomocą listy rekomendacji namawia do łamania swojego własnego regulaminu.

Dodatkowo dość kuriozalnie wygląda teraz strona Aero2 z listą rekomendowanych urządzeń (po aktualizacji strony Aero2 tabeli pod koniec 2013 już nie ma, odnośnik także nie działa):

Lista rekomendowanych urządzeń na stronie internetowej Aero2

Lista rekomendowanych urządzeń na stronie internetowej Aero2 - 4 lutego 2013

Jak widzimy w opisie ciągle straszy kategoria 10, a w tabeli usadowił się od niedawna Huawei E173u-2. Co prawda w treści pojawiło się łagodzące słowo „zasadniczo”, jednak w żaden sposób nie zmienia to zapisów regulaminu. Oczywiście o modemie Sierra Wireless 307 niedostępnym na rynku od 2 lat nie warto nawet mówić, a o Huawei E367, który w Polsce głównie występuje w wersji u-1 (z oferty Plusa) niezgodnej z Aero2 też już pisałem.

Miałbym sugestię dla operatora: może po prostu czas na aktualizację regulaminu i usunięcie zapisu o wymogach technicznych i sankcjach za ich nieprzestrzeganie, jeżeli od tej chwili sugestia jest taka, że jest on po prostu martwy?

Po drugie przydałaby się informacja jak uruchomić ten modem poprawnie z Aero2. Są klienci Sferii, którzy po zakupie modemu nie byli w stanie doprowadzić modemu do poprawnego działania i postanowi oddać sprzęt sprzedawcy – trafili na duży opór i kompletny brak zrozumienia i chęci pomocy. Z tego co zaobserwowaliśmy na forum modem ten faktycznie sprawia ostatnio dużo problemów. Jest kilka sugestii co do prawdopodobnego rozwiązania problemu, ale ciągle nie mamy pewności na czym on polega – pomoc operatora może być w tym przypadku nieoceniona, gdyż może „z drugiej strony” przeanalizować problem i zaproponować własne rozwiązanie lub potwierdzić jedno z zaproponowanych na forum.

Z drugiej strony można powiedzieć, że użytkownicy modemów niezgodnych z regulaminem mogą chyba odetchnąć z ulgą – Aero2 raczej nie planuje ich ścigania i odłączania od sieci.

PS: Dla pytających – strony zostały zaktualizowane pod koniec 2013 roku, a same salony Sferii już nie istnieją.

Data pierwszej publikacji 2013.02.04
Kategorie:Wiadomości
  1. Luty 26th, 2013 at 12:13 | #1

    MAM USZKODZONA KARTE AREO2 GDZIE MOGE JA WYMIENIC CZEKAM NA ODPOWIWDZ

    • Luty 26th, 2013 at 12:15 | #2

      http://jdtech.pl/2013/02/aero2-problem-z-karta-si… – opisałem problem kilka artykułów temu.

    • Tiger
      Luty 26th, 2013 at 12:17 | #3

      Grażyna, napisz list do Dziadka Mroza. A jak nie pomoże, to poczytaj bloga, tylko ze zrozumieniem.

      • Luty 26th, 2013 at 12:25 | #4

        Starajcie się przynajmniej czasem jednak pomóc. Pliz. Nie wszyscy radzą sobie tak dobrze z Caps Lockiem, jak my.

        • Tiger
          Luty 26th, 2013 at 14:02 | #5

          Czasem, aż prosi się coś napisać, bo jak można nie zauważyć całego artykułu na temat wymiany karty? Jeśli ktoś tego nie zauważa, to mam wątpliwości, czy udzielanie jakichkolwiek rad ma sens, bo nie rokuje, że zrozumie. :) To nie jest złośliwość, lecz mały test sprawdzający, czy angażowanie się w rozwiązanie problemu ma sens. :)

  2. azhag
    Luty 6th, 2013 at 10:29 | #6

    "Zdzisław Dyrman, zasadniczo" ;)

    Jakiś czas temu odbierałem kartę dla znajomego w salonie. Czytając o gigantycznych kolejkach, udałem się jak najwcześniej. Celowałem na samo otwarcie, ale że tramwaj mi uciekł, byłem na miejscu "dopiero" o 10:17… i już kolejka była na całą długość półpiętra pod same drzwi na dole. Na szczęście klientów Sferii było niewielu i obsługa Aero szła na 2,5 stanowiska — równo w godzinę udało mi się załatwić.

