Home > Analiza > Aero2 – koniec problemów z połączeniami – są nowe adresy IP

Aero2 – koniec problemów z połączeniami – są nowe adresy IP

Ikona wykresuWreszcie dobra wiadomość dla wszystkich użytkowników darmowego dostępu do Internetu w Aero2, którzy ostatnio borykali się z problemem przy nawiązywaniu połączenia. Od kilku tygodni nie dawało się nawiązać połączenia za pierwszym razem w godzinach szczytu telekomunikacyjnego, a w niektórych lokalizacjach problem nie znikał przez cały dzień.

Mimo rozszerzenia puli adresów w marcu problem nie zniknął, a w zasadzie wydawał się narastać z każdym dniem – w centrum Warszawy w godzinach szczytu modem musiał wykonać nawet 10-20 prób, zanim nawiązał połączenie z siecią. Wygląda jednak na to, że od 9 kwietnia wieczorem problem został całkowicie rozwiązany przez operatora. Dokładnie w tym czasie Aero2 dodało do puli adresów IP przeznaczonych do obsługi usługi bezpłatnej ponad 12 tysięcy nowych adresów. W tej chwili jednocześnie z BDI może korzystać ponad 33,5 tys. użytkowników. W ten sposób operator za razem rozwiązał problem z nawiązywaniem połączenia i potwierdził wnioski z mojego artykułu wskazujące na to, że właśnie niedobór adresów IP był przyczyną problemów.

Szczegółowa analiza w dalszej części artykułu.

Analiza dostępnych adresów IP

Poprzednia analiza dostępnych pul, którą opublikowałem przy okazji analizy problemu ze wznawianiem połączenia opiewała na bez mała 15 tysięcy adresów. Następnie w marcu dodana została spora porcja ponad 6,5 tysiąca adresów. Jak zauważyło wielu użytkowników – to nie wystarczyło i problemy występowały nadal. Mój wykres w analizie pokazywał, że orientacyjnie w tej chwili potrzebnych jest około 30 tysięcy adresów, a potrzeby stale rosną.

Operator rozszerzając pule adresów IP postanowił posprzątać wpisy w bazie danych RIPE i pogrupował część starszych pul adresów, tym samym nieco utrudnił analizę zmian. Zobaczmy, jak to teraz wygląda:

inetnum:        37.209.128.0 - 37.209.147.255
inetnum:        37.209.148.0 - 37.209.159.255
inetnum:        78.30.80.0 - 78.30.123.255
inetnum:        84.39.160.0 - 84.39.167.255
inetnum:        84.39.168.0 - 84.39.175.255
inetnum:        93.154.128.0 - 93.154.159.255
inetnum:        151.248.32.0 - 151.248.39.255
inetnum:        151.248.40.0 - 151.248.47.255
netname:        AERO2-FREE
descr:          AERO2 Mobile Broadband Services
country:        PL

Uważni czytelnicy poprzedniego artykułu o rozszerzeniu puli zauważą, że od marca zintegrowana i rozszerzona została grupa adresów 78.30.*.* oraz doszły da nowe, nieznane wcześniej zakresy:

inetnum:        78.30.80.0 - 78.30.87.255
inetnum:        84.39.160.0 - 84.39.167.255
inetnum:        93.154.128.0 - 93.154.159.255

Daje nam to ponad 12,2 tysiąca nowych adresów, a więc w sumie maksymalną liczbę jednocześnie połączonych użytkowników Aero2 wynoszącą ponad 33,6 tysięcy. To powinno wystarczyć na kilka tygodni.

Analiza sytuacji

Wielu użytkowników Aero2 zauważyło i potwierdziło nagłe zniknięcie problemu z nawiązywaniem połączenia wieczorem 9 kwietnia 2013. Zbiega się w to w czasie z zarejestrowaniem opisanych powyżej zmian w bazie danych RIPE. Wygląda na to, że na jakiś czas problemy z nawiązaniem połączenia są za nami. Jeżeli operator będzie systematycznie rozszerzał pulę adresów IP dla użytkowników bezpłatnego dostępu do Internetu, to problemy z nawiązaniem połączenia, z jakimi mieliśmy do czynienia w ciągu ostatnich kilku tygodni, nie powinny się powtarzać.

