Home > Analiza > Captcha w Aero2 – co wiemy, czego się domyślamy

Captcha w Aero2 – co wiemy, czego się domyślamy

TrybikiW związku z zapowiedzią Aero2 dotyczącą zastosowania kodów CAPTCHA (nazywanych slangowo przeze mnie kapciem) w usłudze bezpłatnego dostępu do Internetu pojawiło się wiele pytań. Postanowiłem wybrać kilka najważniejszych kwestii i wyjaśnić niektóre wątpliwości.

Należy jednak pamiętać, że poniższe wyjaśnienia opierają się na dostępnych zapowiedziach operatora, doświadczeniu związanym z działaniem podobnych rozwiązań oraz innych dostępnych źródłach informacji. Dopóki operator nie uruchomi tego utrudnienia nie będziemy mieli pewności co do sposobu jego zaimplementowania, ani faktycznego działania.

Zapraszam do lektury.

Co to jest CAPTCHA?

CAPTCHA to skrót od angielskiej nazwy techniki rozpoznawania, czy po drugiej stronie łącza siedzi człowiek, czy maszyna. Polecam szczegółowy artykuł na Wikipedii. Najczęściej stosuje się w tym celu rozwiązanie zagadki obrazkowej, dźwiękowej lub logicznej przez użytkownika. W Internecie od kilku lat zwykle spotykamy się z zarządzanym przez firmę Google narzędziem o nazwie reCAPTCHA, który znaleźć można także przy rejestracji na forum.jdtech.pl:

Przykład kodu CAPTCHA

Przykład kodu reCAPTCHA

Zadaniem użytkownika jest przepisanie widocznych dwóch słów. Zadanie to jest (a przynajmniej powinno być) względnie proste dla człowieka, a przy tym bardzo trudne dla komputerów – reCAPTCHA sprawdza się tutaj całkiem nieźle. Warto wiedzieć, że przy okazji pomagamy firmie Google w… skanowaniu książek, gdyż jeden z rozpoznawanych wyrazów zwykle jest słowem, z którym nie poradziły sobie narzędzia do rozpoznawania pisma. Więcej informacji o reCAPTCHA w Wikipedii.

Po co stosuje się tego typu zabezpieczenia? Przede wszystkim celem jest uniemożliwienie korzystania z wybranych usług przez automaty. Typowym problemem wielu formularzy internetowych, systemów komentarzy i forów jest… spam. Najczęściej jest on wrzucany przez automatyczne skrypty, które w krótkim czasie potrafią niesamowicie zaśmiecić nawet większe fora i blogi. Założenie kapcia na stronę (instalacja skryptu korzystającego z CAPTCHA) powoduje, że tego typu automatyczne operacje stają się niemożliwe lub bardzo trudne do przeprowadzenia. Czasem tego typu rozwiązania mają utrudnić korzystanie usługi w celu zachęcenia użytkownika do zapłacenia za możliwość łatwiejszego dostępu – często spotykamy się z tym przy pobieraniu plików ze specjalnych stron przechowujących pliki.

Od razu odpowiadam na ewentualne pytania: zaprezentowany powyżej reCAPTCHA jest bardzo trudny do złamania i firma Google cały czas dba o to, żeby nie było to zbyt łatwe. Gdy tylko pojawiają się rozwiązania umożliwiające automatyzację rozpoznawania kodów, firma aktualizuje system, stąd obserwowane od czasu do czasu zmiany w wyglądzie obrazków i brzmieniu dźwięków.

Dlaczego Aero2 chce zastosować CAPTCHA?

Podstawowym celem jest oczywiście zmniejszenie atrakcyjności usługi bezpłatnego dostępu do Internetu. Jednak oficjalnie na to powołać się operatorowi nie wolno, dlatego pojawia się sugestia, że chodzi o użytkowników, którzy nadużywają BDI poprzez pobieranie olbrzymich ilości danych – faktycznie jest to możliwe, jednak to oczywiste, że nie taki był cel utworzenia tego rozwiązania przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Mimo, że grupa użytkowników korzystających w ten sposób z BDI jest niewielka, to jednak właśnie oni generują większość ruchu związanego z usługą bezpłatną.

Biorąc do tego pod uwagę fakt, że BDI odciąga użytkowników od płatnych usług operatorów z grupy (Plusa i Cyfrowego Polsatu) jak i innych operatorów widzimy, że każde ograniczenie zainteresowania BDI jest dla tych przedsiębiorców korzystne. Cała sztuka (z punktu widzenia operatora) w tym, żeby zrobić to legalnie w ramach obowiązujących firmę przepisów.

Czy koncesja pozwala Aero2 wprowadzić CAPTCHA?

Sprawa jest dyskusyjna. Z pewnością operator dokonał analizy prawnej i stwierdził, że groźba narażenia się Urzędowi Komunikacji Elektronicznej jest wystarczająco mała.

