Home > Wiadomości > Aero2 i CAPTCHA – UKE nie widzi problemu

Aero2 i CAPTCHA – UKE nie widzi problemu

Nasz problem z CAPTCHA stał się teraz nieco większy. Na pytania do Urzędu Komunikacji Elektronicznej wysyłane przez użytkowników wszyscy otrzymują długi i skomplikowany list, z którego wynika mniej więcej tyle: Aero2 wywiązuje się ze swoich obowiązków. Użytkownicy przeciążali sieć, dlatego Aero2 postanowiło wprowadzić mocniejszą kontrolę sesji 60-minutowych. Kody mimo, że mogą utrudniać, to jednak zwiększą powszechność dostępu do BDI (tego nie bardzo rozumiem – przyznam).

UKE nie widzi także problemu w punkcie 4. c. c) rezerwacji – ograniczenia usług tutaj (według Urzędu) nie ma i Aero2 nie musi zastosować tego samego rozwiązania dla usług komercyjnych.

W rozwinięciu artykułu pełna treść odpowiedzi, którą na pewno otrzyma większość pytających Urząd o problem CAPTCHA.

Szanowny Panie,

w nawiązaniu do wiadomości e-mail przesłanej do Urzędu Komunikacji Elektronicznej w sprawie korzystania z BDI świadczonej przez Aero2 Sp. z o. o., pragnę przedstawić następujące wyjaśnienia.

Spółka Aero2 udostępnia  bezpłatny dostęp do Internetu (BDI) na podstawie decyzji wydanej przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 10 listopada 2009 r., zmieniona decyzją Prezesa UKE z dnia 4 września 2012 r., a dotycząca rezerwacji na rzecz Aero2 częstotliwości z zakresu 2570-2620 MHz. Graniczną datą wygaśnięcia BDI jest 21 grudnia 2016 r., po upływie którego Spółka Aero2 nie będzie miała obowiązku świadczenia BDI.

W omawianych decyzjach Prezes UKE zobowiązał Aero2 do:

1)      przeznaczenia, co najmniej 20% pojemności sieci na świadczenie BDI i świadczenia usług odpłatnych, wyłącznie wówczas, gdy równocześnie na tym samym obszarze i w tym samym czasie zostanie zapewniony BDI;

2)     zapewnienia dostępu przez sieć o charakterze otwartym i udostępnienia go nieoznaczonemu gronu odbiorców, analogicznie do działających punktów dostępowych WiFi (tzw. hot spoty);

3)      wprowadzenia i zapewnienia mechanizmu zarządzania ruchem w sieci, który zapewni:

czas jednorazowego dostępu do BDI na poziomie nie dłuższym niż 60 minut;
prędkość dostępu na poziomie nie mniejszym niż 128 kb/s i nie większym niż 256 kb/s w ciągu pierwszych 12 miesięcy oraz nie mniejszym niż 256 kb/s i nie większym niż 512 kb/s w okresie kolejnych 36 miesięcy;
4)     zapewnienia, że ograniczenia treści i protokołów dostępnych dla użytkowników korzystających z BDI, nie będą dalej idące niż takie same ograniczenia stosowane dla użytkowników usług płatnych;

5)     zagwarantowania, takiej organizacji i konfiguracji sieci oraz jej funkcjonalności, która zapewni interoperacyjność z dostępnymi na rynku urządzeniami końcowymi.

Pragnę w tym miejscu zaznaczyć, iż wskazane w decyzji rezerwacyjnej wymagania dotyczące wprowadzenia i utrzymania mechanizmu zarządzania ruchem w sieci dotyczą jedynie nieodpłatnego powszechnego dostępu do sieci Internet z wykorzystaniem częstotliwości z zakresu 2570 – 2620 MHz. W rezerwacji nie zostały zamieszczone natomiast inne wymagania dla Spółki które ma stosować oraz ograniczenia, których nie mogłaby wykorzystać.

Niemniej jednak na podstawie wpływu do Urzędu znacznej ilości zapytań konsumentów w sprawie wprowadzenia do korzystania z BDI kodu captcha Urząd wystąpił do Aero2 o przedstawienie wyjaśnień.

Dokonana przez UKE analiza przesłanych wyjaśnień oraz wykonywania obowiązków przez Aero2, nie wskazuje na niewykonywanie przez Spółkę zobowiązań określonych ww. decyzją.

