Home > Wiadomości > Aero2 i CAPTCHA – UKE nie widzi problemu

Aero2 i CAPTCHA – UKE nie widzi problemu

Nasz problem z CAPTCHA stał się teraz nieco większy. Na pytania do Urzędu Komunikacji Elektronicznej wysyłane przez użytkowników wszyscy otrzymują długi i skomplikowany list, z którego wynika mniej więcej tyle: Aero2 wywiązuje się ze swoich obowiązków. Użytkownicy przeciążali sieć, dlatego Aero2 postanowiło wprowadzić mocniejszą kontrolę sesji 60-minutowych. Kody mimo, że mogą utrudniać, to jednak zwiększą powszechność dostępu do BDI (tego nie bardzo rozumiem – przyznam).

UKE nie widzi także problemu w punkcie 4. c. c) rezerwacji – ograniczenia usług tutaj (według Urzędu) nie ma i Aero2 nie musi zastosować tego samego rozwiązania dla usług komercyjnych.

W rozwinięciu artykułu pełna treść odpowiedzi, którą na pewno otrzyma większość pytających Urząd o problem CAPTCHA.

Szanowny Panie,

w nawiązaniu do wiadomości e-mail przesłanej do Urzędu Komunikacji Elektronicznej w sprawie korzystania z BDI świadczonej przez Aero2 Sp. z o. o., pragnę przedstawić następujące wyjaśnienia.

Spółka Aero2 udostępnia  bezpłatny dostęp do Internetu (BDI) na podstawie decyzji wydanej przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 10 listopada 2009 r., zmieniona decyzją Prezesa UKE z dnia 4 września 2012 r., a dotycząca rezerwacji na rzecz Aero2 częstotliwości z zakresu 2570-2620 MHz. Graniczną datą wygaśnięcia BDI jest 21 grudnia 2016 r., po upływie którego Spółka Aero2 nie będzie miała obowiązku świadczenia BDI.

W omawianych decyzjach Prezes UKE zobowiązał Aero2 do:

1)      przeznaczenia, co najmniej 20% pojemności sieci na świadczenie BDI i świadczenia usług odpłatnych, wyłącznie wówczas, gdy równocześnie na tym samym obszarze i w tym samym czasie zostanie zapewniony BDI;

2)     zapewnienia dostępu przez sieć o charakterze otwartym i udostępnienia go nieoznaczonemu gronu odbiorców, analogicznie do działających punktów dostępowych WiFi (tzw. hot spoty);

3)      wprowadzenia i zapewnienia mechanizmu zarządzania ruchem w sieci, który zapewni:

czas jednorazowego dostępu do BDI na poziomie nie dłuższym niż 60 minut;
prędkość dostępu na poziomie nie mniejszym niż 128 kb/s i nie większym niż 256 kb/s w ciągu pierwszych 12 miesięcy oraz nie mniejszym niż 256 kb/s i nie większym niż 512 kb/s w okresie kolejnych 36 miesięcy;
4)     zapewnienia, że ograniczenia treści i protokołów dostępnych dla użytkowników korzystających z BDI, nie będą dalej idące niż takie same ograniczenia stosowane dla użytkowników usług płatnych;

5)     zagwarantowania, takiej organizacji i konfiguracji sieci oraz jej funkcjonalności, która zapewni interoperacyjność z dostępnymi na rynku urządzeniami końcowymi.

Pragnę w tym miejscu zaznaczyć, iż wskazane w decyzji rezerwacyjnej wymagania dotyczące wprowadzenia i utrzymania mechanizmu zarządzania ruchem w sieci dotyczą jedynie nieodpłatnego powszechnego dostępu do sieci Internet z wykorzystaniem częstotliwości z zakresu 2570 – 2620 MHz. W rezerwacji nie zostały zamieszczone natomiast inne wymagania dla Spółki które ma stosować oraz ograniczenia, których nie mogłaby wykorzystać.

Niemniej jednak na podstawie wpływu do Urzędu znacznej ilości zapytań konsumentów w sprawie wprowadzenia do korzystania z BDI kodu captcha Urząd wystąpił do Aero2 o przedstawienie wyjaśnień.

Dokonana przez UKE analiza przesłanych wyjaśnień oraz wykonywania obowiązków przez Aero2, nie wskazuje na niewykonywanie przez Spółkę zobowiązań określonych ww. decyzją.