    Niestety po drodze zachwiała się moja wiara w ludzkość. Większość ludzi z godnością kolejkę znosiła, ale oczywiście trafiła się grupka facetów, którzy zaczęli pod nosem (ale wystarczająco słyszalnie) marudzić, że to tak nie powinno być, że to "powinno być jak prepaid — dajesz 20 i wychodzisz" i takie tam, a jak jeden z pracowników na 2 minuty wyszedł na zaplecze to zaraz było "co to ma być? do roboty, a nie opierdalać się". Niektórzy naprawdę nie zaslugują na nic więcej niż żeby im powiesić dzwonek na szyi, uwiązać na krowim łańcuchu i wyprowadzić na pastwisko…

    Serce mi za to urosło, jak jedna starsza, siwa już babka nie wzięła swojego e-maila i tłumaczyła "ale ja mam, po prostu zapomniałam wziąć, no mam, jak byłam w szkole Linuksa to zakładałam" :D
    Może przydałoby się konieczność wzięcia maila, podobno takich ludzi jest kilku dziennie.

    • azhag
      Luty 6th, 2013 at 10:37 | #7

      > Może przydałoby się konieczność wzięcia maila

      podkreślić :)

    • Luty 6th, 2013 at 11:07 | #8

      Dopisałem informację o emailu w procedurze zamawiania – ale i tak większość odbierających osobiście chyba korzysta z informacji na stronie operatora. W kolejce faktycznie większość ludzi to normalni klienci, którzy spokojnie podchodzą do "losu", ale tacy rzucający się nieco też są potrzebni, żeby dyscyplinowali obsługę salonu – oczywiście nie do przesady, ale da równowagi z kierowniczką, która jest podobno troszkę nerwowa. Natomiast sami pracownicy są biedni – robota jest wyjątkowo ciężka, nieprzyjemna i niewdzięczna – gorzej niż w urzędzie.

  3. mat
    Luty 6th, 2013 at 00:25 | #9

    u mnie tez na nowej karcie wystepuja na tym modemie resety.. czasami nie ma a czasami 2x na 8h sie zresetuje.. nie wiem od czego to zalezy.. mam top net info wiec mi to nie przeszkadza jakos bo sie zaraz laczy ponownie.. u mnie leci rmfon non stop na aero i do tego korzystam z neta. Inaczej sie nie da bo jak zrzuci do umts to nie chce wracac do hspa i trzeba sie rozlaczac i laczyc znowu.. a jak radio internetowe gra to trzyma hspa ladnie i dopiero znika po godzinie i tak w kolko 8 razy na dzien :P

  4. Dar86
    Luty 5th, 2013 at 18:10 | #11

    Fajnie jak by zwiększyli prędkość do 1mb bo teraz korzystanie z internetu to masakra.

    • Luty 5th, 2013 at 18:29 | #12

      O tym możesz spokojnie zapomnieć. Nikt ich do tego nie zmusi, nawet UKE – w koncesji jest jak wół 256->512 i więcej nic.

      • Adam
        Luty 5th, 2013 at 23:48 | #13

        Ale w zasadzie to co Ci przeszkadza w darmowym 0,5Mb/s? Przeglądać WWW możesz? Możesz. Pobrać pliki możesz? Możesz. Pograć w sieciówki się da? Da się. Działają Ci gadu Gadu i Skype? Działają. YouTube? Działa płynnie na Najniższej jakości. Telewizja internetowa w LQ też działa bez większych problemów więc… Od czasu do czasu Aero2 służy mi do pobierania torrentów nawet więc.. Jak na darmową usługę nie ma co narzekać.
        Było 256Kb/s to każdy chciał 512Kb/s. Jak teraz mamy te 512Kb/s to teraz spora grupa ludzi chce znów podwojoną prędkość – 1Mb/s. Potem 2Mb/s, 4Mb/s itd itp…

        • mat
          Luty 6th, 2013 at 00:27 | #14

          gg nie dziala dobrze.. gubia sie wiadomosci niestety i to sporo.. zeby normalnie popisac na gg musze wchodzic na web gg bo nie wiem o czym pisze.. co druga wiadomosc jest dostarczana.. na web gg tego nie ma. Zasieg mam dobry i dzieje sie tak nawet przy nadajniku z sila sygnalu 99%

          • azhag
            Luty 6th, 2013 at 10:34 | #15

            To już wyłącznie ułomność GG. Inne komunikatory, np. Jabber czy — nieco rozszerzając definicję — IRC, działają bez zarzutu.

            Czy problem występuje również na jakimś alternatywnym kliencie GG?

