Aero2 – koniec problemów z połączeniami – są nowe adresy IP
Wreszcie dobra wiadomość dla wszystkich użytkowników darmowego dostępu do Internetu w Aero2, którzy ostatnio borykali się z problemem przy nawiązywaniu połączenia. Od kilku tygodni nie dawało się nawiązać połączenia za pierwszym razem w godzinach szczytu telekomunikacyjnego, a w niektórych lokalizacjach problem nie znikał przez cały dzień.
Mimo rozszerzenia puli adresów w marcu problem nie zniknął, a w zasadzie wydawał się narastać z każdym dniem – w centrum Warszawy w godzinach szczytu modem musiał wykonać nawet 10-20 prób, zanim nawiązał połączenie z siecią. Wygląda jednak na to, że od 9 kwietnia wieczorem problem został całkowicie rozwiązany przez operatora. Dokładnie w tym czasie Aero2 dodało do puli adresów IP przeznaczonych do obsługi usługi bezpłatnej ponad 12 tysięcy nowych adresów. W tej chwili jednocześnie z BDI może korzystać ponad 33,5 tys. użytkowników. W ten sposób operator za razem rozwiązał problem z nawiązywaniem połączenia i potwierdził wnioski z mojego artykułu wskazujące na to, że właśnie niedobór adresów IP był przyczyną problemów.
Szczegółowa analiza w dalszej części artykułu.
Analiza dostępnych adresów IP
Poprzednia analiza dostępnych pul, którą opublikowałem przy okazji analizy problemu ze wznawianiem połączenia opiewała na bez mała 15 tysięcy adresów. Następnie w marcu dodana została spora porcja ponad 6,5 tysiąca adresów. Jak zauważyło wielu użytkowników – to nie wystarczyło i problemy występowały nadal. Mój wykres w analizie pokazywał, że orientacyjnie w tej chwili potrzebnych jest około 30 tysięcy adresów, a potrzeby stale rosną.
Operator rozszerzając pule adresów IP postanowił posprzątać wpisy w bazie danych RIPE i pogrupował część starszych pul adresów, tym samym nieco utrudnił analizę zmian. Zobaczmy, jak to teraz wygląda:
inetnum: 37.209.128.0 - 37.209.147.255 inetnum: 37.209.148.0 - 37.209.159.255 inetnum: 78.30.80.0 - 78.30.123.255 inetnum: 84.39.160.0 - 84.39.167.255 inetnum: 84.39.168.0 - 84.39.175.255 inetnum: 93.154.128.0 - 93.154.159.255 inetnum: 151.248.32.0 - 151.248.39.255 inetnum: 151.248.40.0 - 151.248.47.255 netname: AERO2-FREE descr: AERO2 Mobile Broadband Services country: PL
Uważni czytelnicy poprzedniego artykułu o rozszerzeniu puli zauważą, że od marca zintegrowana i rozszerzona została grupa adresów 78.30.*.* oraz doszły da nowe, nieznane wcześniej zakresy:
inetnum: 78.30.80.0 - 78.30.87.255 inetnum: 84.39.160.0 - 84.39.167.255 inetnum: 93.154.128.0 - 93.154.159.255
Daje nam to ponad 12,2 tysiąca nowych adresów, a więc w sumie maksymalną liczbę jednocześnie połączonych użytkowników Aero2 wynoszącą ponad 33,6 tysięcy. To powinno wystarczyć na kilka tygodni.
Analiza sytuacji
Wielu użytkowników Aero2 zauważyło i potwierdziło nagłe zniknięcie problemu z nawiązywaniem połączenia wieczorem 9 kwietnia 2013. Zbiega się w to w czasie z zarejestrowaniem opisanych powyżej zmian w bazie danych RIPE. Wygląda na to, że na jakiś czas problemy z nawiązaniem połączenia są za nami. Jeżeli operator będzie systematycznie rozszerzał pulę adresów IP dla użytkowników bezpłatnego dostępu do Internetu, to problemy z nawiązaniem połączenia, z jakimi mieliśmy do czynienia w ciągu ostatnich kilku tygodni, nie powinny się powtarzać.
