Aero2 i CAPTCHA – instrukcja obsługi i niedziałająca pomoc
Operator Aero2 wprowadzając kody CAPTCHA opublikował ostatecznie na swojej stronie zestaw pytań i odpowiedzi dotyczących systemu kodów wprowadzonych 1 kwietnia 2014 – w większości na podstawie napływających pytań i skarg. Uważam, że należy docenić wysiłki operatora mające na celu wyjaśnienie sposobu korzystania z jego własnych usług (w końcu nowa, wreszcie przydatna dla użytkowników strona powstała ledwie kilka miesięcy temu).
Przyjrzyjmy się interfejsowi z kodami CAPTCHA – zauważyłem, że nie wszyscy użytkownicy znają jego funkcje, a nowi korzystający mają po prostu problem ze zrozumieniem niektórych pojęć. Przy okazji ujawnimy ciekawy błąd oraz ogólną słabość interfejsu związaną z brakiem pomocy Aero2 dla klientów, którzy zaczynają swoją przygodę z BDI.
Na pierwszy rzut oka interfejs wydaje prosty. Postanowiłem jednak zaznaczyć i opisać wszystkie najważniejsze elementy:
Mamy tutaj więc do czynienia z całkiem sporą grupą przycisków, kontrolek i informacji.
Centralnym jest oczywiście kod CAPTCHA. W przypadku wykorzystywanego przez Aero2 systemy reCAPTCHA firmy Google zawsze są to dwa wyrazy, ciągi znaków lub cyfr. Jeden z nich, zwykle mniej czytelny, to wygenerowany przez systemy sprawdzające kod, który faktycznie sprawdza, czy jesteśmy człowiekiem, czy maszyną – zwykle nie jest to słowo w żadnym języku. Drugi, zwykle bardziej czytelny ciąg znaków to obraz przedstawiający fragment prawdziwego napisu: wyraz z zeskanowanej książki, zdjęcie numeru budynku widocznego z ulicy, czasem także niestety bliżej nieokreślony bazgroł.
Nasze zadanie jest proste – przepisujemy wyświetlone wyrazy do pola wpisywania kodu i naciskamy (koniecznie oddzielając je spacją) klawisz enter na klawiaturze lub klikamy przycisk Sprawdź. Jeżeli system reCAPTCHA potwierdzi, że ten bardziej nieczytelny wyraz przepisaliśmy poprawnie – przechodzimy dalej. Jeżeli jednak uzna, że się pomyliliśmy – pojawi się komunikat Niepoprawna odpowiedź w polu komunikatów i wyświetli nowy kod.
Co robimy, jeżeli bardziej zakręcony kod jest po prostu nieczytelny? Nie warto przepisywać czytelniejszej wersji – od razu kliknijmy przycisk z niebieskimi strzałkami, który wygeneruje nowy kod CAPTCHA.
Jednak osoby, które mają problemy z obsługą tego systemu mogą chcieć skorzystać z pomocy. Teoretycznie do tego służy przycisk pomocy w postaci niebieskiego znaku zapytania. Problem w tym, że w tej chwili on po prostu nie działa i to w dwójnasób.
Po pierwsze, jego kliknięcie prowadzi do… no właśnie, donikąd:
Dlaczego tak się dzieje? No cóż, to prosty błąd: to okno wyświetla stronę pod adresem http://www.google.com/recaptcha/help?c=(….)&hl=en (link z wyciętą zmienną częścią – nie działa), który jest dostępny, ale w zablokowanej na razie części internetu. Dlatego w tym oknie także zostajemy przekierowani na… stronę wpisywania kapcia.
