Aero2 – problemy z połączeniem – znowu brakuje adresów IP
Od kilkunastu dni, w godzinach szczytu telekomunikacyjnego można zaobserwować problem z nawiązaniem połączenia w Aero2. Abonenci usługi bezpłatnej nie są w stanie połączyć się za pierwszym razem i dostają różne komunikaty błędu. Po kilkukrotnym powtórzeniu (ręcznie czy też automatycznie) próby połączenia udaje się je nawiązać i wszystko działa poprawnie, aż do rozłączenia po godzinie.
Efekt jest szczególnie widoczny w przypadku niektórych routerów, gdzie nawiązanie połączenia po godzinie może wydłużyć się nie o kilka sekund, ale czasem nawet o kilka minut, a w skrajnym przypadku nawiązanie połączenia może być niemożliwe lub trwać bardzo długo.
Wygląda na to, że jest to powrót znanego nam jak zły szeląg problemu sprzed roku, gdy zabrakło adresów IP. Mimo rozszerzenia puli w kwietniu, czerwcu i listopadzie 2013, adresów zaczęło ponownie brakować.
Problem ten nie dotyczy jedynie obszarów o zwiększonym zagęszczeniu ludności czy przeciążeniu sieci – po prostu jednocześnie w ramach bezpłatnego dostępu do Internetu Aero2 może być podłączonych około 60 tysięcy kart SIM. Każda następna próbująca uzyskać połączenie dostanie odmowę od serwera DHCP (przydzielającego adresy IP).
Jedyne co może zrobić szybko operator to przydzielić nam kolejne pule adresów IP, a w dłuższej perspektywie pomyśleć o rezerwacji pul zapasowych lub całkowitej zmianie sposobu adresowania tak, aby problem rozwiązać raz na zawsze.
Dlaczego mimo braku adresów IP udaje nam się jednak połączyć w godzinach szczytu? To akurat proste – połączenia użytkowników BDI są zrywane po 60 minutach i wtedy adres IP na chwilę się zwalnia. Pierwsza osoba, która zgłosi chęć połączenia dostanie taki adres. Przy 60 tysiącach połączeń oznacza, że w ciągu sekundy średnio 16-17 osób musi wznowić połączenie – i właśnie ta rotacja umożliwia w końcu wbicie się po kilku, kilkunastu próbach.
Jednak wraz ze wzrostem liczby chętnych do skorzystania z BDI liczba oczekujących będzie coraz większa i efekt może być taki, że nawet po kilku minutach prób połączenia może nie udać się nawiązać.
Według moich szacunków potrzebnych jest teraz około 80 tysięcy adresów IP, choć przy rosnącym tempie wydawania kart SIM chętnych może być nawet 90 tysięcy w godzinach największego szczytu.
mieszkam ~1,5 km od stacji bazowej i od pewnego czasu jest tak, że co chwilę znika zasięg (spada do zera moc sygnału) ale nazwa sieci jest wyświetlana, a po jakimś czasie znów pokazuje 98 % i tak w kółko. modem E3131 nie HiLink
Czy dzieje się tak samo po wymuszeniu UMTS 900?
Jakaś kolejna awaria dotycząca jakieś serii kart SIM?
Od wczoraj mam tak (Śląsk) że na jednej karcie wszystko jest dobrze. Przy drugiej nie.
Sprawdziłem sobie diagnostykę tej niedziałającej na modemie E3131i chwilę po włożeniu
jest tak, że Rejestracja sieci CS jest jako "Rejestruje" (PS jako Roaming i Załącznik PS jako "Dołączony") a ID komórki jako "Nieznane"
Po krótkiej chwili PS zmienia się na "Rejestruje" i Załącznik PS na "nie dołączony"
Znika pole nazwa sieci. Na początku RSSI pokazuje tak jak na sprawnej karcie, po tym dalej jest pokazywana siła sygnału ale już innej wartości.
Bardzo wątpię. Obie karty działały wcześniej? (kiedy?)
Coś się musiało dziać w sieci aero przez weekend. Dziś koło 8 sytuacja trwała dalej. Ale teraz już jest wszystko w porządku i jak na razie karta już się łączy bez problemów. Zobaczę jak to będzie w ciągu dnia.
Karta była ostatni raz używana w czwartek i działała. Nie był to na pewno problem urządzenia. Kartę sprawdzałem na kilku na ktorych normalnie działa aero (smartfon, tablet i dwa modemy). Wszędzie był ten sam efekt. Jedna karta się łączyła bez problemu, a druga miała problemy jak opisane wyżej.
