Aero2 i CAPTCHA – UKE nie widzi problemu
Nasz problem z CAPTCHA stał się teraz nieco większy. Na pytania do Urzędu Komunikacji Elektronicznej wysyłane przez użytkowników wszyscy otrzymują długi i skomplikowany list, z którego wynika mniej więcej tyle: Aero2 wywiązuje się ze swoich obowiązków. Użytkownicy przeciążali sieć, dlatego Aero2 postanowiło wprowadzić mocniejszą kontrolę sesji 60-minutowych. Kody mimo, że mogą utrudniać, to jednak zwiększą powszechność dostępu do BDI (tego nie bardzo rozumiem – przyznam).
UKE nie widzi także problemu w punkcie 4. c. c) rezerwacji – ograniczenia usług tutaj (według Urzędu) nie ma i Aero2 nie musi zastosować tego samego rozwiązania dla usług komercyjnych.
W rozwinięciu artykułu pełna treść odpowiedzi, którą na pewno otrzyma większość pytających Urząd o problem CAPTCHA.
Szanowny Panie,
w nawiązaniu do wiadomości e-mail przesłanej do Urzędu Komunikacji Elektronicznej w sprawie korzystania z BDI świadczonej przez Aero2 Sp. z o. o., pragnę przedstawić następujące wyjaśnienia.
Spółka Aero2 udostępnia bezpłatny dostęp do Internetu (BDI) na podstawie decyzji wydanej przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 10 listopada 2009 r., zmieniona decyzją Prezesa UKE z dnia 4 września 2012 r., a dotycząca rezerwacji na rzecz Aero2 częstotliwości z zakresu 2570-2620 MHz. Graniczną datą wygaśnięcia BDI jest 21 grudnia 2016 r., po upływie którego Spółka Aero2 nie będzie miała obowiązku świadczenia BDI.
W omawianych decyzjach Prezes UKE zobowiązał Aero2 do:
1) przeznaczenia, co najmniej 20% pojemności sieci na świadczenie BDI i świadczenia usług odpłatnych, wyłącznie wówczas, gdy równocześnie na tym samym obszarze i w tym samym czasie zostanie zapewniony BDI;
2) zapewnienia dostępu przez sieć o charakterze otwartym i udostępnienia go nieoznaczonemu gronu odbiorców, analogicznie do działających punktów dostępowych WiFi (tzw. hot spoty);
3) wprowadzenia i zapewnienia mechanizmu zarządzania ruchem w sieci, który zapewni:
czas jednorazowego dostępu do BDI na poziomie nie dłuższym niż 60 minut;
prędkość dostępu na poziomie nie mniejszym niż 128 kb/s i nie większym niż 256 kb/s w ciągu pierwszych 12 miesięcy oraz nie mniejszym niż 256 kb/s i nie większym niż 512 kb/s w okresie kolejnych 36 miesięcy;
4) zapewnienia, że ograniczenia treści i protokołów dostępnych dla użytkowników korzystających z BDI, nie będą dalej idące niż takie same ograniczenia stosowane dla użytkowników usług płatnych;5) zagwarantowania, takiej organizacji i konfiguracji sieci oraz jej funkcjonalności, która zapewni interoperacyjność z dostępnymi na rynku urządzeniami końcowymi.
Pragnę w tym miejscu zaznaczyć, iż wskazane w decyzji rezerwacyjnej wymagania dotyczące wprowadzenia i utrzymania mechanizmu zarządzania ruchem w sieci dotyczą jedynie nieodpłatnego powszechnego dostępu do sieci Internet z wykorzystaniem częstotliwości z zakresu 2570 – 2620 MHz. W rezerwacji nie zostały zamieszczone natomiast inne wymagania dla Spółki które ma stosować oraz ograniczenia, których nie mogłaby wykorzystać.
Niemniej jednak na podstawie wpływu do Urzędu znacznej ilości zapytań konsumentów w sprawie wprowadzenia do korzystania z BDI kodu captcha Urząd wystąpił do Aero2 o przedstawienie wyjaśnień.
Dokonana przez UKE analiza przesłanych wyjaśnień oraz wykonywania obowiązków przez Aero2, nie wskazuje na niewykonywanie przez Spółkę zobowiązań określonych ww. decyzją.
Należy podkreślić, iż dostarczana przez Aero2 BDI jest niekomercyjną forma dostępu, z tytułu której Spółka nie pobiera opłat abonamentowych. Obecnie wzrost popularności BDI powoduje, że zmalała efektywność w rzeczywistym zapewnieniu przez Aero 2 usługi zgodnie z decyzją rezerwacyjną. W praktyce korzystania z BDI przerwana sesja jest automatycznie łączona ponownie przez oprogramowanie sterujące urządzeniem z którego korzysta użytkownik BDI, praktycznie bez konieczności ingerowania przez korzystającego w ten proces. Jak się okazuje w rezultacie ponad połowa użytkowników BDI korzysta z automatycznego wznawiania sesji, wydłużając znacząco czas sesji efektywnej, co ma negatywny wpływ na dostępność BDI dla wszystkich zainteresowanych.