Należy podkreślić, iż dostarczana przez Aero2 BDI jest niekomercyjną forma dostępu, z tytułu której Spółka nie pobiera opłat abonamentowych. Obecnie wzrost popularności BDI powoduje, że zmalała efektywność w rzeczywistym zapewnieniu przez Aero 2 usługi zgodnie z decyzją rezerwacyjną. W praktyce korzystania z BDI przerwana sesja jest automatycznie łączona ponownie przez oprogramowanie sterujące urządzeniem z którego korzysta użytkownik BDI, praktycznie bez konieczności ingerowania przez korzystającego w ten proces. Jak się okazuje w rezultacie ponad połowa użytkowników BDI korzysta z automatycznego wznawiania sesji, wydłużając znacząco czas sesji  efektywnej, co ma negatywny wpływ na dostępność BDI dla wszystkich zainteresowanych.

Należy zaznaczyć również, iż Aero2 zapewnia BDI drogą radiową, w ramach możliwości technicznych, co wiąże się z tym, że jego jakość zależy od ilości Użytkowników korzystających w jednym czasie z usługi. Jak wynika z przedstawionych przez Spółkę statystyk od stycznia 2013 r. średnio każdy korzystający z BDI generuje ponad 2,5 GB transferu miesięcznie, a 17% użytkowników ściągnęło miesięcznie więcej niż średnio komercyjny użytkownik sieci. Tak wysoki wolumen ściągania danych wynika właśnie z automatycznego wznawiania sesji co z kolei powoduje ograniczony dostęp innym potencjalnie zainteresowanym, którzy chcieliby skorzystać z ofert BDI.

Wprowadzenie przez Aero2 konieczności wpisywania przez użytkowników BDI po każdej zakończonej sesji kodu captcha może ograniczyć i utrudnić użytkownikom korzystanie z tej usługi jednakże z drugiej strony zwiększy powszechność dostępu do BDI, w szczególności wśród osób wykluczonych cyfrowo, nie mających innej formy dostępu do Internetu, używających BDI jako dostęp do wiadomości i poczty, czy przeglądania stron www, a nie do ściągania wszelkiego rodzaju plików muzycznych, filmów, czy tez do prowadzenia działalności gospodarczej, jak również ma na celu poprawę stopnia przestrzegania przez użytkowników BDI zawartego w decyzji rezerwacyjnej obowiązku aby jednorazowa sesja nie trwała dłużej niż 60 min, a także zmniejszenia ryzyka zaburzenia konkurencji względem ofert komercyjnych.

Ponadto wprowadzenie kodów, tak jak Pan podnosi w zapytaniu, może utrudnić wykorzystanie BDI np. przez osoby słabowidzące czy też wykorzystanie BDI w urządzeniach z małym ekranem, jednak kwestie te nie są regulowane decyzją. Niemniej jak Spółka zapewnia mechanizm, który zamierza wprowadzić przewiduje także korzystanie przez osoby o ograniczonej zdolności widzenia.

Odnosząc się zaś do tego czy wprowadzenie kodu kaptcha naruszy pkt 4. c. c) decyzji wskazać należy, iż decyzja stanowi jedynie, że jakiekolwiek ograniczenia treści lub protokołów dostępnych dla użytkownika korzystającego z dostępu nieodpłatnego nie będą dalej idące niż takie same ograniczenia stosowane dla użytkownika korzystającego z usług odpłatnych. Z zapisu tego nie wynika, że  po wprowadzeniu kodu kaptcha dla użytkowników BDI, Aero2 musiałaby zastosować takie kody dla użytkowników korzystających z usług odpłatnych.

W związku z powyższym, dopóki nie zaistnieje sytuacja różnicująca przez Spółkę ograniczenia treści lub protokołów dostępnych dla użytkownika korzystającego z BDI oraz dostępnych dla użytkowników korzystających z usług odpłatnych, trudno mówić o naruszeniu zapisów decyzji.

Mam nadzieję, iż przekazane wyjaśnienia będą dla Pana wystarczające.

W przypadku dodatkowych pytań bądź wątpliwości zapraszam do kontaktu telefonicznego z naszym Centrum Informacji Konsumenckiej UKE 801-900-853 (koszt połączenia zgodny z cennikiem operatora telekomunikacyjnego) lub 22 534-91-74 od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Urzędu 08:15 – 16:15.