Niestety nie rozwiązuje to wszystkich problemów użytkowników Aero2 i nadal będą się zdarzały spowolnienia w działaniu usługi w godzinach szczytu telekomunikacyjnego od godziny 18 do 22, zwłaszcza w gęsto zaludnionych obszarach miejskich, jednak jest to naturalne zjawisko w sieciach GSM i z tym niewiele da się zrobić.
Cieszę się jednak, że ten problem walki o IP nie okazał się trwałym utrudnieniem dla korzystających z usługi bezpłatnej.
Przed przydzieleniem nowych adresów IP było fatalnie – w ciągu dnia potrzeba było ok. 15 prób, żeby się połączyć z siecią. Prędkość oscylowała w granicach 100 – 200 kbit/s. Znaczna poprawa następowała w godzinach nocnych (po 23.00) – logowanie do sieci od strzała, prędkość w granicach 500kbit/s.
Po przydzieleniu nowych adresów IP problem z logowaniem zniknął – nawet w godzinach szczytu (wieczornych). Niestety obecnie prędkość pobierania danych jest żałosna – w ciągu całego dnia od 20 do max 100 kbit/s… Są okresy kilkuminutowe, gdzie strony w ogóle się nie ładują – prędkość pobierania 0 kbit/s !!!
Lokalizacja: Radomsko, łódzkie.
Niestety ale usługa Aero nie spełnia elementarnych wymagań dostępu do Internetu. Jakakolwiek praca na tym łączu to katorga. Na obecną chwilę wykupiłem płatny mobilny Internet i z Aero korzystam wyłącznie w sytuacjach naprawdę awaryjnych…
Niestety odradzam zakup karty SIM od Aero.
Po pierwsze odradzam publikowanie takich samych komentarzy kilka razy – usunięte zostaną wszystkie dodatkowe kopie.
Po drugie ja też odradzam zakup kart Aero2 – karty można tylko uzyskać (nie kupić) wpłacając zwrotną kaucję.
Po trzecie spowolnienia maksymalnych transferów nogą być tutaj spowodowane przeciążeniem sieci operatora – komercyjny dostęp Plusa realizowany na nadajnikach Aero2 może nie działać wiele lepiej i to się zdarzać może (i zdarza się) regionalnie wszystkim operatorom. Dlatego nikt nie mówi, że jest to usługa dla każdego i do użycia w każdej lokalizacji. Ograniczona prędkość, zasięg, możliwość natrafienia na przeciążoną sieć i skomplikowana dla wielu osób konfiguracja faktycznie mogą stanowić przeszkodę i trzeba to brać pod uwagę.
Panie Jakubie juz około 1 miesiąca temu rozmawiałem z Panem na temat sygnału AERO 2 w mejcowości Jeziorany woj. warm-maz. . Odbieram dzięki Panu. Z map wynikało, że na ul. Kasztanowej nie ma sygnału, może ewentualnie na zewnątrz budynku, jednak mam minimalny w domu – odbieram. Podbudował mnie Pan i znalazłem DZIĘKI> Marek P. z OLSZTYNA
Najważniejsza zasada – należy próbować, a nie sugerować się tylko mapami. Cieszę się, że mamy kolejny sukces.
Do niedawna też cieszyłem się, że to koniec z problemami z połączeniem w Aero2. Nastąpiła poprawa, modem łączył się jak za dawnych czasów, czyli błyskawicznie. Jednak przez ostatni tydzień, owszem łączę się, ale praktycznie codziennie, o różnych porach są problemy z działaniem internetu. Albo zamula tak, że stronę otwiera baaardzo długo lub całkiem nie działa, choć niby jest połączenie z siecią, TNI pokazuje że wszystko ok. Czy to okesowe remonty, o czym pisał Jakub, czy kolejne "atrakcje" Aero2, tego nie wiem. Ustawienia mam zawsze te same, więc nie ma to wpływu. Czy jeszcze u ktoś, też są takie zamulenia i przerwy?