Jak wiemy w koncesji jest jasno zapisane, że połączenie jest zrywane co godzinę. Oczywiście nie ma żadnego problemu z niezwłocznym jego wznowieniem i kontynuowaniem pracy (z dokładnością do zerwanych połączeń i pojawienia się w sieci pod innym adresem IP). Dlatego też możemy przypuszczać, że wprowadzenie kapcia będzie wymagane co 60 minut, najprawdopodobniej po prostu w momencie nawiązania połączenia z siecią. Prawdopodobnie żadne inne rozwiązanie nie wchodzi w rachubę z punktu widzenia logiki działania podobnych zabezpieczeń i… zapisów koncesyjnych. W tej kwestii fragment treści decyzji rezerwacyjnej jest dość jasny:

Punkt 4.c.a) a) czas jednorazowej sesji w ramach dostępu nieodpłatnego nie będzie dłuższy niż 60 minut

Musimy jednak zwrócić uwagę, że treść tego zapisu w żaden sposób nie określa sposobu wdrożenia tego ograniczenia.

Reszta treści rezerwacji częstotliwości nie daje żadnych istotnych wskazówek co do blokady typu kapeć. Nie ma możliwości ograniczenia ilości przesyłanych danych, wybiórczego obniżania transferu, czy przedłużania momentu ponownego nawiązania połączenia z siecią.

Pojawia się jednak wątpliwość związana z zapisem:

4.c.c)   jakiekolwiek ograniczenia treści lub protokołów dostępnych dla użytkownika korzystającego z dostępu nieodpłatnego nie będą dalej idące niż takie same ograniczenia stosowane dla użytkownika korzystającego z usług odpłatnych

Być może tutaj można próbować doszukiwać się ograniczeń możliwości wprowadzania kodów CAPTCHA, jednak moja wiedza prawnicza jest zbyt ogólna w tej kwestii. Np. można próbować się zastanawiać, że jeżeli w usłudze komercyjnej nie ma kodów CAPTCHA, to czy na pewno mogą być w jej wersji bezpłatnej.

Tak czy inaczej warto będzie zapytać UKE, co sądzi na temat proponowanych zmian w BDI.

Czy Aero2 faktycznie planuje wprowadzenie kodów CAPTCHA?

Niestety wszystko wskazuje na to, że tak. O ile pierwsze informacje z Telepolis wydawały się dość ogólnikowe i niepewne, o tyle w kolejnych dniach konto rzecznika prasowego Aero2 zaczęło odsyłać wszystkim zainteresowanym mediom zunifikowaną odpowiedź (wszystkim praktycznie taką samą):

Bezpłatny Dostęp do Internetu („BDI”), ze względu na brak komercyjnego charakteru, nie znajduje na polskim rynku odpowiednika, w szerokiej gamie usług świadczonych przez innych operatorów. BDI jest dostępem stymulującym rozwój społeczeństwa informacyjnego, można powiedzieć rozwiązaniem o charakterze socjalnym. Z tytuł udostępniania BDI, Aero2 nie pobiera opłat abonamentowych, a BDI nie jest też usługą w świetle prawa telekomunikacyjnego.
W najbliższym czasie Aero2 planuje wdrożyć kod captcha, który będzie pomagał w skutecznym i efektywnym wywiązywaniu się z warunków wpisanych do Decyzji Rezerwacji Częstotliwości i Regulaminu Bezpłatnego Dostępu do Internetu. Zgodnie z par. 7.2 Regulaminu, każdorazowe nieprzerwane i bezpłatne połączenie z siecią Internet nie przekracza jednorazowo 60 minut licząc od momentu nawiązania takiego połączenia. Planowana zmiana wynika z rosnącego zainteresowania BDI i ma na celu ograniczenie niestandardowych działań, które wykorzystuje część Korzystających i potwierdzenia, że z BDI korzysta człowiek nie maszyna. Wiąże się to z sytuacją w której pewna grupa użytkowników wykorzystuje bardzo intensywnie BDI, co utrudnia korzystanie innym.

Widzimy tutaj potwierdzenie, że chodzi o nadmierny ruch ze strony niektórych użytkowników, ograniczenie atrakcyjności oraz… zwrócenie uwagi na 60-minutowe sesje (punkt 7.2 regulaminu). I niestety widzimy, że Aero2 poważnie myśli o tym rozwiązaniu.

Jak to będzie działało w praktyce?

Odpowiedź prosta brzmi oczywiście – nie wiadomo, póki operator tego w praktyce nie uruchomi. Jednak osoby, które korzystały już z publicznych hotspotów WiFi (np. stworzonych przez urzędy miast i gmin) na pewno się spotkały z działaniem podobnego rozwiązania. Prawdopodobnie procedura może wyglądać następująco:

  1. Nawiązujemy połączenie za pomocą modemu lub routera 3G.
  2. Uruchamiamy przeglądarkę internetową.
  3. Wpisujemy dowolny adres internetowy i zamiast niego pojawia się nam tzw. captivate portal, czyli powitalna strona przechwytująca Aero2, na której pojawia się kod CAPTCHA. Żadne inne usługi internetowe na razie nie działają (są zablokowane).
  4. Przepisujemy kod i po jego akceptacji dostęp do Internetu zostaje odblokowany, a my jesteśmy przenoszeni na stronę, której adres wpisaliśmy na starcie.
  5. Korzystamy z Internetu.
  6. Po 60 minutach połączenie zostaje zerwane (tak jak to było dotychczas) i wracamy do punktu 1.

