Aero2 – co w trawie piszczy, 30 lipca
Zebrałem z komentarzy na tym blogu, forów, wpisów na innych blogach garść wiadomości na temat bieżącej sytuacji w kwestii kart. Oczywiście są to informacje zebrane oddolnie i przekazane przez osoby, które z usługi UBDI po prostu chcą skorzystać, albo miały to szczęście i odebrały kartę SIM, gdyż operator żadnych oficjalnych informacji nie publikuje i nie przekazuje oficjalnie w inny sposób. Generalnie opisuję tutaj sytuację po 20 lipca, kiedy to Aero2 i UKE wspólnie ustaliły, że procedura musi się zmienić, a Aero2 od razu ostrzegło, że w związku z tym można oczekiwać kolejnych perturbacji w udostępnianiu kart.
Jak sytuacja wygląda w tej chwili? Na zachodzie bez zmian, chciałoby się rzec. A konkretnie: karty są nadal wydawane, cały czas niezbyt wydajnie. Coraz więcej osób po prostu rezygnuje z dalszego oczekiwania dowiadując się wreszcie, ile być może będą jeszcze czekać. Nowe karty SIM są nietypowo skonfigurowane, co wprowadza pewnie zamieszanie i problemy. Spełniły się także najgorsze przeczucia co do systemu reklamacji i modemów HSPA kategorii 10. No i dwa słowa na temat 3-letniego okresu świadczenia UBDI: czas dostępności tej usługi ucieka. A więc po kolei.
Postępy w wydawaniu kart SIM i aktualny czas oczekiwania
Jeżeli po ogłoszeniu wspólnego komunikatu Aero2 i UKE po spotkaniu 20 lipca ktoś oczekiwał szybkiego przełomu, to musiał się srogo zawieść. Na szczęście nie wstrzymano całkiem dystrybucji kart na dotychczasowych zasadach, choć czytając powyższy komunikat można było dojść i do takiego wniosku.
W tej chwili z raportów osób odbierających karty SIM można wywnioskować, że:
- W ostatni piątek, 29 lipca, zakończyło się przetwarzanie zamówień złożonych w dniu 29 czerwca. Osoby te czekały równo miesiąc. W tej chwili maile z zaproszeniem do odbioru karty otrzymują osoby, które przesłały przelew i formularz 30 czerwca.
- W przypadku osób, które dostarczyły niezbędne dokumenty 2 lipca Aero2 szacuje możliwość odbioru w okolicach 10 sierpnia.
- W przypadku osób, które postanowiły dołączyć do oczekujących po 20 lipca operator szacuje, że przed 10 września nie ma sensu nawet pytać.
Pierwsi rezygnują z oczekiwania
Zgodnie z żądaniem UKE operator zaczął informować o orientacyjnym czasie oczekiwania na kartę SIM. Niestety zamiast zrobić jakiś masowy mailing albo opublikować informację na stronie WWW w tej chwili informacje otrzymują tylko osoby żądające takich informacji poprzez email. Telefonicznie nadal bardzo trudno cokolwiek załatwić.
Informacje dla oczekujących są nieciekawe, a czasem tak złe, że niektórzy postanowili po prostu zrezygnować i odmrozić wpłaconą na konto operatora kwotę 55 PLN w oczekiwaniu na zmiany w dystrybucji kart. Kilka osób poinformowało, że po zgłoszeniu chęci rezygnacji z oczekiwania operator faktycznie bez zbędnej zwłoki zwraca wpłaconą kwotę.
Ja osobiście zalecam tym osobom przesłanie także żądania usunięcia danych osobowych z bazy danych operatora.
Nietypowa konfiguracja kart SIM stwarza problemy
Jednocześnie wydawane teraz karty SIM zostały przekonfigurowane. Jak wiemy usługi głosowe i SMS są całkowicie zablokowane na poziomie sieci, o czym informowałem w pierwszym teście. Jednak w przypadku najnowszych kart informacja o braku obsługi większości usług jest zawarta na samej karcie SIM. Niestety, o czym pisałem w uaktualnieniu ciekawostek, sprawia to problemy w niektórych telefonach GSM i tabletach. Teraz jednak o problemach informują także użytkownicy modemów.