Niestety wszystko wskazuje na to, że to naturalne przeciążenie sieci operatora – można to sprawdzić za pomocą startera Plusa po wymuszeniu UMTS 900 MHz. Na to nie pomoże nikt poza operatorem i rozbudową sieci (zwiększeniem pojemności). Mało prawdopodobne, że to jakaś awaria – bo zależy od godziny.
Mysle, ze to nie jest przeciążenie sieci u mnie były takie problem yw s tyczniu teraz smiga lepiej niż internet LTE, do tego brak limitow jest giciara.
Mysle ze musisz jeździsz JD po Polsce z laptopem i badac gdzie jest internet a gdzie go nie ma i szukac przyczyny. Ni wiem kto ci będzie za to placl może chętni na sponsoring się znajda, hehe.
Niestety koszt takich wycieczek nie jest mały (samo paliwo bez noclegów to już kosmiczne koszty), a skuteczność niewielka – to, że dzisiaj sprawdzę nie znaczy, że jutro problem nie będzie inny. Lepiej zbierać informacje i zapewniać do nich dostęp np. poprzez forum.
W Zabrzu od wczoraj jakaś obsuwa – wieczorem zupełny brak sygnału a potem procedura łączenia zatrzymuje się na fazie "autenthicating". Trwa to do teraz. A już tak ładnie chodził:-)
od wczorajszego popołudnia jest OK – logowanie bez zgrzytówi i pełna prędkość.
siema, tydzien nie uzywałem karty aero , i cholerka zasięgu nie mam , a wczesniej miałem… i co teraz ? to normalka ?
Awarie i konserwacje nadajników się zdarzają w każdej sieci. Ale sprawdź, czy ty czegoś nie zepsułeś – przejedź się w zasięg innego (sprawdzonego) nadajnika Aero2 i sprawdź, czy działa poprawnie.
Nie moge zalogowac sie do nadajnika Plusa…
Żaden nadajnik Plusa nie wpuszcza kart Aero2. Tylko nadajniki Aero2 (identyfikujące się co prawda 'w eterze' jako Plus) obsługują BDI.
Na jakiej podstawie to piszesz? To nieprawda. Jeśli jest Plus 900 to wpuszcza karty Aero2. Po to między innymi właśnie była wymiana kart w październiku. To wiedza od służb technicznych Plusa a nie wymyślona przez dumanie na blogu.
Przy okazji gdzie Ci wpisać, że w Woliczce na Podkarpaciu aero2 działa.
Piszę to na podstawie praktycznych testów własnych w wielu lokalizacjach kilkudziesięciu osób, zapisów koncesyjnych. Polecam prosto próbę: wymuś UMTS 2100 lub użyj modemu niezgodnego z UMTS 900 i spróbuj się zalogować kartą SIM Aero2 do Plusa.
W kwestii raportów zasięgu zapraszam na forum: http://forum.jdtech.pl/Forum-raporty
a czy plus w ogole ma 900? przeciez nie maja tej czestotliwosci i dlatego aero z nimi ja dzieli.. ale plus nie daje aero wejsc na 2100.. gosc169 nie rob zamieszania.
Plus nie posiada koncesji na UMTS 900 MHz (jedynie na GSM). Ale zamieszanie wprowadza to, że nadajniki Aero2 emitują informację, że są elementem sieci 260-01 i stąd dużo niejasnych domysłów.
hehe, ale ja głupi… wkładałem starą kartę
Jakubek, bzdury wypisujesz. Masz niejasne swoje domysły. A ja piszę na podstawie wiedzy od pracowników technicznych Plusa, jak wyżej było napisane.