Należy zaznaczyć również, iż Aero2 zapewnia BDI drogą radiową, w ramach możliwości technicznych, co wiąże się z tym, że jego jakość zależy od ilości Użytkowników korzystających w jednym czasie z usługi. Jak wynika z przedstawionych przez Spółkę statystyk od stycznia 2013 r. średnio każdy korzystający z BDI generuje ponad 2,5 GB transferu miesięcznie, a 17% użytkowników ściągnęło miesięcznie więcej niż średnio komercyjny użytkownik sieci. Tak wysoki wolumen ściągania danych wynika właśnie z automatycznego wznawiania sesji co z kolei powoduje ograniczony dostęp innym potencjalnie zainteresowanym, którzy chcieliby skorzystać z ofert BDI.
Wprowadzenie przez Aero2 konieczności wpisywania przez użytkowników BDI po każdej zakończonej sesji kodu captcha może ograniczyć i utrudnić użytkownikom korzystanie z tej usługi jednakże z drugiej strony zwiększy powszechność dostępu do BDI, w szczególności wśród osób wykluczonych cyfrowo, nie mających innej formy dostępu do Internetu, używających BDI jako dostęp do wiadomości i poczty, czy przeglądania stron www, a nie do ściągania wszelkiego rodzaju plików muzycznych, filmów, czy tez do prowadzenia działalności gospodarczej, jak również ma na celu poprawę stopnia przestrzegania przez użytkowników BDI zawartego w decyzji rezerwacyjnej obowiązku aby jednorazowa sesja nie trwała dłużej niż 60 min, a także zmniejszenia ryzyka zaburzenia konkurencji względem ofert komercyjnych.
Ponadto wprowadzenie kodów, tak jak Pan podnosi w zapytaniu, może utrudnić wykorzystanie BDI np. przez osoby słabowidzące czy też wykorzystanie BDI w urządzeniach z małym ekranem, jednak kwestie te nie są regulowane decyzją. Niemniej jak Spółka zapewnia mechanizm, który zamierza wprowadzić przewiduje także korzystanie przez osoby o ograniczonej zdolności widzenia.
Odnosząc się zaś do tego czy wprowadzenie kodu kaptcha naruszy pkt 4. c. c) decyzji wskazać należy, iż decyzja stanowi jedynie, że jakiekolwiek ograniczenia treści lub protokołów dostępnych dla użytkownika korzystającego z dostępu nieodpłatnego nie będą dalej idące niż takie same ograniczenia stosowane dla użytkownika korzystającego z usług odpłatnych. Z zapisu tego nie wynika, że po wprowadzeniu kodu kaptcha dla użytkowników BDI, Aero2 musiałaby zastosować takie kody dla użytkowników korzystających z usług odpłatnych.
W związku z powyższym, dopóki nie zaistnieje sytuacja różnicująca przez Spółkę ograniczenia treści lub protokołów dostępnych dla użytkownika korzystającego z BDI oraz dostępnych dla użytkowników korzystających z usług odpłatnych, trudno mówić o naruszeniu zapisów decyzji.
Mam nadzieję, iż przekazane wyjaśnienia będą dla Pana wystarczające.
W przypadku dodatkowych pytań bądź wątpliwości zapraszam do kontaktu telefonicznego z naszym Centrum Informacji Konsumenckiej UKE 801-900-853 (koszt połączenia zgodny z cennikiem operatora telekomunikacyjnego) lub 22 534-91-74 od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Urzędu 08:15 – 16:15.
Z poważaniem,
Andrzej PłacheckiCentrum Informacji Konsumenckiej
Urząd Komunikacji Elektronicznej
Podsumowując – nie jest dobrze patrząc oczami Urzędu Komunikacji Elektronicznej – UKE nam nie pomoże i nie widzi problemu. Nie mam 100% przekonania, że jest to jedyna możliwa droga rozumowania, ale nie jestem specjalistą, żeby to skutecznie ocenić. Nie znam się i nie potrafię powiedzieć (tu potrzeba pomocy prawników i specjalistów od tego tematu), czy można tego typu rozumowanie Urzędu jakoś zaskarżyć albo w inny sposób wpłynąć na UKE albo operatora.
mało kto pisze,ale najpierw trzeba wejść na google,żeby wogóle mieć captcha,potem zresetować połączenie,znów google,i dopiero zaczyna działać,ale pierwsze chwile muli np youtube….
generalnie po kapciu i resecie nie jest odrazu powiedziane że net nam zadziała….taki jest narazie na to mój sposób….