Można sobie wyobrazić jeszcze różne modyfikacje tego rozwiązania:

  • Połączenie komórkowe nie jest zrywane po 60 minutach, a jedynie ponownie pojawia się blokada dostępu do Internetu, captivate portal i kod CAPTCHA. To byłoby o tyle interesujące, że nie zmieniałby się nam adres IP. To rozwiązanie jest jednak mało prawdopodobne.
  • Kody CAPTCHA pojawiają się tylko dla użytkowników, którzy przekroczą pewien próg ruchu (wątpię w taką dobrą wolę operatora, poza tym pojawią się pytania co do sposobu doboru progu i dzielenia użytkowników na lepszych/gorszych).
  • Lekka złośliwość operatora: Konieczne jest ręczne wejście na wskazaną stronę z kodem (nie będzie funkcji captivate portal, po prostu ruch będzie zamierał).
  • Najmniej prawdopodobna wersja: kod pojawi się dopiero po wykorzystaniu jednej pełnej godziny.

Od razu pojawia się pytanie od użytkowników routerów: co z urządzeniami, których kilka będzie podłączonych do bramki sieciowej? Sprawa wydaje się prosta – pierwsza osoba, która nawiąże jakieś połączenie przeglądarką internetową będzie musiała wprowadzić kapcia i od tej chwili wszystkie osoby będą mogły korzystać przez 60 minut.

Kolejna kwestia dotycząca użytkowników telefonów komórkowych: bez wejścia na stronę z kapciem za pomocą przeglądarki internetowej nie będzie można korzystać z Internetu, a prawdopodobne jest, że strona internetowa z kodem będzie za ciężka i skomplikowana dla niektórych starszych telefonów. Jednak po wprowadzeniu poprawnego kodu wszystko będzie działało bez problemu.

A co z osobami z upośledzonym narządem wzroku? reCAPTCHA i podobne rozwiązania mają funkcję głosową, jednak nawet przy mojej niezłej znajomości języka angielskiego nigdy mi się tego kodu nie udało rozpoznać ze słuchu. Ale to może być ciekawa kwestia dla UKE.

A jeżeli ktoś nie korzysta z interfejsu graficznego, tylko pracuje np. w Linuksie w trybie tekstowym i szczytem jego potrzeb jest przeglądarka tekstowa Links lub Lynx? W tym wypadku niestety nie mam dobrych wiadomości, nie będzie się dało skorzystać z Aero2, jednak (taka może być linia obrony operatora) usługa ta oryginalne została stworzona z myślą o osobach wykluczonych cyfrowo, a kogoś, kto potrafi korzystać z Linuksa w trybie tekstowym taką osobą nazwać nie można.

A co z systemami automatycznymi, które zapewniają dostęp do kamer, systemów nadzoru i tego typu zabawek? Między innymi takie rzeczy chce odłączyć Aero2 za pomocą kodów CAPTCHA. Przy okazji, bo głównym celem są osoby ściągające duże ilości danych np. za pomocą protokołów p2p – do tej porty odbywać się to mogło bez nadzoru, teraz co godzinę trzeba będzie wpisywać kod. Podobny problem będą mieli użytkownicy np. odbiorników radia internetowego – bez użycia komputera nie będzie to działało poprawnie (takie urządzenia zwykle nie będą mogły wyświetlić kodu bo nie są wyposażone w przeglądarkę internetową i odpowiedni wyświetlacz).

Wnioski

Aero2 koniecznie chce ograniczyć zainteresowanie usługą bezpłatną i generowany przez nią ruch w swojej sieci. Kod CAPTCHA wydaje się nie naruszać wprost warunków świadczenia usługi zapisanych w koncesji, dlatego właśnie operator zdecyduje się na tego typu rozwiązanie. Na razie jednak nie wiemy kiedy i jak zostanie to wdrożone w życie. Mimo to można i należy tę kwestię analizować od strony technicznej, żeby wiedzieć jak to działa, oraz od strony prawnej, czy w ogóle wolno to operatorowi wprowadzić w życie.

***

Słowniczek slangu związanego z CAPTCHA:

kapeć – kod CAPTCHA
wprowadzić/wpisać kapcia – rozpoznać i wpisać kod CAPTCHA w celu skorzystania z danej usługi
założyć kapcia (na stronę internetową) – zabezpieczyć stronę internetową przez wymuszenie wprowadzania kodów CAPTCHA

Kategorie:Analiza
  1. ssss
    Maj 30th, 2013 at 12:14 | #1

    i co teraz koniec z programami typu autoconnect ??? wprawdzie daje się ściągać filmy i większe pliki przez aero2 programami typu downemall czy azerus a teraz będzie lipa i cogodzinne wpisywanie kapcia Utrudniaja jak mogą

    • luQas
      Maj 30th, 2013 at 12:56 | #2

      No i właśnie o to chodzi, żeby to ukrócić.

      • andi
        Maj 31st, 2013 at 04:11 | #3

        A czemu niby "ukrócić"? A w którym zapisie regulaminu AERO2 jest zakaz ściąganie czegokolwiek?

        • luQas
          Maj 31st, 2013 at 21:03 | #4

          No nigdzie, ale taki jest oficjalny cel captchy.