Niestety nie rozwiązuje to wszystkich problemów użytkowników Aero2 i nadal będą się zdarzały spowolnienia w działaniu usługi w godzinach szczytu telekomunikacyjnego od godziny 18 do 22, zwłaszcza w gęsto zaludnionych obszarach miejskich, jednak jest to naturalne zjawisko w sieciach GSM i z tym niewiele da się zrobić.

Cieszę się jednak, że ten problem walki o IP nie okazał się trwałym utrudnieniem dla korzystających z usługi bezpłatnej.

Kategorie:Analiza
  1. Leszek
    Kwiecień 14th, 2013 at 19:56 | #1

    Mikołajki . Wczoraj to jakaś porażka po południu nie można było korzystać wcale.Jak już się połączyło (po 30 minutach) to strony otwierały się w tempie 8 KB/s a czasem się nie otwierały . Ten internet to kpina jakaś .

  2. Przemek
    Kwiecień 13th, 2013 at 13:16 | #2

    Pod Łodzią też jest lepiej – można się już wieczorem łączyć kolejny dzień.

  3. azhag
    Kwiecień 12th, 2013 at 16:34 | #3

    Teraz Aero2 łączy pięknie. :)

    Może czas dać nową ankietę, np. czy po ostatnim dodaniu nadal występują problemy z połączeniem.

  4. Kwiecień 12th, 2013 at 11:36 | #4

    U mnie zauważyłem jednak poprawę – modem teraz łączy się natychmiast (E3131 wsadzony do routera MR3040). Lokalizacja to Kołobrzeg

  5. doswiadczalny.pl
    Kwiecień 11th, 2013 at 20:47 | #5

    nie obchodzi mnie za bardzo moje 30 zł, jednak kiedy pomnożę to przez ilość zamówień…… i wydanych kart…… wtf???? kolejny temat na dobry materiał prasowy o wykorzystaniu społeczeństwa przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością….kolej tylko na konkretne nazwiska

    • Kwiecień 11th, 2013 at 21:00 | #6

      Niestety nie trafiłeś. Kaucja jest zwrotna, a Aero2 faktycznie wywiązuje się ze swoich zobowiązań, choć nie za bardzo stara się wszystkim pomagać (kompletnie im się to nie opłaca).

      • gienio
        Maj 22nd, 2013 at 10:45 | #7

        20 zl zwrotu a minus moja wysylka ze zwrotem karty poleconym listem to bedzie to ok 13-14 zl na czysto

  6. doswiadczalny.pl
    Kwiecień 11th, 2013 at 20:21 | #8

    bo to jest jeden przekręt- mi też nie działa, a reklamacja ….. to jak wniosek do sądu o stracone 30 zł…. jednakże sprawę należy NAGŁOŚNIĆ ,

    • Kwiecień 11th, 2013 at 20:46 | #9

      Popieram kolegę Tigera. Spróbuj rozwiązać swój problem, a nie biadolić bezsensu (w żaden sposób nie opisałeś swojego problemu i nie poprosiłeś o pomoc). A kaucja za kartę jest zwrotna, więc droga wolna.

      • doswiadczalny.pl
        Kwiecień 11th, 2013 at 20:53 | #10

        Dziękuję- trafne spostrzeżenie- skorzystam!Pomimo zastosowania wszelkich ustawień dla modemu huawei e3131 z zastosowaniem top_netinfo, państwa usługa NIE DZIAŁA…..Może kaucja za kartę zneutralizuje mój niesmak…. Wolę dopłacić i cieszyć z full usługi, niż bawić się w fachowca

        • Kwiecień 11th, 2013 at 20:58 | #11

          Niestety robisz poważny błąd sugerując (choćby we własnej wyobraźni), że blog jdtech jest jakkolwiek powiązany z firmą Aero2 – osobiste skierowanie uwag wypadałoby przesłać do Aero2, a nie na stronie bloga, który tylko stara się pomagać użytkownikom tej usługi.
          Potrafisz szczegółowo opisać swój problem (wiemy tylko, że masz problem i bliżej nieokreśloną wersję modemu E3131), czy faktycznie chcesz tylko pobiadolić i reklamować komercyjne rozwiązania?