Z poważaniem,
Andrzej Płachecki

Centrum Informacji Konsumenckiej
Urząd Komunikacji Elektronicznej

Podsumowując – nie jest dobrze patrząc oczami Urzędu Komunikacji Elektronicznej – UKE nam nie pomoże i nie widzi problemu. Nie mam 100% przekonania, że jest to jedyna możliwa droga rozumowania, ale nie jestem specjalistą, żeby to skutecznie ocenić. Nie znam się i nie potrafię powiedzieć (tu potrzeba pomocy prawników i specjalistów od tego tematu), czy można tego typu rozumowanie Urzędu jakoś zaskarżyć albo w inny sposób wpłynąć na UKE albo operatora.

Kategorie:Wiadomości
  1. bubu
    Kwiecień 2nd, 2014 at 11:49 | #1

    zamiast czekać na deeskalację konfliktu
    i wygłaszać szczere ubolewanie

    – trzeba działać !

    po 1. każdy niech przez tydzień "hoduje" śmierdzącą starą skarpetkę ,zawsze się jakaś stara przetarta znajdzie z dziurą
    po 2. po tygodniu gdy już dojrzeje i zaśmierdnie ,myjemy nogi coby się syfu nie nabawić
    po 3. równo za tydzień wszyscy skarpetę wsadzają do koperty wraz z kartką A4
    z napisem "karny kutas za kapcia"
    po 4. idą na pocztę i wysyłają do aero 2 :D
    dlaczego skarpetę ,a nie domowego kapcia – bo szkoda i za duży do koperty się nie zmieści
    a skarpeta powinna być w sam raz – tylko musi śmierdzieć ! na maxa

    • bubu
      Kwiecień 2nd, 2014 at 11:53 | #2

      acha jako nadawcę wpisać : krystynę z gazowni
      to będzie pierwszy ostrzegawczy poziom ,
      drugą skarpetę na razie trzymać w szczelnie zamkniętnym worku
      na drugi poziom akcji

    • damiaszek
      Kwiecień 2nd, 2014 at 12:03 | #3

      Można też usilnie aczkolwiek bezskutecznie i w sposób ciągły wczytywać stronę z kapciem i go rozwiązywać. To nie obciąża sieci i pasma oraz serwerów, przecież nie mamy dostępu do internetu ;)

    • ssssssssdddddd
      Kwiecień 2nd, 2014 at 16:52 | #4

      heheheheheheh ale moze w aero2 sa fetyszysci tak jak ja i lubia wachac majty i skarpety

      • fwe
        Kwiecień 4th, 2014 at 12:08 | #5

        o ludzie jacy wy jesteście prymitywni. wsadzcie moze swoje nosy w skarpety i ryj w butelke z piwem i idzcie ponarzekać nad swoim losem bo narazie to pokazujecie jakimi jestescie chamami. żalosne to jest.

  2. Artur
    Kwiecień 2nd, 2014 at 11:46 | #6

    UKE nie widzi problemu? Łapówka goni łapówkę, a koledzy tylko się poklepują po plecach już się nie powtórzy…

  3. Wiesieq
    Kwiecień 2nd, 2014 at 11:15 | #7

    Zabił mnie argument UKE:
    "Należy podkreślić, iż dostarczana przez Aero2 BDI jest niekomercyjną forma dostępu, z tytułu której Spółka nie pobiera opłat abonamentowych."
    Tego nie ma co podkreślać! Był to warunek przetargu na usługę LTE. Bez świadczenia tej usługi spółka nie mogłaby wziąć udziału w przetargu a zatem otrzymac koncesji na świadczenie usług komercyjnych. Świadczenie usług BDI zawarte zatem było w cenie zaoferowanej w złożonej ofercie na LTE. Rozdzielenie zatem na niekomercyjne BDI oraz komercyjne LTE jest nieuprawnione z tego właśnie powodu.
    Zgoda UKE na wprowadzenie przez koncesjonariusza dodatkowych ograniczeń w świadczeniu usługi BDI, zapewni wyłonionej w przetargu spółce niewątpliwie ograniczenie kosztów finansowych oraz wzrost rentowności prowadzonej działalności w sposób nieuprawniony z naruszeniem przepisów prawa zamówień publicznych. Efektem braku reakcji na działania spółki zobowiązanych do tego organów Państwa będą straty finansowe innych operatorów, którzy nie przystąpili do przetargu na LTE z powodów ceny tej usługi w powiązaniu z obowiązkiem BDI. Prowadzi to zatem do naruszenia zasad uczciwej konkurencji wobec innych operatorów.