  2. Miś
    Maj 29th, 2013 at 15:11 | #5

    Jak nie narusza warunków świadczenia? Jesli jest w nich zawarty punkt :
    4.c.c) jakiekolwiek ograniczenia treści lub protokołów dostępnych dla użytkownika korzystającego z dostępu nieodpłatnego nie będą dalej idące niż takie same ograniczenia stosowane dla użytkownika korzystającego z usług odpłatnych.
    to sprawa jest prosta. nie ma znaczenia, że połączenie zrywane jest co godzinę (musi być zerwane zgodnie z warunkami świadczenia), ważne co następuje potem, czyli nawiązanie połączenia z siecią. W żadnej z sieci komercyjnej nie jest wymagany do nawiązania połączenia kod captcha a jedynie właściwe skonfigurowane połączenie z odpowiednim hasłem oraz kod PIN. Koniec i kropka.

    • gonzobonzo
      Maj 29th, 2013 at 16:33 | #6

      Ciekawe kiedy cie kids hacker zdejmą z sieci, hehe ;-)
      A swoja droga co za pajace siedza na twoim forumie, ze tam kilku gości dzień w dzień ciagle zalogowani, to jacys nie teges albo ty pod 10 nickami.

    • azhag
      Maj 29th, 2013 at 17:55 | #7

      > W żadnej z sieci komercyjnej

      Widzę to który już raz z kolei, więc czuję się zobowiązany do naprostowania. Nie chodzi o to co jest w którejkolwiek sieci, tylko *w sieci Aero2* komercyjnie.

      • Kot
        Maj 30th, 2013 at 12:32 | #8

        Czyli jak? Bo zapis ten mówi wprost o tym że nie może być zastosowane żadne rozwiązanie którego nie ma w płatnych usługach innych operatorów. Żaden operator nie ma czegoś takiego, więc Aero2 też nie może.

        • luQas
          Maj 30th, 2013 at 12:55 | #9

          Nie ma zwrotu "innych operatorów". Chodzi o usługę komercyjną świadczoną przez Aero2, której de facto nie ma. Sam myślałem tak jak Ty, ale ktoś mi to objaśinł.

          • azhag
            Maj 30th, 2013 at 17:52 | #10

            > Chodzi o usługę komercyjną świadczoną przez Aero2, której de facto nie ma.

            Jest, ale nie bezpośrednio — użytkownicy operatorów trzecich korzystają z nadajników Aero2, które komercyjnie oferuje tymże operatorom swoje usługi. O ile ci użytkownicy nie dostaną "wpisz kapcia, bo łączysz się przez nadajnik Aero2" przy próbie łączenia, Aero2 nie może tego dać w BDI.

            Pewną furtką może być, że będzie on wyskakiwał po przekroczeniu jakiegoś transferu i liczenie, że użytkownicy klientów Aero2 nigdy go nie przekroczą (inaczej się zagotuje ;) ). Innej "legalnej" możliwości osobiście nie widzę.

        • Maj 30th, 2013 at 21:12 | #11

          Zapis nie mówi o innych operatorach, tylko o usługach komercyjnych (płatnych) Aero2. Chodzi według mnie o usługi, jakie Aero2 świadczy sieci Plus i Cyfrowy Polsat.

  3. basiówka
    Maj 29th, 2013 at 13:40 | #12

    wezcie pomozcie bedzie u mnie działc ten aero2??? http://aero2forum.pl/showthread.php?tid=788&p…

    • Maj 29th, 2013 at 14:21 | #13

      Bardzo proszę, nie wpisuj komentarzy wielokrotnie na blogu.
      Najlepiej także wpisać o co chodzi bezpośrednio w komentarzu – nie wszyscy mają konto na innych forach.

  4. Piotr
    Maj 28th, 2013 at 23:13 | #14

    Panie Jakubie, czy uważa Pan za sensowne złożenie zapytania do UKE przez formularz http://www.uke.gov.pl/kontakt/ do delegatury centralnej? Chciałbym coś takiego zrobić. Proszę jeszcze o informację, do kogo należy adresować skargi po wprowadzeniu CAPTCHA przez Aero2? Czy bezpośrednio do Prezesa, czy do delegatur wojewódzkich?

    • Maj 29th, 2013 at 00:09 | #15

      Można spokojnie korzystać z tego kanału kontaktu z UKE – to działa. Można kierować do delegatury centralnej i p. prezes, i tak odpowiadają osoby odpowiedzialne za daną kancelarię.

      • wkurzony
        Maj 29th, 2013 at 22:54 | #16

        Ja dziś wysłałem zapytanie do UKE, korzystając z tego formularza.Opisałem moje podejrzenia i sposob korzystania z aero2 (nawigacja). Zapytalem tez grzecznie czy zmiany opisywane przez rzecznika aero2 byly konsultowane /akceptowane przez UKE. Myślę, że im wiecej zapytan tym wyzszy priorytet uzyska cala sprawa

        • premiershoper
          Czerwiec 2nd, 2013 at 13:06 | #17

          Wkurzony i co UKE odpisało? Mozesz sie podzielić z nami ich odpowiedzią bo nadal nie wiemy co oni właściwie o tym sądzą?

          • wkurzony
            Czerwiec 2nd, 2013 at 22:21 | #18

            Póki co, tuż po wysłaniu formularza otrzymałem na podanego maila odpowiedź z automatu, iż dziękują za wiadomość i dołożą wszelkich starań aby udzielić mi odpowiedzi.

            Co do czasu oczekiwania, to kluczowy jest zapis:
            "Jednocześnie informujemy, że odpowiedź powinna być udzielona w następujących terminach:

            w przypadku pytań i w innych kwestiach nie wymagających podejmowania dodatkowych wyjaśnień – w terminie nie dłuższym niż 14 dni;

            · w sprawach wymagających przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego – w terminie do 30 dni od dnia wniesienia sprawy."