Efekt jest dość dziwny i wynika najprawdopodobniej z opisanej powyżej nietypowej konfiguracji karty SIM. Mimo nawiązania połączenia modemu z siecią Aero2 modem nadal (podobnie jak wspomniane wyżej telefony i tablety) informuje o tym, że jednak połączenia z siecią nie ma. Informacja ta jest tak samo wyświetlana w oprogramowaniu modemu, jak i przekazywana za pomocą odpowiedniej sekwencji i kolorów migania diody modemu. Wygląda to na pierwszy rzut oka tak, jakby karta SIM lub modem nie został wpuszczony do sieci.
Okazuje się jednak, że po próbie nawiązania połączenia wszystko działa poprawnie i można korzystać z sieci. Niestety oprogramowanie niektórych modemów uniemożliwia nawiązanie połączenia przed zameldowaniem przez modem zalogowania do sieci, a w skrajnych przypadkach nie jest nawet możliwa konfiguracja modemu i podanie prawidłowego APN.
Przykładem problematycznego oprogramowania jest między innymi Huawei e173u-2, który na naszym rynku najczęściej pochodzi z sieci Play. O ile niebrandowany, oryginalny pakiet oprogramowania Mobile Partner firmy Huawei radzi sobie z taką sytuacją, o tyle aplikacja znajdująca się w modemie i instalowana domyślnie przez większość użytkowników została zmodyfikowana na potrzeby sieci Play tak, że nie ma możliwości nawiązania połączenia i skonfigurowania parametrów połączenia, zanim modem nie zaloguje się do sieci, co w przypadku Aero2 i nowszych kart nie zachodzi nigdy.
Problemy z pomocą techniczną operatora
Przy okazji powyższych kłopotów z kartami SIM na jaw wyszło to, czego obawiało się wielu uważnych czytelników regulaminu. Do tej pory nikt nie przejmował się ograniczeniem w postaci konieczności korzystania z droższych modemów HSPA kategorii 10, czyli obsługujących prędkość co najmniej 14 Mbit/s.
Faktycznie, do dziś konfiguracja sieci nie narzuca tego wymogu i przyjmuje nawet urządzenia pracujące w trybie UMTS, czyli najstarszym trybie 384 kb/s. Ja osobiście bez problemu ciągle korzystam do testów z telefonu komórkowego Sony Ericsson C901 oraz modemu Huawei E169, które wymogu kat10 nie spełniają.
Jednak problem pojawił się zupełnie gdzieś indziej. Przy składaniu reklamacji operator wymaga korzystania z formularza, na którym znajduje się między innymi pole z opisem wykorzystywanego urządzenia dostępowego. W związku z opisywanymi powyżej problemami z logowaniem karty SIM do sieci jeden z czytelników mojego bloga zgłosił problem oficjalnym kanałem. Otrzymał odpowiedź, że jego modem nie jest regulaminowym urządzeniem kategorii 10 zgodnym z HSPA+ 900MHz ani TD-LTE 2500MHz, więc nie mogą mu w żaden sposób pomóc.
Przy okazji zapytał się więc o urządzenia, które wg operatora są zalecane i otrzymał następującą, krótką listę urządzeń przetestowanych przez Aero2 (pisownia oryginalna, komentarze moje):
- Huawei E182E
- Huawei E376 – literówka, modem nazywa się E367
- Huawei E398 – w zasadzie niedostepny modem 2G/3G/LTE
- Sierra Wireless USB307
- ZTE MF668
Nie będę po raz kolejny opisywał co sądzę o tej liście i niektórych wymienionych na niej modemach, ani o literówkach, w tym celu odsyłam do mojej listy zgodnych modemów.
A czas ucieka…
Jak wiemy, operator rozpoczął świadczenie usługi 10 maja 2011. Zgodnie z koncesją ma obowiązek udostępniać UBDI przez pełne 3 lata. Nie wiem, na ile to co się teraz dzieje można uznać za pełne świadczenie usługi, ale postanowiłem rozpocząć odliczanie czasu do końca dostępności usługi. Odpowiedni licznik znajduje się po prawej stronie obok każdego postu na blogu. Zostało nam niecałe 1100 dni…
Źródło: podziękowania dla wszystkich czytelników, którzy opublikowali swoje historie w komentarzach na tym blogu, dzięki czemu udało mi się zebrać te informacje.
WITAM.