    • Mariusz
      Kwiecień 2nd, 2014 at 11:28 | #8

      Myślę, że taka argumentacja powinna zostać wykorzystana przez pozostałych operatorów do interwencji w UKE i innych organach państwowych

    • kuntakinte
      Kwiecień 2nd, 2014 at 18:59 | #9

      juz widze,jak polsato podobne boby plajtują,jest jeszcze stare dobre orange,które ma swoje 5 minut,a jak je wykozysta-zobaczymy…

      • fila
        Kwiecień 2nd, 2014 at 19:05 | #10

        sranie w banie panie solosz

  4. Daro
    Kwiecień 2nd, 2014 at 10:54 | #11

    "Odnosząc się zaś do tego czy wprowadzenie kodu kaptcha naruszy pkt 4. c. c) (…), z zapisu tego nie wynika, że po wprowadzeniu kodu kaptcha dla użytkowników BDI, Aero2 musiałaby zastosować takie kody dla użytkowników korzystających z usług odpłatnych."

    Ale wynika, że wprowadzenie takiego utrudnienia dla użytkowników BDI jest niezgodne z tymże zapisem.

    Trza pisać skargi, KAPCZA NIE PRZEJDZIE!

    • Dominik
      Kwiecień 2nd, 2014 at 11:35 | #12

      kapcza przejdzie, bo UKE jest skorumpowane i zaakceptuje wszystko co zrobi Aero2.
      Niestety w takim kraju żyjemy.

      • Daro
        Kwiecień 2nd, 2014 at 12:14 | #13

        No to ja widzę tylko jedno rozwiązanie – spierdalać z tego chorego kraju jak najdalej i przestać się w końcu wkurwiać na wszystko..

        Bo z takim podejściem to tu się NIGDY NIC NIE ZMIENI.

    • bez kapcia – protest
      Kwiecień 2nd, 2014 at 13:07 | #14

      nie przejdzie, ale trzeba pisać skargi w/g wzoru ( http://jdtech.pl/2014/04/aero2-i-captcha-uke-nie-… ), czyli z konkretną argumentacją prawniczą, a nie użalać na korupcję

  5. purgatorium
    Kwiecień 2nd, 2014 at 10:24 | #15

    1) Pozew zbiorowy – koniecznie ze słowem "dyskryminacja"
    2) Bojkot Solorza

  6. marcin
    Kwiecień 2nd, 2014 at 10:19 | #16

    https://www.facebook.com/Aero2captcha?ref=stream ruszył nowy profil na fb anty captcha

  7. bez kapcia – protest
    Kwiecień 2nd, 2014 at 09:39 | #17

    UKE nie widzi, ale ja widzę. (Może mam lepszejsze okulary?)

    1. wprowadzenie kodu captcha naruszy pkt 4. c. c) decyzji – decyzja stanowi, że jakiekolwiek ograniczenia treści lub protokołów dostępnych dla użytkownika korzystającego z dostępu nieodpłatnego nie będą dalej idące niż takie same ograniczenia stosowane dla użytkownika korzystającego z usług odpłatnych
    2. Aero2 uniemożliwia połączenie się przez przeglądarkę Opera, ponieważ protokół stosowany w Operze nie ma możliwości przekierowania do strony kodu captcha.
    3. Ograniczenie to nie występuje u użytkowników płatnych łączy
    4. Reasumując – udowodnionym uznać należy naruszenie pkt 4 decyzji koncesyjnej

    Autor powyższego tekstu wyraża zgodę na nieodpłatne kopiowanie powyższego tekstu lub fragmentów, celem złożenia skargi do UKE, oraz organizowania protestów w internecie.

    dane autora (Jacek Ś. Związek Zawodowy PD KWK Halemba) dostępne dla jdtech.pl

    Posiadacze EPUAP oficjalnie mogą złożyć skargę przez stronę http://epuap.gov.pl/wps/portal/E2_OpisUslugi?sear…

    pozostali pisząc na uke@uke.gov.pl

    • bez kapcia – protest
      Kwiecień 2nd, 2014 at 09:58 | #18

      Sam też wysłałem – jak kto lubi wersje obrazkowe to wzór jest tutaj http://anthecar.pl/foto/captcha/skarga.jpg

      • PMN
        Kwiecień 2nd, 2014 at 11:07 | #19

        Ja wysłałem na uke@uke.gov.pl i dostałem odpowiedź, że tam nie kieruje się takiej korespondencji. Wysłałem zatem na cik@uke.gov.pl [Centrum Informacji Konsumenta - jakoś tak]

        • Calmi
          Kwiecień 2nd, 2014 at 20:45 | #20

          mylcie się, przecież mylenie się to nie ograniczenia hahaha i ktoś musi to przeczytać i odpisać, to nawet lepiej w końcu to jest taka praca, dziękujcie gajowej jeżeli to jej decyzja

    • bez kapcia – protest
      Kwiecień 2nd, 2014 at 11:13 | #21

      poprawka adresu ogólnodostępnego do UKE cik@uke.gov.pl
      dzb dla PMN

    • Tiger
      Kwiecień 2nd, 2014 at 11:20 | #22

      Ktoś wziął w łapę w UKE i dlatego tak się stało. Czy myślicie, że ot tak po prostu UKE zgadza się na łamanie umowy?