            Pozostaje uzbroić się w cierpliwość. Jak tylko otrzymam odpowiedź, przekaże ją Panu Jakubowi(dodam także jako komentarz) :)

    • Rafał
      Czerwiec 11th, 2013 at 15:46 | #19

      Też wyślę zapytanie odnośnie captcha do tego urzędu.

  5. jacek
    Maj 28th, 2013 at 23:06 | #20

    Pamietacje ze jesli po wproaadzeniu kapcia zdecydujecie sie na platny internet z limitem to NIE BRZCIE ANI PLUSA ANI POLSATU wezcie play orange lub tmobile! Bo oni chca bysmy plusa brali… nic z tego!

    • PiotrCraft
      Czerwiec 1st, 2013 at 23:27 | #21

      ja raczej wezme w oragne free bo play to jakas kpina 1mb predkosci…

    • aero
      Czerwiec 2nd, 2013 at 20:28 | #22

      oczywiscie ze orange, np starer 20 1GB, po doladowaniu za 100 masz 6gb na rok, korzystam z aero 05MB i orange(czasem 6mb/3mb) idealnie byloby 1mb/05mb za 5 pln/m-c

      • Czerwiec 2nd, 2013 at 21:14 | #23

        Niestety dla Aero2 nie stanowi to żadnej konkurencji – ani pod względem ceny, ani transferu.

    • zen
      Czerwiec 2nd, 2013 at 22:13 | #24

      Popieram bojkot Plusa i polsatu. Ale czy myślisz, że oni wszyscy sie nie dogadali ze sobą? Tak samo jak inne branże. Czemu w europie Tata Group nie sprzedaje samochodów za 10 – 15 tysi zł ? Nie byłoby popytu? Vectra bez bólu pozbywa się klientów analogowej kablówki. Jak pójdą do konkurencji np. cyfrowego polsatu to… zarobi kolega

      • Czerwiec 4th, 2013 at 15:23 | #25

        nawet jeśli się dogadali to i tak wybierając orange, soloż nie dostanie kasy. i o to chodzi w tym bojkocie. Przecież nie od dziś wiadomo, że ten kapeć jest po to byśmy przeszli do CP. A my zróbmy im na złość i przejdźmy do orange!

    • zen
      Czerwiec 2nd, 2013 at 22:20 | #26

      ..no i jeszcze apropo samochodów.czemu nikt nie chce systemu pochłaniającego energię przy zderzeniu, i systemu obniżającego zużycie paliwa poprzez dostarczenie pary do komory silnika? Bo mniej zarobią przez to, Więc gdyby to zaczęli montować to by sobie strzelili w stope! Aero jest chyba dla operatorów wbijaniem szpilki w stope, nie strzałem – tak mi się dotychczas wydawało.

      • Czerwiec 3rd, 2013 at 09:58 | #27

        Co do tych wynalazków ich waga lub wydajność są dyskusyjne, ale inne korporacyjne argumenty są także znane, podobnie było z elektrycznym samochodem EV-1 w USA.
        A sprawa z Aero2 jest bardziej skomplikowana, podobnie jak jego wpływ na biznes.

  6. Maj 28th, 2013 at 20:58 | #28

    Myślę Jakubie, że każdy z nas ma podobne wnioski:
    http://podtelefonem.blogspot.com/2013/05/jak-bezp…

    Zastanawiam się tylko jak zadziała UKE, o ile w ogóle sprawą się zainteresuje…

    • Maj 28th, 2013 at 21:01 | #29

      Na pewno się zainteresuje, ale czy coś zechce zrobić, to nie wiemy.

      • Maj 28th, 2013 at 22:42 | #30

        Pewnie wpływ na to zainteresowanie będzie miała liczba skarg i ich uzasadnienie – jak zwykle; jeżeli udałoby się zrobić szum medialny sprawa nabrałaby 'wyższej' rangi

    • Krystyna z gazowni
      Maj 29th, 2013 at 06:11 | #31

      nie linkuj więcej człowieku ,bo bzdury tam wypisujesz
      cyt"Czy nie można byłoby wspólnie i w porozumieniu ustalić by czasowo odłączać tych "najgorliwszych" użytkowników, wprowadzić limity transmisji danych bądź też wymyślić inne rozwiązanie?"
      moja – odp: nie, nie można by !!!! gamoniu

      • Maj 29th, 2013 at 07:18 | #32

        Cóż za rzeczowa wypowiedź. To w takim razie podaj inne konstruktywne wyjście z tej sytuacji – oczywiście krytykować, narzekać i obrażać najłatwiej…

        • Krystyna z gazowni
          Maj 29th, 2013 at 13:07 | #33

          moje wyjście z sytuacji kilka postów wyżej ,ale trzeba umieć czytać ze zrozumieniem

  7. t_j
    Maj 28th, 2013 at 19:40 | #34

    Mierzwi mnie ten operatorski bełkot o intensywnym użytkowaniu BDI co niby powoduje utrudnienia dla innych. Przecież to tylko pół mega. Nie starcza nawet na youtube więc nie ma mowy o typowym korzystaniu z ruchu p2p. Jeżeli takie liche prędkości powodują utrudnienia to co będzie przy wyższych prędkościach? Widać operator ewidentnie nie radzi sobie ze świadczeniem usługi i powinien zrezygnować z działalności.