Mam pytanie czy ktoś używa tej karty w Tablecie Samsung Galaxy Tab2 ? zakupiłem tą kartę przysłali mi ją na początku sierpnia jest to już nowa nie wiem co tam trzeba konfigurować pisze że poza zasięgiem pomimo że na mapce powinien być mieszkam w Oświęcimiu bardzo bym prosił o jakieś info.Pozdrawiam wszystkich uczestników forum EUGENIUSZ
witam, czy ktoś ma działający net z modemem Huawei E 1752C ? i wie jak uruchomić neta? U mnie program pokazuje jedynie brak sygnału tj. Aero, który w odróżnieniu od innych operatorów nie pojawia sie na liście dostępnych sieci na Tarchominie…
Tarachomin….. parę lat temu tam byłem na koncercie T.Love… było świetnie ! Ciekawe czy będą znowu grać w przyszłym roku.
Pięć dni temu zakupiłem modem w play Huawei E173 u-2, żeby podłączyć do aero2. Na oprogramowaniu z Playa nic nie chciało chodzić. Ściągnąłem więc oprogramowanie Mobile Partner i muszę powiedzieć, że u mnie wszystko chodzi OK. Musiałem do tego modemu podłączyć antenę do-okólną 11dbi (taką miałem) i naprawdę wszystko hula jak ta lala. Prędkość ściągania u mnie od 220 do 249 kbit, wysyłania 149 kbit. Jedyny problem to rozłączanie po godzinie – muszę to rozwiązać. Jestem zadowolony.
Dostałem już dwa różne rozwiązania tego problemu. Dodam do tego zrzuty z Windows 7 i sam może opracuję trzecie rozwiązanie na bazie TopNetInfo i całość opublikuję w najbliższym czasie.
Mam wrażenie ze najlepiej jest kupić modem polsatowski,poco dorabiać innych.Z opisanych komentarzy wynika, że tylko one działają dobrze.Sprytne.Ale czy etyczne?Kolejny zgodny z prawem szwindel.
Niestety nawet w kwestii modemów CP nie ma pewności – na tych kartach operator nie stosuje tak wymyślnych zabezpieczeń jak w przypadku Aero2 i UBDI. Dlatego dopóki nie dostane potwierdzonych sygnałów o działaniu z modemami także z oferty CP, to nie wpiszę ich bezwarunkowej zgodności.
ech: Ja tak samo kupiłem dla koleżanki ten modem pod tą dziadowską kartę jeszcze jej nie otrzymałem ale czuje że będą problemy. Komplikują wszystko ja się da. W tym podsumowaniu spotkania aero2 z UKE jest taki zapis: "Ponadto, Aero2 dokona zmian w regulaminie korzystania z bezpłatnego dostępu do Internetu, z uwzględnieniem uwag przedstawionych przez Prezesa UKE oraz technicznych aspektów związanych z realizacją tegoż obowiązku." Mam nadzieję, że to chodzi właśnie o te urządzenia. Jak dostaniemy z koleżanką swoje dziadowskie karty to przetestuję i napisze tutaj jak to badziewie działa.
To jak to jest z tymi modemami Huawei E173u-2 ? Ze starymi kartami działa, a z nowymi nie ? To co oni zmienili ? Oprogramowanie Mobile Partner już nie pomaga ?
Poleciłem jednej osobie właśnie ten modem Huawei E173u-2, bo był na liście, że działa i jest ok. a teraz nie działa. Nie dość, że czeka ponad miesiąc, to teraz jeszcze mi się oberwie za niedziałający modem i kolejny wydatek na nowy modem. Kur#$% !
Na tę chwilę – 1 sierpnia 2011 na modemie – e173u-2 nie udało mi się nawiązać połączenia z nową kartą SIM Aero2. Bez problemu działa ze starą kartą.
Ostrzeżenie dla posiadaczy nowych kart AERO2.
Karty nie działają prawidłowo z Huawei E173u-2 !!!! Było już o tym na blogach, ale ostrzeżeń nigdy za wiele:)
Więcej – i fachowo – na ten temat napisze z pewnością Jakub, ale póki co uważajcie na ten modem.
Dzisiaj dostałem maila!!! Przyszedł o 11:09, a czekam od 1 lipca. Pozdrawiam.
WOW! Napoczęli lipiec! Super!
Lista sprzętu od Aero: http://www.aero2.pl/Common/Pdfs/Urzadzenia_teleko…
Dziś 01.08, tuż po 9:00 odebrałem kartę SIM. Informacja z BOK przyszła meilem o 16:54 29.07. Wniosek (i przelew) złożony 29.06 po 18-nastej.