    • Luty 9th, 2013 at 23:43 | #16

      Czy taka masakra? Dla mnie to jedyna normalna forma internetu (mimo mieszkania w Warszawie). Postawiłem sobie mały serwer na Linuksie (Ubuntu 12.04) który to ma w sobie zaszyte proxy dla www i dns. Prócz tego, że co godzinę mam kilkusekundową przerwę to strony ładują się jak burza :) Ba, nawet w nocy bez kłopotu aktualizują mi się gry po kilka GB na aktualizację (na szczęście takie aktualizacje są rzadkie).
      Ostatnio jak patrzyłem na statystyki to miałem 13GB pobranych i 1GB wysłanych danych w okresie dwóch tygodni. Jakieś pytania? :)

  5. p4trykx
    Luty 4th, 2013 at 20:46 | #17

    Ja mam SW 307 z listy i też mam problemy. W tym modemie nie da się wymusić odpowiednich częstotliwości. Więc ta cała lista jest nic nie warta.

    • Luty 4th, 2013 at 22:56 | #18

      Też ważny głos. Nie testowałem ostatnio SW307.
      Ale pisać o tym trzeba od czasu do czasu.

  6. Piotrek
    Luty 4th, 2013 at 19:47 | #19

    To po cóż ja w nowy tablet z tymi wymaganiami kat 10 zainwestowałem??? :(

    • Luty 4th, 2013 at 22:55 | #20

      Tym akurat bym się nie przejmował – użycie szybszego modemu jednak powoduje, że Aero2 działa lepiej, a do tego więcej osób może korzystać wydajnie z Aero2 – optymalizujemy działanie sieci w ten sposób.

  7. Average Joe
    Luty 4th, 2013 at 18:19 | #21

    Na [aero2.pl/modemy.html] pojawiła się jeszcze jedna różnica w porównaniu do [webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:aero2.pl/modemy.html] datowanym 13.01.24. W drugim akapicie na końcu dolepili: "(…) i działają w oparciu o niezmodyfikowane generyczne oprogramowanie producenta.".
    To mi trochę wieje sugestią, że np. często sprzedawany w cenie 110-120zł poza Play ("działa z Aero2") Huawei E3131s-2 w pudełku Play'a, z logo Play'a na obudowie i brand'owanym "Play Online" Mobile Partner'em będzie z Aero2 radził sobie gorzej, niż taki niezgodny (+/-) z regulaminem, ale niebrand'owany Huawei E173u-2 sprzedawany w salonie Sferii na Dzielnej 58. Chyba nie do końca…

    • Luty 4th, 2013 at 19:15 | #22

      Ogólnie podobna informacja była też wcześniej – chodzi o dwie rzeczy: sugestię w kwestii simlocka oraz to, że nie zawsze można zmienić konfigurację modemu (dodać inny APN) ze względu na ograniczenia oprogramowania. Patrz świetny przykład: słynny K3805-Z (którego serdecznie odradzam).

      • Average Joe
        Luty 5th, 2013 at 03:33 | #23

        Mogę powiedzieć, że w kwestii Aero2 jestem szczęściarzem. Kartę SIM Aero2 otrzymałem w I połowie sierpnia 2012 od ręki bez kolejki w salonie Sferii na Powstańców Śląskich 126 (5 minut spaceru od domu) – 2 tygodnie później nie byłoby już tak wygodnie. Nie była objęta wymianą ogłoszoną w II połowie sierpnia 2012. Huawei’a E3131s-2 z brand’owaniem Play’a za 105zł (z drugiej ręki, ale z papierami na pozostałe 23 miesiące gwarancji) miałem kilka dni po otrzymaniu karty SIM. Od tego momentu z Aero2 korzystam przeciętnie co drugi dzień i nie napotkałem jeszcze jakichś długotrwałych zastojów w jego funkcjonowaniu. Na początku października 2012 za 111zł dołożyłem do tego TP-Link’a TL-MR3020, flash’ując go od razu do najnowszego firmware’u (TL-MR3020_V1_120817). Wszystko dalej śmiga, aczkolwiek podczas gorszej pogody Huawei’owi zdarza się zejść do UMTS’u i Aero2 działa wtedy ~50% poniżej deklarowanej przepustowości.
        Ustawiłem się tak dobrze w dużej części dzięki info z [jdtech.pl] (Dzięki!). Wiem, że sporo osób nie wie o BDI Aero2, a jeśli już wiedzą, to informacje na [aero2.pl] są dla nich niezrozumiałe (częstotliwości, kategorie, APN’y) lub niewystarczające (aktualny zasięg, kompatybilność już posiadanych urządzeń), zaś dotychczasowa lista „zweryfikowanych i rekomendowanych” modemów zawierała wyłącznie urządzenia o cenach rzędu 240zł (a my wiemy, że można o ponad połowę taniej), co dla osób naprawdę potrzebujących darmowego dostępu do internetu jest dość ciężkim wydatkiem. Domyślam się, że po styczności z [aero2.pl] sporo osób po prostu rezygnuje z BDI zanim dotrą do [jdtech.pl].
        Dlatego tak bardzo mnie irytują te dopiski na [aero2.pl/modemy.html]. Ktoś usłyszy o Aero2, odwiedzi ich stronę i z niej wywnioskuje, że np. Huawei E173u-2/E3131s-2, który ma z Play Online, nie będzie działał z BDI Aero2. Albo zrezygnuje, albo na Dzielnej 58 przy odbiorze karty SIM da się namówić na niepotrzebny zakup ich Huawei’a E173u-2, a potem nawet nie będzie mógł się doprosić o wsparcie.
        TL;DR: Bulwersuję się nieuchwytnością internetów dla mych rodaków.