Należy podkreślić, iż dostarczana przez Aero2 BDI jest niekomercyjną forma dostępu, z tytułu której Spółka nie pobiera opłat abonamentowych. Obecnie wzrost popularności BDI powoduje, że zmalała efektywność w rzeczywistym zapewnieniu przez Aero 2 usługi zgodnie z decyzją rezerwacyjną. W praktyce korzystania z BDI przerwana sesja jest automatycznie łączona ponownie przez oprogramowanie sterujące urządzeniem z którego korzysta użytkownik BDI, praktycznie bez konieczności ingerowania przez korzystającego w ten proces. Jak się okazuje w rezultacie ponad połowa użytkowników BDI korzysta z automatycznego wznawiania sesji, wydłużając znacząco czas sesji  efektywnej, co ma negatywny wpływ na dostępność BDI dla wszystkich zainteresowanych.

Należy zaznaczyć również, iż Aero2 zapewnia BDI drogą radiową, w ramach możliwości technicznych, co wiąże się z tym, że jego jakość zależy od ilości Użytkowników korzystających w jednym czasie z usługi. Jak wynika z przedstawionych przez Spółkę statystyk od stycznia 2013 r. średnio każdy korzystający z BDI generuje ponad 2,5 GB transferu miesięcznie, a 17% użytkowników ściągnęło miesięcznie więcej niż średnio komercyjny użytkownik sieci. Tak wysoki wolumen ściągania danych wynika właśnie z automatycznego wznawiania sesji co z kolei powoduje ograniczony dostęp innym potencjalnie zainteresowanym, którzy chcieliby skorzystać z ofert BDI.

Wprowadzenie przez Aero2 konieczności wpisywania przez użytkowników BDI po każdej zakończonej sesji kodu captcha może ograniczyć i utrudnić użytkownikom korzystanie z tej usługi jednakże z drugiej strony zwiększy powszechność dostępu do BDI, w szczególności wśród osób wykluczonych cyfrowo, nie mających innej formy dostępu do Internetu, używających BDI jako dostęp do wiadomości i poczty, czy przeglądania stron www, a nie do ściągania wszelkiego rodzaju plików muzycznych, filmów, czy tez do prowadzenia działalności gospodarczej, jak również ma na celu poprawę stopnia przestrzegania przez użytkowników BDI zawartego w decyzji rezerwacyjnej obowiązku aby jednorazowa sesja nie trwała dłużej niż 60 min, a także zmniejszenia ryzyka zaburzenia konkurencji względem ofert komercyjnych.

Ponadto wprowadzenie kodów, tak jak Pan podnosi w zapytaniu, może utrudnić wykorzystanie BDI np. przez osoby słabowidzące czy też wykorzystanie BDI w urządzeniach z małym ekranem, jednak kwestie te nie są regulowane decyzją. Niemniej jak Spółka zapewnia mechanizm, który zamierza wprowadzić przewiduje także korzystanie przez osoby o ograniczonej zdolności widzenia.

Odnosząc się zaś do tego czy wprowadzenie kodu kaptcha naruszy pkt 4. c. c) decyzji wskazać należy, iż decyzja stanowi jedynie, że jakiekolwiek ograniczenia treści lub protokołów dostępnych dla użytkownika korzystającego z dostępu nieodpłatnego nie będą dalej idące niż takie same ograniczenia stosowane dla użytkownika korzystającego z usług odpłatnych. Z zapisu tego nie wynika, że  po wprowadzeniu kodu kaptcha dla użytkowników BDI, Aero2 musiałaby zastosować takie kody dla użytkowników korzystających z usług odpłatnych.

W związku z powyższym, dopóki nie zaistnieje sytuacja różnicująca przez Spółkę ograniczenia treści lub protokołów dostępnych dla użytkownika korzystającego z BDI oraz dostępnych dla użytkowników korzystających z usług odpłatnych, trudno mówić o naruszeniu zapisów decyzji.

Mam nadzieję, iż przekazane wyjaśnienia będą dla Pana wystarczające.

W przypadku dodatkowych pytań bądź wątpliwości zapraszam do kontaktu telefonicznego z naszym Centrum Informacji Konsumenckiej UKE 801-900-853 (koszt połączenia zgodny z cennikiem operatora telekomunikacyjnego) lub 22 534-91-74 od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Urzędu 08:15 – 16:15.

Z poważaniem,
Andrzej Płachecki

Centrum Informacji Konsumenckiej
Urząd Komunikacji Elektronicznej

Podsumowując – nie jest dobrze patrząc oczami Urzędu Komunikacji Elektronicznej – UKE nam nie pomoże i nie widzi problemu. Nie mam 100% przekonania, że jest to jedyna możliwa droga rozumowania, ale nie jestem specjalistą, żeby to skutecznie ocenić. Nie znam się i nie potrafię powiedzieć (tu potrzeba pomocy prawników i specjalistów od tego tematu), czy można tego typu rozumowanie Urzędu jakoś zaskarżyć albo w inny sposób wpłynąć na UKE albo operatora.