Moje spostrzeżenia. Na biurku leżała sterta – bardzo dużo, gotowych do wydania kart. Wyglądało to tak jakby ktoś je przed chwila do dowiózł. Zastanawiam się czy w czasie weekendu nad tym nie pracowali – to by było prawdopodobne bo w piątek byłem w BOK osobiście, ok 15 i karty nie było (nawet specjalnie poczekałem żeby sprawdzili).
I tyle dobrych wieści. Kartę włożyłem do Huawei B970 i nie działała tak na aplikacji z iPlusa jak i Mobile Partner (postąpiłem zgodnie z instrukcją). Modem wykazuje jakby sieć widział, a aplikacja (i jedna i druga) żąda podania nr PIN. Po jego zaakceptowaniu nic się nie dzieje – próba połączenia kończy się komunikatem: w trakcie logowania (iPlus) lub You can’t connect before registr an available network (Mobile Partner).
Nie wyświetla mi się tez w ogóle siła sygnału ani nazwa sieci.
Czyżby karta była nie aktywna i trzeba czekać te 3 dni?
Marcin, wygląda na to, że masz ten sam problem z kartą SIM, o którym zbieram dane i pisałem w ciekawostkach i "co w trawie piszczy". Karta raczej na pewno jest aktywna, tylko jej konfiguracja utrudnia modemom prawidłowe raportowanie o stanie zalogowania. Trzeba to jak najszybciej opisać i wraz z wykresem wydawania kart zgłosić do UKE.
Potrzebuję tylko jeszcze zdobyć dostęp do modemu z listy ich "testowanych", żeby potwierdzić, że w ich modelach działa/nie działa.
no dobrze, to co moge z tym fantem zrobic?
Wysłałem ci maila, może coś się uda wykombinować. Na razie trzeba przetestować TopNetInfo i samą kartę w innym urządzeniu. Problem jest raczej do rozwiązania, ale jeszcze nie mam kompletnej procedury.
Też mam problem z kartą sim Aero2. Ja natomiast kartę włożyłem do telefonu Samsung Galaxy 3 (i5800) i wybrałem ręczne wybieranie sieci. Znalazł mi sieć Aero2 oraz cztery pozostałe sieci. Niestety po wybraniu Aero2 ukazał mi się komunikat "Brak sieci Wybrana sieć Aero2 jest nie dostępna".
Niestety w tej chwili jest totalny chaos i problem z tymi nowymi kartami Aero2. Zaraz o tym napiszę artykuł i dodam ostrzeżenia na kluczowych stronach bloga. Krótkie podsumowanie: Samsung Galaxy Pad P1000 jak i Huawei E169 nie widzą różnicy między starą, a nową kartą SIM, chociaż mimo nawiązania połączenia nie wyświetla ikonki transmisji danych komórkowych. ViewSonic ViewPad 7 nie widzi wcale sygnału sieci komórkowej, ale transmisja danych działa bez zarzutu.
Spróbuj zostawić SG3 w automatycznym wyborze sieci, zostaw na 1-2 minuty, a potem skonfiguruj APN – być może zadziała. Daj znać jak ci pójdzie.
Zadziałało, mimo że telefon pokazuje jakbym był poza zasięgiem.
P.S. Dobrze byłoby jakbyś stworzył forum
No to jest tak jak w moim tablecie. Cieszę się, że Samsung lepiej zrobił swoje telefony, niż Huawei modemy
Co do forum – to niestety dodatkowa moderacja i administracja forum chwilowo nie wchodzi w rachubę – blog zajmuje mi już większość wolnego czasu. Poza tym nie bardzo widzę sens w konkurowaniu w kwestii forum z takimi gigantami ogólnotematycznymi związanymi z telekomunikacją i nowymi technologiami jak telepolis, czy choćby pdaclub – a taki profil w zasadzie powinno mieć przy tym, czym głównie zajmuje się cały czas gdzieś tam w tle ten blog (Aero2 to jednak chwilowy temat, choć stał się w tym miesiącu bardzo istotny). Poza tym powstało już tematyczne forum tylko o aero2 – aero2forum.pl z którym bezpośredniego związku nie mam, ale jestem tam obecny.
U mnie włączyli rzeczywiście po trzech dniach Grzegorz