No dobrze, ale jak już uzyskamy dostęp, to co tam znajdziemy? Sprawdziłem to:
Jeżeli już dostaniemy się do tej pomocy (po uzyskaniu dostępu do Internetu lub poprawieniu błędu przez operatora) wyświetli nam się pomoc po… angielsku. Nie zakładam tutaj złośliwości operatora (osoba wykluczona cyfrowo oczekując pomocy musi znać angielski i rozwiązać dość skomplikowaną zagadkę…) tylko prosty błąd zwłaszcza, że pomoc w języku polskim jest dostępna:
Właśnie z tej pomocy dowiadujemy się, że poza właściwą funkcją sprawdzania użytkownika, czy jest człowiekiem, reCAPTCHA wykorzystuje użytkowników jako maszyny do rozpoznawania tekstów (OCR) przy skanowaniu książek – o tym napiszę w osobnym artykule.
Wnioski
Mam nadzieję, że Aero2 poprawi w najbliższym czasie te dwa niezbyt skomplikowane błędy:
- Ustawi serwer proxy obsługujący kody CAPTCHA tak, aby jednak przepuszczał stronę pomocy.
- Poprawi URL do pomocy systemu reCAPTCHA w formularzu tak, aby na końcu znalazła się zmienna oznaczająca język polski: &hl=pl zamiast języka angielskiego.
Przy okazji uważam, że operator powinien po prostu udostępnić cały serwis aero2.pl dla użytkowników BDI podłączonych przed weryfikacją, albo chociaż pomoc dotyczącą procedury i często zadawane pytania. W tej chwili dla wielu dotychczasowych oraz nowych użytkowników sytuacja jest po prostu niejasna i nie wiedzą, czy te komunikaty są prawdziwe i pochodzące od Aero2, czy też jest to atak kolejnego wirusa.
Już kilka razy byłem także proszony o wyjaśnienie, dlaczego Aero2 wyświetla jakieś reklamy podczas korzystania z Internetu – oczywiście okazywało się, że komputer jest po prostu zawirusowany i ma zainstalowanych mnóstwo trojanów wyświetlających reklamy przy każdym skorzystaniu z Internetu, jednak także okno wpisania kodu bez dodatkowego wyjaśnienia może wzbudzać zaniepokojenie użytkowników.
Brak pomocy dostępnej w momencie nawiązywania połączenia rodzi ciągle mnóstwo pytań dotyczących choćby ostatniego komunikatu po poprawnym wpisaniu kodu:
Restartowanie nie jest powszechnie znanym pojęciem – nie występuje choćby w Słowniku Języka Polskiego PWN. Jest co prawda w Wikipedii, jednak nie oszukujmy się, od razu widać, że jest to pojęcie slangowe z branży IT. Dla przypomnienia – operatorowi chodzi o to, aby rozłączyć połączenie transmisji danych nawiązane pomiędzy modemem lub modułem komórkowym w telefonie/tablecie/routerze i ponownie nawiązać połączenie.
mamy bezplatny net, bezplatne autostrady, zyjemy w raju, wiec czego cchcecie, drodzy obywate…Panstwo:)
ja mysle, ze ten kraj jest wspanialy pod obecnymi rzadami:) wszyscy maja prace, place na poziomie wszystkich naszych sasiadow (szkoda, ze tych ze wsch), wiec obligatoryjnie …moze cos Donek z Watykanu przywiezie, jakies podwyzszki/obnizki..raczej obnizki, bo Watykan nie przyjmuje bez oplat;)
HE HE HE, instrukcja uruchomienia internetu na stronie internetowej, HE HE HE, dobre!
Możesz się śmiać, ale nawet Aero2 o tym zapomniało…
nasuwa się jedno pytanie czy jakiś dobry człowiek czyta te wpisy,bo jeśli tak to niech go ŚLAK TRAFI
Mnie dopiero dzis okolo gdz.22 pierwszy raz musialem wpisac kod i nie bylo z tym problemu.
Fragment:
Pyt:"Dlaczego muszę korzystać z przeglądarki graficznej współpracującej z JavaScript? Do 31.03 BDI działało w środowisku tekstowym bez problemów. Regulamin BDI nie zawiera takich wymagań."