W ogóle to jest miszczostwo świata – włączam kompa, włączam neta, odpalam przeglądarkę, muszę kliknąć na link, rozkminić kapcia, sprawdzić, a następnie się rozłączyć i ponownie połączyć. No normalnie jakiś geniuś to wymyślił!
Cała sytuacja jest wkurzająca, dellikatnie rzecz ujmując. Jednak zamiast narzekać warto spojrzeć na sprawę chłodnym okiem. Aero2 było ewenementem w polskich realiach. Takim prawie prezentem od św. Mikołaja dla zwykłych mieszkańców jednego z najbiedniejszych i najbardziej zacofanych krajów europejskich. Wiemy, jak takie incjatywy kończą się w Polsce, to nie mogło trwać wiecznie. Fajnie, że działało względnie normalnie chociaż przez pewien czas. Kto miał skorzystał, było mineło.
Śmieszą mnie natomiast osoby o mentalności Kalego zacierające ręce z radości, jako że "teraz jak wycięto dużą część użytkowników sieci to będą wreszcie mieli więcej pasma dla siebie". Ci biedacy nie rozumieją, że Solorz nie po to wykopał torrenciarzy (p2p z tym żałosnym transferem, c'mon?), użytkowników komunikatorów, poczty elektronicznej, urządzeń niekomputerowych (nawigacje, monitoring IP, zdalna diagnostyka), osoby słabo widzące bez grupy inwalidzkiej (większość jej nie ma) by zrobić dobrze pozostalym userom. Jemu zależy jedynie na dalszym cięciu kosztów zobowiązań, w końcu koncesje za półdarmo już ma. Idealne Aero2 Solorza to działająca zgodnie z wymogami koncesji sieć z której korzysta regularnie 0 (słownie: zero) użytkowników. I jeśli numer z CAPTCHA przejdzie to będzie do tego konsekwentnie dążył. Potem przyjdzie pewnie kolej na blokowanie portów i usług. Wystarczy, że którakolwiek usluga komercyjna ma coś takiego – może nawet specjalnie ją stworzą (oferta dostępna wyłącznie na papierze). Albo dostęp jedynie w godzinach nocnych? Przecież to internet socjalny, nie służy do prowadzenia działalności gospodarczej. Nie musi być więc dostepny w godzinach pracy, gdy obciażenie sieci jest największe. Fundując zagraniczne wojaże urzędnikom z UKE.i innym biurokratom, będąc w łaskach obecnej władzy, Solorz ma praktycznie wolną rękę w twórczej interpretacji zapisów umowy koncesyjnej.
absolutna zgoda. jednocześnie właśnie w PE kroi się głosowanie w którym waży się neutralność netu, czyli rozbicie komunikacji na usługi różnie dostępne (http, https, obsługa różnych browserów) i różnie płatne aero2 nam właśnie zafundowało, jako przedsmak atrakcji.
Niezły Prima Aprilis w postaci "Kapcia" zamiast netu.
Najśmieszniejsze jest to, że z moim astygmatyzmem poprawnie wpiszę kod dopiero za piętnastym razem. To jak ja mam z tego korzystać?
Też napiszę do UOKiKu, UKE i zastanowię się gdzie jeszcze. Tak nie może być. Firma Aero za darmo tego internetu nie udostępnia, ma wymierne profity i powinna się z nich rozliczyć, albo zrezygnować i zwrócić co do grosza.
Do wszystkich osób !
Nie dajcie się zwieść w bajki o torrentowcach ściągających mnóstwo GB danych, o rzekomych nadużyciach ze strony użytkowników usługi BDI bo to wszystko stek bzdur, a komentarze piszę w większości opłacane pachołki Plusa, których celem jest negatywnie nastawić jednych użytkowników przeciwko drugim, bo w myśl znanego przysłowia gdzie 2 się bije tam 3 korzysta.
Pamiętajcie to nie jest Wasza wina tylko wina jest po stronie Aero2 – zainteresowanie usługą jest tak duże ( a bynajmniej było do momentu kiedy wprowadzili Captcha ) że teraz próbują kombinować jak koń pod górkę, aby tylko zniechęcić użytkowników do korzystania z BDI.
Wczoraj o 19 także sprawdzałem działanie sieci Aero2 w BDI i również sieć jest przeciążona w porywach miałem 300kbit/s – a najczęściej około 200-250kbit/s.