Pamiętaj, że karta przez jakiś czas nieużywana będzie się ponownie długo logowała w sieci – nawet 5 minut.
Nawet mi się "odpowiedz" nie wczytuje. Wcześniej było jako tako, kompletną padakę mam od wczoraj..
Nie dość, że nie łączy, to chodzi fatalnie, non stop przerywa, nawet teraz o 1:30 w nocy jest ujnia. Nie można nic ściągnąć, obejrzeć. Beznadzieja!
Dodajmy – w twojej okolicy. W dość gęsto zabudowanej części warszawy testowałem ostatnio – działa bez problemu, prędkości faktycznie mniejsze od maksymalnych, ale działa stabilnie.
Chociaż sobie zaszkodzę (więcej logujących – konkurencji) obecna oferta Play (ograniczony zasięg, u mnie eXtra działa – wawa) jest nie do przebicia. Jednorazowy wydatek na modem `200zł, karta plus doładowanie ( 50 zł na 1 miesiąc, ew. 80 zł. na 2 m. na początek (później 30-miesiąc, 50 na 2). a i tak po 200
GB działa szybko (pewnie do czasu). Polecam użytkownikom aERO2 w ramach możliwości, działa do końca 2014 roku (regulamin: lub do odwołania oferty )
hahhaa, lipaaaa
Tak, ale teraz masz już zapis, że po zakończeniu pakietu spada prędkość również w LTE. Taka nowość
lte w play to tania oferta, ale nie darmowa jak aero2. Tutaj każdy będzie krytykował play bo to najgorsza siec, dlatego nie ma artykułu o lte play 200gb.
DARMOWY INTERNET W HEYAH http://www.telepolis.pl/wiadomosci/rok-internetu-…
Będę o tym pisał, bo wygląda ciekawie.
50MB dziennie? Średnio ciekawie. Chyba, że od przejrzenia kilku stron dziennie. To już wolę mulące Aero2.
Jak wcześniej były problemy między 18-22 tak teraz już nawet przed południem internet wolno działa.Miejmy nadzieje że UE wymusi na Aero2 poprawę jakości usług.
Na szczęście/niestety UE nie ma tutaj nic do gadania.
Usługa Aero2 u mnie praktycznie przestała działać. Czy komuś udaje się wogóle nawiązać połączenie?
Darek u mnie od około 16-17 do okolo 22 to masakra – problemy z nawiązaniem połączenia, transfer około równy 1/2 czy 1/3 z 512kbit/s , dopiero od okolo 23 wszystko wraca do normy i prędkość DL/UL jest maksymalna .
Rozumiem więc, że u Ciebie Marian Paździoch można się chociaż połączyć, bo u mnie w Zielonej Górze od wtorku 25-go lutego modem wpięty w router nie nawiązał połączenia wogóle do teraz.
Takie pytanie przy okazji. Czy ktoś zauważył także problemy z łączeniem się w płatnej ofercie Plusa? Mam teraz taki sam problem z szybkością nawiązywani połączenia (na karcie Plusa) jak miało to miejsce w Aero2 za czasów braku puli adresacyjnej.
Żadnych problemów nie mam na płatnej karcie Plusa i żadnych problemów z logowaniem w Areo2, transfery cały czas na poziomie 56-60kb/s. Moja lokalizacja to Szczecin – Pogodno. Pozdrawiam
niestety z aero2 jest ostatnio coraz gorzej
Zbytnich problemów z nawiązaniem połączenia może i nie odczuwam, natomiast sam transfer jakichkolwiek danych w godzinach 17-22 zakrawa o kpinę. Rusza się cokolwiek lepiej po 23. Rano, przed pracą (czyli ok 6 rano) działa całkiem przyzwoicie, tak samo jest mniej więcej do 13 w porywach do 14.
Potem już jedna wielka padaka. Trzeba zacząć się rozglądać za jakimś komercyjnym rozwiązaniem
Niestety to jest ewidentny objaw przeciążenia sieci w danym rejonie i niewiele da się z tym zrobić. Swego czasu Play przeżywał podobne problemy po wprowadzeniu Play Online na kartę i do dziś w wielu rejonach sieć nie daje rady.
g. prawda ,ten rejon to cała polska !!!
To dlaczego w kilku miejscach, w których także bywam – jest w zasadzie zero problemów?
Być może wyjątek wypełniający regułę.
Mogę tylko potwierdzić to samo dzieje się w Zamościu, wieczorem można przeglądać tylko strony www transfer danych skacze 1KB/s do 20KB/s, aby ponownie się połączyć należy wykonać kilka albo kilkanaście prób.
Pozdrowienia