      • doswiadczalny.pl
        Kwiecień 11th, 2013 at 21:00 | #12

        popierasz kolegę Tigera ponieważ zasugerował kasowanie negatywnych opinii ? Pomimo zastosowania wszelkich ustawień dla modemu huawei e3131 z zastosowaniem top_netinfo, państwa usługa NIE DZIAŁA…..- to jest fakt.,

        • Kwiecień 11th, 2013 at 21:04 | #13

          I znowu to "państwa usługa" – przecież blog jdtech.pl działa i korzystasz z niego? Co nie działa ci w blogu jdtech.pl?

          • doswiadczalny.pl
            Kwiecień 12th, 2013 at 13:11 | #14

            …- blog jdtech.pl jest bardzo potrzebny, gdyby nie wasza pomoc wątpię czy w ogóle nawiązałabym połączenie z aero2,powyższa reklamacja została zle ukierunkowana- zapewne w ferworze prób instalacyjnych.Zwracam honor, i pozostaje mi tylko podziękować za niezastąpione cyber-wskazówki., i zadziwiającą cierpliwość :) )

          • Kwiecień 12th, 2013 at 15:24 | #15

            Ja akurat rozumiem zniecierpliwienie niektórych osób przy Aero2, dlatego właśnie powstał ten blog i skupia on także osoby cierpliwe, które starają się pomóc – choć jak ktoś przesadzi, to może się to skończyć zniecierpliwieniem nawet najtwardszych zawodników.
            Cieszę się jednak, że jest postęp. Przepraszam także za system antyspamowy, który przytrzymał twój komentarz do czasu moderacji.

          • koko
            Kwiecień 12th, 2013 at 19:53 | #16

            Jakubie, zawsze znajdzie się jakiś półinteligentny przychlast, do którego nie docierają argumenty, więc takich albo olewać, albo kasować :)

    • Mariusz
      Kwiecień 11th, 2013 at 21:31 | #17

      doświadczalny ma racje nawet u mnie dzieciaki, którym pomogłem z tym internetem teraz już mowia, ze slabo to działa. Tzn. interenet jest, ale np. teraz polaczylem się dla tesoto OK za 1 razem, ale co z tego jak na początku krecilo się kolko ladowania i strona z gogle była przez 5 minut czysta. Zatrybilo, ale co z tego skoro cos co robisz przez godzine teraz robisz 5. Wczesniej pomimo ze było tylko 256 czy potem 512 strony się wczytywaly, ale teraz internet jest ale po 22 jakiś normalny no i może rano.
      Aero ma w tym cel i ja mysle, ze oni specjalie ludzi zniechecaja aby szi w końcu po platny internet bo gdyby tak było jak wcześniej to wielu osobom, taka opcja by starczyla a tak trzeba jednak wyciagnac kase bo innej opcji nie ma.

      • Kwiecień 11th, 2013 at 22:17 | #18

        doświadczalny mówi, że nie działa wcale. To, że sieci komórkowe bywają przeciążone to wiemy od zawsze – dotyczy to także usług komercyjnych i nie ma tutaj żadnej niespodzianki. W niektórych przypadkach pomaga wymuszenie UMTS 900 MHz, o ile jest możliwe w posiadanym modemie. W innych przypadkach pomaga przestawienie modemu tak, żeby łapał sygnał z innego nadajnika. Czasem sieć danego operatora jest tak zawalona, że nic się nie da zrobić – ale tak jest nie tylko w Aero2.

        • Tiger
          Kwiecień 12th, 2013 at 08:21 | #19

          doswiadczalny.pl ma problem ze sobą i zachowuje się, jak rozkapryszone dziecko, które wrzeszczy i kopie wszystko, co popadnie. Krzyczy o wolności słowa, demokracji, a czy wie, co one oznaczają? Wyjaśniam, że jdtech.pl jest prywatnym blogiem, a na swoim podwórku właściciel może robić, co chce! (przynajmniej tak powinno być, bo w Polsce niekoniecznie) A więc Jakub może usuwać komentarze, które chce i krzyki o wolności słowa potwierdzają to, że Jakub, jako właściciel bloga ma pełne prawo do wolności słowa, więc decyduje, co znajdzie się na jego prywatnym blogu! Z wypowiedzi doswiadczalny.pl wynika, że według niego wolność słowa polega na tym, że może wejść w brudnych buciorach na czyjąś własność i właściciel nie może mu tego zabraniać, ot logika myślenia, coś, jak Kalego.

    • Eustachijusz
      Maj 22nd, 2013 at 10:53 | #20

      Możesz mieć zły modem.