        • Average Joe
          Luty 5th, 2013 at 13:56 | #24

          Eh, klątwa no-life'a – superprodukcje literackie o 3:33 w nocy. Da się tą moją ścianę tekstu wyburzyć? Komentowałem bez rejestracji, ale podałem te same dane (imię, e-mail, rodzaj subskrypcji), co w tym komentarzu.

          • Luty 5th, 2013 at 18:17 | #25

            Edycja komentarzy chyba nie jest dostępna nawet dla zarejestrowanych autorów – odezwij się na email, ja mogę edytować komentarze. A pierwsza wersja wylądowała w spamie, dlatego pojawiła się dopiero jak ją wyciągnąłem ze skrzynki bezpieczeństwa.

      • Average Joe
        Luty 5th, 2013 at 11:23 | #26

        Myślę, że dotychczasowe "(…) pod warunkiem, że nie zostały one skonfigurowane dla szczególnych potrzeb sieci innych operatorów." spokojnie obejmowało SIMlock'i, zablokowane częstotliwości i niemożność dodawania nowych APN'ów. Doklejając do tamtego "(…) pod warunkiem, że (…)" fragment "(…) i działają w oparciu o niezmodyfikowane generyczne oprogramowanie producenta." sugerują, że brand'owane modemy – a takie chyba najczęściej występują w sprzedaży i polskich domach (np. otrzymane od innych operatorów) – prawdopodobnie nie będą działały z Aero2.
        Na szczęście salon Sferii na Dzielnej 58 śpieszy dzielnie na pomoc nieposiadającym adekwatnych modemów Polakom, oferując za 125zł/szt. "zweryfikowane i rekomendowane", niebrand'owane, będące ponad regulaminem Huawei'e E173u-2 "umożliwiające korzystanie z BDI Aero2". Z pewnością chętnie posłużą też pomocą (lub przyjęciem zwrotu modemu), gdyby sprzedany przez nich modem nie chciał poprawnie współpracować z Aero2, dla którego docelowo jest oferowany.

        • Luty 5th, 2013 at 11:48 | #27

          Na pewno jeszcze pomogą w konfiguracji na miejscu i zdiagnozują ewentualne problemy z połączeniem :)

        • azhag
          Luty 6th, 2013 at 10:41 | #28

          > "umożliwiające korzystanie z BDI Aero2"
          jeśli umożliwiać przestaną, będzie je można zwrócić jako towar niezgodny z umową ;)

          • Luty 6th, 2013 at 11:11 | #29

            Aero2 już dwa numery wykręciło użytkownikom: najpierw TS11, potem roaming tylko na wybranych nadajnikach. Ale sprzedawca może nie przyjąć zwrotu i to nawet sprzętu, który po prostu nie działa – patrz jakie opory robiła Sferia.

  8. add
    Luty 4th, 2013 at 18:13 | #30

    link jest zły – "strona Aero2 z listą rekomendowanych urządzeń:"

    powinien być
    http://www.aero2.pl/modemy.html

  9. Adam
    Luty 4th, 2013 at 17:50 | #32

    Co za kraj… :D Wydaje mi się że teraz Spółce Aero2 wisi to z jakich urządzeń korzystamy, ponieważ Klienci Plusa i tak korzystają z wolniejszych (i szybszych również) urządzeń.
    Mi Aero2 działa nawet na Sony Ericsson XPERIA X8 gdzie tam terminal jest kategori… 5/6… :D Tak samo sytuacja ma się do Sony Ericsson W20i Zylo. Nokia C2-01 też śmiga bez problemu. Więcej współpracujących z Aero2 telefonów w rękach nie miałem. W każdym razie na chłopski rozum od kiedy sieć realizuje "roaming" dla Plusa to klasa Naszych (Aerowców) urządzeń nie powinna mieć aż tak wielkiego znaczenia.

    • Amadeusz
      Luty 8th, 2013 at 03:25 | #33

      Działa też na Sony Ericsson XPERIA X1 (D:7,2 mbit/s U:2 mbit/s, PPC z III 2008)

  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>