    • zenek
      Kwiecień 2nd, 2014 at 19:24 | #23

      dorzućcie jeszcze takie pytanie

      Czy UKE mając świadomość iż istniejąograniczenia dostępu nie zaniedbuje nadzoru spółki aero lub też celowo zgadza się na późniejsze wprowadzenie sieci LTE?

      Koncesja przewiduje stworzenie sieci LTE, której wprowadzenie AERO opóźnia.
      UKE umożliwia późniejsze wprowadzenie LTE, jednocześnie tłumacząc iż problemy z dostępem (m.in. wynikające ze zbyt wolnego wywiązywania się z umowy – rozbudowy sieci LTE) uzasadniają wprowadzane ograniczenia.
      Czy UKE w związku z dostrzeżonymi ograniczeniami dostępu nie powinno naciskać na aero żeby zamiast OGRANICZAĆ DOSTĘP – bo bezspornym jest że dodatkowe utrudnienie dostępu ogranicza dostęp – powinno WYMUSIĆ na spółce szybszą rozbudowę sieci, co ROZWIĄŻE PROBLEM DOSTĘPU DO internetu.

      Może ten pomysł ktoś posiadający konto w Epuap prześle do UKE aby wyjaśnił dlaczego mając świadomość iż pojemność sieci jest zbyt mała zgadza się na ograniczenia zamiast wyciągać konsekwencje z opóżnień realizacyjnych umowy.

      • PMN
        Kwiecień 2nd, 2014 at 19:49 | #24

        Załóż też sobie konto, to bardzo łatwe, sam to dziś zrobiłem. Im więcej skarg, tym lepiej.

    • Gwintownik_Trapezowy
      Kwiecień 2nd, 2014 at 22:59 | #25

      Czy ktoś cie zmusza do korzystania z darmowego Aero 2 ?????

      " 3. Ograniczenie to nie występuje u użytkowników płatnych łączy "

      - no to wykup sobie płatne łącze to nie będziesz miał problemów !!!!
      Po za tym przecież ta usługa działa !!!! tyle że kod trzeba wklepać.
      …co za stado socjalistycznych gamoni !!!

      • Zygmunt Solorz
        Kwiecień 2nd, 2014 at 23:07 | #26

        Z ciebie to dopiero gamoń. Wczoraj wprowadzili kapcia, za pół roku pewnie się okaże, że trzeba wymienić karty SIM i płacić za ich wysyłkę. Chodzi o zasady gamoniu, których nie powinno się zmieniać.

      • bez kapcia – protest
        Kwiecień 3rd, 2014 at 11:13 | #27

        Nie chciałbym być niegrzeczny (tak jak ty jesteś), nie chciałbym pisać po chamsku jak ty to robisz, więc wyjaśniam ci człowieku_gwintowniku: wielu ludzi zmusza do tego bieda, wielu brak możliwości technicznych.
        Jeśli tego nie rozumiesz antysocjalisto to znaczy że jesteś zwykłym gwintownikiem.

    • bez kapcia – protest
      Kwiecień 4th, 2014 at 07:53 | #28

      zebrałem trochę metod omijania kapcia, poprawiłem wzór skargi, zrobiłem instrukcję jak sporządzić dowody rzeczowe do skargi i zakładam nowy wątek jak złożyć skargę http://jdtech.pl/2014/04/aero2-i-captcha-uke-nie-…

      • Kwiecień 4th, 2014 at 09:16 | #29

        Utwórz ewentualnie wątek (można zrobić załączniki) na forum.jdtech.pl – chyba powstanie zaraz dział tylko o kapciu.

