Aero2 – koniec problemów z połączeniami – są nowe adresy IP
Wreszcie dobra wiadomość dla wszystkich użytkowników darmowego dostępu do Internetu w Aero2, którzy ostatnio borykali się z problemem przy nawiązywaniu połączenia. Od kilku tygodni nie dawało się nawiązać połączenia za pierwszym razem w godzinach szczytu telekomunikacyjnego, a w niektórych lokalizacjach problem nie znikał przez cały dzień.
Mimo rozszerzenia puli adresów w marcu problem nie zniknął, a w zasadzie wydawał się narastać z każdym dniem – w centrum Warszawy w godzinach szczytu modem musiał wykonać nawet 10-20 prób, zanim nawiązał połączenie z siecią. Wygląda jednak na to, że od 9 kwietnia wieczorem problem został całkowicie rozwiązany przez operatora. Dokładnie w tym czasie Aero2 dodało do puli adresów IP przeznaczonych do obsługi usługi bezpłatnej ponad 12 tysięcy nowych adresów. W tej chwili jednocześnie z BDI może korzystać ponad 33,5 tys. użytkowników. W ten sposób operator za razem rozwiązał problem z nawiązywaniem połączenia i potwierdził wnioski z mojego artykułu wskazujące na to, że właśnie niedobór adresów IP był przyczyną problemów.
Szczegółowa analiza w dalszej części artykułu.
Analiza dostępnych adresów IP
Poprzednia analiza dostępnych pul, którą opublikowałem przy okazji analizy problemu ze wznawianiem połączenia opiewała na bez mała 15 tysięcy adresów. Następnie w marcu dodana została spora porcja ponad 6,5 tysiąca adresów. Jak zauważyło wielu użytkowników – to nie wystarczyło i problemy występowały nadal. Mój wykres w analizie pokazywał, że orientacyjnie w tej chwili potrzebnych jest około 30 tysięcy adresów, a potrzeby stale rosną.
Operator rozszerzając pule adresów IP postanowił posprzątać wpisy w bazie danych RIPE i pogrupował część starszych pul adresów, tym samym nieco utrudnił analizę zmian. Zobaczmy, jak to teraz wygląda:
inetnum: 37.209.128.0 - 37.209.147.255 inetnum: 37.209.148.0 - 37.209.159.255 inetnum: 78.30.80.0 - 78.30.123.255 inetnum: 84.39.160.0 - 84.39.167.255 inetnum: 84.39.168.0 - 84.39.175.255 inetnum: 93.154.128.0 - 93.154.159.255 inetnum: 151.248.32.0 - 151.248.39.255 inetnum: 151.248.40.0 - 151.248.47.255 netname: AERO2-FREE descr: AERO2 Mobile Broadband Services country: PL
Uważni czytelnicy poprzedniego artykułu o rozszerzeniu puli zauważą, że od marca zintegrowana i rozszerzona została grupa adresów 78.30.*.* oraz doszły da nowe, nieznane wcześniej zakresy:
inetnum: 78.30.80.0 - 78.30.87.255 inetnum: 84.39.160.0 - 84.39.167.255 inetnum: 93.154.128.0 - 93.154.159.255
Daje nam to ponad 12,2 tysiąca nowych adresów, a więc w sumie maksymalną liczbę jednocześnie połączonych użytkowników Aero2 wynoszącą ponad 33,6 tysięcy. To powinno wystarczyć na kilka tygodni.
Analiza sytuacji
Wielu użytkowników Aero2 zauważyło i potwierdziło nagłe zniknięcie problemu z nawiązywaniem połączenia wieczorem 9 kwietnia 2013. Zbiega się w to w czasie z zarejestrowaniem opisanych powyżej zmian w bazie danych RIPE. Wygląda na to, że na jakiś czas problemy z nawiązaniem połączenia są za nami. Jeżeli operator będzie systematycznie rozszerzał pulę adresów IP dla użytkowników bezpłatnego dostępu do Internetu, to problemy z nawiązaniem połączenia, z jakimi mieliśmy do czynienia w ciągu ostatnich kilku tygodni, nie powinny się powtarzać.
Niestety nie rozwiązuje to wszystkich problemów użytkowników Aero2 i nadal będą się zdarzały spowolnienia w działaniu usługi w godzinach szczytu telekomunikacyjnego od godziny 18 do 22, zwłaszcza w gęsto zaludnionych obszarach miejskich, jednak jest to naturalne zjawisko w sieciach GSM i z tym niewiele da się zrobić.
Cieszę się jednak, że ten problem walki o IP nie okazał się trwałym utrudnieniem dla korzystających z usługi bezpłatnej.
U mnie w ok. Kazimierzy Wielkiej zasieg zawsze byl slaby, a od ok. 2 miesiecy zaikl zupelnie…
Proszę o informacje o usłudze, bo przyjechałem na 2 m-ce do Łodzi, mieszkam obecnie w centrum przy manhatanie i jakość transferu jest tragiczna, czy tutaj tak jest że praktycznie nie da się korzystać?
Do końca bezpłatnego Internetu
w Aero2 zostało: 1202 dni 13 godzin
Niestety jak w każdej sieci komórkowej są miejsca, gdzie pojawiają się przeciążenia mniejsze lub większe. Mogę wymienić kilka miejsc, gdzie faktycznie są problemy z działaniem nie tylko Aero2, ale całej infrastruktury sieci Plus, która ze zbyt małej liczby stacji bazowych musi obsługiwać zbyt wiele użytkowników.
Czasem (ale nie zawsze) pomagają sztuczki takie, jak wymuszenie UMTS 900 (w modemach Huawei) i/lub ustawienie modemu z innej strony budynku.