@Gość169, piszesz na podstawie togo, co ktoś ci powiedział, a Jakub pisze na podstawie sprawdzonych i przetestowanych działań. Powiedzieć można wszystko i wcale nie oznacza, że tak jest. Bajki ludzie opowiadają, a inni ich słuchają. Nie wierz we wszystko, co ktoś ci powie, a zwłaszcza, gdy fakty temu przeczą.
Jeżeli uważasz, że Plus ma koncesję UMTS 900 MHz, to wskaż mi na stronach UKE przyznanie częstotliwości. Jeżeli Plus posiada chociaż jeden nadajnik UMTS 900 MHz – wskaż mi pozwolenie na wykazie UKE.
Jeżeli uważasz, że nadajniki Plusa (nie Aero2 i nie UMTS 900 MHz) wpuszczają abonentów Aero2, to wykonaj eksperyment i zademonstruj,
Poza tym na razie to ja mogę napisać (cytując, bo sam tak zwykle nie odzywam się do rozmówców): "wypisujesz bzdury".
Oczywiście nie zmienia to faktu, że nadajniki Aero2 są budowane na infrastrukturze (masztach) Plusa i emitują wyróżnik Plusa, ale to są jednak wydzielone nadajniki Aero2.
http://www.speedtest.net/result/2656729201.png – taki skok
To raczej krótkotrwały błąd w działaniu-pomiarze, a nie faktyczna prędkość.
Mi nie udało się połączyć z Aero od około miesiąca… I to w trzech lokalizacjach – Warszawa i dwie w świętokrzyskim, a we wszystkich wcześniej działało.
Co mogę na to poradzić?
Używam ZTE MF60 – wciąż pisze Rozłączony.
A czy router jest na prawidłowo skonfigurowany?
ja od kilku dni z tym badziewiem mam problem z 5 min temu sie laczylem to samo sygnal niby dobry a strony wywala badziew totalny to AERO2
modem mam wporzadku i mam tel mediadroid mt7005 dzialalo w niedziele i poniedzialek a od wtorku totalan kiszka
od godziny 18 do 22 chyba od 1 4 tej a nie do 22 bo nawet w nocy bo dzis w nocy to samo mialem , dobrze ze mam neta na stale z xxx bo to aero2 mnie qq…. do szalu doprowadzilo by
twoj styl pisania wskazuje ze jestes z gimbazy typowo.. pamietaj ze rozbudowa aero trwa. I musza byc problemy jak przepinaja nadajniki. Poza tym nie licz na to ze jak masz dostepne w okolicy umts 2100 z plusa i 900 z aero bedzie chodzic ladnie. Musi byc wymuszone 900 do stabilnego dzialania
Pod Płockiem widać poprawę. Ciekawe na jak długo wystarczy liczba obecnych adresów IP ?
Mniej więcej do końca maja problemu nie powinno być.
Więc zdanie w artykule napisane przez Ciebie: "Wygląda jednak na to, że od 9 kwietnia wieczorem problem został całkowicie rozwiązany przez operatora." jest nieprawdziwe, bo problem powróci
Całkowicie na tę chwilę oczywiście – dopóki znowu adresów nie zabraknie. Problem powróci jednak tylko wtedy, gdy operator znowu zapomni rozszerzyć pulę adresów.
Zauważyłam znaczącą poprawę jednak dopiero od 11 kwietnia-lokalizacja Toruń. Za każdym razem modem E3131 loguje się do sieci przy pierwszej probie połączenia. Wcześniej trzeba było próbować nawet kilkanaście razy.
Po miesięcznych problemach, od 11 kwietnia chodzi rewelacyjnie ( Koszęcin,śląskie)
z 18145 podkarpacie lepiej niż było kiedyś
[IMG ]http://www.speedtest.pl/test/59467573[/IMG][/URL]