Na koniec – widzę, że propaganda skłócania między sobą użytkowników jest na najwyższym poziomie jak i chęć jak najwyższych zarobków klakierów z Polkomtela ale wydaje mi się, że nie jest to przypadek, gdyż jakoś w ostatnim czasie zdecydowanie mniejsze jest zainteresowanie przereklamowanymi usługami Plusa / Cyfrowego Polsatu – gdzie za wszystko płaci się jak za zboże , a otrzymuje się z wielką łaską kilka GB za horendalne pieniądze …
No i niestety nie był to prima aprilis, bo przed chwilą musiałem znowu rozwiązywać rebusa. W sumie to zmieniam te szlaczki do momentu, aż zobaczę, że są łatwe
Co do jakości połączenia – przed chwilą zrestartowałem kompa, po po 12 w nocy net mi w ogóle nie chodził.
Taka to "poprawa usługi".
Albo wywalczymy, żeby to znieśli, albo będzie to koniec darmowego internetu, bo nikt normalny nie będzie się pieprzył z jakąś kapczą co godzinę przez 5 minut :/
Mi transfer spadł a miało być szybciej , jak zwykle w tym kraju wszystko jest na opak.
2) też już napisałem że obecnie jest problem z wpięciem karty do sieci przy ponownym połączeniu więc i tak osoby ściągające cokolwiek mają ograniczenie godzinne, bo istnieje wysokie prawdopodobieństwo rozłączenia po godzinie więc cały wysiłek na marne
3) kody w kontekście Yanosika to zupełna porażka
4) skoro jest przeciążenie sieci ilością użytkowników to niech spółka szybciej rozwija LTE, a nie próbuje wmówić, że dodatkowe ograniczenia dostaępu spowodują więszy dostęp (to jest dopiero argument).
Wydaje mi się, że warto rónież podrążyć w UKE zasadność argumentacji wprowadzenia CAptcha.
1) jak dodatkowe bariery mają zwiększyć dostęp do BDI – Captcha to bariera i raczej spowoduje rezygnację z usługi a nie chęć korzystania z niech, a jeżeli "zwiększenie dostępu wynika z tego że mniej osób będzie przeciążało sieć" to uprzejmie informuję, że już obecnie są problemy z dostępem do sieci (brak wolnych numerów IP) więc jak ktoś coś ściąga to i tak po godzinie może nie uzyskać nowego połączenia więc ściągany materiał nie będzie cały (np. film). Generalnie ściąganie na tej prędkości mija się z celem, wiedząc że na stałym łączu może być 240 razy szybsze ściąganie bez rozpięcia internetu. Moim zdaniem arguement o tych ściągających na Aero też jest mocno naciągany. Chciałbym poznać tych masochistów którzy łącza aero używają do ściągania z torentów.
A co jeśli ktoś nie ma innego dostępu do internetu a też chce ściągać?
I jakie 240 razy szybsze?
Mam co najwyżej 4x szybsze łącze w Playu z 1GB limitem transferu, czyli jeszcze trudniej ściągać.
Innym operatorom nie opłaca się dostarczać mi internetu.
Tak jestem tym masochistą i chętnie bym sobie kupił internet 100mbps.
to sobie kup. Nie ma ograniczenia zakupu. To że u Ciebie ew. nie ma zasięgu to inna sprawa. Więc albo pisz z sensem, albo nie pisz w cale bo mowa (tu pismo) jest srebrem, a milczenie złotem, szczególnie jak nic sensownego nie wnosi
i na zakończenie w imieniu wszystkich użytkowników aero, przesyłam podziękowania za ułatwienie argumentacji aero za wprowadzeniam kapcia
Trudno zrozumieć twoją logikę.
Polemizujesz ze mną czy ze sobą?
Popierasz wprowadzenie kacpia czy nie?
Wyobraź sobie że nie każda opisana sytuacja musi dotyczyć ciebie
Cel osiągnięty, bo np. ja po raz pierwszy właśnie pomyślałem o zarzuceniu korzystania z Aero2… Dotychczas byłem zadowolony.
Ale przy okazji w przyszłości potraktuję ofertę Solorza tak jak inne śmieciowe oferty… Ot, wydoić ile się da. A naiwnie myślałem, że może kiedyś dostanę jakąś fajną ofertę dla stałego usera Aero2 i z niej skorzystam, będąc zadowolonym z dotychczasowego poziomu usług.
Stać mnie na komercyjny mobilny internet, ale jakoś nie mam ochoty kupować abonamentu, bo po prostu mam jakieś takie poczucie że dla operatorów jestem jeleniem do wyciągnięcia kasy.
Mam z powrotem abonament na połączenie głosowe, bo jeden z operatorów przekonał mnie swoją przejrzystą ofertą. Do internetu mobilnego żaden mnie nie przekonuje.