Kategorie:Wiadomości
  1. paszport polsatu
    Kwiecień 2nd, 2014 at 18:42 | #1

    to się do telewizji nadaje ! http://pl.wikipedia.org/wiki/Interwencja_%28progr…

  2. Bimberek
    Kwiecień 2nd, 2014 at 18:23 | #2

    I tak od kilku miesięcy działało jak modem 56, Szukam czegoś innego ale nie od Solorza

  3. maciek
    Kwiecień 2nd, 2014 at 17:41 | #3

    Nowe ustawienia aero całkowicie nieświadomie przyblokowały mi smarfona na dual sim Ciekawe czy tak bedzie co godzine i dlaczego ta aplikacja nie dziala na najpopularniejszej mobilnej przegladarce opera mini ?

    Jak wyglada procedura zwrotu kaucji za karte i jakie zwiazane sa z tym oplaty ?

    • Kwiecień 2nd, 2014 at 18:52 | #4

      http://jdtech.pl/2013/05/aero2-rezygnacja-i-odzys…

      • Kwiecień 2nd, 2014 at 19:15 | #5

        Pewnie niedlugo chlopaki wpadna na pomysl zeby biuro zwrotu przeniesc na cypr zeby koszt zwrotu karty sim przewyzyla koszt kaucji

    • he, he
      Kwiecień 2nd, 2014 at 19:02 | #6

      Doliczając koszty przesyłki poleconej za 4,5 + 1,5 wychodzi na czysto 15 złotych

      Formularz wraz z kompletną kartą SIM należy dostarczyć do operatora na adres

      Aero2 Sp. z o.o.
      Bezpłatny Dostęp do Internetu
      ul. Trembeckiego 11A II piętro
      35-234 Rzeszów

      Zwrot kaucji następuje w ciągu 30 dni od momentu przekazania prawidłowo przygotowanego kompletu dokumentów. I tutaj mała niespodzianka: operator nie zwróci nam pełnej kwoty, a jedynie 18,50 PLN – brakujące 1,50 PLN operator zabiera jako opłatę za przelew (choć ja bym to nazwał bardziej opłatą manipulacyjną).

  4. Dominik
    Kwiecień 2nd, 2014 at 17:02 | #7

    Dzisiaj Aero2 dając kapcia udowodniło mi że nie jestem człowiekiem.
    Około 30 razy Aero2 twierdziło że wpisywałem złego kapcia.
    W końcu się udało i mam godzinę internetu.

    • kamil
      Kwiecień 2nd, 2014 at 17:12 | #8

      Raczej google, bo kapeć od googla. Zresztą ja trafiam od razu.

    • Daro
      Kwiecień 2nd, 2014 at 17:19 | #9

      GRATULUJEMY :D

      • kamil
        Kwiecień 2nd, 2014 at 17:26 | #10

        Znaczy kto, ty i twój brat? Siedzicie przed kompem we dwóch?

        • Daro
          Kwiecień 2nd, 2014 at 17:32 | #11

          No jak to kto, ja i maszyna, czyli użytkownicy mojego bdi :D

  5. ankaa
    Kwiecień 2nd, 2014 at 16:54 | #12

    skandal i kpiny a UKE ma nas w dupie ale zawsze mozna napisac do mediow typu tvn 24 czy Polat program minela 15 lub Panstwo w Panstwie lub Interwencja albo nawet do ministerstwa premiera prezydenta

    • andi
      Kwiecień 2nd, 2014 at 17:49 | #13

      Chcesz się skarżyć do Polsatu? Jaja sobie robisz?

      • ankaa
        Kwiecień 2nd, 2014 at 19:27 | #14

        pomylilam sie lo matko ;-) ))***

    • ankaa
      Kwiecień 2nd, 2014 at 19:37 | #15

      ****** POPRAWIAM DO WSZYSTKICH MEDIOW OPROCZ TYCH ZARZADZAMYCH PRZEZ SOLORZA.

  6. Dominik
    Kwiecień 2nd, 2014 at 16:17 | #16

    Zastanawialiście się może nad tym że kapeć może jeszcze pogorszyć transfery w Aero2?
    Przecież ludzie będą ściągać przez Aero2 i tak jeśli nie mają lepszej alternatywy.
    Zmienią się co najwyżej godziny ściągania danych.
    Z godzin nocnych kiedy nikt oprócz ściągaczy nie korzysta z neta na godziny szczytu, bo tylko wtedy będą mogli wpisać kapcia. A to jeszcze bardziej zwiększy przeciążenie sieci.
    Dlatego zawsze byłem przeciwny wprowadzeniu kapcia.