  7. doswiadczalny.pl
    Kwiecień 11th, 2013 at 20:18 | #21

    na początku użytkowania działało to jakoś….teraz KLAPA , opinię piszę już korzystając ze stałego łącza….a co do szanownego "Łaero"więcej ustawień i kombinowania od radości korzystania ….aero2 "pojawia się i znika!!! " jedno jest pewne- pracować na tym nie można, kolektyw typu dajcie mi 30 zł posmakujecie internetu, wolę dopłacić i mieć zasięg – połączenie jak należy, JAKAŚ AMATORSKA AKCJA-zdania nie zmienię dopóki nie odczuję korzyści z waszej oferty, jakaś mitomania tu się szerzy, tudzież zbiórka "fachowców innej boleści"

    • henry
      Kwiecień 11th, 2013 at 20:31 | #22

      dobre i 512 kiedyś było 128 i dawało rady :)

    • Tiger
      Kwiecień 11th, 2013 at 20:33 | #23

      Po narzekałeś i ulżyło Ci? Myślisz, że kogokolwiek interesują Twoje jęki rozpaczy? Jakub powinien usuwać wpisy takich lemingów. Nie ma nic mądrego do powiedzenia, a gada. Oj, szkoda, że nauka pisania i czytania jest obowiązkowa.

      • doswiadczalny.pl
        Kwiecień 11th, 2013 at 20:56 | #24

        tak….. czysta demokracja i wolność słowa- niech administrator usunie negatywne wypowiedzi….cóż za elokwencja :) )) niesamowita opinia

        • Kwiecień 11th, 2013 at 21:02 | #25

          Nie planuję usuwać treści, które nie naruszają prawa i dobrych obyczajów lub nie stanowią czynu nieuczciwej konkurencji. Twoje komentarze świadczą tylko o tobie i twojej nieuzasadnionej niechęci do Aero2 (do tej pory tego nie spróbowałeś chociaż raz rozwiązać swojego problemu; może po prostu trzeba włożyć prawidłowo kartę SIM do modemu?).

  8. henry
    Kwiecień 11th, 2013 at 20:14 | #26

    kurcze mam dwa modemy ale icon-225 ponoć na nich nie lata aero2
    ale dziwne bo mają 900 mhz
    czy komuś lata aero2 na icon225 ?????????????????

    • Kwiecień 11th, 2013 at 20:44 | #27

      Polecam lekturę: http://jdtech.pl/2011/08/aero2-jak-sprawdzic-czy-…

      • henry
        Kwiecień 11th, 2013 at 21:11 | #28

        dzięki czyli nie będzie działał a szkoda bo z orange goni do 7 mb na karte i muszę go wystawić

        • Kwiecień 11th, 2013 at 21:18 | #29

          Niestety. A sam modem jest od zawsze na liście zgodnych (i niezgodnych) modemów: http://jdtech.pl/2011/06/aero2-zestawienie-zgodny…

  9. henry
    Kwiecień 11th, 2013 at 20:07 | #30

    a ja czekam na kartę okolice Legnicy (3-dzień) ;)
    ile czasu muszę czekać ???

    • Kwiecień 11th, 2013 at 21:47 | #31

      no jeszcze pewnie koło miesiąca

      • henry
        Kwiecień 11th, 2013 at 21:54 | #32

        miesiąc :( kurcze sporo ! srednia to miesiąc? ciekawe kto miał po 2-tygodniach ? :)

        • andi
          Kwiecień 12th, 2013 at 17:57 | #33

          po 2 tygodniach nikt, oni muszą wysłać kartę maksymalnie po 30 dniach. I zawsze robią to w takim terminie. Starają się zawsze utrudnić życie "klientom" bo im się usługa aero2 nie opłaca.

          • henry
            Kwiecień 12th, 2013 at 18:34 | #34

            czyli czekam cierpliwie czyli w maju ;( ok dzięki andi !

        • Łukasz
          Kwiecień 13th, 2013 at 11:58 | #35

          Ja miałem kartę po 2 tygodniach, ale zamawiałem ją pół roku temu.

  10. lepton
    Kwiecień 11th, 2013 at 16:47 | #36

    Fakt – od kilku dni łączy już przy pierwszej próbie:-). I to niezależnie od pory dnia. Gliwice

Strony komentarza
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>