    • luQas
      Maj 29th, 2013 at 01:13 | #35

      Zauważ, że BDI jest świadczone z wykorzystaniem 20% zasobów sieci. Czyli sieć Aero2 może wytrzymać 5 razy tyle co jest teraz. Jeśli o p2p mowa to owszem jest. Kiedyś operatorzy stacjonarni oferowali internet 128kbit/s, 256kbit/s i 512kbit/s, a jak miałeś 1Mbit to rządziłeś na dzielnicy. Takie były realia i ludzie korzystali z p2p.

      • juzek
        Maj 31st, 2013 at 14:30 | #36

        właśnie! korzystali i nikt im kapci nie wprowadzał!

        • luQas
          Maj 31st, 2013 at 21:00 | #37

          Ale za to się płaciło. I to niemało. Mój pierwszy internet jaki sobie założyłem, to było symetryczne łącze 128kbit/s i płaciłem za nie chyba 55 zł miesięcznie. Wprowadzenie w takim wypadku captchy byłoby troszkę niestosowne.

          • Tiger
            Czerwiec 1st, 2013 at 16:07 | #38

            Dlaczego niestosowne? A właśnie, że powinna być, żeby wyeliminować nadużycia. Kapeć dobry na wszystko, nawet na ćmę.

          • zen
            Czerwiec 1st, 2013 at 16:33 | #39

            niestosowne to jest pisanie takich głupot. Trollllu ?

          • Tiger
            Czerwiec 1st, 2013 at 17:30 | #40

            O, widzę, że skutkują moje wpisy, budzi się duch w narodzie. Poczytaj inne moje wpisy. Cieszę się, że tak reagujesz, bo mnie też wkurzają te pomysły z kapciem. :)

        • Czerwiec 2nd, 2013 at 01:08 | #41

          Bo użytkownicy płacili za usługę. Kto chciał mieć szybsze łącze, płacił więcej. Problemem aero2 są abuserzy, którzy ssą ile sie da, tylko dlatego, że usługa jest za darmo. A gdy sieć klęka, problemy mają wszyscy, również ci, którzy raz dziennie chcieliby sprawdzić pocztę.

          Poza tym w tamtych czasach co prawda captcha nie była wymagana do skorzystania z Internetu, jednak powszechną praktyką było cięcie ruchu P2P w mniejszych sieciach. Korzystanie z P2P było uniemożliwione albo przynajmniej pasmo było znacznie ograniczone w porównaniu z usługami takimi jak przeglądanie stron internetowych przy pomocy HTTP.

          • Czerwiec 2nd, 2013 at 12:30 | #42

            To wcale nie wina ściągających torrenty! Jakos wpopołudniami sieć muli nawet jak masz płatne LTE! A napiszesz do supportu ze ci muli to powiedza ze nie ich wina i musisz z tym zyc, a placisz musisz bo cyrograf podpisany… Pozatym gdzie niby jest zakaz używania torrenta? W regulaminie nic o tym nie ma. Za to jest że aero2 nie może blokować protokołów, czyli torrrent musi działać! Więc nie mowcie jak jest "fair" gdy mamy platny net, bo tez maja klienta gleboko gdzies….

          • luQas
            Czerwiec 2nd, 2013 at 19:56 | #43

            Nawiasem mówiąc to captcha nawet nie bardzo była znana w tamtych czasach.

  8. zoriano
    Maj 28th, 2013 at 18:45 | #44

    Capcia może być tylko pod jednym warunkiem: taki sam mechanizm zastosować dla wszystkich usług komercyjnych świadczonych poprzez Aero2! Jeżeli użytkownicy CP i Plusu też co godzinę będą wklepywać kody z Capcia, to wszystko będzie zgodnie z koncesją! W przeciwnym wypadku UKE co najmniej sypnąć powinien karą, a jak będą pyskować pozoranci Zygmunta to zabrać częstotliwości i rozpisać nowy przetarg!!! … no tak, zapomniałem tylko, że Aero2 nie świadczy usług komercyjnych; "odsprzedaje" łącza dla CP i Plusu. A i jeszcze mam pytanko – gdzie w Outlooku będę wpisywał te kody? ;-(

  9. Waldek
    Maj 28th, 2013 at 18:09 | #45

    A co urządzeniami GPS które korzystają z połączenia internetowego? – chodzi mi o AutoMape Traffce?

    • Krystyna z gazowni
      Maj 28th, 2013 at 22:48 | #46

      no ,będziesz jechał sobie i nagle wywali ci kapcia ,więc się zatrzymasz na środku drogi żeby go wpisać ,a w d.upę wjadą ci w między czasie ze 2 TiRy ,więc o ile przeżyjesz będziesz się mógł później procesować z aero2

      na barykady – powiadam wam :D

      • zxcV5
        Maj 30th, 2013 at 15:04 | #47

        Nie tak. Automapa uzna że nie ma internetu. Będziesz musiał odpalić na urządzeniu przeglądarkę internetową, przepisać kod. Potem znów uruchomić Automapę i pobrać odpowiednie dane. Jeśli masz urządzenie bez przeglądarki internetowej, to Aero2 juz jest bezużyteczne.