    • Zenek
      Kwiecień 6th, 2014 at 00:14 | #17

      Oczywiście – jest to logiczne – wcześniej, by móc w miarę normalnie używać przeglądarki, czy komunikatorów, ten, kto chciał cokolwiek ściągać, blokował pobierania podczas siedzenia przy kompie, a wznawiał je dopiero, gdy szedł spać. Teraz, by cokolwiek pobrał, spowolni co najwyżej transfery o połowę, ale w efekcie sieć za dnia i tak będzie bardziej obciążona.

  7. ere5
    Kwiecień 2nd, 2014 at 15:46 | #18

    Dla mnie wyglada to tak:
    0. przez 2 miesiace ograniczamy transfer i generujemy problemy z logowaniem.
    1. udajemy naiwnego i k^Hl^Ha^M* informujemy uke, ze jest zle wiec musimy wprowadzac captcha i 10 przysiadow zanim ktokolwiek poprosi o mozliwosc obejrzenia strony z pogoda.
    2. nastepnie z mina zwyciezcy pokazujemy dane, ze jest ok po wprowadzeniu 'udogodnien'
    3. Jak by byl problem to lobby wszystkich dostawcow ineternetu mobilnego chetnie pomoga w zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ;-)

    Niestety nie wiem czy UKE sprawdzilo czy to co pisza z Aero2 ma sens czy tez nie. Nie sprawdzilo pewnie zadnych informacji przekazanych przez Aero.

  8. tyyt6
    Kwiecień 2nd, 2014 at 15:35 | #19

    UKE nie widzi problemu jak w kawale o dwóch koniach

    Dwa stare konie na emeryturze rozmawiają:
    Jeden mówi – Może by pobiec na wielkiej pardubickiej?
    drugi odpowiada – Nie widze przeszkód.

  9. Green Scanner
    Kwiecień 2nd, 2014 at 15:18 | #20

    Już nie raz czytałem teksty ignorantów w stylu – "Darowanemu koniowi nie zagląda się w zęby", czy "Nic za darmo nie ma". Przypomnę im, że AERO2 nie jest wspaniałomyślnością kogokolwiek. Solarz dostał od polskiego państwa koncesję na korzystanie z określonych częstotliwości praktycznie za darmo. W zamian podpisał obowiązek zapewnienia 20% swoich łącz na bezpłatny dostęp do internetu Aero2. Gdyby nie to, to musiałby zapłacić setki milionów. Miała być prędkość 512kb/s, a w rzeczywistości jest >do< 512kb/s, a bardzo często prędkość jest sporo poniżej 120kb/s, a czasami trzeba czekać, aż "zwolni się przepustowość". Przecież to kpiny. Gdyby takie numery Solarz próbował robić w Niemczech, już miałby sprawę administracyjną i nie zdziwiłbym się jak cofnięto by mu np. 50% upustu za koncesję i musiałby wybulić za pasma miliony €. Poza tym w każdej szanującej się klientów firmie, informację o wprowadzeniu zmian z minimum miesięcznym wyprzedzeniem. I nie chodzi tu o ploty, jak tu na blogu, że podobno wprowadzą Captcha, ale oficjalny komunikat na stronach firmy. Jak widać w Aero2 kompletnie olewa użytkowników. Oni dowiadują się o zmianach post factum. W moim przypadku praktycznie od godzin popołudniowych 1 kwietnia, nie mogłem połączyć się z Aero2, również nie byłem przekierowywany na ich stronę. Dopiero około 23ciej dowiedziałem się o zmianach. Jestem pewny, że bardzo wiele osób mniej zorientowanych technicznie nie wie, czemu u nich nie działa internet, a że Aero2 było ich jedynym kontaktem z siecią, więc nadal są odcięci i nie wiedzą o co chodzi. Idzie czas wyborczy, a Solarz jest właścicielem jednego z trzech największych holdingów medialnych w kraju, więc niż pewne jest to, że Tusk oraz podlegli mu urzędnicy nie kiwną palcem, w interesie jakichś tam internautów. Dla nich o wiele ważniejsze są pozytywne relacje z Solarzem. Oni zapewnili mu oszczędności setek milionów zł, a teraz on odwdzięczy się swoim dobroczyńcom, pozytywną propagandą przedwyborczą, dzieki czemu liczą na stołki w przeróżnych instytucjach oraz niemałe wynagrodzenia. I oto tu chodzi. Reszta nie ma znaczenia.

  10. Indy
    Kwiecień 2nd, 2014 at 14:46 | #21

    Proponuję zasypać Aero2 obrazkami z reCaptcha (tymi naprawdę trudnymi do odczytania) z prośbą o jednoznaczną informację jaki tekst widnieje na obrazku, w celu umożliwienia korzystania z usługi.

Strony komentarza
1 ... 5 6 7 8 9 ... 11 3407
  1. Brak jeszcze trackbacków
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
>