Odp:"Przeglądarka współpracująca z JavaScript jest wymagana wyłącznie do autoryzacji celem nawiązania sesji internetowej. Zgodnie z punktem 7.5 Regulaminu BDI operator może wprowadzać dodatkowe mechanizmy (systemy zabezpieczeń) w celu zapewnienia bezpieczeństwa informacji i danych przetwarzanych w Sieci Telekomunikacyjnej Operatora i sieci Internet, oraz w celu prawidłowej realizacji obowiązków Operatora. CAPTCHA jest właśnie takim mechanizmem."
Wniosek: Jeśli wprowadzą "mechanizm" który będzie wymagał od użytkownika 10GHz procesora i 500GB RAM to wciąż to będzie legalne? Rozumiem że według regulaminu "operator może wprowadzić dodatkowe mechanizmy (systemy zabezpieczeń)" ale te mechanizmy musza przecież podlegać jakiemuś wymogowi. Przecież nie każdy posiada "wymaganą" przeglądarkę, a co niektórzy nie mają w ogóle takiej możliwości aby korzystać z niej. Czy to tu właśnie nie jest problem to którego można by sie przyczepiać pisząc skargi do UKE?? Kapcie śa legalne ale ich forma i sposób wprowadzenia już nie.
Napisz skargę do UKE to Ci odpowiedzą czy masz rację. Skarga nic nie kosztuje a jedynie może uzdrowić sytuację.
Kody nieczytelne.Solarz i świta próbują odstraszyć biednych ludzi, których nie stać na płatny internet.Co na to UKE? Czy siedzą im w kieszeni?
Niestety Aero2 ma "swój" regulamin. Wystarczy,że dadzą większości ludzi z UKE po milionie zł-dla Solorza to pikuś, bo obraca miliardami=polsat, Plus, Cyfrowy Polsat(satelita i GSM) itd… Pasmo kupił jak na takie rzeczy jak za frajer, bo zadeklarował się udostępniać darmowy net. Później hiena znowu innego pasma (LTE) zapragnęła-no to UKE dołożyło kolejne 2 lata neta(wyglądało zajefajnie…) Teraz mu pasuje, bo wg jego opinii udostępnia neta za friko(a że kapcie są ostatnio …z du%y i niektórzy rezygnują to mu pasuje=większy transfer dla usług płatnych-Plus i CP oraz mniej "pasożytów" )no, ale to Polska… Za frajer nawet w mordę nie dają
Ktoś używa telefonu jako hot spot do udostępniania internetu na domowy laptop lub tablet.
Mam problem taki że kody muszę wpisywać bezpośrednio na telefonie, na komputerze w psku przeglądarki niby pojawia się strona "bdi….8080" ale żadna treść się nie wyświetla
dzis mnie to maksymalnie w*uriło jak zaczęły wyskakiwać jakieś porąbane kody z plamką w negatywie pośrodku wyrazów. TO SĄ JAJA Z UŻYTKOWNIKÓW PROSZĘ PAŃSTWA
Używam i nie ma żadnych problemów. To może być kwestia przeglądarki w komputerze – jak zwykle.
Panie Jakubie skoro: "Używam i nie ma żadnych problemów. To może być kwestia przeglądarki w komputerze – jak zwykle. "
to co robie ten wpis http://jdtech.pl/2014/04/aero2-i-captcha-znowu-nieczytelne-kody.html” rel=”nofollow”>:http://jdtech.pl/2014/04/aero2-i-captcha-znowu-nieczytelne-kody.html
????
Nie rozumiem, co ma ten wpis do problemu opisanego wyżej?
Mam tak samo jak ty…
Wyrazy nie muszą być rozdzielane spacją. Zawsze piszę łącznie i zawsze działa
Wystarczy tylko kapciowate słowo. Drugiego nie trzeba wogóle wpisywać. Kapciowaty wyraz też jest akceptowany z literówką.
W d….. mam te całe aero po tym co zrobili i tyle w temacie….
dziś kody kapcia są nieczytelne. tydzień temu napisałem skarge do aero2, niestety bez odzewu, oni się boją kontaktu z klientem, to samo na fejsbuku nie odpisują, żaaaalllll, nieudacznicy i tyle