      • Maj 30th, 2013 at 18:52 | #48

        Ale zatrzymywanie się na środku drogi tylko po to, aby wpisać captcha, chyba podlega pod "działanie, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę" – kodeks drogowy.

        Co ma do tego aero2 i dlaczego aero2 ma być stroną w sprawie sądowej?

        Dawniej kierowcy potrafili korzystać z map (papierowych!) bez zatrzymywania się na środku drogi. Można przecież zjechać na parking albo choćby pobocze. Czyżby umiejętność ta w naszych czasach to już atawizm?

        Poza tym, przy dzisiejszych cenach paliwa, dostęp do Internetu dla potrzeb nawigacji to niewielki wydatek. Za kilkanaście złotych miesięcznie można kupić kilkaset megabajtów transferu, co powinno w zupełności wystarczyć. A jeśli ktoś jeździ zawodowo, to i tak z aero2 nie skorzysta, iirc regulamin zabrania korzystania z usługi w celach komercyjnych.

        • abc
          Maj 30th, 2013 at 19:11 | #49

          kto ma automape z aero :D przeciez sa takie dziury zasiegowe w aero ze ci kodu nie trzeba zeby nie miec danych traffic ;D

  10. Maj 28th, 2013 at 15:21 | #50

    Dzień dobry

    Na początku chciałbym podziękować Ci Jakubie za Twój wkład w promocję BDI oraz bardzo rzeczowe artykuły, opisujące codzienność związaną z Aero2. Twój blog jest naprawdę źródłem bardzo merytorycznej wiedzy, przez co spora ilość użytkowników która zwykle nie jest na bieżąco z tematyką technologiczną ma szansę poznać zalety i wady Aero2. Wypełniasz bardzo ważną misję pisząc o BDI, nie trzeba bowiem chyba nikogo specjalnie przekonywać iż operator wszystkimi sposobami próbuje doprowadzić do tego, by nikt z darmowego internetu nie korzystał.

    Sprawa captchy i jej uzasadnienia w kontekście różnego przez użytkowników wykorzystywania Aero2 w moim mniemaniu nie powinna być poddawana żadnej dyskusji co do jej zasadności. Uważam, że sprawa jest skandaliczna, o ile takie utrudnienie zostanie faktycznie wprowadzone. Dlaczego?

    Operator usługę musi udostępniać nie dlatego, że tak postanowił z dobrego serca, tylko dlatego, że w zamian za to otrzymał możliwość budowania swojego rodzaju monopolu na sieć LTE w latach kolejnych za relatywnie niską kwotę. Skoro prawie za darmo otrzymał Solorz-Żak koncesję, Aero2 powinno być przez cały okres na jaki zostało wynegocjowane udostępniane na warunkach takich, jakie były umówione w momencie gdy zostały podpisane odpowiednie papiery.

    Jestem zdziwiony jak szybko wiele osób chciałoby iść na ustępstwa, pozwalając w gruncie rzeczy realizować plan depopularyzacji sieci przez spółkę Solorza-Żaka. Limity dzienne, miesięczne, captche, lejki… Dlaczego, pytam się? Dlatego że firma wszelkimi możliwymi sposobami chce obniżyć sobie cenę pozyskania koncesji, obrzydzając nam BDI? Czy tutaj naprawdę nie ma osób, które nie przyjmą ochłapu? Skoro Aero2 ma wobec Polaków zobowiązanie, to niech nie próbuje „kłaść łapy” na nasze prawo do korzystania z usługi w takiej formie, jaką uważamy za słuszną.

    W mojej opinii nie ma żadnego znaczenia, czy ktoś z Aero2 korzysta raz na miesiąc, czy cały czas ściąga cokolwiek z sieci. Pobieranie danych to również forma korzystania z internetu, nie dajmy się zwariować. To ze ktoś lubuje się w ściąganiu danych z tak zawrotną prędkością to jego sprawa, ale ma do tego prawo, tak jak ktoś inny. Nie może być to podstawą do narzucania kolejnych barier i rzucania kłód pod nogi, które sukcesywnie zmniejszają jakość tej i tak oskalpowanej usługi.

    Aero2 to usługa, która i tak jest ciężka do zdobycia poprzez zawiłości i oczekiwanie na kartę SIM, w dodatku jest ona niekompatybilna z modemami przeciętnego Kowalskiego. Brak jakiegokolwiek wsparcia technicznego, brak odpowiedzi na e-maile oraz telefony ze strony Aero2 i okresowe problemy z połączeniem to i tak ogromne utrudnienie dla osób, które korzystają z tej sieci. Dodatkowe utrudnienia, jakie operator próbuje zastosować, są w świetle wydarzeń których pokłosiem jest ta usługa są materiałem tylko i wyłącznie na skargę do UKE, jako że celowo operator próbuje sukcesywnie zmniejszać spektrum możliwości tej usługi.

    Warto wspomnieć również o regulaminie – jakim prawem operator zmieniać chce regulamin korzystania z usługi, gdy już ma koncesję na LTE? O ile wiem prawo nie działa wstecz, więc jeśli chcą wprowadzać captchę, niech składają podanie o nową koncesję na nowych zasadach ustanowionych nowym regulaminem. Wszystkie zmiany w zasadach świadczenia usługi powinny być zabronione. Mam nadzieję, że odpowiednie służby przypatrzą się tej sytuacji.