  8. kiki_on
    Kwiecień 2nd, 2014 at 08:40 | #30

    To jest dyskryminowanie osób które są wykluczone cyfrowo, maja i tak ograniczony zasięg 3G/LTE i BMT na liniach kablowych. Do tej pory korzystałem z modemu USB podłączonego do router i do anteny kierunkowej. Mogłem wtedy na laptopie ewentualnie smartfonie skorzystać z internetu. Tylko tak mogłem korzystać z Aero2, a teraz mi się to uniemożliwia. To jest jawne nie wywiązywanie się z umowy, bo taka możliwość była od początku działania usługi, ale Captcha niektórym utrudnia przeciążanie łącza, a innym (w tym mnie i osobom z podobnymi zestawami) uniemożliwia działanie usługi i TO jest SPRAWA dla UKE. Teraz szukam miejsc w internecie, gdzie są chętni do wystosowania zbiorowej skargi do UKE.

  9. Paweł
    Kwiecień 2nd, 2014 at 08:17 | #31

    Ciekawe – kapcia wpisałem raz wczoraj po 15:00, rozłączyłem się około 15:40.
    Dzisiaj o 6:15 włączyłem komputer, podpiąłem modem i połączenie zostało nawiązane.
    Jest już 8:15 i sesja nadal trwa (choć może nie zauważyłem rozłączenia) , kapcia nie musiałem dzisiaj wpisywać. Ktoś miał podobnie?

    • Godfrid
      Kwiecień 2nd, 2014 at 08:24 | #32

      owszem, nie rozłącza się, ale by mieć dostęp do usług musisz wprowadzić kod i połączyć się ponownie. przynajmniej ja tak miałem. połączyłem się rano by ściągnąć pocztę, (zapomniałem o tych kodach) wyszedłem na zakupy, wróciłem po ponad godzinie i sesja trwała, a poczty nie było. trzeba było wpisać kod itd.

      • Paweł
        Kwiecień 2nd, 2014 at 08:29 | #33

        Przed chwilą modem się rozłączył, ale po wznowieniu połączenia nie chciał kapcia.

        • Użytkownik
          Kwiecień 2nd, 2014 at 09:18 | #34

          mnie o CAPTCHA pytało już 3 razy w ciągu 15h, pierwszy CAPTCHA był o 14 drugi o 20 a trzeci jak wstałem o 6 rany

          • MoBo
            Kwiecień 2nd, 2014 at 09:25 | #35

            a ja wstaje rano odpalam lapka i nie mam kapci no i marzne w nogi ;)

    • Kwiecień 2nd, 2014 at 08:42 | #36

      Na razie ciągle jest to testowane i nie ma co godzinę – ale zapowiadają, że w ciągu 7 dni będzie finalny sposób łączenia.

  10. dr Sieciak
    Kwiecień 2nd, 2014 at 08:16 | #37

    No cóż, BDI to echa PRL-owskiego socjalizmu. Sam pomysł jest niezły jako rezerwowy dostęp do sieci, ale idea walki z wykluczeniem cyfrowym za jego pomocą to schizofrenia. Wykluczenie cyfrowe dotyka – ogólnie mówiąc – słabo rozwiniętych, w tym umysłowo, wykształceniowo i cywilizacyjnie. Pomysł, że będą oni w stanie samodzielnie skonfigurować sobie dostęp (komputer, modem, karta) gdzieś na wsi jest księżycowy. W efekcie z BDI korzystają głównie szczyle ze sporych aglomeracji, jeszcze bez własnej kasy, ale z dużą ilością pomysłów. W języku marketingu określa się takie porażki krótkim terminem – grube rozminięcie się z targetem.

    • Rysio
      Kwiecień 6th, 2014 at 00:42 | #38

      Bzdury opowiadasz, doktorku. Osobiście zamówiłem tanie laptopy i modemy na popularnym portalu aukcyjnym, a następnie skonfigurowałem dostęp (komputer, modem, karta) kilku słabo orientującym się w obsłudze kompa, starszym, ubogim ludziom z wiosek po to choćby, by mogli mieć bezpłatny kontakt z krewnymi, którzy wyjechali "za chlebem". Ich jedynym zadaniem było naciśnięcie przycisku załącz – po minucie mieli czynny net, otwarty ggad i skype – wystarczy, że umieli mówić, pisać i czytać. Dopiero teraz oberwą z kapcia, bo tak naprawdę to jedynie dla nich jest to utrudnieniem. Nie będą nawet wiedzieli, że trzeba coś wpisywać, bo przeglądarkę otwierali sporadycznie. Dobrze będzie, jeśli uda się ich w tym zakresie przeszkolić i że za którąś próbą odczytają powykręcany bohomaz.

Strony komentarza
1 ... 3 4 5 6 7 ... 11 3407
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>