    Sądzę, że powinniśmy patrzeć na wprowadzenie captcha nie przez pryzmat "złych użytkowników", którzy nagle przeciążają łącze budowane z myślą o wiele większym obciążeniu, tylko przez pryzmat nieuczciwego i nagminnego utrudniania korzystania z usługi osobom które zgłaszają taką chęć. Nieważne w jakim celu ktoś składa wniosek o Aero2 – jeśli ma takie prawo, niech z niego korzysta. Tak samo nieważne, jak się tłumaczyć będzie Aero2 – skoro ma obowiązek świadczyć usługę, niech ją świadczy.

    Nie bójmy bronić się swoich praw, bo tutaj nie chodzi o ilość, chodzi o zasadę. A o zasady warto bić się zawsze.

    Pozdrawiam

    • azhag
      Maj 28th, 2013 at 15:34 | #51

      Chciałbym Ci dać dwa plusy. :)

      • t_j
        Maj 28th, 2013 at 20:04 | #52

        Dwie przeglądarki i po sprawie :-)

        JakubieD przeczytaj od trzeciego akapitu do końca bo tak powinien wyglądać ten artykuł a nie że "gópie" użytkowniki to te które ściągają po 100 giga miesięcznie. To nie te czasy gdy "512 kilo powinno każdemu wystarczyć".

        • Maj 28th, 2013 at 20:54 | #53

          Wiesz, to są po prostu różne punkty widzenia i podejścia do tematu. Staram się widzieć obie strony medalu i widzę potrzeby czystego tylko atakowania Aero2, bo mimo wszystko usługa ciągle działa i ma się nieźle (choć wygląda na to, że coraz gorzej).
          Mimo to głos taki, jak Rafała jest cenny i wskazuje na istotne aspekty kwestii Aero2.

    • Maj 28th, 2013 at 20:04 | #54

      Przeczytałem Twój komentarz i najpierw zrobiło mi się głupio, że proponowałem limity, bo teoretycznie masz 100% racji. Potem jednak postawiłem się w położeniu ISP. Sieć żyje, pewne zachowania można, a nawet należy tępić. Podobne głosy do Twojego pojawiały się np. przy blokowaniu portu 25. Że zamach na wolność, że to niepełny dostęp do internetu. Szczególnie w kierunku TPSA, czyli "monopolisty", który był w Polsce pionierem. Obecnie blokowanie portu 25 (i paru innych) jest de facto standardem u co przytomniejszych ISP, jeśli chodzi o usługę dla domu. I naprawdę nie chodzi o to, żeby Kowalski nie mógł w domu postawić serwera poczty, tylko o zalew spamu, który miałby miejsce, gdyby blokady nie było.

      Pamiętajmy, że ilość zasobów przeznaczonych pod BDI jest ograniczona i wynosi 20% całości. Jeśli realne zużycie przewyższa dostępne zasoby, to wprowadzenie dodatkowych ograniczeń może leżeć w interesie ogółu użytkowników. Aero2 nie robi przecież różnicy, czy całość dostępnych zasobów zużywa 1000 użytkowników w trybie ciągłym, ciągnąc torrenty, czy 20k użytkowników, korzystając normalnie (dane z sufitu). I w takim przypadku limitowanie transferu jest, po pierwsze, standardowo wykorzystywane w podobnych usługach (komórki), po drugie, mniej inwazyjne, niż captcha.

      Faktem jest, że lepiej by było, gdyby przedstawili sytuację i problem i dokonali konsultacji społecznych, a nie próbowali narzucić rozwiązanie z góry.

      • zxcV5
        Maj 30th, 2013 at 15:14 | #55

        Co przytomniejszy ISP blokuje port 25 i to dobrze? Chyba ty raczej jesteś nieprzytomny? Ok, może sobie blokować pod warunkiem, że mogę bez problemu zlecić odblokowanie portu od ręki, nic za to nie płacąc. A z tego co wiem, wcale tak nie jest u niektórych ISP.

        I jakoś nie widzę, czemu "byłoby więcej spamu" wyjaśnisz mi to? Gdzie by było więcej spamu? U ISP na poczcie? Czy u klienta (ale przecież mało kto będzie stawiał u siebie serwer, na którym miałby byc spam)

        • Maj 30th, 2013 at 21:14 | #56

          Blokowanie portu 25 na ruchu wychodzącym miało na celu uniemożliwienie co głupszym wirusom/trojanom rozsyłanie spamu, z którego np. adresy IP neostrady były "słynne" na cały świat.

    • Maj 28th, 2013 at 20:51 | #57

      Bardzo cieszy mnie Twój komentarz i punkt widzenia – masz dużo racji.
      Zwrócę tylko uwagę na jedną rzecz – regulamin jest sprawą wtórną względem koncesji i (niestety) operator może zmieniać go dowolnie według własnego uznania, o ile nie narusza tym samym warunków koncesji. Wygląda na to, że regulamin nie musi być też zatwierdzany przez UKE.

    • qwertyuiop
      Czerwiec 3rd, 2013 at 12:42 | #58

      A moze lepiej jakbys napisal petycje online do UKE i Aero2, a my bysmy sie podpisali?
      Jak zbierzemy np 100k podpisow, to wyslac? Tak to kazdy bedzie sobie pisal jakies bzdury. A chodzi chyba o to aby w madry sposob przekazac wladzom nasze stanowisko…

Strony komentarza
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>